Kjell Arild Pollestad. – Kirken og Heksejakten.

14 apr

Beskyldningene mot pater Kjell Arild Pollestad er tragiske og opprørende. Dessverre viser de hvordan Janteloven gjør seg gjeldende overalt, også innad i den katolske kirken (Heretter kalt Kirken).

Pollestad luftet selv ut i Aftenposten, og fortalte om det «alle» visste, hans påståtte seksuelle overgrep mot Reidar Voiht.  Her kan leseren også  få en anelse om  mobbingen som enkelte maktpersoner har utsatt  Pollestad for i over 20 år.

Mange mennesker, (og jeg er en av dem,) anser Pollestad som den mest begavete, kunnskapsrike,interessante, positive, humørfylte og inkluderende prest i Kirken. Han har en dyp menneskekunnskap, svært god sosial forståelse og empati. Han har usedvanlige evner til å sette seg inn i medmenneskers sted, til å gi gode råd, og til å forstå og tilgi mennesker.

Han er den eneste nålevende norske prest som har skrevet bøker som har angått vanlige mennesker. Han har gjennom sitt forfatterskap fått både lutheranere og kirkefremmede i tale. Mens andre skriver for en liten indre krets, skriver han for oss alle. Takk til Pollestad for hans glitrende forfatterskap! Jeg håper han snart utgir mer.

Han har i årevis vært en inspirerende reiseleder til Roma og på Hurtigruten og har holdt utallige foredrag rundt omkring i landet, og i andre land og verdensdeler.

Kort sagt: En ruvende personlighet i Kirken. Kirken trenger flere av hans slag.

Pollestad har dessuten vært kontroversiell. Han har både skriftlig og muntlig gitt uttrykk for meninger som ikke er mainstream i Kirken. Enkelte bøker har falt noen tungt for brystet. Blant annet har han et mer liberalt og moderne homofilisyn enn prester flest, han har i årevis svært klart talt Paven midt i mot når det gjelder kondombruk, ikke minst på grunn av Aidsepedimien i Afrika og han har også svært klart talt imot dem som med Bibelen i hånd forsvarer Israels rett til å gjøre hva de vil.

Han ble tydeligvis FOR populær og var for dyktig og kontroversiell for misunnelige middelmådigheter. Det er forstemmende at sjalu, smålige og dogmatiske mennesker skal rotte seg sammen mot den Ene som er et hode høyere enn dem.

Rent fysisk er han imidlertid et hode lavere enn Reidar Voiht, som han angivelig skulle ha gjort seksuelle tilnærmelser til.
Nå er «tilnærmelsene» (godnattklemmene) oppgradert til «Voldtektsforsøk!»

Når blir det «Fullbyrdet voldtekt»?

Reidar Voiht skulle altså ha blitt utsatt for voldtektsforsøk av Pollestad på Høvringen i august mens han var student.

Hvorfor i all verden reiser han da, helt frivillig, sammen med Pollestad til Roma og deler rom med ham i oktober samme år?

Et merkelig valg  hvis han var et voldtektsoffer. Det er lite troverdig at han oppfattet Pollestad som noen seksuell trussel eller at han ble overfalt på Høvringen.
Hvorfor politianmeldte han ikke Pollestad for 15 år siden, hvis det var noe å anmelde? Hvorfor har Voiht behov for å ikle seg offerrollen NÅ?

Pollestads motstandere ville ha ham vekk. Ikke på grunn av «seksuelt misbruk», men fordi han ikke passet inn i noen A4-form, fordi han var kontroversielt og fordi folk lyttet på hva han sa og leste det han skrev. I dette renkespillet ble Reidar Voiht en nyttig idiot.
Voiht ble trodd, leser vi. Ja, han ble trodd av mennesker som ville tro ham fordi de ville skade Pollestad og marginalisere hans innflytelse.

En annen uredelig sammensausing: Tidligere biskop  Müller har tilstått overgrep mot en mindreårig ministrant. Andre saker om overgrep mot mindreårige har blitt avdekket. Det er godt at dette kommer frem i lyset og at Kirken blir åpen her, at de reelle ofre får oppreisning og at de reelle overgriperne får straff.

I  DENNE sammenhengen passer det altså Reidar Voiht å «stå frem» som Pollestads «offer» til aviser som selvsagt ser salgspotensialet i slike «avsløringer».

Maken til uredelighet! Uansett hvordan Voiht oppfattet Pollestads handlinger: Det er spekulativt og nedrig å blande hendelser mellom voksne menn inn i saker som omhandler  overgrep mot barn, om pedofili.
Det er en utilatelig og nærmest utilgivelig oppførsel mot en tidligere venn!

Har Voiht og de kreftene som står Pollestad i mot, glemt det åttende bud?

Du  skal ikke vitne falskt mot din neste!

Når Lars Roar Langslet, som kjenner Pollestad,  i VG tillater seg å korrigere feilopplysninger og fortelle om konspirasjonen mot Pollestad, får han refs  av en partifelle som ikke kjenner saken.

Jeg  synes det er flott  at kompetente mennesker og eldre katolikker som Lars Roar Langslet tar til orde mot forhåndsdømmingen.

Jeg skjønner at Pollestad i frustrasjon sa opp prestestillingen i Tønsberg, men synes det var trist.
Trist for de troende i Vestfold.

Jeg forstår at Pollestad nå har nedlagt sitt embete som prest i et land der en klem blir til Voldtekstsforsøk.
Men det er trist. Trist både for de troende og for venner av Kirken i Norge.

Ingen middelmådigheter vil klare å knekke den store innflytelsen Kjell Arild Pollestad har og det han har betydd og stadig betyr for svært mange mennesker !

Nå venter vi bare på flere gode, stimulerende, humoristiske og tankevekkende bøker fra Pollestads hånd.

pollestad

101 kommentar til “Kjell Arild Pollestad. – Kirken og Heksejakten.”

  1. Zohre april 14, 2010 kl. 8:00 pm #

    Kjell Arild Pollestad er en forfatter og er kjent med kunnskap eller språk er makt.Så denne heksejakten er som Descartes sier JEG.
    Pollestad også en gang ble nevnt en fra Polen ?

    takk
    zohre

  2. Starlett april 14, 2010 kl. 8:13 pm #

    Hei zohre

    Ja, det er sant at han er en svært god forfatter, med både mye kunnskap og godt språk. Han behersker dessuten veldig mange språk som nesten ingen nordmenn kan, og han er godt kjent i Asia, har større respekt og ydmykhet overfor ikkekristne religioner enn de fleste andre.

    Men noen få maktmennesker har mobbet og motarbeidet ham lenge før disse beskyldningene kom.

    Descartes måtte jo rømme til Sverige fordi tankene hans ble for farlige for maktmenneskene i Frankrike.
    Det er fryktelig at Pollestad nå er i Frankrike på grunn av enkelte maktmennesker i Norge.

    Pollestad kjenner nok godt til Polen, som er det mest katolske landet i Europa.
    Jeg er sikker på at Pollestad er uskyldig og at beskyldningene mot ham er fabrikert for å få han bort.

  3. Zohre april 14, 2010 kl. 8:19 pm #

    …Jeg er sikker på at Pollestad er uskyldig og at beskyldningene mot ham er fabrikert for å få han bort.
    _____

    Hvorfor da en foretrekker å forlate et solid holdepunkt samt det er trygt og egentlig Norge trenger ham , det er en forskjell med å rømme

    takk
    zohre

  4. Starlett april 14, 2010 kl. 8:44 pm #

    Zohre

    Ja, han rømte jo ikke akkurat som Decartes, men flere av bøkene han har skrevet, satte enkelte sinn i kok. Så er han dominikanermunk, og som munk må han adlyde det de øverste i ordenen bestemmer. Det må alle munkene. Derfor må alle regne med at de kan bli flyttet.

    I 2002 gjendiktet Pollestad dikt av den gresk/ortodokse Konstaninos P.Kavafis : Siden jeg ikke kan tale om min kjærlighet .

    Dette ble veldig dårlig mottatt av enkelte og det medførte at Pollestad og en annen person måtte forflyttes, fordi det ble sagt at de to medvirket til polarisering i kirken. (Motsetninger.)
    ¨
    Pollestad skulle være 2 år i ordenes franske kloster.
    Men nå har han etter egen vilje vært der i nesten seks år.

    Jeg regner med at det er fordi han føler seg lite vel i Norge.
    1/3 av de katolske prestene deltok i et «opprop mot Pollestad».
    Heldigvis viste flertallet, 2/3 av prestene, mer forstand.

    Dette hadde ingenting å gjøre med de bisarre anklagene som han nå har fått mot seg.

    Men han fikk altså høre at hans forfatterskap var en belastning for Kirken.

    Hans forfatterskap er glitrende og fortjener honnør, ikke refs!

  5. Zohre april 14, 2010 kl. 8:56 pm #

    Starlett
    Det høres mer skummelt ut enn Islam eller ?

    Fordi Islam er tro først og fremst så tvang også kommer i tillegg men, i kristendommen en ikke kan finne et holdepunkt utifra heksejakten

    takk
    zohre

  6. Starlett april 14, 2010 kl. 9:17 pm #

    Ja, det kan du gjerne si, Zohre.
    Nå vil ikke jeg si at Islam er skummel. 🙂

    Koranen er en storartet bok !

    Men alle religioner, også kristendom og Islam, kan misbrukes.
    Islam forbyr selvmord, ikke sant?

    I så fall kan man ikke si at selvmordsbombere handler i pakt med islam.

    Kristne har historisk brent mange muslimer og jøder som kjettere, men det er lenge siden.

    Heksejakt er ikke uttrykk for kristendommens vesen, men noen misbruker alltid religion.

    Å blande Pollestad inn i sakene om pedofili, er jo vanvittig.

    Voiht var en voksen mann da de påståtte «overgrepene» skulle ha funnet sted, og han var både sterkere, yngre og større enn Pollestad.

    Dessuten reiste han frivillig til Roma sammen med Pollestad ETTER at han etter eget utsagn var blitt utsatt for «voldtektsforsøk».

    Ville han gjort det om han var redd for å bli voldtatt?

    I think not.

    Det var jo svært beleilig at han sto frem like etter offentligheten hadde fått vite at Müller hadde tilstått overgrep mot en mindreårig.

    15 år etter at disse hendelsene skulle ha funnet sted.

    Jeg lurer på hva motivet var.

  7. Zohre april 14, 2010 kl. 9:28 pm #

    Når det gjelder pedofili eller “voldtektsforsøk” så det skal være et enkelt sak for en hjerneforsker for å få et nøyaktig bildet av blikket

    Islam forbyr selvmord, ikke sant? Starlett det er bare å tolke ettersom.

    Krigen mellom Islam og kristendommen ligger her på dette innlegget tror jeg.

    takk
    zohre
    ————-

    Nei, zohre, dette har ingenting med krig mellom kristendom og Islam og gjøre. Pollestad er dessuten MOT alle slike kriger. Han gikk i demonstrasjonstog mot krigen i Irak og kritiserer Israels krigsforbrytelser mot palestinerne.

    Kan en hjerneforsker avsløre om et menneske er pedofil?

    Pollestad er ikke blitt beskyldt for å være pedofil, og han er «bare» beskyldt for «seksuelle tilnærmelser», noe som ikke er straffbart.
    Jeg har gitt både katolske prester og nonner klemmer, men jeg håper jeg ikke av den grunn blir beskyldt for voldtektsforsøk.

    Det er Prosessen mot Pollestad jeg reagerer på.

    Jeg vet at radikale islamister bruker selvmordsbombere som våpen mot overmakten, men det er vel ikke i pakt med Koranen?

  8. Anders april 14, 2010 kl. 9:30 pm #

    Jeg kjenner ikke til Pollestad. Og jeg interesserer meg ikke for kirkene. Men det er nå slik at slike organisasjonsstrukturer med prester i sølibat eller ei må dekke til masse overgrepstilfeller for å holde fasaden.

    ———-

    Svaret til deg står som egen kommentar under her, Anders.:)
    Det er ingen holdepunkter for at det er masse overgrepssaker i den katolske kirken i Norge
    Men det er et betydelig mediahysteri!

  9. Zohre april 14, 2010 kl. 9:56 pm #

    Men , det må være disse grunnene som pedofili eller voldtektsforsøk og “seksuelle tilnærmelser” for Kristne har historisk brent mange muslimer og jøder som kjettere, men det er lenge siden.Derfor dette innlegget er mer enn Kjell Arild Pollestad eller den katolske kirken.

    Det er ellers ingen annen grunn for uenighet mellom Islam og kristendommen.Svin er forbudt i Islam da derfor

    takk
    zohre
    ———
    Jo, det kan du kanskje ha rett i. Muligens er det noen som ikke liker Pollestads åpne holdning til Islam. Innlegget handler om maktmisbruk og bakvaskelser.
    Svinekjøtt er jo forbudt i mange religioner, i Islam, jødedom, i enkelte kristne menigheter som f.eks Adventistene, i hinduismen og i buddhismen.

  10. Starlett april 14, 2010 kl. 10:05 pm #

    Hei Anders, hyggelig å se deg her igjen! 🙂

    Dette handler ikke primært om kirker eller om man kjenner Pollestad.

    Det handler om påstander om overgrep som neppe har rot i virkeligheten.

    Hvis du ikke kjenner Pollestads forfatterskap, anbefaler jeg deg å BLI kjent med det.

    Vi har alle mye å lære av ham.

    Du må være kritisk til det du leser i tabloidaviser og leser rundt omkring på blogger, Anders!

    Sannheten er at vanlige menn prosentvis begår dobbelt så mange sexovergrep som katolske prester, og at bare en liten del av det blir anmeldt.

    Selvsagt er det helt uakseptabelt at en prest utfører pedofile overgrep, men incest eller overgrep fra lærere, idrettsledere eller ungdomsledere er like ille, og incest er aller verst.

    Vi har lest oss så blinde på overgrep i Kirken at vi glemmer alle andre overgrep i samfunnet, overgrep som florerer og som nå ikke har medias interesse.

    Kanskje saken om Pollestad hadde interessert deg mer om du hadde lest hele innlegget MED lenker?

    Ville DU ha reist til Roma med en mann og delt dobbeltrom med ham dersom han like før hadde forsøkt å voldta deg?

    Neppe.

    Det er ANDRE grunner til prosessen mot Pollestad og den burde interessere alle som bryr seg om demokrati, redelighet og skikkelige forhold på arbeidsplassen.

  11. Zohre april 14, 2010 kl. 10:13 pm #

    De som mistenker masse overgrepssaker i den katolske kirken i Norge så de er allerede mistenksomme og problemet er hos dem

    takk
    zohre
    ——–

    Ja, hvis man leter, får man «bekreftet» fordommene sine, så det har du helt rett i , zohre.

  12. Zohre april 14, 2010 kl. 10:19 pm #

    takk
    zohre

    —-

    Fint bilde. 🙂

  13. Starlett april 14, 2010 kl. 10:27 pm #

    Hei, zohre

    Jeg oppdaterte dette innlegget med litt mer tekst, en lenke og et bilde av Pollestad.

    Du skriver:

    ———-
    De som mistenker masse overgrepssaker i den katolske kirken i Norge så de er allerede mistenksomme og problemet er hos dem
    ————

    Godt sagt! 🙂

    Naturligvis skal man ta reelle, virkelige overgrep på alvor og ha nulltoleranse for det, men hvis man ser en overgriper i enhver prest, ja, da har man et problem.

    I tilfellet med Pollestad så var det altså en voksen mann som SELV er prest, som har beskyldt Pollestad for overgrepsFORSØK på særdeles tynt grunnlag, og på disse tvilsomme ordene fra EN person, ord som Pollestads fiender har brukt for alt det er verdt og enda mer, og med tabloidene i hælene, blir altså Pollestad stilt i en moderne gapestokk i pressen.

    Det er uhyrlig!

  14. Stian april 14, 2010 kl. 10:30 pm #

    Unnskyld at jeg bryr meg. Men, hva i all verden har denne mannens forfatterskap å gjøre med denne saken?! Han kan da vel være overgriper selv om han skriver bøker som hjelper mennesker? Er verden virkelig så svart-hvit at selv ikke Hitlers kunst kunne ha vært bra selv om han altså står ansvarlig for kanskje tidenes folkemord? Det finnes gråsoner – og det er der de fleste mennesker lever. Jeg mener bestemt det er feil å gå ut og støtte et menneske ved å anklage et annet for løgn og svartmaling i en så graverende sak som denne. Tenke før man skriver. Det kan vise seg å være en fin leveregel…
    —————-

    Selvsagt kan en mann være overgriper selv om han skriver bøker. Hamsun skrev noen av de beste bøker som finnes i Norge, men han ble nazist. Prosessen mot Hamsun var en tragedie.

    Å sammenligne Pollestad med Hitler var vel noe overdrevent og overilt?
    Jeg er helt enig i at det finnes gråsoner, og at vi lever i disse gråsonene. Ingen er perfekt. En av Pollestads styrker er nettopp hans evne til å skjønne nettopp dette og til å støtte folk.

    Jeg gir ikke Voith all skyld. Når jeg kaller ham for en nyttig idiot, er det fordi han lar seg bruke i en større sak. Pollestad har hatt motstandere i Kirken helt fra åttitallet, og det er ikke minst på grunn av FORFATTERSKAPET.
    Hans angripere mener at FORFATTERSKAPET skader Kirken!

    En slik holdning er dum, smålig, intolerant og bakstreversk.
    Derfor er det i høy grad relevant å trekke Pollestads forfatterskap, hans synspunkter og hans popularitet inn. Hadde han bare vært en middelmådig prest uten egne meninger, ja, da hadde han fått være i fred.

    OM Pollestad mot formodning skulle være skyldig i det Voith anklager ham for, (noe jeg sterkt betviler), så kan jeg ikke forstå at det er særlig graverende. Hvor mange ganger har ikke folk «prøvd seg» på andre? Når jeg tenker meg godt om, har jeg blitt utsatt for seksuelle tilnærmelser av mennesker jeg ikke ville ha sex med mange ganger. Skulle jeg dermed spille offer og rapportere det som «overgrep»?
    Homofil praksis mellom voksne er fullt tillatt i Norge og ikke klanderverdig, og det er lov å prøve seg.

    Jeg vet ikke hvilke motiver Voith har for å forkynne i pressen at han ble utsatt for overgrep, og gjøre det EN dag etter at vi fikk vite om Müllers tilståelse, 15 år etter at overgrepene skulle ha skjedd, men det virker spekulativt og lite troverdig på meg.

    Ville DU ha dratt på Romatur og bodd i dobbeltrom med en mann som nylig hadde prøvd å voldta deg?

    Voiht dro på Romatur med Pollestad – etter det angivelige overgrepet på Høvringen.

    Når Voith går ut i pressen og setter Pollestad i en offentlig gapestokk, da må han tåle at folk som ikke tror ham og hans medspillere, tar til motmæle.
    Det er tragisk om denne saken spitter katolikkene i Norge, men det er Voiht % co som må påta seg skylden for denne splittelsen!

  15. Zohre april 14, 2010 kl. 10:32 pm #

    Jeg så oppdateringen derfor et godt bilde av Bernt Ivar Eidsvig

    takk
    zohre
    ———
    Ja, det var et fint bilde av Biskop Eidsvik. Takk skal du ha! 🙂
    Han ble biskop i Oslo i 2005, og hadde neppe noe med Pollestad-saken å gjøre.
    Han ville IKKE at Voith skulle gå til mediene.
    Om det var fordi han ikke tror på anklagene eller fordi han ikke ønsker splittelse i Kirken, vet jeg ikke.

    (Nå fikk jeg opp mye om denne snuffelen igjen, så jeg vet ikke om denne kommentaren går gjennom. )

  16. adolph april 14, 2010 kl. 10:38 pm #

    Ifølge Texe Marrs, er den nye paven antikrist. Jeg har stor respekt for Texe. En av de få som tør å si hva som står i Bibelen.

    —–
    Hmm, adolph, jeg vet ikke mye om denne karen, men er han ikke enslags konspiratorisk kristenkarismatiker?

    Lutheranere og norske sekter har det med å utpeke forskjellige antikrister. Slike feiltolkninger av Åpenbaringsboken er jo tragikomisk.
    Men at Josef Ratzinger var et uheldig pavevalg, det er jeg enig i. Og jeg har blogget om det tidligere.

  17. Zohre april 14, 2010 kl. 10:41 pm #

    adolph

    Er han muslim da pga. Hussein
    Barack Hussein Obama og Paven

    takk
    zohre

    Nei, han er ingen muslim. Jeg er ikke riktig sikker på HVA han er. Tror han driver med en slags sektkristendom i USA.

  18. adolph april 14, 2010 kl. 10:57 pm #

    Texe er ingen muslim, han sier som sant er at alle muslimer kommer rakt til Helvete. Sammen med katolikker, jøder, hinduer, bhuddister, sjamaner og annet tarveskap.

    ———
    HVEM er de som blir «frelst»? De ytterliggående israel-kristenkarismatikere og kalvinistene? 😉
    Huff!

  19. Zohre april 14, 2010 kl. 11:03 pm #

    adolph

    Hva helvete kommer vi til da ,
    Hva med andre grener i kristendommen sa Texe noe om det selv om jeg må kanskje lese den , takk for linken hvis den er du mener om

    takk
    zohre
    ——–
    Jeg tror vi kan føle oss trygge, zohre, uansett hva Texe måtte mene. 🙂

  20. Zohre april 14, 2010 kl. 11:27 pm #

    Islam da det er den siste religionen for å slutte på heksejakten .
    Men, så en uenighet mellom sjiaislam og sunniislam igjen minner oss om denne jakten ,

    takk
    zohre
    ———
    Ja, uenigheten mellom sjia og sunni har mye tilfelles med uenigheten mellom katolikker og protestanter.
    I 300 år var den katolske kirke forbudt i Norge, det har vært ført religionskriger, og fremdeles er katolisismen for mange nordmenn noe fremmed og mystisk, akkurat som at noen nordmenn ser på Islam som noe fremmed og skremmende.

    Men i VERDEN er den katolske kirke i særstilling den største. 2/3 av verdens kristne er katolikker.

  21. Zohre april 14, 2010 kl. 11:37 pm #

    …Han ville IKKE at Voith skulle gå til mediene…
    _____

    Hat er sterkere enn kjærligheten eller reform igjen , noe personlig sak er mer motivert i dette bildet

    takk
    zohre
    ————-
    Ja, det kan se ut til det, men jeg håper ikke det er slik. I alle fall var Voiths handling ikke særlig kjærlig.

  22. Bjørn april 14, 2010 kl. 11:54 pm #

    Godt skrevet, Starlett!

    I denne saken står det ord mot ord, men det er slik at folkemengden vil tro det verste. Hvis du spiller offer, får du medfølelse. Husker dere Bjugnsaken?

    Der ble personer i fleng beskyldt for grufulle sexovergrep mot barn, pedofiliringer og det som verre var.
    Medier og folk flest trodde på løgnhistoriene.
    Tenk for en belastning det var for de mistenkte!
    Jeg frykter nye Bjugntilstander.
    For meg er det ett fett om prester som er homofile har sex eller ikke.
    Det må ikke blandes sammen med pedofili.
    Snakk om samrøre!

    Jeg er enig: Enere blir dårlig tålt i jantelovens hjemland!

    Jeg skulle ønske at Pollestad får anledning til å forsvare seg i retten.
    Der ville han garantert ha vunnet og blitt frikjent!

    Stian:

    Voith får uttale seg så mye han lyster. Det kunne ha vært en fin leveregel for han å tenke seg om før han snakker!
    ——–

    Hei Bjørn! 🙂
    Takk for en spennende kommentar!
    Vi får da inderlig håpe at vi ikke får Bjugn-tilstander, men naturligvis må man være OBS. Mange har blitt utsatt for falske anklager.
    Foreløpig må katolske prester leve i sølibat, men kanskje tiden er inne for å revurdere sølibatet?
    Nå er det mange dyktige katolikker som kunne ha blitt utmerkede prester som velger prestegjerning bort fordi de vil ha mulighet til å gifte seg.

    Jeg tror ikke det blir noen rettsak mot Pollestad. Han har jo ikke begått noen forbrytelse.

  23. Pub april 14, 2010 kl. 11:58 pm #

    Den katolske kirke, i Norge og i andre land, er full av intelektuelle menn som skjuler sin seksuelle, homolegning! Hvorfor kan de ikke si det selv?
    ——–

    Hei Pub. Jeg vet ikke hvor mange prester det er som er homofile, men noen er det jo. Jeg er enig med deg i at de gjerne kunne ha fortalt det selv.
    Men da må Kirken antagelig forandres innenfra.

    Jeg regner med at homofil legning er i orden, men ikke homofil praksis, altså på linje med den konservative delen av DNK.

  24. Zohre april 15, 2010 kl. 12:03 am #

    Pub

    De kan ikke skjule noe ting fordi synet sladrer .

    takk
    zohre
    ———
    At vi kan se et menneskets seksuelle legning på øynene, mener du?

  25. Bjørn april 15, 2010 kl. 12:15 am #

    Pub

    Det er en påstand. Du vet ikke hvilken legning de har. Det er det samme for meg om folk er homo eller hetero, men jeg tipper at fordelingen mellom heteroer og homser er ca det samme i den katolske kirka som ellers i Norge.
    ——–
    Ja, jeg vet ikke noe om dette, og det er heller ikke direkte innleggets tema. 🙂

  26. K april 15, 2010 kl. 1:11 am #

    Jeg har ikke lyst til å si veldig mye om denne saken, for jeg synes faktisk vi skal la rettsvesenet gjøre jobben sin, men jeg vil si to ting, først er å kommentere dette utsagnet ditt;

    «Hvorfor i all verden reiser han da, helt frivillig, sammen med Pollestad til Roma og deler rom med ham i oktober samme år?»

    Jeg har i flere år jobbet med folk som er utsatt for seksuelle overgrep, og det er dessverre svært vanlig at de ikke klarer «kutte båndene» til overgriper når det gjelder personer de har et forhold til, være seg idrettstrenere, prester eller familiemedlemmer. Dersom det er dette du bruker som begrunnelse for at han umulig kan være skyldig så er det ekstremt uheldig, for dette vet vi er helt vanlig.

    Det andre poenget jeg vil gjøre er litt mer generelt; det har aldri vært en eneste person i hele verden som har vært anklaget for seksuelle overgrep hvor ikke folk rundt han er villig til å garantere for at han ALDRI I VERDEN kunne ha gjort noe sånt.

    Dessverre er det veldig vanskelig, om ikke helt umulig, å vite hva som skjuler seg langt ned i folk, selv de man kjenner godt.

    Så jeg synes faktisk det er litt skremmende å se hvor mange som er villige til å frikjenne denne personen uten at det blir gjort noen som helst etterforskning. Jeg fatter virkelig ikke at det finnes noen mennesker som ikke lar tvilen komme barna til gode. Det er virkelig helt uforståelig for meg.
    —-

    Hei K

    Angående rettsvesenet: Tror du seriøst at Pollestad blir stilt for retten? SELV om Voiths beskyldninger skulle være sanne, er de påståtte handlinger ikke straffbare.
    Siden jeg har arbeidet med barn, ungdom og unge voksne i flere tiår, både på jobb og i fritid, har jeg relativ god innsikt i den problematikken du omtaler.

    Men her er det ikke snakk om en ungdom som står i avhengighetsforhold til en voksen etter lang tids overgrep. Voiht studerte i Tyskland, og det var bare EN enkel hendelse som Voith har definert som «overgrep» før Roma-turen. Den berømte godnatt-klemmen på Høvringen, som ble tolket som «voldtektsforsøk».

    I en slik kontekst vil jeg hevde at det er ekstremt UVANLIG, og det er ekstremt UVANLIG å gå ut med slike private uoverstemmelser i MEDIA! Uvanlig og kritikkverdig, særlig fordi det kommer i en tid der man diskuterer PEDOFILI og overgrep mot BARN!

    Voith var en voksen mann den gang, intet barn.

    Det er ikke snakk om å la tvilen komme BARNA tilgode.
    Din kommentar bekrefter bare at Pollestad blir slått i hartkorn med pedofile overgripere!
    Og det mener jeg er alvorlig!

  27. Ole april 15, 2010 kl. 1:48 am #

    At han har så mange tilskuere er jo forstålig. Mamma sa jo også at hun følte at han var en av de bedre prestene i den katolske kirken. Uansett så står man ikke frem for morroskyld og sier at noen har voldtatt deg, eller i dette tilfelle prøvd å gjøre det. Det er en pinlig situasjon for offeret da spesielt når hele norge ser på deg.

    Pedofile/overgripere kan være like hyggelige som våre egne besteforeldre. Både sympatiske, varme og tilsynelatende sterk moral. Det at man kan uttale seg om en person kan prøve seg på yngre gutter eller ikke på bakgrunn av at de syntes han er så snill sier jo hvor lite seriøst dere tar denne saken.

    Poenget er jo at kirken holder saker hemmelig. De hever seg over loven med å holde saker som burde vært offentlig skjult. Noe de har gjort i hundrevis av år. På tide å åpne seg. Folk kan kanskje ha mobbet denne presten, men det her er snakk om voksne mennesker. Teorien din om at kirken skal ha bare valgt ut en person og kalt han overgriper er helt utrolig. overgripere er også kjent for å nekte all skyld, det neste vi hører blir nok at det var offeret som la ann på han.

    ———–
    Hei Ole

    Det er mange mennesker som anklager andre for overgrep, dessverre. Derfor er slike saker veldig vanskelig å forholde seg til.
    Hvorfor gikk ikke «offeret» til politiet for 15 år siden, da dette angivelig skulle ha skjedd i stedet for å «stå frem» i VG? Det virker lugubert på meg.

    I Pollestads tilfelle har det ikke vært snakk om «unge gutter».

    Jeg leser av kommentaren din at du ikke kjenner bakgrunnen. Det er et FAKTUM at noen maktpersoner motarbeidet Pollestad. Heldigvis ikke hele Kirken, men noen med makt.
    Hans forfatterskap skader kirken, hevder de.
    Særlig etter at han gjendiktet en tekst der homofil kjærlighet finnes.

  28. Zohre april 15, 2010 kl. 1:54 am #

    K

    ….Dessverre er det veldig vanskelig, om ikke helt umulig, å vite hva som skjuler seg langt ned i folk, selv de man kjenner godt….
    _______________

    Etter mitt skjønn den som anklager først så må forklarer først fordi hvordan en klarer å være så uenig inntil nå , uvenner verre enn fiende. HAT og punkt.

    takk
    zohre
    ———–
    Godt sagt, zohre! 🙂
    Det er lettere å takle åpne fiender enn venner som faller en i ryggen.

  29. Ole april 15, 2010 kl. 2:06 am #

    Voith og co skal ikke ta på seg skylden på splittelsen i den katolske kirken. Det er da barna som drar til kirken som er de som er viktige. Det at kirken muligens vet mer enn de tør si, som de ikke hadde sagt om ikke media hadde tvunget dem er forkastelig.

    Den katolske kirke er ganske lukket på mange områder, og foreldre og barn blir nok bedt om å holde munnen sin, tilgi og være snille katolikker. Det er kanskje far out å si det sånn, men sånn kirken fremstår i media, så virker de utrolig defensive, lite sammarbeidsvillge og likegyldige. Jeg ser virkelig ikke hvor dere får det fra at denne mannen er noe mindre overgriper enn andre. Sammenhengen med hans forfatterskap og tidligere mobbing er også ganske løst.

    Håper hvertfall det er sannheten som beseirer og at det kommer frem i retten, uansett hvordan saken går. Det syntes jeg alle egentlig bør si også, tilhengere eller ikke. Så lenge barna som kommer etter oss kan gå i kirken, på skolen, i barnehagen og føle seg i trygge hender.
    ———
    Det er forskjell på overgrep mot BARN, som Kirken og samfunnet overalt selvsagt må ta alvorlig, og på de uoverensstemmelser som er mellom Voiht og Pollestad, begge VOKSNE menn.
    Overgreo mot BARN skal jeg komme tilbake til i et annet innlegg, men Pollestad er IKKE beskyldt for pedofile overgrep!
    Igjen sier jeg: Flere kommentarer bekrefter mine verste antakelser, nemlig at folk ikke kan skille når Voiht ikler seg offerrollen i media SAMTIDIG som man ellers diskuterer overgrep mot BARN.

    Klarer du å se denne VIKTIGE forskjellen?

  30. Zohre april 15, 2010 kl. 2:17 am #

    Ole

    …og foreldre og barn blir nok bedt om å holde munnen sin, tilgi og være snille katolikker….
    ___________

    OK. Da de må være snille men, jeg tror ikke at barn kan være snill i denne sammenhengen fordi barnet er ærlig og snakker ut

    takk
    zohre
    ———
    Ja, jeg tror også at barn stort sett snakker ut og at de er ærligere enn voksne.
    Men noen barn blir truet til å tie. Det er særlig incestofre, som har blitt truet av sin far, onkel, bestefar eller et annet familiemedlem som de er avhengige av.

  31. Zohre april 15, 2010 kl. 2:32 am #

    Kjell Arild Pollestad :
    Skål for Norge (1987)

    Fordi Norge er fredsnasjon

    takk
    zohre
    ———
    JA! 🙂
    Det er en morsom bok, men ikke uten brodd.
    Heldigvis har vi fred. (Men vi er i krig, i Afghanistan)

  32. Menneskevenn april 15, 2010 kl. 9:58 am #

    Anklagene mot Pollestad er fabrikkert av en person med klart homofobe holdninger. Utrolig hvordan en godnattklem kan bli «overgrep» og «voldtektsforsøk». Enig i at det viser hvor nedrig det er at disse anklagene fremsettes i forbindelse med saker som gjelder overgrep mot barn – dette er en sak som gjelder to voksne menn, hvorav Pollestad var den fysisk minste og svakeste. Saken er foreldet for lenge siden. Ingen hørte på Marienne Aulies anklager mot to norske artister, og saken fikk ingen konsekvenser for artistene, fordi man ikke kan komme med slike anklager som det er umulig å forsvare seg mot så lenge etterpå. Hvorfor skal vi høre på denne Voith?

    ————–
    Hei Menneskevenn! 🙂

    Jeg kan bare si ja og tiltrede kommentaren! Helt to the point får du frem nøyaktig hva jeg også mener.
    Tusen takk skal du ha! 🙂

  33. Zohre april 15, 2010 kl. 10:21 am #

    Reidar Voith
    Er veldig smart og den saken har ikke noe med Kjell Arild Pollestad , Den katolske kirken eller kristendommen, og religion generelt å gjøre .

    Han ønsker å snakke så det er best nå han får denne evnen på gang .

    takk
    zohre
    ———-
    Hehehe….Du får sagt det, zohre. 🙂
    Det spørs bare om han ikke er blitt så smart at han lurer seg selv!

  34. Jan Hansen april 15, 2010 kl. 11:19 am #

    Starlett

    Jeg er enig i at det er forkastelig å kaste forholdet mellom Kjell Arild Pollestad og Voiht inn i arbeidt mot pedofili i DKK, DNK og overalt ellers.
    Pollestad er en modig mann med egne meninger. Han er både intellektuell og folkelig. Det skal man kanskje ikke være i den katolske kirke?

    Jeg har lest noen Pollestadbøker. Liker dagbøkene best. Der skriver han hva han mener, og det er flott.
    Det er kokebøkene, gjendiktningen og pater Hillarion som er blitt dårlig mottatt av noen av hans overordnende.

    Mat og kjærlighet er kjødelig. Derfor er det farlig å skrive om.
    ——–
    Hei Jan!

    —————–
    Pollestad er en modig mann med egne meninger. Han er både intellektuell og folkelig. Det skal man kanskje ikke være i den katolske kirke?
    ———-
    Joda, det kan man godt være i Kirken.
    Det er ikke en samlet Kirke som har motarbeidet Pollestad, bare noen få.
    Men det var nok.

    ————

    Mat og kjærlighet er kjødelig. Derfor er det farlig å skrive om.
    —————

    Det kan nesten virke slik. Pollestad har fått kritikk både for kokebøkene og hans hyllest til den erotiske kjærligheten. Av NOEN.
    Men jeg mener at Pollestad er den som forstår den katolske tros vesen best.
    Det får være måte på åndelig dydighet!

  35. Elin april 15, 2010 kl. 11:24 am #

    Hei!Er også «fan» av Pollestad og har lest alt han har skrevet.Det er opplagt at han er homofil av legning,selv om han altså er sølibatær.Dette blir et problem for kirken.Man må jo også undres litt,når ble det passende for en lærer å klemme sin elev?Sittende på sengekanten?(ref Stavanger Aftenblad)Det er jo ikke snakk om overgrep,men allikelvel litt underlig er det vel…

    ———-
    Hei Elin!
    Hyggelig å se en Pollestadfan på besøk hos meg! 🙂

    Er det opplagt at han har homofil legning? Jeg er ikke sikker på det, og uansett spiller jo ikke legningen noe rolle, selv ikke innen den katolske kirken.
    Det er homofil praksis som foreløpig ikke blir tolerert, selv om det opplagt er flere prester gjennom tidene som har vært praktiserende homofile.

    Som jeg ser flere har nevnt, var ikke Voiht direkte elev av Pollestad.
    Han studerte i Tyskland, mener jeg, og var i en slags praksis hos Pollestad.
    På denne tiden var Pollestad sogneprest i Tønsberg, og altså ikke lærer.
    De to var venner og var på tur sammen.
    Pollestad er nok den mennesketypen som liker å gi folk en god klem eller flere, og egentlig er det noe kanskje flere av oss kunne bli flinkere til?
    Men hvis man risikerer å bli mistenkt for overgrep når man gir en annen en klem, da kan livet i Norge bli enda kaldere enn det allerede er.

  36. Jan Hansen april 15, 2010 kl. 12:01 pm #

    # K

    Barn kan bli tilknyttet til en overgriper. Et offer i incestsaker kan være villig til å skjule overgrepene og skåne overgriperen.

    Men det er uaktuelt i saken om Pollestad.
    Voiht var en voksen student for 15 år siden, og han studerte i utlandet, så derfor eksisterte ikke båndene.
    Slike bånd er vanlig når overgrepene har vært langvarige og offeret er barn eller ungdom.

    …………………………………………………………
    Jeg fatter virkelig ikke at det finnes noen mennesker som ikke lar tvilen komme barna til gode. Det er virkelig helt uforståelig for meg.
    ………………………………………………..

    Der er sammenblandingen din! Det er en farlig sammenblanding.

    Forholdet mellom Pollestad og Voiht har ingenting_ ned overgrep mot _barn_ å gjøre. De var voksne, begge to.

    Men Voiht gikk ut og fortalte sin versjon av hva som hendte for 15 år siden mens aviser, TV og radio var opptatt med overgrep mot barn. Derfor kan publikum bli narret til å tro at Pollestad er pedofil.
    Du har sammenblandet og det er derfor det er så vanvittig råttent å gå ut med beskyldninger mot Pollestad samtidig som pressen er opptatt med pedofili.

    Tross alt har ingen beskyldt Pollestad for å forgripe seg mot barn1
    Ingen har beskyldt ham for voldtekt heller.
    Han er bare beskylt for tilnærmelser.
    Men det er galt nok, fordi tilnærmelsene blir oppfattet som overgrep.

    Jeg synes beskyldningene er helt på jordet. Selv om Pollestad har gjort tilnærmelser mot Voiht så er det en _privatsak_. Det er ikke en sak for media.
    Men homofobe synes sikkert at menn ikke skal klemme hverandre. Derfor blir en klem til et overgrep.
    Det minner om fjæra som ble til fem høns.

    #Ole
    I retten blir Pollestad frikjent. Han har ikke gjort noe kriminelt.
    Han har ikke forgrepet seg mot barn. Men alt blir sammenblandet, og da skiller man ikke lenger mellom pedofile og voksne.
    Barna er viktige, men Pollestad har ikke forgrepet seg mot barn!

    ————–
    Jeg ser at du har forstått poenget.
    Nettopp derfor var det spekulativt av Voiht å begå denne handlingen nå, og jeg kan ikke få øye på den kristne nestekjærligheten som han skal representere.

  37. Zohre april 15, 2010 kl. 12:11 pm #

    Jan Hansen

    Språk er makt .

    For å bli frikjent da en er nødt til å snakke uten noe opphold og i tillegg balansert

    takk
    zohre
    ——-

    Ja, språk er makt, men i denne situasjonen er det mange språkmektige.

  38. Jan Hansen april 15, 2010 kl. 12:21 pm #

    #zohre

    Språk er makt, men den som har begått en forbrytelse, kan ikke snakke seg fra det. Den som er uskyldig, blir frikjent når han snakker sant og balansert.

    ————
    Det har nok hendt at lovbrytere har blitt frikjent og at uskyldige er blitt dømt. Det vet du, Jan!

  39. Zohre april 15, 2010 kl. 12:28 pm #

    Jan Hansen

    Den som er skyldig så kommer å snakke altfor mye eller altfor mindre

    takk
    zohre
    ———
    Det hender nok ofte, ja, zohre.

  40. Elise april 15, 2010 kl. 12:49 pm #

    Hele saken er som boka om Katarina Blums tapte ære. Ei god bok.
    Det handler om hvordan maktmennsker og media ødelegger livet til uskyldige mennesker med løgn og sladder.

    Elin

    Jeg vet ikke hva slags legning Pollestad har, men jeg synes det er fint å få klem på sengekanten. Menn må tørre å omfavne hverandre. Mye mer.
    Homofobien finnes og er sterk.

    Unger bruker homo som skjellsord, og ingen homofile fotballspillere tør å fortelle om det. Det er vel ikke mandig nok, da. Eller de er redde for å bli mobbet og miste fans.
    —————
    Assosiasjonen til Katarina Blums tapte ære hadde jeg ikke tenkt på, men du er inne på noe der.
    Og ellers er jeg enig med deg.¨
    Det finnes fremdeles mye homofobi. Dessverre.

  41. Pe april 15, 2010 kl. 12:51 pm #

    Ingen røk uten ild!

    ————-
    Hei Pe

    Hva er ilden og hva er røken?

  42. MorHubro april 15, 2010 kl. 1:15 pm #

    Vi kan lære meget av de homofile!
    Jeg har tidligere fremhevet prostatas betydning!
    Det burde heterofile kvinner merke seg!
    Mannens lystsenter ligger i hans prostata! Det finnes plugger til formålet på markedet. De burde finnes i alle møblerte hjem!

    Homser og lesber burde bekle de kirkelige embeder!
    Nå kan man ikke reise med fly.

    Toget kan få sin renessanse.
    Jeg elsker tog!
    De er miljøvennlige og forurenser ikke!

    Jeg melder meg senere.
    Jeg er ikke bevandret i kirkespørsmål, men Pollestad er en mann med _utstråling_ og meget intellektuell!
    Kirken mister sine beste menn!
    Jeg spør: Er det fordi den er gått ut på dato??!
    ———

    Hehehe 😉
    Velkommen til min lett møblerte blogg, MH!
    I toppform, ser jeg.
    Er det et folkekrav at homser og lesber skal overta prestefunksjonen i kirken?
    Venter spent på at du «melder deg» igjen.

  43. Zohre april 15, 2010 kl. 1:22 pm #

    MorHubro

    Hva med at kirken er glad nå for at Kjell Arild Pollestad er i media mer enn noe ganger

    takk
    zohre
    ———
    Jeg tror nok ikke at Kirken er særlig glad for det som skjer nå, zohre.

  44. MorHubro april 15, 2010 kl. 1:51 pm #

    zohre

    All reklame er _ikke_ god reklame!
    Sann mine ord!
    ——–

    En sannhet med visse modifikasjoner. For enkelte er nok all omtale gode reklame, men ikke i dette tilfellet.

  45. Katolikk april 15, 2010 kl. 1:53 pm #

    Denne saken er bare trist. Katolske prester burde ikke gå løs på hverandre, men spre det glade evangelium. Jeg vet ikke hva jeg skal tro. Jeg kan ikke tro at Pollestad er en sexovergriper.
    Men jeg vil ikke tro at Reidar Voith lyver med vilje heller. Jeg tror han er ført bak lyset.
    Husk på jusstudenten som ertet ham og innbilte ham at han og Pollestad hadde delt seng. Det kan ha gjort ham redd fordi han trodde spøken. Derfor kan han ha trodd at Pollestad ville overgripe når han fikk en klem på sengekanten.
    Men han burde ikke gått til mediene med det.
    Det bare ødelegger.
    De som har motarbeidet Pollestad i alle år, burde bruke tid til selvransakelse.

    Kjell Arild Pollestad har gjort vår kirke store tjenester og brakt den ut til almuen.
    Jeg synes det er forferdelig hvis han skal huskes som en overgriper.
    Det finnes ikke bevis mot ham. Det verste er at uopplyste kanskje vil tro at han er pedofil.

    Den katolske kirke er ikke lummer og hemmelighetsfull.
    Den er lys, trygg og åpen.

    Kirken består ikke av bygninger, pave eller prester, men av alle de levende steiner og en hjørnesten.

    Kristus er hjørnestenen og alle fromme katolikker er de levende stener.
    På tross av menneskers dårskap kommer vår Kirke til å bestå.
    Husk også at våre sakramenter er hellige.

    Skriftemålet er et hellig sakrament, og ingen prest har rett til å røpe det som er sagt i skriftemålet. Den som kommer til skrifte, må være trygg for at alle hans synder og tilkortkommenheter blir hos skriftefaderen.

    Den skriftefader som røper hva som sies i det hellige skriftemål, må slutte som prest.

    ———–

    Hei katolikk!

    Takk for en lang og interessant kommentar!
    Din hypotese angående Voiht og Pollestad kan godt stemme, men det er jo egentlig bare de to som vet.

    Ellers virker det som du fremlegger det katolske synet både på hva kirken er og på sakramentene.

    Det er veldig vanskelig for mange nordmenn å forstå at det en konfident har sagt under et skriftemål ikke kan komme videre, men prestens taushetsplikt er helt klar og kan ikke tukles med.

  46. Zohre april 15, 2010 kl. 1:54 pm #

    MorHubro

    Veier overalt (1998) sier Kjell Arild Pollestad

    takk
    zohre
    ——–
    Ja, god bok. Jeg har den. Jeg har nesten alle bøkene som Pollestad har skrevet. 🙂

  47. Katolikk april 15, 2010 kl. 1:59 pm #

    zohre

    Jeg har lest Veier overalt. Det er en god bok, og Pollestad tenker selvstendig. Det gavner vår kirke. Men noen mener det skader Kirken.

    Ja, det er det. Den gir mange ting å tenke på. Jeg tror ikke den er det mest kontroversielle Pollestad har skrevet.

  48. Zohre april 15, 2010 kl. 2:13 pm #

    Katolikk

    Å være selvstendig i denne konteksten egentlig minner oss med Descartes JEG , og nå den ble den feiltakelsen , når kunnskapsnivået bli det så høyt så ansiktsuttrykket er mer tydelig enn mysterium

    takk
    zohre

    ———-
    Jeg vet ikke riktig om jeg forstår hva du tenker på her, zohre.
    At hvert JEG er viktig?
    ———-

    når kunnskapsnivået bli det så høyt så ansiktsuttrykket er mer tydelig enn mysterium

    ————————
    Mener du at det ikke er noe mysterium fordi ansiktsuttrykket forteller alt?
    Noen har jo pokerfjes;)

  49. Katolikk april 15, 2010 kl. 2:56 pm #

    zohre

    Decartes var en stor filosof og en god katolikk, men samtiden godtok ham ikke.

    Pollestad er en god katolikk og framsynt tenker, men de reaksjonære godtar ham ikke.

    De ligner hverandre med stort kunnskapsnivå.
    Mennesket er et mysterium.

    Bare Gud vet.

    ———–

    Sånn kan man også si det, katolikk.
    Vi mennesker kan fremstå som noen mysterier både for oss selv og andre.

  50. Zohre april 15, 2010 kl. 3:15 pm #

    Katolikk

    Descartes ignorerte følelsene med den konglekjertelen eller epifysen, glandula pinealis, er en endokrin kjertel omtrent på størrelse med en halv ert i hjernen. Så samtidig han sette hjernen så høyt som mulig som Gud vel, havner i motsigelsen og den er mysterium.

    Kjell Arild Pollestad er en forfatter med mye kunnskap innen religion så metoden kan tolkes like for den kirken men, ikke for fagfolket siden synet sladrer .

    takk
    zohre
    ————-
    Descartes kom vel ikke helt i mål med sin teori om glandula pinealis før han døde i Sverige?
    Denne konglekjertelen skulle jo være forbindelsen mellom tanken og kroppen, mellom ånd og materie, for det ble jo Descartes’ filosofiske problem etter at han med den deduktive metode hadde kommet frem til en rekke sannheter som han anså for selvinnlysende.
    Men konglekjertelteorien – ja, jeg vet ikke, men jeg tror at han døde med en «missing link» der.

    Jeg er ikke sikker på om fagfolk, eller hjernespesialister, kan finne ut alt gjennom synet.

  51. Elin april 15, 2010 kl. 4:20 pm #

    For det sekulære Norge er det selvsagt ikke noe problem at Pollestad er homofil,og at han i den forbindelse får følelser for, eller «legger ann på» en annen voksen mann.Med som katolsk prest er det det.
    Voith var prestestudent,og Pollestad var mentor,lærer og eldre venn.I en slik situasjon er en fysisk tilnærmelse som overskrider Voiths intimitetsgrenser for overgrep å regne.En klem på sengekanten,og når man kommer og går..det gjør da ikke noe eller? Men er dette naturlig mellom lærer og elev?Det foregår vel neppe slik på UIo vil jeg tro? Pollestad har et homofilisyn som går på tvers av det den katolske kirke står for,og tanker og uttalelse om homofili som er helt OK sett fra mitt synspunkt,men ikke fra kirkens.Han kan ikke predike og leve etter andre regler enn de kirken har.Fint at han tar konsekvensene av sitt syn og går av.
    —————
    Takk for en reflektert kommentar!

    Men denne godnattklemmen skjedde ikke i noen undervisningssituasjon. De var på tur, i (eller på) Høvringen, og Voiht var ikke Pollestads elev i vanlig forstand.
    Pollestads homofilisyn står ikke helt klart for meg.
    Det var vel først og fremst «pater Hilarion» og senere gjendiktningen av Konstantinos P. Kavafis i 2002 » Siden jeg ikke kan tale om min kjærlighet» som falt homofobe tungt for brystet.
    Den første boken er en fiksjon (eller kanskje faksjon) og den andre er simpelten en gjendiktning av stor litteratur og ikke nødvendigvis Pollestads egne tanker.
    Men det var vel etter denne boken at det ble et «presteopprop» mot Pollestad.
    Han burde ikke ha gjendiktet slikt, mente de.
    Trangsynt og litteraturfiendtlig etter min mening.
    ————————
    Han kan ikke predike og leve etter andre regler enn de kirken har.Fint at han tar konsekvensene av sitt syn og går av
    ———————
    Nei, men det gjorde han vel ikke heller?
    Han går ikke av som en konsekvens av sitt syn, men som en konsekvens av den behandling han har fått i Kirken, jamfør hans brev som det er lenke til i innlegget.

  52. Zohre april 15, 2010 kl. 4:38 pm #

    Elin

    Jo men, nå det er språket som er i gang hos alle D.V.S egentlig en ikke tror på Gud enn at må forklare til menneskene som Gud .

    Tvang er forbudt og straffbare så ingenting da er hemmeligholdt .

    takk
    zohre
    ————–

    Ja, språket trenges til alt.

  53. Elise april 15, 2010 kl. 4:52 pm #

    Elin

    I den norske kirke er det greit med homofile prester. Noen progressive katolske prester må gå foran slik at det blir greit å være homofil katolsk prest også.
    Dessuten vet du ikke om Pollestad selv er homofil. Voiht var ikke Pollestads elev.De var venner.

    ——————–

    Greit og greit, fru Blom. Meningene er delte, for å si det mildt.
    Guds kvern maler langsomt i den katolske kirken. Ellers er jeg enig med deg.

  54. BurnieBerit april 15, 2010 kl. 5:07 pm #

    Det er da snodig også, så fikserte kirken (kristendommen og katolismen) er på sex… og de som «oppfant» sølibatet må ha glemt at guden deres skapte menneskene i sitt bilde – hvorfor ville han da kreve sølibat? Det er jo en fornærmelse mot det han har skapt…

    ———

    Hei BurnieBerit! Ja, du kan så si. 🙂
    Jeg er jo enig med deg.

    Forøvrig tror jeg det må være en feil på VGB i dag.
    Jeg er vitterlig innlogget, men når jeg har klikket meg inn på andres blogger, er jeg UINNLOGGET der.
    Hele tiden.
    Jeg prøvde å skrive kommentarer på noen blogger, og måtte skrive antispamord, men da fikk jeg beskjed om fatal feil.
    Skjønner ingenting.
    Hvis du leser dette, kan du da fortelle meg om du har opplevet noe lignende?
    Litt dumt å ikke kunne kommentere utenfor sin egen blogg.
    Hvis det vedvarer, må jeg vel kontakte VG på mail.

  55. Zohre april 15, 2010 kl. 5:07 pm #

    At vi kan se et menneskets seksuelle legning på øynene, mener du?
    _______

    Ja. Tydelig nok
    Fordi hjernen er synet uansett maks. intelligens

    Så hvorfor denne saken nå er aktuelt det er fordi kunnskapsnivået øker

    takk
    zohre
    ——–

    Ja, det er jo en nær forbindelse mellom hjernen og synet. Men jeg kan ikke lese seksuell legning ut fra øynene.
    Likevel er jeg jo enig i at øynene kan fortelle mye.
    Men tenk på Helen Keller!
    Hun er jo et lysende eksempel på hva et menneske uten syn og hørsel kan oppnå.
    Hun var døvblind.
    Men kunnskapsrik og intelligent.

    http://no.wikipedia.org/wiki/Helen_Keller

  56. Hans R. april 15, 2010 kl. 5:51 pm #

    Til Zore
    Er det derfor at deler av muslimerinner går med heldekked ansikt?

    ———
    Derfor?

    Fordi hva?

    Jeg skjønner ikke sammenhengen her.

  57. Zohre april 15, 2010 kl. 5:55 pm #

    Hans R.

    Om den ble oppfattet hos noen da Gud vi er så nært fullkommenheten

    takk
    zohre
    ———-

    Tenker du på kunnskapsnivået? Eller at vi er nesten fullkommen og nær Gud?
    Det siste er også et katolsk syn.

  58. Gullhjerte april 15, 2010 kl. 7:02 pm #

    Hans R

    Du skulle skamme deg!
    Alle må få kle på seg det de vil og spise det de vil.
    Men jeg er motstander av kjøtt, men jeg mobber ikke kristne og muslimer.

    ———-
    Motstander av kjøtt? Du mener vel at du er motstander av å spise kjøtt, regner jeg med. 🙂

  59. Zohre april 15, 2010 kl. 7:06 pm #

    Gullhjerte

    Å skamme hvis noe tvang er i denne ,

    takk
    zohre
    ———-
    Ja, jeg mener at både kvinner og menn skal få bære de klær de vil, men det må være frivillig.
    I det siste har det ikke vært så mange hijabdebatter som før her. Lurer på om det snart kommer innlegg mot nonneslør…..

  60. Gullhjerte april 15, 2010 kl. 7:24 pm #

    zohre

    Han sier jo at muslimske jenter ikke kan se.
    Jeg har skrevet om solidaritet til all verdens katolikker.
    Jeg har også solidaritet med all verdens muslimer.
    Men ikke Al Ouida!
    ——–
    Hvis man har bind for øynene kan man ikke se, Gullhjerte.
    Men jeg skjønner din gode vilje. 🙂

  61. Zohre april 15, 2010 kl. 7:34 pm #

    Gullhjerte

    Hei

    Jeg sier det jeg mener om heldekked ansikt? Er et ønske så det er lett å se men, hvis det er pga. tvangen da både øyet og hørselen er dekket vel, språk som det bli påvirket siden hjernen,ånd

    takk
    zohre
    ———
    Det er jeg enig med deg i, zohre. 🙂

  62. Gullhjerte april 15, 2010 kl. 7:41 pm #

    zohre

    Alle må få se. Jeg synes alle skulle bestemme selv hva de vil kle på seg. Er det noen som går med klær sånn at de ikke kan høre eller se?
    Det er jeg imot.
    Vi må bruke de fem sansene og så ånden og hodet.
    ———
    Ja, det er sant. En fordel å kunne se og høre.

  63. Zohre april 15, 2010 kl. 7:56 pm #

    Gullhjerte

    Kjell Arild Pollestad prøver å bruke sansene for å forklare til de som ikke vet at hjernen kun er språket og gjennom denne friheten :
    på seg selv kjenner en Gud

    Når det gjelder den personlige utvalgene så det er ens privat sak.

    takk
    zohre

  64. Zohre april 15, 2010 kl. 8:11 pm #

    At hvert JEG er viktig?
    _______

    Starlett hei

    På seg selv kjenner en Gud men, så ansiktsuttrykket er mer tydelig enn mysterium dvs. F.eks bilde og bøkene til enhver forfatter kan ikke være
    selvmotsigelsen eller er det en mysterium

    takk
    zohre
    ———-
    Ja, ansiktsuttrykket er ikke mye klarere enn mysteriene er. Et mysterium ER jo et mysterium fordi vi ikke gjennomskuer det.
    Hadde vi forstått det, da hadde det ikke vært et mysterium.

    I en bok kan det være mange mysterier, for en tekst kan tolkes på mange måter, og det er ikke alltid man forstår hva forfatteren mener.

  65. Zohre april 15, 2010 kl. 8:38 pm #

    …Descartes’ filosofiske problem etter at han med den deduktive metode….
    ________

    Starlett denne metoden det er hans angst derfor sier jeg tenker og i tillegg sier at Gud er i hjernen.

    Hvis et menneske tenker vel, bare fortsett med å tenke isteden for å rope så høyt .

    Kjell Arild Pollestad er i denne konteksten .

    Hjerneforskningen er noe nytt siden : 1990-1999
    http://en.wikipedia.org/wiki/Decade_of_the_Brain

    Så synet skal avsløre det meste av alt som sykdommer , IQ , seksuelle legninger og mye mer

    takk
    zohre
    ——–
    Å ja, nå forstår jeg mer. Det var et tiårig hjerneforskningsprogram i USA, ikke sant?
    Jeg vet ikke mye om det.
    Hjerneforskning har jo vært drevet både før og etterpå, men interessant å få denne lenken. Takk skal du ha, zohre 🙂

  66. Inge april 15, 2010 kl. 8:56 pm #

    Jeg skjønner ikke hvorfor den katolske kirka ikke har et normalt forhold til sex som vanlige folk. Hvis de hadde det, så hadde det ikke blitt noe sak i det hele tatt!

    ———–
    Katolikker flest har sikkert akkurat like «normalt» sexliv – hva nå det er, som alle andre.
    Sølibatet har en praktisk funksjon og en historisk årsak. Det er ikke seksuell redsel som er årsaken til sølibtet, men presten skal være fullt og helt dedikert til menigheten.
    Da blir det ikke plass til familieliv. Mener man.

    Jeg for min del tror det hadde vært en fordel om det ble slutt på sølibatet. Det ville gjort det lettere å rekruttere nye prester til kirken, og dessuten har jo familieforholdene forandret seg mye i det siste århundret.

  67. Zohre april 15, 2010 kl. 9:28 pm #

    …Men jeg kan ikke lese seksuell legning ut fra øynene…..Men tenk på Helen Keller!…..
    _________

    Øynene beveger seg etter behovet .
    Om blinde og døvblinde så hendene eller generelt kroppsutrykk kan da avsløre alt

    takk
    zohre
    ——-
    Sant, zohre. Da er det berøring, det taktile, som blir middelet og muligheten.

  68. Jarle april 15, 2010 kl. 9:49 pm #

    Sakens kjerne er sølibatet. Hva tror dere hender når friske sterke ungdommer med sexdriftene i blomst blir puttet inn i kloster? De må få utløsning for de seksuelle behovene. Hvis det ikke er noen av motsatt kjønn tilstede, så koser de seg med hverandre, for folk er bifile. Derfor kan alle bli homofile eller lesbiske når forholdene ligger tilrette.
    I haremene er det mye lesbesex, for sjeiken kan ikke tilfredstille alle.
    Evnukken har mye å stå i med, men det er ikke nok. Derfor koser de med hverandre.
    Det er ikke rart eller mystisk, men helt naturlig.
    Kirkene og moskeene må slutte å late som at det er naturlig med sølibat.

    —————
    Hei Jarle
    Jeg kjøper ikke den forklaringen.
    Det er for enkelt og preget av fordommer og mystifiserende gruppetenkning..
    Men det er andre gode grunner for at sekulærprester kanskje ikke burde leve i sølibat.
    Tror kirkens menn ville forstå hvordan vanlige mennesker lever og kunne ha bedre bakgrunn for å skjønne familielivets utfordringer dersom sekulærprestene hadde mulighet til å gifte deg.
    Og jeg tror Kirken da ville få flere gode kandidater til preste-embetet.

  69. Zohre april 16, 2010 kl. 9:55 am #

    Starlett God morgen

    Den katolske kirken og generelt kirke og moské er klar over den engstelsen som menneskene har ergo hemmeligholdt . De er for å frelse siden angst, tvang, adressere mot kirke eller moské .

    takk
    zohre
    ——
    God kveld. zohre:)
    Mye engstelse i menneskesinnet. ja.
    Dessverre er det generelt mange overgrep og mye hemmelighold i samfunnet vårt. Vi holder nesten på å glemme det nå, fordi fokuset er rettet nesten bare EN vei.

    De fleste overgrep skjer hjemme og av en voksenperson barnet står nært, eventuelt av lærere, idrettsledere. naboer.

  70. Hans R. april 16, 2010 kl. 1:29 pm #

    Zore mente eller mente ikke,ikke vet jeg,men jeg oppfattet at han mente man kunne bedømme et meneskes adfærd med å se øynene hanses.Derfor min bemerkning om tildekkede ansikter i den muslimske verden.Foedi jeg har problemer med å skjønne Zore,skal jeg ikke komme med kometarer i denne bloggen.Takk for meg.
    ——–

    zohre har ikke norsk som morsmål, Hans R. Jeg synes hun behersker norsk veldig godt og uttrykker mange spennende tanker som jeg liker å lese.
    Jeg kan ikke skrive noenting på persisk!

    Men greit at du oppklarer.:)
    Skikkene med kleskoder varierer blant muslimer som blant kristne, men naturligvis: Hvis ansiktet er helt tildekket, er det vanskelig å se.
    Synd om du tok deg nær av svarkommentaren min.
    Jeg mente ikke noe vondt med den. Jeg spurte bare hva du mente, og nå vet jeg det. 🙂

  71. Zohre april 16, 2010 kl. 2:15 pm #

    Hans R.

    Fint med kommentar.

    Tildekkede ansikter i den muslimske verden ?
    Det er i noe muslimske land er tildekkede ansikter og ikke i alle .

    Vel, da kjønnslig tiltrekning til personer av samme kjønn går ikke på hijab eller tildekkede ansikter.

    takk
    zohre

    ———

    Helt enig, zohre. 🙂

  72. Peter april 16, 2010 kl. 3:08 pm #

    Jeg er glad for taushetsplikten for prestene i kirken vår. Alle syndere som går til skrifte vet at det ikke kommer videre. Ellers hadde de kanskje ikke kommet og lettet sitt hjerte og bekjent sin synd i det hele tatt.
    Men skriftefaren gir ikke tilgivelse hvis den som skrifter har begått en stor synd. Han vil veilede synderen og forlange at han gjør opp for seg og forandrer seg før han får absolusjonen.

    Han kan be synderen om å melde seg for politiet før han blir tilgitt.
    Husk at skriftemålet også er til for offeret!

    Den største synd for en prest er vanskjøtsel av skriftemålet.
    Hvis han bryter taushetsplikten, er det bare Den Hellige stol som kan gi tilgivelse.

    Alle katolikker skal være helt sikker på at de kan si alt til presten.
    Det er ikke det samme som ukultur.
    Det er sjelebot og bedre enn alle verdslige psykologer.
    Men det er vanskelig å forstå for de som ikke er kristne.

    Jeg synes Kirken skal bli mer åpen, men aldri aldri med skriftemålet!
    Taushetsplikten må være absolutt til alle tider.

    Man kan ikke gå til nadverd før man har fått absolusjon.
    Hvis noen vil lese om skriftemålet, har jeg funnet det fram.

    http://www.katolsk.no/artikler/sakramentene/bot.htm

    ————–

    Hei Peter
    Ja, det er jo en helt riktig forståelse av hva et skriftemål er.
    Taushetsplikten er absolutt.
    Det som kommer frem utenom sjelsesorg og skriftemål, er derimot ikke belagt med absolutt taushetsplikt, og som du sier: Det er mange metoder å bruke.
    En konfident får ikke absolusjon for så alvorlige synder hvis han ikke angrer oppriktig og vil gjøre opp for seg.

  73. Peter april 16, 2010 kl. 3:22 pm #

    Jeg vil også si om Pollestad at det er mye som skulle ha vært usagt. Taushet er gull. Ryktespredning er skadelig. Prester, politikere eller andre burde ikke bruke aviser for å dolke sine gamle venner i ryggen. når de er blitt uvenner. Det burde de gjøre opp privat. Folk sladrer for mye. Alle vil vite alt om alle. Det er ikke sunt.

    Jeg tror ikke Pollestad har gjort noe galt, og Kirken har ikke behandlet saken som de skulle.

    ————

    Jeg har jo skrevet min mening i innlegget, Peter.

  74. Zohre april 16, 2010 kl. 3:22 pm #

    Peter

    Kirken må ikke få både og eller enten eller

    takk
    zohre

    ———-

    Hmmmm

    Er ikke livet både enten eller og både og? 🙂

  75. Peter april 16, 2010 kl. 3:32 pm #

    zohre

    Det er enten eller med taushetsplikten. Enten holder presten taushetsplikten eller han bryter den. Hvis han bryter den, kan han ikke være prest.

    Da er det bare paven som kan gi tilgivelse.
    Skriftemålet er hellig.

    I andre ting i livet er det annerledes og valgfritt.

    —–
    Det er Kirkens syn, ja.

  76. Zohre april 16, 2010 kl. 3:36 pm #

    Peter

    Hvis Paven kan gi tilgivelse så det er ikke håp siden størst av alt er kjærligheten?

    takk
    zohre

    ———
    EN ting er dogmene i et kirkesamfunn.
    En ANNEN ting er virkeligheten.

    Men for en katolsk skriftefar er det slik at det bare er paven som kan gi absolusjon hvis han bryter taushetsplikten.
    Men det er jo ikke sikkert at en eventuell gud bryr seg om disse forordningene.

  77. Peter april 16, 2010 kl. 4:01 pm #

    zohre

    Derfor er det håp. Gud er kjærlighet, og hos paven kan synderen få tilgivelse. Men bryter presten taushetsplikten, da har han begått en dødssynd og trenger tilgivelsen og kjærlighet.
    Folk flest har ikke taushetsplikt.

    ————–

    Det er faktisk ganske mange som har taushetsplikt, Peter. Jeg nevner noen eksempler:
    Lærere på alle trinn, leger, sykepleiere, hjelpepleiere, psykologer, sosionomer, prester i alle kirkesamfunn, PST, Forsvaret.
    Det som trenges er å evaluere taushetsplikten og rutinene, slik at overgrep mot barn blir oppdaget og barna kan få hjelp.

  78. Zohre april 16, 2010 kl. 4:30 pm #

    Peter

    Tilgivelsen på tvang , vold det er politiets arbeid og Paven trenger den faglige kunnskapen om seksuell tiltrekning til personer av ens eget kjønn.

    Så Paven egentlig det er den makten til alt.

    takk
    zohre

    ——–
    Ja, politiets oppgaver og pavens oppgaver er veldig forskjellige. Så må jeg bare sin at det jo er veldig sjelden at prester forgriper seg på barn. Faren for overgrep og voldtekt er mye større andre steder i samfunnet.
    Men paven har mye makt i forhold til prestene.
    Vanlige katolikker bryr seg ikke så veldig mye om enkelte av pavens uttalelser.
    For øvrig mener jeg at Josef Ratzinger var et dårlig valg som pave.
    Jeg har skrevet om det på bloggen allerede i 2006.

  79. Gullhjerte april 16, 2010 kl. 8:09 pm #

    Asken, svovelen og striden mellom religionene varsler Vannmannens tidsalder. Jeg har skrevet mer om det på bloggen min.

    ————

    Jeg har lest og kommentert, Gulli. Men du vet nok at jeg ikke har nok apokalyptisk fantasi til å følge deg der.:)

  80. Zohre april 17, 2010 kl. 9:18 pm #

    Starlett God kvelden

    Fint at du nå er her fordi klikket jeg herrrrrrr

    takk
    zohre
    ———-

    God kveld, zohre. Fint å se deg her. 🙂

  81. Zohre april 17, 2010 kl. 9:33 pm #

    …De fleste overgrep skjer hjemme og av en voksenperson barnet står nært, eventuelt av lærere, idrettsledere. naboer…
    ________

    I Norge eller i Europa som er frihet så det er vanskelig å forstå med overgrep , pedofili , homofili og etc .

    takk
    zohre

    —————
    Jo, riktignok har vi en annen frihet enn i Iran og mange andre land, zohre.
    Men vi har lover også.
    Det er straffbart å begå overgrep mot andre, og pedofile overgrep er absolutt straffbart.
    Men homofilt samliv er fullt lovlig på linje med heterofilt samliv..
    ———————-

  82. Viljen april 17, 2010 kl. 10:08 pm #

    Jeg visste ikke en gang hvem Pollestad var før jeg hørte navnet hans i media. SÅ my følger jeg med… eller SÅ mye bryr jeg 😉
    Den første tanken som slo meg var at nå går media på nytt korsfestelsestog, og nå er det den katolske kirkens tur. Jeg kan ikke utale meg om skyld i noe av det som nå dukker opp, og det kan vel egentlig ingen!
    Men _ingen_ er skyldig i noe bare fordi media slår opp saken!!

    Hvorfor skal de ha dette sølibatkravet?

    Det ligger i menneskets natur, og det burde være en mennesketrett i ethvert samfunnslag, troende eller ei og få dele livet med og glede seg sammens med et annet menneske, _på alle plan_!

    Tilbringer du lang nok tid tett på andre, og lever livet i en boble, forandrer man perspektiv og hjernen kan vri det mest absurde og groteske til å nærme seg en tilsynelatende naturlighet. Du vet det er galt, men inni boblen… er dere de eneste. Overgrepet er et faktum.

    Når en prest, biskop eller hva disse nå kalles forgriper seg blir jeg kvalm! De er den person i verden en burde ha den aller aller største tillit til, bortsett fra dine egne foreldre.

    Det er en skam at den katolske kirkes overhode stikker hodet i sanden som en redd struts etter avsløringene den siste tiden. Tenk den tillit og altoppslukende gloristatus og tilbeldelse disse alterguttene har hatt til sine overmenn! Benedicte er ingen god pave. Han er en veik mann og ekstremt konservativ katolikk og en skygge av sin forgjenger, Johannes Paul.
    Mange trossamfunn har store jobber å gjøre innad! Disse boblene jeg nevner over er gode for den sanne troende, med ærlighet og renhet i sitt sinn, men og et fint skalkeskjul for de som sier FAN og skrifter sine synder etterpå!

    ————————–

    Hei Viljen

    Pollestad er en mann jeg har stor sans for. Og det har jeg hatt i alle fall i 20 år. 🙂

    Han er konvertitt, dominikaner og prest. Han var prest i Tønsberg i åtte år. Jeg vil anbefale deg bøkene hans! De er virkelig verdt å lese.

    Pollestad har ikke levd i en boble. Riktignok er han dominikaner, og er i kloster nå, men han har vært MYE på reisefot, mer enn fem vanlige nordmenn klarer på et helt liv.:)
    Han forteller fra mange av reisene sine i bøkene.

    En beverkelsesverdig forfatter. Mye av det han skriver, provoserer meg, og han provoserer dogmatiske krefter i Kirken også. Men enkelte konservative i Kirken blir provosert av andre ting enn jeg blir.:)

    Forfatterskapet hans er en belastning for Kirken, sier de.
    Til og med hans festlige og lærerike kokebok, «Maten er halve føda», ble de irriterte over.

    Han viser stor forståelse for homofile, og gir uttrykk for at det er stupid å dele mennesker inn i «filer».
    Han er ikke redd for å si hva han mener om saker og ting.
    Han har gjendiktet «homoerotiske» dikt fra gresk, i 2002, og da ble det et fryktelig rabalder.SÅNT kunne ikke en prest gjøre. Nei, FY!

    Derfor har han fått sterke motstandere innad i Kirken, (selv om de fleste er glade i ham)

    Det er IKKE riktig at han ble oppsagt fra presteembetet i Tønsberg. Han sa selv opp, i vrede over det han opplevde som helt urimelige og løgnaktige beskyldninger. Flere år før han skulle ha forgrepet seg på sognepresten i Porsgrunn, omtalte han denne mannen som en han hadde «farsfølelser» for, som en «sønn» han var stolt av og glad i. En voksen sønn, vel og merke.
    .
    Og om han MOT formodning skulle ha opptrådt mer kjærlig enn Voiht likte, så har da mediene ingenting med det å gjøre!
    Voksne menn, begge to.
    Det ligger andre motiver bak her.

    Pollestad er jo den desidert mest kjente nålevende norske katolikk, og desto mer blir meningene hans lagt merke til.
    Når du og sikkert VELDIG mange andre som normalt ikke følger med hva som skjer i Kirken, NÅ får vite hvem han er, så understreker det bare mine forutanelser:
    Kjell Arild Pollestad kan risikere å bli «kjendis» fordi han «kanskje» har slikket en annen mann i ansiktet på Høvringen, og alt det storslagne arbeidet han har gjort i 30 år blir glemt av dem som ikke kjenner ham fra før.
    Det er trist og patetisk.

    Men INGEN har anklaget Pollestad for overgrep mot BARN!

    Angående overgrep mot barn, så er det jo helt uakseptabelt og en av de verste forbrytelsene som kan skje.

    MEN: I følge flere store undersøkelser har dessverre over 8 % av amerikanske menn i den vanlige befolkningen begått overgrep mot barn. Rundt 1,5% av amerikanske prester er pedofile. Det er flere pedofile protestaniske prester enn katolske.
    Det er FAKTA.- informasjon.
    På 60 år kjenner man til åtte overgrep begått av katolske prester i Norge.
    Hver UKE blir flere tusen norske barn utsatt for vold, incest, vanskjøtsel og mishandling.
    Med andre ord:

    Det STORE problemet som overgrep mot barn er ligger i storsamfunnet som VI alle er ansvarlige for.

    Medieoppslagene den siste måneden er surrealistiske i forhold til realitetene.

    Jeg er enig med deg i at sekulærprestene bør kunne få gifte seg.
    Har skrevet mer om det lenger oppe i tråden.
    Men prestene som tilhører munkeordnene kan ikke det.
    De har gitt løfter om sølibat, fattigdom og lydighet.

    Det er ikke slik at man automatisk får syndstilgivelse i skriftemålet.
    Man må angre oppriktig og gjøre noe konkret for å bøte på skaden for å få absolusjon.
    Det vil si at en som skrifter en straffbar handling som overgrep mot barn, må melde seg til politiet og gjøre alt som er mulig for å minske de skadene han har forvoldt. Terapi i tillegg for å unngå gjentakelser.

    Og JA, Josef Ratzinger opplever også jeg som en reaksjonær pave. Kanskje Kirken burde revurdere hvilke kriterier man skal ha når man velger pave.

    Takk for mange spennende synspunkter! 🙂

  83. Zohre april 17, 2010 kl. 10:12 pm #

    Viljen

    Alt er diktning, skjønnlitteratur , faglitteratur

    takk
    zohre

    ——————

    Ja, ofte kan skjønnlitteratur og faglitteratur overlappe hverandre. For det første kan vi ikke være sikre på at alt som står i faglitterære bøker er riktig. Mange fagbøker er både dårlige og formidler tvilsomme sannheter, eller gir direkte feilinformasjon.

    Skjønnlitteraturen kan lære oss mer om livet, historien og verden enn faglitteraturen.

  84. amavel april 17, 2010 kl. 10:26 pm #

    Det er trist at en mann blir anklaget for overgrep gjennom media. En slik sak hører hjemme bak lukkede dører. Voiht fremstår, som du sier, som en nyttig idiot, og ikke som en mann man umiddelbart får tillit til.

    Når det er sagt, vil jeg samtidig være forsiktig med å mene noe om hva som er foregått. Som voldtektsoffer kan jeg forstå at en ung mann verken snakker om, eller anmelder et voldtektsforsøk fra en respektert kollega.

    Selv har jeg aldri anmeldt han som voldtok meg, og jeg vil tro at hans kolleger, naboer, kone og barn aldri ville tro at kommunens rådmann kunne gjøre noe slikt. Han er en populær, veltalende og flott utseende mann, med høy utdannelse, og er stadig i media sitt lokalmiljø. Det jeg ble utsatt for skjedde noen måneder før jeg var ferdig med videregående. Fra overgrepet til jeg var ferdig med russetiden, så husker jeg så og si ingen ting. Det jeg vet er at jeg gikk i samme klasse som min overgriper i disse månedene, men om vi kommuniserte aner jeg ikke, ei heller om jeg gjorde ting som nå ville virke underlig.

    Tilbake til ditt innlegg, jeg har ingen grunn til å tro at anklagene mot Pollestad er riktige, jeg har heller ingen mulighet for å vite at de ikke er det. Men basert på egne erfaringer, synes jeg det er farlig å foreta en dom i en så vanskelig sak som dette, basert på de opplysningene som er kommet frem i media. Jeg har selv lest Pollestad, og har alltid ansett ham for å være en intelligent og innsiktsfull mann. Jeg vet også at han har vært kontroversiell, og har ingen grunn til å tvile på at mange har arbeidet for å få ham fjernet, med de midler som har vært nødvendige. Maktkamp er vel ikke fremmed i de kirkelige sfærer heller.
    At media fråtser i beskyldninger og rykter er ikke overraskende, at de graver frem gammel dritt som passer inn i tidens nyhetsbilde, er også noe vi begynner å bli vant til. Sex og skandaler selger som bare det, kan man kombinere det med religion er det jackpot. Men jeg håper at ingen blir dømt, fordømt eller frikjent basert på det som er skrevet.

    —————

    Hei amavel

    Det var sterkt å lese din historie. Men kanskje kone og barn VET at rådmannen gjør slikt. men tier?
    Siden det skjedde da dere begge gikk på videregående, er det vel foreldet nå.
    Jeg vet jo at mange ofre ikke klarer å anmelde.

    Men når det gjelder å anmelde:
    Jeg kan forstå at den yngre presten ikke anmeldte politiet den gang, og jeg forstår også at han anmelder politiet nå, hvis det Er noe å anmelde.

    Men jeg forstår IKKE at han kontakter Norges største avis og «står frem» med dette akkurat EN dag etter at det ble kjent at tidligere biskop Müller hadde tilstått overgrep mot et BARN, og dermed sauser pedofili sammen med vedkommenes forhold til Pollestad.
    (Jeg har også skrevet en lang kommentar til like Viljen som du kan lese, så trenger jeg ikke skrive det flere ganger. :))

    Det er ikke normalt å gå til media på den måten.
    Til VGs ros skal det sies at de IKKE fulgte Voihts ønske: De frigjorde IKKE navnet.
    Men det ble jo skrevet mye om «den anonyme overgriperen» overalt.
    Det var Pollestad SELV som stakk hull på byllen. Alle katolikker skjønte jo hvem avisene siktet til.
    Det vrimler ikke av populære og folkelige katolske prester som er kjente forfattere i Vestfold, så alle kunne jo ut fra beskrivelsen forstå at det var Pollestad de skrev om.

    Du skriver:
    —————–
    Jeg vet også at han har vært kontroversiell, og har ingen grunn til å tvile på at mange har arbeidet for å få ham fjernet, med de midler som har vært nødvendige. Maktkamp er vel ikke fremmed i de kirkelige sfærer heller.
    —————————–

    Det er et kjernepunkt, ja. To the point.
    ————————-

    Sex og skandaler selger som bare det, kan man kombinere det med religion er det jackpot
    ——————

    Det tror jeg er denne trådens beste setning, amavel!

    Og jeg håper også at Pollestad ikke blir fordømt eller forhåndsdømt. Hans motpart er jo ikke anklaget for noe.

    Tusen takk for en veldig god kommentar som gikk både til hjerterota og som ga meg mye å tenke på.

    Klem til deg! 🙂

  85. Zohre april 17, 2010 kl. 10:57 pm #

    …det jo er veldig sjelden at prester forgriper seg på barn….
    ________

    Hvor er disse barna ? I Kirken eller hjemme ?

    takk
    zohre

    ——————–

    Fra 1950 til 2010, altså i løpet av 60 år, vet Kirken om 8 overgrep mot barn i Norge, altså litt over ett overgrep for hvert tiår.

    I Den Norske Kirke og alle frikirkene er det selvfølgelig mange flere.

    Men de fleste overgrepene, flere tusen hver uke, begås av fedre, onkler, brødre, mødre, bestefedre, naboer, lærere, førskolelærere, lektorer, ungdomsledere, idrettsledere og «folk flest»

    Rundt åtte prosent av den mannlige befolkningen har begått seksuelle overgrep mot barn.
    Det er et fryktelig problem og en tragedie for dem det rammer.
    Ca 1,5 prosent av prestene er pedofile, og det er større prosentdeler pedofile blant protestantiske prester. Men husk: Åtte – 8 – prosent av den mannlige «normalbefolkning»!

    Men ser man på mediene de siste ukene, ser det jo ut til at det er de katolske prestene som er de verste overgriperne.
    Lenger bort fra sannheten går det ikke an å komme.

    Kanskje det passer mannen i gata å gjøre de katolske prester til syndebukker for den behandlingen vi i storsamfunnet er ansvarlige for?

    Det farligste stedet er nok hjemme, for ingenting kan vel være verre enn stadige overgrep av en far, mor eller en annen i nær familie.
    Å gå i stadig redsel for pappaen sin og ikke vite hvor man skal finne trygghet eller hvem man kan betro seg til, må være det verste av alt.

  86. Zohre april 18, 2010 kl. 10:05 am #

    …Skjønnlitteraturen kan lære oss mer om livet, historien og verden enn faglitteraturen.
    ________

    Starlett God morgen

    Det er mer Nobelpris på faglitteratur ( fysikk, kjemi, fysiologi eller medisin ) enn på skjønnlitteraturen ( Skjønn )

    takk
    zohre

    ————–

    God ettermiddag, zohre.:) Ja, det finnes jo bare en Nobelpris i litteratur. Til gjengjeld henger den høyt.

  87. Lilleyam april 18, 2010 kl. 12:18 pm #

    Hva som har skjedd, og ikke skjedd, i denne saken aner jeg ikke noe om, og skal heller ikke uttale meg. Men å tro blindt på det media skriver, og vinklingen de bruker, det er dumt. Mitt inntrykk av medias vinkling i en sak, er at den ofte er ensporet og utspekulert, og med tanke på vinning i kroner og øre.

    —————-

    Hei Lilleyam i snøværet! 🙂
    Tusen takk for en fin kommentar!

    Jeg er helt enig med deg.

  88. Zohre april 18, 2010 kl. 2:18 pm #

    Lilleyam

    Media er for å skrive så heldigvis det er ingen tvang med kroner og hørselen heller

    takk
    zohre

    ——–

    Media skriver både viktige ting og uviktige ting, men vinkler ofte sakene slik at folk skal bli interessert og nysgjerrige.
    Kombinasjonen sex og prester er noe folk klikker seg inn på, og det vet økonomene i avishusene.

  89. solveig47 april 18, 2010 kl. 2:40 pm #

    Sven Egil Omdahl har skrevet en lesverdig og balansert artikkel om emnet i Stavanger Aftenblad.

    ——–

    Hei solveig47!

    Hyggelig å se deg på bloggen min. Takk for tipset. Jeg skal lese den.

  90. solveig47 april 18, 2010 kl. 2:41 pm #

    … og her er linken til den:
    http://www.aftenbladet.no/debatt/medieblikk/1191106/Rapport_fra_et_liksomhelvete.html

    —————–

    Meget god artikkel. Takk for den! 🙂
    Så vil jeg bare i tillegg nevne at den gjennomsnittlige mannlige «normalbefolkningen» har hele 8 % forgrepet seg på barn. Det er skremmende mye.

    Blant amerikanske prester er tilsvarende prosent fire, noe mer for protestantiske prester enn katolske.
    Ergo er vår felles store utfordring først og fremst de mange tusen barna som hver uke blir utsatt for overgrep, igjen og igjen. SER vi det som skjer, og tør vi å gjøre noe hvis alle tegn tyder på at et barn blir misbrukt?
    Så du denne debatten? :

    http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/629092

    Men når det gjelder Kirken og saken som vi drøfter på denne tråden, var det en sjelden god artikkel til å ligge på en mainstream luthersksekulær nettavis midt i hysteriet.

    Veldig glad for den, Solveig. 🙂

  91. Zohre april 18, 2010 kl. 3:38 pm #

    ..Kombinasjonen sex og prester er noe folk klikker seg inn på,..
    _________

    Da hjernen,ånd virker

    takk
    zohre

  92. Starlett april 18, 2010 kl. 4:21 pm #

    zohre

    Ja, sånn kan man også si det.. Men virker den godt når man klikker og klikker på sex og religion i kombinasjon? 😉

  93. Miss Misantrop april 21, 2010 kl. 6:01 am #

    Jeg tror på Pollestad og er glad for at Lars Roar Langslet tok sin venn i forsvar. Det værste en mann kan ha på seg er en anklage om seksuelle overgrep. Det er nok av de som vil si at det ikke er røyk uten ild og at det ikke trengs beviser. Det er rett og slett billig å komme med anklagene i kjølvannet av pedofili saken som ruller nå. Takk for flott blogg.

  94. Starlett april 22, 2010 kl. 7:51 pm #

    Hei Miss Misantrop

    Tusen takk for kommentaren!
    Vi ser denne saken på samme måte.

    Og takk for hyggelige ord! 🙂

  95. sårbar april 23, 2010 kl. 6:17 pm #

    Tusen takk for et flott innlegg.
    Jeg sier meg enig med Lilleyam.
    Jeg har lest Pollestad og alltid likt han, men tør ikke ta noe standpunkt her.
    Husk: tvilen skal alltid komme tiltalte til gode.

  96. Starlett april 23, 2010 kl. 10:42 pm #

    Hei sårbar

    Takk for fin kommentar!

    Tvilen skal ALLTID komme tiltalte til gode, og Pollestad er ikke engang tiltalt, han er «bare» uthengt i media, og det kan være enda verre.

  97. sårbar april 24, 2010 kl. 8:25 pm #

    Hei.
    jeg prøvde å legge deg til som venn så jeg kunne sende en melding men det tar visst tid.
    Du vet vel at Pollestad er hos : Viggo på lørdag på nrk. kl. 2240?

  98. Starlett april 24, 2010 kl. 8:47 pm #

    Hei sårbar.

    Ja det kan av og til være litt trøbbel med venn-funksjonen.

    Nei, det visste jeg IKKE.

    Er ikke i TV-stua og har ikke sett TV-programmet.

    Tusen, tusen takk for at du ga meg beskjed om det, sårbar!

    Jeg er VELDIG, veldig takknemlig for at du sa fra og gleder meg til programmet.

    *Takkeklem* 🙂

  99. Odddd april 24, 2010 kl. 10:26 pm #

    Etter porgrammet Viggo på lørdag så har jeg full tro til Pollestad. Han virket troverdig.

    ———-

    He Odddd

    Ja, og det er de samme momentene jeg prøvde å føre i marken da jeg skrev dette innlegget.
    Jeg er så sikker som man kan bli i en usikker verden på at Pollestad aldri har begått det Voiht har beskyldt ham for.
    Hva jeg tenker om Voiht skal jeg holde for meg selv.

    Kampanjen mot Pollestad fra en reaksjonær og misunnelig klikk har pågått i årevis, og Voiht ble brukt av dem som en «nyttig idiot».
    Gladnyheten var at Pollestad har ombestemt seg: Han slutter IKKE som prest, og trekker altså oppsigelsen tilbake. 🙂

    Jeg vet at vi er veldig mange mennesker i Norge som er glade for at misunnelse og smålighet ikke fører til at Norges (etter min mening) beste prest slutter, men fortsetter tross meningsløse anklager. 🙂

  100. Zohre april 24, 2010 kl. 10:33 pm #

    Viggo er troverdig med spørsmålene

    takk
    zohre

  101. Gabriel april 25, 2010 kl. 5:45 pm #

    Pollestad er utsatt for et komplott. Han er uskyldig. Det var det jeg visste. Han var stor på fjernsyn i går, og nevnte ikke hvem fiendene var. Han vender det annet kinn til som en god kristen.
    Han har fått støtte fra tenkende katolikker i hele landet og mennesker utenfor kirken. Han har fått flest hånord fra de aggressive lutheranere og Vårt Land.

    Lutheranere kjenner ikke kirken og lever på vrangforestillinger. Luther var jødehater. De tror vi tilber paven og har usunn sex. Derfor bør de ikke blande seg inn i kirkens indre liv.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere liker dette: