11/11 – til minne om første Verdenskrig. EU = FRED! (Ukens bilde 46)

11 nov

11/11 kl.11.00.
Innholdstunge tall som markerer avslutningen på første verdenskrig. I blodbadet mellom 1914 og 1918 omkom 8,5 millioner soldater og 6,5 millioner sivile , og det før våre dagers skrekkelige moderne våpen var oppfunnet.  Krigen hadde store konsekvenser for mange land, men jeg konsentrerer meg om Belgia nå, Belgia som fikk så hard medfart fordi landet ligger der det ligger. Både under første og andre verdenskrig pågikk harde kamper i Ardennene, kamper som ble avgjørende for utfallet av begge kriger.

Belgia ligger i hjertet av Europa, mellom Tyskland, Frankrike og England, og derfor ble det belgiske folk, som bare ønsket å leve i fred i sin unge stat, trukket inn i krigen mot sin vilje. Da tyskerne invaderte Belgia for å få et brohode mot Frankrike, erklærte England krig mot Tyskland. Krigen mellom stormaktene ble i stor grad utspilt på belgisk territorium, der Vestfronten lå, med ufattelig mange døde og sårete  og store ødeleggelser av belgiske byer, landsbyer, kunst og arkitektur etter den årelange skyttergravskrigen. Ardennene og Vlanderen er gjennomtrukket av blod og fyllt med hundretusener av likrester.

Dette bildet er fra byen Spa i Ardennene, Spa, byen som har fått velværesentre rundt om i verden oppkalt etter seg og som huser Europas eldste kasino.  I området rundt Spa finnes helsebringende kildevann, Spa var et ekslusivt kursted for Europas overklasse, adelige og kongelige, og det har vært kurbad der helt siden romertiden.  I dag tilbyr byen kurbad for alle. Kildevannet på flaske, som heter Spa, er etter min mening verdens beste flaskevann, og er en kjent merkevare.  Ellers er Spa kjent for sin Formel I- bane.

Minnesmerket hedrer heltene fra begge verdenskriger. Bildet tok jeg en vakker sommerkveld i år. Vi kom tilfeldigvis forbi, og tankene våre vandret fra den deilige dagen og til det belgiske folks historiske sjebne.  Jeg tenker  med glede tilbake på alle gangene jeg har deltatt på 11/11- feiringen i Belgia med mitt flügelhorn og opplevd hva markeringen betyr for belgierne.

Her, i Spa, hadde den tyske hær sitt hovedkvarter, med alt det innebar for denne vakre byen og omgivelsene.

Med god grunn ærer de sine helter!

Om krigen på Vestfronten kan man lese her.

Når man tenker på Belgias ufrivillig blodige krigshistorie, er det nærmest et under at de har klart å bevare sin verdifulle kunst, sin vakre arkitektur og sin vennlighet mot nabostatene.

Det var ikke uten grunn at Belgia ble et av de seks første landene i EEC, senere EU.


Klemt mellom  de gamle erkefiendene Tyskland og Frankrike og med England rett over kanalen, så de hvor viktig en fredsunion mellom gamle fiender ville være.

EU-land har ikke ført krig mot hverandre i den tiden organisasjonen  har eksistert!

I dag, 11/11, er det tid for ettertanke, og tid til å håpe at de menneskebarn som befolker kloden, kan arbeide sammen i fred i stedet for å fortsette krigene! Fredsprisvinner Barack Obama har store utfordringer i Irak og Afghanistan, to kriger som aldri skulle vært påbegynt, og som har utviklet seg til et mareritt for alle parter.

Vi har nettopp markert Murens fall i Berlin, og feiret at nåtidens  fredelige tyske folk endelig ble ett, og at murene mellom øst og vest i Europa falt. Men mange murer finnes fremdeles, særlig murer som stenger ute mennesker fra andre verdensdeler som ønsker å komme til Europa, enten som flyktninger, asyksøkere eller som arbeidssøkende. Jeg skulle ønske at vi hadde åpnere dører for disse menneskene. Store sosial og økonomiske forskjeller er med på å true fred og sikkerhet for oss alle. Jeg er sikker på at de fleste mennesker ønsker å leve i fred, både med sine naboer og med andre land.

Jeg tror at EU, tross sine mangler, vil bli en stadig viktigere aktør for fred og samarbeid.
Når skal Norge bli medlem i det europeiske fredsprosjekt?

29 kommentar til “11/11 – til minne om første Verdenskrig. EU = FRED! (Ukens bilde 46)”

  1. Zohre november 11, 2009 kl. 8:53 pm #

    EU ,så det blir utvandring til USA fordi de rikeste,intellektuelle for et godt anledning til.

    takk
    zohre

    ——

    Hei Zohre. 🙂

    Jeg setter utrolig stor pris på kommentarene dine, men av og til forstår jeg dem ikke.
    Mener du at de intellektuelle EU vil utvandre til USA?

    Det tror jeg ikke.

    Hva kan USA lokke med som EU-landene ikke har?
    Hvordan stiller du deg til EU?

  2. Mondi november 11, 2009 kl. 9:23 pm #

    Jeg er skeptisk og mot EU. Jeg tror at det vil favorisere rikfolk og kapitalister.

    —————–

    Hei Mondi

    Jeg forstår deg, og dette er jo sosialisters dilemma, men jeg tror, alt i alt, at EU er bra for Europa, og for internasjonal solidaritet.

  3. Zohre november 11, 2009 kl. 10:17 pm #

    USA er avhengig av Europa og Europa er avhengig av Asia så USA som har mest fordelene.

    Språket som lokker dem ,

    takk
    zohre

  4. Starlett november 11, 2009 kl. 11:28 pm #

    Jo, det jo sant. USA og Kina er gjensidig avhengige av hverandre.

    Men hva tenker du om mitt kjære Belgias sjebne og om EU?

  5. Zohre november 11, 2009 kl. 11:41 pm #

    Jeg synes det blir masseimmigrasjon til USA etterhvert ,
    Språk,kunnskap som vil påvirke på Belgias sjebne og om EU?

    takk
    zohre

    ———————

    Hei Zohre

    Masseimmigrasjon til USA?

    Ikke fra Europa,vel?
    Det er nok heller fra naboland i mellom – og Sør-Amerika, ikke minst den store innvandringen fra Mexico.

    —–

    Språk,kunnskap som vil påvirke på Belgias sjebne og om EU?
    ———
    Jeg skjønner ikke du mener, Zohre.
    Belgia har tre offisielle språk, nemlig fransk, nederlandsk og tysk. 60 % av befolkninge er vlaamstalende.
    Og alle under 40 år snakker engelsk, i alle fall i Vlanderen, så det er et språkmektig folk. 🙂

  6. Erkebergenser november 12, 2009 kl. 9:04 am #

    Godt innlegg og gode tanker, Starlett! Jeg har også belgiske venner, og har faktisk stadig (EU-jobber) møter der1 De skjønner ingen ting av den norske nei-siden. Og de har verdens beste argument: EU har skapt fred i Europa. Landene er nå så avhengig av hverandre, økonomisk og på alle andre måter at krig er en utenkelighet mellom EU-land. Javisst krangler de. Selvsagt, for interessemotsetninger fins jo i søkk og kav! Men nå skjer krangelen i organiserte og siviliserte former i komiteer, i møter, i EU-parlamentet, og de avsluttes med at man blir enige og lager avtaler. Jeg synes fredsprisen bør gå til EU, for en prosess som har gjort krigenes Europa til historie.

    En dag kommer den norske nei-siden til å skjemmes over å ha vært allierte med grumsete nasjonalister på ytre høyre. Det er ikke uten grunn at nasjonalisme er et skjellsord i alle andre europeiske land enn Norge – noe nordmenn bør tenke over. Det KAN jo være at noen andre faktisk har rett!
    En dag kommer den norske nei-siden til å skjemmes over å ha vært allierte med grumsete nasjonalister på ytre høyre. Det er ikke uten grunn at nasjonalisme er et skjellsord i alle andre europeiske land enn Norge – noe nordmenn bør tenke over. Det KAN jo være at noen andre faktisk har rett!

    ——

    Erkebergenser, jeg skrev en LANG kommentar til deg som forsvant ut i luften da jeg skulle publisere den. (Ergelig)
    Så jeg skrivermer i morgen. Må ta kveld nå.

    Men jeg er jo helt enig med deg, og skulle gjerne gitt kommentaren din stjerner hvis det hadde vært mulig.

    Ja, til fredspris til EU! 🙂
    Mer følger………………..

    mer:

    Du skriver:

    —-
    -De skjønner ingen ting av den norske nei-siden. Og de har verdens beste argument: EU har skapt fred i Europa. Landene er nå så avhengig av hverandre, økonomisk og på alle andre måter at krig er en utenkelighet mellom EU-land
    ———–

    Det er min erfaring også. Norges holdning blir simpelten ikke forstått, og blant vanlige belgiere, er det slett ikke sikkert at man vet om Norges sære utenforholdning.
    Norge er faktisk ikke verdens navle, og har marginalisert seg ytterligere ved å stå utenfor EU.

    Og fredsaspektet med EU er særdeles viktig!

    Denne sekvensen:
    —————
    En dag kommer den norske nei-siden til å skjemmes over å ha vært allierte med grumsete nasjonalister på ytre høyre. Det er ikke uten grunn at nasjonalisme er et skjellsord i alle andre europeiske land enn Norge – noe nordmenn bør tenke over. Det KAN jo være at noen andre faktisk har rett!
    En dag kommer den norske nei-siden til å skjemmes over å ha vært allierte med grumsete nasjonalister på ytre høyre. Det er ikke uten grunn at nasjonalisme er et skjellsord i alle andre europeiske land enn Norge – noe nordmenn bør tenke over. Det KAN jo være at noen andre faktisk har rett!
    ———————

    er jeg helt og fullt enig med deg i.

    Man hører mange begrunnelser for ikke å være medlem;

    -Vi blir tvunget under «Pavekirka»
    – Spanjolene kommer til å tømme havet for fisk helt opp i fjæresteinene
    – Vi blir oversvømmet av arbeidsinnvandrere
    – Rike tyskere vil kjøpe opp hele fjellheimen vår.

    Etc, etc

    Så¨er det naturligvis en god del proteksjonisme, ikke minst fra landbrukshold.

    Motstanderne mot EU er sannelig en broket skare:

    Fra kristne sekter, nasjonalismer (norge for nordmenn), proteksjonister og sosialister som selvfølgelig er mot EU av helt andre grunner enn Ytre høyre, men det må føles klamt å bli omfavnet av nasjonalister.

    Man kan spørre seg:
    Er virkelig folk og politikere i Belgia, Bulgaria, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Hellas, Irland, Italia, Kypros, Latvia, Litauen, Luxembourg, Malta, Nederland, Polen, Portugal, Romania, Slovakia, Slovenia, Spania, Storbritannia, Sverige, Tsjekkia, Tyskland, Ungarn og Østerrike de rene idioter og politiske analfabeter?

    Hva er det nordmenn har «forstått» som resten av Europa ikke begriper?

    Jeg mener at det faktisk er usolidarisk å stå utenfor.
    argumentet om Eu som en «rikmannsklubb», er ikke gyldig, i alle fall ikke for oss i Norge, for vi er jo rikere enn alle EU-land, (kanskje med unntak av Luxemburg)

    Med vår oljerikdom har vi råd til å stå utenfor, rent økonomisk- for tiden.

    Men politisk opplever jeg vårt annerledesland som en manifestasjon av nasjonal egoisme.
    Ibsen traff spikeren på hodet da han skrev om det å være seg selv NOK i Peer Gynt.

    Takk for en flott komentar! /em>

    Og nå har jeg funnet bloggen din. 🙂

  7. Rocketroll november 12, 2009 kl. 12:07 pm #

    Sosialisters dilemma? Kapitalismens kyniske grep om verden er alles dillemma. Etter kapitalismen kommer den uungåelige imperialismen. Dette er et pyramidespill alla kongen på haugen Starlett. De store kjøper opp de små. Nasjonene tappes for makt og selvråderett. IMF og Verdensbanken gir ikke lån uten at nasjonene privatiserer sentralbank vann og energi, og som igjen kjøpes opp av de multinasjonale selskap som i dag allerede besitter over 50 % av verdens ressurser. Med dagens utvikling vil en fremtidig verdensregjering ha null makt i et kapitaldiktatur ledet av noen få dynastier som vil eie bankene og ressursene. De virkelige avgjørelsene tas av kapitalister og ikke politikere, men for at det skal se fint ut på papiret så skapes det et bilde av at det legges ut anbud, stillinger lyses ut og utvalg blir satt ned for å redgjøre, men avgjørelsene er som oftest allerede tatt.

    I dette pyramidespillet kan man sammenligne ressursene med ei bløtkake. Det finnes bare en viss mengde ressurser i verden og når noen tar mye så blir det mindre på andre. man kan ikke få økt vekst og samtidig gjøre noe med den økende fattigdommen..

    Man kan derfor heller ikke love den tredje verden samme velstand om dem innfører det samme systemet som liberalisme og kapitalisme. Det er nemlig et narrespill. I WWF trengs det 3,5 jordkloder til for å frembringe nok ressurser til at alle skal få det like bra som nordmenn. Det er komplett umulig.

    For at kapitalismen skal ha noe som ligner vekst… men bare for noen få, så trengs det en finanskrise med jevne mellomrom. De virkelige «glupe» hodene har oversikt. Legg merke til hvordan bankene holdt igjen pengene mens tusner på tusner av bedrifter og selskap gikk konkurs. Disse bedriftene gir den sårt tiltrengte veksten. Den enes død er den andres brød. Hvorfor må det være slik? Det er en ufattelig kynisk verden vi lever i og så lenge det er krig så øker vestens velstand. Det skaper arbeidsplasser og man gjør gode penger i stålindustri, våpen, olje, legemiddel etc.

    Om den samme utviklingen skjedde inni et menneske så fikk vi diagnosen kreft.

    For disse menneskene er det bra å samle nasjonene under store paraplyer som EU, USA etc. Da er det lettere å holde saueflokken under oppsikt. Åpne grenser vil få folk til å rope på økt overvåkning.. Vi ser allerede tendensen til økt frykt og sterk vekst i ytterliggående høyreekstremister i europa. Så du den dokumentaren på NRK nylig så forstår du kanskje hvor fort disse partiene kan få makten i Europa…

    I EU vil vi bli en viljeløs geleklump uten ryggrad

    Vi snakker også om å bytte et ufattelig tungrodd byråkrati med et som er ti ganger verre. Vi skal sloss hardt for våre rettigheter mot stornasjonene, noe vi slipper som en selvstendig stat..

    Norge har makt og selger olje og gass til millioner av EU borgere. Da kan vi også påvirke, men likevel har politikerne godtatt over 5000 EU DIREKTIVER siden 94 og vi er faktisk mer vevd inn i EU enn storbrittania. Ikke et eneste veto er nedlagt. Tvert i mot så blir direktivene godkjent på rekordtid.

    Norge en av EUs viktigste handelspartnere innenfor energi, både gjennom strømutveksling og salg av olje og gass. Rundt 30 prosent av gassen og mer enn 20 prosent av oljen som EU importerer, kommer fra Norge. Uten en gigantisk satsing på energisparing og alternative energikilder, er EU helt avhengig av å importere olje og gass fra Norge.

    Oljen varer ikke evig, men vi har ufattelig med ressurser og kompentanse her i landet, og Statoil og statskraft jobber med alternativ teknologi. Vi kan fort bli ledende på dette.

    Hensynet til demokrati er fortsatt et viktig argument mot norsk EU-medlemskap. Utenfor EU kan vi ha et folkestyre hvor folk deltar, og politikerne står til ansvar for velgerne.

    Hvis Norge blir medlem av EU, aksepterer vi at EUs lover går foran Grunnloven og alle andre norske lover. I EUs lovgivende unionsråd er det totalt 345 stemmer, fordelt på landene etter størrelse. Som EU-medlem ville Norge bare fått 7 av stemmene, altså 2 prosent.

    Siden 1994 har EUs demokratiske problemer økt. Myndighet over stadig nye områder overføres fra nasjonalstatene til EU, og innbyggerne i EU har liten oversikt over hva som skjer bak de lukkete dørene i Brussel.

    Etter den nye Lisboatraktaten eller hva nå den nye grunnloven heter, så er nasjonene fratatt sin vetorett.. Alle avgjørelser tas bak lukkede dører av «EU mafiaen» Spør deg selv hvorfor så mye usunn og giftig mat blir tillatt.. Vet de ikke bedre?

    EU-parlamentet vraket varsler

    Den kjente varsleren Marta Andreasen ble vraket da hun mandag stilte som kandidat til nestleder for det nye EU-parlamentets komité for budsjettkontroll.

    Det skjedde i en hemmelig avstemning i komitéens konstituerende møte.

    I 2002 var Andreasen EUs regnskapssjef. Da avdekket hun at 200 millioner euro, nesten 2 milliarder kroner, manglet uten forklaring.
    Det førte til at hun følte seg utsatt for en mobbekampanje ledet av blant annet den daværende sosialdemokratiske EU-kommissær Neil Kinnock. Til slutt fikk hun rett og slett sparken i 2004.

    følge nettavisa The Parliament slo Høyre-partiene i gruppa EPP og sosialdemokratene i gruppa PES seg sammen om å forkaste Andreasen – trass i hennes innsats tidligere.

    – Dagens hemmelige stemmegiving er et mål på hvor sterkt de frykter meg. Min prioritering vil alltid være åpenhet og etterrettelighet når det gjelder offentlige midler. Det som har skjedd her, viser ingen av delene, kommenterte Andreasen.

    http://www.abcnyheter.no/node/92469

    ————-
    Rocketroll
    Hei og velkommen på bloggen min!:)

    Takk for en kommentar med mange vesentlige poenger, poenger jeg forøvrig er klar over.

    Jeg er klar over problemet med altfor mye makt og rikdom på få hender, med imperialsime og med et vanvittiig overforbruk som overhodet ikke er bærekraftig.

    ————
    Det er en ufattelig kynisk verden vi lever i og så lenge det er krig så øker vestens velstand. Det skaper arbeidsplasser og man gjør gode penger i stålindustri, våpen, olje, legemiddel etc.
    —–

    Ja, dette er jeg så altfor klar over. Norge har forresren vært storprofitør på flere kriger, ikke minst første verdenskrig som var utgangspunktet for dette innlegget.

    Det var stor forskjell mellom elendigheten på krigens slagmark til den hektiske jobbetida i Norge.

    Men EU har virket fredsskapende, og det er et veldig viktig poeng å ta inn over seg.

    Jeg mener forøvrig at åpnere grenser på sikt vil føre til mindre overvåking. Man kan jo i prinsippet reise i hele Schengen.området uten passkontroll,
    STØRRE frihet altså.
    http://www.europakommisjonen.no/tema/jai/schengen.htm

    Antiterror-hysteriet og tortur mot fanger Kan man ikke belaste EU for. Her må man se på alle unntaksreglene som har blitt iverksatt i USA, og hva som er skjedd i NATOs regi.

    Jeg er redd for høyre-ekstremister, men jeg tror at EU vil ha slagkraft nok til å marginalisere dem. Høyre-ekstremister finnes dessverre overalt, helt uavhengig av EU. Det er nok å vise til eksempler her i Norge og til USA.

    ————-
    Norge har makt og selger olje og gass til millioner av EU borgere. Da kan vi også påvirke, men likevel har politikerne godtatt over 5000 EU DIREKTIVER siden 94 og vi er faktisk mer vevd inn i EU enn storbrittania. Ikke et eneste veto er nedlagt. Tvert i mot så blir direktivene godkjent på rekordtid
    ————–
    Vi kan ikke påvirke mye når vi ikke er medlem. Argumentet om direktiver kan snus andre veien: Vi godtar EU-direktiver uten at vi er medlem.. Hvorfor skal vi da stå på gangen når viktige saker drøftes i stedet for å deltai utformingen av politikken og være med på å stemme?

    ———
    Uten en gigantisk satsing på energisparing og alternative energikilder, er EU helt avhengig av å importere olje og gass fra Norge.
    ———————

    Jeg synes ikke det er riktig at vi i kraft av å være en rik oljenasjon, skal stå utenfor den europeiske solidaritet. Vi må tenke lenger enn til våre snevre landegrenser.

    Angående demokrati og folkestyre: hvis du ser deg omkring i de forskjellige EU-land, så vil du se at det finnes mye lokalt folkestyre der.

    Jeg sier ikke at alt i EU er som det bør være, og jeg er klar over manglene. Med EU er i utvikling, og jeg tror at organisasjone vil bli enda bedre. Mye av diskusjonene innad i EU foregår jo nettopp fordi medlemslandene
    kan ha ulike interesser og at det kreves grundig gjennomgang.

    Jeg mener at EU vil utvikle seg til en aktør som kan motvirke uheldige sider ved amerikansk politikk, (selv om det ser noe bedre ut der med Obama), motvirke ekstremliberalisme. bli en pådriver i klimasaker og bli en god forhandler og støttespiller for land i andre verdensdeler.

    Forøvrig synes jeg det er synd at Sverige og Norge ikke er EN stat.

    Og apropos Sverige: Mener du at de er fratatt sitt demokrati?

    Se på hva som skjedde med Island, som står utenfor EU!
    DER var det spinnvill markedsliberalisme og grov korrupsjon som fikk samfunnet til å knake i sammenføyningene.

    Ingen overraskelse at de nå vurderer medlemskap i EU.

    Forresten så er det påfallende at de konservative i England i stor grad er MOT EU mens sosialdemokratene er FOR.

    Takk for en omfattende og godt underbygget kommentar. 🙂

    Jeg ser tingene noe anderledes enn deg,
    men setter pris på din debattmåte. 🙂
    i

  8. Zohre november 12, 2009 kl. 1:18 pm #

    Vi har nettopp markert Murens fall i Berlin,
    Fordi store sosial og økonomiske forskjeller var ikke årsaken til muren enn hat : mangel på skjønnhet

    takk
    zohre

    ————

    Du har nok rett i at hat og frykt under den kalde krigen var en viktig årskek til å bygge muren, Zohre.
    Den ble ikke primært bygget for å holde andre UTE, men for å holde øst-tyskerne sperret INNE,
    Fremdeles er det ganske store økonomiske forskjeller på vest og øst i Tyskland.

  9. Zohre november 12, 2009 kl. 1:50 pm #

    Det er enn mest morsomt med deg og bloggen din skjønnheten Starlett hei

    takk
    zohre

    ————-

    Det var hyggelige ord å få, Zohre. 🙂

  10. tanteprinsesse november 12, 2009 kl. 9:35 pm #

    Der har jeg faktisk vært:)… et flott område!

    Hei tanteprinsesse!

    Så morsomt!
    Ja, det ER et flott område. 🙂

  11. Zohre november 12, 2009 kl. 9:49 pm #

    Selv om skrev jeg språk,kunnskap angående ditt kjære Belgias sjebne og om EU? så egentlig er jeg glad at vi har det bare bra nå , ikke sant ?

    takk
    zohre

    —–

    Jo, Zohre, vi har det bra i Norge, og det kan vi være takknemlige for.
    Vi er så rike at vi har råd til å stå utenfor EU.

    Likevel ønsker jeg at vi skal bli en del av Europas fredsprosjekt.

    Jeg tror ikke vi får det dårligere i EU. 🙂

  12. Zohre november 12, 2009 kl. 10:00 pm #

    Når skal du svare på kommentarene ,

    takk
    zohre

    —-
    Jeg er begynt, se lenger opp – og fortsetter i morgen. 🙂

  13. Zohre november 12, 2009 kl. 11:41 pm #

    Og alle under 40 år snakker engelsk, i alle fall i Vlanderen, så det er et språkmektig folk. 🙂
    ____________

    Så i EU kommer til å bruke engelsk , det blir jo USA igjen.

    takk
    zohre
    —–

    Man har tolketjenste i EU, så man trenger ikke å bruke engelsk.

    Men om du er på ferie i Belgia, vil du komme langt med engelsk, i alle fall i Vlanderen. 🙂

  14. Zohre november 13, 2009 kl. 2:32 pm #

    …Irak og Afghanistan, to kriger som aldri skulle vært påbegynt, og som har utviklet seg til et mareritt for alle parter.
    _______________

    Allāhu Akbar ( Gud er størst ) nå er den mest fornøyelsen i dette området , takket være USA og allianse som nå er forbudt med å si Allāhu Akbar i Iran : friheten

    Takk for videoen, Zohre!
    Hva er det du sier?

    Har USA nektet menneskerå si Allahu Akbar? Det kan da ikke USA legge seg opp i!

    takk
    zohre

  15. Breiflabben november 13, 2009 kl. 5:08 pm #

    En minneverdig dato 11.11 ja. Det er en stor dag på begge sider av kanalen det Starlett.

    Og vi skulle vært med i EU for tretti år siden. Jeg har vært ihuga tilhenger i alle år, men begynner å se at toget har gått.
    Synd for de andre nordiske landene at Norge ikke er med. Vi ville vært en sterk og innflytelsesrik blokk innen EU med fem samstemte nordiske land innen de fleste saker og områder.
    En tanke som jeg også har lekt med mange ganger er en Skandinavisk union. Den ville vært inflytelsesrik og sterk den og.

    Fint innlegg og bidrag Starlett.

    ———–
    Hei Breiflabben

    Ja, det er en viktig dato.
    For mitt vedkommende så var jeg mot EF i 1972. Var jo veldig ung da, og så på EF som en usolidarisk rikmannsklubb.
    Men i 1994 hadde jeg for lengst skiftet holdning, og er nå en vrm tilhenger av EU.

    Det er ikke sikkert at toget er gått.
    Stemningen kan snu seg i befolkningen.
    Men akkurat nå er det jo umulig å søke om medlemsskap unsett hvilken regjeringskoalisjon som har makten.
    Det er synd at man ikke kan løfte dette viktige spørsmålet høyere på den politiske agendaen.

    Veldig morsom at du er tilhenger av en skandinavisk blokk i EU. 🙂

    Det er en drøm jeg også har.

    I alle fall et forent Sverige og Norge. jeg skal nå poste et lite billedinnlegg der jeg nevner det. 🙂

  16. Zohre november 13, 2009 kl. 6:39 pm #

    Det var hyggelige ord å få, Zohre. 🙂
    ________________

    Det ER

    takk
    zohre

  17. Zohre november 13, 2009 kl. 10:49 pm #

    Situasjonen i Iran nå : Død over USA er obligatorisk men, å si Allahu Akbar er forbudt fordi da det betyr død over diktatoren,
    irans myndigheter.

    Så i Irak og Afghanistan er frihet etter USA og allianse bistand

    takk
    zohre

  18. Starlett november 13, 2009 kl. 11:31 pm #

    Det er altså¨myndighetene som nekter det?

    Likevel mener jeg at problemene i Irak er blitt mye verre etter USAs invasjon.

    Hva hadde de der å gjøre?

  19. Zohre november 13, 2009 kl. 11:38 pm #

    Hvis en er for EU da må godta at Europa vil samarbeide med USA for å gjøre Irak og Afghanistan fri som EU ,
    Iran så skal få lærepenger og skal forsyne freden gjennom atomprogrammet. Derfor USA ønsker å være der som skal :

    takk
    zohre

    ———-
    Men EU er ikke USA,Zohre. EU kan tvertimot være et korrektiv til USA.

    Jeg ønsker selvfølgelig at Iran og Afghanistan skal bli fri og bli trygge land, jeg håper på en utvikling mot demojrati og frihet i Iran, men jeg er ikke sikker på om USAs resept er den rette.

  20. Zohre november 13, 2009 kl. 11:55 pm #

    Det var USA som hjalp Europa og nå USA igjen som ønsker å hjelpe Asia ved hjelp av allianse,

    takk
    zohre

    —–

    Du tenker på Marshallhjelpen?
    Jo, det er sant.
    Men å ødelegge Irak kaller jeg ikke å hjelpe.
    Jeg har skrevet mange innlegg om Irak, og fant frem dette fra 2006

    http://8978.vgb.no/2006/11/14/grat-elskede-land-irak-husk-historien/

    Jeg håper at tonen mellom Iran og USA blir bedre, slik at Iran slipper å bli invadert og ødelagt med titusener av drepte, og all sorg og eledighet det fører med seg.

  21. Viljen november 14, 2009 kl. 12:04 am #

    Uff, ja Belgia har virkelig fått kjenne tett på hva krig gjør. Ikke bare en gang, men to.

    The battle of Bulge, slaget om Bastogne fra WW2 er historisk. Bastogne måtte holdes, og det gjorde de… til en uhyrlig pris. 20 000 allierte døde.

    Veteranenes dag. Jeg skrev en hilsen fra hjertet på en nettside, i anledningen. To kriger såpass tett… Jeg bukker meg i støvet for alle som har opplevd krig.

    ————–
    Hei Viljen

    ja, slaget om Bastonge er legendarisk, og det fikk stor betydning for utfallet av andre verdenskrig. Og Bastonge ligger også i Ardennene.

    Men, som du sier, til en uhyrlig pris ble nazistene nedkjempet. Jeg tror nok at jeg skal ha krigene som tema på neste Ukebilde også.
    Takk for at du skrev om det!

  22. Zohre november 14, 2009 kl. 12:23 am #

    USA aldri kommer å angripe Iran og i tilfelle mekka som kommer i fare hvis 11.september igjen ?

    takk
    zohre

    —–
    Jeg tror heller ikke det, i alle fall ikke under Obama, men tror du Mekka kommer i fare?

  23. Zohre november 14, 2009 kl. 12:42 am #

    Irans atomprogrammet skal forsyne freden hele veien og om Mekka da Iran som blir advart av Den arabiske liga så fred …

    takk
    zohre

    —–
    Jeg håper at Iran får den energien de trenger, men ikke atomvåpen. Det ødelegger Iran, og dessuten trenger vi nedrustning, ikke opprustning.
    Men jeg skjønner ikke helt hva Mekka i Saudi-Arabia har med det å gjøre. Saudi-Arabia er jo alliert med USA.

  24. adolph november 14, 2009 kl. 12:45 am #

    Den eneste grunnen til at USA og israel frykter en Iransk atombombe, er at et Iran med atomvåpen ikke kan angripes. Det er ingen fare for at Iran vil angripe israel, israel har også atomvåpen. For Iran vil et slikt angrep være selvmord.

    Grunnen til at Iran er så pissed nå, er at de ikke fikk betalt for den hjelpen NATO fikk derfra når NATO gikk inn i Afghanistan. De vil ikke forhandle, fordi de (med god grunn) ikke stoler på motparten.

    —————

    Ja, det har du jo helt rett i Adolph. Iran vil aldri bruke atomvåpen, og det vet jo Israel og USA, – men som du sier, de blir da uangripbar, og det gjør at Israel ikke har denne muligheten til å utslette Iran ustraffet.

    Men ærligheten er ikke imponerende høy fra sionistenes side.

  25. Zohre november 14, 2009 kl. 4:39 pm #

    Mekka i Saudi-Arabia
    Jerusalem i Israel

    Saudi-Arabia er jo alliert med USA pga. Jerusalem er i Israel :
    Hjerte banker og hode virker :

    takk
    zohre
    —————

    Ja, både Saudi-Arabi og Israel er jp alliert med USA. Det er jo sant, Zohre. Jeg var litt treg i oppfattelsen.

  26. Zohre november 14, 2009 kl. 6:25 pm #

    EU kan tvertimot være et korrektiv til USA.
    _______________

    Er ikke språk som er hjernen , et felles språk som er årsaken til masseimmigrasjon til USA ,

    takk
    zohre

  27. Starlett november 14, 2009 kl. 9:24 pm #

    Jo , det at mange kan engelsk, gjør det kanskje lettere å emigrere til USA. Men egentlig er det tilfeldig at USA ble engelskspråklig. Med en litt annen utvikling kunne det offisielle språket vært tysk, fransk eller spansk.

    Rart å tenke på nå. 🙂

  28. Erkebergenser november 15, 2009 kl. 8:46 pm #

    Takk for gode kommentarer, Starlett! Og du har helt rett i at de konservative i Storbritannia er mye mer EU-skeptiske enn sosialdemokratene. Men utmelding vil de færreste ha. Uansett – 11/11 er en dag som fortjener å minnes, og bør gi god grunn til ettertanke om nasjonalstatens svarteste sider.

  29. Starlett november 15, 2009 kl. 10:16 pm #


    11/11 er en dag som fortjener å minnes, og bør gi god grunn til ettertanke om nasjonalstatens svarteste sider.
    ——–

    Sant. Vi ser likt på dette, Erkebergenser,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere liker dette: