Frp og Norsk/norske NORDMENN i Spania .

27 apr

«Keiser Carl I» fornekter seg ikke. Nå har han hatt en riktig lang og sikkert hyggelig ferie nede i Torrejieva-området på den spanske Middelhavskyst, der han har mange venner og tilhengere. At han var på betalt tjuvperm betalt av Staten og la flere arbeidsoppgaver på sine kolleger, skal jeg la ligge nå, for Visepresidenten på det norske Storting kom med et annet utspill som jeg synes er MILDT SAGT OPPSIKTSVEKKENDE!

Han FORLANGER at spanske sykepleiere skal lære seg NORSK så de kan gi syke nordmenn mest mulig pleie, og det, vel og merke, på SPANSKE sykehus!

Av Frps mange dumme forslag er dette noe av det dummeste jeg har hørt.

Hva tror egentlig disse nordmennene at de er?

Et nytt herrefolk?

Tror Frp virkelig at fordi Norge tilfeldigvis har en svær oljeportefølje så skal  folk rundt om i verden bukke og skrape for oss som underordnete tjenere? Er vi BEDRE enn andre lands mennesker?

Det er skammelig! Pinlig å være norsk.

Jeg begriper ikke at folk som bosetter seg nede på solkysten, ikke kan lære seg spansk, som  er et relativt enkelt språk å lære. Dessuten kommer man langt med engelsk. Men dessverre er det mange spanskefarere som mener det er omtrent en menneskerett å bli forstått på norsk uansett hvor man er.

Problemet er selvfølgelig at disse norske koloniene blir mer og mer ghettofisert, –  ikke fordi de er en økonomisk underklasse, tvert i mot, – og fordi de vil være sammen med sine «egne» og ikke blande seg med «lokalbefolkningen», – gåseøynene er bevisst fra min side.

Mange av de norske beboerne av Solkysten har dessverre  blitt uhyggelig egoistiske og ser på seg selv som mer høyerestående enn spanjolene. Mange – men heldigvis ikke alle.

Som følge av den temmelig arrogante oppførselen mange norskspanjoler har lagt seg til, blir de stadig mer upopulære i Spania. Penger kan nemlig ikke fikse ALT her i verden, (heldigvis).

En anstendig oppførsel og respekt for vertsfolket burde være et minstekrav for dem som velger å benytte seg av spanjolenes gjestfrihet.

Til Spania kommer sol-immigranter fra mange land  med forskjellige språk. Hvis spanske sykepleiere skulle yte samme språkservice til dem som Hagen krever de skal gjøre til nordmenn, må de lære seg svært MANGE språk. Hvem skal betale for denne opplæringen? Den spanske stat? Eller de norske oljepengene?

Naturligvis er et slikt krav som Hagen kommer med, fullstendig meningsløst. Han hadde kanskje hørt noen av vennene hans der nede klage over hvor vanskelig det er på «disse spanske sykehusene» fordi de som jobber der, faktisk snakker SPANSK og ikke NORSK.

Og VIPS, superpopulisten de luxe har plutselig en SAK: Potensielle velgere blant nordmenn i Spania  og nordmenn som planlegger å flytte til Spania lokker i horisonten, og Hagens tanker snurrer litt omkring før han ser det geniale: Alle nordmenn i Spania har krav på norsktalende spanske sykepleiere i spanske sykehus! Innelysende og greit.

Jeg lurer på hva Hagen hadde sagt dersom fremtredene politikere i f.eks Pakistan, Tyrkia og Egypt, hadde krevd at sykepleiere i Norge må lære seg urdu, tyrkisk og arabisk?

Ville han vært like entusiastisk tilhenger av et slikt forslag som av sitt eget? Selvsagt ikke, han ville blitt sjokkert og fått timesvis og spaltemeter oppmerksomhet pga slike ublu krav, for vi vet jo hva Frp krever av immigranter til Norge.

Konklusjon: Tilbudet for Jørgen Hattemaker og kong Salomo må naturligvis være det samme, selv om

Frp rangerer nordmenns behov i utlandet på en fullstendig annerledes, ja, diamentralt motsatt måte enn de rangerer utlendingers behov i Norge!    (Hva ER det egentlig som gjør nordmenn så mye mer verdifulle enn andre i Frps tankeunivers? Er det bare pengene?)

Sykepleierne kan umulig lære alle språkene til pasientene. Og på alle sykehus rundt om i verden finner man dessuten engelsktalende  personell.

Men først og fremst: Vi bør titte ut og se hva som foregår utenom  vår egen nesetipp. I dette Ibsen-året kan det se ut som om at mange gjør hva de kan for å bevise at NORDMENN er som Peer Gynt:

SEG SELV NOK!

Kanskje det ville hjelpe å gå tur helt alene i norsk skog og mark?

33 kommentar til “Frp og Norsk/norske NORDMENN i Spania .”

  1. skinke april 27, 2006 kl. 2:57 pm #

    Kunne ikke vært mer enig om jeg hadde prøvd, les innlegget mitt på

    http://www.vgb.no/925

  2. Stina-St april 27, 2006 kl. 3:04 pm #

    Jeg har et enda bedre forslag:

    Jeg foreslår at vi trekker dette mye lengre. La alle lære seg norsk. Norsk burde bli det nye verdenspråket. Det bor da vitterlig nordmenn i hver liten avkrok her i verden. Hvordan i all verden skal de klare seg om lokalbefolkningen ikke snakker norsk?? Så dårlig som den norske skolen er burde vi ikke bruke resursser på å lære oss engelsk, tysk og fransk. Det burde være en rett for oss nordmenn at alle som er så heldige å få oss som innvandrere i deres land burde gladelig lære seg vårt språk : Norsk!

    se: http://www.vgb.no/838

  3. UngKonservativ april 27, 2006 kl. 3:26 pm #

    Det var vel eventuelle norske sykehjem det var snakk om? At vi kunne sette opp det for eldre.

  4. Starlett april 27, 2006 kl. 3:51 pm #

    Hei, skinke og Stina-St

    Takk for god tilbakemelding!
    Godt at vi er enige og ser det absurde i «Spania-adelens» krav og Frps ulogiske utspill!

    Har sett på bloggene deres, supre blogger! :o)

  5. TankeFullAvTankeTull april 27, 2006 kl. 3:54 pm #

    latterlig ja. men morro om spania kan bli enda mer norsk i fremtiden. Norge + Spania = Narnia.

  6. Starlett april 27, 2006 kl. 3:55 pm #

    Nei, UngKonservativ, det har riktignok vært snakket mye om eventuelle norske sykehjem i Spania, men i DENNE forbindelse, i utspillet som kom etter påske, var KRAVENE fra norsk-spanjolene skjerpet: NORSK-talende spanske sykepleiere på spanske sykehus.
    Men forslaget er jo så tullete og absurd at det er vanskelig å tro også for Frp- sympatisører.

  7. UngKonservativ april 27, 2006 kl. 4:26 pm #

    Har du transcript av det som ble sagt? Eventuelt link som forklarer sammenhengen? Jeg var sikker på at det handlet om eventuelle norske sykehjem.

    Det snur saken hvis det var i den sammenheng, men jeg venter til jeg ser bevis.

  8. Stina-St april 27, 2006 kl. 4:31 pm #

    http://www.dagbladet….

    Hagen sier ingenting om det er snakk om norske sykhus, sykehjem osv…

  9. UngKonservativ april 27, 2006 kl. 4:36 pm #

    Han sier heller ikke at det er snakk om spanske sykehjem. De har tatt ut ett løsrevet sitat. Ut i fra hva man tidligere har diskutert er det nok snakk om norske sykehjem.

  10. Stina-St april 27, 2006 kl. 4:41 pm #

    #9 Likevel er det urimelig at spanjoler skal lære seg norsk. Da får man heller ansette norske sykepleiere. Og hvorfor gjør man ikke det? Det blir for dyrt!
    Skulle tro vi kom fra Verdens Navle og alle skal innrette seg etter våre ønsker og forventninger.

  11. UngKonservativ april 27, 2006 kl. 4:56 pm #

    Det vil nok for det meste bli nordmenn som ansettes. Vi har allerede norske skoler i Spania med norske lærere f.eks. Om spanjoler har skaffet seg ekstra kunnskap gjennom å lære seg det norske språk så kan også de ansettes.
    Det er en selvfølge at pleier må kunne kommunisere med de pleietrengende. Om man så gir eldre et tilbud i et varmere klima så må man legge tilrette for dette. Det er urimelig at mennesker i livets vinter skal måtte lære seg et annet språk når det eneste de skal er å bli tatt hånd om. De skal hverken jobbe, studere, få familie eller på annen måte bli integrert i Spania. Hva griner dere for, dette er en selvfølgelighet.

  12. Stina-St april 27, 2006 kl. 5:00 pm #

    #11 Det som er paradokset er at Hagen er en av de få som forventer at eldre innvandrere i Norge skal lære seg norsk og integreres i det norske samfunnet. Burde han ikke mene det samme om nordmenn som innvandrer i andre land?
    Hadde forslaget kommet fra et annet parti som ikke stille de samme strenge krav som FRP hadde det ikke vært så «morsomt».

  13. Starlett april 27, 2006 kl. 5:03 pm #

    Jeg har ikke her og nå en link, men kan jeg se om jeg kan ta meg tid til å finne senere. Jeg har lest det i flere riksdekkende papiraviser og hørt det på TV og i radio. Det har dessuten vært debattert nokså mye i det siste, – både i radio og på TV og i aviser, NETTOPP fordi han ville at spanske sykepleiere som behandler nordmenn, skulle lære seg norsk.
    Både jeg og mange andre har hatt innlegg på trykk i papiraviser, bl.a i VG, om denne saken.

    Men Frp har ikke fulgt dette opp særlig høyrøstet etter Hagens utspill i Spania. Det skyldes kankje at de har skjønt at Hagen denne gang gikk for langt,og forsto at dette burde de ligge lavt med, hva vet jeg? De så nok at det falt i veldig dårlig jord her i Norge.
    Vi får følge med og vente på flere utspill fra den kanten.
    Fortsettelse følger sikkert.

  14. Starlett april 27, 2006 kl. 5:15 pm #

    Innvandrere i Norge må lære seg norsk. Det samme bør spanjoler i Spania gjøre, hvis de vil jobbe med nordmenn, sa Hagen fra talerstolen på det såkalte åpne medlemsmøtet.

    Dette henviste du til, ikke sant, Stine- St?

    Her står det INGENTING om at spanjoler som må arbeide med nordmenn, bare skal lære seg norsk om de jobber på NORSKE sykehus.
    Det gjelder overalt der nordmenn ferdes i Hagen-paradis.

    Forresten, hva tror dere Hagen sier om alle innvandrergruppene i Norge forlanger eget sykehus med egne leger og sykepleiere fra opprinnelses-landet?
    DET ville bli RAMASKRIK!

  15. UngKonservativ april 27, 2006 kl. 5:22 pm #

    Nei det står ingenting om det. Ja spanske sykepleiere som jobber på eventuelle sykehjem satt opp med norske penger og med norske pleietrengende må kunne norsk. Selvfølgelig.

    Om pakistanske myndigheter vil betale for et sykehjem her for pakistanere så er det greit for meg, men jeg tviler på at det vil skje.

    Har virkelig FrP sagt at eldre pleietrengende innvandrere må gå på norsk-kurs. Bevis det.

  16. Stina-St april 27, 2006 kl. 5:29 pm #

    #15: FRP-politiker, Carl I. Hagen, raser rundt i media og er mektig indignert på at noen politikere mener eldre innvandrere må få en eldreomsorg som er tilpasset deres kultur. «- Vi i Frp mener det er fullstendig uaktuelt å opprette egne offentlige muslimske sykehjem. Vi kan ikke akseptere at muslimer danner sitt eget samfunn på siden av det norske, sier han – august 2005.

    Er ikke dette dobeltmoral så vet ikke jeg??

  17. UngKonservativ april 27, 2006 kl. 5:50 pm #

    «egne offentlige muslimske sykehjem.»

    Med vekt på offentlige.

  18. Stina-St april 27, 2006 kl. 6:00 pm #

    #16 Det er bare flisespikkeri. Poenget er at han ikke vil at muslimer skal ta seg til rette i Norge og danne sine egne samfunn på siden av det norske!
    Håper for Hagen sin del at spanjoler er mer tolerante enn han selv er!

  19. - april 27, 2006 kl. 6:04 pm #

    Ingen dobbeltmoral i det Hagen sier, bare sunn logikk.

    I Norge er språket norsk. Skal norske pensjonister og/eller staten drive sykehus eller pleiehjem i utlandet er det helt logisk at det forsøkes å skaffe norsktalende personale.

    Sammenligner gjerne situasjonen med de norske ambassadene i utlandet, der søkes det også ansatt norsktalende personer.

    På norske hoteller og museer som har mange utenlandske turister (f.eks. tyske, franske og spanske), er det en ekstra (selvsagt) service at der er ansatt personer som kan gjestenes språk.

    Dette har kun med helt naturlig logikk å gjøre, ikke det minste selvmotsigende eller dobbeltmoralsk.

  20. Starlett april 27, 2006 kl. 6:18 pm #

    Helt enig, Stina-St!
    Alle andre land skal være tolerante mot nordmenn og legge forholdene til rette for norske immigranter, men her i Norge skal ALT skje på norske premisser, – det er standpunktet til Hagen & co.

    Frp blåste seg jo kollossalt opp da gamle muslimske pleietrengende kom med det beskjedne ønske om å bli pleiet av en samme kjønn der det var mulig.
    INGEN SÆRBEHANDLING til «utlendinger» -(som vitterlig er norske statsborgere), for alle som vil bo i Norge skal være som OSS, var Hagens sinte og kontante svar.

    «Hvis alle bare var som meg, så ville alt bli bra», sang tante Sofie i Kardemommeby.
    Men huttetu, hvordan ville dette samfunnet sett ut om alle skulle bli som Frp?
    Jeg tør ikke å tenke den tanken.

    Hvorfor skal norske pensjonister få særbehandling i Spania når ikke pensjonister med opprinnelse i et annet land ikke en gang kan få TILPASSET behandling i Norge?
    Hvorfor skal det sys puter under armene(kjent Frp-uttrykk) på nordmenn mens innvandrere i Norge får en helt annen behandling?
    Jeg kan ikke forstå det.

  21. UngKonservativ april 27, 2006 kl. 6:21 pm #

    Det blir kun dobbeltmoral dersom Hagen sa at spanske sykehjem skulle tilpasses nordmenn. Det sa han altså ikke.

  22. UngKonservativ april 27, 2006 kl. 6:28 pm #

    Og Hagen svarer i Dagbladet.

    http://www.dagbladet….

    For noen dager siden brakte Dagbladet en feilaktig reportasje fra et foredrag jeg holdt i Alfaz del Pi i Spania i forrige uke om at jeg skulle ha tatt til ordet for at spanjoler som vil arbeide for norske sykehjem i Spania må lære seg norsk.

    Dette er feil! Jeg uttalte at det i rehabiliteringsinstitusjoner og sykehjem for norske eldre og pasienter som trenger eller ønsker et avlastningsopphold i institusjoner i for eksempel Spania vil redusere behovet for arbeidskraft i norsk rehabilitering og omsorgssektor som mange hevder det vil bli en mangel på i fremtiden. Slike institusjoner vil selvsagt ha lokal arbeidskraft i renhold, vask av klær, transport, produksjon og delvis servering av mat, samt vedlikehold av bygninger. Personalet med direkte kontakt med pasienter og de eldre i pleie og omsorgstjenestene vil imidlertid måtte kommunisere på norsk og det er naturlig med norsk personell. Hvis lokale sykepleiere også ønsker slike jobber bør vi tilby til disse norskopplæring er det jeg sa og som nok er grunnlaget for Dagbladets helt misvisende reportasje fra mitt foredrag.

    OSV.

  23. Starlett april 27, 2006 kl. 8:41 pm #

    He, he, Hagen er ute og ror igjen.
    Han slår til i Dagbladet fordi han har «luktet» at kravet om norsktalende spanske sykepleiere var for drøyt.

    At jeg ikke tenkte på å forlange eget norsk sykehus i de årene jeg bodde i andre land! Da hadde jeg jo sluppet å lære meg et par ekstra språk.

    Nå venter jeg bare på at Frp og Hagen skal rykke ut og kreve egne sykehus med adekvat språk for iranere, irakere, tyrkere, somaliere, franskmenn, polakker osv. osv..
    Såpass bør de da forlange – i følge Hagens eget resonnement når det gjelder nordmenns behov i Spania.

  24. Miriamkhalifa oktober 25, 2006 kl. 6:14 pm #

    Vettumeiva, når jeg flytter til Egypt krever jeg at hele den arabiske verden skal lærer seg norsk. Skubaremangle.

  25. Starlett oktober 26, 2006 kl. 11:54 pm #

    #24 Kommentar fra Miriamkhalifa:

    Heisann Miriamkhalifa,

    Hehe, ja det må være et minstekrav.

    ALLE arabere på norskkurs!

    Selvsagt. 😉

  26. Zardo oktober 27, 2006 kl. 12:09 am #

    Gikk en gang inn på et apotek i Thailand – «langt utti huttiheita» – og traff til min store forbauselse en eldre thai-dame som snakket norsk.
    Ikke så bra riktignok – hun hadde vært gift med en nordmann i 7 år.
    Men dette blir jo litt på siden. 🙂

  27. Starlett november 10, 2006 kl. 7:29 am #

    #26 Kommentar fra Zardo:

    Jeg synes ikke det var på siden. 🙂

    Jeg husker en spesiell opplevelse i et land i Sentral-Europa:

    Vi så en ny-utgivelse av storfilmen Ben Hur.

    6g den begynte med jule-evangeliet (Lukas) på NORSk uten noen oversettelse.

    Helt ufattelig. Jeg skjønner det ennå ikke.

    En uforglemmelig og uforståelig opplevelse.

  28. takeshi saitoh juli 21, 2007 kl. 2:02 am #

    Jeg har alltid lurt paa hvorfor pensjonistene maa dra til varmere stroek? Er det ingenting man kan gjoere for eldre mennesker i Norge? Man har raad til yte masse ( ubrukelig ) U-hjelp og man har raad til aa betale for tallrike lykkejegere som sniker inn til landet men man kan ikke bygge innendoers badestrender i Norge? Jeg gir meg over, jeg.

    Hva er det som er saa bra for de eldre aa bo i Spania? Til tider kan det vaere pokker saa varmt der nede. Det er nok til aa faa mange slag og hjerteinnfakt av. OK, skal disse absolutt utvandre til Spania, saa faar de ogsaa jammen se laere seg spansk de og. For hvem er det som gidder aa snakke norsk der nede? Que CARAMBA estan viviendo alli ???

  29. Starlett juli 21, 2007 kl. 5:12 pm #

    Hehe, godt sagt, takeshi saitoh, 😉
    Greit at de drar til Spania, men hvorfor skal de ikke lære seg spansk, knapt nok engelsk, og forlange butikker med norsk mat og sykehus med norske sykepleiere og leger?

    De tilpasser seg Spania mye mindre enn de fleste som kommer til Norge tilpasser seg Norge.

    Men det finnes jo mange hederlige unntak, mange som lærer seg spansk og tilpasser seg spansk kultur.

  30. takeshi saitoh juli 23, 2007 kl. 3:02 am #

    Saa er vi enige her, Starlett?

    Nordmenn som kjoeper seg hus paa de idylliske badestrendene men velger aa negligere spanjo-
    lene, boer for sin egen del aldri slaa seg ned i Spania.

    Det samme gjelder de utlendningene som velger aa flytte til Norge. Hvis de bare vil nyte norske sosiale goder men ikke vil ha noe med nordmennene aa gjoere, saa boer de heller ikke faa bli i Norge.

    Det hoeres kanskje veldig strengt ut. Men dette her er vanlig folkeskikk. Og man kan ikke faa baade pose og sekk her i livet. Gamet heter nemlig saa fint » give and take» paa engelsk. Jeg regner med Carl I. Hagen ogsaa forstaar dette her, hva?

  31. Starlett desember 9, 2007 kl. 3:53 pm #

    Jeg synes at du blander kortene litt her.

    De fleste innvandrerne gjør sitt beste for å lære norsk og integrere seg i samfunnet, og de jobber eller studerer, mens mange norsknorske i Spania forlanger at spanjolene i Norge skal stå på pinne for dem.

    Spania kan klare seg godt uten nordmenn, men Norge vil stanse opp uten den arbeidskraften som innvandrerne representerer.

  32. sjalle desember 9, 2007 kl. 4:18 pm #

    Gudbedre så lang fart jeg tar når jeg driter i det Carl sier. Vi snakker om olympiske dimensjoner her.
    Etter å ha sett ham i 1001 diskusjoner der han på samtlige innvendinger serverer presis samme svar i tre stive kvarter har jeg kommet frem til at han hverken har politisk eller injurierende kraft. FrP fortjener en mann som ham.

    Men som Stortingspresident ?? PFHHØØYY !!!!

  33. Ragnhildkld desember 9, 2007 kl. 4:26 pm #

    Uff…

    Jeg gremmes!

    Selvinsikt er undervurdert;)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere liker dette: