Det utrolige har skjedd:
Russland og Norge er endelig – etter 40 år – blitt enige om delelinjen i Barentshavet.
Den uløste konflikten har ligget som en skygge over det bilaterale samarbeidet mellom Norge og vår store nabo i øst. Jeg tror mange nærmest hadde innstilt seg på at vi måtte fortsette å leve med denne uenigheten, at konflikten virket uløselig .
Gråsonen inneholder store fiskeri-og petroliumsressurser. Uenigheten mellom Russland og Norge var om dette havområdet skulle deles etter midtlinjeprinsippet eller sektorprinsippet.
Tidligere havrettsminister Jens Evensen (Ap) fremforhandlet i 1978 den midlertidige «Gråsoneavtalen» med Sovjetsamveldet. Denne midlertidige avtalen har blitt stående, med sine innebygde usikkerheter, helt frem til i dag, 27. april 2010.
Regjeringen har, siden den tiltrådte i 2005, satt arbeidet med Nordområdet høyt på den politiske agendaen.
Utenriksminister Jonas Gahr Støre har, i erkjennelse av Nordområdets politiske og økonomiske økende betydning, nedlagt et beundringsverdig diplomatisk arbeid i forholdet til Russland .
Diplomati er å gi og ta.
I dag kom uttellingen av diplomatiet. Kompromisset gjør at grenselinjen mellom nabolandene er krystallklar og at gråsonetiden er forbi. Vi har fått fastlagt vår stats grenser!
Nå er den tidligere gråsonen delt inn i to omtrent like store deler.
I Nord-Norge er det glede og jubel.
En tilfredstillende løsning for begge land.Ressursforvaltning og politisk samarbeid i nord går nå inn i en ny og konstruktiv fase.
Den 40 år gamle grensestriden er løst. Avtalen er underskrevet.
Avtalen er en modell for andre land, sier Jens Stoltenberg på pressekonferansen.
Dette er en stor, – ja en historisk dag for Norge. 27. april 2010 vil bli stående i historien som en merkedag!
Bør 27. april bli flaggdag?
Takk til Russland og President Dmitrij Medvedev!
Takk til Jens Stoltenberg, Jonas Gahr Støre, Arbeiderpartiet og UD!
Denne bragden vil for alltid bli stående som en gigantisk suksess for regjeringen Stoltenberg og for utenriksminister Jonas Gahr Støre.
Gratulerer med dagen, Norge!
Starlett Hei
Norge er i krise med StatoilHydro ?
takk
zohre
———————-
Hei Zohre!
Det er mye som kan sies om Statoil/Hydro, ja, men det gjør ikke gleden over at vi har fått klare grenser for nasjonen Norge og en avklaring med Russland mindre. 🙂
Jeg slenger meg med og gratulerer. Dette hadde jeg ikke forventet og derfor både overraska og imponert.
Jeg har fisket der oppe og det var lite hyggelig å komme over på den delen Russland anså som sitt territorium.
……………
A_G
Svaret til deg står lenger nede. 🙂
Veldig godt jobbet
Nå har ikke jeg lest avtalen, men antar at alt er bedre enn intet.
helt uventet for meg.. og jeg leser det meste 🙂
Og hvor var AP’s nestleder og parlamentarisk leder i dag ?
Jo.. på blogg var hun mest opptatt av FRP !!! Skremmende !!
——————-
Hei btidag
Ja, det var uventet – og veldig gledelig, etter alle disse årene.
Utrolig.
Fantastisk diplomatisk arbeid av vår utenriksminister og hans stab, og av statsmiisteren.
Endelig vet vi Norges grenser!
Jeg foreslår ny flaggdag. 🙂
Har Helga Pedersen skrevet et blogginnlegg om Frp?
Bra!
Noen må jo vise forskjellene mellom APs solidaritetspolikk og Frps egoismepolitikk.
Hun gjør helt sikkert mer enn å skrive et blogginnlegg.
Og hun er ikke fiskeriminister lenger og ikke i regjeringen, så hun er jo ikke direkte involvert i dette gjennombruddet.
GRATULERER med bakgrunnen på bloggen
takk
zohre
—————-
Takk, Zohre!:)
Jeg syntes det forrige bakgrunnen ble litt for kald.
Liker du denne bedre?
Hei Amazing_Grace
Ja, i dag kan vi gratulere. 🙂
Jeg er også både overrasket og imponert over at denne saken som har ligget som en verkebyll i forholdet mellom Russland og Norge endelig er løst.
Nå blir forhandlinger om andre saker mye lettere og nye muligheter åpner seg.
———-
Jeg har fisket der oppe og det var lite hyggelig å komme over på den delen Russland anså som sitt territorium
———-
Der setter du fingeren på noe vesentlig.
NÅ slipper vi å oppleve dette.
Mistillit vil bli erstattet av tillit.
Jonas Gahr Støre, men sitt målbevisste diplomati, har etter mitt skjønn en stor del av æren for dette gjennombruddet. 🙂
Sprett champagnen og heis flagget!
———————-
Ja, god grunn til det, Lasse. 🙂
Jeg både liker den og nå ble det en assosiasjon Starlett
takk
zohre
———
Glad for det, zohre. 🙂
Spent på assosiasjonen……………..
men jeg synes at Helga skal bruke sin makt til annet enn å snakke om FRP
bare det jeg mente…
——————–
Helga må gjøre det hun selv synes, btidag. Jeg tittet på blogginnlegget hennes nettopp. Det handler om helse og om hva overdrevent alkoholforbruk har å si for folkehelsa i et land. Det er jo relevant når man snakker helsepolitikk. Og når man hører Frps klagesanger og angrep på regjeringen samtidig som de vil ha fri flyt av sprit. Bra at noen AP-bloggere tar til motmæle mot inkonsekvensen.
Regner med hun brukte max 10 minutter av sin arbeidsdag på dette innlegget.
Hun er forøvrig ikke den eneste politiker som blogger på VGB.
Høyre stiller med selveste lederen, Erna Solberg.
En del av politikken er å vise forskjellen på egne løsninger og løsningene til motstanderne.
Men hva i alle dager har Helgas lille blogginnlegg med den historiske begivenheten for nasjonen Norge å gjøre? Tell me, please, btidag!
Jeg ser liksom ikke sammenhengen……
btidag
Helga Pedersen ønsker å informere om makten , Skål for Norge .
takk
zohre
————–
Ja, skål for Norge, Zohre! 🙂
Det var en positiv hendelse, men jeg er litt mere usikker på om jeg skal gi honnør og ære til President Medvedjev eller til Stoltenberg?
Det er jo slik at Stoltenberg har vært statsminister i Norge tidligere, men uten å få til en løsning. det som er nytt nå er president Medvedjev og behovet for å «smøre» norsk-russiske forbindelser og oppildne norsk næringsliv til å satse på samarbeid med russike næringsliv?
Og da kan det kanskje passe å skrive under på en avtale som man i utgangspunktet ikke hadde spesielt store motforestillinger mot, men som nå viser seg å bli et gullkantet forhandlingskort?
———————-
Hei Argus
Begge to fortjener honnør.
Klart: Russland er blitt mer demokratisk nå.
Men det svir alltid å avgi landområde, og jeg tror nok motstanden har vært relativ stor.
Det er fantastisk at den norske regjeringen har klart å fremforhandle denne avtalen, bygge tilllit, og klare å hemmeligholde det.
Jeg tror personkjemien har vært viktig.
Den største æren for gjennombruddet fra norsk side mener jeg Jonas Gahr Støre har.
En stor og historisk dag for hele Norge, uansett partifarge. 🙂
Nei!
Dagen i dag er en svart dag.
Det blir full gass i olje- og gassleitingen i Barentshavet. Dagen er god bare for oljeindustrien, men tung for naturvern, fisket og kampen mot den globale oppvarmingen.
Resultatet blir økt CO2-utslipp og fiskedød. De har visst glemt løftet om mindre klimautslipp. Eller skal Norge kjøpe seg bort fra det?
————————-
Grønningen
Hovedsaken er at vi har fått en avklart grense. Vi vet hva som tilhører Norge, og vi vet hva som tilhører Russland.
Forutsatt at avtalen blir ratifisert i de to lands parlamenter.
Hvordan vi forvalter ressursene, er det opp til oss selv å bestemme.
Gratulere??! Kan være grunn til det, men kan også være det dummeste Norge noengang har gjort. Den som lever får se!
—————-
Axxl
Kan du utdype?
Grønningen
Bellona og Naturvernforbundet er fornøyd. Det vil de sikkert ikke vært hvis avtalen hadde truet naturen.
Vi har fått en fast grense, og det er en seier.
——————–
Lasse
————–
Vi har fått en fast grense, og det er en seier.
—————
Ja,
Lasse Jeg tror ikke på Bellona.
Du må forstå at det blir oljeleiting når de har fått tilgang til det. Jeg er sikker på at det er pga oljen de har skrevet avtalen, for både russerne og nordmennene vil leite på nye områder. Så blir det stopp i satsinga på ny energi. Det er ikke noe jeg vil være med på å feire!
—————
Det er naturligvis også interesse for oljen og gassen. OG fisken.
Jeg har tillit til at vi skal klare å forvalte ressursene i Barentshavet på samme måte som vi har forvaltet ressursen i Nordsjøen.
Ikke ta uforsvarlige beslutninger.
Jaja mye som kan løses med penger under bordet og korrupsjon.
Dumme naive Nordmenn.
—————-
Thomas
————–
penger under bordet og korrupsjon
————————
??????????????
Jeg skjønner rett og slett ikke hva du mener.
Det aner meg at du er veldig ung og at du ikke kjenner eller har satt deg inn i historien bak denne avtalen, de 40 årene som er gått.
Jeg ser intet vektig argument her.
En takknemlighet til Russland med USA´s nærvær ved den Persiabukten men, nå Mahmoud Ahmadinejad iransk president ba om en allianse med Republikken Zimbabwe altså Afrika
takk
zohre
———————–
Zohre
Jeg lurer på hvorfor Mahmoud Ahmadinejad vil ha allianse med Zimbabwe, et land med mye korrupsjon, stor fattigdom, stor dødelighet og mange vanskeligheter…….?
Jeg er usikker på om dette er noen grunn til å feire? Kan ikke gå med på at de raserer området og gjør det fritt for fisk i fremtiden? Noe å tenke på? Avtalen kan være bra,men det vil vise seg om en stund.. Foreløbig er jeg avventene til avtalen..
En fin kveld ønsker jeg deg likevel, om vi ikke alltid er enige… Klem
—————-
Hei Lavina
Jo, jeg ser betenkelighetene dine. Men vi får håpe på at beslutningstakerne i Norge viser fornuft og tenker på fisk, klima og miljø. Fiskerne får jo også nå større områder å fiske på og kanskje litt større kvoter uten at de fisker havet svart.
Det fine med vennskap, er at man kan være uenige i enkelte ting og likevel fortsette å være vennner. 🙂
Varm klem og fin kveld til deg. 🙂
PS: Her laver snøen ned. *sukk*
Til dere som er kritiske med tanke på petroleumsvirksomhet og negativitet for fiskeriene:
Dere kan være trygge på at Russland IKKE holder noe tilbake i forhold til leting og utvinning av evt. forekomster av gass og olje. De har HELT andre standarder enn hva Norge krever.
For fiskeriene sin del har også gråsonen og «smutthavet» vært et tilnærmet paradis for trålere som ønsker å kun berike seg selv og ikke følge de rådende avtaler, med doble poser, masker langt under minstemål, fjerning av sorteringsrister, mangelfull eller «skyggefull» føring av fangstdagbøker m.m. Å nå få klare råde- og reguleringsretter over disse områdene vil føre godt med seg også her, i tillegg til at evt. petroleumsaktivitet regulert og styrt av Norge på mange områder vil være mye mer positivt for fiskeriene enn hva tilfellet ville vært med Russisk herredømme!!!
————–
Hei Janego
Jeg tror du er inne på noe her.
Jeg tør ikke å uttale meg bastant om hvordan russerne har operert, men mener det er en fordel at vi får avklart grensene og kan forvalte vår del av Barentshavet slik vi selv mener er rett.
Starlett
og da har jeg fått med meg at gråsonen ligger med ca 90% inne på norsk farvann iht til midtlinjeprinsippet som oftest tas til grunn ellers
nå blir det vel delt i to
så da er det kanskje ikke rart at ingen har snakket så høyt om dette her hjemme .
——————
btidag
Denne kommentaren HÅPER jeg virkelig at du utdyper. Jeg skjønner ikke helt hva du mener.
Norge ville aldri fått gjennomslag for midtlinjeprinsippet.
Det har vært forhandlet i nesten 40 år, btidag, og Russland har stått beinhardt på sektorprinsippet.
Dagens avtale er en seier for norsk diplomati.
De holdt kortene tett til brystet for ikke å legge noe eksternt press på forhandlingspartene eller skru forventningene opp før avtalen var i havn.
Det var helt riktig strategi.
Eller har du en annen mening, og i tilfelle: Hvorfor?
Jeg stemmer i gratulasjonen!
De nye sikre grensene betyr lovlig fiske og forsvarlig forvaltning.
Norge fikk mye i møte med stormakten.
Hurra for regjeringen og Jonas Gahr Støre!
—————–
Enig, Harald! 🙂
Gratulerer Norge, og sammarbeide..
Håper nå bare det kommer noe godt ut av det.
?? Litt usikker jeg da..:?
————–
Ja, vi kan jo ikke vite noenting sikkert, Erta-Berta, men jeg tror at et samarbeide mellom Russland og Norge når vi får klart avklarte grenser blir bra.
Nå kan f.eks ikke russerne ta seg til rette på vår del av Barentshavet, og vi kan ikke smugfiske på russernes del.
Det er en fordel.
Så må vi håpe på at ressursene blir forvaltet på en god måte for oss alle.
Jens og Jonas bygger tillit. De er ærlige og diplomatiske. Derfor stoler russerne på dem. De har æren for avtalen.
Tenk at de greide å holde tett!
Jonas må bli statsminister når Jens gir seg!
—————-
Hei Brita!
Jeg tror også at diplomati og gjensidig tillit har spilt en stor rolle.
Gahr Støre er en god statsministerkandidat, MEN kanskje vi heller trenger ham som utenriksminister?
Han gjør en outstanding jobb i UD, og jeg ser ikke riktig hvem som kan gjøre samme innsats som han der, – uansett parti.
Dette har jo vært en prosess over 40 år. Stoltenberg er tilfeldigvis statsminister når de ser fordelen av å undertegne.
Det er en stor dag, men noen flaggdag er det vel knapt 🙂
Medvedev (bjørnen) viser litt politisk styrke om dagen og da er det jo kjekt med litt avtaler med noen smånaboer i vest.
Jeg har satt pris på kongehusets engasjement under dette besøket, det går ikke upåaktet hen i det russiske folk.
Nå må vi være tøffe nok når seismikken skal skytes der oppe. Russerne er nok ikke like restiktive som oss nordmenn i den sammenhengen.
——————
Hei Breiflabben
Ja, det har vært forhandlet i nærmere 40 år. Som jeg skrev i innlegget, klarte jo Jens Evensen og hans stab å fremforhandle gråsoneavtalen i 1978, en avtale som var bedre enn ingenting, ikke optimal, men til å leve med.
Under den kalde krigen, altså frem til 1989, var det naturligvis en del mistillit på begge sider. Ikke lett å forhandle gjennom et jernteppe.
Men jeg er ikke enig med deg i at det var TILFELDIG at gjennombruddet kom nå.
Jonas Gahr Støre er en diplomat av sjeldent kaliber, og han satte nordområdesaken svært høyt på den politiske agendaen da han tiltrådte i UD.
Gjennom disse årene har han og hans stab av forhandlere målbevisst arbeidet for å bygge opp gjensidig tillit mellom Norge og Russland, og nå foreligger resultatet, selv om det foreløpig ikke er ratifisert. Det skal jo godkjennes i de to lands parlamenter.
Med respekt å melde: Jan Petersen, som sikkert er en utmerket mann i mange henseender, var en svak utenriksminister, en Bush-puddel, som logret med halen til Bush, Rumsfeldt og de verste rrepublikanske hauker. Han ønsket jo å delta på overfallet og voldtekten av Irak. Heldigvis satte Bondevik foten ned og satte sin regjering inn på at det ikke skulle skje. Bondevik stilte altså et «internt kabinettspørsmål» overfor sine regjeringspartnere i Høyre, og han lyktes med det.
Naturligvis kunne ikke Russland ha tillit til en slik utenriksminister.
Jeg tror ikke Russland ser så lett på avtalen som du fremstiller det. Det er ingen grunn til å bagatellisere gjennombruddet.
Men uansett: Dette er ikke dagen for partipolitisk krangel, selv om det var regjeringen Stoltenberg som ENDELIG klarte det ingen hadde klart før.
Hadde dette vært enkelt, hadde det ikke tatt 40 år for å få en delelinjeavtale på plass.
Ja, jeg satte også pris på Kongens engasjement. 🙂
Du skriver:
—————-
Nå må vi være tøffe nok når seismikken skal skytes der oppe. Russerne er nok ikke like restiktive som oss nordmenn i den sammenhengen
———————————–
Jeg er ikke riktig sikker på hva du tenker på her, Flabben.
Mener du at vi må starte seismikkskyting umiddelbart, eller mener du at vi må stoppe russernes aktivitet?
Les hva fiskebåterederne sier. De er ikke fornøyd. Har vi solgt ut landet og fisken?
Norge har mislyktes. Det sier de.
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10004511
—————–
Roger
Til lags åt alle…….
Jeg mener at redernes talsmann er historieløs.
Norge ville ALDRI fått gjennomslag for midtlinjeprinsippet. Dette er noe alle forhandlere fra alle norske regjeringer hele tiden har vært klar over.
Nå nøyer Jens seg ikke lenger med å reise rundt i verden for å bli kvitt skattebetalernes penger,nå gir han fan meg bort landet også.
—————
Per
Denne kommentaren forstår jeg dessverre ikke.
Norge har FÅTT mye i dag, fått et gedigent havområde.
Har Jens reist rundt for å bli kvitt skattebetalernes penger?
Det er helt nytt for meg.
Du må gjerne utdype.
Dette er en kommentar som mangler fakta- belegg.
Jeg har tilberedt festmiddag med havfersk fisk fra de nordnorske kyster!
Jonas Gahr Støre er min helt!
Breiflabben
Jonas Gahr Støre har arbeidet som en smed med russerne!
Det er _ikke_ tilfeldig!
Blårussen må ikke sutre på gledens dag!
Norge og Russland er blitt venner!
Jeg vil flagge og synge Internasjonalen!
Vårt nye fedreland har stått opp fra havbunnen!
—————–
Du store alpakka!
Og maten smakte?
Havfersk, til og med..
Stått opp fra havbunnen..
Hehe.
Har du flagget og sunget?
Ja, flott arbeid av Støre & co. 🙂
Per
Det er _Russland_ som gir fra seg land!!
—————
Begge parter har tatt og gitt.
Spennende å lese kommentarene du har fått. Ikke alle som feirer skjønner jeg 🙂 Det som imponerte meg mest var at Jensen og Solberg gratulerte Jens og Jonas med bragden. Sjelden kost med sånn «enighet».
Ha en fin kveld 🙂
————–
Hei Lilleyam
Nei, meningene er delte.
Og, sant: Fint med raushet over partigrensene og tverrpolitisk enighet.
Fin natt og morgendag til deg, Lilleyam! 🙂
Er avtalen god for Norge eller bare for russerne?
Er avtalen god for Norge eller bare for russerne?
——————-
For begge, mener jeg. Kanskje viktigst for Norge. Vanskelig å spå om fremtiden.
Jeg lurer på hvorfor Mahmoud Ahmadinejad vil ha allianse med Zimbabwe,….
_________
Kampen mot fattigdommen siden Russland også fikk
Det kaspiske hav av Iran så skål Norge
takk
zohre
————————
Iran vil hjelpe Zimbabwe i kampen mot fattigdommen?
Det er bra! 🙂
Ja, i Det Kaspiske hav er det jo mye oljevirksomhet, og absolutt ikke problemfritt, etter det jeg tror jeg vet.
Med Statoil involvert.
Hvordan fikk russerne det av Iran?
Forresten: Jeg skrev en gang et innlegg om Zimbabwe:
http://8978.vgb.no/2007/03/23/zimbabwe-foto-mugabes-brudd-pa-menneskerettighetene/
Det er en fantastisk dag!
Vi har fått selvråderett over vår del i nord.
Det må feires.
Vi kan godt få ny flaggdag.
Men vent med oljeboring!
—————–
Hei Else-Beate
Takk for hyggelig kommentar!
Store gassforekomster, ser det ut til, så jeg regner med at det blir seismikkskyting.
Men håper på en fornuftig og bærekraftig forvaltning av disse områdene.
Jeg vet for lite om hva som skjuler seg under havets bunn og om risikofaktorene med å drive petroliumsvirksomhet til at jeg kan uttale meg særlig forstandig om dette, bortsett fra å håpe på en god forvaltning.
Nja, mon det? Vi kan diskutere flaggdagen etter at dumaen i Moskva har godkjent avtalen. Det norske Stortinget er vel så lei av denne kranglingen at det meste er bedre enn fortsatt uvisshet, men jeg er langt fra sikker på hva slags innvendinger dumaen evt. vil slå i bordet.
——————
Du har absolutt et poeng der, Argus. Avtalen er ikke ratifisert. Og vi vet ikke hvordan dumaen vil reagere. I Norge ser det ut til å være tverrpolitisk enighet.
Jeg tipper at den russiske president får gjennomslag blant sine egne, men sikker kan vi fremdeles ikke være.
Gratulerer Norge, Gratulerer Jens og Jønas.
Det er en historisk dag for Norge, den 27.april 2010.
Vi har de best lerderne(Jens og Jønas) i Verden. Bedre enn dem ser jeg ikk!
Kjønner ikke hvorfor flere og flere vil stemme på Høyre og Frp til neste stortingvalg, mens vi har Stoltenberg og dersom han gir seg , har vi Jonas Gahr Støre.
————-
Ja, en historisk dag etter 40 år med forhandlinger.
Hvilke politikere som er de beste i verden skal jeg ikke uttale meg bastant om, men Gahr Støre har gjort en kjempejobb.
HVA med at Russland takker nei til og da det er en vansker
takk
zohre
———–
Det er sant, zohre, men jeg tror ikke det skjer. Russerne er nok også glade for fastlagte grenser, – men – vi er ikke sikre før vi vet hva de russiske politikerne i parlamentet bestemmer seg for.
Er redd for oljemafian skal få frie tøyler.
—————–
Vi får vel ha tillit til at politikerne våre tar hensyn til miljø, fisk og CO2-utslipp.
Ingen som har tenkt på hvorfor Stoltenberg gjordet dette…. nei ikke det nei.
Nå ligger altså gassforekomstene midt på grensa og det betyr at motstanderne mot utvinning av denne gassen i de sårbare nordområdene nå må kjempe mot en langt større makt enn bare de norske interessene og dette har Stoltenberg visst hele tiden at dersom han skal få vilja si om å få tyna ut naturens resurser så må han ha en kraftigere alliert til å bekjempe miljøværnerne og det har han altså skaffet seg idag.
GRAVØL !
—————–
Hei Catalyzator
Hyggelig å se deg her! 🙂
Jeg trodde du hadde sluttet på VGB, og er glad for å se at du ikke er det.
Saken er jo slik at norske og russiske forhandlere har diskutert og forhandlet om denne
delelinjen i 40 – FØRTI – år, og alle regjeringer i denne tiden, uansett partifarge, har prøvd å forhandle frem en avtale.
Til slutt lyktes denne regjeringen. Heldigvis. 🙂
Nå har landet vårt øket med en størrelse like stor som Finnmark og Troms tilsammen, en fjerdedel av vårt samlede landområde, og det er en glad dag for oss, mener jeg.
Hvordan vi skal forvalte vår nye landsdel er opp til oss.
Ja, det KAN hende at det er et stort gassfelt rundt grensen, men vi vet det ikke.
Dersom det er det,vil det sannsynligvis være klokt å samarbeide med russerne om teknologi og ilandføring av gassen, og vårt bidrag kan føre til at miljøet og klimaet kommer MER i fokus og blir tatt mer hensyn til enn om russerne skulle gjøre det alene.
Så mistankene dine mot Stoltenberg mener jeg ikke holder, Cata.
I så fall må ALLE statministre, utenriksministre etc siden 1968 få samme mistanke over seg, siden ALLE har ønsket å avklare delelinjen.
Ingen partier på stortinget er prinsipielle motstandere av petroliumsvirksomhet i Barentshavet.
INGEN.
Flere miljøorganisasjoner er fornøyd.
Hva er det Natur og Ungdom vet som ingen andre samfunnsaktører har forstått?
Men en eventuelll oljevirksomhet må jo foregå på en miljømessig forsvarlig måte.
Jeg er motstander av oljeutvinning i utenfor Lofoten. Det er altfor kystnært og sårbart.
Barentshavet er noe annet.
Men først vil det sikkert gå 15-2o år med utredning, og så får nå de som lever se hva som skjer.
Vi hr nå også fått råderett over store fiskeressurser, Cata, og det er vel bra?
catalyzator
Men alle er enig. Alle partiene. Helt fra SV til Fremskrittspartiet.
Norge bestemmer om det blir oljeboring, og jeg vil at vi skal vente.
——————
Else-Beate
Alle feirer at vi har lyktes med dlelinjeforhandlingene, ja, og alle partier på stortinget vil undersøke området med henblikk på petroliumsvirksomhet.
Så får fremtiden vise hva som vil skje videre.
Russland vant mot Norge ( Barentshavet ) og Irak vant mot Iran
( Shatt al-Arab ) etter mange år med uenigheter og krig.
takk
zohre
—————
Huff, zohre, Shatt al-Arab og det som skjedde med iranske og irakiske soldater var fryktelig.
En grusom krig.
Men Norge og Russland har aldri vært i krig mot hverandre.
Og nå har de delt broderlig, ingen tapere.
Hvordan fikk russerne det av Iran?
__________
Da Mahmoud Ahmadinejad kan fortsette som president og nå Norge kan fortsette som hverken USA eller EU .hehehe morsomt
takk
zohre
——————–
ja…
Norge er jo ikke med i EU og jo mer selvstendig vi er i forhold til USA, jo bedre er det. 🙂
Forresten: Jeg skrev en gang et innlegg om Zimbabwe:
___________
Jeg har sett denne bloggen og BLONDINEN
takk
zohre
——————-
Det gjør meg glad å lese, Zohre. 🙂
Hipp hurra for oljesøl og co2-utslipp!
——————–
Ylva
Ikke fornøyd?
Jeg tror ikke de som skal forvalte Barentshavet er miljøsvin og idioter.
Til de som er redd for olje
Hvorfor er dere redde?
Olje og gass gir lys, varme, bensin, og alt som trengs i et moderne samfunn.
Vil dere koke mat på bål og reise med hest og kjerre eller rein?
Hvordan tror dere Norge hadde vært uten vannkraften, industrien, gassen og oljen?
Et fattig land.
Vestlendingene har fått masse arbeidsplasser av oljen. Nå er turen kommet til de som bor i nord. Der trengs arbeidsplasser.
Fisk og olje kan fint eksistere side om side. Det kan dere se på Nordsjøen.
Sikkerheten er på topp, og det er ingenting å være redd for.
Det var godt gjort å hale kontrakten i land.
Nå kan vi utnytte ressursene i hele Norge.
Det er tiden for feiring og ikke surmuling.
Det er glede i Finnmark.
Tror dere det ville vært det hvis vi hadde trodd at oljen hadde skadet oss?
http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article5090560.ece
Det gjør oss og russerne til bedre naboer.
Vi er nærmere Russland og Finnland enn Oslo.
http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article5090527.ece
—————-
Hei Hætta
Jeg forstår godt at dere er glade i Finnmark.
Men jeg regner med at glede ikke betyr at folk blir ukritiske.
Fisken er tross alt en bærebjelke, en ressurs som ikke vil forsvinne om man forvalter naturen med fornuft.
Hvem som skal ha æren kan sikkert diskuteres, ettersom prosessen jo har pågått i årevis. Men det er godt at vi har fått til en avtale med Russland i alle fall!
———–
Hei Tale
Ja, prosessen har foregått i åresvis, men det var Jonas som klarte å bevege den russiske bamse. 😉
Veldig godt, Tale!
Endelig! 🙂
hei på deg…
1. Russlands linje mot nærmeste pol synes veldig søkt.
2. Internasjonal rett er basert på midtlinjeprinsippet.
3. Sektorlinjene er nå godtatt av Norge som et grunnlag i havrettsforhandlinger.
Men jeg har som sagt ikke lest avtalen.
————–
btidag
Jeg siterer:
«Sektorprinsippet – Russlands standpunkt
Når grensen trekkes etter sektorprinsippet så vil den trekkes langs sektorlinjene fra et spesifikt
punkt langs kysten og mot den geografiske nordpolen. Dette er det russiske prinsippet som anføres
både i forhold til sjøgrensen mot Norge og mot USA. Det russiske standpunktet støttes av Canada,
men argumentasjonen for det er uklar. Falkanger mener at russerne anfører sektorprinsippet som en
egen regel, men at det er vanskelig å se noen relevante momenter som taler for det. For grensen
mot Norge er Russlands standpunkt et resultat av et vedtak i det Øverste Sovjet den 15. April 1926.
Vedtaket gikk ut på at daværende Sovjetunionen krevde overhøyhet over alle øyer, oppdagede og
uoppdagede, som lå vest for en sektorlinje dratt fra et punkt litt øst for Kapp Niemtsky. Dette var på
tidspunktet Sovjetunionens vestligste punkt.
I dag er Russlands vestligste punkt lengre vest, og i så måte ville det være nærliggende at vedtaket
av Øverste Sovjet ble anvendt slik at grensen trekkes fra det nåværende vestligste punkt. Dette vil
likevel ikke være noen heldig løsning da en sektorlinje fra dette punkt vil gå rett gjennom
Varangerhalvøya. Russland har ingen innvendinger mot hvordan de norske landegrensene går, og
denne løsningen vil gå mot et slikt ståsted. Løsningen vil naturligvis også være uakseptabel for
Norge.
I forhold til den nåværende sektorlinjen er det viktig å se at den ikke er en rett linje fra punktet og til
polen. Vedtaket av det Øverste Sovjet tok hensyn til Norges suverenitet over Svalbard, og
sektorlinjen har dermed en forskyvning som tilsvarer boksen rundt Svalbard. På samme måte som
i forhold til Norge er grensen mellom USA og Russland ikke avklart. Russland hevder at
sektorprinsippet gjelder også for Beringstredet mellom USA og Russland. I forhold til grensen
mot Norge anfører Russland at grensen skal gå fra den avtalte avgrensningen i Varangerfjorden.
Midtlinjeprinsippet – Norges standpunkt
Midtlinjeprinsippet går ut på at grensen mellom de økonomiske sonene trekkes langs midtlinjen
mellom landenes respektive grunnlinjer. Litt mer spesifikt vil det si at grensen går der avstanden fra
hvert lands grunnlinje til grensen er like lang. Dette er måten grensene til havs dras mot de øvrige
landene Norge har sjøgrense mot. Prinsippet har også støtte i Havrettskonvensjonen. I artikkel 15 er
midtlinjeprinsippet satt som et utgangspunkt for grensedragningen, uten at det er noen tvingende
regel. Partene i en grensetvist kan avtale seg vekk fra dette utgangspunktet.
For avgrensning er det i internasjonal teori og praksis også vist til ekvidistanseprinsippet. I korte
trekk går dette prinsippet ut på at en grense dras på en slik måte at den til en hver tid er like langt fra
konkrete geografiske objekt i samme tilstand. Et eksempel på dette vil være at grensen trekkes ved
laveste vannstand slik at den er like langt fra to motstående landmasser. I så måte er ikke prinsippet
ulikt midtlinjeprinsippet. Forskjellen ligger i at ekvidistanseprinsippet er et primært geografisk
prinsipp, men midtlinjeprinsippet er mer av juridisk art. Midtlinjeprinsippet tar utgangspunkt i
grunnlinjene, som kan gi et enklere, men mer unøyaktig resultat enn ekvidistanseprinsippet.»
Jeg er ikke sikker på om jeg forstår all jussen jeg her har sitert.
Men merk deg: Sovjet knesatte prinsippet om sektorlinje allerede 15. April 1926. Altså over 70 år før forhandlingene med Norge begynte.
Gårdagens gjennombrudd er et KOMPROMISS mellom sektorprinsippet og midtlinjeprinsippet.
Det foreligger ekstremt mye faglitteratur og jus rundt denne problematikken. Derfor har det tatt 40 år.
Du skriver
………………..
Sektorlinjene er nå godtatt av Norge som et grunnlag i havrettsforhandlinger.
…………………….
Jeg skjønner ikke denne påstanden.
Du kunne like godt ha skrevet:
«Midtlinjeprinsippet er nå godtatt av Russland som et grunnlag i havrettsforhandlinger.»
Skjønner du?
Når to parter inngår et kompromiss, må begge parter fire på noe.
Derfor har man funnet en løsning som ligger midt mellom sektorprinsippet og midtlinjeprinsippet.
Jeg er overrasket og glad over at Russland la sektorprinsippet fra 1926 til side for å finne en løsning på delelinjekonflikten.
Russerne ville ALDRI gått med på midtlinjeprinsippet, og det har ALLE norske forhandlere i alle år vært klar over.
Jeg mener vi skal være strålende fornøyd med at Støre &co klarte å bevege de russiske forhandlere så langt bort fra sitt prinsipale syn.
Og gleden er stor i hele Norge.
Skjønner du meg bedre nå?
Klarer du å dele gleden over vårt nye landområde og våre sikre grenser?
Eller vet du noe som ingen andre vet i denne saken? 😉
AP viste muskler her ja. Har fulgt med denne vanskelige saken helt fra 70 tallet. Så blir det olje og gass-
utvinning (tror jeg).
Dette var overraskende og dette må bli godt mottatt.
——————
Hei Liv!
Ja, de viste muskler og utførte et flott diplomatisk håndverk. 🙂
Jeg har også fulgt saken helt fra den tiden Jens Evensen forhandlet, og er enig med deg i at det kom overraskende og at dette må bli godt mottatt. Og det ser det ut til at det blir i de fleste miljøer. Det skulle bare mangle.
Det er en stor politisk seier. 🙂
Dette kom overraskende, ble helt satt ut, men veldig positivt.
Det kan godt bli flaggdag, men vi må vente litt med det.
——————
Hei Turid!
Fint å bli positivt overrasket. 🙂
Det er like mye olje og gass i Barentshavet som i hele resten av Norge tilsammen.
Det betyr en ny tid med velstand og vekst i Finnmark.
Jeg synes ikke alt skal ilandføres til Hammerfest.
Spre det utover! Til Berlevåg, Honningsvåg og Vardø.
Stoltenberg har gjort en kjempejobb!
Jeg er med på flaggdag!
—————
Hei Hans
VET du at det finnes så store forekomster?
Områdene er jo ikke undersøkt ennå.
Angående seismikken Starlett, så mener jeg at det må tas hensyn til fiskeforekomster, gyting og hva annet som kan være avgjørende for å skyte seismikk i visse oerioder av året.
Vi kan liksågodt starte med seismikken så snart som mulig bare vi tar visse hensyn.
Vi kan glemme at det ikke blir leting og produksjon der oppe. Russerne må ut i ny produksjon ganske snart selv om de bygger ut i øst.
Vi må være med, det er da vi har størst innflytelse.
Nei da Starlett jeg skal ikke krangle partipolitisk, jeg synes det er flott at avtalen kom i stand og at Støre har gjort en kjempejobb. Men det blir vel det eneste Stoltenberg kan skryte av i alle de årene med flertallstyre.
Til MorHubro, så skal jeg bli med deg på mye moro, men Internasjonalen synger jeg ikke 🙂
Og jeg heier da heller ikke på noen blåruss i denne sammenheng. Og så har jeg russiske venner jeg, flotte folk, men Putins vennskap til Norge strekker seg ikke lenger enn til hva som er fordelaktig for han og Russland.
Det kommer til å bli en kjempestor petroleumsutbygging i nordområdene og da skal nok vennskapet mellom NOrge og Russland bli satt på prøve tenker jeg.
Få Statoil og Aker inn på banen så fort som faen.
—————–
Flabben
——-
så mener jeg at det må tas hensyn til fiskeforekomster, gyting og hva annet som kan være avgjørende for å skyte seismikk i visse oerioder av året.
——–
Ja, det er jeg enig med deg i.
Ja, Støre har gjort en kjempegod. Godt å se deg skrive det. 🙂
Gjennombruddet angår jo oss alle, hele nasjonen.
Avtalen må ratifiseres og det er nok noen runder som man må gjennom før man kan begynne å utforske havområdene.
Men jeg legger merke til at også SV, under gitte forhold, åpner for petroliumsvirksomhet i Barentshavet.
——–
Det kommer til å bli en kjempestor petroleumsutbygging i nordområdene og da skal nok vennskapet mellom NOrge og Russland bli satt på prøve tenker jeg
————-
Hvis det er drivverdige forekomster og hvis det er miljø-og klimamessig forsvarlig.
Men jeg forstår det slik at en slik virksomhet ligger nokså langt frem i tid.
Fin kveld til deg, Breiflabben! 🙂
Jeg er glad for at vi har fått større land og kan verne det selv.
Jeg tror det er bedre at de borer olje der i havet langt ute på havet enn i Lofoten, for der må de ikke komme.
Jeg synes at fiskene skal svømme fritt. Vi trenger ikke å fiske dem, men vi kan dra turister med på fiskesafari så de får se fisk i barsk natur. Det blir spennende.
Jeg er imot alle drap av fisk, men det er bedre å spise fisk som svømmmer fri og glad til den dør emm oppdrettsfisk i bur.
Noen kannibaler er litt bedre enn andre. Men jeg er ikke kannibal.
Jeg vil flagge på den nye selvstendighetsdagen.
————
Gullhjerte
Fiskesafari i Barentshavet? Torsken har ikke samme adferd som hval og delfiner, Gulli.
———————
det er bedre å spise fisk som svømmmer fri og glad til den dør emm oppdrettsfisk i bur.
—————
Enig med deg.
Oppdrettsnæringen har mange svin på skogen.
Så fint at du er glad for delelinjen og at du synes at noen «kannibaler» er bedre enn andre.
Takk for det! 🙂
Kampen mot fattigdommen :
Russland ( Barentshavet og Det kaspiske hav …)
USA ( Persiabukten )
Kina ( Irans atomprogram )
EU ?
takk
zohre
————————
Mener du med det at USA kjemper mot fattigdom i Persiabukta og at Kina gjør det ved å støtte atomprogrammet?
EU sliter med veldig økonomiske problemer nå: Hellas omtrent konkurs, Spania, Portugal og Italia med store økonomiske problemer. De andre EU-landene skal da i EU-solidaritet hjelpe de landene som sliter økonomisk, men i mange EU-land er det motstand mot det.
Starlett
Takk for svaret! Men jeg føler meg ikke trygg.Jeg er redd for at pengene betyr mest, og er skuffet over SV.
————–
Vi får vel se. Først og fremst er jeg glad for at vi har fått grensene klarlagt i Barentshavet.
Sissel
Pengene betyr mest men, nå de sier kampen mot «De elendige»
takk
zohre
——————–
«De elendige»?
zohre
Men Norge er ikke elendig.
Sissel
Nei, derfor de : Russland ( Barentshavet og Det kaspiske hav …)
USA ( Persiabukten )
Kina ( Irans atomprogram )
Skal bekjempe mot “De elendige” i verden .
Men, EU ?
takk
zohre
Mener du med det at USA kjemper mot fattigdom i Persiabukta og at Kina gjør det ved å støtte atomprogrammet?….
______________
Starlett Hei
EU har et mål som å kjempe mot fattigdommen men, dessverre denne gangen tapte mot :
Russland ( Barentshavet og Det kaspiske hav …)
USA ( Persiabukten )
Kina ( Irans atomprogram )
Så EU og Japan er nødt til å bestrebe
takk
zohre
…Først og fremst er jeg glad for at vi har fått grensene klarlagt i Barentshavet.
______________
Iran også var glad men, nå det ser ut at hele Det kaspiske hav det er for Russland , og Iran kan bare se på : Amen
takk
zohre
Zohre
Jeg skjønner hvor ille det var for Iran åmiste Det kaspiske hav til Russland, Zohre.
Men det skjer nok ikke med grensen i Barentshavet.
Og EU sliter jo med de økonomiske problemene i noen av medlemslandene. Verst er det i Hellas.
…Jeg skjønner hvor ille det var for Iran åmiste Det kaspiske hav til Russland, Zohre…..
___________
Et godt naboforhold for å komme videre med forløp ergo Iran forsyne freden.
takk
zohre
Det er sant, Zohre. Helt enig.