HVOR "små" kan bildene bli uten at kvalitetet forringes vesentlig? FOTO-Forsøk.

15 feb

Dette er et forsøk med billedstørrelser på blogg.

Brahmsmonumentet i Wien dokumentfil, 379 kb Dokumentfiler brukes visstnok primært for å settes inn i dokumenter.

Komprimert til webstørrelse 44,7 kb Skal være velegnet til nett slik jeg forstår det.

Jeg har nå lært at man kan komprimere bildene ganske mye før man legger dem ut på blogg. Det er bra å få tilgang til ny kunnskap og ta den i bruk. Men jeg mener likevel at det finnes et smertepunkt, et punkt der bildene blir for dårlige når man komprimerer dem.

I motsetning til de virkelig datakyndige og fotofilkyndige, må jeg benytte meg av enkle metoder når jeg skalerer ned. Jeg gjør det i Mikrosoft Office Picture Manager, og her kan man automatisk skalere ned til dokumentformat, webformat og epostformat. Jeg trodde webformatet skulle greie seg, men har funnet ut at det er for lite. For å illustrere dette, viser jeg både bilder tatt i konsertlokaler og i friluft. Å fotografere i en konsertsal er ikke optimalt for en amatør. Derfor kommer manglene ved hardhendt komprimering klart fram.

Her er trompeteren Ole Edvard Antonsen som kornettsolist under en korpskonsert. Dette bildet er nedskalert til

195kb.

Brukbart? Tja, kanskje, til nød.

Samme bilde, nedskalert til webformat, altså det formatet som skulle egne seg best for nettet. Etter mitt syn holder det ikke mål.

21,6 kb

Her mottar Are Kalvø og Espen Beranek Holm applaus etter en konsert med bl.a Jon Balke. Dokumentformat.

231 kb

Samme bilde i Webformat. Godt nok? Neppe!

44,3kb


Den glimrende fiolinisten Atle Sponberg annonserer et nytt musikkstykke på en jazzkonsert på Sinus. Dokumentformat

200kb  Holder kanskje?

Her komprimert til webformat 23, 7 kb

Nei!

Mozartmonument i Wien, i dokumentformat 267 kb

Mozartmonument i webformat, altså det som man skulle tro var optimal for blogg.

29, 5 kb

Jeg kan ikke noe om pixler og punkter og har bare helt elementær kunnskap når det gjelder digital fotografering.

Likevel sier mine øyne og mtt instink meg at bildene i Web-format som veier mindre enn 100 KB er for små.

Jeg vil sette pris på tilbakemelding og kanskje forslag til størrelser mellom dokument-størrelsen og Webstørrelsen?

36 kommentar til “HVOR "små" kan bildene bli uten at kvalitetet forringes vesentlig? FOTO-Forsøk.”

  1. Starlett februar 15, 2009 kl. 6:36 pm #

    Men så vet jeg NÅ at hvor mye bildet veier, ikke har noe med visningsstørrelsen å gjøre.
    Det fortalte Catalyzator meg nettopp.

    TAKK, Cata! 🙂

    Og dermed sitter jeg igjen med enda flere spørsml.
    Denne kommentaren kan sees som en fotsettelse av innlegget.
    Jeg har bevisst valgt bilder som ikke er særlig gode i utgangspunktet, for de tåler kanskje mindre komprimering enn førsteklasses bilder?

  2. carpe50 februar 15, 2009 kl. 6:38 pm #

    jeg har fulgt Cata’s oppskrift på mitt innlegg om den engelske setteren. Jeg setter oppløsningen til 72 pixler, bredden til 500 pixler. Så lagrer jeg det til nett, da laster jeg det opp til 60%, da får jeg bilder på ca 60 kb. sjekk mine siste innlegg?

    Svar:

    Takk for fin oppskrift fra Cata! 🙂
    Jeg så bildene dine med setteren, og de var fine.
    Men jeg forsår ikke hvor man setter OPPLØSNINGEN.
    Dett med bilder og % forstår jeg, men ikke det med oppløsning.

  3. Katten_3 februar 15, 2009 kl. 6:48 pm #

    Fryktelig vanskelig det her synes nå jeg. Har aldri satt meg inn i sånt før. Håper jeg lærer med tiden:))) Jeg liker de store bildene dine,de var best. Klikket jeg på de små for å få dem større, så ble de da ikke bedre:(

    Ja, det er mye nytt å sette seg inn i, men vi lærer nok med tiden, Katten. 🙂
    Nei, de små ER ikke større, så de blir bare sånn.
    Derfor mener jeg at de er for små, på tross av at programmet sier at de er de små som skal passe til blogg.

    Vi får ta tiden til hjelp. 🙂

  4. Catalyzator februar 15, 2009 kl. 7:01 pm #

    Æhhh… Jo flere kokker jo mere søl (‘o’) Sorry…

    Det er ofte slik når flere personer med ulike oppfatninger og ulike programvareerfaringer skal forsøke å forklare slike ting…

    PIXLER er antall «prikker med fargeinformasjon og er bildets fysiske størrelse på samme måte som en PC-skjærm har de samme pixlene for å kunne vise bildet. En nettside er bygget opp av et visst antall slike prikker i bredden og gir da et visst antall prikker disponibelt for å plassere et bilde i kolonnen hvor bildet vises.

    Pixelen (prikken) inneholder farger og jo fler farger pr prikk jo større filstørrelse og lagerplass trenger bildet og dette er bildets tyngde i kb eller mb.

    Denne fargetyngden kan vi justere slik at kvaliteten på bildet minskes og det tar lite plass på lageret.

    Dagens oppgave er altså PIXEL som er en prikk med fargeinformasjon. En dataskjærm har 72 slike prikker pr inch (tomme) og dette er maksimalt antall prikker en vanlig pc-skjærm klarer å vise. Dersom din skjærm foreksempel har en oppløsning på 1280 x 800 så har den altså 1280 prikker bredde og 800 prikker høyde.

  5. Catalyzator februar 15, 2009 kl. 7:09 pm #

    send meg meilen din skal jeg sende deg et eksempel jeg har gjort klar her på redigert bilde som er bra av en av dine eksempler ovenfor.

  6. lillevanilje februar 15, 2009 kl. 7:30 pm #

    Hei Starlett –
    Ta en titt på dette innlegget:
    http://lillevanilje.vgb.no/2009/02/15/bilder-bildest%C3%B8rrelse-og-lagringsplass/

    Se om du kan se forskjell på bildene.

  7. lillevanilje februar 15, 2009 kl. 7:32 pm #

    Jeg laget et innlegg over det samme temaet i natt, med eksempler. Lenken er som nevnt i min forrige kommentar
    http://lillevanilje.vgb.no/2009/02/15/bilder-bildest%C3%B8rrelse-og-lagringsplass/

  8. snurremegrundt februar 15, 2009 kl. 8:36 pm #

    Problemet er at en del av de microsft og automatgreiene ikke er flinke til å komprimere. De fjerner ofte FOR mye informasjon fra fila og de blir veldig flate. Spesielt ikke microsoft, de har aldri kunnet grafikk!

    Ikke tenk FILSTØRRELSE primært, tenk oppløsning… altså dpi. Den skal være 72.
    Så velger du en bredde på bildet, det er i punkt, akkurat samme måleenhet som fontene du bruker i skriveprogrammer som word…
    Bredden tilpasser du til ditt behov. Her i bloggen kan du ta dem til ca 600 punkt bredde.

    – Jeg batcher (gjør alle i et jafs med et program, vanligvis photoshop, men jeg er og veldig glad i de to jeg nevnte i mailen)til 800 punkt bredde, for da kan jeg legge samme fila i nettby og bloggen og jeg er fornøyd med størrelsen…

    Hei Snurre
    Hva er dpi?
    Er det det samme som pixler?
    Hvor finner jeg dem?

    Jeg har også lært dette med å komprimere alle bildene i ett, og det var veldig lettvint. 🙂

    Men problemet for meg med de andre billedbehandlingsprogrammene, er at jeg ikke klarer å få bildene INN i programmene.
    Når jeg lærer det, er jeg kommet et godt stykke på vei.
    Jeg HAR photoshop på PCen, og jeg har lærebok for photoshop, men det er for vanskelig for meg, så det har jeg gitt opp.
    Jeg trøster meg med at jeg kjenner mange som fotograferer på samme nivå som meg, altså primært til husbruk, som heller ikke får til Photoshop.

    Kanskje jeg bør overveie et fotokurs til høsten?

    Hvis du bare kan forklare meg hva oppløsning, altså dpi, ER, så tror jeg at jeg hadde vært et godt stykke på vei.

    Jeg VIL gjerne lære, men jeg må ta ett skritt om gangen, og nå tror jeg tiden er inne for meg til å forstå hvordan jeg forandrer oppløsning og pixler.

    Glad for at du vil hjelpe meg og andre som sliter! 🙂

  9. Starlett februar 15, 2009 kl. 8:36 pm #

    Catalyzator

    Jeg vil bare takke deg, Cata for mail med
    forklaring. 🙂

    Nå forstår jeg litt mer, men så må jeg lære meg mer om dette med disse pixslene.

    Helt enig i at bildene ble bedre uten føtter, men jeg ville gjerne illustrere forskjellen på web-størrelse og dokumentstørrelse i det eneste programmet jeg KAN bruke.
    Nå skal jeg prøve meg frem med pixler.
    Har jeg for få eller for mange pixler nå?

  10. Erta-Berta februar 16, 2009 kl. 8:42 am #

    Jeg tror ikke jeg skal prøve å lære bort noe, fordi jeg vet ikke selv hva som skjer, og datakyndig er jeg nå langt fra.
    Vet bare at bildene mine er kjempestore når jeg legger de inn, i prosessen ved innlegget blir de komprimerte og satt inn.
    Jeg trykker fortsatt på knapper og firkanter innpå bakrommet.
    Har fremdeles mye å lære meg.
    Ser du har fått mange gode råd og svar over her. Ønsker deg lykke til med bildene. 🙂
    Ha ei nydelig Uke og en fin dag.
    🙂

  11. lillevanilje februar 16, 2009 kl. 8:54 am #

    Hei Starlett.

    viser til din kommentar på mitt innlegg http://lillevanilje.vgb.no/2009/02/15/bilder-bildest%C3%B8rrelse-og-lagringsplass/

    Jeg har laget en liten brukermanual som tar for seg endring av bildestørrelse samt lagring av bilder for publisering på web. Innholdet vil etterhvert bli postet som et eget innlegg på min blogg, men de som ønsker manualen, kan få den tilsendt på mail.

  12. lillevanilje februar 16, 2009 kl. 11:22 am #

    Viser til min kommentar over – manualen er nå postet som et eget innlegg her:
    http://lillevanilje.vgb.no/2009/02/16/bildebehandling-endre-st%C3%B8rrelse-og-lagring-for-publisering-pa-bloggen/

  13. Sandri Pathfinder februar 16, 2009 kl. 1:47 pm #

    Ja, her var det flere gode og ikke så gode eksempler. Dette med formater er søren ikke bare lett. Noe egner seg til informasjonsbilder, annet som portretter og nærbilder av noe ønsker man sikkert å ha mer detaljert og fargeklart. Men det er innlysende lillev har noen gode oppskrifter og eksempler på hva som kan gjøres for å krympe bilder og likevel ha god kvalitet på dem.

    Kanskje på tide alle som bruker mye bilder i blogg tenkte litt over forholdene? Det er ikke selvsagt man blir gitt «endeløst» mye plass på en «gratisblogg» eller hjemmeside. Der er oftest grensen 30 mb. Ellers må vi andre betale for den plassen vi bruker på nett via egne domener og webhotell. Noen tror de kan få alt gratis her i verden altså – det stemmer dårlig.(De siste utsagnene er myntet på ingen, bare generelt 🙂

    Starlett – det er SÅ koselig å se deg her inne igjen. Kommer du iorden her inne syns du? Jeg elsker tittelen på bloggen din nå – den kler deg og gjør seg i dette nye året med ny portal og nye muligheter hva?

    Kjempeklem til deg også! 🙂

  14. Breiflabben februar 16, 2009 kl. 8:37 pm #

    Jeg skjønner at du får mer og mer tak på dette Starlett.
    Du blir nok en ekspert snart du 😉

    Men du vil ikke forsøke deg på en trespalter da, det gir jo litt mer rom for bilder.

    Jeg skal scanne noe fra Stavanger Aftenblad til deg, som jeg vet vil glede deg, i hvert fall noe av det. Det er fra helgens årsmøte og min politiske debut fikk faktisk en liten notis 😉

    Hadde aldri trodd det, men det ble nevnt.

    Fin kveld til deg 🙂

  15. Inger_Johanne februar 17, 2009 kl. 12:47 pm #

    For å gjøre deg enda mer forvirret har jeg nettopp lagt ut et innlegg som forteller hvordan du kan vise bildene dine i stort format her inne 😉

  16. LeylaM februar 18, 2009 kl. 1:11 pm #

    Heia Starlett 🙂

    Jeg skjoenner og leser veldig mye rundt omkring paa bloggen at det er vanskeligheter med bildeformater og alt det som foelger med.

    Det sre iallefall ut som du faar mer og mer tak paa dette og det er jo kjempefint.
    Jeg legger jo ikke ut saa mye bilder, vel jeg gjorde det jo rundt juletider,men det var jo veldig enkelt da paa gamle VGB.
    Naa vet jeg sannelig ikke..jeg la ut et paa det siste innlegget mitt, og det ble helt fint det da, men dette med formater og slikt vet jeg lite eller ingenting om.

    Ha en fin dag Starlett.

    God klem kommer din vei 🙂

  17. ARGUS37 februar 20, 2009 kl. 5:56 pm #

    Du kan jo bare ta et av disse bildene og legge det ut på vanlig måte, men la den siste handling være å krysse av for «Visning som stort bilde»

  18. ARGUS37 februar 20, 2009 kl. 5:59 pm #

    Du ser sikkert at toppbildet ditt ikke lenger tilsvarer bloggens bredde?
    Det er fordi man polutselig fikk fra 1280 pixler til bare 1000 pix på bredden.

    Hvis du derimot omformer din blogg til
    «3 kolonner (fixed)» (istedenfor 3 kolonner fluid), så vil det være samstemmighet mellom bloggens bredde og toppbilde.

  19. Liljerød februar 21, 2009 kl. 5:56 pm #

    Det er ikke godt å vite hva som er verst. Jeg tror det må bli bedre når de er ferdige med forandringene.

  20. Gullhjerte februar 22, 2009 kl. 1:39 am #

    Jeg skulle svare Etienne på innlegget om Kosovo,om hvorfor vegetarmat vil hjelpe Kosovo til et bedre liv, for han hadde brakt det på bane på min blogg, men når jeg fånt innlegget om Kosovo og alle kommentarene der, så gikk kommentarene over i vgb forside under og det gikk ikke an å finne noe sted å kommentere.
    Bare se selv!

    Jeg skulle skrive til Etienne:

    Det blir bedre for alle fattige land hvis vi blir vegetarianere.
    Forstår du ikke det?

    Bare se på hva sillyme har skrevet!

    Hvis vi ikke bruker jorda til dyrefor, kan vi bruke den til nok vegetarmat til alle.

    Hvis Serbia forstår at de må anerkjenne Kosovo og skape fred der, så vil det bli bedre for alle.
    Serberne som bor i Kosovo, har ikke rømt, og det er ikke sant at kosovoarene driver etnisk rensning.
    Du skal ikke lyve på dine motstandere og være en dårlig taper.
    Jeg er skremt over Siv Jensen!
    Vil vi ha etnisk rensning i Norge?

  21. Gullhjerte februar 22, 2009 kl. 1:41 am #

    Jeg liker ikke bråkete musikk. Vanlig gitar uten elektrisitet er best. De største bildene er de fineste.

  22. MorHubro februar 22, 2009 kl. 6:47 pm #

    Espen Beranek Holm er mycket sexy. Jag har emigrerad til Sverige, og jag har skrivit om Anders Sødergren og Petter Northug

    http://blogg.aftonbladet.se/29262/perma/1134001

    Det måsta du läsa, kjære lille gulliga gumman!

  23. ARGUS37 februar 27, 2009 kl. 10:39 am #

    Egentlig er dette en liten kommentar til ditt siste inlegg (Om menneskefiendtlighet), men der går det av ewn eller annen grunn ikke an å få lagt inn en kommentar. Trykker man «kommentar» så forsvinner hele innlegget.

    Og det gjør igrunnen ikke så mye. Har du røyka sokker fra gummistøvler på dine gamle dager? Hørt ordet «stigmatisering»? Ja, det tror jeg vel…

  24. Bjarne_B februar 27, 2009 kl. 7:23 pm #

    Hei Starlett.
    Min uhøflighet har en årsak, og årsaken er at det var (og det er) umulig å komme inn på innlegget om «VI» og «DEM» – og dine stigmatiserende uttalelser.
    Og da du selv bruker metoden som du beskylder Frp for å bruke, da avslører du deg selv – viser hvordan du tenker / er.
    Og når du er / har vært så hatsk i dine uttalelser vedr. Frp og freppere – så har tankene mine streifet rundt Blitz fordi argumentasjonen kan forveksles.
    Og du, du er vel såpass orientert at du vet at det var Blitzere med på opptøyene rundt den israelske ambassaden, jeg vet ikke om de var med å kaste stein.
    Hvor stort er området der du bor? Har dere plass til å ta imot 30.000 – 40.000 utilpassede innvandrere med eller uten hijab – eller helst menn for damer med hijab er ikke så støyende. Vi kan sende de som ikke ønsker å jobbe, og som vil at vi skal tilpasse oss til innvandrerne. De som vil jobbe å tilpasse seg vil vi gjerne ha i Oslo. For de er vanligvis meget hyggelige. Om dere kan ta imot noen av de ulovlig opphold hadde vært fint.

  25. Bjarne_B februar 27, 2009 kl. 7:46 pm #

    Hei Starlett.
    Det må være noe galt mellom deg og meg. Jeg får ikke lagt inn kommentar på «VI» og «DEM» – innlegget ditt.
    Men det ser ut som om andre kommer inn. Jeg får bare en rød side – en mørkerød.

  26. Starlett februar 27, 2009 kl. 11:15 pm #

    Hei til dere alle.

    Tusen takk for mange flotte og gode råd med hensyn til bilder. 🙂

    Det setter jeg veldig stor pris på.

    Jeg er lei meg for at jeg ikke har fulgt opp alle kommentarene enkeltvis ennå, men det har en VELDIG forklarøig grunn:

    Jeg har omtrent ikke kommet inn på VGB de gangene jeg har prøvd, borsett fra i ettermiddag, og når noe er umulig, ja, da ER det dessverre umulig.

    (Grrrrr…)

    Jeg håper virkelig at farten på VGB forbedrer seg og at det skal bli mulig igjen å lese hverandres innlegg, kommentere hos hverandre og besvare kommentarer på våre egne blogger.

    Og jeg er sikker på at det finnes mange irriterte og demotiverte bloggere slik situasjonen er for tiden.

    Vi får krysse fingrene og håpe på at ting skal gå seg til etter hvert.

  27. Starlett februar 27, 2009 kl. 11:31 pm #

    Argus

    Kommer du ikke inn på det siste innlegget mitt? Merkelig, men vel, det er MYE ved VGB som er merkelig nå. Jeg er nesten i ferd med å gi opp.

    (Jeg har forandret oveskriften på innlegget)

    Og så må jeg si: Dette er et innlegg som jeg skrev vårvinteren 2006, et av de aller første innlegg jeg skrev på VGB, og nesten tre år gammelt. 😉

    Grunnen til denne fremangsmåten min, var at VGB var så umulig å bruke at jeg ikke orket å skrive et nytt innlegg under de rådende omstendigheter, men brukte en ny mulighet på VGB: forandret bare datoen og repostet et gammelt innlegg, samtidig som jeg skrev noen linjer med rødaktig skrift.
    Jeg ble kraftig provosert av Siv Jenssen sist lørdag, og derfor kom denne oppdateringen fra meg.

    Norge med FrP i spissen har også fått kraftig kritikk fra et Europaråd som beskylder oss for rasisme og fremmedfrykt.

    Røyka sokker?

    Huff, det høres ikke særlig festlig ut.
    Enig at jeg spissformulerte den gangen i 2006, men jeg ER når alt kommer til alt medlem i AP og anser frp som en politisk hovedmotstander.

    ——–

    Bjarne_B

    Det er pussig at du ikke kommer inn, men det er så mye rart teknisk som skjer på VGB nå at ingenting forundrer meg.
    Hvis jeg skal forsøke å skrive en Quick Message, er det umulig, for jeg får bare opp en av Bodø/Glimts nettsider, en diskusjonsside for supportere.

    Forstå det, den som kan!

    JEG forstår det ikke.

    Det politiske tar jeg etterpå, for nå logger jeg av, men helt kort: jeg har flyttet mye, har bl.a vært bosatt i land med muslimsk majoritetsbefolkning og trivdes godt der, jeg bor i Bodø, Nordlands største by som har relartvt mange innvandrere, og vi kan ikke klare oss uten dem.

    Da klapper bl.a Nordland Sentralsykehus sammen.

    Jeg anser FrP som en politisk hovedmotstander, men du må skjelne mellom å være motstander av et PARTI ogå hetse partiets sympatisører.

    Det er en VIKTIG forskjell.

    Jeg har forresten skrevet forbausende FÅ innlegg om FrP, og jeg er medlem i Arbeiderpartiet.

    Det var kveldens «selvangivelse» fra min side.

    Ha en fin natt og en flott lørdag! 🙂

  28. ARGUS37 februar 27, 2009 kl. 11:39 pm #

    Du må gjerne ha Frp som hovedmotstander! For all del, men litt edruelig i oppramsisng av menneskegrupper kan man vel kanskje forvente dersom du vil bli tatt alvorlig?

    Selv setter jeg store spørsmål ved enkelte programposter hos de fleste partier. Så må jeg på en måte finne ut hvor det er minst punkter å kritisere…

  29. Bjarne_B februar 28, 2009 kl. 8:50 pm #

    Hei «Starlett»
    Takk jeg har hatt en god natt, og en fin lørdag med vakkert vær ovar Oslo.
    Jeg har aldri vært i et muslimsk land mer enn 1 uke eller 2 om gangen – litt ferie – mest jobb, og har aldri hatt noen grunn til å klage. Alltid hatt det fint. Men det er stor forskjell på muslimene i sitt hjemland og «noen / mange» muslimske innvandrere i Norge. Og det er nok stor forskjell på de muslimene som holder Nordland Sykehus oppe så det ikke klapper sammen, og de som ikke ønsker å tilpasse seg i Oslo. Du sier at det er endel innvandrere i Bodø. Idag sjekket jeg befolkningen i Norge. I Nordland fylke er det ca 4% av innbyggerne som har innvandrer bakgrunn, og da ser du jo selv at de absolutt fleste er veltilpassede. Det står vel i sterk kontrast til de bydelen i Oslo der det bor mellom 30 og 50% innvandrere – og mange ikke ønsker å tilpasse seg.

  30. Bjarne_B februar 28, 2009 kl. 8:58 pm #

    Erfaringsbakgrunn og oppvekst skaper det meste av grunnlaget for holdninger. Bodø har ca 46.500 innbyggere. Kunne dere tenke dere å legge forholdene til rette slik at dere kan ta imot mellom 15.000 og 20.000 innvandrere, deriblant ca 5.000 som ikke ønsker å tilpasse seg i samfunnet? Tror du det vil by på noen ekstra utfordringer? Og litt problem i området?

  31. Breiflabben mars 1, 2009 kl. 2:07 pm #

    Nå har jeg prøvd i tre dager å få anledning til å kommentere på ditt «Vi og Dem» FrP-fiendlige innlegg Starlett, men fremdeles ser jeg bare innlegget og ikke noe kommentarfelt. Men jeg forstår at du har fått mange kommentarer på innlegget.

    Det er ikke ofte du provoserer meg, men det gjorde du med den siste oppdateringen din.
    Vi og dem oppramsingen ovenfor leser jeg på samme måte som dere i arbeiderpartiet beskylder freppere for.

    Norge er tuftet og bygd opp på og ned den kristne tro som basis. Det tror jeg du er enig i.
    Vår skole, vår parlamentarisme, vårt rettssystem og sosiale velferd er tuftet på en protestantisk kristen lære.
    Vårt flagg og vårt riksvåpen har kristensymboler i seg, vi maler oss ikke med kristenkors på kinnene og skigutta går heller ikke med kristenkors i luene sine.

    Det er flaggetr Starlett, FLAGGET. Som mange andre nasjoners flagg er det bygd opp rundt korset da korset var det vi bygde landet på. Alle de nordiske og det britiske Union Jack er dannet på bakgrunn av korset.

    Men hvorfor er det det du skremmer med i stedet for sannheten? Det er jo like mye løgn som det du beskylder Siv å fare med.

    Så skriver du at «vi» mener at muslimene skal være sekulære mens vi paktiserer «vår» kristendom.

    Hedr er du i mine øyne «helt på jordet».
    Er det noen «kristne» som er sekulære så er det vel oss i Norge og Norden som er det.

    Men det har visst blitt viktigere for sosialistene i Norge å være mer pro den muslimske tro enn den lære og tro som vårt land og demokrati er bygd på.

    Dette landet og demokrati er jeg villig til å kjempe og dø for Starlett, noe de fleste statsborgere av et land burde være og særlig hvis du har valgt å bli statsborger av det landet.

    Jeg synes arbeiderpartiets tillitsmenn burde tenke på hvordan vi skal løse problematikken rundt integreringen og samlivet alle nordmenn skal ha i stedet for å spre like mye skit om Siv og FrP som de beskylder dem å gjøre om våre nye landsmenn.

    Det burde dreie seg om Norges beste og ikke hvem som skal ha makten i Norge for enhver pris.
    Men bare fortsett og fortsett med Jens så vil dere garantert gi noen andre makten.
    Hvem, det vet jeg ikke, men slik dere rakker ned på FrP og Siv nå så skader dere i hvert fall ikke FrP.
    Heller det motsatte og tilveksten kommer ikke fra Høyre og Venstre, men fra DNA.

    Det er jeg nesten sikker på.

    Du må gjerne kopiere denne kommentaren over i det andre innlegget Starlett da jeg ikke har begrep om hva dere diskuterer der.

    Men innlegget og oppdateringen med kristenkorset provoserte meg betydelig.

    Nå er det femmil 😉

  32. Starlett mars 2, 2009 kl. 10:23 pm #

    Breiflabben

    jeg har kopiert svaret ditt over i den tråden der den hører hjemme, men limer likevel svaret inn her, så du kan lese den:

    Mitt poeng er bare at det er hyklerisk dobbelmoral å være nært knyttet til de ekstreme kristne grupperinger som Levende Ord, Visjon Norge og Magazinets redaksjonelle linje, altså en ekstremkristendom som de fleste normalkristne vil ta avstand fra, og SAMTIDIG forlange at muslimene skal være SEKULÆRE.

    Er den kristne tro avgjørende for vår parlamentarisme, vårt rettssystem og sosiale velferd ?

    Altså: man omgir seg med de mest ytterliggående kristengrupperinger vi har i Norge, sier at man er for religionsfrihet og godtar muslimer såfremt de IKKE tror.

    Jeg tror du er så klok at du ser at dette ikke henger på greip.

    Jeg har forstått at noen er blitt provosert av innlegget mitt, men det ser ut som om at de fleste faktisk er enige med meg.

    PS: Min avsky for Frps ideologi har faktisk ingenting med AP å gjøre, og jeg har ikke skrevet dette ut fra “valgtaktiske” årsaker.
    Jeg er ofte irritert på Arbeiderpartiet også, men jeg deler i hovedsak det sosialdemokratiske verdisyn.
    FrP er et ad hoc- og hybridparti, et enkeltsakparti, og dessverre vinner de ofte tilslutning på grunn av enkeltsaker, og uten at folk har satt seg inn i hele partiprogrammet, som er mildest talt usammenhengende.
    De bekjenner seg til markedsliberalismen, men ingen vil bevilge så mange skattepengekroner som dem og ingen vil bruke så mange offentlige midler som dem.

    Det henger ikke på greip.

    Den største forskjellen på Frp og Høyre er at Høyres politikk henger sammen, men FrPs politikk ikke gjør det.

    Dessuten så reagerer jeg med sorg, raseri og smerte når jeg hører Siv Jensen og hennes drabanter spy ut hets mot muslimer og innvandrere.
    Et FrP-samfunn vil bli et kaldt, gjerrig og ekskluderende samfunn.

    Det er min overbevisning, og den overbevisningen har jeg hatt helt siden gammelfascisten og apartheidforkjemperen Anders Lange kom på stortinget med sitt parti.
    Forakten for andre mennesker og kulturrasismen har vært der hele tiden ,og bak det velsmurte propaganda-apparatet ser vi tydelig spor av ideologier som jeg ikke ønsker skal få innpass i Norge.

    Jeg er glad for at Høyre sentralt har tatt klar avstand fra Siv Jensens utspill og for at Erna Solberg har vært så klar som hun har vært etter at hun har sett ødeleggelsene i Gaza.

    FrP har gjort seg uspiselig for de borgerlige partiene nå.

    FrP hr vært Aprtaheids, Bush’ Cheynes, Rumsfeldts tapre ridder og sionismenes sterkeste forsvarere i Norge og har samtidig spredd ondsinnet løgnpropaganda om islam.
    Vi burde få voksenopplæring i hva islam er, for det er tydelig at mange mennesker faktisk tror på vrøvlet til frp og sensasjonsoverskrifter i uetterrettelige tabloide organer.

    Med andre ord: Min livsanskuelse er stikk motsatt av livsanskuelsen som FrP sentralt forfekter.
    (Men det som er litt vanskelig å få noen til å forstå, er: jeg stigmatiserer ikke eventuelle velgere av partiet.

    Du verden!

    Man leser da daglig blogginnlegg, avisinnlegg og debatt-tråder om de fæle sosialistene og sosialdemokratene, og alt de gale de gjør og tenker, og jeg har lest på flere blogginnlegg og i kommentrtråder hvor ekstrem, ond, naiv, farlig etc. etc “Starlett” er, og hvem skriver slike innlegg med hets mot enkeltbloggere?

    Hvilken partier kommer slike fra?

    Gjett!

    Likevel: det er sjelden eller aldri man leser at sosialdemokrater føler seg stigmatisert av Frp,Høyre, Krf eller hvem det måtte være.
    Vi TÅLER å bli motsagt og tar det ikke personlig.

    Og som regel holder også de borgerlige partiene seg for gode til gruppestigmatisering eller å innta offerposisjon når de får kritikk.

    (Som du skjønner, regner jeg IKKE FrP for et borgerlig parti. I så måte er jeg helt enig med Kåre Willoch. De er selvfølgelig heller ikke et sosialistisk parti)

    Frp har gjort det til en kunst å

    1. komme med horrible og nedrige utspill med forakt mot andre menneskegrupper
    2. Når de får motbør, begynner de å sutre og klage over hvor slem “de andre partiene” er, og da spiller de den store offerrollen.

    —————

    Angående flagget: Forsto du ikke mitt poeng, Flabben?

    Jeg skriver ikke at det _nødvendigvis _er galt å ha et kristent kors i flagget eller å leve i en kristen stat, MEN jeg skrev at det er UNDERLIG at vi som har selve KORSFARER-KORSET (arv etter Dannebrog og sverdridderne) som nasjonalsymbol, kan forlange at personer fra ANDRE religiøse kulturer, særlig islam, bare skal godtas hvis de IKKE tror, altså hvis de er sekulære, slik Frp forlanger.

    Det er denne åpenbare DOBBELTMORALEN jeg ikke kan utstå.
    ————

    PS: ja, Petter Northug er litt av en
    fighter i sporet. 🙂

    Jeg tror denne kommentarer også skulle greie seg som foreløpig tilsvar til

    Argus og Bjarne_B

  33. Liljerød mars 3, 2009 kl. 2:54 pm #

    Breiflabben

    Jeg må skrive her også siden starlett har trøbbel med bloggen sin igjen.

    Jeg synes du er på jordet nå.
    Regjeringen arbeider med integrering hver dag i praksis, men Frp bryter ned tilliten mellom grupper og vil konfrontere alle troende muslimer.

    Starletts svar er ypperlig, og det bør du innse.
    Hun skriver sannheten.
    Frp stigmatiserer i øst og vest, sprer hat og mistenksomhet, men de tåler ikke å få motsvar.
    Da kommer refrenget om at de blir mobbet, samt haglskurer av angrep mot sosialister.
    Jeg tror ikke du har forstått det du har lest denne gangen, eller du må forsvare de politiske naboene dine.
    For du er da vel ikke frp-mann?

    Hvor hadde Norge vært uten Arbeiderpartiet?

    Høyre er kapitalistpartiet for bedriftseiere og aksjespekulanter. De vil ha mest mulig privat kapital og bryr seg mindre om fellesskapet og samfunnet.
    De meler sin egen kake og bryr seg ikke om rettferdighet, fattige folk eller samfunnet.

    FrP er partiet for egoister og folk med innvandringsskrekk og tro på at hvite nordmenn vet bedre enn andre.
    AP og SV er for fellesskap, solidaritet, samhold og glede for folk flest.

    ARGUS

    Det er Frp som ramser opp alle de ikke liker.
    Tar du paraoid fremmedfrykt seriøst?

    Det er Frp som evig og alltid stigmatiserer andre!

    Starlett

    Jeg liker godt svaret til breiflabben.
    Der fikk du satt sakene på plass der de hører hjemme.

  34. Gullhjerte mars 4, 2009 kl. 1:54 am #

    Starlett. jeg skriver også svar her. så de som ikke får opp innlegget kan lese.
    Argus
    Breiflabben
    Freddy Stangnes
    Bjarne_B

    Det er mange som har gjort mye galt i verden, men Frp kommer til å ødelegge landet og fordumme folket!.

    Jeg skal begynne å bære hijab av og til i solidaritet med muslimske kvinner som Siv Jensen, Per Willy Amundsen og de andre trangsynte i Frp mobber.

    Det er vakkert med kvinner som er nydelig sminket rundt store brune øyne og på munnen, med gylden hudfarge og en fargerik og eksklusiv hijab.

    Det er noe annet enn bleikfete, lyserøde, kjøttspisende, tarverlige og vulgære norske Frp-ere, med innskrenket horisont, som slafser usunne pølser og hamburgere på bensinstasjonene!

    Jeg er glad for at min mann er en klok varmhjertet buddhist og en følsom elsker.

    Jeg kunne _aldri_ ha vært kjæreste med noen som ville stemme på Frp!

    Nei, men Gullhjerte da!
    Hva er vitsen med å begynne med hijab?
    DU er jo ikke muslim.

    ALLE Frp-ere er ikke like. Nå må du ikke miste bakkekontakten.
    Fook er forskjellige.
    I alle partier.

  35. Kjartan Alvestad mars 12, 2009 kl. 7:36 pm #

    Hei !

    Overskriftene på innleggene dine her inne forsvant, men så kommer de frem når jeg holder musepekeren der overskriften er plassert i innlegget. Tydeligvis ustabilitet her inne på WP også nå.

    Ved å lese innlegget og kommentarene er jeg også et stykke videre på veien mot å få større kontroll på bildene.

    Jeg leste også de politiske kommentarene med interesse her inne. Jeg skriver under fult navn, og ønsker ikke å flagge mitt politiske syn på bloggen. Denne linjen prøver jeg å følge konsekvent.

    Du får ha en fin mars kveld og så krysser jeg fingrene for at stabiliteten her inne på blogg-infrastrukturen blir stadig bedre 🙂

  36. Starlett mars 12, 2009 kl. 7:53 pm #

    Hei Kjartan

    Ja, jeg har sett dette med overskriftene som forsvinner.
    Har du sett det på flere blogger?
    jeg har full respekt for at du ikke flagger ditt politiske syn. 🙂

    Men det gleder meg at du leser…

    Jeg for min del deler meg jo i to:

    Delvis billedinnlegg og delvis politiske og religiøse innlegg, pluss litt annet smårusk.

    Og så er jeg ofte dessverre litt for spissformulert i innleggene, slik at diverse misforståelser kan oppstå.

    MEN: jeg vil IKKE innføre sharialover, jeg er ikke muslim, og jeg vil IKKE brenne det norske flagget 😉

    Tvert i mot: Jeg flagger både i glede og sorg og følger flaggreglementet.

    Jeg skal til og med kanskje feire jul i Peterskirken i Roma. Har fått billetter til julemessen i Peterskirken sammen med andre katolikker i familien som rommer en del praktiserene katolikker. 🙂

    De siste gangene jeg klikket meg inn på bloggen din, fikk jeg ikke bloggen opp, men hjemmesiden, – tror jeg…

    Er det sånn fremdeles?

    Ja, vi må bare krysse fingrene for at WP blir stabilt og bra.

    Flott marskveld til deg! 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere liker dette: