Niende april 1940. Krigen i Nord-Norge. – FRED! (Ukebilde 14)

9 apr

I dag er det 70 år siden Norge ble overfalt av Tyskland og dermed ble trukket inn i den andre verdenskrig.
De norske styrkene sør i landet ble hurtig overmannet, men  i området rundt Narvik klarte norske og allierte styrker å yte viktig militær motstand.  Det holdt på å bli  Hitlers første militære nederlag. Gjennom kampene  i Narvik, under vanskelige forhold,  reddet de nordnorske styrkene  den  norske militære selvrespekt .
De reddet også konge og regjering fra å overgi seg til nazistene. Regjeringen og kongen satt i Tromsø, som var det frie Norges  hovedstad da den sørlige delen i Norge var okkupert. De allierte militære avskar de tyske troppene i området rundt Narvik slik at de ikke nådde frem til Tromsø så lenge regjeringen satt der.
Deres innsats er ikke så kjent og omtalt som de fortjener, men den var avgjørende for at vi fikk konge og  regjering til  Storbrittania  slik at motstandskampen kunne fortsette fra London. Sjuende juni forlot konge og regjering Norge, og først 10. juni kapitulerte styrkene i Nord-Norge. Uten den viktige krigsinnsatsen  i Narvik kunne Norges historie sett helt annerledes ut.
Takk til norske, polske, franske og britiske soldater!

Fred er et løfte om fremtid

På torget i Narvik står dette monumentet. Krigen i Narvik reddet regjeringen og ga derfor håp og mot til et okkupert land.

Men det er ikke krig som er  den varige løsningen på politisk uenighet. Det er ikke krig som bringer menneskeheten fremover. La oss ikke glemme at Norge i dag er i krig. Jeg kan ikke se at krigen i Afghanistan  som snart har vart i ni år, har ført til bedre forhold for afghanere , og jeg skjønner ikke hvordan NATO- landene som deltar i krigen skal komme ut av den håpløse hengemyra.

Det er godt å se  erkjennelsen i dette monumentet  i byen som fremfor noen andre i Norge måtte føre forsvarskrig for landets frihets skyld.

FRED er et løfte om Fremtid!

58 kommentar til “Niende april 1940. Krigen i Nord-Norge. – FRED! (Ukebilde 14)”

  1. Zohre april 9, 2010 kl. 8:35 pm #

    Selv om Europa og Asia var innblandet i den andre verdenskrig men, landene som Sverige og Iran var nøytrale og ble godt bevart …hmmm.
    Krigen selv sagt det er ikke løsningen for USA og allianse ved Irak og Afghanistan heller.

    Men,en permanent base skal være i dette området samt med den sanne Islam det tror jeg da derfor NATO flytter dit .

    Vel, Irak nå er fri for utenlandske styrke og snart også Afghanistan bli fri men, USA , allianse , Russland , Kina , Japan og etc. kommer å bli for godt der .

    Fordi nå Nord-Norge er fredelige samt Europa .

    takk
    zohre

    ————–
    Hei zohre

    Jeg håper at både Irak og Afghanistan kan bli frie trygge land, men jeg tror det vil ta tid, dessverre.
    Ja, det er jo sant at mange stormakter er veldig opptatt av både Iran, Irak og mange andre land i området. Jeg tror at oljen er en del av forklaringen.
    Om Iran var nøytrale under andre verdenskrig, så har jamen landet fått oppleve krig senere.
    Tenker særlig på den fryktelige og tragiske åtte års lange krigen mellom Irak og Iran

  2. Erta-Berta april 9, 2010 kl. 8:37 pm #

    Nei vi må ikke glemme.. Og takke de som hjalp til at norge ble ett fritt land.
    Sanne ord vennen.. Fred er ett løfte om Fremtid.
    Nei Krig er ingen Løsning..
    La oss håpe på en verden i fred.
    En riktig god Helg til starlett.
    Klemm.
    ———————
    Takk for fine ord, Erta-Berta!
    Vi er helt enige.
    God og fredelig helg og klem til deg. 🙂

  3. Zohre april 9, 2010 kl. 9:16 pm #

    Jo, Starlett krigen mellom Iran og Irak 8 årskrig satt haten nå dypere mellom ikke Iran og Irak men, allianse ( EU ) i sær .

    Om Norge ble tvunget til den andre verdenskrig det er som krigen mellom Iran og Irak ?

    takk
    zohre
    ————
    En venn av meg, en sjiamuslim fra Bagdad, som var i utlandet da krigen brøt løs og i vernepliktig alder, nektet å reise tilbake til Irak for å krige mot sine trosfeller i Iran, så i stedet er han nå norsk statsborger.
    USA forsynte jo Saddam med penger og våpen, så USA var indirekte med i krigen.
    Men kunne noen land ha forhindret denne krigen?
    EU, f.eks?
    Men EU var jo noe helt annet på åttitallet enn det er nå.

    Jeg tenker på alle de døde, sårete og deres pårørende.
    Fryktelig.

  4. Zohre april 9, 2010 kl. 9:29 pm #

    …Jeg tror at oljen er en del av forklaringen….
    ____

    NEI

    Den sanne Islam skal på bane .

    takk
    zohre
    ———

    Jo, diskusjonene om Islam er jo viktig for muslimer i området, men for amerikanerne er nok oljen viktigst.
    Det er vanskelig for meg å vite hva som er den sanne islam, zohre.

  5. Garm april 9, 2010 kl. 9:36 pm #

    Krigen i Nord-Norge vil for alltid, ihvertfall blant folk der oppe i nord, være knyttet til Narvik.
    Og man skal ikke langt tilbake i tid før man hørte lokalbefolkningen snakke om Fleischer og Grom med varme i stemmen.
    For det var general Fleischer som vant byen tilbake og jaget tyskerne ut, og det var den polske destroyeren ORP Grom som sammen med søsterskipet ORP Blyskawica jaget tyskerne videre opp i fjellene.

    Både i affæren med Rio De Janeiro og i det offeret mannskapene på Grom ga til Norge og vår frihet har vi mye å takke Polen for, et offer de aldri krevde noe for.
    Vi må bare bøye hodet og takke de som ga alt når det ble krevet.
    ————–
    Hei Garm
    Ja, det er sant,krigen i Nord-Norge er først og fremst knyttet til Narvik.
    Jeg er fra Bodø, og vår by ble jo bombet, men det var kampene i Narvik som virkelig fikk militær og politisk betydning.
    Og som alle nordlendinger minnes.

    General Fleischers innsats var enestående, og han blir ikke omtalt bare i Nord-Norge, men også utenfor landets grenser, ikke minst i Frankrike. Han ble jo også tildelt krigskorset av Frankrike.
    Når en nordlending er i andre europeiske land og treffer mennesker som man ikke kjenner og skal forklare hvor i Norge man bor, er det ingen som forbinder noe med Bodø, men sier man at man bor i nærheten av Narvik, ja, da vet folk hvor det er.
    Tenk hvor nær Norge var en landmilitær seier!
    Jeg lurer på hva som hadde skjedd om britene ikke hadde trukket seg ut.
    Offeret til Grom og dets mannskap kan vi bare bøye oss i støvet for.
    Jeg leste innlegget ditt om niende april, og det vat veldig godt og interessant.
    Det var fint å få denne kommentaren fra deg, Garm!

  6. Zohre april 9, 2010 kl. 9:37 pm #

    Siden nå Europa er fredelige så BUSH og Mojahedin har tenkt nøye …
    Og den sanne Islam med hjelp av Kina i Asia skal på bane så Irak og Afghanistan og etc skal ha også like ro og fred som USA , Europa .

    takk
    zohre
    —–
    Mojahedin, er det et parti i Iran som vil ha en annen regjering enn den sittende?
    Men støtter Bush (eller Obama) partiet?
    Ingenting vil være bedre enn at det blir fred i landene som nå lider under krigens åk, zohre.

    I Norge er vi heldige som lever i fred nå. Måtte alle mennesker kunne leve i fred!
    Men hvorfor er det så vanskelig, tro?

  7. Zohre april 9, 2010 kl. 9:49 pm #

    …Men EU var jo noe helt annet på åttitallet enn det er nå…
    ____

    Tyskland , Frankrike , England og bare Europa nå er nevnet i blandt folket enn USA eller Israel fordi alt var MADE IN EUROPA i krigen men, den politikken var amerikansk eller JØDENE ble ikke noe særlig suksess.

    takk
    zohre
    —————
    Jo, de store EU-landene var jo de samme, bortsett fra at det fremdeles var kald krig i Europa, slik at Tyskland var delt i Øst- og Vest-Tyskland.

    Jeg tror det var flere land som deltok indirekte i krigen, og jeg har skrevet om det før, men husker ikke i hvilke innlegg, men uansett var det USA som først og fremst støttet Saddam.
    Mens andre land forsynte Iran med våpen. Et av disse landene var vel Sovjet?

  8. Zohre april 9, 2010 kl. 9:56 pm #

    …Det er vanskelig for meg å vite hva som er den sanne islam, zohre.
    _____

    Nettopp da USA , allianse og etc nå de er der for den sanne Islam :

    http://en.wikipedia.org/wiki/Mojahedin_of_the_Islamic_Revolution_Organization

    http://no.wikipedia.org/wiki/Mujaheddin-e-Khalq

    takk
    zohre
    ———
    Ja, jeg forstår. Partiet som var med på å styrte sjahens korrupte styre, men ikke ville ha det konservative prestestyret som kom i stedet for, men et fritt Iran med rettferdighet for alminnelige mennesker.
    Men sjiar, regner jeg med?

  9. Ofot april 9, 2010 kl. 10:24 pm #

    Det var de stridende i Narvik som reddet Norge, men de som omtales er bestandig gutta på skauen.

    Hei ofoten

    Ingen tvil om at krigsinnsatsen i Narvik var avgjørende for at konge og regjering skulle komme seg til London, men under okkupasjonen var jo motstandsgruppene, både i nord og sør, viktige.
    Vi må skille mellom krigen og okkupasjonen.

  10. Zohre april 9, 2010 kl. 10:28 pm #

    USA hjalp Norge derfor nå Nord-Norge er fredelige.

    Så USA ( BUSH ) har den planen som starter fra Afghanistan videre til Palestina med den sanne Islam så det er nøye planlagt og det ser vi med masse suksessene …

    takk
    zohre
    ——
    USA ble med i andre verdenskrig fordi de selv ble angrepet ved Pearl Harbour. Det skjedde ikke før i 1941. Og det var russerne som befridde Nord-Norge. (Finnmark.)

    Russernes innsats i Europa var minst like viktig som amerikanernes, og svært mange russere døde i kampen mot nazismen.
    Bush, som er en reaksjonær kristenkarismatiker, – vel, zohre, for å være ærlig tror jeg han vet fint lite om de forskjellige retninger innen islam, så dette forstår jeg ikke helt, zohre. Ja, han er mot regimet i Teheran, og vi er mange som forstår at regimet undertrykker mennesker, men jeg tror nok ikke Bush vet noe særlig om ulike grupper innen sjiaislam, og dessuten har han jo stemplet Mohajedin som terrorister, selv om de fikk amnesti i Irak. Jeg synes dette er vanskelige saker, zohre.
    Takk for lenkene, forresten! 🙂
    De var lærerike.

  11. Zohre april 9, 2010 kl. 10:37 pm #

    …USA som først og fremst støttet Saddam…
    ______

    NEI

    Sjiaislam takker USA for hengingen på Saddam og det var Tyskland altså Europa nåværende EU som hjalp Irak .

    SÅ USA og Russland eller Sovjet? har ikke noe med krigen mellom Iran og Irak å gjøre så stakkars EU

    takk
    zohre

    Jeg skal prøve å finne en eller flere lenker til blogginnlegg jeg tidligere har skrevet om dette, og der jeg har påvist USA som bakspiller, (under Ronald Reagan)
    Men ja, EU-land, deriblant Tyskland, var også med.

    Hengingen av Saddam var ikke noe jeg jublet for, fordi jeg er motstander av ALL dødsstraff, uansett.
    Fengsel på livstid, ja, men ikke drap!

  12. Zohre april 10, 2010 kl. 3:34 am #

    …men jeg tror nok ikke Bush vet noe særlig om ulike grupper innen sjiaislam,….
    __________

    Starlett God morgen

    Igår skrev jeg kommentaren men, VGB ble GNØKKA ?

    Den sanne Islam er det BUSH ønsket ved midtøsten og den startet fra Afghanistan til Palestina og egentlig den er godt planlagt og det er godt i gang.
    BUSH trenger ikke noe særlig kunnskap om hverken sunniislam eller sjiaislam fordi mange muslimer i disse landene samarbeider godt med BUSH , USA.

    Afghanistan , Hamid Karzai
    Irak , Ayad Allawi
    Iran , People’s Mujahedin of Iran
    Palestina , Mahmoud Abbas

    Også videre med Den arabiske liga ….
    Vel, USA kan føle seg ubekymret og ikke minst fornøyd.

    takk
    zohre
    ————–

    God morgen, zohre 🙂

    Ja, vi som blogger på VGB har alle lært to nye ord: Gnøkking og snuffelen.
    Hva ordene betyr, vet jeg ikke, bortsett fra at det er tegn på at VGB er ute av drift.

    Så til kommentaren, – en veldig interessant kommentar, synes jeg.

    . Den visjonen du har om fremtiden, synes jeg er god og vakker, zohre.

    De demokratiske sunniene i Afghanistan og Palestina,
    den sekulære demokratiske sjiaen Allawi i Irak og den sosialt progressive sjiamuslimske Muhajedin i Iran.

    Det kan tyde på at skillet mellom sunni og sjia kanskje ikke er det viktigste for deg, zohre, men at fred, harmoni og demokrati er viktigere.
    Har jeg forstått deg rett?
    Jeg har regnet med at du selv er sjiamuslim, men vet det jo ikke sikkert…?

    Om det lykkes, gjenstår å se.
    Uansett tror jeg at samhold mellom sjiaer og sunnier er viktig.

    Abbas står for tiden nokså svakt i Palestina, og dessuten gjør Israels virksomhet med okkupering av stadig nytt land på Vestbredden at muligheter for fred i nær fremtid dessverre virker urealistisk.

    Valget av Ayad Allawi gir håp for fremtiden i Irak, men fremdeles er det ustabilt der, og ødeleggelsene som kom som følge av USAs folkerettsstridige invasjon av landet er jo kollossale.

    Karzai er jo motstander av Taliban, men har hans regime under USA ført til forbedringer for afghanerne?

    USA trodde altfor tidlig at seieren var vunnet, og regnet nok ikke med den store støtten som Taliban har fått av folket, særlig i sør, og den blodige borgerkrigen som nå herjer landet.

    Når det gjelder People’s Mujahedin of Iran, så må jeg erkjenne at dem vet jeg ikke så mye om, men jeg forstår det slik at de står for sosiale reformer og en mer sekulær islam, intet undertrykkende presteregime.

    Det kan godt hende at muslimer i eksil i USA har større politisk påvirkningskraft enn vi i Europa tenker over, men likevel:

    Om visjonen din skulle bli virkeliggjort, og det blir en fred som holder i Irak, Iran, Palestina og Afghanistan,
    vil jeg ikke gi Bush æren for det.
    Jeg mistenker at han hadde en annen agenda, og at det var USAs interesser som kom først.

    Men ingenting ville være bedre enn at jeg tar feil i min pessimisme, og at drømmen og håpet om fred og frihet går i oppfyllelse, zohre. 🙂

  13. Zohre april 10, 2010 kl. 3:44 am #

    Starlett du sier : Takk til norske, polske, franske og britiske soldater!

    Så Irak, Afghanistan , og ETC. kommer å takke USA, allianse , Russland , Kina , Japan og ETC. for friheten , freden eller den sanne Islam som er tanken ved ;

    takk
    zohre
    ————
    Jeg håper du får rett, zohre!

    I dag sender jeg ekstra mange tanker til polakkene som ofret så mye i den andre verdenskrig. Det var for å ære deres krigsinnsats at Polens president og mange andre ledere i Polen dro til Russland.

    Der møtte de selv døden. I dag er de katolske kirker fulle av sørgende som deltar i sørgemesse.
    Polen er jo et katolsk land.

  14. Zohre april 10, 2010 kl. 5:59 am #

    Jeg er sjiamuslim ja .
    Nå Iran pga. friheten i Irak og Afghanistan er nødt til å koordinere og vi ser at kvinner i Iran er mer frie enn før så BUSA ( USA ) egentlig har gjørt masse mer enn den.

    Når det gjelder mojahedin ved Iran så de er to grupper som er i bevegelser. Den ene er i Iran og den andre er i eksil og begge kjemper for frihet eller den sanne Islam.

    Nå det ser fint ut ,fra Afghanistan til Palestina og til og med muslimer i Kina .

    Sjiaislam kommer å miste innflytelsen som sunniislam mener at de er mer fanatisme.

    takk
    zohre

    ———
    Ja, jeg regnet med at du er sjiamuslim. 🙂

    Det blir spennende å se hvordan mojahedin innad i Iran og i eksil kan arbeide for et friere Iran og jeg håper at det lykkes.

    Du sier:
    ——-

    Sjiaislam kommer å miste innflytelsen som sunniislam mener at de er mer fanatisme.
    —————

    Hvorfor det? Iran er jo et sjiaislamsk land? Mener sunnimuslimene at sjiane er mer fanatiske?

    Hva med sunniene i ganske fanatiske Taliban og Al Quida?
    ———————-

  15. Zohre april 10, 2010 kl. 6:26 am #

    Det er ikke viktig at hva kommer til å skje ved Afghanistan, Irak , Iran , Palestina og etc. fordi «Nord-Norge» , Europa , USA har flyttet NATO til den Persiabukten og Saudi Arabia… , en permanent base som skal ha tilsyn til både den sanne Islam og selvsagt oljen .

    takk
    zohre

    ————–
    Jo, det er jo sant at NATO er der, selv om de egentlig er en nordatlantisk forsvarsallianse.

  16. btidag april 10, 2010 kl. 6:31 pm #

    hei Starlett…

    det første jeg tenker på når det gjelder invasjonen av Norge……

    mye egentlig – men først og fremst mangel på det meste på det politiske plan –

    fantes ikke politisk innsikt
    fantes ikke mye til forsvar
    fantes ikke kommandolinjer som fungerte
    fantes ikke politikere som ville si noe på tross av gjentatte varsler

    for å sette dette helt på spissen – sittende maktapparat burde ha vært arrestert
    og dømt for tjenesteforsømmelse

    ære være de som sto fram og kjempet og gav sitt liv
    de er krigens glemte helter

    tusen takk til alle disse

    det måtte bare sies….

    ————–
    Ja, det er sant at Forsvaret var for dårlig rustet.
    Spørsmålet er om Norge i det hele tatt ville ha hatt noen sjanse mot det voldsomme tyske krigsmaskinen som jo klarte å okkupere alle land de ville okkupere på kontinentet, bortsett fra Sovjet.
    Den røde armes innsats i den store fedrelandskrigen var formidabel og det var på Østfronten krigen snudde.

    ——–

    ære være de som sto fram og kjempet og gav sitt liv
    de er krigens glemte helter
    —————

    Ja, det er virkelig sant.

    Heltene i Nord-Norge gjorde en uvurderlig innsats. Uten de harde kampene frem til 10. juni ville tyskerne ha tatt konge og regjering før de kom seg over til London, med de alvorlige konsekvenser det ville ha hatt.

    Polakkene, som nå er i landesorg, gjorde en stor innsats i Narvik i kampen for Norge og mange ga sitt liv.

    http://no.wikipedia.org/wiki/ORP_«Grom»

  17. Zohre april 10, 2010 kl. 9:28 pm #

    Sjiaislam eller ayatollaene ( Ayatollah Seyyed Ruhollah Khomeini ) prøver å ha innflytelse over hele verden og de mener at sunniislam
    ( Den arabiske liga ) samarbeider med USA så sjiaislam er fanatisme det er med å tenke på at USA som er den mektige isteden for Gud .

    Taliban og Al Quida? Allerede har vært i krig med iransk myndigheter og Iran er livredde sunniislam .

    Sjiaislam som forårsaker at USA , og allianse befinner seg ved midtøsten.

    takk
    zohre

    ——

    Men det er jo forskjell fra land til land.

    Sunnamuslimske regimer i Afghanistan og Saudi-Arabia samarbeider med USA, mens sunnamuslimene i f.eks Taliban, Al Quida og Hamas er USAs fiender.
    Sjiamuslimene ved makten i Irak samarbeider med USA, mens det er store motsetninger mellom USA og de sjiamuslimske som sitter med makten i Iran.

    Jeg vet at Iran er redd ekstreme sunnimuslimer som Taliban, men samtid har de vel andre tanker om moderate sunnimuslimer som Abbas og Karzai ?

    Iran er jo et land som er rikt på naturressurser, ikke minst olje. Jeg tror at DET er en viktig grunn til USAs nærvær, zohre.

    Mener du at makthaverne i Teheran er redde for alle sunnimuslimske styreset?t

  18. Viljen april 10, 2010 kl. 9:34 pm #

    9. april er en meget viktig dag vi ikke må glemme!

    Jeg hørte et innslag på radio samme dag der noen ungdom ble spurt om deres forhold til de ofre som var gjort for at vi i dag lever i frihet, og det var sørgelige svar de leverte der. Som f eks denne; de syntes ikke Norge gjorde så mye under WW2 at det egentlig var noe å markere eller huske (!!! Jepp!!)
    Andre var en del mere reflekterte..

    Vi må _aldri_ (!!) glemme. Aldri!! Men i dag, når alt tralter og går og man ikke kjemper for noe i sine hverdager glemmer man fort at ting ikke alltid har vært så rosenrødt eller kommet til en like lett…. Jeg sier ikke at de unge i dag skal belæres i hvor tungt det var for sine aner, men de tar neppe skade av å få innkjøring i at det slettes ikke er så veldig lenge siden fremtiden så ganske annerledes ut enn den gjør i dag. Vårt land har en historie, og verden i dag står sammen i bl a NATO og FN av en meget viktig gunn.

    Det er med tung ærefrykt jeg hører på veteraner fra WW2. De som førstehånds kan frotelle om grusomhetene som fant sted. Ingen kan komme å si at Norge ikke ble merket av krigen, selv om vi muligens ble skånet mer enn andre land!
    Det er en skam at tyskerne fikk en så lett match! De burde møtt adskillig mer motstand selv om vi stod overfor en overmakt!

    Jeg skal lese Oliver H. Langeland`s «Drømmer ikke» med stor interesse. Det skader ikke å lese lese kritikk med _kritisk blikk_.
    Jeg er på god vei til å lese Alf R. Jacobsen`s «Blücher».
    Dette er svært interessant!

    Natos inntog i Afghanistan håper jeg slutter med Obama! Kan han avslutte det sin forgjenger startet? Bare tiden vil vise.

    De kan ikke bare gå fra et land lagt i ruiner selv om deres tilstedeværelse ikke ser ut til å hjelpe. Bush var en tyrann og krigsdespot på den andre siden og ikke det spytt bedre enn den mannen han «wanted dead or alive». Howdy!
    Mobiliseringen nå vet vi ennå ikke utfallet av, men krig løser intet… true true… men å dra…. nå…. løser heller intet.

    Jeg må komme tilbake jeg, Starlett. Sitter med et lettere rødvinshode mens gubben legger lillingen 😉
    Skål og… I`ll be back ;O))

    —————-

    Tusen takk, Viljen, for en kjempegod kommentar. Jeg er helt enig med deg i alt du skriver.
    Også enig i at det er vanskelig å forlate Afghanistan nå, men i fremtiden håper jeg at makthavere tenker seg bedre om FØR de går til krig!
    Moderne krig går alltid verst ut over de sivile, i enda mye større grad enn andre verdenskrig gjorde.

    —————–
    Vi må _aldri_ (!!) glemme. Aldri!! Men i dag, når alt tralter og går og man ikke kjemper for noe i sine hverdager glemmer man fort at ting ikke alltid har vært så rosenrødt eller kommet til en like lett…. Jeg sier ikke at de unge i dag skal belæres i hvor tungt det var for sine aner, men de tar neppe skade av å få innkjøring i at det slettes ikke er så veldig lenge siden fremtiden så ganske annerledes ut enn den gjør i dag. Vårt land har en historie, og verden i dag står sammen i bl a NATO og FN av en meget viktig gunn.
    —————
    Helt enig.

    En undersøkelse nylig viste at niende april ikke betydde noe for over 50 % av danske studenter.

    De VISSTE simpelten ikke at deres land ble okkupert av Tyskland 9. april 1940!

    Horribelt!

    Jeg mener det er viktig at de unge som vokser opp, kjenner til det vesentligste i historien, ikke minst for å forstå nåtiden og ha visjoner for fremtiden, men dessverre er det bare sånn ymse med de historiske kunnskapene.

    Kos deg med rødvinshodet! 🙂

  19. Zohre april 10, 2010 kl. 10:41 pm #

    Iran er hovedstaden for sjiaislam selv om det er Irak som iranerne besøker med Karbala som er en by i Irak, Karbala er det viktigste valfartsstedet for de sjiittiske muslimene.

    Saudi Arabia er hovedstaden for sunniislam med Mekka som det helligste stedet i islam.

    Iran ønsker å ha både Mekka og Karbala siden Saudi Arabia er med USA og mot sjiaislam.

    Så Iran nå ber til Kina isteden for Mekka for å kaste USA ut av Mekka .

    takk
    zohre

  20. Starlett april 10, 2010 kl. 11:07 pm #

    Ja, zohre, det er jeg klar over.

    Iran og over halvparten av irakerne er jo sjiamuslimer med Karbala som valfartssted.

    Men selv om Mekka ligger i sunniislamske Saudi Arabia så har vel alle muslimer adgang dit?

    Det er jo en av de fem søylene i Islam å dra på pilegrimsreise til Mekka minst en gang i livet hvis man har mulighet til det.. …

    Vil Iran ha politisk makt i Mekka, altså at Mekka blir en del av Iran?
    Det er vel ikke realistisk?
    Men USA har vel ikke noe i Mekka å gjøre.
    Er ikke Mekka bare for muslimer, men for ALLE muslimer?

    Jeg skjønner ikke hva Kina skal gjøre med det, zohre.
    Men enig i at USA ikke skal være i Mekka.

  21. Zohre april 10, 2010 kl. 11:22 pm #

    NATO er i Mekka ( Saudi Arabia ) i Asia.

    Så Iran ber til Kina for å kaste USA både fra Mekka og Asia ut så derfor Irans atomprogram skaper hodebry.

    Hvorfor NATO er i Asia i at den tilhører til USA , EU sier sjiaislam til sunniislam ?

    takk
    zohre
    ——
    Ja, NATO er i Saudi Arabia, for SA og USA er allierte, men i selve MEKKA er de vel ikke?
    Men USA eier ikke Asia!

  22. Cezanne-2 april 11, 2010 kl. 4:44 pm #

    Et flott monument som også forteller om uskyld,håp og kjærlighet!

    Ha en flott kveld,Starlett 🙂
    ——
    , Cezanne
    Ja, det var en god beskrivelse. Ønsker deg en flott uke!

  23. Gullhjerte april 11, 2010 kl. 6:14 pm #

    Polakkene har lidt meget. De er katolikker og ble skutt i senk at de ateistiske i Stalins hær. Det skulle de markere i går. Da styrtet flyet og alle døde.
    Nå har katolikkene i Norge åpnet hjertedøra for dem.

    Det har jeg nettopp skrevet om. Er du ikke enig med meg?
    Hvis alle hadde den buddhistiske visdommen, ville verden ha vært god.

    Men nå vil mane til å være solidarisk med katolikkene som blir behandlet urettferdig.

    ———-
    Ja, det var en fryktelig og ufattelig tragedie. Det er sant at Polen er et dypt katolsk land.

  24. Breiflabben april 11, 2010 kl. 6:30 pm #

    Viktig å minne om dagen og spesielt kampene og motstanden i Nord-Norge. Ikke lenge siden jeg så et program på TV fra motstandskampene.
    Ingen tvil om at det var viktig.
    I går satt jeg med tårer i øynene og så på det tragiske som skjedde med den polske delegasjonen som mistet livet i den tragiske ulykken.
    Jeg har noen polske kamerater og jeg har jobbet der borte en stund.
    Et flott folkeferd som nå er i stor sorg.

    Egentlig helt ufattelig at slikt kan skje ved en slik anledning som det jo var.

    Tror aldri jeg har sett Putin mer oppriktig sorgfull som jeg gjorde i går.

    En annen ting, for meg kan dem trekke seg ut av Afganistan på dagen. Det samme med Irak.

    Hvordan tror du det ville gått?

    Nå skal jeg se golf eller som Mor Hubro ville ha sagt: Nå skal jeg ha fisk til middag 🙂

    Du må hilse hvis du «ser» henne 🙂
    ——-
    Ja, en fryktelig tragedie. Jeg føler som deg.
    Nei, å trekke seg ut nå helt plutselig er nok vanskelig, men de skulle aldri ha startet krigen. Og jeg håper at mn i fremtiden tenker seg bedre om før man går til angrepskrig.
    Lykke til med golftittingen! 🙂

  25. Zohre april 11, 2010 kl. 7:08 pm #

    Den katolske er i sorg og granskningen skal holdes i Russland og nå Iran som også bruke russiske fly vil forstå at det har ikke noe med religion å gjøre.

    takk
    zohre
    ——–
    Nei, ulykken har ikke noe med religion å gjøre.

  26. Gullhjerte april 11, 2010 kl. 7:20 pm #

    Zohre

    Det var ikke noe var galt med flyene, men de landet i tåken. Hvis de som døde hadde kommet fra Iran hadde det vært islamsk sorg og hvis de hadde vært buddhister, hadde det vært buddhistsorg, men de var katolikker, så defor katolsk sorg.

    Jeg støtter de som sørger med kjærlighet.

  27. Zohre april 11, 2010 kl. 7:28 pm #

    Gullhjerte

    Tåken , eller en teknisk feil
    Men, alle uansett er i sorg selv om teknologien . Kanskje FRED har eget språk og den er ikke den avanserte

    takk
    zohre
    ——-Ja sorg er ikke avhengig av teknologi. FREDENS språk er det fineste språket. 🙂

  28. Gullhjerte april 11, 2010 kl. 7:42 pm #

    Vi alle sørger, men vi må være snille med katolikkene som har åpnet sin hjertedør. Det er veldig mange fra Polen i Norge.

    Vi må ikke være urettferdige mot katolikkene.

    Jeg har skrevet om det

    http://32383.vgb.no/2010/04/11/solidaritet-og-kj%c3%a6rlighet-til-alle-jordens-katolikker/

    ————
    Spennende. Mange gode poenger.

  29. Zohre april 11, 2010 kl. 7:52 pm #

    katolikkene er majoriteten ved kristendommen og de har det godt det tror jeg .

    Den østlige delen av religionen .

    takk
    zohre
    ——–
    Ja, det er vanskeligere for muslimer enn for katolikker i Norge.
    Uansett mener jeg at vi skal respektere hverandres religion!
    Det sdrives mye løgnaktig propaganda både mot katolikker og muslimer.

  30. MorHubro april 11, 2010 kl. 7:56 pm #

    Æres dem som æres bør!
    Heltene fra Nord!
    Polakkene og franskmenn!

    Englenderne sviktet og stakk av!

    Ulykken med de polske politikere var uhyggelig, og mitt hjerte blør. Jeg har grått over deres sorg. De var meget tapre under krigen.

    Hvis deres religion gir dem lindring i sorgen, bøyer jeg meg for det.
    Jeg vil ikke være smålig!

    Menneskene er mangfoldig!

    ——-
    Tiltredes, MH.

  31. Gullhjerte april 11, 2010 kl. 8:03 pm #

    MorHubro

    Jeg har skrevet om det og hykleriet. Det kan du lese på min blogg.

    zohre

    De blr beskyldt for barnemishandling og pedofili, og det er urettferdig.
    Derfor har de det vondt.

  32. Zohre april 11, 2010 kl. 8:07 pm #

    Gullhjerte

    Pedofili er egen sak men, videre med vold eller mishandling det har ikke noe med deres tro å gjøre .

    takk
    zohre
    ——
    Sant, zohre.
    Det har ingenting med religionene å gjøre.

  33. Gullhjerte april 11, 2010 kl. 8:19 pm #

    Nei, det har det ikke, for alle er gode innerst inne og altet er ett.

    Hmmmmm??

  34. Jan Hansen april 11, 2010 kl. 8:59 pm #

    Hei Starlett

    Det er riktig. Kampene i Nord-Norge reddet både regjering og selvrespekt.

    Takken til Polen slutter jeg meg til.
    De som druknet ved Narvik var modige menn.

    Flyulykken i går er tragisk. Hvordan kunne det skje?

    Gullhjerte og zohre

    Polakkene har hatt bruk for den katolske kirka siden ulykken, og det vil de ha i fortsettelsen.
    ———-

    Hei Jan, ja jeg er enig med deg.

  35. Zohre april 11, 2010 kl. 9:04 pm #

    Jan Hansen

    Kirka vel, det er greit da menneskene se sorgen rett i ansiktet og snakker bedre med Gud .

    takk
    zohre
    ——–

    Jeg tror mennesker har forskjellige måter å takle sorg på.

  36. Gullhjerte april 11, 2010 kl. 9:17 pm #

    Zohre

    Hvem er Gud?
    Jeg har hørt at jødene og de kristne ikke tåler å se gud for da går det dem ille.
    Derfor er presten eller lederen en mellommann for dem.

    Meditasjon og et enkelt liv er bedre. Uten kjøtt og alkohol.

    ——–
    Eksistensielle spørsmål som ikke er så lett å drøfte i en kort kommentar.

  37. Zohre april 11, 2010 kl. 9:26 pm #

    Gullhjerte

    Gud , jeg elsker deg med alle mine sanser :
    http://vgbno31652.vgb.no/?p=41

    Gud er den ånden som mennesket søker til og alle egentlig søker til samme Gud.

    Men, om en trenger mellommann det er som nå vi snakker sammen om tro, kunnskap , og etc.

    Islam sier tro kan ikke oppnåes med tvang og det er ånden som skal utvikle seg videre ergo kjøtt eller drikke er uvesentlig å meditere med

    takk
    zohre
    ———–
    Nei, tro kan ikke tvinges på noen.Og det man spiser og drikker har mindre betydning.

  38. Gullhjerte april 11, 2010 kl. 9:43 pm #

    Zohre

    Gud er altet, Gud er i alt og alt er i Gud, og derfor skal vi leve kjærlig sammen og seile i fred på jorda med mat som er sunn for sjelen, og vennskap, meditasjon og ånd.

    Jeg tror at det er et hemmelig forbund mellom Jesus, Buddha og Muhammed som de i den høyere inkarnasjon forstår og ikke vi riktig ennå.

    Det kan hende at alt som skjer har en mening som vi ikke vet om.
    —–
    Jeg vet ikke riktig hva jeg skal si, Gullhjerte. Meditasjon kan sikkert være bra.

  39. Zohre april 11, 2010 kl. 9:55 pm #

    Gullhjerte

    Hvis Gud er altet så hjernen ikke kan forstå den selv om med mellommann som Kirke, Moske og etc.

    Men, å lese deres hellige bøker skal være like hos alle siden ånden som tolker vel, selv om med den analfabetiske trenger ikke noe mellommann for å forstå Gud.

    Profetene er lett å forstå og den trenger ikke mellommann enn bare å bruke språket som overalt.

    takk
    zohre

    ———-

    Enig i t språket er veldig viktig for å forstå hverandre og for å tolke skrifter.

  40. Zohre april 11, 2010 kl. 9:57 pm #

    Starlett God kveld ,savner deg

    Er snøen over hehehe

    takk
    zohre
    —-
    NÅ begynner det å våres ja. Heldigvis…Fin kveld til deg, kjære zohre. 🙂

  41. Gullhjerte april 11, 2010 kl. 10:05 pm #

    Jeg tror at profetene og de innvidde er mellommenn og språket er veldig viktig.

    Det var språkproblemer som gjorde at flyet styrtet. Flyverne forsto ikke meldingen. Alle som kjører fly må forstå det flyvelederne sier, for ellers går det galt.

    —-
    Språket er viktig, ja, Gullhjerte. Hvis det er riktig at det var språkproblemer som førte til flystyrten, er det veldig betenkelig. Det skulle ikke være mulig.

  42. Zohre april 11, 2010 kl. 10:11 pm #

    Gullhjerte

    Korrekt .

    Språk er hjernen og den er 300 % og språk er ånden og den er uendelige.

    Profetene og mellommenn er språket og tvang er hverken hjernen eller ånden.

    ———-
    Jeg skjønner egentlig hva du mener med at hjernen er 300 %, men jeg ser at du har forklart det til Gullhjerte, zohre. 🙂

    takk
    zohre

  43. Gullhjerte april 11, 2010 kl. 10:14 pm #

    zohre

    Ikke tvang, men språk og ånd.
    Men hjernen er ikke mer enn 100%, for 100% er det meste som går an.

  44. Zohre april 11, 2010 kl. 10:16 pm #

    Gullhjerte

    100 % er dyrehjerne .
    300 % er menneskehjerne.

    Derfor språk er den menneskehjernen ergo ånden

    takk
    zohre
    ——–

    Cogito ergo sum, – Jeg tenker, altså er jeg…… ? 🙂

  45. Gullhjerte april 11, 2010 kl. 10:29 pm #

    Kan vi ikke tenke med hjertet?
    Jeg tror at hjertelaget er viktig.
    Hvis alle hadde et hjerte av gull, ble det ikke krig, og da hadde de ikke kriget i Narvik eller andre plasser.
    Jeg tror at fiskehjerne er 20 %.
    Lavere dyresorter 30 %

    Ville dyr 50 %

    Hund, katt, ape og delfin 80 %

    Menneske 100%

    Jeg synes at 100 % er det høyeste tallet.

    Jesus, Muhammed og Buddha hever seg over 100%, men ikke Moses eller paven!

    ———–
    Jeg får assosiasjoner til Aristoteles. 😉

  46. Zohre april 11, 2010 kl. 10:35 pm #

    Gullhjerte

    Du nå forklarer veldig fint.

    Så med 300 % så mener jeg at det er en forskjell mellom Descartes som oppdaget hjernen eller Einstein som oppdaget lysets hastighet ellers da en analfabet kjenner ikke til noe bokstave eller tall enn bare å se.

    Profetene skal ikke inn fordi de da var veilederne til ånden.

    takk
    zohre
    ———-
    Jeg tror jeg nå har forstått hva du legger i begrepet. 🙂

  47. Gullhjerte april 11, 2010 kl. 10:46 pm #

    zohre

    Takk!
    Nå tror jeg at jeg forstår.

    Vanlige mennesker har 100% hjerne, men de aller klokeste som Buddha, Muhammed,Jesus, Einstein, Descartes og andre vise menn har mer hjerne. Derfor 300 %

    En analfabet som aldri har fått lære å skrive og lese kan være like klok og ha like god hjerne som alle andre.

    Hjerne, hjerte, vilje, mot, harmoni, rettferdighet og kjærlighet er det menneskesjelen trenger.

  48. Zohre april 11, 2010 kl. 10:56 pm #

    Gullhjerte

    Buddha er et menneske ergo et statue og den kan godt være 300 % hjerne men, Profetene Mohammad , Jesus , Moses og etc . kun er veilederne til ånden.

    Men, hjernen 300 % er ikke det samme om ånden ergo FRED som skriver min kjære Starlett

    takk
    zohre

    —————

    FRED hører sammen med ånden…….? Jeg tror også at det er vi mennesker som åndsvesener som har ansvaret for fred i verden.

  49. Zohre april 12, 2010 kl. 8:53 pm #

    …men i selve MEKKA er de vel ikke?…
    ______

    Starlett hei

    Nei men, hvorfor er de der ? Er det pga. at ellers Mekka skal bombarderes av en eller annen makt og USA og SA er så allierte ,

    De har angst for at Mekka kommer i fare derfor må det bli en allianse mellom dem . Iran så foretrekker Kina fordi da religion er mindre betinget.

    takk
    zohre
    ———–
    zohre, jeg forstår ikke hvorfor USA er i SA. Jeg tror det har med oljesamarbeid å gjøre.
    Jeg kan ikke tro så galt at selve Mekka kommer i fare.
    Der er jo Islams største helligdom, og det må alle verdens ledere respektere.

    Jeg vet ikke om et nært samrabeid mellom Saudia Arabia og Kina er realistisk.

  50. Zohre april 12, 2010 kl. 9:29 pm #

    …katolikker og muslimer…
    ____

    Den ortodokse eller Den katolske eller Protestantism så Islam egentlig det er den Protestantism som er i bevegelser samtidigheten ?

    takk
    zohre

  51. Starlett april 12, 2010 kl. 10:17 pm #

    Jeg skjønner tankegangen, zohre,for Islam er jo både i bevegelse og forandring i samtiden, men har ikke tenkt slik før.

  52. Zohre april 12, 2010 kl. 10:21 pm #

    zohre, jeg forstår ikke hvorfor USA er i SA….
    _______

    Fordi da slå jeg deg ( Mekka ) skikkelig . P.G.A angst :

    USA vil oppnå dette med at å slå det er ikke riktig .

    Kina har ikke noe med Islam eller tvang å gjøre.

    takk
    zohre

  53. Starlett april 12, 2010 kl. 10:56 pm #

    For å slå Mekka? Det kan jeg ikke tro at Obama vil.
    Tenker du at de har angst for Iran?

    Nei, Kina har ikke noe med Islam å gjøre, eller med kristendom.
    Men Kina har en del demokratiske problemer.’

    http://8978.vgb.no/2008/03/08/kina-bruk-ytringsfriheten-mot-kvinneundertrykking-kjonns-selektering-sensur-og-kinastibet-politikk-oppdatert/

  54. Zohre april 12, 2010 kl. 11:06 pm #

    Starlett
    Islam tolkes som å slå , bevege hånd og særlig er sjiaislam .
    derfor da alle har angst mot denne religionen så Mekka kommer i fare hvis sjiaislam ødelegge freden med å slå : smittsomme

    Vel, Iran tror at Kina er større enn USA for å slå

    takk
    zohre
    ———-
    Tenker du da på de som styrer i Iran eller på alle iranere, også dere som er i opposisjon og kjemper for menneskerettighetene?

  55. Zohre april 12, 2010 kl. 11:30 pm #

    http://8978.vgb.no/2008/03/08/kina-bruk-ytringsfriheten-mot-kvinneundertrykking-kjonns-selektering-sensur-og-kinastibet-politikk-oppdatert/

    Den jeg har lest før og det er den eneste kommentaren av kjære Mahmood Amiry Moghaddam på din blogg kjære Starlett

    takk
    zohre
    ———-
    Ja, han har gjort en flott jobb, zohre!

  56. Zohre april 13, 2010 kl. 12:40 pm #

    Hitler ble slått av pappaen sin , læreren sin .
    Sunnimuslimer mener at sjiamuslimer slår.

    Iran altså sjiamuslimer søker hjelp til Nynazisme men, de er ikke så mange av dem , så Kina det blir et godt alternativt.

    Vel, sunniislam mener at Iran sier Kina er stor isteden for å si Gud er stor. Israel da derfor blir et fellessak for Iran og Nynazisme .

    takk
    zohre

    ———–
    Mener virkelig sunniene at sjiamuslimene er nynazister? Hva mener du selv? De sjiaene jeg kjenner, har ingen sympati med nazismen.

  57. Zohre april 14, 2010 kl. 12:59 pm #

    http://www.backupflow.com/g.htm?id=8078

    Starlett God dagen , den liker jeg godt

    takk
    zohre

  58. Zohre april 14, 2010 kl. 7:47 pm #

    Starlett hei

    George W. Bush og senior etter erfaringene fra andre verdenskrig nå starter de krigen med Sjiaislam.

    Fordi pga. den iranske revolusjonen så mener Sunniislam at USA og allianse er ved den Persiabukten.

    Sunnimuslimer mener at sjiamuslimer er :
    de elendige , de gråtende , de skrikende , de angripende og etc. og hvis det var ikke for disse egenskapene så Islam hadde et bedre forhold til omverden og det iranske atomprogramet også var unødvendig.

    takk
    zohre

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: