JAA! Folk flest vil ha Ap, rødgrønn politikk og solidaritet! :)

15 sep
Folket har talt, og i Nordland har det vært seiersfest.
I natt sto mange Bodøværinger han av og «gikk rundt» i euforisk lykkerus! :
Nord-Norge og Trøndelag er nesten alltid rødt,
men NÅ er det slått fast::
Også på landsbasis vil folk flest ha solidaritet, en god offentlig velferdsmodell, en god klimapolitikk og en helhetlig ansvarlig politikk som gagner alle bortsett fra de 5 % rikeste i Norge, også i dette valget. Og de rikeste har mer enn god nok økonomisk rygg til å tåle den beskjedne formueskatten som Norge har,

Derfor gjorde vi (Ap) et brakvalg fra posisjon!

Fra en innovativ FLERTALLSKOALISJON!

I natt hadde vi lov til å feire resultatet av vårt fellesløft i valgkampen! Og jeg er fremdeles lys våken.

Vi har ikke vunnet fra flertallsregjeringsposisjon siden 1957, da Gerhardsenregjeringen mistet to mandater til SF.

Det er altså 52 – femtito! – år siden!

Og så vil vi fortsette den gode utenrikspolitikken som Jonas er sjef for.

Høyre er for spesielt interesserte, men bevares: De klarte jo få nesten halvparten så mange stemmer som oss, så de har jo vært flinke i de miljøer der det er gehør for denslags privateksperimenteringspolitikk der rikfolk kan bygge seg sine private forsikringer og pensjoner og gyldne personlige bur mens det går ut over det store folkefellesskapet.

Vi trenger IKKE skatteletter, men fellesløsninger!

Det er en lettelse at det høyrepopulistiske partiet Frp ikke får makt.

Jeg tror jeg ville ha skammet meg over mitt norske pass om Frp med sine destruktive holdninger og trussel mot velferdssamfunnet skulle bli med i en flertalllskoalisjon i Norge.

Eneste skår i gleden er at de mørkeblå stjal velgere fra liberale og klimabevisste Venstre. 

Tross det inntrykket man kan få når man leser politiske blogger på VGBlogg, der blåbloggere flokker seg:

Folk FLEST i Norges land tenker ikke som Høyre eller Frp.

Og takk for det!

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/valg-2009/artikkel.php?artid=594638

 

 

 

27 kommentar til “JAA! Folk flest vil ha Ap, rødgrønn politikk og solidaritet! :)”

  1. Pistolero september 15, 2009 kl. 9:30 am #

    hæhæ – der våkna du ja!

    Gratulerer, Blondie! og Gud – *puster lettet ut* – vi SLIPPER FrP i regjering!!!!!

    *smask*

  2. Starlett september 15, 2009 kl. 9:39 am #

    Pistolero

    Jeg har vært våken hele tiden, men har prioritert andre steder enn VGB som valgkamparena. 🙂

    Jeg har vært aktiv, tro du meg!

    SMASK,

    og gudskjelov er Frp parkert på sidelinjen. 🙂

  3. Rød Stemme september 15, 2009 kl. 9:41 am #

    Hyggelig og se deg:-) Starlett

    Samme her. Takk Gud og alle gode makter for at Siv J ikke får innta sjefsposisjonen. Jeg så henne i går når hun ankom valgvaken. Man kunne se at hun elsket blitzregnet og være i fokus.
    Høydepunktet i gårsdagens valgsending var etter at valgdagsmålingen hadde kommet og Nrk intervjuet Geir Moe. He he he ,Jeg måtte le der jeg satt. Jeg tror jeg aldri har sett han så blek tidligere.

    De gode seiret

    Ja, sant, Rød Stemme: Det beste regjeringsalternativet med den gode politikken seiret.
    Det er DEILIG og jeg er LYKKELIG i dag. 😀

  4. sjalle september 15, 2009 kl. 10:24 am #

    Jeg joiner jubelen ! 🙂 Måtte FrP steke i sitt eget valgflesk, til det bare er et lite emment potetgull igjen !!

  5. Starlett september 15, 2009 kl. 10:42 am #

    Enig, sjalle!

    Men kritikken må også gjelde Høyre, som er villig til å regjere med disse unsvarlige høyreving – populistene og dermed gir dem en slags regjeringslegitimitet.

    Heldigvis visste folk flest, – ikke Frps uklare «folk flest» – hva som var det beste alternativet for landet. 🙂

  6. Lenesim september 15, 2009 kl. 10:44 am #

    HURRA 😀

  7. Starlett september 15, 2009 kl. 11:15 am #

    Ja, Lenesim.
    Tre ganger tre HURRA! 🙂

  8. Erkebergenser september 15, 2009 kl. 11:35 am #

    Åh, hvor glad jeg er, Starlett!
    Også her i Hordaland har vi feiret, nå skal vi sende FEM fra Hordaland Arbeiderparti på Stortinget!!! Og MINST en i regjeringen, men jeg håper Anne Grethe Strøm-Erichsen får selskap av flere. Men i dag feirer vi først og remst Jens – og oss alle sammen!

    Hei Erkebergenser

    FLOTT resultat i Hordaland, og jeg skjønner at dere har feiret. 🙂

    Og kjempeartig å se deg på VGB igjen.Gratulerer med seieren! 🙂

  9. Breiflabben september 15, 2009 kl. 12:54 pm #

    De rike har god nok rygg til å tåle den formueskatten vi har.

    Men har folket like god rygg etter å ha stått i helsekø i flere måneder?

    Gratulere Starlett. Jeg skal hoppe over den nedlatende tonen og hvordan høyrefolk eksperimenterer med økonomien.
    Kanskje når du leser det nå at du forstår hvor feil det var.

    Fire nye år med flertallsregjering.

    Får håpe hantaffatte Jensegutten får til noe nå da. Får ned helsekøer, fylle opp vann i våre svømmebasseng, bygge noen veier i en hastighet mye høyere enn den vi har lov å kjøre.

    Eller blir det bare barnehager og skoler i den sosialkistiske uniformen denne gangen også?

    Og til din underretning så har ikke den rødgrønne koalisasjonen hatt flertallet i folket, hverken nå eller sist gang.
    Det er valgloven og utjevningene som har gitt mandatflertallet.

    Jeg er glad for at forskjellene ikke er så store i det politiske Norge, så jeg overlever nok.
    Men jeg hadde likt det bedre hvis AP hadde hatt en leder med mot og ikke en pusling som Jens.

    Uttalelser som å skamme seg over det norske pass forteller en høyremann hvor mye empati og forståelse det egentlig er i disse sosialistene.

    Ikke mye skryte av.

    Hei Breiflabben
    Jeg leser skuffelse over valgnederlaget ut av din kommentar, og du leser vel en veldig glede og lettelse av mitt innlegg.
    Så sakene: Jeg er grunnleggende uenig med høyrepartienes privatiseringsiver. På sikt vil det undergrave vår velferdsmodell og gjøre forskjellene større blant folk, med alle de sosiale problemene det fører med seg.

    Men Ap er ikke motstander av alle friskoler, ei heller er vi motstandere av et supplement av private helsetjenester.
    Men hovedfokus må være å styrke de offentlige tilbudene.

    Jeg er grunnleggende uenig i høyrepartienes ønske om skattelette for rikfolk og en såkalt dynamisk skattepolitikk som går ut på at jo mindre skatt folk betaler, desto mer skatt blir det i statskassa.
    Denne liberalistiske skattemodellen har slått feil gang etter gang, f.eks under krakket i 1929, under Reagan, under Thatcher og under Willioch. Da måtte Gro redde stumpene etter jappetidens konkursbo.
    Vi har gjennomgått en internsjonal finanskrise som ennå ikke er over. Den ble utløst av grådighetspraksis og et vanvittig liberalistisk frislepp, særlig i USA.

    Vår regjering taklet den forbilledlig, og derfor er vi det land i Europa som har lavest arbeidsløshet og best velferd.

    Jeg forstår ikke klagingen din over hvor «dårlig » det står til hos oss. Vi er faktisk verdens beste land å bo i, om man skal tro FN.
    Vi er overpriviligerte i en verden der 1 milliard mennesker sulter!

    Og ja: Jeg står fast på at Frps politikk er skammelig. Kanskje du blir enig med meg om du leser programmet deres?
    Jeg fatter ikke hvordan Erna kan tenke seg å regjere sammen med dette uansvarlige partiet, som dessuten er ekstremt ekskluderende.

    Angående valgloven: Vi har en sperregrense på 4 %. Venstre falt under denne sperregrensen, og derfor mistet de uforholsmessig mange mandater, siden de da ikke fikk utjevningsmandat.
    Jeg beklager Venstres dårlige resultat. De har etter mitt syn mye bra i programmet, og vi hadde trengt en sterkere sosialiberal røst på Stortinget.
    Disse mandatene var det imidlertid Høyre som vant, ikke Ap.

    Husk nå på at Rødt heller ikke ble representert på Stortinget, selv om de fikk mange stemmer, så deres velgere fikk intet mandat i parlamentet.

    Og ja: I utlandet er politiske journalister nokså sjokkerte over at et parti som mange utlendiger oppfatter som brune i kantene, (Frp) kan få over en femtedel av stemmene.
    Det er ikke uten grunn at det rasistiske Vlaams Belang i Belgia har lagt sin elsk på Siv Jensen.
    Her kan du jo lese en av mange kommentarer om norsk politikk, sett fra söta brors side.

    http://blogg.expressen.se/opinionsbloggen/entry.jsp?messid=540437

    Jens Stoltenberg er en glimrende statsminister som gjør en utmerket jobb.
    Det er nok en av grunnene til at han mye større oppslutning i folket enn Erna og Jensen tilsammen.
    At du av en for meg uforståelig årsak ikke liker Jens, er jo synd, men det får være ditt problem, Flabben.

    Ønsker deg uansett en fin fortsettelse på uka, og tror nok at du fortsatt kan leve et godt liv i Norge. 🙂

  10. btidag september 15, 2009 kl. 2:31 pm #

    hei på deg, Starlett 🙂

    folket og folket du…..

    tallene foreligger ikke enda – Rødgrønn koalisjon hadde ikke flest stemmer i 2005 heller…..de vant mandatene på technicalities som det heter….

    er redd det samme skjer i år…

    Jens ble litt for liten…. og de andre ble for store … etter min smak….

    Ha en fin dag 🙂

    Hei btidag
    Vi har ikke millimeterrettferdighet med hensyn til uttelling for stemmer verken i Norge eller i andre demokratiske land. Skulle vi ha hatt det, måtte sperregrensen bort

    Ap har hatt en formidabel fremgang fra regjeringsposisjon i en delvis kontroversiell flertallskoalisjon.
    Det er en enstestående bedrift og et tillitsvotum som blir lagt merke til rundt om i verden, og nå må vi nå forvalte den tilliten vi har fått på best mulig måte for landet vårt.

    Fin uke til deg, btidag! 🙂

  11. Etienne september 15, 2009 kl. 8:52 pm #

    Gratulerer og hipp, hipp får en si, og Jippi får en si at for at du er tilbake igjen, Starlett!

    Sånn personlig sett: – Solidarity og fra en Commie og en deler at heart blant folk, eh..nettet og blogg, som å skulle gå opp og skulle prestere noe på skolen, men ser at når en selv står ved siden av seg selv her litt og ser en på nettet, så ser jeg en sliter, en retrospektiv, introvert ego, bare opptatt av det en selv vi si fra langt tids infosamler, og blir et redd barn og skal nå heldig i behandling..

    Har vært i halvsøvne rundt valgdagen, men har heldigvis observert en gledelig seier for de rødgrønne

    Så derved blir det en bloggeferie og tilbake til, tja kanskje, slett ikke så verst virkelighet og hverdag når sant skal sies..

    Kort, så var det hyggelig å se deg og dine meningsytringer, din positivitet på skjermen igjen, Starlett!

    Ha en finfin uke! 🙂

    Hei Etienne!

    Hyggelig at du gleder deg over den rødgrønne valgseieren. 🙂
    Jeg kommer nok til å blogge igjen nå, men skal reise bort allerede til helga og blir borte et par uker med noe viktig som må gjøres.

    Så jeg tipper/håper at jeg kan bli mer aktiv på VGB på senhøsten.
    Imidlertid finnes jeg på andre plattformer, dog ikke som «Starlett» men under eget navn.

    Nå får vi håpe og tro at den nye regjeringen vil forvalte folks tillit med forstand til beste for folk flest,

    OG

    Jeg vil ha KUNNSKAPSMINISTER fra Arbeiderpartiet!

    SVs statsråder har ikke innfridd i Kunnskapsdepartementet. Og Ap har en bedre skolepolitikk enn SV.

    Ønsker deg en fin uke, Etienne! 🙂

  12. adolph september 15, 2009 kl. 9:39 pm #

    Ja men nå var det IKKE FrPs skyld at de ikke fikk rent flertall.

    Hehehe. Adolph,
    nei DEN æren må FOLK FLEST, altså nesten 80 % av de som utførte borgerplikten, ta. 🙂

    Så får nå Frp sutre og klage og perfeksjonere offer-rollen sin. Snart MÅ vel offerrolle-knepet avsløres?

  13. Erta-Berta september 16, 2009 kl. 7:46 am #

    Så herlig å se Starlettbloggen igjen 🙂
    Hurra.. 😀
    og gratulerer.
    Ha en fin dag 🙂

  14. Starlett september 16, 2009 kl. 9:33 pm #

    Takk for hyggelige ord, Erta-Berta! 🙂

    Starlettbloggen er ikke friskmeldt, men om jeg bruker IE kan jeg se bilder på bloggene. Problemet er at IE av og til ikke fungerer i det hele tatt på VGB.

    Men jeg håper på bedre tider.

    Ønsker deg en fin fortsettelse på uka! 🙂

  15. Breiflabben september 17, 2009 kl. 2:21 pm #

    Jeg klager ikke Starlett, jeg klarer meg greit jeg.
    Men jeg liker ikke å bli hånet og ledd av pga av mine standpunkter heller ikke liker jeg at andre blir gjort til latter fordi de tenker annerledes enn A4-sosialistene.
    Jeg er uenig i mye i Frp’s politikk jeg, men jeg går da ikke og kaller de brune for det.

    Til din underretning så er det «brune» ytringer i AP, S, H, KrF, V og Frp.

    I sv der er de ytterliggående noen forvirra kommunister som skal ha av fellesskapet som alle andre har lagt grunnlaget til.

    Å kalle 40 % av Norges velgere for uforsvarlige og brune er noe jeg ville holdt meg for god til.

    Det har vært mange hentydninger om at det har vært blåe grupperinger her på bloggen.

    Det har ikke vært noe mer blått enn rødt og det har vært like mye sutring enten de støtter Jens eller Jensen.

    Når jeg hører en hånlig latter som en reaksjon på en Frp’er sitt innlegg eller kommentar, så synes jeg den som ler burde gå inn i seg selv litt og ikke reklamere så mye for den «røde stemmen» og å snakke om empati og forståelse.

    Hva i all verden er det som får APer til å tro at Jens er så mye bedre et menneske enn Jensen og at Erna og Foss ikke har tanker for de svake i vårt samfunn.

    Jeg hadde litt tro på Jens jeg når han satt med flertallsmakt. Men han er faktisk ikke en god nok leder.
    Å ha utrettet så lite med rent flertall er helt utrolig.

    Det jeg klager på er at vi kunne hatt det mye bedre for flere hvis våre «offentlige» penger hadde blitt forvaltet bedre.

    Få vekk den syke fylkeskommunen, det er kun en istittusjon for DNA-byråkrater, den har ingen misjon what so ever.

    Jeg er ikke rik og alle de jeg kjenner som stemmer høyre og frp er heller ikke rike.
    Faktisk så er vi vanlige lønnsmottakere som gjerne vil ha litt mer frihet til å tenke selv, planlegge og sikre vår familie og som gjerne vil se at småbedrifter og familieeide bedrifter ikke går konkurs fordi datteren ikke har råd til å betale arveavgift for å overta bedriften.

    Vi vil se et aktivt nærmiljø hvor organisasjoner ikke blir skattet i hjel fordi en jævlig sosialistbyråkrat ikke kan forstå at det går an å lempe på regler hvor resultatet bare er et arbeid for å kreve inn penger for å betale dem ut igjen.

    Ja er det rart vi har lav arbeidsledighet når vi har 900.000 ansatte i det offentlige, snart halvparten av vår samlede arbeidsstokk.

    Ikke ta med de på trygd nå da, for vi har jo det beste helsetilbudet i verden hvor faen og hans oldemor går på uføretrygd.

    Hvis vi har et så godt helsenorge Starlett så burde vi ikke hatt halvparten på uføretrygd en gang.

    Ja, jeg er veldig glad for at vi har ordningen og at folk blir hjulpet ved hjelp av trygden.

    Det er kanskje greit å hånle av folk som vil noe annet enn A4-sosialistene, slik det har blitt gjort på bloggen det siste året, men jeg synes ikke det.

    Til din underretning så kan godt Jens komme til Erna når SV bryter regjeringssamarbeidet om ikke lenge.

    De har mye til felles sentrums-AP og de lyseblå.

    Ellers så var det synd på Venstre, det er der min familie har sine røtter.

    Hei, Breiflabben

    Jeg beklager at jeg uttrykte meg slik at du oppfattet det som hån. Innlegget var skrevet etter en våkenatt som kom på tampen av en lang valgkamp og en nervepirrende valgnatt.
    Og det var ikke skrevet med brodd mot deg, det må du tro meg på.

    Men jeg har her på VGB blitt kalt det utroligste og blitt æreskjelt etter noter på grunn av mitt åpne engasjement i Ap. Jeg har til og med lest spekulasjoner om jeg ville ha vært nazist under krigen og frydet meg over gasskamrene, (som følge av min kritikk av Israels folkerettsstridige slakting av sivile palestinere og barn.)
    Jeg har lest om meg selv at jeg er kommunisthore, «niggerelsker», islamist, tilhenger av terror etc,etc..
    Synes du det er saklig?
    Derfor er ikke min samvittighet altfor svart.
    Jeg har unngått VGB under valgkampen og ført valgkamp i Nordland og på fire elektroniske plattformer utenom VGB, for jeg orket ikke et klima her inne der folk banket hverandre i hodet med negative karakteristikker av hverandre i stedet for primært å fortelle om sin egen politikk og diskutere saklig. Dessuten fungerer ikke bloggen min som den skal.

    Både Jens og Erna har ført en anstendig valgkamp, i motsetning til Jensen og Frp.
    Forøvrig vil jeg ikke utstede karakterer om politikernes personlige egenskaper. Alle skal ha ros for en svær arbeidsinnsats omringet av journalister til enhver tid. Maratoninnsats!
    Men jeg liker ikke Siv Jensen, hovedsaklig fordi jeg er fullstendig motstander av Frps politikk, fordi jeg oppfatter henne som kynisk og fordi hun ikke virker troverdig på meg. Dessuten mener jeg at utspillene hennes mot Lars Sponheim på valgnatta var simple.

    Jeg har aldri antydet at Erna og Foss er dårlige mennesker, bare tilltatt meg å være uenige med dem i deres måte å organisere samfunnet på.
    Foss har forøvrig vært helt tydelig på hva han mener om Frps finanspolitikk. Som tidligere finansminister ser han selvfølgelig at Frps finanspolitikk ikke henger på greip.
    Frp-politikere er ikke spesielt glad i Foss.

    Og Flabben, jeg har aldri sagt at 40 % av befolkningen er brune i kantene!
    Jeg har ALDRI beskyldt Høyre for fascistiske understrømninger.

    Jeg beskylder heller ikke alle som har stemt Frp for fremmedfientlighet. Noen har nok gjort det fordi de tror på en fri markedsliberalisme, noen fordi de mener at vi kan bruke mange flere oljepenger NÅ, men så er det dessverre også en fremmedfrykt og fremmedfientlighet i Frps program som tiltrekker seg velgere. Det finnes brune understrømmer i deler av Frp.

    Det er Frps POLITIKK jeg er motstander av, – og så beklager jeg at altfor mange sluker denne politikken.

    Hvordan Høyre, som er helt enig med Ap og andre ansvarlige partier med hensyn til handlingsregelen, kan tenke seg å samarbeide med uansvarlige Frp som bare vil pøse oljepenger ut slik at fondet er tomt om 20-30 år, når vi virkelig kommer til å trenge den bufferen som oljeformuen da vil gi oss, er totalt ubegripelig for meg.

    Heller et kriseforlik mellom Ap og Høyre om regjering enn en regjering der Frp inngår!

    Hva er en A4-sosialist?

    Arbeiderpartifolk er like innbyrdes forskjellige som alle andre.

    Hvilke organisasjoner blir skattet ihjel? HVILKE?

    I Norge har vi et oppkomme av ulike frivillige og levedyktige organisasjoner, flere enn i de fleste andre land. Jeg har selv erfaring fra flere av dem.
    Kulturlivet i Norge blomstrer som aldri før, og vår satsing på kulturskolen er unik i verdenssammenheng.

    Forøvrig økte byråkratiet merkbart under Bondevik II.
    Og det har økt vesentlig i Oslo under Høyre/Frp-styret.

    Hvilken borgerlig regjering har slanket byråkratiet? Det er et retorisk spørsmål, og derfor kan jeg svare på det: Ingen, i alle fall ikke så lenge jeg kan huske, og du og jeg husker vel omtrent like langt tilbake. 😉

    Vi har IKKE høyt skattetrykk i Norge. Tvert i mot. Vi har lavere enn de aller fleste europeiske land, 28 %.
    I Belgia har man over 50 % inntektsskatt.
    Det er intet sterkt rop i Norge etter lavere skatt.
    Vi må bruke pengene på det som gagner fellesskapet og da kan vi ikke senke skattene.

    Ap er opptatt av å gi alle bedrifter, både store, små og mellomstore, gode rammevilkår. Naturligvis vil vi det!

    Livskraftige bedrifter gir trygge arbeidsplasser, og eksportindustrien vår er utsatt på grunn av de vanskelige tidene ute i verden.
    Det er en seiglivet myte i enkelte høyremiljøer at Arbeiderpartiet vil gjøre livet vanskelig for småbedrifter og innovative nyskapninger. Sannheten er stikk motsatt.

    I et velferdssamfunn vil det være mange offentlige ansatte. Det er et av flere kjennetegn på et godt samfunn.

    Fordi: I et godt samfunn trenges flere lærere, leger, sykepleiere, hjelpepleiere. førskolelærere etc.
    De er i hovedsak offentlig ansatte.

    Når vi nå er så priviligerte at mennesker i Norge lever lenger nå enn før, vil vi etter hvert få bruk for mange FLERE offentlig ansatte,fordi: man kan ikke bare bevilge seg flere sykehjemsplasser, flere sykehusinnleggelse og flere operasjoner, eller bevilge seg en enda bedre skole.
    Først og fremst må man sørge for å finne nok FOLK til å bekle stillingene i helsevesenet, i skolen og i eldreomsorgen.

    Det er en KJEMPEUTFORDRING, som vi MÅ klare,

    og det blir svært krevende, uavhengig av regjering.
    Her i Bodø er det sykepleiere fra andre land, primært fra andre nordiske land og fra Filippinene som holder helseskuta flytende.

    Her må det tenkes nytt og handles aktivt.
    Alternativet er storstilt import av arbeidskraft, altså en radikalt øket arbeidsinnvandring. Kanskje kan også mange av de som kommer hit som flyktninger finne sin arbeidsplass innen disse yrkene?

    Og så: At Jens er svært godt likt av et flertall av folket , og at en stor majoritet ønsket ham som statsminister, er ikke noe jeg har funnet på. Det er kommet frem gjennom massevis av meningsmålinger gjennom hele valgkampen-

  16. Starlett september 17, 2009 kl. 5:19 pm #

    Flabben

    Hva tenker du om dette?

    Klikk for å få tilgang til 100punkter_727017a.pdf

    Kan et ansvarlig Høyre regjere sammen med et parti som har disse postene på programmet?

  17. Viljen september 17, 2009 kl. 10:12 pm #

    Jepp, folket har talt, og vi fikk det … som vi ville ;O)

    Mjaaa, Siv Jensen ytret vel et ønske om endringer i valgreglene pga tellereglene, men hadde det vært omvendt hadde hun vel ikke nevt det med et p-i-p!
    Det er mye de dama vil endre for å få det som hun vil.. eller skal vi si.. få til det hun lover. Jeg nevner Mullah Krakra 😉

    Takker alle jeg, for at FrP ikke kom til makt!

    Hei Viljen 🙂
    Ja, vi fikk det som vi ville. HELDIGVIS.
    Og det var nødvendig for vårt fellesskap og vår velferdsmodell.

    Jeg tør nesten ikke tenke på alternativet: En Høyre/Frp-regjering som kunne ha rasert viktige velferdsordninger.

    Nå har jo valgforskere konkludert med at de rødgrønne ville ha fått flertall selv om man hadde brukt Jensens «modell».

    Forresten: Ap gikk jo BETYDELIG mer frem enn Frp, både i reelle stemmetall og prosentvis.
    Likevel fikk vi «bare» 3 nye mandater, det samme som Frp fikk.

    I forhold til prosentvis fremgang og millimeterrettferdighet
    «burde» vi hatt tre ganger så mange nye mandater som Frp. 🙂

    Men vi aksepterer at valgordningen er som den er, den mest rettferdige Stortinget har klart å bli enige om siden parlamentarismen ble innført.

  18. Viljen september 17, 2009 kl. 10:29 pm #

    BREIFLABBEN

    Jeg har ikke lest alle kommentarer.

    Jeg driver eget, og har det utmerket. Nåja, det kunne nå diskuteres uansett hvem som satt i regjering!
    Poenget er at jeg klager ikke på noen ekstra skattekroner når det til syvende og sist er «meg selv» det drysser ned på.

    Jeg skal lese litt mere og kanskje skrive litt mere senere, men nå er jeg trett og bare babler 😉

    Jeg er ikke lei meg for at Høyre tapte, selv om de ikke er verstingen og ha i makt.

    For min del har mitt mål i valgkampen vært å snakke skit om FrP, for de er rett og slett et skit parti (godt norsk…jaaa, men sant så sant…haha), og så lenge jeg i dag kan sitte med en følelse av at… jeg bidrog og DET HJALP, så er jeg fornøyd 😉

    Høyre gjorde det ikke dårlig, men så lenge FrP ville kommet på kjøpet er jeg glad ikke noen av de vant!

    Erna kom tydelig frem om sitt syn på regjeringsmålet kontra sitt lille fyrige FrP-motstykke som burde røkt mindre så hun kunne ropt høyere. Mulig hun vant på det, men jeg mener uansett at Høyre har tapt velgere på sitt lille FrP eventyr.

    Hei Viljen!

    Bra at du bidro til å holde Frp utenfor regjeringskontorene! 🙂
    Og det er sant: De fleste hadde sikkert ikke hatt noe imot å betale mindre skatt om man bare skulle tenke på sin egen privatøkonomi.
    Men offentlige fellesgoder, som vi mer eller mindre tar for gitt her i vårt priviligerte land, er INGEN naturtilstand, og det koster penger. Mange penger.

    Hvor skulle vi funnet penger til skole, barnehager, sykehus, eldreomsorg, garanti for at alle får like god behandling på sykehus uavhengig av lommebok, veiutbygging, kollektivtrafikk, pensjoner osv dersom vi ikke alle var med på det nasjonale spleiselaget som vi er med på gjennom skatteseddelen?
    I mange land får ikke folk livsviktig legehjelp fordi de ikke har råd til forsikring, og det er slett ikke bare i fattige land det er slik.
    Bare se på USA: Nå arbeider Obama hardt for å få gjennomført en svært viktig og nødvendig helsereform slik at også de mange millioner fattige amerikanere kan få nødvendig legehjelp, men han blir sterkt motarbeidet av republikanerne, og beskyldt for å være en «sosialist» som vil innføre «skandinaviske tilstander» i USA. Tenk det, Hedda!
    Lurer på hva høyrekreftene i USA mener er så fryktelig med Norge og Sverige….
    Jeg håper virkelig at Obama lykkes.

    Vil vi virkelig ofre vårt velferdssamfunn for noen lusne kroner mer i den private lommeboka?
    I think not.

    Den «friheten» som markedsliberalistene til høyre i politikken står for, kan ende opp som frihet for de FÅ, men UFRIHET for de MANGE.

    Vi lever heldigvis i et samfunn der forskjellene mellom folk ikke er altfor stor. Forandringen av Norge fra å være et fattig klassesamfunn til å være et rikt velferdssamfunn for alle er først og fremst Arbeiderpartiets fortjeneste etter 80 år som den sterkeste politiske kraften i landet. Men vi er ennå ikke i mål- Derfor var det viktig at vi fikk fornyet tillit for å fortsette vår politikk for folk flest, der alle skal med.

    Jeg må også si at jeg er glad for at Venstre er på glid mot Ap, og vil gjerne gi Sponheim honnør for hans klare standpunkt mot Frp. (Jeg har gjort det på bloggen hans.)
    God helgeklem til deg. 🙂

  19. Uncommonsense september 17, 2009 kl. 11:25 pm #

    Trasige greier. Jeg bor i USA i eksil i håp om at the norske folk vil ta til vettet men så langt ser det ut til at det norske folk fortsatt er mye dummere enn svensker og de fleste andre folk i den vestlige verden. Jeg er fra Bodø men må bare innse at folk i nord er enda dummere og skjønner ikke sitt eget beste når flertallet stemmer på Ap og SV, partier som i realiteten raserer utkant Norge med sin avgiftspolitikk. Samme politikken er horribelt for miljøet og de fattige i motsetning til hva de hevder. Avgifter er «lommerusk» for de rike mens de fattige og alenemødre rammes hardt. De har ikke råd til å kjøpe seg en ny mer miljøvennlig bil og istedet kjører i vrak som forurenser mye. Bompenger og bensin blir dyrt når de my kjøre barn rundt til trening og skole osv. Flyene fra utlandet tar med seg dobbelt så mye drivstoff når de flyr til Norge for å slippe å fylle i Norge med høye avgifter. Dette forårsaker enorme mengder unødvendig CO2 utslipp. Ap og SV preiker miljø og fattigdom men forårsaker det stikk motsatte av det de hevder. Desverre stemmer de fleste Ap velgere, spesielt de eldre av gammel vane og skjønner ikke at partiet er langt i fra hva det engang var.

    USA er langt i fra perfekt, men normenn har noe å lære her. California og flere andre stater har redusert utlipp fra bilene med over 70% med hjelp av katalysatorer og annen teknologi. Samtidig er prisen på nye biler lave slike at folk har råd til å kjøpe dem. Det er slikt som monner.

    Norge har høyere skatter og avgifter enn i noe annet land. Det er ganke utrolig at normenn er villige til å bli robbet av staten til de grader, spesielt når staten er den rikeste i verden per inbygger. Det kan ikke være annet en dumskap.

    MENER du dette seriøst? USA er en klimaversting, men jeg både håper og tror at det vil bedre seg med Obama som president.

    Norge har LAVERE skatter enn de fleste europeiske land. Det er et faktum. Man kan godt være uenig i sak, men det er en fordel at man snakker ut fra faktiske forhold og beskriver virkeligheten slik den er.
    Vi har dessuten den laveste arbeidsledigheten i Europa, muligens i hele verden.
    Løsningen på verdens største utfordring, klimakrisen, er ikke flere privatbilder og mer privatbilisme, men bedre kollektivtrafikk, og hvis du virkelig kommer fra Bodø, ja, da MÅ du jo vite at vi har et godt utbygd kollektivtilbud her, gode og hyppige bussavganger, både mht bybusser , nærbusser og fjernbusser, gode kommunikasjoner til havs, med hurtigbåter, ferjer og hurtigrute, en stor og viktig flyplass der du enkelt kan nå hele verden, og også togforbindelse, nå også for lokaltog og pendelertog.
    Så jeg er altså uenig i påstandene dine, og synes ikke at du har underbygd dem godt nok.
    Men at vi trengere renere drivstoff i bilene er jeg enig med deg i.

  20. Breiflabben september 19, 2009 kl. 11:45 am #

    Hei Starlett.
    Det er vel ikke deg min frustrasjon er rettet mot. Du ble bare hoggestabben min nå og det ufortjent.
    Jeg har ingen problemer med 30-40% av de punktene til Frp jeg, særlig de første angående arbeid har jeg ingen problemer med.
    Det kommer litt an på øynene som ser og hvordan ting blir tolket.
    Jeg ser sider av sosialismen som du ikke ser og du ser sider ved den liberakonservative som jeg ikke ser.

    Men et blite eksempel fra punktene til Frp.
    Dere leser at man skal sraffes ved høyere sykefravær, at det da skal koste mere.
    Det har Frp aldri sagt.
    De har sagt at det skal koste mindre ved lite sykefravær.

    Altså et inscitament istedet for straff.
    Noe som er helt fjernt fra en sosialists tankegang.
    Det var altså helt vanlig for en sosialist å tolke det forslaget om belønning til straff for de som ikke klarte å få ned sitt sykefravær.

    Og det er slik man tenker i skatt- og avgiftspolitikk også.
    Den personlige beskattningen kan jeg leve med, men ikke alle de ekstraskattene som gjelder på formue og utbytte. Og alle avgiftene som er skatt på skatt både to og tre ganger.

    Det burde være lavere skatt for enslige forresten. Det er mye dyrere for oss å leve enn for par.

    Heve minstebeløpet slik at minstepensjon var skattefri. Så nivåbestemt flat direkte beskatning.

    Kun hele og halve stillinger med ordentlig skifttillegg innen helse- og omsorgsyrker. Det ville gitt oss hundrevis av millioner i mer effektiv administrasjon.

    Kutt moms på veldedige organisasjoner og fjern de enarmede bandittene som Giske så dobbelmoralistisk støtter.

    Men uansett Starlett, så ber jeg om unskyldning for å ha gjort deg til hoggestabbe. Det er ikke du som hånler, det er det andre som klarer.

    Og alle de som har gitt deg ufordelaktive klengenavn tar jeg avstand fra. De er ikke seriøse i sin fremstilling hverken som bloggere eller eventuelt Frp-tilhengere.

    Håper du får bloggen din opp å gå snart.

    Hei igjen, Flabben! 🙂
    Vi kan alle bli litt revet med i en debatt. Så det er helt greit.

    Så: Et liberaltkonservativt alternativ i skjæringspunktet mellom det lyseblå «sentrumshøyre» og Venstre ville jeg ikke være redd. Det vil aldri bli mitt førstevalg, men det beste valget på såkalt «borgerlig» side.
    Men det er en avgrunn mellom liberalkonservativ politikk og den markedsliberalistiske politikken som blårussen på Høyres høyreside og Frp står for. Frp blir enda mer uforståelig fordi de BÅDE vil ha sterke skattelettelser OG statlige bevilgninger til alt mellom himmel og jord. Frp vil bevilge like mange penger over statsbudsjettet som partiet Rødt, men uten å bruke skattepenger. Det GÅR jo bare ikke.

    Frp er ikke, og har aldri vært liberalkonservativ, og enighet i under halvparten av sakene er et syltynt grunnlag for å samarbeide i regjering. Det har Venstre og Krf forstått og tatt konsekvensen av. (de er jo enda mer uenig med Frp enn Høyre), og ære være dem for det!

    I år var det i realiteten aldri noen seriøs utfordrer til Jens, fordi: Frp hadde gitt skriftlig garanti på at de ikke ville støtte en regjering der de ikke fikk være med, (noe som er forståelig, sett fra Frps side, særlig med tanke på den fiendtlige stemningen som var mellom Bondevik og Carl i Hagen i 2005, etter at Frp hadde vært garantisten for Bondevik II uten å få den innflytelsen på politikken som de ønsket seg.
    Venstre og Krf hadde på sin side gitt klar beskjed om at de ikke under noen omstendighet ville sitte i regjering med Frp, noe som også er helt logisk og forståelig, når man ser på POLITIKKEN og den avgrunnen som finnes mellom disse to partier og Frp.

    Altså ville ikke en Høyre/sentrum-regjering fått parlamentarisk støtte, og en Høyre/Frp-regjering ville blitt felt allerede under trontaledebatten.
    Høyre prøvde å ri to hester samtidig, men det er en svært vanskelig øvelse.

    Jeg skjønner godt Sponheims frustrasjon over at Erna ikke kunne være mer tydelig på hvem Høyre ville samarbeide med. Oppgave nr. 1 for Høyre nå må være å ta et valg: Hører de hjemme i den liberalkonservative delen sammen med «sentrumspartiene» eller skal de gå til sengs med Frp?
    Hvis de velger Frp. vil småpartiene i sentrum velge Arbeiderpartiet.

    Spenningen ved dette valget var egentlig om vi skulle få en rødgrønn flertallsregjering eller en mindretallsregjering utgått fra Ap, der Ap ville få bekvem støtte fra sak til sak, fra mellompartiene, fra SV og kanskje fra Høyre i noen saker.

    Jeg er jo glad for at vi fikk et rødgrønt flertall, men underslår ikke at det venter krevende forhandlinger, for de rødgrønne partier er ikke kloninger av hverandre, og Sp er i bunn og grunn mer konservativ enn Venstre. Jeg hadde gjerne sett Venstre med i en sentrum/venstre-koalisjon, og jeg tror at det på sikt kan bli mulig, når de slutter å ha panikkangst for SV, vår lillesøster på venstre flanke. 🙂
    Konservative Sp har jo regjert relativt friksjonsfritt med SV på laget.

    Trond Giske er en utmerket kulturminister, og det er naturligvis derfor han er kontroversiell. Vanligvis merker man lite til kulturministrene, men Trond G har virkelig fått utrettet mye. Han har vært ofte hos oss i Bodø, og vi har fått flere store løft under hans tid som statsråd for kultur, blant annet har Nord-Norge nå fått sitt eget profesjonelle symfoniorkester, og det er fantastisk. Premierekvelden i august var uforglemmelig. Jeg håper at han nå får Kunnskapsdepartementet, for der trenges det en kompetent og handlekraftig politiker med stor politisk erfaring. SVs statsråder har ikke overbevist i departementet.

    Minstefradraget kommer til å bli hevet. Og minstepensjonen. Jeg synes også at minstepensjonister skal slippe inntektsskatt.
    Jeg er heller ikke fremmed for å fjerne moms på noen veldedige organisasjoner, men det er et minelagt terreng, for det er mye rart som kan skjule seg der.
    Mindre skatt for enslige – vel- Frp vil ha høyere pensjon for par, og begge tingene samtidig går vel ikke?

    Jeg er motstander av flat skatt og vil heller skjerpe den progressive. Så får de økonomiske hoder finne ut hvor innslagspunktet for toppskatt bør sette inn.
    Grunnen til at vi betaler skatt, er jo ikke at «Staten» vil straffe folk, men at vi trenger pengene til det felles spleiselaget for å gjøre landet vårt enda bedre for stadig flere.

    «Kun hele og halve stillinger med ordentlig skifttillegg innen helse- og omsorgsyrker» ja, det er muligheter som er verdt å se på. Det er mange tullete stillingsbrøker i helsevesenet, noe som gjør månedsinntekten veldig usikker og varierende for svært mange helsearbeidere. Jeg vet ikke om det lar seg gjennomføre i praksis.

    Og så mener jeg (og Ap) at vi burde få adskillig flere kommunesammenslåinger. Det er dyrt og uhensiktsmessig med masse småkommuner, og helt unødvendig i vår tid med moderne kommunikasjoner og der man kan kontakte de kommunale instanser over nett.
    Men prisen vi må betale for å ha Sp med på laget, blir nok å frede kommuner som ikke SELV ser det urasjonelle i å være så små.

    Den andre prisen vi må betale (og som Høyre også hadde vært nødt til å betale i en evnt borgerlig koalisjonsregjering,) er jo at det VIKTIGE EU-spørsmålet blir feid under teppet.
    Det er svært beklagelig at vi på denne måten prøver å lukke øynene for Europa som noen selvtilfredse strutser.

    Og så :

    Arbeiderpartiet forlot sosialismen på 1920-tallet.
    Vi er sosialdemokrater.
    SV er heller ikke sosialister annet enn i navnet. De er venstre-sosialdemokrater.
    Det eneste sosilalistiske partiet som stiller til valg på landsbasis, er partiet Rødt.

    Men, men, republikanerne i USA mener jo at Obama er en farlig sosialist, så da må vel jeg kunne leve med å bli kalt sosialist selv om jeg altså IKKE hører til «de rene og ranke» som er det. 😉

    (Denne kommentaren ble jo nesten like lang som et innlegg, kanskje jeg skal forandre litt på den og publisere den som nytt innlegg..)

    Jeg har svart deg der du og andre ga meg råd mht bloggen min. Takk for gode råd om IE!
    Og bildene av the big five var fantastiske. Takk for at du delte dem med oss!

    SENTRUM i norsk politikk er ARBEIDERPARTIET!

    Flott helg til deg, Flabben! 🙂

  21. btidag september 19, 2009 kl. 1:20 pm #

    *uansvarlige Frp som bare vil pøse oljepenger ut slik at fondet er tomt om 20-30 år, når vi virkelig kommer til å trenge den bufferen som oljeformuen da vil gi oss, er totalt ubegripelig for meg’.

    her har jeg en kommentar til deg og regjeringen…..
    og handlingsregelen….

    Jeg leste et sted….
    Vår finansminister har relativt sett brukt 6 ganger så mye penger under dekke av finanskrisen som usa…..

    og jeg har hele tiden spurt… dette var ikke midler som fantes for 1-2 år siden…. hvor er de tatt fra… og hvem skal engang betale…..

    Hei btidag!
    Ja, her kommer du jo inn på selve POENGET ved oljefondet. 🙂
    I normale tider er målet å ikke bruke mer enn 4% av avkastningen per år.
    Det er NETTOPP for å ha penger både til fremtidige generasjoner og til å ha en ekstrakapital når det virkelig er helt nødvendig.
    Under finanskrisa fikk vi en ekstraordinær situasjon som krevde ekstraordinære virkemidler. Siden vi har forvaltet oljeformuen fornuftig, hadde vi «penger på bok» til å demme opp for krisen som har gått hardt utover andre land, mens vi har kommet lett fra det.
    Opposisjonen ville bevilge mer, men det viser seg nå at regjeringen traff planken, for å bruke et uttrykk fra lengehopp.
    Oljefondet skal altså trygge fremtiden og brukes når det er økonomisk krise.
    Den må IKKE søles ut i utrengsmål slik Frp vil.
    I denne saken er det enighet i Stortinget, med Frp som et unsvarlig unntak.
    Med Frps politikk ville oljefondet vært tomt om 20-30 år, når vi kommer til å trenge formuen, og det må vi forhindre.

  22. btidag september 19, 2009 kl. 1:22 pm #

    Jeg innrømmer å ha vært for passiv under valgkampen…
    men enkelte gir heller aldri svar…..

    ——————————
    men enkelte gir heller aldri svar…..
    ————-

    Hmmm….
    Kan du utdype nærmere?
    Har du stilt noen konkrete spørsmål spm du ikke har fått svar på?
    Hvilke, i så fall?

  23. Dag Eigil september 20, 2009 kl. 6:10 pm #

    Hmmmmmmm…vi må nok si at vi hører med blant dem som ble en smule skuffet over at de rødgrønne vant valget igjen. For Rogalands vedkommende har de rødgrønne vært en bortimot sammenhengende katastrofe. Ja, vi stemte på Høyre. Et redelig parti, som tross alt gjorde et godt valg. Frp har vi derimot mindre sans for. Akk ja.

    Ha en fortsatt fin søndag. ;.)

    Hei Dag Eigil!

    Ja, det kan nok være stor forskjell på de forskjellige lokalpartiene rundt om i landet.
    Her i Nordland har vi levd godt med Arbeiderpartipolitikk, folk er tilfredse, og derfor fikk Ap nesten 40 % av stemmene. Et overveldende tillitsvotum. 🙂

    I tillegg kommer jo stemmene til småpartiene i koalisjonen.
    Enig i at det er stor forskjell på Høyre og Frp.
    Heldigvis bor vi i et åpent demokrati uten altfor store politiske konfrontasjoner, der folk er personlige venner over partigrensene. Det er en umistelig kvalitet i landet vårt.

    Fin kveld til deg også, Dag Eigil! 🙂

  24. ceranatur september 21, 2009 kl. 10:51 am #

    Lofoten må snarest komme på UNESCO verdensarv liste.

  25. ceranatur september 21, 2009 kl. 10:58 am #

    jeg har ikke kommentert flg. som står oppført som kommentar fra ceranatur in Jaa:»folk flest vil ha AP,rødgrønn ….etc.»

  26. ceranatur september 21, 2009 kl. 11:08 am #

    min kommentar gjelder bildene dine fra Lofoten .Jeg skriver at Lofoten snarest må komme på UNESCO verdensarv liste . Jeg har ikke gitt ditt innlegg en politisk kommentar.

    hei ceranatur
    Fint å se deg og dermed også å finne bloggen din. Masse interessant og viktig lese hos deg, men jeg fant ikke kommentarfeltet. Kan man ikke kommentere hos deg?
    Jeg flytter ditt synspunkt over på blogginnlegget om Lofoten.
    Tusen takk for innspillet! 🙂

  27. tor01 september 28, 2009 kl. 1:14 am #

    Overskriften din juger.Folk flest vil IKKE ha rødgrønn regjering..Dette vet du godt.Det er den særnorske valgordningen med distriktsmandater osv som fikset seier.Faktisk fikk de borgerlige mange titusener fler stemmer enn de rødgrønne..Men..Forskjellen i politikk er egentlig minimal i den store sammenhengen..

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere liker dette: