Bevar Forsvarets Musikkorps! Norge må være et kulturland det er VERDT å forsvare!

15 mai

Nå, før 17.mai, synes jeg det er viktig å formidle at fremtiden er usikker for musikkorpsene i Forsvaret. Nedskjæringen i bevilgningene gjør at de fem profesjonelle korpsene med alle sine dyktige musikere risikerer å være uten dirigenter etter sommeren. De vil heller ikke få midler til å gi konserter.  Derimot henvises de til egenøving. Hva skal korpsene gjøre når de ikke kan spille for publikum rundt om i landet og heller ikke øve med sine kunsteriske ledere?  Det er meningsløst.

Hva om leger bare hadde fått midler til å øve på operasjoner for seg selv?
Eller om lærere, malere, snekkere, frisører, konduktører, flyvere, sykepleiere og alle andre yrkesgrupper ikke fikk utføre sitt arbeid der meningen er, men bare øve hjemme?
Alle og enhver skjønner jo hvor vanvittig og utenkelig det er.
Men det er DENNE skjebnen som rammer Det Norske Forsvars korps hvis  det ikke blir bevilget penger til driften.

Bildet er fra Nordnorsk Opera & Symfoniorkesters  debutkonsert ved Nordland Musikkfestuke i Bodø i august 2009.
Verdens beste klarinettist, Martin Fröst er solist i Mozarts vakre klarinettkonsert som ble skrevet like før komponisten døde. Christian Lindeman er dirigent. En stålende debutkonsert for vårt nye nord-norske symfoniorkester.
Har det noe med Forsvarets musikkorps å gjøre? JA. Nord-Norsk Symfoniorkester er nemlig sammensatt av musikere fra Bodø Simfonietta,  Tromsø Kammerorkester, Landsdelsmusikere i Nord-Norge – OG –   Forsvarets Musikkorps Nord-Norge, som bidrar med blåsere og slagverk.
 Spøker det for Norges nyeste symfoniorkester også?

016 (2)

Musikkorpsene er også stadig på turne slik at mennesker over hele landet skal få glede av musikken. Det vil det også bli slutt på dersom regjeringen ikke griper inn. Forsvarets Musikkorps Nord-Norge, som har base i Harstad, og har den glimrende dirigenten Arvid Engegård som kunstnerisk leder,  har nylig vært på en svært vellykket  turne langs kysten med hurtigruta.

Forsvarets  fem profesjonelle musikkorps er

 Forsvarets stabsmusikkorps, Forsvarets musikkorps Vestlandet,  Luftforsvarets musikkorps , Forsvarets musikkorps Nord-Norge  og Kongelig norske marines musikkorps.

 Alle holder høy standard og alle spiller stor rolle i distriktenes musikkliv.
Forsvarskorpsene er viktige kulturbærere.
De er også viktige støttespillere og til stor inspirasjon for andre korps i regionene.
De har evnen til å glede sitt publikum med flotte musikalske prestasjoner og fremføringer.

Forsvarsministeren må  sørge for at korpsene  får mulighet til å fortsette sitt virke med sikre og forutsigbare rammebetingelser
Om Forsvarsdepartementet ikke forstår betydningen av Forsvarets korps, må saken behandles i Kulturdepartementet.

Korpsene er de mest synlige delene av det Norske forsvar og Forsvarets ansikt utad.
Vil man virkelig ødelegge dette inntrykket på grunn av budsjettmessig  smålighet?
 La oss få valuta for skattepengene og øk heller budsjettet til korpsene!

Norge skal være et kulturland det er verdt å forsvare!

55 kommentar til “Bevar Forsvarets Musikkorps! Norge må være et kulturland det er VERDT å forsvare!”

  1. Zohre mai 15, 2010 kl. 9:20 pm #

    Forsvarsministeren allerede har en betraktning om hvordan landet skal forsvares.

    takk
    zohre
    ———————–
    Hei Zohre

    Ja, hun har nok det. Men jeg er ikke sikker på at hennes prioritering er den beste når hun glemmer de fem profesjonelle korpsene. Mennesket lever ikke bare av brød alene…

    Forsvarsministeren bør revurdere sin økonomiske prioritering.

  2. Breiflabben mai 15, 2010 kl. 9:20 pm #

    Jeg er helt enig med deg Starlett, de står for et meget høyt nivå innen den norske korpstradisjonen.
    Første tropetisten I Sandefjord Guttemusikkorps da jeg begynte der, ble senere med i musikkorpset i Horten som lenge var et av de bedre i forsvaret. Jeg mener han også dirigerte det noen år, men han var en av norges beste tropetister i mange år.

    Vi får slå et slag for all korpsmusikk Starlett.

    Jeg tror du når lettere fram i dagens regjering enn meg, så jeg overlater det til deg 😉

    Uansett så håper jeg du får en fin 17.mai i god harmoni med flotte marsjer og nasjonalsanger i ditt øre 🙂

  3. Starlett mai 15, 2010 kl. 9:44 pm #

    Hei Breiflabben

    Ja, Marinemusikken i Horten spiller jo veldig bra. Det var vel der trompetisten du skriver om spilte?

    Forsvarskorpsene står for så mye mer enn marsjer, – selv om de naturligvis OGSÅ har marsjer på repertoaret.

    Det er Forsvaret selv som har omdisponert midlene slik at korpsene blie stående igjen uten driftssmidler.

    Når de økonomiansvarlige i Forsvaret ikke forstår betydningen av musikk og kultur ,bør kanskje Kulturdepartementet overta ansvaret for bevilgningene til korpsene, og så kan vi jo håpe at Anniken Huitfeldt forstår den kulturpolitiske betydning korpsene har?

    God 17. mai til deg også, Breiflabben! 🙂

  4. Zohre mai 15, 2010 kl. 9:45 pm #

    Forsvarsministeren også har en formodning med de fem profesjonelle korpsene Starlett ?

    takk
    zohre

  5. Starlett mai 15, 2010 kl. 9:53 pm #

    Jeg tror ikke det, Zohre. For meg virker det som hun har glemt dem. I alle fall: Norge HAR nok penger til å lønne fem dirigenter siste halvår 2010!

    Det er snakk om småpenger.
    MUSIKERNE får jo lønn.
    Men de får ikke spille konserter, spre musikalsk glede eller instruere amatørmusikere i distriktene, og heller ikke spille inn nye plater.

    Så kanskje det er best at kulturdepartementet overtar når Forsvaret selv ikke skjønner sitt eget beste…..

  6. Zohre mai 15, 2010 kl. 9:59 pm #

    Så kanskje det er best at kulturdepartementet overtar når Forsvaret selv ikke skjønner sitt eget beste…..
    __________

    Jo, den er formodningen.

    takk
    zohre
    ———————
    Ja, enig, Zohre. 🙂

    Så får vi håpe at kulturdepartementet tar affære.

  7. Breiflabben mai 15, 2010 kl. 9:59 pm #

    Det var marinemusikken i Horten jeg mente ja.

    Han het forøvrig Kwale tror jeg. Det begynner å bli noen år siden 🙂

  8. Starlett mai 15, 2010 kl. 10:24 pm #

    Jeg skjønte det, Flabben. 🙂

    Eriks Bye siste CD var forøvrig med Marinemusikken som kompband. Veldig bra plate.

    Nedskjæringene vil også gå ut over Marinemusikken om de ikke stoppes.

    Ja, noen år siden vi var i skolekorpsalder. Sandefjord har for øvrig et godt brassband nå, Sandefjord Symposium, og Stavanger Brassband er blant topp fem i Norge.

    Håper du får en flott 17. mai! 🙂

  9. Lilleyam mai 15, 2010 kl. 10:56 pm #

    Ser du brenner for korpsmusikk 🙂 Som «gammel» korpsmusiker, kjenner jeg det rykker i både marsfot og ompapan når jeg hører sånn musikk 😉 Absolutt vel verdt å ta vare på.

    God 17. mai, med masse korpsmusikk 🙂

    ——————–

    Hei Lilleyam

    Ja, ikke sant? Verdt å ta vare på.

    Håper du får en flott 17. mai! 🙂
    Vi har full sommer i Nordland, og den kom brått på.

  10. Per Ingard mai 15, 2010 kl. 11:04 pm #

    Enig. Henviser til Facebook og oppfordrer om støtte

    http://www.facebook.com/pages/Kongelige-norske-marines-musikkorps/258140324377?ref=ts#!/group.php?gid=353292451482

    Marinemusikken har, etter det Gjengangeren får opplyst, fått et pålegg fra forsvarsledelsen om å halvere drifts- og produksjonsbudsjettet for 2010. For de fem korpsene det berører i Horten, Oslo, Bergen, Trondheim og Harstad, betyr det kutt på 10 millioner kroner.
    – Marinemusikkens andel blir, vil jeg tro, på rundt 1,5 til 2 millioner kroner, sier Gravningsmyhr.

    For Marinemusikken vil dette innebære at det nesten ikke er penger igjen til konserter og oppdrag etter ferien.
    – Nei, vi har jo allerede bundet oss opp i noen produksjoner som det vil være for dyrt å trekke seg ut av nå. Det løpet ble lagt i fjor, forklarer Gravningsmyhr.
    – Vi kan vel si det sånn at etter Fyrverkerikonserten er det null penger igjen i den kassa. I hvert fall hvis dette kuttpålegget blir aktivisert.
    – Da får vi holde oss i lokalene våre. De som vil høre oss kan jo stikke innom, smiler marinemusikkens sjef.
    – Vi går enkelt og greit i opplag etter ferien hvis dette blir en realitet.
    Et av arrangementene som vil ryke er den etter hvert tradisjonsrike Promskonserten i Bakkenteigen. I fjor var Marinemusikken med på 156 konserter, store og små. I år kan det tallet i sin ytterste konsekvens bli halvert.

    Driftsbudsjettet til forsvarets korps er allerede lavt, mener korpsene selv. Det utgjør kun fem prosent av totalen, de øvrige 95 prosentene går til stillinger og administrasjon – for å ta det viktigste.
    – Men selv om det heter i en stortingsmelding at korpsene skal jobbe på dagens nivå, så skjer nå altså det motsatte, mener Gravningsmyhr.
    – Det er liksom den samme gamle leksa vi aldri blir kvitt; hver gang det skal kuttes i Forsvaret blir vi satt opp mot alt mulig annet. Der blir musikk en lettvekter.

    – Nei, vi er jo 190 år i år, i oktober. Det ser imidlertid ut til å bli en heller bedrøvelig fest, kommenterer han.

    ———————————–

    Hei Per Ingard

    Ja, det er jo helt riktig, dette som du tydeligvis har kopiert fra FB-gruppen, som jeg også er med i. Og jeg vil gjerne oppfordre folk til å melde seg inn i gruppen og til å være med å legge press på Forsvarsdepartementet.

    Men muligens er dette en sak for Kulturdepartementet?

  11. tuttilutt mai 16, 2010 kl. 8:31 am #

    Dette var jeg ikke kjent med i det hele tatt. Jeg kan tenke meg at det er en berikelse i de byene der de har tilhold, ikke minst for det lokale korpsmiljøet.
    Jeg leser i nyhetene at vi må låne svenske korps mange steder for å ha korpsmusikk 17. mai…
    I min tid i skolekorps så avanserte jeg fra cymbaler til althorn 😉

    ————————
    Hei tuttilutt

    Ikke verst å avansere fra cymbaler til althorn. 🙂
    Ja, de profesjonelle korpsene er viktige, og de gjør så mye mer enn å spille 17. mai. De deltar i utallige musikkarrangementer, er instruktører og inspiratorer og samarbeider med forskjellige andre orkestre og band.
    I Nord-Norge er f.eks blåserne fra divisjonsmusikken en del av Nord-norsk Opera. og symfoniorkester.

    Ønsker deg en flott 17. mai! 🙂

  12. btidag mai 16, 2010 kl. 9:02 am #

    hei Starlett….

    Og jeg er ikke enig – bombe sikkert 🙂

    Skal vi klaske tuba’er i hodet på en ev angriper – og kjeppjage de med trommestikker og klarinetter ??

    Er det det du mener ??

    ———————————–

    Hei btidag

    Ja, en tuba i hodet må vel være god forsvarstaktikk? For ikke å snakke om å kjempe med trommestikker og klarinetter 😉

    Nei, jeg mener ikke det.

    Vi snakker ikke om et enten/eller, men om et både/og.

    Vi har hatt disse fem profesjonelle korpsene i mange, mange år, også i tider da økonomien i statskassa ikke var slik den er i dag, og disse korpsene har aldri gått ut over forsvarsevnen vår.
    Men de har gitt mye glede rundt omkring i landet.

    Vi har selvfølgelig råd til å holde disse korpsene i tipp topp stand hvis vi vil. Pengene det er snakk om, er jo først og fremst dirigentlønninger til fem sjefsdirigenter for et halvt år + muligens noe konsertstøtte. Det vil omtrent ikke merkes på statsbudsjettet, men vil bety mye for musikklivet.

    Det er sløvhet og mangel på musikalsk bevissthet som ligger i bånn for denne kulturpolitiske skandalen.

    Tar vi oss ikke råd til å holde disse korpsene og betale dirigentene, forsterker det bare min mistanke om vår kulturelle bevisstløshet, og da kan vi like godt bli en del av Sverige.
    En NASJON må ha en nasjonal kultur.

    Har vi ikke det, er vi ingen nasjon.

    For øvrig mener jeg at det var synd at Norge og Sverige ble to forskjellige land, og det har jeg faktisk skrevet om før.

    http://8978.vgb.no/2009/11/14/varbilder-fra-stavern-med-utopiske-fremtidsdrømmer-om-skandinavia/

    Leve Skandinavia og god 17. mai! 🙂

  13. Lasse mai 16, 2010 kl. 1:27 pm #

    Det er trist at korpsene blir rasert, men jeg tror de får pengene til slutt. De kan ikke la korpsene dø.

    —————–

    Hei Lasse

    Ja, jeg vil jo håpe og tro at du har rett.

  14. Lasse mai 16, 2010 kl. 1:34 pm #

    btidag

    Jeg er bombe sikker på at 10 millioner kroner til musikkorpsene ikke betyr noe som helst for forsvaret. Du får ikke akkurat et kampfly for 10 millioner.
    Hvis vi ikke kan ha egne forsvarskorps kan vi like godt gå i union med Sverige.

    ————————-

    JA!

  15. Xiste mai 16, 2010 kl. 5:07 pm #

    Jeg tror desverre dette bare er en forsmak på hvor vi er på vei.
    Norge hadde trengt et kulturløft!

    Ønsker deg en strålende 17. mai, Starlett.
    Selv må jeg holde meg inne med alkoholforbud… bihulene tillater ikke uteliv for tiden.

    ————————

    Hei Xiste!
    Ja, jeg er dessverre enig med deg.

    Vi trenger at kulturløft.
    God bedring, Xiste! Håper at bihulebetennelsen gir seg snart , og god 17, mai hjemme!

  16. btidag mai 16, 2010 kl. 5:50 pm #

    Lasse…..

    5 korps x antall lønn + + + administrasjon x antall + lokaler x antall + klær x antall ….. reisegodtgjørelse x antall…. ramser opp i fleng…..

    Dette er ikke snakk om fem dirigenter – det er snakk om forsvaret og hva som er deres primæroppgave.

    Legg ned alle korps – la sivile organisajoner/kultur ta over – det er der de hører hjemme.

    Nå går vi den veien som Nygårdsvold tok oss – mot en telefonsvarer om at vi overgir oss – til full musikk.

    ————————-
    Dette er jeg kvalifisert uenig med deg i, btidag.
    Det er snakk om ti millioner kroner, omtrent, og det er peanuts i denne sammenhengen.
    Musikerne i Forsvarskorpsene er offiserer.

    Jeg mener overskriften alvorlig: Skal vi forsvare noe, må det være noe som er VERDT å forsvare. Er et kulturløst og identitetsløst land en nasjon som er verdt soldaters blod?

    Vi har da klart å holde disse forsvarskorpsene før. Hvorfor skulle vi ikke klare det i siste halvår 2010? Det finnes det ingen forstandig grunn til.

    Mye kan sies og mye er blitt sagt om Norges evne til forsvar før andre verdenskrig, men jeg vil bare forsiktig si: uansett hvor sterkt vårt forsvar hadde vært. ville vi ikke klart å forsvare oss mot den tyske krigsmaskin den gang.
    Vi KUNNE kanskje ha holdt Narvik, men da de allierte britene lot oss i stikken, var det løpet kjørt.
    Vår okkupasjonshistorie skyldes i alle fall ikke militærkorpsene.
    Nå synes jeg du blander litt…..

    Det er vissheten om at vi vanskelig kan stå alene som er grunnen til at vi er med i NATO.

    Og så må jeg tilføye: MUSIKERENE, den største utgiftsposten – får lønn i denne perioden, altså siste halvår 2010, men de får ikke anledning til å glede publikum med musikken, fordi de bare skal øve for seg selv i denne tiden siden Forsvaret har funnet ut at DIRIGENTENE ikke skal lønnes.. Det er jo absurd.

  17. btidag mai 16, 2010 kl. 5:52 pm #

    ps…

    dere vet jeg liker korps – og spes blåsere ….
    jeg er bare uenig i hvem som skal betale – og hvorfor..

    Ha en god 17 mai alle sammen 🙂
    —————–

    btidag

    Jeg har jo skrevet at kulturdepartementet må overta dersom Grete Faremo ikke tar ansvar her.
    Men jeg mener at Forsvarskorpsene burde bli betalt av Forsvaret siden det er Forsvarets representasjonskorps. Vi har hatt fem brigadekorps nesten like lenge som vi har hatt grunnloven, med andre ord også i karrige tider. Her litt historie:

    http://www.mil.no/musikk/start/om/historie/

    Hvorfor vi ikke skulle kunne klare dette nå, overgår min økonomiske fatteevne.

  18. MorHubro mai 16, 2010 kl. 6:18 pm #

    Jeg liker ikke marsjer, men jeg står skulder til skulder med deg!
    Jag vil leva, jag vil dø i Norden!

    Jag är i Stockholm og skal til Skandsen i morgen!
    Til lykke med dagen!

    ————————-

    Kos deg i Stockholm, MH! Håper dere er like heldige med været som vi er!
    Liker du absolutt ingen marsjer? Valdresmarsjen, f.eks, eller Bojarenes inntogsmarsj, Norges to verdensmarsjer….?

  19. MorHubro mai 16, 2010 kl. 6:21 pm #

    btidag

    Forsvaret blir _ikke_ ødelagt for noen lusne millioner! Sann mine ord!
    _Hvem_ skal vi forsvare oss mot?
    Vi bruker våre våpen til å _angripe_ i fjerne land!
    Det er en skam!

    ————————–

    Man kan diskutere vår utenrikspolitikk, men jeg lar ballen ligge litt her, siden dette innlegget handler om musikk.
    Jeg tror nok de fleste ønsker seg et kompetent forsvar.

  20. btidag mai 16, 2010 kl. 6:39 pm #

    Hallo….

    Vi har vedtatt å ha et forsvar. Det kan man være uenig i.

    Men skal forsvaret spille musikk som oppgave ?

    Eller er det kulturdepartementet som skal drifte og betale dette ?

    De er offiserer , ja – og opptar driftmidler deretter.. men de blåser ikke til krig lenger – de hører ikke hjemme i forsvaret.

    —————–
    btidag

    Jeg skjønner jo synspunktet ditt, og jeg forstår deg slik at du ØNSKER at korpsene skal bestå.

    De blåser ikke til krig lenger, skriver du.
    Det skal vi jo være glade for, glade for at vi lever i et fredelig lykkeland der ingen krig truer oss.
    Men selv om ingen krig på norsk jord truer oss såvidt vi kan se, så vil vi jo ikke legge ned forsvaret vårt, eller forsvaret av Nord-Norge.
    Jeg for min del mener at vårt landforsvar av Nord-Norge er for svakt, og at vi burde ha hatt flere vervete soldater.

    Sverre Diesen har sagt mye fornuftig, mener jeg.

    http://old.polyteknisk.no/pf27g.html

    Forsvarets korps representerer Forsvaret, noe du kan få et innblikk i i denne oversikten:

    http://www.mil.no/musikk/start/nyheter/

    og de er en integrert del av Forsvaret, derfor er det naturlig at de blir lønnet og driftet av Forsvaret.

    En omlegging vil bety masse unødvendig byråkrati og det vil ta bort en del av korpsenes sjel og eksistensberettigelse.

  21. btidag mai 16, 2010 kl. 6:41 pm #

    Starlett….

    Alle skjønner at vi ikke har nok ressurser til å forsvare oss alene – men skal vi da legge ned operative avdelinger i Nord-Norge… for at noen heler vil spille fiolin…..

    ——————–

    Jeg fikk assosiasjoner til Arve Tellefsen. Kåre Ørnung og Knudsen og Ludvigsen da de fremførte «Jeg vil mye heller spille fiolin.» Husker du det? Ja, som trønder gjor du det sikkert. 🙂

    Nei, vi skal IKKE legge ned operative avdelinger i Nord-Norge!
    Tvert i mot, mener jeg. Landmilitært trenger Nord-Norges forsvar å styrkes.

    MEN vi skal BÅDE styrke vårt militære forsvar OG sørge for gode og forutsigbare rammebetingelser for våre forsvarskorps.
    For meg er det ingen motseting i dette.
    Vi har alltid, så lenge vi har vært selvstendig, hatt råd til å ha profesjonelle forsvarskorps, og jeg ser ingen – INGEN – fornuftig grunn til at vi, verdens rikeste land, ikke skulle kunne gi fem korps skikkelige rammebetingelser for fortsatt drift.

  22. btidag mai 16, 2010 kl. 6:49 pm #

    hei MH….

    ‘Forsvaret blir _ikke_ ødelagt for noen lusne millioner! Sann mine ord…

    Blir kulturdepartementet ødelagt om de tar denne oppgaven ?

    Kos deg på Skansen 🙂

    ——————–
    Kulturdepartementet kunne nok ta denne oppgaven, men Forsvarets musikkorps er en integrert del av Forsvaret, og derfor er det naturlig at de økonomisk og administrativt sorterer under Forsvarsdepartementet.

    Er du ikke enig i at det er det mest logiske, btidag?
    Det har jo gått helt fint i nesten 200 år, så hvorfor ikke nå?
    Håper du og dine får en flott grunnlovsdag!
    Her er det over 20 varmegrader. Våren kom i forteste laget her, med snøsmelting, flom og stengte veier som resultat. OG Nordlandsbanen ute av drift.
    Men DEILIG med en smak av sommer. 🙂
    Dere har det sikkert fint i Trøndelag også….?

  23. Marius mai 16, 2010 kl. 7:08 pm #

    Starlett

    Brukes korpsene av Forsvaret nå til dags? Blåser de til krig nå?
    Hvis ikke, skal ikke Forsvaret betale.
    ——————-
    Hei Marius

    Forsvarskorpsene blåser ikke til krig når det er fred, men de representerer Forsvaret ved mange anledninger og er Forsvarets ansikt utad.

    Mener du med kommentaren din

    a) at korpsene bør nedlegges?

    eller
    b) at de bør betales av et annet departement?

  24. Zohre mai 16, 2010 kl. 7:15 pm #

    MorHubro

    Omsetningene er i høyere grad enn angripende vel, Grete Faremo er forsvarsministeren

    takk
    zohre

    ———————————-

    Jeg vet ikke om jeg forstår helt, zohre?
    Ja, Grete Faremo er forsvarsminister, men det er Forsvaret selv som disponerer midlene. Jeg begynner å lure på om det er en slags demonstrativ handling fra Forsvarets strateger når de kutter på korpsene…

  25. Ellen mai 16, 2010 kl. 7:27 pm #

    Forsvaret skal betale forsvarskorpsene.
    Kulturdepartementet har nok å bruke penger på!

    —————–

    Det er også mitt syn, Ellen.

  26. Erta-Berta mai 16, 2010 kl. 7:34 pm #

    Det blir jo ingen 17.de.mai uten korps, da.
    Vi må kunne ta vare på Kulturen vår.
    Ønsker deg en fin 17.de.Mai. starlett.
    🙂

    ——————–
    Ja, det synes jeg også.
    Riktig god 17.mai-feiring til deg og dine, Erta-Berta! 🙂

  27. Nils Kristian Hedemark mai 16, 2010 kl. 8:13 pm #

    Jeg er stor tilhenger av korps. Jeg har ikke spilt selv, men har barn som spiller i skolemusikken. Og jeg kan forstå argumentet som «forbilder til de frivillige korpsene» og «er med på å gi Forsvaret et godt omdømme i det sivile samfunn». Jeg er også tilhenger av Forsvaret som «kultur- og tradisjonsbærende institusjon», det være seg militære tradisjoner og kultur eller som her kunstnerisk uttrykk gjennom musikk.

    Når det er sagt må jeg også legge til at jeg er stor tilhenger av Forsvarets skarpe ende. Og i dagens pressede økonomiske situasjon ser jeg at det ikke er plass til alt man ønsker seg i grønt/blått. Da må man prioritere og eventuelt kutte ned på enheter og omfordele midler.

    I forsvaret er en krone en krone. Så hver krone som ikke brukes på pansring av kjøretøy, riktig PBU (personlig bekledning og utstyr) og trening i forkant som bidrar til å løse oppdragene på en tilfredsstillende måte og berger en soldats liv i Afghanistan, men isteden brukes på tuba – er en krone brukt på tuba. Problemets kjerne – slik jeg leser det – er at det offentlige Norge nok en gang overestimerer hva man har råd til å drive, og følgelig blir nødt til å spare seg til fant. Jeg ser det selv i Heimevernet, der man årlig bruker en milliard på å opprettholde strukturen, men knapt nok har penger til å trene, slik at man får igjen svært lite stridsevne for de investerte midlene.

    Og det er nettopp det som er kjernen for Forsvaret, Stridsevnen. I de vanligste diskusjonene i Forsvaret er det «most bang for the buck» som gjelder. Hvor mye ”ild i målet” får man for x antall kroner? Hva gir størst virkning for minst mulig innsats og risiko? I denne diskusjonen er det «mest lyd og kultur for pengene», og da stiller jeg meg spørsmålet,
    «Trenger Forsvaret virkelig å formidle så mye kultur innen et «snevert» interessefelt?»

    Selv om det er trist for de ansatte det ville berørt er mitt svar på det spørsmålet «Nei, men vi må formidle litt.» Jeg mener at i tillegg til Garden må Forsvaret ha et korps/orkester med profesjonelle heltidsmusikere. Og da mener jeg «ett», ikke «fem». Og da kommer selvfølgelig diskusjonen «Hvilket skal bevares?»

    Det er altså 5 profesjonelle korps/orkester i Forsvaret. Gardemusikken (3. Gardekompani som inneholder Musikk-, Signal- og Drilltroppen) er et 6. korps, men disse består av vernepliktige mannskaper som avtjener førstegangstjenesten. Med totalt 6 korps så er det vel nært opptil mer enn ett korps pr kompani med status FOK (Full Operativ Kapasitet) i Hæren.

    Jeg ser for meg en veldig diskusjon om hvem som er best, eldst, viktigst etc. ved en utvelgelse om man går til det skritt å legge ned deler av virksomheten, men det er i hovedsak «uvesentlig». Like uvesentlig som i alle andre diskusjoner om nedleggelse av avdelinger i Forsvaret. Spørsmålet er først og fremt «Skal musikk være en del av tradisjonene i Forsvaret eller ikke?» Dernest er spørsmålet eventuelt «Hvor mange korps, alternativt hvor stort og hvor skal det være lokalisert?»

    I min verden, som jeg deler med store deler av den operative delen av Forsvarets skarpe ende, hvor bevilgningene til Forsvaret i all hovedsak skal prioritere stridende enheter og suverenitetshevdelse dernest alt annet, ser jeg for meg ett korps basert på profesjonelle utøvere i tillegg til Garden. Jeg vil ikke ta stilling til hvilken sammensetning det «nye» korpset skal ha eller hvilket som skal leve og hvilke som skal avvikles. Bare ytre min mening om at korps er en del av de militære tradisjoner og som må ivaretas. Forsvarets musikk har svært lite med Forsvarets kjernevirksomhet å gjøre og i situasjoner hvor man må kutte så mye at man i realiteten bygger ned Forsvarets stridsevne, er det helt meningsløst at man skal fortsette å bruke midler på så mange korps.

    Riktig nok er det lenge siden korpset gikk i første rekke og spilte hymner til inspirasjon for de kjempende soldatene i striden, eller ble brukt som signalbærere for strategiske valg på den samme slagmarken. Men like fullt er det en tradisjon like gammel som andre organiserte militære tradisjoner.

    Et militærvesen uten musikkorps er et vesen uten sjel. Et klinisk instrument kun til bruk for den spisse enden. Musikkorps i Forsvaret er like viktig som våre fort og salutteringer hvilke er en hyllest til vår nasjon ved viktige begivenheter. Vi er opptatt av å holde på tradisjoner og dette er en del av dem. Men alt med måte..

    Politikerne har ansvaret. Ansvaret for å prioritere. Prioritere mellom kultur og stridsevne. Prioritere mellom representasjon og suverenitetshevdelse og nasjonal sikkerhet. Ansvaret for at musikeren har mulighet til å utøve sitt virke og for å sørge for at de menn og kvinner som i dag er i krig har riktig og tilstrekkelig utrustning til å overleve.

    Hva er viktigst?

    ———————-

    Hei Nils Kristian Hedemark,

    Først så ser jeg at du er tilhenger av korps og anerkjenner betydningen av Forsvarets fem korps, seks hvis vi inkluderer Gardemusikken som består av vernepliktige.

    Vi er altså enige om korpsenes positive funksjon.

    Så skriver du:
    ——————-

    Når det er sagt må jeg også legge til at jeg er stor tilhenger av Forsvarets skarpe ende. Og i dagens pressede økonomiske situasjon ser jeg at det ikke er plass til alt man ønsker seg i grønt/blått. Da må man prioritere og eventuelt kutte ned på enheter og omfordele midler.
    ———————
    Jeg er også tilhenger av Forsvarets skarpe ende i den forstand at jeg ønsker et Forsvar med god stridsevne. Jeg ønsker altså BÅDE et godt utrustet, kompetent forsvar OG fem profesjonelle korps. Men så er spørsmålet: Er det nødvendig at den økonomiske situasjonen skal være så presset som den er? Jeg tror ikke det.
    Jeg mistenker at de økonomiansvarlige i Forsvarets ledelse har gjort denne vrien med korpsene for å fokusere på den økonomiske situasjonen.
    (Dette er noe jeg TROR, ikke noe jeg vet.)

    Jeg vil ikke sette soldaters liv i Afghanistan opp mot korpsene. For meg er det ikke et enten/eller, men et både/og.

    Du skriver:
    —————
    Problemets kjerne – slik jeg leser det – er at det offentlige Norge nok en gang overestimerer hva man har råd til å drive, og følgelig blir nødt til å spare seg til fant. Jeg ser det selv i Heimevernet, der man årlig bruker en milliard på å opprettholde strukturen, men knapt nok har penger til å trene, slik at man får igjen svært lite stridsevne for de investerte midlene.
    ——————-
    Dette er jeg HELT enig med deg i!
    Og det er i denne enden vi må gripe tak.
    Jeg er usikker på hvor mye ledelsen i Forsvarsdepartementet, uansett regjeringer, lytter til de fagmilitæres råd.
    Det hjelper lite at den ytre struktur er på plass dersom det ikke er midler til forsvarlig og tilstrekkelig drift.
    Det blir som å bygge en tipp topp moderne skole men ikke ha råd til de lærerkrefter som er nødvendig for å fylle skolen med innhold.

    Og jeg er selvfølgelig enig med deg i at stridsevnen er Forsvarets primære mål.

    Du skriver
    ————–

    Trenger Forsvaret virkelig å formidle så mye kultur innen et «snevert» interessefelt?»
    ——————–
    og konkluderer med Nei.

    Men interessefeltet er ikke snevert, nettopp fordi de fem korpsene gjør så mye forskjellig og betyr så mye for svært mange mennesker rundt om i landet.
    Forsvarets Musikkorps Nord-Norge, populært kalt Divisjonsmusikken, har en svært sterk stilling her nord, den er en del av Nord-Norsk Symfoniorkester, en viktig aktør i Festspillene i Harstad og spiller et svært variert reportoar av musikk med voklister både innen klassisk, pop og jazz, foruten mer tradisjonell korpsmusikk.

    Det samme gjelder de andre profesjonelle korpsene.
    Jeg tror det hadde blitt ramaskrik om Marinemusikken i Horten ble nedlagt eller om Luftforsvarets musikkorps fikk samme skjebne.
    De ulike korpsene representerer jo forskjellige grener av forsvaret.

    OM det skulle komme dit at vi bare fikk ett profesjonelt norsk forsvarskorps, tipper jeg at det ville bli Stabsmusikken som fikk bestå.

    Det ville i sin tur gå kraftig ut over distriktene.

    ——————-
    Politikerne har ansvaret. Ansvaret for å prioritere. Prioritere mellom kultur og stridsevne. Prioritere mellom representasjon og suverenitetshevdelse og nasjonal sikkerhet. Ansvaret for at musikeren har mulighet til å utøve sitt virke og for å sørge for at de menn og kvinner som i dag er i krig har riktig og tilstrekkelig utrustning til å overleve
    ———————–

    Igjen er jeg helt enig med deg.
    MEN jeg er overbevist om at vi har råd BÅDE til kultur OG stridsevne.
    Jeg er ikke tilhenger av overbudspolitikk eller uforsvarlig overskridelse av handlingsregelen, men i dette tilfellet er jeg sikker på at vi har råd til, og MÅ ha råd til, begge deler.

    Slik det nå er. ligger det ikke i kortene at noen av korpsene skal nedlegges, men at de skal gå for halv maskin uten dirigent ut året, noe som jo verken er fugl eller fisk.

    Uansett hva resultatet blir så må musikerne og korpsene få vite hva de har å forholde seg til i fremtiden og ikke leve videre i uvisshet.

    Og jeg både håper og tror at alle fem korpsene kan fortsette samtidig som Forsvaret får de midler som er nødvendig for å opprettholde stridsevnen.

    Takk for en interessant kommentar som setter fingeren på prioriteringsutfordringene og økonomien i Forsvaret!

  28. Jan Hansen mai 16, 2010 kl. 8:38 pm #

    Nils Kristian Hedemark

    Jeg er enig i at en krone er en krone. Men vi bør finne ut hvor det er sløsing. Jeg tror ikke det er på korpsene.

    Forsvaret har ikke bestemt at de skal legge ned korps, men har satt korpsene på Pause i et halvt år.
    Det er kun tale om manglende utbetaling til dirigentene i annet halvår 2010. Jeg mener det er sløsing å la musikerne sitte der med full lønn når de ikke får lov til å spille konserter.

    La dirigentene få lønn og la korpsene være operative!
    Øk forsvarsbevilgningene!
    Til syvende og sist må man tenke over om vi bør sløse bort penger i Afhganistan og på hvor mye vi skal betale for nye kampfly.

    Jeg mener det er god samfunnsøkonomi å beholde forsvarskorpsene som de er.

    ———————–

    Hei Jan

    Du skriver:
    ———————–
    Forsvaret har ikke bestemt at de skal legge ned korps, men har satt korpsene på Pause i et halvt år.
    Det er kun tale om manglende utbetaling til dirigentene i annet halvår 2010. Jeg mener det er sløsing å la musikerne sitte der med full lønn når de ikke får lov til å spille konserter.
    ————————-

    Ja, det er nettopp dette som er så tullete. Verken fugl eller fisk.

    Jeg er sikker på at det er penger både til det ene og det andre.
    Afghanistan er en komplisert materie, men vi må i denne sammenheng bare slå fast at vi deltar, og tenke budsjett på disse premisser.

  29. Jan Hansen mai 16, 2010 kl. 8:39 pm #

    Starlett

    Så derfor er jeg enig med deg.

    —————-

    Glad for det, Jan. Husker ikke om du er med i Facebookgruppa?

  30. Zohre mai 16, 2010 kl. 9:17 pm #

    Starlett jeg er helt enig med ditt svar , også hjertelig takk for 17. mai hilsen

    takk
    zohre

    ———————
    Det var fint, zohre. Her har vi det varmt, men sommeren kom litt for fort. Flom og ras mange steder, vei og jernbane skadet av flommengder, men akkurat her i Bodø er det flott. Full sommer.

    GOD 17. mai til deg, Zohre, og NÅ er det over midnatt og 17. mai. 🙂

  31. soldat mai 16, 2010 kl. 10:30 pm #

    Jeg synes at du skal legge merke til hva Nils Kristian Hedmark har skrevet. En krone kan brukes bare en gang. Det viktigste er at Forsvaret er rustet til å møte alle de militære utfordringene på land, i lufta og til sjøss. Du har selv skrevet at forsvaret av Nord-Norge er for svakt. Tror du at vi kan ruste opp med lønnede soldater uten penger?

    Russland er uberegnelig, og vi kan risikere terorr fra islamister og andre. Vi må være kampklare. Nå ligger Forsvaret nede for telling. Vi kjemper i fremmende land og det er få til å passe på landet i Norge. Vi skal ha nye kampfly som koster mye.
    Hva er viktigst?
    Korps som kaster glans over 17. mai og kongelige bursdager eller godt trente mannskaper i kamp mot fienden for Norges frihet?
    Jeg er ikke mot korps, men jeg synes Forsvarets oppgaver er viktigere enn å holde korps for å delta i festivaler.
    Overlat det til kulturdepartementet og la Forsvaret passe på land og folk!

    God nasjonaldag!

    —————-
    Hei soldat

    Jeg svarer som jeg har skrevet tidligere: Jeg mener ikke at det skal være et enten/eller men et både/og.
    Jeg er ikke spesielt redd for verken russere eller potensielle terrorister, og for øvrig kan ikke et eventuelt terrorangrep hindres av et stående landforsvar.
    Forsvaret har ikke planer om å legge ned korpsene, bare om å sultefore dem, og det gjør tilværelsen for musikerne svært usikker.

  32. Zohre mai 16, 2010 kl. 10:35 pm #

    soldat

    …Russland er uberegnelig, og vi kan risikere terorr fra islamister og andre…..
    _____________

    Russland risikere terorr fra islamister så Norge er trygt.

    takk
    zohre
    —————-

    Jeg tror også at Norge er trygt, zohre. 🙂
    Men Forsvar skal vi ha. Forsvar og Forsvarskorps.

  33. Zohre mai 16, 2010 kl. 10:36 pm #

    terror skal stå

    takk
    zohre

  34. Remi mai 16, 2010 kl. 10:55 pm #

    soldat
    Nils Kristian Hedemark

    Kutt ut Afghanistan! Vi har ikke noe der å gjøre.
    Det er en tapt krig.

    Når styrkene blir kalt tilbake, har vi penger både til forsvar og korps!
    —————-

    Mulig du har rett, Remi. Krigen er nok tapt, sett fra Vestens side. De gjorde sin største feil i 2003, da de i stedet for å bygge opp det sivile Aghanistan trakk styrker ut for å begi seg inn i den kriminelle og folkerettsstridige krigen i Irak. Spørsmålet er HVORDAN man vil tape krigen. Uansett så må vi regne inn Afghanistanutgiftene når vi skal bevilge penger til Forsvaret.

  35. Zohre mai 16, 2010 kl. 11:01 pm #

    Remi

    Afghanistan er en base til å utfolde og denne er permanenten

    takk
    zohre
    ————–

    Det er sant. Desto verre er de fatale feilvurderinger og gale beslutninger som er fattet i løpet av de siste nesten ni år.

  36. Lita mai 17, 2010 kl. 12:20 am #

    Det skulle bare mangle!
    Korpsene må bestå og de hører til Forsvaret. Det er tull at Norge ikke har råd til det.

    Jeg vet ikke hva en stridsvogn koster, men den koster sikkert mer enn 100 års betaling av korpsene.

    Korpsene er viktige. Jeg har hørt mange konserter med marinemusikken. De bygger opp.

    Resten av Forsvaret bygger ned og dreper, men jeg forstår at det må til. Jeg vil ha musikken og kulturen.

    —————-
    Hei Lita
    Jo, man kan si at Forsvaret bygger ned og dreper, men de er der for vår trygghet mot ytre fiender.

    Fremdeles: Både/og, ikke enten/eller,

  37. Rigmor Elise mai 17, 2010 kl. 12:27 am #

    zohre og Starlett

    Jeg tror ikke islamister angriper Norge.
    Jeg tror ikke russere gjør det.
    Jeg tror at ingen gjør det.
    Jeg synes at afghanerne kan ordne problemene sine selv uten nordmenn.
    Jeg hører ikke på korps, men heller korps enn blod og død!

    —————-
    Hei Rigmor Elise

    Mener du med dette å erklære deg som pasifist?
    Tanken om pasifisme er tiltalende, og ville vært storartet i en ideell verden, men jeg tror nok at Forsvaret er nødvendig.
    Afghanistanproblematikken er ikke enkel.

  38. Artemisia mai 17, 2010 kl. 12:51 am #

    Hei Starlett! Jeg har ingen meninger om Forvsraskorps, men jeg vil si hei.:) Har korrigert og tilføyd noe ang Jensen, Cohen og Marianne og Lena på blogginnlegget fra Hydra. Synes historien er litt gripende, egentlig.

    Ønsker deg en fin 17.mai. Skal du være i Norge?
    —————–
    Hei Artemisia!

    Ja, sant, det er en gripende historie. Spennende at du formidlet den på bloggen. Jeg er i Norge, ja, hjemme i Bodø, i full sommer. Men også her i Bodø føler vi jo med alle pårørende i tragedien i Vefsn.

  39. Karl N mai 17, 2010 kl. 2:58 am #

    Jeg vil gjøre deg glad med Norge i rødt, hvitt og blått.

    Lalla Carlsen er best, men der fant jeg bare littegrann.

    —————–

    Tusen takk skal du ha, Karl! 🙂
    Artig å se den lille snutten med Lalla Carlsen.

    Gratulerer med dagen og friheten!
    Hipp hurra for dagen og musikken!

  40. Karl N mai 17, 2010 kl. 3:13 am #

    Dette er den aller fineste, og det er av dikteren som jeg vet at du elsker.
    Jeg ønsker deg en velsignet nasonaldag i landsdelen til Elias Blix, kjære du.

    —————————

    Ingen ting er som Elias Blix. 🙂
    Bodø Domkor synger den bedre, men dette var jo en spesiell versjon.

  41. Randi mai 17, 2010 kl. 2:21 pm #

    Ja, enig. Musikk, kultur og forsvar hører sammen. Norsk kultur skiller Norge fra nabolandene. Det er kulturen som gjør Norge til et eget land.

  42. Zohre mai 17, 2010 kl. 3:26 pm #

    Rigmor Elise

    Afghanistan nå er i konflikt med naboen sin Iran enn Norge som er i konflikt med Taliban og dette er ikke et land.

    takk
    zohre
    ————
    Ja, men tror du Afghanistan er en trussel mot Iran? Jeg tror ikke det. Jeg tror ikke rike Iran vil få problemer med lutfattige Afghanistan, (eller med Taliban, rettere sagt;), for Taliban har mer enn nok med krigføringen mot NATO

  43. Zohre mai 17, 2010 kl. 7:40 pm #

    Det er sant. Desto verre er de fatale feilvurderinger og gale beslutninger som er fattet i løpet av de siste nesten ni år.
    ____________

    Starlett det er ikke noe feilvurderinger i .

    I Afghanistan de brenner bildet av iransk åndelig leder Ali Khamenei og iransk president men, Norge som er i dette landet , Forsvarsministeren også har en formodning med de fem profesjonelle korpsene ?

    takk
    zohre
    ————–

    zohre

    Jeg svarer med en gang på dette, for jeg har nok uttrykt meg utydelig. Det jeg mente var at da Vesten trodde de hadde tak på Afghanistan i 2003, så gikk de inn i Irak og fulgte ikke opp jobben i fghanistan.
    Dersom de hadde fortsatt i Afghanistan med full styrke både militært og sivilt, så hadde de kanskje klart å nedkjempe Taliban og vinne hearts and minds of the people der.
    I stedet trappet de ned, ødela Irak mens Taliban fikk tid til å bygge seg opp og få støtte i befolkningen. Derfor er situasjonen så vanskelig i Afghanistan nå.
    Jeg er pessimistisk når det gjelder Afghanistan, men jeg håper jo at krigen får et utfall som de demokratiske kreftene i Afghanistan kan være fornøyd med.

    Og regjeringens Afghanistanpolitikk ligger fast.

  44. Zohre mai 17, 2010 kl. 8:03 pm #

    Starlett

    Irak er sjiaislam og den er lett for USA , allianse så Afghanistan det er en base til å utfolde og den er permanent for USA , allianse vel, iransk
    atomprogrammet derfor skal forsyne freden.

    takk
    zohre
    ————-

    Ja, men USA hadde ingen legitim grunn til å angripe Irak. De har heller ingen legitim grunn til å angripe Iran.
    Om USA får permanent base i Afghanistan, vil USA kunne være en fare for Iran, men Obama har jo sagt at han vil trekke styrkene ut….. ?
    Det vil eventuelt være Irans atomprogram som kan bli USAs påskudd til å angripe Iran, men jeg tror at Obama er så klok at han forstår at Iran ikke har til hensikt å bruke atomvåpen. Det vil jo være selvmord for Iran, fordi de da vil bli angrepet av atomvåpen både fra Israel og USA, og jeg kan ikke tenke meg at de iranske lederne ville finne på det.

  45. Zohre mai 17, 2010 kl. 8:06 pm #

    …Ja, men tror du Afghanistan er en trussel mot Iran?…
    _________

    Ja. Nå Iran er i krig med Afghanistan på en måte men, Irak har makt over Iran.

    takk
    zohre

    ——————–
    Jeg skjønner ikke at det sønderrevne Irak har makt over Iran, zohre?
    Men jeg regner med at det er vennskapsbånd mellom sjiaene i Irak og sjiamuslimske Iran?
    Det må vel være fordel for Iran at sjiamuslimene nå endelig har fått makt i Irak?

  46. Zohre mai 17, 2010 kl. 8:16 pm #

    USA , allianse ( NATO ) for godt de er ved området i Afghanistan og Iran skal ha kostnadene , krigen egentlig er over .

    takk
    zohre
    ———————

    Du tenker at en viktig grunn for USA er å ha fast base i Afghanistan for å kontrollere makt og olje i nabostatene? Det kan godt hende at det er en av flere grunner.
    Men jeg tror ikke krigen er over, og jeg håper virkelig at Obama holder seg unna Iran!

  47. Zohre mai 17, 2010 kl. 8:20 pm #

    Jeg skjønner ikke at det sønderrevne Irak har makt over Iran, zohre?….
    _________

    Iran er isolert og Irak ønsker å ha makt over Iran pga. resursene

    takk
    zohre

  48. Zohre mai 17, 2010 kl. 8:27 pm #

    …og jeg håper virkelig at Obama holder seg unna Iran!
    __________

    Til og med Tyrkia den muslimske naboen til Iran forlange om gassresursene ved Azerbaijan (Iran) så krigen det er over for Iran.

    takk
    zohre

  49. Starlett mai 17, 2010 kl. 8:41 pm #

    Du tenker på avtalen mellom Tyrkia, Iran og Brasil?

  50. Zohre mai 17, 2010 kl. 8:50 pm #

    Du tenker på avtalen mellom Tyrkia, Iran og Brasil?
    ________

    Ja, Tyrkia da vant med gassresursene ved Azerbaijan (Iran) og Brasil så kristendommen som også vant over sjiaislam , morsomt :

    takk
    zohre

  51. Starlett mai 17, 2010 kl. 9:11 pm #

    Så det var en avtale som var dårlig for Iran? Men siden Iran ønsket avtalen, måtte vel de iranske politikerne også mene at avtalen var god…..?

  52. Zohre mai 17, 2010 kl. 9:17 pm #

    NATO er i Afghanistan så Iran , Irak , Afghanistan
    Alle Gode Ting er Tre

    takk
    zohre

  53. Artemisia mai 17, 2010 kl. 10:50 pm #

    Hei! Synes å huske jeg skrev en kommentar her i går, men finner den ikke igjen, Nuvel, ikke så viktig heller.
    Har skrevet noe på innlegget om Vågan, og annet nedover her..
    Håper du har hatt en fin dag!
    I dag har jeg bare vært hjemme, inne—og godt har det vært. Ungene har vært her da.:)

  54. Starlett mai 17, 2010 kl. 11:08 pm #

    Kommentaren er der, Arte.

    Jeg har sett de andre kommentarene også. Takk for dem!
    Skal svare på dem senere.

    Glad for at du er tilbake på VGB. 🙂

    Ja, jeg har hatt en fin dag, og er glad for å lese at du også har hatt det- Mine barn er riktignok i Oslo, men det er jeg vant til. 🙂

  55. Nils Kristian Hedemark mai 18, 2010 kl. 4:36 pm #

    Hei igjen!

    «Sløsingen» i Forsvaret ligger i totalen.. Det er dessverre for mye «rot forsøkt satt i system», igjen forankret i avlegs struktur og Forsvarspolitikk=Distriktspolitikk tankegang. Forsvaret får ikke «lov» til å være økonomisk effektive og rasjonelle i de store linjene, derfor må man spare litt her og litt der og gjøre ting halvveis på det som ikke har direkte operativ verdi.
    I Heimevernet for eksempel ser vi at stadig større beløp går med til opprettholdelse av struktur, anskaffelse og vedlikehold av materiell etc. og i stadig mindre grad går til trening av mannskaper.
    Så det er ikke Forsvaret i seg selv som «sløser» penger, det er politiske vedtak som medfører økonomiske tap.

    Når det gjelder Afghanistan så er det en helt annen diskusjon. Om vi skulle vært der i utgangspunktet eller ikke er stort sett irrelevant i en diskusjon om økonomi; vi er der og må ta konsekvensene av det. Og så lenge det ikke er politisk vilje til å utforme en klar exit-strategi så må vi støtte opp om de som er der, de som skal dra dit og de som har vært der. Vi må sørge for at de har det de trenger.

    Jeg er fullstendig enig i en både/og løsning, men igjen vil jeg si «Trenger Forsvaret å formidle så mye?»
    Hvis det er slik at man mener at man må opprettholde alle disse korpsene på grunn av rekrutteringen til sivile korps og sørge for at de som utdanner seg innen musikk skal ha en arbeidsplass å se frem mot, vil jeg vel si at denne virksomheten hører inn under Kulturdepartementet, ikke Forsvarsdepartementet.
    Det er flere jeg kjenner til som argumenterer for sivile «distriktsbaserte» korps, underlagt for eksempel universitetene rundt omkring i landet.

    Vi kan ikke fortsette med den budsjetteringen nasjonen har bedrevet de siste årene. «Alle» sammfunnsvitere og sosialøkonomer snakker om at A/S Norge må sette på bremsene i offentlige utgifter. Og da må man prioritere. Putte riktig funksjon på rett plass og med riktig antall kroner i budsjett. Og noe må vike. Slik er det. Det er ikke en uutømmelig sekk med penger man har. Og Forsvaret må få lov til å få endret seg i tråd med budsjettene og ikke være styrt til å opprettholde en kald-krig tilværelse den ikke har råd til, ei heller være statens «garantist» for korpskultur.

    Jeg er ikke så naiv at jeg tror at Forsvaret ville fått beholde alle de millionene som ble spart på å overføre 4 av 5 korps til Kulturdepartementet, men noen millioner ville de nok kunne beholde..

    ———————–
    Nils Kristian Hedemark

    Jeg vil bare få takke deg for en svært god og informativ kommentar!
    Og enig i at rot og sløsing ligger i totalen, som du sier, men tror også at det må finnes et stort forbedringspotensiale her.
    Er enig med deg i at så lenge vi er i Afghanistan, så må vi betale det som trenges for sikkerheten til dem som er der, og at exitstrategi er et annet tema, og jeg er også enig med deg i at man ikke kan sløse ut penger i Norge.
    ————
    Hvis det er slik at man mener at man må opprettholde alle disse korpsene på grunn av rekrutteringen til sivile korps og sørge for at de som utdanner seg innen musikk skal ha en arbeidsplass å se frem mot, vil jeg vel si at denne virksomheten hører inn under Kulturdepartementet, ikke Forsvarsdepartementet.
    Det er flere jeg kjenner til som argumenterer for sivile «distriktsbaserte» korps, underlagt for eksempel universitetene rundt omkring i landet.
    ———————-

    Det er naturligvis en mulighet å legge dem inn under kulturdepartementet, men for samfunnet som HELHET vil det vel ikke ha noen betydning hvilket departement det ligger under?
    Tanken med å legge slike korps under universitetene var ny for meg, men absolutt interessant.
    Men jeg tipper at korpsene blir liggende under Forsvarsdepartementet. Det blir spennende å se hva som skjer til høsten.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere liker dette: