KRISTEN misforståelse om JØDER, ZIONISTER og antisemitter.

31 jul

Jeg ønsker å komme med et viktig apropos til tragedien i Midt-Østen:

Mens vi prøver å ta inn over oss de ufattelige og hjerteskjærende påkjenninger og den humanitære katastrofen befolkningen i Libanon , men OGSA i Gaza, la oss ikke glemme Gaza, er det noen som synes å tro at det å ta avstand fra Israels terrorkrig støttet av et oljehungrig USA på vaklende økonomiske leirføtter, er det samme som å være antisemitt. Dette er så langt fra sannheten som man kan komme.

VG ble også kritisert for antisemittisme og til og med nazisme fordi avisen har kritisert Israels krigføring. VG som ble startet av motstandsfolk i Norge etter 2. verdenskrig, og som  framholder at også Hizbollah bryter folkeretten med sine rakettangrep på Israel. En slik beskyldning opplever jeg som surrealistisk og den er selvfølgelig fjernt fra sannheten..

Som disse bildene fra en demonstrasjon i New York viser:

Troende jøder tar klart avstand fra all zionisme, og de demonstrerer sammen med palestinere for et fritt, selvstendig Palestina.

I Talmud står det til og med i følge de ortodokse jødene at det er forbudt for jøder i eksil å ha sin egen stat.

Dette burde de kristne sektene i Norge tenke på.

Da hadde de kanskje ikke vært så aktiv i sin kampanje

«Hjelp jødene hjem.»

«Hjem» er i dette tilfellet til de okkuperte områdene på Vestbredden, der noen bosettere fremdeles bor ulovlig.

Israelerne selv er innstilt på å trekke bosetterene ut.

Men norske kristne sekter vil altså støtte opp økonomisk for å sende jøder som ikke har noen tilknytning til staten Israel og som har andre hjemland der de og slekten har bodd i århundrer,»hjem» til Israel. For dette kan de, slik reglene er i dag, få skattefradrag på kr.12.000 i året..

Ikke noe stort beløp, kanskje, men det er VIKTIG at regjeringen fjerner dette skattefradraget, for Norge kan ikke bidra økonomisk til å sende jøder inn på områder som etter folkeretten er palestinsk.

Det burde alle kunne forstå.

Men det viktigste er at ortodokse (troende) jøder SELV er sterk motstandere av zionismen.

JØDEDOM og ZIONISME er EKSTREME MOTSETNINGER, er de troendes jøder budskap til Verden.

Dette budskapet har druknet. Derfor skriver jeg et blogginnlegg om det.

Krigen som føres i Midt-Østen nå er IKKE en religionskrig. Det er en krig om vann, land, olje og økonomi.

Jeg foreslår at kristne og andre i stedet for å bruke penger til «Hjelp jødene hjem», bruker penger og et gavmildt hjertelag til å hjelpe den lidende befolkning som allerede ER i Midt-Østen. Jøder som har bodd i andre hjemland i generasjoner, har det mye bedre der de er enn i den heksegryta som Midt-Østen nå er.

De  som trenger vår solidaritet og vår støtte, er alle de som har mistet sine pårørende, som er skadet, syk uten legehjelp og medisiner, som er fri for mat og rent vann, har mistet hjemmene sine, er flyktninger, som blir traumatisert av konstant redsel for bomber og raketter.

Og de trenger vår støtte NÅ!

110 kommentar til “KRISTEN misforståelse om JØDER, ZIONISTER og antisemitter.”

  1. Sirenia august 1, 2006 kl. 12:10 am #

    Veldig viktig og oppklarende innlegg Starlett, folket inkludert jeg, trenger faktiske kunnskaper.

    Konflikten har vart så lenge, tross både Libanon/FN x-mann og to slektninger der nede før som megler og annet, er behovet for faktiske kunnskaper stort.

    Og det tror jeg det er flere som trenger, så bare skriv. Bedre med hånda nå?

  2. Starlett august 1, 2006 kl. 12:16 am #

    Jeg glemte å si det i innlegget mitt, men vil si det nå:
    Det er mange gode blogger om Midt-Østen-tragedien.
    Flere av dem står blant Mine Favoritter.
    Jeg vil SÆRLIG trekke fram

    Insh’Allah av trine06 som har mange blogginnlegg om Midt-Østen og stor kunnskap.

    Path Finder av sandri har også et nytt blogginnlegg som jeg synes er meget godt, og som også har lenker til andre blogger.

    Jeg anbefaler også lillevanille og Dette mener jeg.

    Dessuten Rustbanking på et synkende skip
    Oljens tid er over
    CQD

    Tre gode og informative blogger om olje.

    Alle disse burde jeg ha satt linker til i innlegget mitt.
    Men nå står de her.

    Les gjerne også mitt forrige innlegg, som står på bloggforsida til høyre.

  3. Starlett august 1, 2006 kl. 12:23 am #

    1 Kommentar fra Sirenia:

    Takk skal du ha, Sirenia. :o)

    Ja, jeg er bedre i hånda, men ikke bra, så jeg må ta det litt med ro.
    Men jeg syntes denne informasjonen var viktig å få ut.

    (Litt dumt tidspumkt kanskje på døgnet, men det får så være.)

    For vi som er kritisk til Israels politikk, har jo ikke noe imot jødene som folkeslag.

    Og JØDENE selv er imot denne flyttingen til Israel og okkupasjonen.

    La oss tenke på dem som ER der. NÅ.

    Så du har kjenninger der?
    Og x-mann?

    Ja, jeg vet ikke hvor mange innlegg jeg skal skrive, men det er jo viktig å kommentere også.

    Jeg håper så INDERLIG at det kan bli våpenhvile nå.

    Klem til Villkvinnen. (Ypperlige tekster, Sirenia,har lest dem og blitt betatt.)

  4. Sandri august 1, 2006 kl. 12:34 am #

    Jeg er glad du klargjør dette Starlett. Dette er ingen religionskrig, det handler om makt, sikring og kontroll over vitale landområder og ressurser – les olje.

    Som jeg har sagt før, USA er faretruende nær å avsløre sin egentlige agenda i midt-østen generelt. La dem vise sitt sanne ansikt jo før jo bedre. Politikerne i verden er fulstendig klar over hva som foregår og det provoserer meg mer enn noe annet.

  5. Starlett august 1, 2006 kl. 12:42 am #

    #4 Kommentar fra Sandri:
    Ja, det er mye som politikere vet, mensom ikke vi får vite hvis vi ikke leter selv.

    Jeg har jo også fått opplysninger om at det brukes våpen med radioaktivitet, og at folk som var i Afghanistan og i Irak allerde har stor overhyppighet av kreft, men det vet jeg foreløpig for lite om til at jeg er sikker på å stå 100% inne for det jeg skriver.

    På den forrige bloggen min som du har på innlegget ditt, gir adolph linker til fryktelige opplysninger. Og jeg har grunn til å tro at det er korrekt.

    USA er i ferd med å miste sin politiske legitimitet.
    Men dessverre har de VETO-rett i Sikkerhetsrådet.

    Det er veldig synd, for dermed blokkerer de FN.

  6. Starlett august 1, 2006 kl. 12:46 am #

    4 Kommentar fra Sandri:

    Ja, Sandri, så skulle jeg si at jeg jo egentlig skulle hatt din blogg og de andre i selve innlegget mitt med direkte linker, men kom ikke på det før det var for sent.

    Har vært veldig interessante intervjuer med Røed Larsen og Jan Egeland i dag både i radio og på TV om den desperate situasjonen i Libanon.

    Begge er i Norge akkurat i kveld.
    Jeg forteller det siden du er i Sverige nå.

  7. Sandri august 1, 2006 kl. 12:53 am #

    #6 Starlett

    Hva hadde Roed Larsen og Egeland å si? Nå er jeg nysgjerrig vet du =)

    Utover det venter jeg faktisk konkret handling fra politisk hold og ikke bare pjatt. Det er muligens sidestilt med å tro på nissen.

  8. Andreas august 1, 2006 kl. 12:54 am #

    Det var det jeg sa på den forrige bloggen din. Jeg er i atatskirken og er krissten så jeg har ikke vært enig med deg om mye.
    Men det er helt galt å gi penger til at jøder skal reise fra landene sine og til Israel.

    Starlett, det er ikke normale kristne som deltar. Du må ikke skjære alle over en kam.

  9. Starlett august 1, 2006 kl. 1:04 am #

    #7 Kommentar fra Sandri:

    Jan Egeland var fortvilet og oppgitt over den humanitære situasjonen i Libanon.
    Israel løfter om bombestopp var ikke så mye verdt, så det var fryktelig vanskelig å få hjelp fram til dem som trengte den.
    Til mange kom hjelpen for sent.

    Han mener det er helt nødvendig med våpenhvile, og han ville ikke regne med denne dagen som en våpenhviledag, fordi de ikke hadde kunnet ferdes som de håpet.

    Røed Larssen er pessimist og redd for at konflikten kan eskalere både i dybden og i bredden.

    Som han sier: Det er 15 land i sikkerhetsrådet og 14 vil fordømme Israel.
    Men hva hjelper det når det 15.landet ikke vil?

    Og det er bare USA Israel lytter til.

    Dessuten konstanterer han at støtten til Hizbollah blir stadig sterkere i hele Midt-Østen og at folk i Israel begynner å se på krigen som en fiasko.
    De har nemlig OGSÅ sett bildene fra massakrene i Qana.

    Håpet er ligger i at USA har forstått at dette blir for stor politisk belastning, slik at de vil arbeide for snarlig våpenhvile.

  10. Starlett august 1, 2006 kl. 1:06 am #

    #8 Kommentar fra Andreas:

    Jeg vet at ikke kristne flest er med på denne galeien. Det er miljøet rundt Dagen, Magazinet, Visjon Norge og de kristenfundamentalistiske.

    Men det ER 30 organisasjoner, tross alt.

  11. Andreas august 1, 2006 kl. 1:33 am #

    #11
    Er det så mange som 30? Det var mye. men de må vel være veldig små.
    jeg skal i alle fall snaakke i menigheten om det. Hadde vært fint om vi kunne gi kollekt til dem som trenger det.

  12. Starlett august 1, 2006 kl. 1:39 am #

    #11 Kommentar fra Andreas:

    Hørte det i en radiodiskusjon , nyhetene og leste i avisene.
    Men vet ikke akkurat størrelsen på dem.

    Kan sikkert google å finne ut mye.
    Synes det var et lurt forslag å gi kollekt til de nødlidende i Midt-Østen.

    Hva synes du om opplysningen om at jødene egentlig igølge Thora og Talmud IKKE skal tilbake til Israel?

    Nå tar jeg kveld.

    God natta! :o)

  13. trine06 august 1, 2006 kl. 9:51 am #

    Hei Starlett – kjempebra oppklaring, – jeg visste faktisk ikke at det er ortodokse jøder som tar avstand fra zionisme. Men hva er egentlig zionisme da? Jeg spør, fordi jeg ikke vet…
    Og ja, å sende jødene «hjem» er så feilslått som det kan få blitt. Dessuten litt «patronizing»… (kan ikke noe bra norsk ord på det) Jeg tror jeg hadde blitt fornærma om jeg hadde vært jøde i et annet land og folk absolutt ville hjelpe meg, og sende meg og mine til et tredje land.

  14. trine06 august 1, 2006 kl. 9:53 am #

    Tusen takk for anbefaling, forressten 🙂

  15. Sandri august 1, 2006 kl. 10:24 am #

    God morgen Starlett. Håper sola fortsatt skinner der over i Nord! =)


    Men norske kristne sekter vil altså støtte opp økonomisk for å sende jøder som ikke har noen tilknytning til staten Israel og som har andre hjemland der de og slekten har bodd i århundrer,»hjem» til Israel. For dette kan de, slik reglene er i dag, få skattefradrag på kr.12.000 i året..

    Dette er en fulstendig forkastelig praksis jeg ser blir tatt frem i lyset under denne konflikten. Kunne like gjerne sendt alle oss «kommunister»( jeg har visst blitt det uten å være klar over det hahaa) til Kina på samme vilkår syns du ikke? Eller FRPere til USA sier jeg!

    Når folk blir plassert i de land de politisk og religiøst måtte sokne til mest, tenker jeg det blir fred på jord!

  16. Bnita august 1, 2006 kl. 10:33 am #

    Jeg synes du har masse bra. Jeg lurer på en ting, hvis FN bestemte seg en gang for alle at nå skal det bli våpenhvile i Libanon, ville det da blitt det, el kan USA klare å stoppe det? Er de sterkere enn alle Fn land tilsammen?

  17. eloise_nunu august 1, 2006 kl. 10:46 am #

    #13
    Zionisme? betegnelsen for konstruksjonen Israels bærende ideologi – den jødiske udgave av nasjonalisme…. Ifølge Det gamle Testamente er Zion stedet, hvor Guds udvalgte folk skal samles..

    men det var kanskje ikke det du tenkte på? lurer på om jeg misforsto spørsmålet egentlig, så stopper her jeg.. 🙂

  18. Soletraveller august 1, 2006 kl. 10:55 am #

    Det hele føles så surrealistisk. Var i Midt-Østen i vinter og besøkte en kamerat jeg er veldig veldig glad i. Samtidig kan jeg ikke være enig i hva Israel foretar seg i disse dager!

    Å se forbi hva myndighetene foretar seg i hvert enkelt land og forstå at ikke alle mennesker i samme land er enig med politikken som føres er veldig viktig i disse dager.
    Det samme gjelder for libanesere, palestinere, syriere og iranere.
    Det hele er et blodig spill.

    Takk for innlegget ditt!

    Soletraveller

  19. Starlett august 1, 2006 kl. 12:56 pm #

    #13 Kommentar fra trine06

    Hei, Trine,

    Fint at du likte oppklaringen min. :o)

    Og TENK: VG er blitt beskyldt for å være skandinavia-nazister fordi de har kritisert Israels krigføring. Har hørt noen diskusjoner om det på radio. Utrolig.

    Zionisme er en ideologi som går ut på at det er det jødiske folket som ensidig har rett på Palestina, og som derfor synes det er riktig med jødisk bosetning på Vestbredden, for å si det veldig tabloid.

    Det er en SEKULÆR, POLITISK ideologi og har INGENTING med religion å gjøre .

    Det er viktig å poengtere.

    Det er jødisk nasjonalisme – en form for

    APARTHEID,

    (noe muren jo synliggjør) og i norsk sammenheng på YTTERSTE høyre fløy.

    Jeg setter inn to linker, fra Wikipeda og fra Sør-Afrika.

    Finnes masse stoff på nettet, – om du får TID og lyst å lese.

    http://no.wikipedia.o

    http://aztlan.net/apa

    Er du på tur til Norge?

  20. Starlett august 1, 2006 kl. 1:08 pm #

    TAKK for kommentarer!

    Jeg skal svare om en stund.

    Men NÅ er det uteliv for Starlett.

    Vi må nyte livet når vi har noen sommerdager med strålende sol i nord.

    Anbefaler alle å lese lenkene jeg satte inn til Trine.

    Her er definisjonen på zionisme:

    http://no.wikipedia.o

    Og her en annen:

    http://aztlan.net/apa

    #13 trine sier

    «Jeg tror jeg hadde blitt fornærma om jeg hadde vært jøde i et annet land og folk absolutt ville hjelpe meg, og sende meg og mine til et tredje land.»

    Ja, det ville jeg også blitt.

    Veldig fornærmet.

    Jeg venter snart at noen kommer og vil støtte meg for å «hjelpe» meg tilbake til SVERIGE, der min fars familie kommer fra. ;o)

    OK – Ut i sola og Nordlandsnaturen, – kommer tilbake senere. :o)

  21. siskan august 1, 2006 kl. 1:13 pm #

    Knallbra innlegg starlett, håper du storkoser deg i sommerværet,klem siskan:)

  22. Sirenia august 1, 2006 kl. 1:18 pm #

    Ta noen bilder da, det er sikkert vakkert der idag.

    Har vært i Bodø ved et par anledninger, det er flatt der, men spennende alikevel.

    Har kikket på linken om bombing med kreftframkallende stoffer, men er ikke god nok i engelsk til å tvinge meg gjennom så avansert tekst. Hadde bare eng til og med 1.kl.gym. for lenge siden.

    Hadde vært flott om noen ville oversette et sammendrag av det når de fikk tid, svært viktig siden media ikke tar tak i det.

  23. Palestina august 1, 2006 kl. 2:04 pm #

    Takk for innlegget, Starlett.
    Nå skjønner sikkert de som leser dette at vennene og familien min i palestina ikke er islamfasister. Vi er bare folk som vil få leve i fred i vårt eget land uten ar israelerne angriper oss. Og tenk hvordan folk har det i Gaza. Prøv å forstå. De mangler alt og er vettskremte.

  24. Skeptiker august 1, 2006 kl. 2:24 pm #

    #23palestina
    Og det kan dere takke terroristene i Hamas for. Når dere velger Hamas som vil utrydde israel, må dere ta følgende.

  25. AnneLise august 1, 2006 kl. 2:47 pm #

    #11 Andreas
    #24 skeptiker

    LES HER!

    http://www.dagen.no/s

    Her er noen av de som vil sende jødene til Israel.

    Takk Starlett for at du tør å snakke om dem som ikke har skjønt det beste for jødene eller Israel.

    Regjeringen må fjerne skattefradraget og bruke de pengene på folk som trenger det i Libanon!

  26. eloise_nunu august 1, 2006 kl. 2:59 pm #

    #19
    utrolig med disse beskyldingene ja..

    Dette utsagnet taler for seg:

    «Israel may have the right to put others on trial, but certainly no one has the right to put the Jewish people and the State of Israel on trial.»

    — Israeli Prime Minister Ariel Sharon, 25 March, 2001 quoted in BBC News Online

  27. eloise_nunu august 1, 2006 kl. 3:21 pm #

    et utsagn til, i relasjon til spørsmål om zionisme (også et form for «motsvar» til skeptiker som skriver: «Og det kan dere takke terroristene i Hamas for. Når dere velger Hamas som vil utrydde israel, må dere ta følgende»… Hvem er det egentlig som vil utrydde hvem her?

    «It is the duty of Israeli leaders to explain to public opinion, clearly and courageously, a certain number of facts that are forgotten with time. The first of these is that there is no Zionism, colonialization, or Jewish State without the eviction of the Arabs and the expropriation of their lands.»

    — Ariel Sharon, Israeli Foreign Minister, addressing a meeting of militants from the extreme right-wing Tsomet Party, Agence France Presse, November 15, 1998

  28. Palestina august 1, 2006 kl. 3:39 pm #

    #24 skeptiker
    Du ser at det er sionistene som vil utrydde oss, og ikke omvendt.I Israel går livet nesten som før, men i Gaza er det forferdelig. Du må ha vært der for å forstå.

    #27 eloise_nuni
    Takk for ordene. Der står det klart hva Israel vil.
    AnneLise. Takk for link. Da ser vi at det er sant at de kristene gir penger til sionismen.

  29. MorHubro august 1, 2006 kl. 4:31 pm #

    Om «jødevenner» fra Magazinet med den herostratisk beryktete Vebjørn Selbekk:

    http://www.magazinet….&linktype=2&linkid=23884

    ——–
    Krever slutt på skattefordel for jødevenner

    SV krever at det må bli slutt på skattefradrag for gaver til organisasjoner som gir penger til bosetningene på Vestbredden.

    Også Aps sentralstyremedlem Odd Kristian Reme og AUF krever en stopp i ordningen.

    I helgen skrev Dagens Næringsliv at norske kristne samler inn over 40 millioner kroner årlig for å finne jøder og sende dem til Israel, i mange tilfeller til de ulovlige bosetningene.

    Flere av foreningene som samler inn penger står på listen over godkjente organisasjoner for skattefradrag for gaver til frivillige organisasjoner. Givere kan derfor trekke fra opptil 12.000 kroner på skatten for gaver til disse organisasjonene.

    – Vi må få en slutt på at folk kan oppnå en skattefordel ved å støtte og bidra økonomisk til at en okkupasjon kan fortsette. Reglene må endres, krever SVs forsvarspolitiske talsmann på Stortinget, Bjørn Jacobsen.

    Jusprofessor og direktør ved Norsk senter for menneskerettigheter, Geir Ulfstein, sier til Dagens Næringsliv at selv om Israels bosetninger på Vestbredden er i strid med internasjonal lov og rett, er det ikke forbudt å samle inn penger til formålet.
    ——————

    Altså:
    Man skal få skattefordeler for å samle inn penger til formål som er i strid med internasjonal lov og rett.

    Tygg på en slik logikk og tenk!

    Dette er zionister som er på ferde, forkledd som fromme kristne.

    .

  30. Palestina august 1, 2006 kl. 4:42 pm #

    #29 Morhubro
    ————
    Man skal få skattefordeler for å samle inn penger til formål som er i strid med internasjonal lov og rett.

    Tygg på en slik logikk og tenk!

    Dette er zionister som er på ferde, forkledd som fromme kristne.
    —————–

    Godt sagt. 🙂
    Støttes.

  31. Tinkerbell august 1, 2006 kl. 5:04 pm #

    Soletraveller sa noe som jeg maa si meg enig i: Dette er politikk, og ikke alle som bor i hvert enkelt land er enig i det som foregaar paa «hoeyere nivaa». USA blir ofte betraktet som den store stygge ulven. Vi som bor her betaler skatt, og ville helst at disse pengene burde bli brukt til aa nedbetale landsgjelda vaar. Oekonomien vaar er ikke den aller beste, arbeidsledigheta er hoyere enn den burde vaere, og soldater fra landet vaart doer hver dag. Vi foeler oss lurt til aa tro paa Bush, vi var nok litt for patriotiske og naive etter 9/11 og trodde at vi maatte gjoere det som var noedvendig for aa stoppe «funding» til terroristene. Argh!! Jeg er saa lei av Bush!! Husker dere da Clinton maatte forklare seg overfor retten ang. Monica L? Herlighet!! Clinton var den beste presidenten vi har hatt paa lenge. La oss stille Bush for retten for aa ha loeyet for oss alle og foraarsaket tusenvis av tragiske doedsfall av baade militaere og sivile.

  32. Trist_1 august 1, 2006 kl. 5:59 pm #

    Flott skrevet… La oss heler ikke gleme at en relgionskrig mellom jødedomen, kristendomen og islam er mere en relgionsborgerkrig.

    Uansett. Bra skrevet og jeg er enig.

  33. Wizious august 1, 2006 kl. 6:31 pm #

    Hva noen jøder i New York måtte mene endrer ikke det faktum at Israels nåværende krig er en krig mot Hizbollah. Hizbollah står for idealer jeg helst ser utryddet fra jordens overflate. Har derfor ingen problemer med å støtte Israels nåværende aksjon.

  34. UngKonservativ august 1, 2006 kl. 6:42 pm #

    Er det lett å være jødejeger Starlett?

  35. Andreas august 1, 2006 kl. 6:52 pm #

    Det er ikke vanlige kristne som støtter sionistene. Det er spesielle sekter.

    #33 UngKonservativ

    Skjønner du ikke meningen med det som står her? Det er ikke snakk om jødehat.
    Det er forskjell på å være imot massakerne av kvinner og barn og det å være mot jøder.

    Sionisme er apartheid se #19 og artiklene der.
    Jødedom er ikke sionisme.
    Det skjønner jeg og menigheten godt.

  36. Skeptiker august 1, 2006 kl. 6:56 pm #

    Hamas og Hezbollah driver terror og Israel må forsvare seg. Du sier selv at det ikke er religion.

    Men de må forsvare seg selv om de ikke tror på en jødisk Gud fra ødemarka.

  37. Palestina august 1, 2006 kl. 7:09 pm #

    #32 #34

    Dere skjønner ikke hvordan mitt folk og folket i Libanon har det.
    Folk blir drept og skadet av israelske våpen og i Libanon er det nesten 1 mill flyktninger.

    Israel forsvarer seg ikke . De vil ha mer Lebensraum, ordet som Hitler brukte. Nesten nye nazister.

  38. AnneLise august 1, 2006 kl. 7:29 pm #

    #32 Wizious
    #33 UngKonservativ

    Dette sier det Norske Mosaiske trossamfunn.
    De er jo jøder og vil at jødene skal ha det godt i Israel, men de er ikke sånn som de norske kristne sionistene.

    http://www.dmt.oslo.n

    Sionismen hadde nådd sitt første mål: Å skape et nasjonalt hjemsted for jøder. Men dessverre har israelerne ikke oppnådd å leve i fred med alle sine naboer.

    Israel er et demokratisk land, og landets palestinske befolkning, som utgjør omtrent en sjettedel av alle israelere, har stemmerett og kan velges til det israelske parlamentet Knesset.

    Men til tross for den formelle likestillingen har den arabiske befolkningen i Israel ennå ikke oppnådd den sosiale likheten, som landets ledere har lovet, og de palestinerne som flyktet i 1948-49, er dessverre ikke blitt integrert i de arabiske nabolandene.

    Vendepunktet i Israels forhold til palestinerne kom i 1967, da den konstante militære trusselen mot Israel endte med en kortvarig krig, seksdagerskrigen, som endte med at Israel okkuperte Vestbredden, Gaza, Golan-høydene og samlet Jerusalem til én by.

    Palestinerne avviste sionismen som ulovlig imperialisme, og i løpet av 1970-årene begynte de å få større internasjonal anerkjennelse. Kritikken av Israel steg i takt med den forsatte okkupasjonen av de palestinsk befolkede områdene, og i 1975 vedtok FN en resolusjon, som sidestilte sionisme med rasisme.

    Denne resolusjonen er vanskelig å akseptere for mennesker, som kjenner Sionismens bakgrunn og historie. Sionismen oppfatter nemlig ikke jøder som en rase, men ser jødedommen som en blanding av religion, språk, kultur, felles historie og tilhørighetsforholdet til et bestemt land – Israel. Jøder oppfyller altså de fleste av de kjennetegnene man normalt tillegger et folk.

    Den israelske loven om at enhver jøde kan få statsborgerskap i Israel kan best sammenlignes med et lands innfødselsrett, for et eksempel når et barn av norske foreldre i utlandet har rett til norsk statsborgerskap. Selvfølgelig er det to helt forskjellige situasjoner, men jødenes historie er også ganske annerledes enn nordmennenes. Først i 1991 ble FNs resolusjon trukket tilbake.

    Israel har i alt utkjempet fem kriger med sine naboer. Krigen i 1967 ga den palestinske nasjonalismen ny kraft. Men Den Palestinske Befrielsesorganisasjonen PLO i spissen bekjempet palestinerne Israel i 25 år, før den israelske regjeringen måtte erkjenne at palestinerne er et folk – slik som jødene selv – som ønsker å få lov til å bestemme selv.

    Denne erkjennelsen har vært viktig for sionismen, men det er stadig stor uenighet blant både israelere og jøder utenfor Israel, når det gjelder de store spørsmålene som man har diskutert i årtier: Hvor skal landets grenser gå? Hvordan skal forholdet til palestinerne være? Tør Israel ha en selvstendig palestinsk nabo som nabo?

    Den store israelske skepsisen skyldes særlig de sørgelige sikkerhetsmessige erfaringene fra de siste 100-års eksistens med de arabiske naboene. Blant de sterkeste motstanderne av et kompromiss med palestinerne er dog de sionistene som hevder at den jødiske staten skal være større enn det Israel er i dag. Samtidig hevder de sterkeste motstanderne blant palestinerne at det har bodd arabere i hele området i mange generasjoner, og at de derfor har rett til et land, der Israel ligger i dag.

    Men i dag gir det ingen mening i å hevde at Det Gamle Testamentet, gamle politiske løfter eller «historien» gir det ene eller det andre folk en særlig rett til det lille stykket jord i enden av Middelhavet. Hver gang diskusjonen om konflikten mellom jøder og palestinere dreier seg om rett og ikke tar utgangspunkt i situasjonen i dag, vil den være umulig å løse. Jøder og palestinere kan først leve i fred med hverandre, når de aksepterer at motparten representerer et folk, som har like mye rett til et land som alle andre. Det har mange på begge sider heldigvis akseptert i dag.

  39. Starlett august 1, 2006 kl. 7:50 pm #

    Hei, STARLETT her.

    Takk for fine kommentarer! :o)

    Har tittet raskt gjennom mange interessante kommentarer.

    Skal begynne å besvare dem med jevne mellomrom.
    Ikke uavbrutt.Det har jeg ikke kapasitet til, dessverre.

    Men i kveld vil jeg for en gangs skyld se TV som begynner kl 20.25 om krisen i Midt-Østen på NRK 1.

    Sikkert flere som vil se det.

    Hørte den diskusjon på Dagsnytt 18 der norsk TV fikk kritikk fordi de viste for SVAKE bilder fra krigen, slik at TV-seerne ikke får et bilde av hvor grusomme lidelser sivilbefolkningen blir utsatt for.

    Og det er sivilbefolkningens lidelser jeg mer enn noe annet føler sorg over og sinne for.

    Og solidaritet med.

  40. Wizious august 1, 2006 kl. 7:50 pm #

    Palestina og andre Palestinavenner:

    Jeg har ikke noe problemer med å forstå at dere er mot Israel, og ønsker fred både på Gaza, Palestina og Libanon. Men det spiller liten rolle når folkene der styres av religiøse fascister!

    Avvis Hizbollah, Hamas og andre fascistiske terrorbevegelser, og dere og ikke Israel vil få den «moralske rett».

  41. Starlett august 1, 2006 kl. 8:17 pm #

    En generell kommentar, men aller mest først til de som ikanskje ikke har helt har forstått intensjonen med mitt innleggg
    #34 UngKOnservativ
    #36 Skeptiker
    #40 Kommentar fra Wizious:

    Først deler av en «stjålet» kommentar fra bloggen Insh’Allah og Trine.

    (Det er jeg som har skrevet det, og med tillatelse fra Trine)

    —————
    Jeg er enig med Timeline med at Israel kommer til å tape krigen i opinionen, (HAR allerede tapt, tror jeg),selv om jeg ikke er blind for lidelsene og redselen også i den israelske befolkningen.

    Men jeg tror ikke at krig er riktig medisin for noen av partene i Midt-Østen, og det er ikke til å komme forbi at de lidelsene som befolkningen i Libanon OG i Gaza (la oss ikke glemme dem) nå er så store og hjerteskjærende at de fleste ser misforholdet mellom Israels militære overgrep og Hizbollahs synder.

    At sunnimuslimene nå støtter det utpregete shiamuslimske Hizbollah, som de vanligvis nesten ikke vil ta i med ildtang, viser slik jeg oppfatter det, at denne krigen IKKE kan leses inn i en religiøs kontekst, men en politisk, – og også en sosial og humanitær.

    Jeg hørte 22.00-nyhetene på radio før jeg logget meg på, og da ba Jan Egeland om 72 timers våpenhvile slik at gamle, funksjonshemmede og barn (og alle andre) trygt kan forlate Sør-Libanon. Men det spørs om FN får gjennomslag.

    Så fra vår vertsavis VG:

    http://www.vg.no/pub/… gir milliarder til Libanon
    ——————
    Golfstatene viser sin sterke støtte til Libanon ved å bevilge hjelpepakker til en verdi av over 15 milliarder kroner.

    Folkeopinionen bobler over av raseri over Israels offensiv mot landet, og det har vært en rekke demonstrasjoner i Bahrain, Kuwait og andre land i Golf-området.

    Trass i den lite populære kritikken av Hizbollah i de første dagene etter at krigen begynte, er det Saudi-Arabia som leder an.

    Landet kunngjorde først en nødhjelpspakke på over 300 millioner kroner, og dernest en bistandspakke på over 9 milliarder kroner, inkludert et innskudd i Libanons sentralbank på 1 milliard dollar (6 milliarder kroner).

    Kuwait kopierte Saudi-Arabias eksempel og bevilget 5 milliarder kroner, inkludert et innskudd på rundt 3 milliarder kroner i sentralbanken.

    Både i Saudi-Arabia og De forente arabiske emirater har det vært TV-innsamlinger som har innbrakt hundrevis av millioner kroner.

    Emiratene har fløyet inn nødhjelp til Libanon og fylt flyene med sårede som får behandling på sykehus i Emiratene.
    t.hbs?artid=125077
    —————

    MERK dere det!

    #34, UngKonservativ.

    – husker du at du skrev på en annen av bloggene mine at Saudi-Arabia gikk mot Hizbollah?

    Ja, de GJORDE, fordi de tradisjonelt er bestevenn med USA og fiende med shiaene og Hizbollah, men NÅ har libaneserne blitt utsatt for så mye vold og lidelse at stemningen har snudd.

    Også de store sunnimuslimske landene støtter nå shiageriljaen Hizbollah.

    Det er IKKE gode nyheter for USA og Israel.

    Jeg skal komme med mer dokumentasjon.
    Så kan vi diskutere på grunnlag av fakta.

    Men man må tørre å se de faktiske forholdene i øynene.

  42. Starlett august 1, 2006 kl. 8:25 pm #

    #15 Kommentar fra Sandri:

    Du sier bl.a
    —-
    Dette er en fulstendig forkastelig praksis jeg ser blir tatt frem i lyset under denne konflikten. Kunne like gjerne sendt alle oss «kommunister»( jeg har visst blitt det uten å være klar over det hahaa) til Kina på samme vilkår syns du ikke? Eller FRPere til USA sier jeg!

    Når folk blir plassert i de land de politisk og religiøst måtte sokne til mest, tenker jeg det blir fred på jord!
    ——-

    Ja, jeg synes du traff blink, jeg. 🙂

    Og til

    #14 trine
    #15 Sandri

    Skulle egentlig ha hatt lenke til innleggene deres i innlegget mitt, men var så trøtt da jeg hadde postet det i natt at det bare kom som kommentar.

    Men jeg anbefaler altså deres blogger, lillevanille,
    oljebloggene
    Bnita
    og mange flere.

    Flott sommerdag i Bodø.:o)

    Sommeren kom sent, men den kom godt.

    Når sola skinner, glemmer vi straks de kjølige dagene.Derfor STÅR vi han av her oppe. 🙂

  43. UngKonservativ august 1, 2006 kl. 8:55 pm #

    Meningen var at du skulle bli oppmerksom på egen retorikk. Du hykler når du klager over å bli kalt antisemitt. Du kalte meg muslimjeger fordi jeg hadde noen innlegg om islamisme på bloggen og jeg ser du slenger rundt deg med muslimhater i tide og utide.

  44. Starlett august 1, 2006 kl. 10:38 pm #

    #43 Kommentar fra UngKonservativ

    He,he.

    Nå svarer jeg deg før de andre, for jeg fikk ikke tid å svare før nå.

    «Muslimhater» i den siste kommentaren var sagt med et glimt i øyet.
    Og var det ikke muslim-JEGER jeg sa? ;o)

    Det var jo mest fordi noen en tid i vår trodde at jeg forsvarte islamister, jamfør tidligere diskusjoner.;)

    Men jeg regner med at de misforståelsene nå er oppklart.

    Jeg er IKKE jødehater eller jødejeger. Og du er ikke muslimhater.

    Vi har bare forskjellige syn på forskjellige ting.

    Jeg er antizionizt, – som MANGE, ja, de fleste, jøder er.

    Men IKKE antisemitt.

    Det er et politisk ståsted.

    Jeg skiller altså skarpt mellom folkeslag og handlinger.

    Nå synes jeg israelerne bedriver uhyrlige handlinger med sivilbefolkningen.

    Synes ikke du også det?

    Og jeg synes at kristenfundamentalistenes pengegaver til å «hjelpe» f.eks amerikanske jøder til den okkuperte Vestbredden. ikke skulle kvalifisere til fratrekk på skatten.

    «Hjem» på grunn av en flere tusen år gammel myte?

    Det høres jo ganske dumt ut, gjør det ikke?

    Hva mener DU om zionisme?

  45. Starlett august 1, 2006 kl. 10:50 pm #

    16 Kommentar fra Bnita
    Hei, Bnita.
    Jeg beklager sent svar. Har vært lite på pcen i kveld.
    Jo, det er dessverre slik at USA kan blokkere FNs vedtak.
    Det er fordi USA har fast plass i Sikkerhetsrådet, og de kan nedlegge VETO, altså protestere på det de andre landene vil og nekte det.

    Nå sitter det 15 land i Sikkerhetsrådet.
    14 ville fordømme Israels handlinger i Israel, men USA la ned VETO, så derfor kunne ikke FN fordømme Israel og kreve øyeblikkelig våpenhvile likevel.

    Så JA!

    USA kan bestemme over FN. Dessverre.

    Hvordan går det med dine venner i Libanon?

  46. Starlett august 1, 2006 kl. 10:53 pm #

    #17 Kommentar fra eloise_nunu:

    Du sier bl.a
    ____________________

    Zionisme? betegnelsen for konstruksjonen Israels bærende ideologi – den jødiske udgave av nasjonalisme…. Ifølge Det gamle Testamente er Zion stedet, hvor Guds udvalgte folk skal samles..
    _____________________________

    Ja, slik er det. Bygd på en gammel myte, fra rundt 500 år før Kristus.

    (Jødedommen er jo eldre, men myten om Zion stammer fra da.)

  47. Starlett august 1, 2006 kl. 11:05 pm #

    #22 Kommentar fra Sirenia
    Hei Sirenia.

    Skal lage en billedblogg om ikke lenge. Selve sentrim er ganske flatt, men vi har vakre fjell rundt.
    http://www.vgb.no/897
    Er du kjent nordpå?

    Jeg tør ikke si så mye om dette ennå, har ikke lenken foran meg, men det er altså

    anriket uran (et slags «atomvåpen»)

    som er blitt brukt i missiler og som sprer livsfarlig radioaktivitet der det slår ned.
    Det skjedde bl.a i Irak, og mange har fått
    kreft og andre alvorlige sykdommer og dødd.

    Japanerne trakk seg ut av Irak da de så den vanvittige radioaktiviteten der.

    Slike våpen er ikke nødvendig SELV for en krigsmaskin som vil tilintetgjøre Hizbollah, for de har ikke pansrede bunkers eller kjøretøy eller hus.

    Så hvorfor bruker Israel det da.?

    Mange mener det er for å gjøre Sør-Libanon ubeboelig.

    Og hvordan skal det gå med menneskene som skal bo der? Og de fredsbevarende styrkene som skal inn dit?

    Det blir som et slags Tsjernobyl, omtrent.

    Uran har en halveringstid på 4,5 milliarder år.

    Jeg tror dessverre det er sant, og mange eksperter sier det, men jeg vet ennå for lite til å kunne uttale meg skråsikkert om det.

  48. Starlett august 1, 2006 kl. 11:19 pm #

    26 Kommentar fra eloise_nunu:

    Takk for mange gode kommentarer! 🙂

    Du refererer:

    «Israel may have the right to put others on trial, but certainly no one has the right to put the Jewish people and the State of Israel on trial.»

    Israeli Prime Minister Ariel Sharon, 25 March, 2001 quoted in BBC News Online

    ———————–

    Loven er ikke lik for alle. Utrolig.

    Og så har Trine med den gode bloggen

    Insh’Allah

    med trackback til denne tråden vi nå er på, skrevet følgende innlegg om forskjellige utsagn til ulike israelske statsledere:

    http://www.vgb.no/716

    Les – og bli SKREMT!

  49. Starlett august 1, 2006 kl. 11:29 pm #

    18 Kommentar fra Soletraveller:

    Velkommen på bloggem min! :o)

    Jeg tror ikke jeg har sett deg før.

    Ja, det er sant som du sier. Surrealistisk og blodig.
    Og sivilbefolkningen lider.

    Her er det siste oppslaget som jeg tittet på i VG:

    MOR og TO døtre DREPT før våpenhvilen går ut.

    Og Israel intensiverer krigføringen.

    http://www.vg.no/pub/

    FRYKTELIG!

  50. Sveinemannen august 1, 2006 kl. 11:33 pm #

    Starlett.

    Takk for et glimrende innlegg!, Starlett

    Jeg kan også bidra med lenker.;)

    Denne er fra Aftenposten.

    En ny isralesk dumhet.

    http://www.aftenposte

  51. Starlett august 1, 2006 kl. 11:38 pm #

    #28 Kommentar fra Palestina:
    Du sier bl.a
    ___________
    Du ser at det er sionistene som vil utrydde oss, og ikke omvendt.I Israel går livet nesten som før, men i Gaza er det forferdelig. Du må ha vært der for å forstå.
    ————

    Ja, jeg må være enig med deg i det, selv om vi ikke skal glemme at også israelere i nord føler deg utrygge. Men det er jo i en langt mindre skala enn enn hvordan palestinere og libanesere har det.

    Jeg føler virkelig med deg, og jeg håper inderlig at det går bra med vennene dine og familien din, og at de snart kan få leve et godt og trygt liv igjen.

  52. Starlett august 1, 2006 kl. 11:43 pm #

    #29 Kommentar fra MorHubro

    Ja, vi får håpe at regjeringen fjerner dette meningsløse og umoralske skattefradraget, og så vil jeg oppmuntre folk til å bruke de samme pengene til andre humanitære organisasjoner, gjerne Norsk Folkehjelp, (der jeg er med), som har folk i området som gjør en kjempegod innsats og som jeg kan anbefale varmt, men også til Røde Kors eller andre.

  53. Starlett august 1, 2006 kl. 11:47 pm #

    #21 Kommentar fra siskan

    Ja, det har vært en deilig dag.

    Hyggelig å se deg her hos meg, siskan.

    Klem tilbake til deg. :o)

  54. Kristen august 1, 2006 kl. 11:53 pm #

    Jeg vil bare si at jeg er kristen.
    Jeg går til gudstjeneste omtrent hver søndag.

    Men jeg kjenner ingen som støtter en sånn aksjon for å sende jødene hjem.

    Er enig med deg, starlett, og husk at alle kristne er ikke sånn som de sektene som ikke forstår hva jøder er.

  55. Kutager august 2, 2006 kl. 12:03 am #

    Jeg er så enig med deg!! Jeg forstår ikke når folk tror at dette er en religionskrig. Men de må jo så klart alltid skylde på Islam. Jødene må jo få «landet» sitt som de fikk av Gud (eller noe sånt). Selv om jødene ble behandlet utrolig dårlig, gir det ikke dem rett til å slippe unna med ting nå. At de har opplevd noe ille, er ikke våres skyld I DAG. Derfor skal de ikke I DAG få lov til å gjøre som de selv vil, som en slags trøstepremie.

    Du skriver utrolig bra innlegg

  56. Starlett august 2, 2006 kl. 12:13 am #

    #31 Kommentar fra Tinkerbell

    Hei, Tinkerball.

    Har jeg sett deg på bloggen min før,tro?

    velkommen skal du være. :o)

    Jo, det er sant.
    Det er jo ikke alltid folkets skyld at politikken som føres er vanvittig.

    Det heter saktens at i et demokrati får man den regjering man fortjener, men er egentlig USA så demokratisk?

    Hva foregår f.eks i maktens korridorer, med penger og diverse, når republikanerne ikke kan frembringe noen bedre presidentkandidat enn Bush jr.

    Lurer på om det har noe med Bush sr å gjøre.

    (Oi, jeg må skrive noe i Astralposten,der jeg er fast bidragsyter, det må jeg ikke glemme. )

    ____________

    Oekonomien vaar er ikke den aller beste, arbeidsledigheta er hoyere enn den burde vaere, og soldater fra landet vaart doer hver dag. Vi foeler oss lurt til aa tro paa Bush, vi var nok litt for patriotiske og naive etter 9/11 og trodde at vi maatte gjoere det som var noedvendig for aa stoppe «funding» til terroristene. Argh!! Jeg er saa lei av Bush!!
    ___________________________

    Skjønner godt at du er lei Bush.
    Det tror jeg det er mange som er.

    Og vel, det kan jo stilles mange spørsmålstegn med hva som egentlig skjedde 911.

    Jeg vet ikke, men krigene i Afghanistan og Irak skulle USA ha holdt seg unna.

    Begge krigene har vært en katastrofe, og forholdene i Irak og Afghanistan er fryktelige nå.

    Anerikanske politikere og journalister må være underlige.

    Litt erotisk kos i det Ovale rom eller hvor det nå var, skaper full ORKAN i et lite likørglass,

    (hva i all verden har andre med folks amorøse handlinger),

    men krig, og MASSEDRAP – DET er greit det.

    Her er det noe i mentaliteten her som jeg rett og slett ikke forstår.

    Clinton var jo dessuten en intelligent mann.

  57. Starlett august 2, 2006 kl. 12:30 am #

    #55 Kommentar fra Kutager

    hei, Kutager.

    Velkommen til bloggen min! :o)

    Og takk for at du likte innlegget mitt.:)

    Jeg likte også innlegget DITT veldig godt, så derfor setter jeg en lenke til det så andre kan lese det.

    Og det synes jeg dere skulle gjøre.

    Og jeg er helt enig i det du sier i kommentaren din.

    Dette er IKKE en religionskrig, og israelerne kan IKKE straffe _palestinerne_ for den urett forfedrene deres led for 60-70 år siden i EUROPA.

    (Og som palestinerne var fullstendig uskyldig i.)

    http://www.vgb.no/970

    Forresten må jeg fortelle deg noe underlig, men helt sant: Da jeg hørte om nyheten om det ekteparet som hadde blitt skadet av en ku i dag, tenkte jeg faktisk på DEG, som jeg nylig hadde oppdaget på VGB og nylig hadde kommentert.

    Jeg tenkte at der skulle Kutager ha vært, for hun hadde nok kunne hamle opp med den kua.

    (Det er HELT sant.)

    Så det var ekstra morsomt at du kom på besøk til meg like etter at jeg hadde tenkt på deg. 🙂

    Til de reandre:

    Jeg har bare hoppet litt over dere for å ønske
    Kutager

    velkommen.

    Skal besvare alle etter hvert.

  58. Starlett august 2, 2006 kl. 12:43 am #

    #32 Kommentar fra Trist_1:

    Hei Trist.

    Takk skal du ha! 🙂

    Ja, sånn som jeg kjenner deg og dine holdninger, regnet jeg med at du ville være enig i dette.

    Det er visst en god stund siden vi har besøkt hverandres blogger, så det var hyggelig å se deg, tross den dystre situasjonen i Midt-Østen.

    Er du i Ungarn nå?

  59. MorHubro august 2, 2006 kl. 12:55 am #

    #52 Starlett
    Du er med i Ap og driver politikk i Nordland.

    Du må få gjennomslag i regjeringen for å fjerne skattefradrag for folkene som skal «hjelpe» jødene til Israel pga en gammel ørkenbok.

    Helt fjollete.

    Du burde forresten bytte den lilla skriften i ditt innlegg ut med en rød.

    Lilla skjærer mot den røde bloggen din.

    Velment estetisk råd.

    God natt!

  60. Starlett august 2, 2006 kl. 1:04 am #

    #33 Kommentar fra Wizious:

    Det er ikke bare NOEN jøder i New York.
    Det er ORTODOKSE jøders syn.
    Men det blir fortiet i mediene.

    Jeg har flere lenker om jødedom, men ikke akkurat for hånden på denne maskinen.

    (Er ikke hjemme på mine egne maskiner akkurat nå.)

    Men du kan jo lete selv.

    Det Israel gjør, er OVERKILL!
    De dreper ikke Hizbollah, men sivile uskyldige barn, kvinner og menn.

    Har du ikke lagt merke til det?

    Og de bruker våpen som heller ikke er egnet mot geriljakriger.

    Det stikker noe under.

    Det er andre bloggere som vet mye mer om dette enn meg, men du ser vel at over 1/3 av Libanons befolkning har flyktet?

    Vi skal ta GODT imot libanesiske flyktninger i Norge!

    Det er tvilsomt om de kan vende trygt tilbake.
    For det kan være både meget forurenset og helsefarlig etter våpenbruket der.

  61. Prins august 2, 2006 kl. 1:12 am #

    Er enig i det du skriver om de her sektene som vil samle penger for å hente jøder til israel. Bare tull.

    Og enig i at jødene må ut av Vestbredden.
    Men de som bor der må få forsvare seg mot terrorister, så bombing er ikke til å unngå.

  62. Starlett august 2, 2006 kl. 1:22 am #

    #35 Kommentar fra Andreas:

    Det er bra! Det finnes ange hyggelige og kloke kristne mennesker. :o)

    Nei, det er spesielle kristenkarismatiske kristne sekter som driver med den slags.

    Står oftest veldig lang til høyre i det politiske landskapet.

    Levende Ord og denslags sekter.

    (Men de tør ikke diskutere på denne tråde, ser jeg. De skjønner nok at de har tatt feil.)

    Vanlige kirkesamfunn og vanlige kristne og jøder vet jo bedre.

    #34 UK

    Jeg er IKKE jødejeger.

    Jeg er antizionist, og det er noe helt annet.

    Har du lest definisjonene på en zionist og sionistiske utsagn?

    De finnes på flere lenker her, nesten helt fra toppen.

    Jeg anbefaler deg og andre å lese linkene.

  63. Starlett august 2, 2006 kl. 1:26 pm #

    #36 Kommentar fra Skeptiker

    Jeg mener ikke at det er bra av Hizbollah å drive med terror. Og jeg syntes det var dumt at de kidnappet soldatene.
    Israelerne, og alle, har rett til å forsvare seg, ja.
    Men det er ikke DET vi dser nå.

    De holder på å legge et helt land i ruiner, der de fleste drepte og sårete er helt uskyldige.
    Og de bruker våpen som ikke egner seg mot en geriljebevegelse

    Så nå fører Israel en angrepskrig, mener jeg.

    Og uansett: Det JEG opprøres over, er alle de uskyldige sivile menneskene, i alle land.
    Det sørger jeg over.

    Kamphandlingene må opphøre, fra begge sider.

  64. Johannes august 2, 2006 kl. 5:15 pm #

    Starlett.

    Det er korrekt at jødene ikke ønsker seg tilbake til Israel. Ortodokse jøder kjenner sine skrifter og forordninger.

    Kirken tar klar avstand fra denne aksjon fra noen av våre adskilte brødre og søstre i Kristus. Det er mot Guds bud og mot Thoraens lære.

    Jeg kan berolige deg,
    Andreas.

    De kristne menneskene som støtter jødisk nyetablering på Vestbredden, tilhører ytterst marginale sekteriske kretser.

    De stoler endog ikke på Guds Hellige Dåp og lar seg derfor gjendøpe i voksen alder for å bekrefte sin tro, så det er meget ulikt Kirkens tenkemåte.

    #40 Wizious

    Jeg samstemmer med bloggeieren når hun fremhever at den pågående krig ikke er av religiøs art.

    La det dog ikke være tvil om at Jødedom og Islam er sterkt beslektede religioner. For Kirken er de omtrent likeverdige, men vi setter noe større pris på muslimene, som vi ber for i Den Hellige Messe.

    Dette har jeg fremholdt i flere teologiske debatter.

    Kristus var i konflikt med jødene og tok et skarpt oppgjør med jødedommens vesen. Dette kostet ham livet.

    Med Muhammed var Krisus aldri i konflikt.

    Dog må det presiseres at det var Guds vilje at menneskene skulle drepe Guds sønn som soning for Verdens syndeskyld.

    Vi er frigjorte i Kristus.

    Derfor kan vi ikke laste dagens jøder for drapet på Kristus.

    Vi kan og bør imidlertid laste dem for drapene de utfører mot sine brødre og søstre fra Abraham, men skilt ved halvbrødrene Isak og Ismael.

    Hagir ble jaget hjemmefra mot Abrahams vilje fordi Sara var sjalu, men Gud så i nåde til henne og velsignet Ismael og hans slekt, muslimene.

    Muslimene er således velsignet av Gud.

    Både Jødedom og Islam tillater krig.
    Kirken fordømmer sterkt krig.

    Kristus sier i Bergprekenen

    Å gjengjelde ondt med godt

    38 Dere har hørt det er sagt: ‘ Øye for øye og tann for tann.’ 39 Men jeg sier dere: Sett dere ikke til motverge mot den som gjør ondt mot dere. Om noen slår deg på høyre kinn, så vend også det andre til. 40 Vil noen saksøke deg og ta skjorten din, så la ham få kappen også. 41 Om noen tvinger deg til å følge med én mil, så gå to med ham. 42 Gi til den som ber deg, og vend ikke ryggen til den som vil låne av deg.

    Elsk deres fiender!

    43 Dere har hørt det er sagt: ‘ Du skal elske din neste og hate din fiende.’ 44 Men jeg sier dere: Elsk deres fiender, *velsign dem som forbanner dere, gjør godt mot dem som hater dere,† og be for dem som *krenker dere og† forfølger dere. 45 Slik kan dere være barn av deres Far i himmelen. For han lar sin sol gå opp over onde og gode og lar det regne over rettferdige og urettferdige. 46 Om dere elsker dem som elsker dere, er det noe å lønne dere for? Gjør ikke tollerne det samme? 47 Og om dere hilser vennlig på deres egne, er det noe storartet? Gjør ikke hedningene det samme? 48 Vær da fullkomne slik deres himmelske Far er fullkommen.

    Kristus innførte en ny lære.

    Vi skal gjengjelde ondt med godt.

    Jødene har ikke fulgt dette kategoriske påbudet og må derfor fordømmes.

    Jeg vil likevel oppforde alle troende til fortsette å be for alle hellige hedninger.

    Jeg har mer på hjertet, men det skal jeg la komme til uttrykk i en senere kommentar.

  65. Hedning august 2, 2006 kl. 5:24 pm #

    RELIGIØSE GÆRNINGER.

    Kutt ut alt religionspreik.
    All religion er like tullete, jeg veit ikke hva som er værrst.

    Både Hezbollah og jødene er gærne.
    Dreper uskyldige uten grunn.
    Finns det ikke fornuftige folk som kan stoppe dem?

    FN får visst ikke gjort noenting.

  66. MorHubro august 2, 2006 kl. 7:04 pm #

    #64 Johannes

    Du har et riktig politisk standpunkt. Men jeg skulle ønske du kunne la leserne slippe all denne religionen din.

    Vi kan treffe etisk korrekte beslutninger uten religion.

    #65 hedning

    Jeg liker ikke språkbruken din, men jeg er enig med deg i at religion er irrasjonelt.

    Hezbollah driver forsvarskrig mot en terroristisk overmakt og de er ikke gale.

    #31 Tinkerbell

    Bush og USA driver forbrytelser mot menneskeheten.
    Men hvordan skal dere eventuelt stille Bush for retten?

    Det er umulig, og det bør en amerikaner vite.

    # 56 Starlett

    ________

    Litt erotisk kos i det Ovale rom eller hvor det nå var, skaper full ORKAN i et lite likørglass,

    (hva i all verden har andre med folks amorøse handlinger),
    ————

    Nå glir du med respkt å melde ut.
    Clinton har ikke noe med dette å gjøre.
    Du bør holde deg til saken.

    Jeg ser med tilfredshet at du har fulgt mitt velmente råd og fått rød tekst i ditt innlegg.
    Det ble betydelig mer tiltalende.

  67. Johannes august 2, 2006 kl. 8:17 pm #

    #66
    MorHubro

    Guds skaperverk, frelsesverk og vilje vil jeg ikke fortie.
    Jeg respekterer ditt syn, og jeg er overbevist om at Gud holder sin håne over alle.

    Min politiske støtte har jeg gitt uttrykk for, og siden bloggeier trekker frem et religiøst aspekt, nemlig ortodokse jøders tro, mente jeg det var på sin plass å gi en kort teologisk oversikt og sammenligne religioner.

    Krigen som Israel fører mot sine naboer er ikke religiøs, men mange nordmenn, også noen som kaller seg kristne, tar feil side pga sin religion.
    De har misforstått.
    Jeg tror det var dette aspektet bloggen handler om.

    Husk det dobbelte kjærlighetsbud

    34 Da fariseerne hørte at han hadde stoppet munnen på saddukeerne, kom de sammen. 35 Og en av dem, en lovkyndig, spurte for å sette ham på prøve: 36 «Mester, hvilket bud er det største i loven?» 37 Han svarte: «’ Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand.’ 38 Dette er det største og første bud. 39 Men det andre er like stort: ‘ Du skal elske din neste som deg selv.’ 40 På disse to budene hviler hele loven og profetene.»

    A. Krisus er i opposisjon til jødisk forståelse.
    B. Du skal elske din neste som deg selv.

    Om man hadde fulgt B, ville krig vært utelukket.

    #65 Du kan lese Bibelen. Guds fred!

  68. adolph august 2, 2006 kl. 9:37 pm #

    Til Andreas, jeg er ateist, men vi forstår skriften (eller Skriften) på nogenlunde samme måte. Men, vi skal alle kunne forsvare oss, og jeg har gjort det. Men om en mann slår meg, slår jeg tilbake. Jeg kan vente med å slå tilbake til han har snudd ryggen til, det viktigste er å få ham i dørken, men jeg stjeler ikke en hjullaster og jevner huset hans (og naboenes, bare for å være sikker) med jorden. Jeg har en video med en tale av en baptistprest fra USA, tatt opp like etter at Iraq II startet, han begynte med å si at vi trenger et 11the bud, Thou shalt not kill thy neighbour, in order to steal his oil. Det er ikke så svart over there som det kan synes. Mye godt folk der.

    Starlett skryter av Clinton, det gjør ikke jeg. Han er en av Gutta. Madeleine Albright var en av hans (dog, selv den kåtingen unnslo seg nok fra å beligge det beistet, men van kan aldri vite) underståtter, og ytret (som alle burde vite) at 500 tusen døde barn i irak var en pris VI var villige til å akseptere. En god kommentar om denne kjerringa her (counterpunch.org/ryan12102005.html). Det, var Clintons politikk. Ikke glem det.

    Og hvem, HVEM har demokratene satt opp mot Bush? Al Gore, mannen til Tipper Gore, så svartemann at selv indremiskjonen ville løpt 100meteren på 8 blank om de møtte ham. Og de hadde rukket å korse seg først.

    Kerry, fellow Bonesman, Bush og Kerry er begge medlemmer i Skull and Bones, ingen av dem er kristne med andre ord. Og hvor finner du en dårligere debattant enn Kerry?

    At Bush måtte fuske for å slå disse to… ja jeg eier ikke ord. Finnes det et navn som beskriver de centimetrene med plass mellom to plastdass på en hvilken som helst festival, som VIL bli brukt når køa er lang og natta ung? Demokratene fant de mest udugelige skrotingene de hadde for hånden, LIKEVEL måtte Bush fuske for å vinne…

    Nå må vi, når vi snakker om patetiske tapere, ikke glemme John Aschcroft. som tapte valget i Minnesota mot Paul Wellstone. Etter at Paul Wellstone var død. Det du. Vil vi ha John Aschcroft, eller en DØD MANN til å representere oss? Flertallet i Minnesota gikk for en DØD MANN. Sier litt om John Aschcroft.

    Clinton mottok donasjoner fra de samme selskapene som sponset Bush, selv om det var selskaper familien Bus eide eller kontrollerte. Hillary blir nok desverre den neste presidenten i USA, det kommer ikke til å endre utenrikspolitikken en millimeter. Desverre.

  69. Starlett august 2, 2006 kl. 10:52 pm #

    Hei, Starlett her.
    Før jeg går videre med å kommenter, vil jeg si at jeg akkurat har postet et nytt innlegg

    her
    http://www.vgb.no/897

    Kanskje litt «tungt stoff»?
    Men viktig, så jeg håper dere leser det.

    Før jeg fortsetter å kommentere en stund kronologisk, vil jeg si hei og velkommen til

    #68 Kommentar fra adolph

    Jeg setter stor pris på kommentarene dine.
    Jeg må bare for ordens skyld si at jeg godt vet at Clintons regime ikke var uten plett og lyte, og jeg er selvfølgelig klar over sjebnen til Irak fordi de ble boikottet. Jeg har nemlig en følelsesmessig tilknytning til Irak og jeg har selv sendt masse diabetesutstyr til diabetikere i Irak som ikke fikk livsnødvendig medisinsk hjelp. Jeg sier: Gråt – mitt elskede land.

    Selv nå, under den verste krigen i Midt-Østen, dør det flere hver dag i Irak enn i Libanon.
    Ca 100 daglig. Det er en tragedie.

    Men Clinton var jo en intelligent mann, og så sa jeg at hva han fordriver av amorøse sysler, er politikken uvedkommende.
    Lurer på om amerikanerne har en slags sex-fobi?

    Skjønner dem ikke, jeg.

    Og kanskje det ikke hadde blitt invasjon i Afghanistan og Irak med er demokratisk president ved roret.

  70. Starlett august 2, 2006 kl. 11:07 pm #

    #38 Kommentar fra AnneLise
    Takk for en nyttig lenke.
    Den understreker bare det som innlegget mitt forteller.
    De troende jødene har ikke samme holdning til staten israel som mange norske kristne synes å tro.

  71. adolph august 2, 2006 kl. 11:30 pm #

    Starlett, jeg liker deg, men her er vi nok uenige.
    De (demokrater og republikanere) sitter i de samme styrene, de spytter penger hit og dit i de innledende rundene, og så sitter de igjen med et naut (som Kerry) og et annet naut (som Bush). Clinton er intelligent, men det er også han som styrer USA i dag, George Bush. Riktignok er sønnen hans presidenten, men gutjæveln gjør det han får beskjed om. Verre, Jeb Bush er smart, setupet nå er 8 år med Hillary (som er kompis med Bushgjengen via sin mann som er kompis med Bushene), så er det Jeb.

    Nå er jeg naturligvis over i tolkningsdelen av politikken, men George Bush har styrt USA siden Reagan ble skutt, det er kompiskjøring.

    Etter det jeg har sett fra kommentarer til deg fra andre bloggere (huskere ikke hvor) styrer du np AP fra din posisjon i nordland. Det tviler jeg på, men få for guds skyld folk inne i systemet til å se på dette DU svineriet.

    Jeg vet ikke hva som er sant, jeg kan ikke imøtegå en 2000 siders rapport fra pentagon, men jeg ser at alle forskere som ikke er tilknyttet bedrifter som produserer svineriet er enige om at det er Dirty Bombs. Jeg ser også at alle raporter (mer unntak av pentagons) som studerer helsetilstanden i Irak, Afghanistan og baltikum reagerer på at folk får kreft i flere organer samtidig. Ikke noe nytt i og for seg, de så det samme i Hiroshima og Nagasaki, men bortsett fra det er det altså høyst uvanlig.

    VI sender våre soldater til disse områdene, soldater er kanskje ikke de smarteste, men de bør faen ta meg få hvite hva de sendes til.

    Verre, jeg har nevnt denne rapporten flere steder, http://www.euradcom.org/2003/execsumm.htm

    Denne hadde forsvarsdepartementet i 2003.

    Er det på tide noen stilles for krigsrett her i landet?

    (for langt, ok)

  72. Starlett august 2, 2006 kl. 11:44 pm #

    #71
    adolph

    Først kan jeg avkrefte at jeg styrer hele AP i Nordland. Hvor har du det fra? he,he

    (Men det er sant at jeg er politisk aktiv)

    Ellers så er det jo mye viktig info du kommer med, nå igjen.
    Veldig bra!

    jeg føler at jeg kanskje snart kan skrive om våpnene, men jeg legger ikke ut noe i et hovedinnlegg hvis jeg ikke er helt 100% sikker.
    I kommentarene kan det gå litt fort i svingene av og til 😉

    Det du forteller fra USA, vitner om at landet nesten ikke kan regnes for et demokrati.

    Når det styres av noen få i GUTTEKLUBBEN.

    Takk for lenken. Skal se på den så snart som mulig.

    Jeg liker å få lange kommentarer med innhold, ikke bare klemz og koz og denslags.

    jeg liker at vi som blogger lærer noe av hverandre, ellers hadde jeg neppe blogget, så go on with your good work.

    Men kanskje en ide å sette kommentarene inn i den nye tråden min, eller kopiere i begge, så SER flere den?

    Jeg har mange sidehenvisninger nå, så du BLIR lest her på bloggen og informasjonen KOMMER ut:O)

    (men kanskje det er den nyeste tråden min som blir mest lest.)

    Skal du selv ta temaet om våpen opp?

  73. Starlett august 3, 2006 kl. 12:00 am #

    #40 Kommentar fra Wizious:
    Fakta om Hizbollah

    Hizbollah, Guds parti, ble dannet av Revolusjonsgarden i Iran under Israels invasjon av Libanon i 1982.
    • Den sjiamuslimske gruppen tok utgangspunkt i den iranske revolusjonslederen ayatolla Ruhollah Khomeinis tanker om hellig krig mot Israel og dets vestlige allierte.
    • Hizbollah startet en geriljakrig for å få israelske styrker ut av Libanon, og grupper tilknyttet Hizbollah utførte selvmordsangrep mot vestlige mål og tok vestlige gisler i Beirut.
    • Hizbollah-leder sheikh Abbas al-Musawi ble drept i et israelsk helikopterangrep i 1992, noe som gjorde at flere libanesere fikk sympati for gruppen.
    • Nåværende leder Hassan Nasrallah tok over etter al-Musawi.
    • Hizbollah ble valgt inn i den libanesiske nasjonalforsamlingen i 1992 og gikk bort fra sitt mål om å danne en islamsk stat etter iransk modell i Libanon.
    • Israel rettet storstilte bombeangrep mot Hizbollah i 1993 og 1996.
    • Israel avsluttet sin 22 år lange okkupasjon av Libanon og trakk seg tilbake i mai 2000.
    • Hizbollah og Israel utvekslet fanger i januar 2004. Israel byttet mer enn 400 palestinske og libanesiske fanger mot en fanget israelsk forretningsmann og levningene av tre soldater.

    Ellers kan du lese den nyeste tråden min.
    Da skjønner du kanskje mer ghvorfor Hizbollah er blitt så populær over hele verden

  74. (for anledningen) Gorm august 3, 2006 kl. 12:07 am #

    Jeg paster bare inn jeg. Har hatt det liggende en stund nå. Here we go

    Om bruk av menneskelige skjold, forsøk denne:
    news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4314898.stm

    Vel så viktig, med din deffinisjon på menneskelig skjold, må vi legge ned HV, da HV tross alt er byggd opp for å slåss i nærmiljøet. Når israel, anngriper landsbyer, slåss libaneserene i landsbyer, man må møte djevelskapet der djevelskapet er.

    (parantes altså, HV skal forsvare lokalsamfunn. Jeg var med der, men ble sluppet ut fordi jeg ikke ville bruke ammo uten skriftelig garanti om at den ikk var israelskprdusert, samt at jeg som liberalist IKKE hilser på en konge. Jeg er republikaner, ja. Så jeg offrer ikke livet for en aristokrat, bare fordi noen ber meg om det. Harald, Haakon og resten av den gjengen er ikke mer enn oss andre. Jeg dør ikke for dem. Jeg er villig til å slåss for landet mitt, men kongen er ikke mer verdt enn andre. Og jeg vil aldri stå i givakt for slit tull. Så jeg ble innvilget avskjed. Men HV, HV skal slåss mot inntrengere i sine lokalsamfunn. Det er altså å bruke menneskelige skjold. Du kan ikke forsvare noe ved å løpe bort fra det. HV skal slåss i byer, tettsteder, bruke lokalkjennskap, alt det israel kaller å gjemme seg blant sivile. HV er norges Hizbollah, de gjør nøyaktig det HV SKAL gjøre i en såkalt skarp situasjon, det dere sier er legg ned HV. Jeg går inn igjen jeg, straks kongen er avsatt og vi har samsvar mellom loven og ammokjøp, da melder jeg meg til HV som soldat. for jeg vil forsvare landet, men hykleri liker jeg ikke)

    Og
    normanfinkelstein.com/index.php
    er naturligvis en side man er innom daglig.

  75. adolph august 3, 2006 kl. 12:44 am #

    #72
    Det geniale med disse våpnene, er at slike som oss ikke kan skrive om dem. Så jeg gjentar: alle som ikke selger dem eller bruker dem, og som forsker på dem, sier at de er atomvåpen uten soppen. Det smeller ikke, men virkningen er den samme. Jeg har nevnt et nettsted i en mail (konspiasjon!!!!) til deg, der har dette vært hett tema siden nedpå 90 tallet, bruk det hvis du har tid, kildesorteringen har blitt bedre (særlig etter 2001), men som jeg har sagt, ikke noe namedropping på dette. Ikke enda. Vi må få folk i apparatet til å reagere, vi sender soldater inn der, de har rett til å vite hva de går inn i.

    Ikke politisk, FfP, V , H eller Ap (eller quasimarxister fra SV) spiller ingen rolle, noen må starte en ÅPEN vitenskapelig undersøkelse på dette i Norge, med folk som ikke jobber i forsvaret eller har noe med departementet å gjøre. For hvis det som står i denne rapporten (www.euradcom.org/2003/execsumm.htm) stemmer, bør regjeringen Bondevik OG regjeringen Stoltenberg gjøre seg klar for riksrett. med minimumstraff to år i Afghanisan, uten annen mat enn det som er dyrket på stedet, og med det vann sivililbefolkningen drikker.
    for dødstraff driver vi ikke med, i siviliserte land.

    Les rapporten før dere skjeller meg ut, og ikke kjeft på Starlett, hun/han har bare unnlatt å kaste meg ut. men les den. Jeg skal komme tilbake med flere linker, men jeg hadde helst sett at VG, DB eller Aftenposten gjorde det. Den såkalte frie presse… (Wov, da kaster de meg vel ut igjen…) bør pinadø ta seg friheter igjen. De har visst om denne rapporten siden den ble skrevet. de fikk den tilsendt. Husk det.

  76. Starlett august 3, 2006 kl. 1:51 am #

    #75 adolph

    Adolph, kan du ikke kopiere denne linken over i den nye tråden min?

    Så kan jeg kommentere den der senere.

    Og så må jeg prøve å fordøye all infoen.

    Starlett han/hun ?

    Jeg fleiper ikke med identiteten min. Det er bare navnet som jeg holder skjult, og diverse private opplysninger, fordi jeg ikke fører privat dagbok på nett.

    Og bildet er jo av en meget UNG Starlett, ellers hadde jeg ikke lagt det ut.

    Jeg vil være mest mulig anonym på bloggen, men det er da noen , 5-6 stykker som vet hvem jeg er bak nicket.

    Kan du gjette hvem? 😉

    ————————

    Til alle som jeg enda ikke har kommentert:

    Nå må jeg forlate maskinen.

    Kansje jeg kommer tilbake op morgenkvisten.
    Vet ikke.

    Takk for masse gode kommentarer og alle skal få tilbakemelding.

    Men det kan ta litt tid.

  77. adolph august 3, 2006 kl. 3:07 am #

    jeg vet nå ikke mer om deg; starlett; enn at du hevder å være blond (bleket?); at du har samboer, kan være skryt, det vet ikke jeg. Jeg skriver han/hun bare for å klargjøre at jeg ikke vet hvem du er,du kan saktens ha funnet ut hvem jeg er, jeg har postet mye av dette før, under fullt navn. han/hun er et naturlig angepspunkt i den virtuelle verden.

    Hva er den nye tråden din? den om FrP? blir som å servere bløtkake til en flokk sauer. Jeg håper det er lesere til denne tråden, som tar dette videre. FrP blogger er bortkaret tid. Jeg vil at folk som KAM ta tak i djevelskapet gjør det, og da er ikke en for mot FrP verdt mye.

  78. Starlett august 3, 2006 kl. 1:42 pm #

    Jeg kommer tilbake med mer senere.
    Skal på båttur nå i det flotte været.

    (#77 adolh he, he – du skal få visse «personalia» – just wait and see. ) ;o)

  79. Starlett august 4, 2006 kl. 7:58 pm #

    #40 Kommentar fra Wizious:

    De fleste ønsker vel fred og sikkerhet for alle folkegruppene.
    Poenget mitt her er imidlertid at

    TROENDE JØDER IKKE ØNSKER ZIONISME.

    Og Hizbollah har gått bort fra sin tidligere ideologi om en islamistisk libanesisk stat.

    Den største volden er det israelerne som utøver.

  80. Starlett august 4, 2006 kl. 8:04 pm #

    #54 Kommentar fra Kristen:

    Det er bra. :o)

    Nei, det er stort sett bare innen enkelte sekter denne misforståelsen lever, som jeg har nevnt tidligere.

    Zionisme er en ideologi som er rasistisk i sin egenart og som de fleste i dag tar avstand fra, både kristne, jøder, muslimer, buddhister, ateister mm.

    Det har ungenting med religion å gjøre.

    En av årsakene til at Hizbollah får så mye sympati nå, (jamfør en annen av mine innlegg, )er at folk ikke bifaller rasisme og apartheid, og dermed ikke zionisme.

  81. Starlett august 4, 2006 kl. 8:08 pm #

    #50 Kommentar fra Sveinemannen:

    Takk til deg for gode ord! :o)
    Med hensyn til lenken:

    Ja,massakren i Qana var ikke bare en dumhet av israelerne.
    Det var en fryktelig og blodig tragedie og en katastrofe.

  82. Starlett august 4, 2006 kl. 8:48 pm #

    STARLETT BEKLAGER SENE SVAR:

    Jeg beklager at mange får sent svar på flere av trådene mine.

    Jeg svarer så fort jeg kan, og leser ALLE kommentarene med stor interesse, men det er begrenset tid jeg kan tilbringe foran pcen nå, så derfor er jeg dessverre forsinket med kommentarene. Men de kommer. :o9

    Og derfor kommenterer jeg mye mindre enn jeg skulle ønske hos andre bloggere som skriver mye interessant.

    Håper på forståelse for det.

    I den forbindelse vil jeg gjøre dere som leser bloggen min oppmerksom på

    Nordland Musikkfestuke
    http://www.nmfu.no/wi

    Et flott arrangement som jeg varmt anbefaler.

    Dessuten har vi også vakkert vær, så rammen rundt Musikkfestuka er den aller beste.

  83. Andreas august 4, 2006 kl. 9:40 pm #

    #68 adolph

    Til Andreas, jeg er ateist, men vi forstår skriften (eller Skriften) på nogenlunde samme måte. Men, vi skal alle kunne forsvare oss, og jeg har gjort det
    ——
    I den ideelle verden som Jesus viser oss, er drap galt.
    men de fleste kristne kirker aksepter forsvarskrig fordi verden ikke er iddell.
    Vi har feltprester, så vi er ikke fullkommne pasifister, de fleste av oss.

    Men Israel fører ingen forsvarskrig. De fører en angrepskrig, og det kan ikke kristne forsvare.

    Ei heller zionisme.

    Jeg vet ikke så mye om amerikansk innenrikspolitikk, men jeg er enig i at det var galt at Bush måtte fuske for å bli valgt.

    Thou shalt not kill thy neighbour, in order to steal his oil.

    Det var en klok baptistprest, selv om de døper voksne.

  84. Petter august 4, 2006 kl. 9:44 pm #

    Men Starlett, musikkfestuka er ennå ikke begynt.

    Det var en lærerik artikkel.
    jeg visste ikke at jødene er mot sionisme.

  85. adolph august 4, 2006 kl. 10:38 pm #

    #78
    Det var ikke slik ment. Jeg er ganske god på Google etterhvert…

  86. Starlett august 5, 2006 kl. 12:09 am #

    #61 Kommentar fra Prins:

    Vel, daer vi nesten enige.
    Men jeg kan ikke se at Israel fører noen forsvarskamp.

    De fører en angreskrig, – noe de ortodokse jødene er motstandere av, som var mitt poeng i innlegget.

  87. Starlett august 5, 2006 kl. 12:16 am #

    #64 Kommentar fra Johannes:

    Takk for en lang og utfyllende kommentar.

    Det er fint å se at Den katolske Kirke kjenner den jødiske lære og vet at den er uforenlig med zionisme, som i sitt vesen er rasistisk.

    Når det ellers gjelder de teologiske aspekter, kan jeg si at jeg er kjent med mytene om Abrahams folk hos jøder, muslimer og kristne, og at jeg henviser interesserte til din kommentar.

    Spørsmålet er hvordan sannhetsgehalten i historien om Abraham og hans ætt er.

    Siden det ikke er tema her, skal jeg heller ikke snakke om det nå, – men kanskje i et annet blogginnlegg.

  88. Starlett august 5, 2006 kl. 12:20 am #

    #65 Kommentar fra Hedning:

    Jeg skjønner din frustrasjon, men det er trosfrihet i Norge, heldigvis.

    Og jeg tror IKKE det er religionen som er skyld i tragedien i Midt-Østen-

    Det er synd at ikke FN er mer handlekraftig.

  89. Starlett august 5, 2006 kl. 12:23 am #

    #66 Kommentar fra MorHubro:

    Vel, vel.
    Jeg vet ikke riktig hva jeg skal si.

    Mente i grunnen bare at privatliv og politikk ikke har så mye med hverandre å gjøre.

    Og ellers takk for råd om farge på bokstavene.

  90. Starlett august 5, 2006 kl. 2:46 am #

    #67 Kommentar fra Johannes:

    Takk for et innblikk i den katolske forståelsen!
    Det er godt at katolikkene tar avstand fra Israels krigføring. :o)

  91. adolph august 5, 2006 kl. 2:50 am #

    Forsiktig nå, unge dame. ikke blogge rett hjem fra byen… det skjærer seg.

  92. Starlett august 6, 2006 kl. 7:57 pm #

    #68 Kommentar fra adolph:

    Det du sier i din interessante kommentar, understreker vel bare en mistanke mange har: At USA ikke er et virkelig demokrati slik vi ønsker det, og at mye foregår i de lukkede rom.
    Det er oppsiktsvekkende at det store kontinentet ikke kan klare å få en bedre president enn Bush.

    Anbefaler ellers leserne til å lese kommentaren din.

  93. Orochimaru august 6, 2006 kl. 8:01 pm #

    synes at styresmaktene i israel og usa burde vært styrta…for maken til terrorisme finnes ikke!!
    Er det ett tilfelle som verden burde samle seg å si stopp, så er det nå. For ellers så kommer 3 verdenskrig ganske kjapt!

  94. Starlett august 6, 2006 kl. 8:09 pm #

    #93 Kommentar fra Orochimaru:

    Hei, Orochimaru.

    Velkommen på bloggen min! :o)

    Jeg er enig med deg i at hovedansvaret for den kritiske situasjonen vi har, lgger hos USA og hos Israel.

    Det er olje, vann, makt og økonomi som er bakgrunnen.

    Snart kommer nok flere land til å gå inn på Libanons side, og DA eskalerer konflikten til en enda større og farligere krig.

    Og, JA:

    I verste fall kan i se begynnelsen til 3. verdenskrig.

    Og både Israel, USA, Kina, India og Pakistan er atomvåpenmakter.

    Vi får håpe på FN og på fornuften.

  95. Starlett august 6, 2006 kl. 8:25 pm #

    #74 Kommentar fra (for anledningen) Gorm:

    Takk for kommentaren! Her var det mye interessant å lese, og jeg håper flere leser det du skriver.

    Samtidig vil jeg gjøre oppmerksom på en av lenkene du gir oss, fra pålitelige

    BBC:

    http://news.bbc.co.uk

    ISRAL BRUKER MENNESKELIGE SKJOLD.

    Det er altså ikke noe som bare Hizbollah driver med.

    Det bør vi alle merke oss.

    Jeg visste det ikke da jeg startet denne tråden.

    Forøvrig synes jeg sammenlignngen mellom HV og Hizbollah er interessant:
    ————–
    Men HV, HV skal slåss mot inntrengere i sine lokalsamfunn. Det er altså å bruke menneskelige skjold. Du kan ikke forsvare noe ved å løpe bort fra det. HV skal slåss i byer, tettsteder, bruke lokalkjennskap, alt det israel kaller å gjemme seg blant sivile. HV er norges Hizbollah, de gjør nøyaktig det HV SKAL gjøre i en såkalt skarp situasjon, det dere sier er legg ned HV.
    —————-

  96. Starlett august 6, 2006 kl. 8:32 pm #

    #75 Kommentar fra adolph:
    ———————-
    Så jeg gjentar: alle som ikke selger dem eller bruker dem, og som forsker på dem, sier at de er atomvåpen uten soppen. Det smeller ikke, men virkningen er den samme.
    —————-

    Alt tyder på at du har rett. Israelerne bruker Dirty bombs med utarmet uran, og det gir store helseskader, for å bruke et understatement.

    Folk DØR av kreft pga radioaktiviteten, i Irak, Afghanistan og Libanon, og det gjør også soldater som har vært i disse landene.

    Dessuten bruker israelerne ANDRE våpen:

    HVA er det for noe?

    Noen som vet?

    Fryktelig er det i alle fall.

    http://www.youtube.co

  97. Starlett august 6, 2006 kl. 8:39 pm #

    _ #83 Kommentar fra Andreas

    Du sier:
    ————
    I den ideelle verden som Jesus viser oss, er drap galt.
    men de fleste kristne kirker aksepter forsvarskrig fordi verden ikke er iddell.
    Vi har feltprester, så vi er ikke fullkommne pasifister, de fleste av oss.

    Men Israel fører ingen forsvarskrig. De fører en angrepskrig, og det kan ikke kristne forsvare.

    Ei heller zionisme.
    ——

    Takk for en god kommentar!

    Verden er ikke ideell og forsvarskrig må kunne aksepteres.

    Men angrepskrig er mot folkeretten.

    Så kan du jo se på videoen i
    # 96 og lenken i
    #95.

  98. Starlett august 7, 2006 kl. 12:41 am #

    #84 Kommentar fra Petter:

    Musikkfestuka er i full gang, men i KVELD er jeg ikke opptatt med den. :o)

    Du vet, det er også FORBEREDELSER før en musikkfestuke.

    Takk for ros.:)

    nei, det er mange som ikke vet at ortodokse jøderer mot zionisme og mot israels krigføring.

    Det er dessverre mange som ikke vet hva zionisme ER.

    Derfor gjentar jeg det ved å sette inn disse lenkene.

    http://no.wikipedia.o

    http://aztlan.net/apa

  99. AnneLise august 7, 2006 kl. 3:00 pm #

    STARLETT

    Jeg limer inn disse siste nyhetene om blodbadene i Libanon:

    40 libanesere drept i landsby
    annonse
    Flere titalls mennesker skal være døde etter et israelsk angrep i Sør-libanon i ettermiddag.

    Siste nytt fra Dagbladet:

    http://www.dagbladet….

    HARALD S. KLUNGTVEIT
    Mandag 07.08.2006, 14:01
    oppdatert 14:07 (Dagbladet.no): Antallet drepte kommer fra Libanons statsminister Fouad Siniora.

    – For en time siden var det en gruoppvekkende massakre i landsbyen Houla, der mer enn 40 martyrer ble ofre for planlagt bombing, sa han i ettermiddag på et møte med arabiske utenriksministre i Beirut, ifølge AP.

    Også lokale tv-stasjoner rapporterer at rundt 40 mennesker ble begravd i ruinene av hus som kollapset etter at israelske fly gikk til angrep.

    — – – – – – –

    En brutal massakre på sivile.
    – – – – – – – –

    Fra VG:

    Over 1.000 drept i Libanon-krigen:
    En av tre ofre er barn

    (Av ANNE VINDING, RIMA IRAKI

    SØRGER: En far sørger over sin døde sønn som ble drept under et angrep mot byen Baalbeck 2. august. Foto: Reuters

    VG Nett følger:
    Midtøsten
    Libanon

    Gutten døde under det israelsk angrepet mot byen Baalbeck 2. august. Han er en av 1000 libanesere som har måttet bøte med livet under krigen i Libanon. Ifølge regjeringen i Libanon er hver tredje av de libanesiske dødsofrene for krigen barn under 13 år.

    Helseminister Mohammad Khalifeh sier 925 mennesker er drept og 75 savnet og antatt drept.

    Det nye tallet på dødsofre er basert på offisielle tall over drepte siden krigen oppsto den 12.juli i år, melder nyhetsbyrået AFP i dag.

    På israelsk side er til sammen 95 personer blitt drept siden krigen mellom Israel og Hizbollah brøt ut 12. juli. Av dem er 59 soldater, og resten sivile.

    Fra ferieparadis til miljøkatastrofe

    Hel familie utslettet

    Senest mandag morgen ble minst 15 sivile libanesere, og en israelsk soldat drept da israelske krigsfly gjentatte ganger bombet Beiruts sørlige forsteder, samt sør og øst i landet. Natt til mandag ble åtte personer i den samme familien drept etter et angrep mot landsbyen Ghazzaniyeh sør for Saida.

    Det siste israelske angrepet kommer dagen etter at Hizbollah avfyrte flere raketter fra Libanon mot den israelske havnebyen Haifa, og drepte 15 sivile israelere. I tillegg ble over hundre hundre andre såret.

    Samtidig er flere titalls mennesker fryktet begravd i ruinene av flere bygninger etter et israelsk flyangrep mot småbyen Houla helt sør i Libanon, ifølge kilder i sikkerhetstjenestene.

    Tre
    hus der til sammen 47 mennesker ble antatt å oppholde seg, ble rammet i flyangrepene mandag.

    Seks drept i kamper

    På samme tidspunkt ble minst fem Hizbollah-soldater og en israelsk soldat drept i kraftige sammenstøt i den libanesiske byen Bint Jbeil mandag, ifølge den israelske hæren. Minst fire israelske soldater ble såret i sammenstøtet, skriver NTB.

    – – – – – – – – – – – –

    Hvem kan stoppe massakrene?

    Kan NOEN akseptere dem?

  100. AnneLise august 7, 2006 kl. 3:03 pm #

    Siste nytt kl 15.00

    På et palestinsk kontor har flere mennesker blitt syke etter å ha åpnet brev som ble sendt fra Tel Aviv.

    Hvor skal dette ende?

  101. adolph august 8, 2006 kl. 6:55 pm #

    Forbausende opplyst og saklig fremstilling til Dagbladet å være:

    http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/08/08/473308.html

    (PS! det gjelder ikke kommentarene under, fritt fram uten registrering der på huset, og det bærer da også kommentarene preg av, og det meste ender gjerne opp i en diskusjon om mac-PC, og Linux. Uansett utgangspunkt…)

    ((PPS!! ikke mer mac her i huset før de kommer i praktiske firkantete kasser som kan stables, bare så det er sagt))

    😀

  102. Alvestein august 8, 2006 kl. 7:15 pm #

    leser bloggene dine med stor interesse, og har lest meg gjennom alle komentarene. Du skriver opplysende og det er interresant lesning.Jeg er enig i dine meninger. Det skulle værenødvendig å si at man ike støtter terrorisme eller ikke er antisemittist bare fordi man fordømmer det Israel gjør både i libanon og på vestbredden og i gaza.

  103. Alvestein august 8, 2006 kl. 7:24 pm #

    skulle stå unødvendig å si:)

  104. Starlett august 8, 2006 kl. 11:57 pm #

    #99 Kommentar fra AnneLise:

    Ja, det er dystre tall.
    Men heldigvis viste det seg at de som ble bombet i boligmassen som raste sammen, hadde overlevd, de fleste av dem.

    Likevel er det ufattelig tragisk.

  105. Starlett august 8, 2006 kl. 11:59 pm #

    #100 Kommentar fra AnneLise:

    Jeg hørte også den nyheten, men har ikke hørt noe mer.

    Så hva var det i dette brecet?

  106. Starlett august 9, 2006 kl. 12:21 am #

    #101 Kommentar fra adolph:

    Tusen takk for interessant lenke! :o)

    Jeg setter den inn og bretter den ut.
    men det kan være lurt å trykke på selve lenken, for der er det henvisninger til flere tekster, nesten som russiske dukker.

    Interessant lesestoff.Legger ut det som det blir plass til i en kommentar. Les lenka! :o)

    http://www.dagbladet….

    Forfatteren tråkket til mot «Guds utvalgte». Men tror de det selv?

    HELGENS STORE SNAKKIS har vært suksessforfatteren Jostein Gaarders kronikk «Guds utvalgte folk». Her skriver han at han ikke anerkjenner staten Israel:
    Vi tror ikke på forestillingen om Guds utvalgte folk. Vi ler av dette folkets griller og gråter over dets misgjerninger. Vi tror ikke på guddommelige løfter som begrunnelse for okkupasjon og apartheid. Vi har lagt middelalderen bak oss. Vi ler beklemt av dem som fortsatt tror at floraens, faunaens og galaksenes gud har valgt seg ut et bestemt folk som sine favoritter og gitt dem morsomme steintavler, brennende busker og license to kill.

    UTSAGNET OM DE MORSOMME STEINTAVLENE, som altså er de ti bud, har forfatteren beklaget. Men kritikken mot Gaarder har vært dypere. Er dette antisemittisme? Snakker han om staten Israel eller skjærer han i virkeligheten alle jøder over en kam?

    – Gaarder mener jødene har blitt hengende igjen i en gammel krigsreligion, noe som viser hans uvitenhet. Staten Israels politikk og armeen baserer seg ikke på bibelske forestillinger, de baserer seg på realpolitiske og militære hensyn. Alle de store partiene er sekulære (ikke-religiøse) partier, Israel er ikke noe teokrati, sier Groth til Dagbladet.no.

    OPPHAVET TIL FORESTILLINGEN om at jødene er Guds utvalgte folk finnes i Mosebøkene, som jødene kaller Toraen. Her står det at jødene er valgt til å ha en hellig pakt med Gud. Jødene er utvalgt og fra dem skal det komme en messias.

    Å VÆRE UTVALGT FÅR STOR BETYDNING mener forfatter og stipendiat Hanne Eggen Røislien som kom med boka «Bosettere på hellig grunn» i år.

    Hun har intervjuet ortodokse jøder fra hele spekteret av bosetterbevegelsen, med mest fokus på de ytterliggående miljøene. Hun kjenner godt igjen argumentet om å være Guds utvalgte folk.

    – Det er helt grunnleggende for en del ortodokse at dette er et land som er gitt til dem av Gud. De mener de har en hellig forpliktelse å bosette seg her for det jødiske folks frelse og for verdens frelse, sier Røiseland til Dagbladet.no.

    Bosetterbevegelsen utgjør bare mellom 100 000 – 200 000. Blant disse igjen er det bare noen titalls tusen som regnes som ytterliggående. Denne gruppen tror vi lever i frelsens tidsalder akkurat nå, de tar sionismen, opprettelsen av staten Israel og utvidelsen i 1967 som tegn på det. For at frelsen skal fullbyrdes tror de at de må fortsette å leve i disse områdene, siden de er utvalgt til det.

    – De er ganske få, men de har etablert bosetningen sine nærmest de palestinske byene. Her blander de territorielle krav med grov militarisert nasjonalisme, en nasjonalisme som er like mye en anti-arabisme. De står tungt på at de er et folk som er utvalgt og som står hierarkisk over alle andre. Problemet er at de er så brutale, de føler seg satt over andre mennesker, er tungt bevæpnet og bruker våpnene sine. De er faktisk forbudt av israelske myndigheter nettopp fordi de er så rå. De er helt uviktige på den ene siden, på den andre siden påvirker de palestinernes hverdag mest.

    Røiselien forklarer at palestinerne i praksis blir den største trusselen for at disse settlerne skal kunne fullføre oppgaven sin.

    – Det som er viktig å presisere er at dette er den ideologiske, ortodokse bosetterbevegelsen, og at det ikke er alle jøder som mener dette. For dem som mener dette, står palestinerne som hinder for et stort kosmisk prosjekt. Palestinerne blir deres verste fiender. Og det får store konsekvenser, sier forfatteren.

    BÅDE KONSERVATIVE norske kristne og jødiske settlere som er for en utvidelse av Israel finner sine argumenter for dette i de religiøse bøkene.

    En del ortodokse jøder og sionister har sett det som et mål å utvide Israel til det troende mener er det gamle, bibelske Israel. Det omfatter blant annet Vestbredden (Judea og Samaria) og hele Jerusalem, og strekker seg et stykke inn i Libanon. Ortodokse som ønsker å bosette de okkuperte områdene mener at områdene som Abraham og hans etterkommere holdt til i er hellige. Hebron er jødenes nest helligste by, og mange mener de har en plikt til å bo der patriarkene er begravd.

    Men dette synet er langt fra det eneste. En del religiøse er for full tilbaketrekning fra de okkuperte områdene, mens de ultraortodokse er motstandere av opprettelsen av staten Israel. De venter på messias, og så lenge han kommer, kan man leve hvor man vil. Å bli settler på Vestbredden i dag er poengløst for dem.

    – Det tre religionene som er blitt til i Midtøsten, jødedom, kristendom og islam har en eksklusivitetstanke, en tanke om et eget religiøst fellesskap som representerer den sanne tro, og som gjør at det religiøse samfunnet er et samfunn av utvalgte, utvalgt både til frelse og til å bringe budskapet videre, sier førsteamanuensis Kari Vogt til Dagbladet.no.

    AT JØDENE ER UTVALGT er ingen sentral forestilling blant moderne jøder. Majoriteten av dagens israelere er sekulære.

    Rundt 30 prosent av Israels jøder er ikke-praktiserende. Rundt 30 prosent feirer helligdager og deltar i noen religiøse aktiviteter og lever som om de ikke skulle være troende ellers. Mellom 10 – 15 prosent som er ortodokse.

    Bare et lite mindretall bruker bibelske lover og forestillinger politisk. Likevel, teksten i Mosebøkene er så langt fra uten betydning i dag.

  107. Starlett august 9, 2006 kl. 11:42 pm #

    #102 Kommentar fra Alvestein:

    Takk for hyggelig kommentar!

    Jeg har lest ditt blogg-innlegg som jeg kan anbefale alle og som jeg støtter. :o)

    Antisemittisme er noe helt annet enn berettiget kritikk av Israels politikk.

  108. ElGringo_7 oktober 24, 2006 kl. 6:32 pm #

    Har vanskelig for å se at Israel som nasjon har noe som helst å tjene på å bombe Libanesisk infrastruktur. Hizbollas våpen kan nå dem, om det ikke står en eneste bro eller veistrekning igjen der. Da bruker man bare hester og kameler, esler om man må, eller går på beina.
    Derimot kan man se hvordan Britene reagerte på Tysk terrorbombing under 2.Verdenskrig:
    Med innbitt kampvilje.

  109. Starlett oktober 24, 2006 kl. 6:46 pm #

    #108 Kommentar fra ElGringo_7:

    Jeg tror Israel prøvde å få politisk kontroll over Libanon og ikke minst over vannressursene ved Litani-elven.

    Det de drev med, hadde nok lite med frykt for Hizbollah å gjøre, men det var en ren angrepskrig, – som de ikke lyktes med.

    Britenes forsvarskamp forstår vi.
    Da skulle det ikke være så vanskelig å forstå libanesernes forsvarskamp.

  110. Gullhjerte januar 8, 2009 kl. 2:51 am #

    Jeg husker ikke om jeg har skrevet her før, men jeg husker da jeg leste det. Nå har en som heter Anders Gievær også blitt klar over saken.

    http://www.vgb.no/112

    Hvorfor vet de kristne ikke det?
    Da hadde det blitt mye mindre uhygge i verden.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere liker dette: