GRATULERER med Første-maidagen!

1 mai


Jag vakade ensam i natten
i huset där mänskorna sov.
Där ute var sommaren gången och luften var kylig och rå
En fågel flög in genom fönstret med vingarna röda av blod.
Och jag tog den i kupade händer som en duva som en duva
Och jag tog den i kupade händer och huttrade till där jag stod

Den kom som en jagad om natten,
en flykting från främmande land ,
som en som har räddat sej undan
när alla dom andra försvann .
Den kom med en doft utav rosor
som någon har trampat itu
och med ljus ifrån slocknade stjärnor
som en duva som en duva
Med ett ljus ifrån slocknade stjärnors
om någon har stampat till grus .

Men den som en gång har levat i frihet vill ut i det fria igen
Och den som en gång har bli’tt jagad på flykten
kommer alltid att drömma sej hem.
En fågel med stukade vingar har slagit sej ner i vårt hus
med drömmarna röda av rosor och ögonen fyllda av ljus .
J
ag vårdar den ömt som ett minne av nåt som jag aldrig har sett.
Och jag vet att min fågel ska flyga som en duva som en duva
Och jag vet att min fågel ska flyga som en duva tillbaka igen.

Dessverre er mange mennesker på flukt fra krig, nød, redsler og undertrykking. På årets festdag for solidaritet og samhold både nasjonalt og internasjonalt går mine tanker til alle mennesker som er på flukt fra sine hjem og sine land, og som lever i uvisshet om hva framtiden vil bringe. Særlig tenker jeg på flytningene fra Irak, Afghanistan, Palestina og Somalia, både intern- og eksternflyktningene, og den tragedie de gjennomlever. Dette synes jeg kommer godt fram i
Mikael Wiehes klassiske sang, Som en duva.
Den ble opprinnelig skrevet med tanke på flyktningene fra Latin-Amerika, særlig Pinochets Chile, og disse flykningene ville hjem igjen til et nytt og fritt land. I dag er det mange som ikke kan reise hjem. De har ikke noe hjem å reise til.

La oss ta flykningene i mot
«
som en duva med vingarna röda av blod.»

Internasjonalen er arbeidernes internasjonale kampsang fremfor noen. Den ble skrevet av en franskmann under Pariserkommunen i 1871, og er senere oversatt til utallige språk. Her finner du mange versjoner av Internasjonalen. Trykk og nyt de forskjellige versjoner. Med årets første hvitveis og en rød rose sier jeg:

Gratulerer med første-mai-dagen!

97 kommentar to “GRATULERER med Første-maidagen!”

  1. simonsen06 mai 1, 2007 kl. 7:59 am #

    Gratulerer med dagen, den samme, Starlett.

    Som er Duva er en vakker og viktig sang. Takk for at du delte i dag.

    Smmmnsa (som har vært på verandaen og satt på plass flagget) 😉

  2. UngeLien mai 1, 2007 kl. 8:18 am #

    Gratulerer med dagen, Starlett!

    Idag skal eg gå i tog her i Bergen, og halde appell ved minnesmerket over Nordahl Grieg. Vi får sjå om det ikkje vert råd å leggje ut min eigen appell i løpet av dagen. Min personlege Wiehe-favoritt er kanskje «En sång till modet».

  3. Starlett mai 1, 2007 kl. 8:24 am #

    #1 Kommentar fra simonsen06

    I like måte, Simonsa!

    Flagget er på plass her også. 🙂

  4. Viljen mai 1, 2007 kl. 8:29 am #

    Nu flagge vi å spise 1.mai frokost, så bær de ut i knallsola me fare for å bli brent i nakken, for i dag e de utemøbelsjau 🙂
    Ha en strålende dag !

  5. Starlett mai 1, 2007 kl. 8:34 am #

    #2 Kommentar fra UngeLien

    Gratulerer med dagen UngeLien!
    Lykke til med appellen ved minnesmerket over Nordahl Grieg.

    Hva passer vel bedre da enn å gjengi hans

    TIL UNGDOMMEN fra 1936?

    Kringsatt av fiender,
    gå inn i din tid!
    Under en blodig storm –
    vi deg til strid!

    Kanskje du spør i angst,
    udekket, åpen:
    hva skal jeg kjempe med
    hva er mitt våpen?

    Her er ditt vern mot vold,
    her er ditt sverd:
    troen på livet vårt,
    menneskets verd.

    For all vår fremtids skyld,
    søk det og dyrk det,
    dø om du må – men:
    øk det og styrk det!

    Stilt går granatenes
    glidende bånd
    Stans deres drift mot død
    stans dem med ånd!

    Krig er forakt for liv.
    Fred er å skape.
    Kast dine krefter inn:
    døden skal tape!

    Elsk og berik med drøm
    alt stort som var!
    Gå mot det ukjente
    fravrist det svar.

    Ubygde kraftverker,
    ukjente stjerner.
    Skap dem, med skånet livs
    dristige hjerner!

    Edelt er mennesket,
    jorden er rik!
    Finnes her nød og sult
    skyldes det svik.

    Knus det! I livets navn
    skal urett falle.
    Solskinn av brød og muld
    eies av alle.

    Da synker våpnene
    maktesløs ned!
    Skaper vi menneskeverd
    skaper vi fred.

    Den som med høyre arm
    bærer en byrde,
    dyr og umistelig,
    kan ikke myrde.

    Dette er løftet vårt
    fra bror til bror:
    vi vil bli gode mot
    menskenes jord.

    Vi vil ta vare på
    skjønnheten, varmen
    som om vi bar et barn
    varsomt på armen

    ——-
    «En sång till modet» er også en flott vise. 🙂

  6. Starlett mai 1, 2007 kl. 8:36 am #

    #4 Kommentar fra Viljen

    En strålende dag til deg også, Viljen! 🙂

    Her hos oss er det ingen fare for å bli solbrent, men første mai er en stor festdag likevel.

  7. ilmy mai 1, 2007 kl. 8:41 am #

    Gratulerer med dagen til deg og!

  8. UngeLien mai 1, 2007 kl. 8:43 am #

    Eg legg ut appellen no, den første bokmålsteksten på min blogg nokonsinne (den vil verta omsett til nynorsk seinare).

  9. ElGringo_7 mai 1, 2007 kl. 8:43 am #

    Hipp Hurra for 1.mai 2007!!!

  10. Starlett mai 1, 2007 kl. 8:46 am #

    Takk det samme. Jeg ser at du har fått deg ny, tøff mai-frisyre. Nyt dagen! 🙂

  11. Starlett mai 1, 2007 kl. 8:48 am #

    Flott!
    Gleder meg til å lese den.

    Det blir kanskje en overraskelse for mange at du har bokmål som hovedmål.

    Det skulle man jo ikke tro når man leser dine meget gode nynorsktekster. 🙂

  12. Starlett mai 1, 2007 kl. 8:51 am #

    Hipp hurra for dagen! Fremdeles en viktig dag som er god å feire. 🙂

  13. Starlett mai 1, 2007 kl. 9:36 am #

    HOVEDPAROLER i Bodø 1. mai 2007:

    JA TIL INTERNASJONAL SOLIDARITET!

    NEI TIL UTBYTTING, TERROR OG KRIG!

    STANS OKKUPASJONEN AV IRAK!

    Nei til USA som verdenshersker! Styrk FN

    Stans sentraliseringen! Styrk distriktene!

    Gjeninnfør energiloven!

    Nei til privatisering – arvesølvet er felleseie.

    Fiskeriallmenningen tilhører folket.

    Styrk velferdsstaten!

    Nei til kommunal omsorgssvikt! Nei til stoppeklokkeomsorg!

    Forsvar AFP – Nei til undergraving av folketrygden

    JA til fellesskolen!

    Gjenreis den sosiale boligbyggingen!

  14. birdyflyhigh mai 1, 2007 kl. 9:40 am #

    Gratulerer med dagen 😉

  15. Starlett mai 1, 2007 kl. 9:47 am #

    Gratulerer med dagen, birdyflyhigh! 🙂

    Er du i Lofoten/Vesterålen-distriktet nå?

    Her i Bodø blir dagen bra værmessig, i forhold til hvordan det så ut i går.

  16. Sandri mai 1, 2007 kl. 9:57 am #

    Gratulerer så mye med dagen til deg også Starlett! En flott start på dagen i dag, som begynte litt sent, men godt!

    Selv håper jeg vi kan utvise solidaritet og samhold nasjonalt og internasjonalt, hver dag i året, og markere viktigheten av dette nettopp 1. mai. Frihet er ingen selvfølge.

    Ha en strålende dag du og dine! 🙂

  17. Sandri mai 1, 2007 kl. 10:02 am #

    Jeg kan stille bak parolene i Bodø Starlett. Her er fra LO i Oslo:

    1. mai 2007 – LO i Oslos paroler og politiske grunnlag:

    – Ny politikk for Oslo-velferden – mot privatisering! Fjern H/Frp-byrådet!
    – Stopp pensjonsranet!
    – Varig sikring av dagens AFP!
    – Garanti for skole / arbeid til ungdom!
    – Heltid en rettighet – deltid en mulighet!
    – 6 timers arbeidsdag med full lønnskompensasjon!
    – NHO undergraver tariffavtalene – Nei til sosial dumping!
    – Nei til tjenestedirektivet – bruk reservasjonsretten!
    – Norge må ta ansvar – redusér klimautslipp nå!
    – Gi plass til funksjonshemmede i arbeidslivet!
    – Vann og strøm i offentlig eie!
    – Ja til etnisk mangfold – Kamp mot all rasisme!
    – Vern om universelle velferdsordninger!
    – Avskaff fattigdommen!
    – Ikke rør Aker Sykehus! Sykehusene ut av foretakene!
    – Fortsatt optimister og stolte sosialister!
    – Norge ut av Afghanistan!
    – Avvis USAs verdensherredømme!
    – Alle utenlandske tropper ut av Irak – Ingen krig mot Iran!
    – Avskaff alle atomvåpen!
    – Riv Muren – anerkjenn Palestina!

  18. Starlett mai 1, 2007 kl. 10:10 am #

    #12 Kommentar fra Sandri

    Sandri. Gratulerer med dagen!

    Og du har så rett:
    Solidaritet og samhold internasjonalt hver dag i året er det aller viktigste.

    Men det er godt å ha en dag å bevisstgjøre oss dette.

    Nei, verken frihet eller trygge kår er en selvfølge. Det må vi aldri glemme.

    Innenlands i Norge må vi først og fremst kjempe mot 3/4-staten og privatisering av offentlig eiendom og velferdsgoder.

    Det er den aller største utfordringen.

    Og da trenger vi å styrke det offentlige betraktelig.

  19. Starlett mai 1, 2007 kl. 10:18 am #

    #13 Kommentar fra Sandri

    Kjempegode paroler.

    Jeg støtter alle!

    Ha en flott festdag, du og dine! Dere har vel sommer i sør. 🙂

  20. lillevanilje mai 1, 2007 kl. 10:42 am #

    Hei Starlett.

    Internasjonal solidaritet. Jeg støtter det. Det er er viktig. Men jeg kan ikke la være å spørre;

    Hva med litt solidaritet med de som befinner seg i vår «nærhet»?
    Hva med litt raushet overfor dem som ikke er som alle andre?
    Hva med et opprop til støtte for alle dem som bli utstøtt pga sin anderledeshet?

    Hva med et opprop mot meningsdiktaturet i vår egen bakgård?

    Jeg tror jeg å maler plakater!

    Du skjønner, mannen med ljåen har fart over bloggen mens du har vært avlogget. Og jeg er i et forferdelig humør – min rettferdighetssans er meget provosert over hans uskjønnsomme bruk av ljåen.
    😉

    En solidarisk 1.mai hilsen til deg, og til alle andre bloggere, fra Lillevanilje -et sted i norge 🙂

    😉

  21. Starlett mai 1, 2007 kl. 10:59 am #

    #16 Kommentar fra lillevanilje

    Hei lillevanilje,

    Ja, jeg mener det er viktig med soldaritet både med mennesker nært og fjernt.

    Som du ser i kommentar 10 og 13 så gjelder parolene i dag også vårt nærmiljø. Det ene utelukker ikke det andre.

    Raushet for alle mennesker.

    Det går fram av parolene.

    Men i år valgte JEG å fokusere på flyktningene fordi det er det som opptar meg aller mest.

    Det betyr ikke at ikke de andre sakene også er viktige.

    Det er både/og.

    Ikke enten/eller.

    I fjor fokuserte jeg faktisk en del på dyrevern.

    (Hadde to 1.mai-innlegg i fjor.)

    Et sted i Norge. Hmmm…

    Hvor er det?

    Gratulerer meg dagen, lillevanilje! 🙂

  22. lillevanilje mai 1, 2007 kl. 11:12 am #

    #16
    Du har så rett så rett, Starlett. Det ene utelukker ikke det andre. Jeg er tilbøyelig til å tro at det ene forutsetter det andre, om vi mener noe med det. Hvis ikke blir det bare fine ord. Noe det så alt for ofte blir likevel. Ikke misforstå meg, jeg tror solidaritet er en ryggmargsrefleks hos deg. Verden både den store og den lille, hadde vært et bedre sted om flere av de som snakket om solidaritet også begynte å opptre i pakt med det de sier.

    Nok om det… til en annen gang.

    🙂

  23. Starlett mai 1, 2007 kl. 11:21 am #

    #18 Kommentar fra lillevanilje

    Vi bør så godt vi kan og hver på vårt sted prøve å leve som vi lærer. Gjøre så godt vi kan. Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre litt.

    På en bloggportal blir det jo uansett «bare» ord, siden vi er mennesker som ikke kjenner hverandre som skriver ved forskjellige datamaskiner rundt omkring.

    Så du at du ved å klikke på «Her» i innlegget kan finne mange forskjellige utgaver på mange språk av Internasjonalen å høre på? 🙂

  24. Vigi mai 1, 2007 kl. 11:56 am #

    Ah. De kan skrive de svenskene!

    Håper du får en flott 1.maidag, Starlett. Jeg tar ikke en Stoltenberg og går i tog. Det blir nok heller hyttetur.

  25. Svein mai 1, 2007 kl. 12:22 pm #

    Gratulerer med dagen, Starlett! Skal du på Folkets Hus? Mer senere fra meg,

  26. Kristian mai 1, 2007 kl. 12:50 pm #

    Gratulerer!

  27. Rosenbusken mai 1, 2007 kl. 1:18 pm #

    Jeg er fan av Mikael Wiehe. Det er en gripende sang. Nå er flere nordmenn blitt innvandrerfientlige, så da er det ekstra viktig å tale for flyktninger.

    Vi må åpne grensen.
    Gratulerer med dagen!

  28. Marit mai 1, 2007 kl. 1:40 pm #

    Gratulerer med dagen til alle!
    Slå ring om fellesskap og rettferdighet.

  29. Harald mai 1, 2007 kl. 2:14 pm #

    Gratulerer med en fin blanding av ord, bilder og musikk.
    Jeg er enig i at vi må ta imot flykninger, men først og fremst må Israel ut av palestina og okkupasjonen av Irak opphøre.

  30. LillePersille mai 1, 2007 kl. 2:45 pm #

    La oss ta flykningene i mot
    «som en duva med vingarna röda av blod.»

    Vakkert sagt, Starlett.

    Vi må ta ansvaret når vi ødelegger andre land.

    USA må ut av Irak!

    God feiring av dagen!

  31. Pettersen mai 1, 2007 kl. 3:32 pm #

    #13 Sandri
    Starlett

    Det er ikke bare å trekke seg ut av Afganistan. Man kan ikke overlate dem til seg selv. Da blir det borgerkrig og Taliban kommer til makta igjen. Det må forhindres.

    Jeg støtter ellers mange av forslagene.
    Gratulerer med dagen!

  32. Artemisia mai 1, 2007 kl. 3:36 pm #

    Gratulerer med dagen!

    Takk for en flott markering på din blogg med Wiehes nydelige sang og din tekst! 🙂

    Opp alle jordens bundne treller! 🙂

  33. MorHubro mai 1, 2007 kl. 3:42 pm #

    Du er meget flink. Jeg liker Björn Afzelius enda bedre. Han var en sjarmerende mann, men han røkte for mye.

    Hva har du spist til middag?
    Jeg deltok på markeringen, men _nå_ er jeg hjemme.

    Gratulerer med dagen!

    Opp, i som sulten knuget har!

  34. - mai 1, 2007 kl. 3:48 pm #

    Kos deg riktig godt med og i dagen Starlett!

    Konglo for tiden utestengt pga uro rundt henne.

  35. MorHubro mai 1, 2007 kl. 4:09 pm #

    Siv Jenssen har holdt førstemai-tale og kritisrte de røde for helsepolitikken.

    FRP vil rasere land og folk.
    Det er en skam!
    De forurenser høytidssdagen!

    Jeg spør:

    Hva har de å bestille på arbeidernes festdag?

    _Ingenting_!

    Nå har jeg andre gjøremål.

    Jeg har spist roastbeaf og drukket litt rødvin så jeg er noe trett.
    Du må lese hva stiftemaskin forteller.

    Hun er meget begavet!
    Om dårlige dikt.

    Nå må jeg hvile meg litt.
    Jeg fikk fin ny rød drakt til dagen.

  36. - mai 1, 2007 kl. 4:12 pm #

    #26 MH

    FRP har feiret første mai i generasjoner. Det er mange arbeidsfolk som stemmer FRP.

  37. Blåmann mai 1, 2007 kl. 4:48 pm #

    Gratulerer med dagen!
    Jeg hørte at dere hadde to arrangementer i Bodø.
    Jeg synes det var dårlig gjort at LO ikke ville ha paroler mot Norge i Aghanistan.

  38. Starlett mai 1, 2007 kl. 5:07 pm #

    Ja, det er mange ypperlige svenske visekunstnere som skriver veldig gode tekster.

    Det er sikkert flott på hytta på Jæren i dag.

    Håper første mai-dagen din har vært god. 🙂

  39. Starlett mai 1, 2007 kl. 5:08 pm #

    Hehe…..
    Jeg er kommet derfra. 🙂

    Gratulerer til deg også.

  40. Athene_1 mai 1, 2007 kl. 5:13 pm #

    Gratulerer med frihets- og arbeiderdagen. Flott innlegg, på alle måter.

    Godt å se et slikt engasjement 🙂

  41. Erkebergenser mai 1, 2007 kl. 6:14 pm #

    Gratulerer med dagen – alle sanne demokrater og fiender av FrP og høyrekreftene.

    Måtte alle FrP-ere rammes av magesjuke, bondeanger og akutt dårlig samvittighet!

  42. Starlett mai 1, 2007 kl. 6:29 pm #

    Takk, det samme til deg, Kristian! 🙂

  43. Starlett mai 1, 2007 kl. 6:31 pm #

    Jeg liker også Mikael Wiehe godt. Og sant, det er viktig å ta imot flykninger som trenger beskyttelse, og å arbeide for en bedre integrering.

    Gratulerer meg dagen til deg! 🙂

  44. Starlett mai 1, 2007 kl. 6:36 pm #

    Ja, det er viktig å slå ring om disse kjerneverdiene.

    Håper du har hatt en fin første mai-feiring. 🙂

  45. Starlett mai 1, 2007 kl. 6:44 pm #

    #25 Kommentar fra Harald

    Takk skal du ha! Hyggelig tilbakemelding. 🙂

    Og ja, tenk hvor mange færre flykninger vi hadde hatt om situasjonen hadde vært annerledes i Irak og Palestina enn den er nå.

    Krig og den sterkestes rett til å okkupere og ødelegge land skaper tragedier, ødeleggelser og store flyktningestrømmer.

    Jeg har ikke akkurat nå tallene i hodet på antall irakiske flykninger til (hovedsaklig) Syria, med en veldig belastning for den syriske infrastrukturen, for ikke å snakke om internflykninger inne i Irak. Men i den relativt trygge kurdiske delen av Irak er man lite interessert i å ta imot altfor mange flyktninger fra de hardest rammede områdene.

    Vi må håpe at situasjonen forbedrer seg, men det ser dessverre dystert ut nå.

    Derfor er det viktig å være med på å gi (bl.a) irakiske flykninger opphold i de landene de søker tilflukt.

    God 1. mai-kveld til deg.

  46. Starlett mai 1, 2007 kl. 6:45 pm #

    Takk skal du ha!

    Ellers er jeg enig med deg.

    Håper du har hatt en god 1. mai-feiring.

  47. Starlett mai 1, 2007 kl. 6:55 pm #

    #27 Kommentar fra Pettersen

    Afghanistanspørsmålet ER vanskelig, og det medvirket til at feiringa her jeg bor ble delt i to arrangementer. Det var forsvarsministeren som var hovedtaler her. Jeg skrev i høst følgende innlegg om Afghanistan:

    http://www.vgb.no/897

    Dette var da Norge sa Nei til å sende soldater.
    Så ble de jo nærmest presset til å si Ja.

    Jeg tar ikke noen inngående Afghanistandiskusjon i denne tråden, ikke ennå i alle fall, men mine hovedsynspunkt ser du nok i tråden fra i høst.

    Jeg skulle med andre ord ha ønsket at vi hadde fulgt SVs linje her.

    MEN det er en sak med mange sider. Kan hende skriver jeg et nytt innlegg om saken senere.

    God 1.mai-kveld til deg. 🙂

  48. Nordlandsmann mai 1, 2007 kl. 7:30 pm #

    #37 Starlett

    Det er ikke trivelig når et 1.maiarrangement blir splittet opp, men jeg forstår SV godt. Det er en ærlig sak at man vil fronte primærstandpunktene sine på første mai, og Norge ut av Afghanistan er viktig for dem.

    Man trenger ikke late som om man er enig når man ikke er det.
    Forøvrig deler jeg SVs syn i denne saken. Likevel var det naturlig å delta i hovedarrangementet, for jeg støttet parolene der. Feilen var at det _manglet_ to paroler, nemlig de to SV ikke fikk ha med.

  49. Pettersen mai 1, 2007 kl. 7:45 pm #

    #38 Nordlandsmann

    Arbeiderbevegelsen står sterkest når den står samlet. Den viser historien. Derfor bør man prøve å komme fram til enighet.
    SV kunne ha holdt en appell et eller annet sted og ellers støttet opp om hovedarrangementet.

    Regjeringens politikk er å ha soldater i Kabulområdet. SV sitter i regjeringen.
    Dermed burde de ha stått soldarisk sammen.
    Det er synet på utenrikspolitikk som har splittet venstresida hele veien.

  50. Viljen mai 1, 2007 kl. 7:53 pm #

    I «gamle dager» ..(hehe..høres så gammel ut …) når jeg var ihuga AUF`er, gikk vi 1.Mai tog.
    Det virker som et helt liv siden, og det er det jo og, men jeg markerer ikke dagen slik mere. Nå er det en fridag der jeg får gjort annet som ligger og slenger.
    Derfor tilslutter jeg meg deg og ditt budskap og sender tanker til de som ikke er så heldige som oss, de på flukt og de som sulter!
    Derfor mimret jeg litt i går;
    http://www.vgb.no/223

    Viljen

  51. MillaVanilla mai 1, 2007 kl. 8:38 pm #

    Hei Starlett 🙂

    Håper du har hatt en fin 1. mai feiring. Selv må jeg innrømme at jeg ikke har gjort stort ut av dagen, annet enn et tappert forsøk på å få orden i egne rekker, dvs. vår-rydding her hjemme. Jeg fikk litt kjeft av min mor fordi jeg brukte en slik viktig dag på den slags. Mulig hun har rett…

    Pling!
    Mmmmmmilla 🙂

  52. Starlett mai 1, 2007 kl. 9:37 pm #

    #28 Kommentar fra Artemisia

    Hei Artemisia 🙂

    Ja, Mikael Wiehes tekst er god. Han har i det hele tatt veldig mange gode tekster.

    Siden du begynte med verdens mest kjente arbeidersang, skal jeg fortsette:

    Opp, alle jordens bundne trelle!
    Opp, I som sulten knuget har.
    Nu drønner det av rettens velde:
    Til siste kamp der gjøres klar.
    Alt det gamle vi med jorden jevner,
    Opp, slaver, nu til frihet frem!
    Vi intet var, men alt nu evner
    Til rydning for vårt samfunns hjem.
    Så samles vi på valen,
    Seiren vet vi at vi får.
    Og Internasjonalen
    Skal få sin folkevår!

    Arbeider, bonde, våre hære
    De største er som stevner frem.
    Vårt arvelodd skal jorden være,
    Vi sammen bygge vil vårt hjem.
    Som av rovdyr er vårt blod blitt suget,
    Men endelig slår vi dem ned.
    Og mørket, som så tungt oss knuget,
    Gir plass for solens lys og fred.
    Så samles vi på valen,
    Seiren vet vi at vi får.
    Og Internasjonalen
    Skal få sin folkevår!
    Men Internasjonalen finst og i nynorsk versjon, omsett av Ole Martinus Høgåsen:

    Opp trælar alle no kring jorda!
    Opp de som låg i naud og svolt!
    Som elding lyser rettferdsorda,
    det brest i band og slavebolt.
    Rått og rote opp med rot vi river.
    Opp trælar no or naud og skam!
    Kring merkestonga tak vi triver:
    Fram, kamerat! Til fridom fram!
    Til samling då på valen!
    Siger veit vi at vi får!
    Og Internasjonalen
    skal få sin folkevår.

    Arbeidar! Bonde! Støe, sterke
    vi stemner fram om det gjekk seint.
    I brodden blakrar – sjå! – vårt merke!
    Det manar oss så raudt og reint.
    Eitt er merket, eitt er også målet!
    Vi samla slår all urett ned,
    og fengselsmørkret, mordarstålet
    gir rom for broderskap og fred.
    Til samling då på valen!
    Siger veit vi at vi får!
    Og Internasjonalen
    skal få sin folkevår.

    Ønsker deg en fin kveld, Artemisia. 🙂

  53. Starlett mai 1, 2007 kl. 9:41 pm #

    Takk for det. 🙂
    Björn Afzelius og Mikael Wiehe samarbeide jo mye, men det vet du sikkert, side du trakk ham inn. Ja, jeg likte ham også godt.

    Gratulere, MH.

    Håper du har hygget deg i dag.

  54. Starlett mai 1, 2007 kl. 9:42 pm #

    Ja, jeg har hatt en fin, men hektisk dag. Håper at dere hadde en fin 1.mai-feiring på dine kanter også.

  55. Erkebergenser mai 1, 2007 kl. 9:48 pm #

    Å hvor vakkert. Internasjonalen!

    Da vil jeg føye til siste vers av «Millom bakkar og berg»:

    «millom kaksar eg ikkje kan trivast
    millom jamningar helst er eg nøgd»

    Og hold sammen og vern om verdiene som første mai står for! Samhold gir styrke!

  56. Starlett mai 1, 2007 kl. 9:51 pm #

    Jeg så et innlegg et sted der det ble foreslått at FrP kunne feire første mai
    på 1. april, – som en aprilspøk, altså. Det hadde kanskje vært noe?

    Det har jo blitt slik at andre partier har annektert arbeiderbevegelsens dag.

    Merkelig, men ikke noe å få gjort stort med.

    Gratulerer med ny drakt!

    Jeg skal lese stiftemaskin. Ser fram til det. 🙂

    God kveld til deg.

  57. Starlett mai 1, 2007 kl. 10:11 pm #

    Jeg er i grunnen ganske enig med deg. Men samtidig så er det jo synd at partiene ikke kan samles på 1. mai.

    Så er det jo slik at det slett ikke er et samlet Arbeiderparti som ønsker at norske soldater skal være i Afghanistan. Jeg ønsker det f.eks ikke.

    Jeg kan eventuelt komme tilbake til Afghanistanpproblematikken senere. Nå i kveld er jeg rett og slett for trøtt og sliten.

    Har vært oppe lenge nå. vet du. Og det var jo fint på Folkets hus. 🙂

    Fin avslutning på 1.mai-dagen til dere! 🙂

  58. Starlett mai 1, 2007 kl. 10:21 pm #

    #39 Kommentar fra Pettersen

    Jeg ser poenget ditt. Skismaet kom jo pga uenighet om Nato, og Arbeiderpartiet mistet sitt rene flertall i 1961 da (den gang) SF kom inn med to representanter, en fra Nordland og dessuten Finn Gustafsen, som jo var med og felte AP-regjeringa, og vi fikk det korte mellomspillet med John Lyng som statsminsiter i 1963.

    Utenrikspolitisk ER det forskjellige oppfatninger om både innad i arbeiderbevegelsen og innad i AP.

    Det må en så stor bevegelse kunne leve med.

    Fin avslutning på 1.mai-dagen ønsker jeg deg. 🙂

  59. Starlett mai 1, 2007 kl. 10:58 pm #

    http://www.youtube.co

  60. Starlett mai 1, 2007 kl. 11:05 pm #

    #34 Kommentar fra Athene_1

    Hei Athene

    Ja, friheten for alle er viktig.

    Veldig viktig.

    Bare at det ikke blir slik at noens frihet blir andres ufrihet. Dette aspektet får jo Björn Afzelius så godt fram i Sång til friheten.

    Og det forrige kommentaren min,
    altså #45 ligger det lenke til en videoklipp der
    Björn Afzelius synger

    Sång till friheten

    Takk for en flott kommentar, Athene.
    Jeg håper at din frihetsdag har vært god. 🙂

  61. Erkebergenser mai 2, 2007 kl. 7:27 am #

    Afghanistankrigen er forferdelig vanskelig – og det er helt OK for meg at det er uenighet mellom SV og Arbeiderpartiet om det. Selv tror jeg vi MÅ stå i Afghanistan med styrker i lang tid, selv om det medfører vold, og mange menneskers død. Alternativet er enda mer borgerkrig, kanskje også Talibanstyre og annet som verden ikke kan leve med. Og invasjonen i Afghanistan var berettiget – Taliban ga terrorister et hjemland – det er mer enn god nok grunn til å rettferdiggjøre en invasjon etter folkeretten.

    Men dette må SV-ere og Arbeiderpartifolk klare å diskutere – og i motsetning til høyresiden har de stien ren i forhold til den fullstendig idiotiske invasjonen i Irak (som Høyre og FrP ville ha oss med på!).

  62. Kristian mai 2, 2007 kl. 6:40 pm #

    Jeg er en dag for sent ute, men det hindrer ikke meg i å ønske gratulerer med dagen i går!

    Jeg gikk i 1. mai-tog under parolene (jeg gikk under den ene, men lagde den andre) «Nei til EU» og «Kjemp for miljøet! Ingen oppfordring – en selvfølge». Om jeg kunne, skulle jeg gått under hver eneste parole.

    Min respons til kommentar #47 er rett og slett at Norge og NATO må ut av Afghanistan. Hvorfor er ganske opplagt. Jeg håper Ap ender på samme bestemmelse som SV. Veldig snart.

  63. Starlett mai 2, 2007 kl. 8:57 pm #

    Det er vel ikke helt riktig å si at FrP har feiret dagen.
    Derimot har en del FrP-topper brukt dagen til å holde taler.

  64. Starlett mai 2, 2007 kl. 9:06 pm #

    #33 Kommentar fra Blåmann

    Ja, feiringea ble splittet i Bodø pga to paroler, nemlig parolen om Afghanistan og en parole om fisk versus olje.

    Det var forsvarsministeren som var hovedtaler i Bodø, så dette med Afganistan-parolen ble nok svært problematisk av den grunn. Dette provoserte mange i SV. Jeg har full respekt for at de valgte å flagge sitt eget primærstandpunkt på dagen.

    Afghanistansaken er veldig vanskelig.
    I dag har vi jo fått nyheten om at mange sivile afghanere ble drept av amerikanske soldater nylig.
    Først fikk vi høre fra amerikansk hold at det var «Taliban-opprørere som var drept, men det var løgn.»

    Afganistansaken er fryktelig vanskelig, og jeg kan eventuelt komme tilbake med et nytt innlegg senere.

  65. Starlett mai 2, 2007 kl. 9:09 pm #

    #49 Kommentar fra Starlett:

    Rettelse:

    Først fikk vi høre fra amerikansk hold at det var «Taliban-opprørere» som ble drept, men det var løgn. Det var uskyldige sivile som var ofrene.

  66. Starlett mai 2, 2007 kl. 9:10 pm #

    Ja, la oss stå sammen mot FrP og hele tankegangen til partiet!

  67. Starlett mai 2, 2007 kl. 9:13 pm #

    Vi feirer jo dagen forskjellig, og det å skrive et innlegg på VGB slik du har gjort er en av mange gode måter å markere 1. mai.

    Jeg leste innlegget ditt.

    Og likte det jeg leste. 🙂

  68. Starlett mai 2, 2007 kl. 9:18 pm #

    Hei Milla

    Jeg hadde en fin, men hektisk 1.mai-feiring i går, så i dag er jeg helt utkjørt.
    Tappet for energi.

    Å få orden i egne rekker og vår-rydning er ikke det dummeste man kan gjøre. Jeg trenger litt vårrydding i heimen, jeg også. I høy grad.

    Hils din mor! 😉

    Og tusen takk for Pling. 🙂

  69. Starlett mai 2, 2007 kl. 9:30 pm #

    #43 Kommentar fra Erkebergenser

    Ja, vi er enige.
    Ivar Aasen har skrevet mye godt.

    Her er siste verstet av Millom bakkar og berg med: 🙂

    http://quattro.no/aud

  70. MorHubro mai 3, 2007 kl. 8:55 pm #

    #51 Starlett

    Det var en meget pen sang. Sangen med Björn Azelius og Åge Aleksandersen var en nytelse.
    Tusen takk!

  71. lite spurv mai 4, 2007 kl. 12:46 pm #

    sånn fra sidelinjen:

    http://www.nytid.no/i…&id=4090

  72. Starlett mai 4, 2007 kl. 10:52 pm #

    #47 Kommentar fra Erkebergenser

    Afghanistankrigen er forferdelig vanskelig, ja. Det er det ingen tvil om.

    Du sier:
    —————
    Men dette må SV-ere og Arbeiderpartifolk klare å diskutere – og i motsetning til høyresiden har de stien ren i forhold til den fullstendig idiotiske invasjonen i Irak (som Høyre og FrP ville ha oss med på!).
    ————-

    Ja, det er jeg helt enig i. Høyre har jo tatt selvkritikk med hensyn til krigen i Irak, noe FrP ennå ikke har gjort.

    Kristin Krohn Devold som forsvarsminister var etter mitt syn en katastofe, Rumsfeldts gode venninde som hun var…..

  73. UngeLien mai 5, 2007 kl. 10:56 am #

    Biletet av KKD som _kasta seg om halsen_ på krigsforbrytaren Rummy er truleg det pinlegaste som har skjedd i nyare norsk politisk historie…

  74. Erkebergenser mai 5, 2007 kl. 11:57 am #

    Kristin Krohn Devold ville gladelig ha kastet seg om halesen på Hitler seksti år tidligere. Alle vet at Høyre ville være med å invadere Irak. Takket være Bondevik (ja faktisk!) ble det ikke slik – og takk for det.

    Afghanistan er annerledes. Det er et faktum at terroristene som sto bak 11/9 hadde base i Afghanistan, og at Taliban ga dem ly. Det var mer enn god nok folkerettslig grunn til å angripe Afghanistan. At Taliban fortsatt eksisterer er etter min mening folkerettslig godt nok grunnlag til å bekjempe dem – med vold. At krig er forferdelige greier er i seg selv ikke god nok grunn til å trekke seg ut. Men om krigen kan vinnes er noe helt annet. Uansett vil det være en katastrofe for verden om Taliban noen gang igjen får lov til å kontrollere en nasjon.

    Hvorfor jeg hevder dette? Fordi jeg mener at det er viktig at vi på venstresiden markerer at vi mener at Taliban må utraderes – akkurat som vi mener at fascismen må utraderes…og så får vi diskutere hva slags metoder som er best egnet.

  75. MorHubro mai 5, 2007 kl. 5:27 pm #

    #56 Erkebergenser

    Kristin Krohn Devold er en _skam_! Hun kan gå tur fra hytte til hytte hele året. Da gjør hun ikke mer skade enn vi kan tåle, men _politikk_ har hun ikke forstand på!

    #55 UngeLien

    Det var _meget_ pinlig og skammelig! Jeg trodde ikke mine egne øyne, og jeg har sett _mye_!

    Jeg spør:

    Omgang med krigsforbrytere, er _det_ Høyres melodi??!!

  76. Kris Luda mai 5, 2007 kl. 5:43 pm #

    #56#

    Det er nok flere grunner til at USA gikk til angrep på Afganistan.. underlig at USA ga Taliban støtte og hadde samtaler om oljeforretninger rundt år 2000

    Bush sa engang at det ikke ville avverge et angrep at Afganistan utleverte Bin Laden, noe som var årsaken til angrepet i utgangspunktet, og den som kontrollerer Afganistan kontrollerer også tilgangen til verdens største oljekilde.

    Hvorfor ha det vanskelige Taliban som mellomledd, når man kan kontrollere alt selv.

    Nå står Afganistan for ca 95% av all opiums og Heroin produksjon i verden. Det finnes ikke ord eller tall for hvor mye jævelskap dette skaper, også organisert kriminalitet som vokser utrolig over hele linja..

    Ikke at jeg forsvarer Talibans handlinger, men det finnes andre metoder

    Saddam Hussain gikk med på å gå i eksil for å unngå angrep på Irak dagen før, eller samme dag som angrepet fant sted, men ett land gikk i mot. Saudi Arabia tror jeg, og jeg er overbevist om at disse hadde gitt etter for press fra USA og England, men noen hadde hastverk med å gå til krig. tenk hvor mye elendighet som kunne vært unngått..

  77. LillePersille mai 6, 2007 kl. 5:07 pm #

    #56 Erkebergenser

    Jeg er enig med det meste, men jeg tror at det beste er å trekke seg ut av Afghanistan snart. Jeg tror ikke afghanere ser forskjell på enduring freedom og ISAF og det blir drept mange sivile der.

  78. - mai 6, 2007 kl. 5:27 pm #

    Det er bare tull å feire første mai! Ingenting godt kommer ut av det. Det er romantisk gammelkommunisme.
    Kommunismen er død.

  79. Starlett mai 6, 2007 kl. 8:03 pm #

    Hei Kristian,

    Det gjør ingenting om du er sent ute, for utfordringene til arbeiderbevegelsen er jo store hver eneste dag året rundt. Jeg er lei meg for sent svar til deg.

    Afghanistan er komplisert. Jeg var mot å sende norske soldater dit, for jeg mener at det er mange andre måter man kan hjelpe afghanerne på, men jeg forstår argumentasjonene for å være der. En annen sak er at jeg mener at det i utgangspunktet var feil å angripe Afghanistan. Det er en kompleks sak med mange sider.

  80. Starlett mai 6, 2007 kl. 8:04 pm #

    Hyggelig at du likte de kunstneriske innslagene. 🙂

  81. Starlett mai 6, 2007 kl. 8:09 pm #

    Takk skal du ha! Jeg kan røpe at jeg abonnerer på Ny Tid. Synes det er en ukeavis som det er vel verdt å lese. 🙂

  82. Starlett mai 6, 2007 kl. 8:19 pm #

    Helt enig med deg. UngeLien!

  83. Starlett mai 6, 2007 kl. 8:57 pm #

    Ja, det er nettopp det: Hvilke metoder er best egnet som er spørsmålet. Det paradoksale er jo at Taliban har styrket sin posisjon i Afghanistan, særlig i sør, som FØLGE av alle årene med krigshandlinger. Det er særlig det som har skjedd under operation Enduring Freedom og som Norge heldigvis ikke deltar i, som har skapt ny sympati og grobunn for Taliban, fordi folk mangler det mest elementære, og fordi amerikanske styrkers framferd til dels har vært svær kritikkverdige med mange uskyldige sivile ofre og mange flyktninger.

    Hvis afghanerne etter hvert opplever at det er en vesensforskjell mellom ISAF og Enduring Freedom vil vi kanskje se en forandring til det bedre.

    Situasjonen er fryktelig farlig og komplisert i Afghanistan.

    Henviser eller til min Afghanistantråd og kommentarene der.

  84. Starlett mai 6, 2007 kl. 8:59 pm #

    #56 Kommentar fra Erkebergenser

    http://www.vgb.no/897

    Skrevet i oktober i fjor.

  85. Starlett mai 6, 2007 kl. 10:47 pm #

    Jeg er enig i at Kristin Krohn Devold gjorde en dårlig jobb som forsvarsminister. Skjønner egentlig ikke hvorfor hun ikke ble byttet ut.
    Kan hende fordi det tok en stund før realitetene sank inn i den forrige regjeringen.

  86. MorHubro mai 8, 2007 kl. 5:06 pm #

    #60 Anonym

    Jeg protesterer herved på ditt utspill!

    Første mai er en meget viktig dag for dem som vil holde den røde fane høyt hevet.

    Det handler om solidaritet med dem som lider ondt i en multiliberalistisk verden.
    Jeg er _ikke_ kommunist, og Starlett er _sosialdemokrat_.

    Det er _ikke_ kommunisme!!

  87. MorHubro mai 8, 2007 kl. 6:52 pm #

    STARLETT!

    Hvor er du?
    Du må lese min siste betenkning om klassepurk og samrøre.

    Jeg har _også_ begynt å legge små illustrasjoner inn i innleggene.

    Det frisker opp.

  88. Starlett mai 8, 2007 kl. 9:43 pm #

    #58 Kommentar fra Kris Luda

    Jeg deler i stor grad dine synspunkter her.

    Vi må ha i bakhodet at USA finansierte Mujahedins krig mot Sovjet i Afganistan, og var således med å bygge opp Osama bin Laden og Al Quida. USAs opptreden i denne tiden, mens Sovjet-armeen sto i Afghanistan, banet også veien for Taliban, så amerikanerne må bære mye ansvar her.

    Når det gjelder Irak, så var jo Saddam vestens allierte på åttitallet, og Irak ble væpnet til tennene av bl.a USA for å føre den åtte år lange og blodige krigen mot Iran.

    Ufattelige menneskelige tragedier mye elendighet og kunne vært unngått dersom USA, (først og fremst) hadde fulgt en annen linje i utenrikspolitikken.

    Og bakom spøker oljen.

  89. Starlett mai 8, 2007 kl. 10:03 pm #

    #59 Kommentar fra LillePersille

    Det er kritisk avgjørende at forskjellen mellom Operajon Enduring Freedom og ISAF-styrkene blir klar for lokalbefolkningen.

    Foreløpig er den nok ikke det, og dette er en av flere grunner til at det knytter seg så mange problemer til krigen i Afghanistan.

  90. Starlett mai 8, 2007 kl. 10:15 pm #

    Tror ikke det er så mange «gammelkommunister» igjen i Norge.

    Hva legger du forresten inn i begrepet?

  91. Starlett mai 8, 2007 kl. 11:12 pm #

    Skulder ved skulder her!

  92. Starlett mai 8, 2007 kl. 11:26 pm #

    Jeg er HER! 😉

    Akkurat nå.

  93. - mai 17, 2007 kl. 9:36 pm #

    Skriver du noe til alle høytidsdager?

  94. Starlett mai 22, 2007 kl. 8:59 pm #

    Nei, det gjør jeg ikke, men første mai er en spesiell dag for meg.:)

  95. Liljerød august 23, 2007 kl. 5:11 pm #

    Jeg fant dette innlegget på bloggen til No surface.
    Han hadde anbefalt det.
    Det er et kjempegodt innlegg.
    Ta i mot flyktningene og vern om solidariten i Norge og verden!

  96. Asterixa desember 5, 2007 kl. 9:35 pm #

    Jeg takker på etterskudd.
    UngeLien har anbefalt dette.
    Mikael Wiehe er en av mine favoritter.

Trackbacks/Pingbacks

  1. STARLETT - mai 1, 2007

    Kom mai du skjønne milde, gjør skogen atter grønn. og la ved bekk og kilde fiolen blomstre skjønn…
    Jeg sitter og lytter til en vidunderlig Mozartkonsert mens jeg skriver disse linjene.
    Tenk så mye ren og uforfals

Leave a reply to LillePersille Avbryt svar