JIPPI! FRP går tilbake. VÅRLØSNING?

28 apr


JIPPI!

En GLAD DAG!

Det var godt å våkne til nyheten om  at

Frp har gått tilbake over 5 % på en rykende fersk meningsmåling! Naturligvis er det bare en meningsmåling, og mye kan skje, men det viser bare at intet tre, selv ikke det stygge, arrogante og egoistiske Frp-treet med alle sine retoriske tjuvtriks, vokser til himmelen.

Dette gir håp for framtiden.

Kanskje det ikke står så dårlig til med tankegangen hos «folk flest» som jeg har trodd i mine verste stunder.

Kanskje flere begynner å gjennomskue Frp.

Kanskje flere skjønner at vi trenger å stå sammen, løfte i flokk.

Kanskje flere skjønner at det er en verden utenfor den norske stuedøra.

Kanskje flere skjønner at billigere bensin, strøm og brennevin ikke er løsningen på verdens problemer.

Kanskje flere skjønner at miljøutfordringa i verden er formidabel og at vi ikke bare kan bruke fossilt brennstoff i bøtter og spann lenger.

Kanskje flere skjønner at innvandrerbefolkningen er en RESSURS og ikke en byrde.

Kanskje flere skjønner at KULTUR er viktig for levende byer og bygder.

Kanskje flere skjønner at SOLIDARITET ikke er en naivistisk floskel, men viktig for holdninger og handlinger for en bedre verden.

Kanskje det går mot VÅR i Norge, –

ikke bare i naturen, men også i menneskenes sinn?

51 kommentar til “JIPPI! FRP går tilbake. VÅRLØSNING?”

  1. siri april 28, 2006 kl. 4:45 pm #

    Åh, nå blei jeg virkelig glad. Håper trenden ikke snur;)

  2. TankeFullAvTankeTull april 28, 2006 kl. 4:48 pm #

    gikk fremover for de under Muhammed (Gud være med hans navn)-striden, og nå faller de naturlig litt tilbake.

  3. TankeFullAvTankeTull april 28, 2006 kl. 4:50 pm #

    faen. glemte å skrive hans med stor H.

  4. Starlett april 28, 2006 kl. 5:02 pm #

    Ja, karrikaturtegningene og alt som fulgte, hadde nok mye å si.
    Det paradoksale var jo at det var den innvandrerfientlige avisen Jyllandsposten som satte igang sirkuset, fulgt opp av den ekstremt reaksjonære og menneskefiendtlige blekka Magazinet som i YTRINGSFRIHETENS navn publiserte karrikaturene.

    Tror noen at Magazinet er en eksponent for ytringsfrihet, – de som vil ha beskyttelse av blasmefiparagrafen for å hindre for skarp kritikk av synet de står for.

    Og muslimene i Norge taklet oppstyret veldig bra.
    Så den logiske konsekvens burde jo være at Frp gikk tilbake da, – men det skjedde en logisk kortslutning her.

  5. UngKonservativ april 28, 2006 kl. 5:03 pm #

    «Kanskje flere skjønner at innvandrerbefolkningen er en RESSURS og ikke en byrde.»

    Hvordan begrunner du dette?

    Det kan ikke være økonomisk.

  6. Pseudonym april 28, 2006 kl. 5:10 pm #

    «den innvandrerfientlige avisen Jyllandspostenden»

    «den ekstremt reaksjonære og menneskefiendtlige blekka Magazinet»

    «det stygge, arrogante og egoistiske Frp-treet»

    Hvilke holdepunkter har du for disse påstandene?

    Makan til useriøst makkverk er det lenge siden jeg har lest på VGB!

  7. Morten T. april 28, 2006 kl. 5:45 pm #

    #6 «Maken til useriøst makkverk er det lenge siden jeg har lest på VGB!»
    Da har du neppe lest din egen blogg så veldig nøye…

    Han derre redaktøren med hårhatten i Magazinet mener jo faktisk at Øverland burde blitt dømt etter blasfemiparagrafen i -33. Det er reaksjonært, det!
    At Frp( og dens sverddragere ) er egoistiske er neppe en nyhet som burde sjokkere. De tufter jo hele sin virksomhet på å forsøke å rive ned alt som kan smake av sosialt samkvem mellom 2 personer eller mer( fagforeningsmotstand f.eks, og massiv bruk av nedsettende omtale om f.eks. samer, alenemødre,utlendinger, «finkultur»( Hva nå enn dette må være? ), «elite»( Er dette mennesker med mer utdannelse enn 9-årig skolegang? ), sosialklienter osv. osv. Alle får passet sitt påskrevet bortsett fra den vagt beskrevne materien som kalles «folk flest». Gud Forby! Man må ikke herse med «folk flest»! De vet jo best….

  8. Starlett april 28, 2006 kl. 6:15 pm #

    Senest i dag kom en OECD- rapport som forteller at Norge har en av verdens best utdannete innvandrebefolkning. Bare i England og Irland er det bedre.

    40 % av innvandrebefolkningen har en ferdig gjennomført universitetsutdannelse.
    Innvandrere fra Iran, Fillipinene, Russland m.fl har ENDA bedre statistikk og er bedre utdannet enn etniske nordmenn, mens innvandrene fra Somalia og Thailand har lav utdannelse.

    Det er altså mange innbyrdes forskjeller. Og vi trenger jo folk både i praktiske og teoretiske yrker.
    Vi har mangel på arbeidskraft i Norge, glem ikke det!

    Men det er veldig synd at høyt utdannete akademikere fra f.eks Iran og Irak har vanskeligheter med å få arbeid i Norge, først og fremst for dem selv og familiene, men også for alle som lever i Norge, for landet vårt har virkelig bruk for arbeidskraften og kunnskapen deres.

  9. Starlett april 28, 2006 kl. 6:23 pm #

    Til Pseudonym.

    Når jeg leser Magazinet, hører på hva Livets ord som de er nært knyttet til,sier, og ser på TV-kanalen Visjon Norge, blir jeg SKREMT.

    Når noen predikanter fordømmer de fleste i verden, inkludert de fleste kristne, blir jeg VELDIG skremt.

    Jyllandsposten er nært tilknyttet den danske regjeringen og ytre høyre i Danmark.
    Du og jeg er rett og slett veldig uenig politisk. Jeg kikket på bloggen din og konstanterer bare at vi har ulikt politisk grunnsyn.

  10. europa_2006 april 28, 2006 kl. 6:30 pm #

    en bra start 🙂

  11. Stina-St april 28, 2006 kl. 6:34 pm #

    Spørs om de ikke går opp igjen nå med dette totalt ubrukelige forslaget / kravet fra de svenske muslimene….
    http://www.vgb.no/838

  12. Starlett april 28, 2006 kl. 7:26 pm #

    Enig, Morten T:

    Magazinet (og lignende «meningsbærere») SKJULER seg bak ytringsfrihetsfanen, mens de selv er uhyre fordømmende, jmf blasfemisaken mot Øverlannd.

    Hvis vi kunne fått litt mer REDELIGHET inn i debatten, slik at aktører som har en helt annen agenda enn ytringsfrihet, f.eks Magazinet, kunne komme ut på banen å flagge hva de EGENTLIG vil, ja, da hadde vi vært et bitte, bitte lite skritt lenger.

  13. nalleballe april 28, 2006 kl. 7:42 pm #

    Deilig vårløsning! Men kan du ikke referere til undersøkelsen?

  14. UngKonservativ april 28, 2006 kl. 7:51 pm #

    Jeg kan referere til en undersøkelse.

    http://www.aftenposte

    Undersøkelsen, som offentliggjøres i disse dager, omfatter alle de 173 613 voksne som innvandret til Norge i perioden 1956-1996

    …….

    Ekhaugen går langt i å motsi det en rekke politikere i mange år har hevdet; nemlig at Norge må løse sitt behov for arbeidskraft ved mer innvandring. Hvis ikke norsk integrasjonspolitikk legges drastisk om, vil innvandringen fortsette å bidra til en økt snarere enn til en redusert forsørgelsesbyrde, dvs. til at byrdene på den arbeidende befolkning blir større i stedet for mindre.

  15. Starlett april 28, 2006 kl. 8:17 pm #

    Undersøkelsen jeg referte til. finner du bl.a på NTKs nettsider:

    Artikkelen er hentet fra http://www.nrk.no/nyh

    ——————————————————————————–

    Innvandrere i Norge velutdannet

    Innvandrere i Norge er blant de høyest utdannede i verden. Fire av ti har høyere utdanning, men mange sliter likevel med å få seg jobb.

    Publisert 28.04.2006 07:06 – Oppdatert 28.04.2006 09:50
    Av Ida Creed og Irene Elisabeth Rossland

    Den høye arbeidsløsheten blant innvandrere kan ikke forklares med at de har for dårlig kompetanse, ifølge ny statistikk fra OECD.

    Overrasket
    Likestillings- og diskrimineringsombud Beate Gangås er overrasket over tallene.

    – Folk flest tror at innvandrer ikke har utdannelse. Dette er jo et godt eksempel på at så ikke er tilfelle, sier Gangås.

    De 40 prosentene av de norske innvandrere som har universitets- eller høyskoleutdanning inkluderer både vestlige og ikke-vestlige innvandrere.

    Tre av fire innvandrere i Norge har ikke-vestlig opprinnelse, så det er ikke bare svenskene og andre vestlige som drar opp denne statistikken.

    Irland i tet
    Rapporten har sett på land i Europa og USA. Det er bare Storbritannia og Irland som slår Norge når det gjelder antallet høyt utdannede innvandrere.

    Tallene fra OECD viser at det ikke bare i Norge utenlandske akademikere har problemer med å komme seg ut i arbeidslivet. Ikke i noen OECD-land er utenlandske akademikere i arbeid i like stor grad som landets egne innbyggere med høyere utdanning.

    Tiltak
    Arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen understreker at det er viktig å få innvandrere i Norge ut i arbeidslivet.

    – Vi må lykkes bedre i forhold til å få innvandrerbefolkningen i jobb, innrømmer han.

    – Jeg har allerede hatt inne alle direktørene i statlige bedrifter og både pålagt dem tiltak og oppfordret dem til å jobbe med utfordringer knyttet til integrering i arbeidslivet, sier Hanssen.

    – Dette er nok ett av virkemidlene som må benyttes, så får vi se hvor stor effekt det har. Men det er helt åpenbart at vi må gjøre mye på mange områder for å løse denne situasjonen, sier Gangås.

    (NRK)

    Så UngKonservativ, – hvis innvandrerbefolkningen får jobber som de vitterlig er kvalifisert til , ja, da blir det mindre trygdeutbetalinger til innvandrere.

    —-

    Forøvrig har alle som bor i Norge, hvite, røde, gule og blå, legitim rett til trygdeutbetaling når de av ulike grunner ikke er i stand til å jobbe.
    Det er en umistelig kvalitet i et velferdssamfunn, – som forøvrig MAMGE Frp-velgere nyter godt av.

  16. nalleballe april 28, 2006 kl. 8:22 pm #

    #14 Spådommer, spådommer, spådommer…

  17. nalleballe april 28, 2006 kl. 8:27 pm #

    Norge skal nå tvinge offentligheten til å innkalle minst en ikke-vestlig innvandrer på jobbintervju. Det synes jeg er bra. Allikevel bør flere lære seg norsk. De behøver ikke snakke perfekt norsk.

  18. UngKonservativ april 28, 2006 kl. 9:47 pm #

    #16 Kommentar fra nalleballe:

    Basert på fakta. Man ser jo hvordan det har gått til nå. Det er vel snarere du som driver med spådommer som tror at alt skal så bra. Alt tyder på det motsatte.

  19. FRP skepitker april 28, 2006 kl. 10:06 pm #

    > Norge skal nå tvinge offentligheten
    > til å innkalle minst en ikke-vestlig
    > innvandrer på jobbintervju.
    > Det synes jeg er bra

    De mister jobben når Siv og FRP tar over,
    de vil privatisere og legge ned mange
    av de oppgavene staten utfører idag.

    Uten jobb mister mange opphold og blir kastet ut. Norske arbeidsgivere skryter
    av sin toleranse men i praksis er det
    mye tomt prat.

    Norsk med litt utenlandske overtoner,
    rart navn og feil hudfarge er en dårlig
    cv for mange. Er du i tillegg homo som er
    kommet ut av skapet kan du bare pakke
    kofferten og reise.

    Toleranse er ofte bare tomt prat,
    skryt uten innhold.

  20. Starlett april 28, 2006 kl. 10:36 pm #

    Enig med FRP-skeptiker.

    Jeg er også enig med nalleballe i at innvandrerne må kunne kommunisere på norsk.
    MEN: Da må forholdene legges tilrette.
    Skjær ikke ned på norskutdanninga.
    Hvis vi innfødte nordmenn krever at innvandrere skal lære seg norsk, må tilbudet til opplæring gjelde alle, også barnehagebarna.
    Derfor er det avgørende viktig med billig barnehageplass til alle barn.

    Frps såkalte «familiepolitikk» med vanvittig dyre barnehageplasser må ALDRI gjennomføres!
    Det vil bli en katastrofe både for etnisk norske og ENDA verre katastrode for innvandrefamiliene.

    For hvis ikke barn av 1.generasjons innvandrere skal lære seg norsk i barnehagen, hvor skal de da lære det?

    Jeg snakker av erfaring, for jeg har selv være «innvandrer» i 2 europeiske land, og jeg opplevde jo at barna mine i barnehage lærte landets speåk fortere enn meg!

  21. nalleballe april 28, 2006 kl. 10:46 pm #

    UngKonservativ, du er så konservativ som det holder. Du velger et konservativt synspunkt i hver eneste sak.

    Du er veldig negativ i tankegangen når du tror på alle dommedagsprofetier. Skulle ikke verden ha gått under nå? Du tror du vet hva som skjer med innvandring om fem år. Faen, hvilket menneske er det som VET det?

  22. FRP skepitker april 28, 2006 kl. 11:10 pm #

    > For hvis ikke barn av 1.generasjons
    > innvandrere skal lære seg norsk i
    > barnehagen, hvor skal de da lære det?

    Dette er den gruppen hvor nytten av
    barnehage er godt dokumenert.
    For de andre er nytten av barnehage
    ikke skikkelig dokumenert.

    Typisk for FRP at de ignorerer det som
    er brukbart dokumenert.

    Barnehage burde vært gratis i ett rikt
    land som Norge, dette er noe venstre
    siden burde fått med seg.

    Siv og hennes gutteklubb vil jeg ikke
    ha, Erna den feite og Jens hans damer
    kan jeg spare meg for.

    Sponheim ? Han kan dra ditt hvor pepper’n
    gror.

    KRF og Mullah Høybråten ? Helst ikke.

    Hvordan miste vett og forstand ?
    Bli politiker.

    Men du kan kjøre rundt i en bil som
    ingen andre har råd til.
    Enøksen deg vei.

  23. UngKonservativ april 29, 2006 kl. 1:06 am #

    #21 Kommentar fra nalleballe:

    Hvorfor ikke være føre var? Det er bare å se på resultatene til nå for å se at dette ikke går veien. «Alle» snakker om den feilslåtte integreringen selv om de er litt uenige om årsaker.

    Multikulturelle samfunn har vi nok eksempler på at har gått til h******. Jugoslavia er jo et nylig eksempel.

    Alle dommedagsprofetier? Jeg har sagt at multikulturelle samfunn fører til konflikt, det har jeg gode grunner til å mene.

  24. MariaMariaOslo april 29, 2006 kl. 1:12 am #

    Folk som legger sitt hat til et politisk parti – ofte ubegrunnet – bør lese partiprogrammet før de spyr ut eder og galle og lager partinavnet som et skjellsord. Det er virkelig uvitenhet og dumhet, banalt irrasjonelt og usaklig.
    En felles fiende skaper samhold, selvom de som holder sammen om å være imot Frp gjerne ikke vet hva de egentlig er imot, unntatt selve navnet.

  25. nalleballe april 29, 2006 kl. 1:13 am #

    Bedre å være føre var enn etter snar, heter ordtaket. Det betyr ikke at man skal være forsiktig. Det betyr at du ikke skal forhaste deg.

    Konflikter? Tullprat. Hvilke konkrete konflikter er det du henvise til? Jeg kjenner ikke til noen i Norge.

  26. UngKonservativ april 29, 2006 kl. 1:39 am #

    Ungdom som lever med multikulturen kjenner konfliktene på kroppen.

    Men det er her snakk om en bekymring for fremtidige konflikter dersom vi beveger oss i retning av et virkelig multikulturelt samfunn. Der minoritetene har blitt en viss størrelse.
    Hvis man ser til Frankrike kunne man se starten på slike konflikter i bilgrillingen for en tid tilbake. Det er en liten forsmak på hvordan splittede multikulturelle samfunn kan utvikle seg. Se til historien og nåtidens konflikter mellom ulike etniske og religiøse grupper.
    Det er ikke noe spesielt i den norske jorden som gjør oss immun mot slike sterke krefter.

    Vi var et rimelig homogent samfunn, enkelte politikere gamblet med vår fremtid. Det vil oss som er unge og våre barn betale dyrt for.
    Dersom vi ikke snur utviklingen mot et multikulturelt samfunn, NÅ.

  27. UngKonservativ april 29, 2006 kl. 1:42 am #

    Man så det også i Australia for litt siden. Eksempler fra konfliktfullt multikultur rundt om i verden er for mange til å nevne. Kurdere, Jugoslavia, haugevis av afrikanske land etc. etc.

  28. nalleballe april 29, 2006 kl. 2:24 am #

    #27 Og du tror det blir scenarioet i Norge?
    I Norge har plutselig tiggere på gaten blitt et problem.

    Vi har ikke vært et homogent samfunn! Homogent er helt feil uttrykk. Vi er alle forskjellige.
    Jeg tror ikke noe på at multikulurelle samfunn er et problem i seg selv. I framtiden vil mange land bli multikulturelle, bortsett fra land som Iran, da… Jeg synes det er bare å utsette problemene. Vi tar problemene som de kommer.

  29. Svein april 29, 2006 kl. 6:13 am #

    Vi har hatt et multikulturelt samfunn Norge i alle år.

    Samene er URBEFOLKNINGEN, – de som var her først.
    Så kom immigrantene som ble til nordmenn.

    Lenge før den moderne innvandringen, fantes også

    Kvenene.(opprinnelig fra Finland)

    Romanifolket – (ofte kalt tatere)

    Sigøynere

    Jøder

    og sikkert flere som jeg ikke kommer på.

    I Nord-Norge har nordmenn, samer og kvener levd sammen i mange generasjoner. Enkelte konflikter har det vært, mest pga oss selv, (nordmennene), men stort sett har det gått bra.

    Kanskje er det derfor at vi her oppe i Nord- Norge er mer åpen og fryktløs enn våre venner lenger sør i landet?
    (Synes vi SELV da, he, he..)

  30. Svein april 29, 2006 kl. 6:22 am #

    HVERDAGSRASIMEN er et stort problem i Norge.
    Her er noe å tenke på, hentet fra NRK:

    Artikkelen er hentet fra http://www.nrk.no/nyh

    ——————————————————————————–

    – Hverdagsrasisme verst
    Hverdagsrasismen i land som Norge og Danmark er mye farligere enn organisasjoner som Ku Klux Klan. Det hevder danske Jacob Holdt, som er kjent for boken «Amerikanske bilder» som handler om rasisme mot svarte i USA.

    Publisert 28.04.2006 11:40
    Av Kjetil Berg Veire og Kristin Vold

    – Det som er farlig er når det er makt bak fordommene, når vi tar barn ut av skolen fordi det er for mange innvandrere der, eller flytter lengre ut når det kommer innvandrere til strøket der vi bor, sier Jacob Holdt. Og den makten har Ku Klux Klan ikke.

    I kveld holder han foredrag på en festival for fortellerkunst i Oslo. Etter en flere år lang reise på 70-tallet skildret han den mørke siden av USA med hjemløshet, rasisme og vold, i boken «Amerikanske bilder».

    Siden har han holdt en rekke foredrag både på amerikanske prestisjeuniversitet og i Skandinavia. Han mener Danmark har blitt det mest rasistiske landet i Europa.

    – Der hvor de er
    Jacob Holdt er kontroversielt nok selv medlem av Ku Klux Klan samtidig med å være antirasist. Det forklarer han slik.

    – Jeg arbeider med rasisme. Måten å få folk ut av rasismen er å gå inn i deres grupper, hjem og der hvor de er. De vet godt at jeg er antirasist. Men de har ikke noe i mot at jeg er der fordi de er stolte av at en antirasist gir dem oppmerksomhet, sier han.

    Kulturnytt, NRK P2, 28. april 2006

    ——————————————————————————–

    Opphavsrett NRK © 2006

  31. Morten T. april 29, 2006 kl. 8:19 am #

    #24
    Du mener slik du velger å se på SV og «sosialister»?
    Du er vel sannsynligvis den mest selvmotsigende på hele VGB!

  32. Starlett april 29, 2006 kl. 1:05 pm #

    Til MariaMaria,

    – tro du meg, jeg har lest partiprogrammet til Frp.
    Og jeg har lest partiprogrammet til alle de andre partiene.
    Jeg leser dessuten mye politisk litteratur fra mange land og fra ulikt ståsted, siden jeg er et politisk engasjert menneske.

    Jeg liker IKKE at du beskylder meg for ikke å kjenne de faktiske forholdene.

    At du er rykende uenig med min overbevisning, er jo noe helt annet, og greit. (Men synd, synes jeg.)

    Men man må diskutere med fakta på bordet!

    Jeg er overbevist at hadde mange ureflekterte Frp-tilhengere lest partiprogrammet, ja, da hadde de ikke vært Frp-tilhengere.
    Men du tilhører sannsynligvis til dem som stemmer Frp fordi du har lest programmet og er enig i det, slik jeg tolker det etter at jeg har tittet på bloggen din…

    Ja, da må jeg bare si til deg som til Pseudonym:

    Vi har ulikt politisk ståsted.
    Jeg er ikke medlem i SV, men sympatiserer med mange av deres synspunter.

    De har fattet noe om solidaritet, samhandling, vern av klodens miljø, kulturens betydning, faren med krigstrommene fra The White House og Mr. Bush med rådgivere,hvor viktig og SELVSAGT respekt for folk med annen livsstil og annet livssyn enn Hagens upresise «folk flest» er.

    Så jeg begriper ikke hvorfor du og mange andre bloggere går så usaklig ut mot «sosialistene»- (et SKJELLSORD naturligvis i din tankeverden) uten å ha lest partiprogrammene?

    Synes Morten T har et godt poeng der.

  33. nalleballe april 29, 2006 kl. 1:30 pm #

    Partiprogrammene er nesten for propaganda å regne med. Man må ha klart den økonomiske politikken når man leser, og forstå hvordan forslagene henger sammen med hvor det skal kuttes hen. Vi sosialister vet, uansett hva slags forslag Frp kommer med, vil det gå utover veldferds-Norge. Det vil bli dyrere for de som har minst, mens kaksene kan kose seg i overskuddet, som de får fra de fattigste. Frp er DooH NobiR. Dessuten vil mange tjenester som eksisterer i dag, forsvinne hvis Frp får det som de vil.

    Inget parti kan hamle opp med statsbudsjettet. Det er der for å bli der. Bare fantasifulle Frp’ere finner penger andre steder ingen andre finner dem.

    Så det gjelder å lese mellom linjene. Ikke la dere lure.

  34. UngKonservativ april 29, 2006 kl. 2:03 pm #

    Det er ikke et multikulturelt land så lenge en kultur er dominerende. Norge har aldri vært multikulturelt, vi har hatt enkelte mindre minoriteter. Samene er ikke noe mer urfolk enn nordmenn, vi har lik rett på dette landet.
    Vi er heller ikke et multikulturelt land nå selv om det er mange fremmede som har kommet hit. Norge er fortsatt et Norge basert på det norske urfolks kultur.

    Nordmenn er urfolk. Samene er urfolk.

  35. Starlett april 29, 2006 kl. 3:24 pm #

    #34
    UngKonservativ, – kan du svare meg på noe:
    Kan du definere «det norske urfolks kultur»?

    #33 nalleballe, – helt enig.

    I lykkelig opposisjon kan Frp love penger til de blir blå i ansiktet.
    Men skulle vi gi oss inn på en slik økonomisk galei, ville velferdsstaten RAKNE, og umistelige verdier gå tapt.

  36. UngKonservativ april 29, 2006 kl. 3:31 pm #

    Kan du forklare meg hvorfor Samene er urfolk og ikke nordmenn? Når fordrev etniske nordmenn samer fra Sør-Norge? Jeg har aldri hørt at det har skjedd. Vi kom til forskjellig områder i det som er dagens Norge. Derfor er begge urfolk.

    Du vet veldig godt at skal man forklare kultur blir man nødt til å skrive bøker.

  37. Starlett april 29, 2006 kl. 7:26 pm #

    #36
    Nå har vel ikke JEG sagt det, men jeg regisrerer at det står i en kommentar.( #29)

    Men jeg er jo enig i at samene er URFOLKET, i og med at de var her da nordmennene kom.

    Jeg skal likevel ikke polemisere med deg om dette, og jeg oppfatter selvsagt etniske nordmenn som legitime «urbeboere» – i gåseøyne om ikke annet.;O Selvfølgelig er Norge landet vårt!

    Jeg bor for tiden i Nordland og jeg har en gang i tiden hatt etpar år som lærer i Finnmark.
    Ingen tvil: Når du kommer til Fimmnark, ser du tydelig at det er to forskjellige folkegrupper med tildels ulik kultur og med tildels store meningsforskjeller og interessekonflikter.

    Jeg verken vil eller kan rangere samisk kultur opp mot norsk og bedømme hva som er «best», men det er to helt ulike kulturer, og hvis både samer og nordmenn er URFOLK, så har vi 2 forskjellige urfolk-kulturer i Norge, – noe som var mitt poeng i spørsmålet til deg.

    Og det er helt flott! :o)

    Jeg hilser alle spennende kulturuttrykk velkommen, enten de kommer fra Asia, Afrika, USA, Europa eller Australia.

    Forresten, jeg tror du er et menneske som leser for å sette deg inn i ting og lære mer. Ser at du ønsker dokumentasjon og søker dokumentasjon selv.

    Jeg kan jo anbefale deg bøker om Kautokeino-opprøret, som nå skal filmes.
    Det er interessant og lærerik, men nokså rystende lesning, og dokumenterer nordmenns undertrykking av samer i tidligere tider.Men interne samiske problemer blir også belyst.

    Når man kjenner denne bakgrunnen, får man større forståelse for at den temmelig restriktive læstatianismen med sine mange påbud og forbud som er mye strengere enn de ti bud i Bibelen, kunne få så sterkt fotfeste i Nord-Norge,(først og fremst blant samene) – og at den faktisk ennå holder stand i alle de tre nordligste fylker.

  38. Starlett april 29, 2006 kl. 7:28 pm #

    Finnmark, – ikke Fimmnark, he,he..

    Det blir gjerne noen trykk-leifer når man skriver fort med liten skrift.
    Ja, ja..

  39. nalleballe april 29, 2006 kl. 7:55 pm #

    Jeg hilser også alle spennende kulturuttrykk velkommen, enten de kommer fra Asia, Afrika, USA, Europa eller Australia.

  40. UngKonservativ april 29, 2006 kl. 8:00 pm #

    Kan dere ikke bare reise dit? Det som er så fint med verden, hvorfor ikke bevare mangfolden, inkludert det norske.

  41. MariaMariaOslo april 29, 2006 kl. 8:06 pm #

    #31 Nei, det er ikke det jeg mener. Om om du ikke kan være saklig uten å snakke om meg som enkeltperson er dette siste gang jeg taler til deg, morten t.

  42. nalleballe april 29, 2006 kl. 8:23 pm #

    #40 Gjerne, spanderer du?

  43. Starlett september 28, 2006 kl. 8:31 pm #

    #39 Kommentar fra nalleballe:

    Det er jeg enig med deg i. 🙂
    Kulturmangfold gjør livet rikere.

    (Unnskyld at jeg ikke har svart denne og de senere kommentarene før. Jeg har ikke sett dem før i kveld.)

  44. Starlett september 28, 2006 kl. 8:36 pm #

    #22 Kommentar fra FRP skepitker:

    Det har du helt rett i.

    Det er en selvmotsigelse når man omtrent vil straffe foreldrene hvis ikke barna kan noerk når de begynner på skolen, og samtidig har man en familiepolitikk som vil oppfordre innvandrerforeldre til å holde barna hjemme.
    DET blir man belønnet for.

    En veldig selvmotsigelse.

  45. Starlett september 28, 2006 kl. 8:40 pm #

    #29 Kommentar fra Svein:

    Jeg er enig med deg. Det du sier er jo faktisk forhold: Både at vi alltid har hatt et multikulturelt samfunn OG at det er mye hverdagsrasisme i Norge.

  46. Starlett september 28, 2006 kl. 8:43 pm #

    #40 Kommentar fra UngKonservativ:

    Jeg elsker å reise. 🙂
    Synd at du ikke er aktiv på vgb lenger. Kanskje du kommer tilbake?

  47. Starlett januar 15, 2007 kl. 4:48 am #

    Jeg ser at jeg på det tidspunkt da jeg skrev dette innlegget, ikke hadde forstått at jeg skulle kommentere alle kommentarene, og at jeg ikke skjønte hvordan jeg skulle gjøre det heller.

    Men jeg har lært.

    Skal lese kommentarene nøye senere. 🙂

    Men jeg ser jo at noen av debattantene her har falt fra VGB nå.

  48. Millan76 januar 15, 2007 kl. 8:06 am #

    #6 Kommentar fra Pseudonym:
    Hurra for den…!!!

    Jeg synes nesten litt synd på deg Starlett…

  49. Starlett januar 15, 2007 kl. 5:09 pm #

    #48 Kommentar fra Millan76:

    Heisann,

    Du trenger ikke å synes synd på meg, Millan.
    Jeg har det aldeles utmerket.:-)

    Men det var jo litt synd på Pseudonym som ble utestengt fra VGB pga usaklighet som ikke kunne aksepteres på denne plattformen.

    Jeg synes også synd på mange ressursssvake FrPere, fordi de ikke forstår hva de gjør når de gir sin stemme til dette hybridpartiet.

    De vil jo selv tape på det.

  50. Balle Klorin september 21, 2009 kl. 8:37 pm #

    SV = Selvgode vampyrer.
    De skal TA de som prøver å bygge landet og lage reelle arbeidsplasser som gir inntekter til Norge, så skal de dele alt med de som ikke gjør en dritt. Tenk å ha 6% oppslutning og prate som om de har flertall alene. AP Burde kastet ut hele SV.
    Egenlig burde Regjeringen bestå av Ap, Høyre og Frp , da ville 75% av stemmene blitt representert, først da kunne vi kalt Norge et demokrati, slik det er nå vil jeg kalle Norge et flertallsdiktatur, som pga. et merkelig valgsystem ikke en gang har reelt flertall i folket.

  51. Starlett september 21, 2009 kl. 10:12 pm #

    Er dette en kommentar til innlegget mitt om olje? Dette innlegget er nemlig over tre år gammelt!
    Skrevet våren 2006. 😉

    Det er altfor stor politisk forskjell til at Ap kan sitte i regjering med Frp og Høyre.

    SV fronter jo sine primærstandpunkter i en forhandlingsfase, men når regjeringserklæringen foreligger, vil du nok se at det er Ap som er storebror i regjeringen. 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere liker dette: