På tide med NY, vakker og FORSTÅELIG Nasjonalsang?

17 mai

Er følgende vers god diktekunst, forteller det oss noe, og hva forteller det oss?

Dette landet Harald berget
med sin kjemperad,
dette landet Håkon verget
medens Øyvind kvad;
Olav på det landet malte
korset med sitt blod,
fra dets høye Sverre talte
Roma midt imot.

Kjemperad? Hva er det? Hva gjorde Håkon mens Øyvind kvad, hvilken Øyvind er det snakk om, og hva i verdens navn kvad han?
Olav – falt han ikke på Stiklestad? Sverre ble lyst i bann av den Hellige Stol  og områdene han behersket truet med interdikt. Noe som ikke taler til birkebeinerkrigerens ære . Merkelig at en slik katastrofe blir fremhevet som en positiv hendelse. Dette skjedde 400 år før reformasjonen.

Bøndene sine økser brynte
hvor en hær dro frem,
Tordenskiold langs kysten lynte,
så det lystes hjem.
Kvinner selv stod opp og strede
som de vare menn;
andre kunne bare grede,
men det kom igjen!

Når brynte bøndene øksene sine til stridsformål? Hvilke profesjonelle hærer ble slaktet av bondeøksene?
Andre kunne bare grede, men DET kom igjen… Hva kom igjen?

Visstnok var vi ikke mange,
men vi strakk dog til,
da vi prøvdes noen gange,
og det stod på spill;
ti vi heller landet brente
enn det kom til fall;
husker bare hva som hendte
ned på Fredrikshald!

Når, hvor og mot hvem var vi de få som strakk til? Var det med den brente jords taktikk? Hva hendte på Fredsrikshall? Er det hendelsene i 1814 forfatteren henviser til?

Hårde tider har vi døyet,
ble til sist forstøtt;
men i verste nød blåøyet
frihet ble oss født.
Det gav faderkraft å bære
hungersnød og krig,
det gav døden selv sin ære –
og det gav forlik.

Forstøtt? Når? Blåøyet frihet?  Hva sikter forfatteren til? Det gav døden selv sin ære`– Nei, jeg gir opp. Jeg mener at jeg kjenner Norgeshistorien ganske godt, men jeg må melde pass.
Nei, her trenges det omfattende tolkning om man skal forstå hva forfatteren mener.

Fienden sitt våpen kastet,
opp visiret for,
vi med undren mot ham hastet,
ti han var vår bror.
Drevne frem på stand av skammen
gikk vi søderpå;
nu vi står tre brødre sammen,
og skal sådan stå!

Hvilken fiende viste seg å være vår bror da visiret spratt opp?Og hvilke brødre står sammen`?

Jeg vil nødig kritisere en nasjonalskald, til og med èn som har skrevet noe så kjent som vår nasjonalsang.

Men hvis man LESER  disse versene og tenker over hva som står der, så ser man jo mye uforståelig nonsens og krampenasjonalisme. Det er simpelten umulig å forstå hva mannen mener med versene sine.

Sangen er kjent som

Ja vi elsker dette landet

og det er jubilanten Bjørnstjerne Bjørnson som har smurt sammen disse linjene.
Bjørnson var en stor humanist og samfunnsdebattant, men som dikter var han vel bare måtelig, eller i beste fall varierende?

Vi har så mange vakre nasjonalsanger som verken lider under kraftnasjonalisme eller uforståelige verseføtter. Hvorfor kan vi ikke simpelten skifte ut nasjonalsangen?

Fagert er landet, Vi ere en nasjon vi med, Mellom bakkar og berg, Gud signe vårt dyre fedreland eller Å eg veit meg eit land  er noen av flere  gode alternativer.

Eller kanskje tiden er inne for en ny, tidsmessig nasjonalsang? Om fire år feirer Norge 200-jubileum.

Tenk om vi hadde fått en vakker ny , forståelig og samlende nasjonalsang som vi kunne innvie på 200-års-jubileumet for vår grunnlov!

Til slutt: Høytidssangen for Bodø/Glimt-supportere, som for så mange andre nordlendinger er:

57 kommentar til “På tide med NY, vakker og FORSTÅELIG Nasjonalsang?”

  1. btidag mai 17, 2010 kl. 9:13 pm #

    hei der…

    litt merkelig at du tar opp dette – satt nettopp og leste om Olav Tryggvason –
    fallt i slaget ved Svolder.

    Han hoppet rett og slett i havet og druknet da overmakten ble for stor – sies det her et sted….

    leser dette innlegget i morgen 🙂

    ———————

    Ja, han gjorde det, og vi har jo en sang om det: «Brede seil over Nordsjø går» – «kommer ikke Olav Tryggvasson»?

    Teksten her er rett og slett de mer ukjente versene i Ja, vi elsker, og etter min ringe mening er det særdeles dårlige vers.
    Jeg synes generelt at Ja vi elsker er en dårlig sang, både melodi og tekst. Men det er de tre minst dårlige vers vi kjenner best. Jeg har bare referert de andre ordrett.

    Jeg begriper ikke hvorfor vi ikke kunne bruke noen av de vakrere, mer litterære sanger og med bedre melodi?
    Som du ser, er Bodø/Glimts høytidsang med i innlegget. Videoen.

    Elias Blix, Ivar Asen, Vinje, Wergeland – så mange ypperlige diktere, og så endte vi opp med Bjørnsons ubegripelige rimerier.

    Dette er en av mine kjepphester, og jeg har skrevet om det før, både på blogg, (på Blondinen, tror jeg) og ellers rundt omkring.

    Er vanens makt så stor at vi ikke senser innholdet i det vi synger?

    2014 måtte være et perfekt år for en ny nasjonalsang med identitet og kvalitet, både i tekst og melodi.

    Fin 17-maikveld til deg! 🙂

  2. btidag mai 17, 2010 kl. 9:15 pm #

    dette skal da være å lese i kongesaguverket Fagerskinna…

    —————-

    Nå er jeg ikke riktig med?

    Pussig nok, forresten, mens jeg skriver denne kommentaren, lytter jeg på et program på NRKP2 som går akkurat nå og som handler om teksten i Ja vi elsker.

    Sammentreff.

  3. btidag mai 17, 2010 kl. 9:17 pm #

    Når brynte bøndene øksene sine til stridsformål?

    var vel en bondehær som stoppet en skotte i Gudbrandsdalen.. var det ikke ???

    —————–

    Det kan godt hende. Spørs når det hendte. Bjørnson har jo ikke tidfestet hendelsen. Men jeg får assosiasjoner til ville vikinger på rød fluesopp som går berserk.
    Kanskje det var Sverres birkebeinere….
    De holdt jo til i Trøndelag.

    Men hvem var fienden?

    Sverre var jo i borgerkrig, så om det er dette Bjørnson henviser til, så tar han parti i en konflikt der Sverre urettmessig prøvde å tilrane seg kongemakten ved hjelp av de krigerske utostiftere og opprørere som birkebeinerne var.
    Han ble til og med bannlyst, altså utelukket fra kirkens sakramenter, noe som var svært alvorlig den gang.
    Øksehærer har i det hele tatt lite å gjøre i en nasjonalsang.
    Jeg skjønner ikke hvorfor vi skal ha en så krigersk nasjonalsang.
    Hvorfor ikke Mellom bakkar og berg eller Vi ere en nasjon vi med? Vakre, fredelige sanger som likevel viser kjærlighet til Norge og til norsk kultur og livsstil..

  4. Zohre mai 17, 2010 kl. 9:19 pm #

    Hva med uten 17. mai ?

    takk
    zohre
    ————-

    Jeg er ikke mot 17. mai, zohre, og jeg har helt sikkert både spilt og sunget Ja vi elsker mye oftere enn omtrent alle på bloggen etter å ha vært aktiv korpsmusiker i over 40 år. 😉
    Dessuten korsanger og pianoakkompagnatør.

    Jeg har startet utallige 17-maier med spille ved forskjellige kransenedleggelser og har vært nødt å still før klokka seks om morgenen, jeg har marsjert et ukjent antall mil og jeg har segnet sammet veldig mange 17-maikvelder, helt utslitt i lepper og føtter.

    Men jeg har gjort det med glede.
    Jeg spiller selvsagt Ja vi elsker uten å mukke, og jeg har ofte dirigert vår nasjonalsang.
    Da har jeg alltid gjort mitt beste.

    Likevel: Jeg mener at det er en svak sang.

    Jeg kan få klump i halsen av Å eg veit meg eit land, Gud signe vårt dyre fedreland, Vi ere en nasjon vi med og flere sanger, men ikke av Ja, vi elsker, som jo bare er en slags skalaøvelse.
    Men jeg oppfører meg med respekt for flagg og nasjonalsang selv om jeg ønsker en ny sang.

  5. btidag mai 17, 2010 kl. 9:19 pm #

    Sinclair… utrolig hva som sitter i et hode – og dukker opp 🙂

    ——————

    Hvem var Sinclair? 😉
    Som sagt, akkurat nå er det noen på radio, NRKP2, som prøver å tolke versene til Bjørnson, og jeg hører at det er flere enn meg som ikke forstår ordene og syns de er nokså patosfyllt.
    Kjemperad betyr visstnok «hær»
    Men hvem Øyvind varm visste de visst ikke..

    Spennende og festlig program. Anbefales. :).

  6. Breiflabben mai 17, 2010 kl. 9:38 pm #

    Dette er jeg veldig uenig i Starlett. Jeg vet du har skrevet om dette før så det er nok en kjepphest hos deg.

    Som du så har jeg spilt mange av våre «nasjonalsanger». Sandefjord Guttemusikkorps spilte bare nasjonalsangene våre på 17.mai i «gamle dager» i Sandefjord.
    Vi begynte vår 17.mai med å synge «Ja vi elsker» og avslutte sangen med «tre ganger tre» hipp, hipp hurra.

    Vi synger de tre versene som de fleste av oss kan forholde oss til og det er en fantastisk melodi med både den rette «pomp og prakt» som hører en nasjonalsang til.

    Selvfølgelig hadde nasjonalsangen hatt en annerledes tekst i dag, det hadde «internasjonalen» hatt også.

    Visse ting endrer man ikke på, og vår flotte nasjonalsang er en av dem.

    ————————
    Ja, Breiflabben, jeg har som jeg skrev i kommentar til zohre spilt og sunget Ja vi elsker utallige ganger i over 40 år, og har stilt opp tidlige morgener både sør og nord i landet og spilt Ja vi elsker. Selvsagt forbinder jeg den også med 17. mai.

    Men det må være tillatt å hevde at Bjørnsons tekst ikke er god, og det har ikke bare med sangens alder å gjøre. Det er simpelten fordi den gode radikaler ikke var en dikter på linje med Wergeland, Ibsen, Ivar Aasen, Elias Blix, Hamsun, Vinje, for å nevne noen.
    Derfor er hans litteratur og hans skuespill i stor grad gått i glemmeboken mens de andre nevntes tekster lever videre.
    Bjørnsom lot jo sin meget unge fetter, Richard Nordraak, skrive melodien, og denne norske melodien faller jo helt gjennom om du sammenligner med melodiene i den danske, svenske eller finske nasjonalsangen, for ikke å snakke om den franske!

    Jeg skjønner at du har et sentimentalt forhold til sangen og at minner er knyttet til den, men om du prøver å synge alle versene, kobler følelsene ut og analyserer teksten rasjonelt, så er jeg sikker på at du ser at teksten er
    a) uforståelig
    b) oppstyltet
    c) krampenasjonalistisk
    d) ufrivillig komisk

    Skal vi virkelig måtte slite med denne sangen som DEN norske nasjonalsang?
    Jeg mener jo ikke at sangen skal kastes på søppeldynga, men må den være
    The National Anthem of Norway?

    Vi har byttet nasjonalsang tidligere.

    Både «For Norge, kjempers fødeland» og «Der ligger et land mot den evige sne» var offisielle nasjonalsanger før «Ja,vi elsker», så det at man ikke kan forandre på det oppfatter jeg ikke som et godt nok argument i seg selv.
    Hadde vi ikke fortjent noe bedre?

    DENNE sangen, når det er vakkert fremført, gir MEG gåsehud:

    Vi ere en nasjon vi med,
    vi små en alen lange,
    et fedreland vi frydes ved,
    og vi, vi ere mange.
    Vårt hjerte vet, vårt øye ser
    hvor godt og vakkert Norge er,
    vår tunge kan en sang blant fler
    av Norges æres-sange.

    Mer grønt er gresset ingensteds,
    mer fullt av blomster vevet
    enn i det land hvor jeg tilfreds
    med far og mor har levet.
    Jeg vil det elske til min død,
    ei bytte det hvor jeg er fødd,
    om man et paradis meg bød
    av palmer oversvevet.

    Hvor er vel himlen mere blå?
    Hvor springer vel så glade
    de bekker som i engen gå
    for blomstene å bade?
    Selv vinteren jeg frydes ved,
    så hvit og klar som strøet med
    all stjernehimlens herlighet
    og hvite liljeblade.

    Jeg ikke vil for fremmed vår
    min norske vinter bytte,
    og fremmed slott ei nær forslår
    imot min faders hytte.
    Han sier han er der så fri.
    Det ei så nøye fatter vi,
    men noe godt er visst deri
    som verd er å beskytte.

    Gid jeg da snart må blive stor
    -jeg har så lenge biet-
    at tappert jeg kan verne for
    min faders dyre frihet!
    Og skulle noen vel med makt
    få fedrelandet ødelagt?
    Hvert liv, min fader jo har sagt,
    er til dets frelse viet.

    Det leve da som gran og fyr,
    de sterke, eviggrønne,
    som stjernene bak sine sky’r
    er alltid like skjønne!
    Kom vår og høst, som alltid før,
    med blomster for min moders dør
    med gyllent korn på faders stør,
    som vil du dem belønne.

    Det er Henrik Wergelands tekst, den uttrykker fedrelandskjærlighet uten å forfalle til plumpheter og krigerske metaforer, – en nydelig sang.

    Men hvorfor ikke utlyse en konkurranse om ny nasjonalsang til 17. mai 2014?

  7. btidag mai 17, 2010 kl. 9:43 pm #

    og enig med BF

    jeg ser bare på tekst og historie.
    ——————

    Btidag

    Forholder deg til tekst og historie..

    Hva mener du?
    `
    Det er jo nettopp teksten jeg kritiserer fordi den er så dårlig og fordi den gir et skjevt historisk inntrykk…………………..
    Er du ikke enig i det?

  8. btidag mai 17, 2010 kl. 10:02 pm #

    den bondehæren jeg husket på var slaget øverst i Gudbrandsdalen… skotter skulle ta seg fram ..til sverige tror jeg …og ble stoppet

    googler…..

    http://no.wikipedia.org/wiki/Skottetoget_1612

    google er enig med meg 🙂

    men det kan finnes flere bondehærer da….

    ———————-

    Vel, den gang var Norge en del av Danmark, den skotske hæren praktisk talt ubevæpnet, og Danmark vant krigen mot Sverige, noe som gjorde at også Nord-Norge ble spikret til Danmark.
    Hvor lå heltemotet og fornuft?
    Vi snakker om Kalmarkrigen, der norske bønder med økser spilte en svært perifer rolle………. 😉

  9. btidag mai 17, 2010 kl. 10:10 pm #

    nå har du satt meg i farten her, Starlett…..

    ‘Sønner av Norge’ er faktisk Norges nasjonalsang fra 1819.
    Avløst av ‘Ja vi elsker’ av en eller annen grunn – visstnok aldri godkjent.

    ——————–

    Det er jo helt riktig. Og det er sant at det bare er sedvane som gjør at vi nå anser Ja vi elsker som nasjonalsangen. Desto mindre grunn til å holde på dem.

    Skjønt jeg er jo glad for at Sønner av Norge ikke er nasjonalsang. Den reflekterer selvfølgelig denne svulmende nasjonalstoltheten som fantes i etterkant av 1814…

    Sønner af Norges det ældgamle Rige,
    Sjunger til Harpens den festlige Klang!
    Mandigt og højtidsfuldt Tonen lad stige,
    Fædrenelandet indvies vor Sang.
    Fædreneminder herligt oprinder,
    Hvergang vi nævne vor Fædrenestavn.
    Svulmende Hierter og glødende Kinder
    Hylde det elskte, det hellige Navn.

    Flyver vor Aand til de hensvundne Tider,
    herligt den skuer vort Fædrelands Glands;
    Kæmpere gange om Dovrefjelds Sider,
    Vandre til Ledingefærd som til Dands.
    Mandige Skarer Bølgen befarer,
    Norriges Ros bær til fjerneste Kyst;
    Hjemme er Kæmpere nok som forsvarer
    Arvede Frihed med modige Bryst.

    Medens de Staalklædte prøve sin Styrke,
    Medens de stande i kæmpende Rad,
    Skjalde og Sagamænd Kunsterne dyrke,
    Riste i Runer de herligste Qvad.
    Konninger bolde Scepteret holde,
    Røgte med Viisdom det hellige Kald;
    Gennem Aarhundreders Nat deres Skjolde
    Genstraale klart i Erindringens Hal.

    Oldtid! du svandt; men din hellige Flamme
    Blusser i Nordmandens Hjerte endnu:
    End er af Æt og af Kraft han den Samme,
    End staaer til Frihed og Ære hans Hu;
    Og naar han kvæder Norriges Hæder,
    Svulmer hans Hjerte af Stolthed og Lyst;
    Ham er selv Sydens de yndigste Steder
    Intet mod Norriges sneedækte Kyst.

    Frihedens Tempel i Nordmandens Dale
    Stander saa herligt i Lye af hans Fjeld;
    Frit tør han tænke, og frit tør han tale,
    Frit tør han virke til Norriges Held.
    Fuglen i Skove, Nordhavets Vove
    Friere er ej end Norriges Mand;
    Villig dog lyder han selvgivne Love,
    Trofast mod Konning og Fædreneland.

    Elskede Land med de skyhøje Bjerge,
    Frugtbare Dale og fiskrige Kyst!
    Troskap og Kjærlighed fro vi dig sverge;
    Kalder du, bløde vi for dig med Lyst.
    Evig du stande, elskte blandt Lande!
    Frit som den Storm der omsuser dit Fjeld!
    Og medens Bølgen omsnoer dine Strande,
    Stedse du voxe i Hæder og Held!

    Det ligger et land mot den evige sne har forøvrig også vært nasjonalsang.

  10. Lenesim mai 17, 2010 kl. 10:11 pm #

    Stjernedryss til deg Starlett, og jeg er så hjertens enig. På tv i dag så sang de alle 8 versa av nasjonalsangen vår, og jeg prøvde å følge med (det var til og med teksta). Men rett som det vat så falt jeg helt ut. Forstod rett og slett ikke meninga, og skjønner nå når jeg leser ditt innlegg at jeg er ikke alene om det.

    Første verset er nydelig – det må jeg bare innrømme, men resten er vås. Ja, kanskje det er på tide med en ny nasjonalsang!

    ———————
    Hei Lenesim

    Fint å få støtte. 🙂

    Nei, ikke sant?
    Håpløst å forstå.
    Selv om den er teksta. DET tyder på at det er noe som ikke fungerer.

    Jeg er også glad i det første verset, selv om jeg ikker helt forstår bildet med saganatten som senker drømmer på vår jord.

    Takk for stjernedrysset! 🙂

    Håper du hadde en fin grunnlovsdag!

  11. Zohre mai 17, 2010 kl. 10:15 pm #

    btidag

    Farten er det større enn å elske

    takk
    zohre
    —————–

    Tja, si det…………….

  12. btidag mai 17, 2010 kl. 10:17 pm #

    zohre….

    bare nesten 🙂

    ———————

    hmmmmmmmmmmmmmmm…

  13. Petter mai 18, 2010 kl. 12:10 am #

    Øyvind som kvad var Øyvind Finnsson Skaldespiller. Han var fra Alstadhaug i Nordland.
    Han kvad for Håkon den gode Adalsteinfostre som han var hirdskalden til.
    Håkon den gode kjempet mot sønnene til Eirik Blodøks og fikk banesår på Fitjar. Øyvind kvad minnedikt om han, Hákonarmál. Der ble Håkon den gode tatt godt imot i Valhall, selv om han var kristen.Han hadde blitt kjent med Kvitekrist i England. Øyvind var far til Hårek på Tjøtta.
    —————–

    Hei Petter

    Jeg må bare innrømme at jeg ikke har hørt om Øyvind Finnsson Skaldespiller. Selv om jeg har vært flere ganger i Alstahaug som du kan se her.

    http://8978.vgb.no/2007/11/29/nib-alstahaug-med-tjotta-langs-kystriksveien-pa-historisk-grunn/

    Har ikke sett noen minnesmerker over han eller hørt om han der. Derimot er jo både Petter Dass og Hårek på Tjøtta kjente personligheter, – som IKKE har fått plass i Bjørnsons rimerier.
    Men Tjøttagodset vet jeg om.

    VERGET Håkon den gode egentlig Norge?
    Var han egentlig ikke delaktig i en borgerkrig, som du selv antyder, – en tronkreverkrig?

  14. Petter mai 18, 2010 kl. 12:33 am #

    Harald er Harald Hårfagre, men det kan være Harald Hardråde. Jeg tror Bjørnstjerne Bjørnson mente Harald Hårfagre, fordi en god del av kritikken mot historieskrivningen om han ikke var kjent på Bjørnsons tid. Harald Hårfagre var far til både Håkon den gode og Eirik Blodøks og til flere andre med kvinner rundt omkring i landet. Derfor kom det til å bli mange tronkrevere etter ham, og mye borgerkrig til vi kom under Danmark og fikk ordnede forhold. Håkon den godes kamp mot Blodøkssønnene var tronkreverkamp. Du må repetere Snorre, Starlett.:P

    ——————-


    Enten Hårfagre eller Hardråde, altså, og jeg er like lite klok…………

    Men takknemlig for at du prøver å nøste opp i historien. 🙂

  15. haonima1234563 mai 18, 2010 kl. 3:47 am #

    http://cheapmaket.com 33,9 usd e d Guc ci l v Pra da 15.o usd wholeslae e d Gu cci L V

    ———————–
    Hva er dette for noe,,,,,,,,,?

  16. ARGUS37 mai 18, 2010 kl. 10:54 am #

    Dette kommer vel under «dikterisk frihet»? Men selv om noen finkulturelle hoder kanskje kan gi en fortolkning, så bør vel en nasjonalsang kanskje forstås av «massene» slik den fremføres?

    Hvordan kan den ellers skape nasjonalfølelse – hvilket vel er selve hensikten bak en slik hymne?

    ——————-

    Argus
    Jo, mye dikterisk frihet, – eller kanskje heller at han ikke fant dekkende ord og tydde til nødrim?

    Poenget mitt er nettopp at vi i massene IKKE forstår teksten. LES den og prøv å tolke den!

    Jeg forstår ikke hva Bjørnson mener. Hvorfor kan vi ikke ha en nasjonalsang vi forstår teksten på?

    Jeg får nasjonalfølelse v mange nasjonalhymner, men teksten i Ja vi elsker er så dårlig at nasjonalfølelsen uteblir. Hører jeg derimot Gud signe vårt dyre fedreland vakkert fremført, kan jeg kjenne en tåre i øyekroken. Det samme når jeg hører Å eg veit meg et land eller ndre vakre nasjonalsanger.

    DETTE er poesi av en DIKTER ,Argus: (Mener jeg)

    Gud signe vårt dyre fedreland,
    og lat det som hagen bløma.
    Lat lysa din fred frå fjell til strand
    og vetter for vårsol røma.
    Lat folket som brøder saman bu,
    som kristne det kan seg søma.

    Vårt heimland i myrker lenge låg,
    og vankunna ljoset gøymde.
    Men, Gud du i nåde til oss såg,
    Din kjærleik oss ikkje gløymde;
    Du sende ditt ord til Noregs fjell,
    Og ljos over landet strøymde.

    .Og Noreg det ligg vel langt i nord,
    Og vetteren varer lenge;
    Men ljoset og livet i ditt ord
    Det ingen kan setja stenge.
    Um fjellet er høgt og dalen trong,
    Ditt ord heve då sitt gjenge.

    So blømde vårt land i ljos og fred,
    Det grodde so grønt i lider,
    Men atter seig natt på landet ned
    Med trældom og tunge tider.
    Og folket det sukka etter ljos,
    Og du lyste opp omsider.

    Og morgonen rann, og mørkret kvarv,
    Som lenge vår lukka skygde.
    Du atter oss gav vår fridomsarv
    Og honom i trengsla trygde.
    Du varna vårt folk og gav oss fred
    Og landet med lov me bygde.

    Vil Gud ikkje vera byggningsmann,
    Me fåfengt på huset byggja.
    Vil Gud ikkje verja by og land,
    Kan vaktmann oss ikkje tryggja.
    So vakta oss Gud så me kan bu
    I heimen med fred og hyggja.

    No er det i Noreg atter dag
    med vårsol og song i skogen.
    Om sædet enn gror på ymist lag,
    det brydder då etter plogen.
    Så signe då Gud det gode såd
    til groren ein gong er mogen.

    Noe av det vakreste som er skrevet innen nasjonaldiktning, kanskje det aller vakreste. En vidunderlig bruk av nynorsk med fredfull fedrelandskjærlighet uten skryt og utvendige fakter. Til å få gåsehud av.

  17. ARGUS37 mai 18, 2010 kl. 10:59 am #

    # Lenesim

    Mnei, man kødder ikke med nasjonalsangen vår! Skal den endres, så må det sskje i etapper, uhyre forsiktig – omtrent som når man endrer FaderVår – og med en veeldig nennsom hånd. Husk at folket spenner over flere generasjoner og at det som fremstår som uforståelig for noen, kan være svært gangbart for andre.

    Eller skal vi om 100 år synge en nasjonalsang tuftet på dagens SMS-språk, ispedde en del amerikansk slang (fra rappernes vokabular)?

    T&a vare på det norske språk! Det er vår kulturarv det handler om!

    ————————-

    Argus
    Vi skal IKKE
    —————-
    om 100 år synge en nasjonalsang tuftet på dagens SMS-språk, ispedde en del amerikansk slang (fra rappernes vokabular)?

    Jeg vil ta vare på kulturarven vår, og som lærer blant annet i musikk i en årrekke har jeg gjort min del for å lære den oppvoksende slekt de gamle nasjonalsanger og tekster fra nasjonsoppbyggingens tid. Det har vært mitt lodd i deler av livet å formidle norsk kulturarv, Argus, og jeg vet hva jeg snakker om og kjenner vår kultur.

    Men hvorfor valgte man en av de aller dårligste sangene til norsk nasjonalsang når det fantes så mange andre, av f.eks Vinje, Aasen, Wergeland, Ibsen , Elias Blix og mange flere med dem?
    Teksten representerer et lavmål innen nasjonal-litteraturen.

    Jeg mener IKKE at vi skal endre på Bjørnsons åndsverk.
    Jeg mener heller ikke at vi skal slutte å synge Ja vi elsker.

    Men jeg mener at vi burde ha en bedre sang som HOVED-nasjonalsang,
    THE National ANTHEM of Norway.

    F.eks Gud signe vårt dyre fedreland, Å eg veit meg et land, Mellom bakkar og berg, Norge mitt Norge, Fagert er landet , alle gammel kulturarv, alle med gode tekster.
    Eller Norge i rødt, hvitt og blått, som det nettopp ble foreslått.

    Eller en ny tekst til 200-årsjubileumet.

    Bjørnsons ubehjelpelige og dårlige tekst er til liten hjelp i kampen for et bedre norsk språk!

  18. starmite mai 18, 2010 kl. 12:01 pm #

    På Valkyrie Plass i går morges satt to litt tydelig bakfulle russepiker på en benk og sang Nasjonalsangen av full hals. De sang så fint de kunnne, og i dypt alvor, og at de vekket følelser hos fler enn meg er jeg sikker på.

    I stedet for å bytte ut nasjonalsangen, syns jeg heller det burde lages en forklaring til den.
    Og til jubileet burde det lages et vakkert illutrert opptrykk av Nasjonalsangen med tekst og noter og altså en utfyllende forklaring på det som idag virker som et oppstyltet og gammeldags språk, men som jeg ser på som en del av vår nasjonalskatt. Dette burde deles ut gratis til hver eneste husstand.

    Mener nå jeg…
    🙂
    ———————
    Hei Starmite

    Fint å lese at bakfull russ sang nasjonalsangen med alvor og innlevelse. Sangen gir selvsagt mange konnotasjoner for de fleste fordi vi forbinder mange opplevelser og kanskje nasjonalfølelse med den. Vi er litt så vant til den at vi ikke legger merke til hva vi synger.
    Det MÅ være på grunn av disse forskjellige konnotasjonene at så mange er glade i sangen, for ser man nøkternt på det, er det en dårlig tekst. Mener jeg.
    Dårlig, kraftpatriotisk til det latterlige.
    Dessverre tror jeg den vil fortone seg enda dummere om vi fikk full oppklaring i hva Bjørnson egentlig mente med versene sine.

    Det første og det siste verset ikke så aller verst, skjønt jeg må si at jeg har problemer med å forstå hva Bjørnson mener med

    «Og som fedres kamp har hevet
    det av nød og seir,
    også vi, når det blir krevet,
    for dets fred slår leir. »

    Jeg mener jo ikke at vi skal kvitte oss med Ja, vi elsker, men jeg mener at det finnes så mange andre nasjonalskatter fra samme tid som har et mye bedre språk, et bedre innhold og bedre melodi, og jeg nevner noen:
    Norge mitt Norge, Fagert er landet, Gud signe vårt dyre fedreland, Å eg veit meg et land, Når fjordane blåner, Mellom bakkar og berg, Blant alle lande, Gud signe Noregs land, Vi ere en nasjon vi med, Vi vandrer med freidig mot, Norge i rødt, hvitt og blått, Våren, Ved Rondane, for å nevne noen.

    Vi burde sørge for at denne store nasjonalskatten ikke går tapt i skyggen av Ja, vi elsker, som er den dårligste av dem.

    Men gjerne et gratis hefte til alle husstander med alle disse nasjonale perlene, med tekst, forklaring, historikk og noter. 🙂

  19. starmite mai 18, 2010 kl. 12:05 pm #

    Og bondeopprøret husker du vel, Starlett.
    Det vakte puril munterhet på skolen:
    «Det vart brå reisning blandt bøndane»

    🙂

    ——————–

    Hehe….
    Og den synkrone reisningen medførte at de brynte øksene sine. klar til dyst. Glad jeg ikke var kvinne på en av disse bondegårdene…. 😉

  20. Lakenskrekk mai 18, 2010 kl. 1:51 pm #

    Jeg fikk med meg de åtte versene fra Aulestad på NRK i går, og innså at jeg ikke kunne historien godt nok. Det var nesten litt inspirerende, ja, til å sette seg ned og lære mer.
    Skulle vi hatt en annen nasjonalsang (hvilket jeg ikke syns), ville jeg stemt på Mellom bakkar og berg eller Hvorhen du går i li og fjell 🙂

    ———————–

    Hei Lakenskrekk.

    Jeg skulle gjerne ha hørt alle versene sunget i går, men det gjorde jeg ikke. Jo, det er så at man oppdager at vi har en del hull i historiekunnskapene, men for å være ærlig så synes jeg ikke Bjørnson har grepet fatt i det viktigste i norsk historie.

    En annen sak er jo at mye har skjedd i Norges historie ETTER at Bjørnson skrev sangen.
    Kansskje skulle vi hatt en sang som formidlet noe av det som er skjedd i Norge etter at landet ble selvstendig i 1905?

    Mellom bakkar og berg utmed havet, heve nordmannen fenge sin heim
    Der han sjølv heve tuftene grave, og sett sjølv sine hus oppå deim

    Han såg ut på dei steinute strender, der var ingen som der hadde bygd
    «Lat oss rydja og byggja oss grender, og så eiga me rudningen trygt»

    Han såg ut på det bårute havet, der var ruskut å leggja utpå
    Men der leikade fisk nedi kavet, og den leiken den ville han sjå

    Fram på vinteren stundom han tenkte, gjev eg var i eit varmare land
    Men når vårsol i bakkane blenkte, fekk han hug til sin heimlege strand

    Og når liane grønskar som hager, når det lavar av blomar på strå
    Og når netter er ljose som dagar, kan han ingen stad venare sjå

    Fin sang, enig med deg. 🙂
    Og det er Norge i rødt, hvitt og blått også.

    Takk for spennende innspill! 🙂

  21. xiaoyang12312 mai 18, 2010 kl. 2:53 pm #

    click me 33usd wholesale air jordan air max nike shox shoes
    click me 33usd wholesale Burberry Armani Abercrombie&Fitch GUCCI G-Star Ed Hardy
    D&G COOGI Lacoste Polo Prada Afflictionclo jeans

    ———————————-

    HVA er DETTE???

  22. Trubaduren mai 18, 2010 kl. 3:42 pm #

    Mellom bakkar og berg er en fin sang.Det er Ivar Asen som har skrevet, og den forteller om nordmannens kår. Den er fin, kjent og forståelig. Akkurat det som etterlyses.
    Ivar Aasens arbeid for språket må bli kjent og ikke glemt.

    La dem bare spille Ja vi elsker når idrettsmenn vinner gull og heder. Da høres bare melodien og utlendingene skjønner ikke teksten. Men Mellom bakkar og berg er en mye bedre nasjonalsang.

    Versene i Ja vi elsker er pinlige og flaue for oss.
    Jeg synes vers to med den gud som stille lemper er like dumme som de andre.
    Hvordan ser dere for dere Gud som en arbeidskar som lemper og løfter tunge saker for nordmennene?
    Nei, Bjørnson var ikke på høyden da han satte seg ned og skrev sangen.

    ———————–

    Hei Trubaduren

    Jeg er så enig med deg.

    Og Mellom bakkar og berg er absolutt et av de bedre alternativer.

    Her håper jeg det kommer opp en bra versjon:

    http://www.youtube.com/watch?v=6-8Ee4KhIyQ

  23. sårbar mai 18, 2010 kl. 3:54 pm #

    Må innrømme at jeg heller ikkke hverken kunne eller skjønte alle versene.
    Enig med kommentaren at de kan spille den for idrettsutøvere og så kan vi synge ; Mellom bakker og berg.

    ————–

    Hei sårbar

    Ja, sånn opplever jeg også det.
    Og enig i at det var en god ide som Trubaduren kom med. 🙂

    Jeg fant en bra video av Mellom bakkar og berg, og den ligger i kommentaren over her og ute på bloggen min. Håper du haadde en fin dag i går!

  24. MorHubro mai 18, 2010 kl. 4:27 pm #

    Jeg har hatt familieråd med min sønn og svigerdatter i sakens anledning. Vi har gjennomgått de gamle sanger angående rikets nasjonalsanger, og Bjørnson er forkastet med full majoritet, i enstemmig samdrektighet.

    Jeg liker også Småguttenes nasjonalsang av Wergeland, men det er en sang for _barn_!

    Vi kan ikke ha en _barnesang_ som rikets offisielle nasjonalsang, min kjære Starlett! Du må bruke dine små grå celler!
    (Jeg _kan_ min Agathe Christie!)

    Vi skal ha en lys og positiv nasjonalsang som preges av pågangsmot, glede og optimisme!
    Jeg kan ikke sangene utenat, men jeg har funnet den frem på internett.
    Det er skrevet av Norges største dikter, som har skrevet de største mesterverk som er kjent fra Brasiliens land til Kinas teatersaler.

    Hvem er det?
    Det er Henrik Ibsen, en _sann_ kunstner!

    Her er sangen:

    Vi vandrer med freidig mot, vårt sinn er lett og rapp vår fot.
    I høyden oppad mot fjellet, i dypet til fossevellet.
    % La veien gå hvor hen den vil, vi vandrer frem med sang og spill. %

    Her er vi i Guds natur, som bekken vill i fjellets ur.
    Så stevner vi frem på ferden, ti åpen oss ligger verden.
    % La veien gå hvor hen den vil, vi vandrer frem med sang og spill. %.

    Vi er jo en lystig flokk, av mot og sanger har vi nok.
    La storme kun ut på fjorden, la true med lyn og torden.
    % La veien gå hvor hen den vil, vi vandrer frem med sang og spill. %

    Vi kan bytte Guds natur med fri natur, så er sangen perfekt.

    Her er fossevell og fjell, bekk og fjord.
    Vi er ikke redd for storm, lyn og torden, men vandrer frem med mot i brystet!
    Det er Norge og nordmenn i et nøtteskall!

    Breiflabben og Argus:

    Henrik Ibsen er vår kulturarv og skriver _meget_ godt norsk!
    Han gjør ikke skam på vår norske kultur med bønder i svinefylking, nidingen og brottsmannen Sverre eller andre uhumskheter!

    —————–

    Hallo Poirot 😉

    I see your point angående Vi ere en nasjon vi med, , som det heter på svorsk.

    FULL majoritet i heimen?

    Ikke verst!
    Jeg står hulter til bulter med deg i at Henrik Ibsen er vår største og mest betydningsfulle forfatter og en av verdens største dramatikere.
    Og jeg liker også Vi vandrer med freidig mot, synger den nå mens jeg skriver.
    Men det spørs om den ikke blir for «lett» til å være selve Nasjonalsangen. Jeg synes vi skal hente den frem og bruke den, og det er en fin tursang, men som høytidelig nasjonalsang 17. mai, ved kransenedleggelser og andre situasjoner er jeg ikke sikker at den er velegnet, selv om den naturligvis er mye bedre enn Ja vi elsker.

    —————-
    Henrik Ibsen er vår kulturarv og skriver _meget_ godt norsk!
    Han gjør ikke skam på vår norske kultur med bønder i svinefylking, nidingen og brottsmannen Sverre eller andre uhumskheter!
    —————

    Definitivt!

    Hadde dere en fin grunnlovsdag i Stockholm?
    Du var jo heldig som fikk til en litt lenger ferie takket være Kristi Himmelfartsdag. 🙂

  25. MorHubro mai 18, 2010 kl. 4:35 pm #

    Hvis vi skal få en ny nasjonalsang, må Dag Solstad og Edvard Hoem legge sine bustete hoder sammen og i kunsterisk samarbeid lage en kvalitetssikret nasjonalsang som kan være et pryd for vårt land i hundreder av år.
    Dag Solstad er den beste dikter og Edvard Hoem kan sin norske historie!

    Vi kan lyse ut en melodikonkurranse når teksten er klar, så kan alle gode komponister kaste seg over diktet til Solstad og Hoem, og vi kan finne den nye melodien ved _folkeavstemning_!

    Det må være en melodi som er lett å synge, ikke plingplong. Du får mine meget fortjente stjerner for ditt bidrag til nasjonalsangens oppbyggelse!

    ——————————–
    Edvard Hoem har skrevet vakre vers og sanger. Ingen tvil om at Dag Solstad er en god forfatter, men det er vel prosa han holder seg til?

    Kanskje man kunne utlyse konkurranse der hvem som helst kan delta?
    Men takk for et kreativt forslag, MH! 🙂

  26. Lasse mai 18, 2010 kl. 5:05 pm #

    Jeg har ikke tenkt sånn på det før. Er vant med Ja vi elsker, men de ukjente versene var ikke noe å rope hurra for.

    Jeg synes ikke det er noen kulturarv å være kry av.
    Er Dutte på YouTubevideoen?
    Det var fint å se Landego og byen sånn fra lufta.

    Å eg veit meg eit land er den fineste nasjonalsangen jeg hører, men vi kan ikke forlange at andre skal synes det samme som oss nordlendinger, eller?

    —————-

    Ja, veldig fint å se Landegode på denne måten . Var spent på om noen skulle nevne det i kommentarene. Glad for at du la merke til det, Lasse.

    Det var jo ikke uten grunn jeg la inn nettopp denne videoen. 🙂
    Ja, noen sekunder med Dutte.
    Tøft med fallskjermene og Glimtskjerfet, synes jeg, og fint med a cappelasangen, for du hørte sikkert at det var a cappela og vet hvem som sang? 🙂

    Ingenting slår Barndomsminne fra Nordland, men det er VÅR – den nordlandske – nasjonalsang, og Glimts nasjonalsang.

    Klem.

  27. Zohre mai 18, 2010 kl. 5:30 pm #

    Starlett forrige innlegget det kan være et forslag for en ny
    nasjonalsang
    F.eks :
    Forsvarsministeren også har en formodning med de fem profesjonelle korpsene Starlett ?

    takk
    zohre
    —————-

    Jeg vet ikke riktig hva du mener, zohre. Jeg vet ikke hva Grete Faremo heller tenker. For meg ser det ut til at det blir bare mer og mer kaotisk i Afghanistan. Canada og Nederland trekker seg ut. Når trekker de andre landene styrkene ut?

    Og nå reagerer USA på Iran igjen etter avtalen med Tyrkia i går.

  28. Elisabeth mai 18, 2010 kl. 7:18 pm #

    Nei, nei!
    La nasjonalsangen være i fred!
    Det er følelsene og identiteten vår!
    Nasjonalsjelen.
    Vi bruker ikke mellomversene uansett!

    ———————————-

    Hei Elisabeth

    Jeg skjønner selvsagt dette synspunktet.
    Det er jo følelser knyttet til land og nasjonalsang.
    Jeg ønsker heller ikke å fjerne/forandre ja, vi elsker, men stiller bare spørsmål om det ikke finnes bedre nasjonalsanger.

  29. Øystein Grønnevik mai 18, 2010 kl. 7:28 pm #

    Har i dei seinare år, etter at eg fann ut at det faktisk er meir enn eitt vers i ja, vi elsker, at det er ein dårleg nasjonalsong. Det går både på det uforståelege språket, det går på hyppige referansar til Gud og heilagdom, og det går på melodien som sådan, som eg synest er alt for trist.

    Nei, byt helelr nasjonalsong til Det er Norge i rødt hvitt og blått!

    3 vers, dei greier alle å lære seg, det er jo unekteleg litt falut å ikkje kunne meir enn ein åttandedel av nasjonalsongen. Skikkeleg munter og flott melodi, og ikkje minst, den refererer til noko som ingen andre land i verda har, nemleg russ. Det vert alle utlendingar særs overraska over.

    —————————

    Hei Øystein Grønnevik

    Ja, det er det jeg også har funnet ut.
    Rødt, hvitt og blått er en flott sang, og jeg mener at alle korps bør ha den på marsjreportoaret 17. mai og at alle elever skal lære seg versene. God tekst, og sant, russ er noe eget som vi har i Norge. 🙂

    Problemet er at melodien er svensk, og kanskje det ikke er lurt med en svensk melodi på en norsk nasjonalsang?
    Eller kanskje spiller det ikke så stor rolle?

  30. Zohre mai 18, 2010 kl. 10:13 pm #

    Starlett jeg mener de fem profesjonelle korpsene kan tenke på F.eks en ny nasjonalsang under kulturen ?

    Ja, de trekker seg ut av Afghanistan akkurat som Irak men, deres base skal være der for godt.

    Iran sak det er ikke noe nytt angående atomet men, Tyrkia også ønsker å ha innflytelse på Iran fordi Nå :

    Iran er i uoverensstemmelse med sine naboer

    takk
    zohre

    ————————-

    Zohre

    At korpsene skal komme inn under kulturepartementet, mener du? Jo, det er naturligvis en mulighet, men jeg tror de blir i Forsvarsdepartementet. Jeg skal svare på kommentarene i den tråden senere.
    Ja, jeg ser at Iran har problemer. Det er synd. Jeg skulle gjerne ha villet snakke mer med deg om Iran, og lært mer om dette fine landet, der jeg dessverre ikke har vært, men som mange har fortalt meg er trivelig å besøke, med vennlige og gjestfri mennesker og en stolt kultur, skulle gjerne ha snakket med deg mer om det, ikke bare på bloggen,
    men også i Real Life. 🙂

  31. starmite mai 18, 2010 kl. 10:51 pm #

    «Og som fedres kamp har hevet det av nød til seir»
    Er det riktige. Og da gir det mening.

    også vi, når det blir krevet, for dets fred, dets fred slår leir.

    Å slå leir for freden… er vel å være villige til å gå i felten for ferdelandet, hvis det blir nødvendig. f.eks. hvis vi blir okkupert.

    Det er kanskje ikke så stor dikterkunst, men… jeg syns ferdelandssangen er fin, jeg.
    ————————————-

    Ja, det er sant, Starmite. Det gir mening. Muligens er jeg litt på viddene. Kanskje det kommer av at jeg har spilt og sunget den så mye at jeg er blitt lei?
    Jeg vet ikke.
    Men versene jeg refererte i innlegget, mener jeg er nokså dårlige.
    Når jeg ser norske idrettsutøvere står på seierspallen i land der man ikke har gode fremføringer av vår nasjonalsang, og hører Ja vi elsker, ergrer jeg dessverre meg ofte over at sangen blir dårlig spilt. For fort eller for langsomt, for staccato eller for legato, eller med gal dynamikk………
    Kanskje er jeg bare en gammel grinebiter som rir kjepphester. 😉
    Jeg synes ikke Ja, vi elsker er stygg, men jeg synes det er så mange andre sanger som er mye bedre.

    Men jeg skjønner jo den følelsesmessige tilknytningen det norske folk har til sin nasjonalsang.

  32. Rut mai 19, 2010 kl. 12:38 am #

    Jeg synes det er fint å tørre å stille spørsmål med nasjonalhelligdommene og se ting og tang littegranne med nye øyner, men jeg synes ikke Ja, vi elsker er så verst, jeg.
    Vi synger at Ja! Vi elsker landet selv om det er furet og værbitt og fattig. Det er en kjærlighetserklæring.

    Blås i versene som ingen kan likevel!

    Hvis vi skal bytte, er jeg enig med Øystein Grønnevik. Norge i rødt, hvitt og blått er feiende flott og ærer dem som sto opp mot fienden under krigen og jubler over freden.
    Vi kunne sidestille Norge i rødt, hvitt og blått med Ja vi elsker. Jeg synes ikke Småguttenes nasjonalsang passer. Den er veldig fin, men passer ikke for voksne. Den minner meg om Lars Lillo Stenberg. Det er ikke noe galt med han, men jeg synes ikke visepop passer til nasjonalsang.

    ——————————–
    Fint at du liker at man stiller spørsmål ved vanetenkning, Rut. 🙂

    Jo, det er jo et poeng at vi bare bruker tre vers.. Men verset med norske mann i hus og hytte og den herre som stille lempet, er nå også noe merkelig.

    Vi ere en nasjon vi med er ikke «visepop « selv om Lars Lillo Stenberg har sunget den.
    Jeg synes det er en nydelig sang. Og skrevet av Henrik Wergeland, som vi jo setter i forbindelse med den unge norske nasjonen.

  33. btidag mai 19, 2010 kl. 8:28 am #

    Starlett..

    det jeg mente over her et sted er at jeg tar ikke stilling til det å bytte nasjonalsang. Jeg prøvde bare å si noe om Bjørnson’s tekst.

    —————–
    Nei, jeg lufter jo bare en tanke…….
    Og hva mener du EGENTLIG
    om Bjørnsons tekst, btidag?

    😉

  34. RoyalGard mai 19, 2010 kl. 9:54 am #

    Er i mot og bytte sang, fælt så mye folk skal henge seg opp i, aldri er noe bra nok lissom!
    «Oppgitt»

    ——————————-
    RoyalGard

    Vel, jeg kan trøste deg med at dette ikke er det viktigste i livet for meg. 😉
    Jeg påpeker bare at vi faktisk har sanger som er mye vakrere, etter min mening og i mine ører, i alle fall.

  35. apples mai 19, 2010 kl. 11:27 am #

    Kan vi ikke bare avskaffe nasjonaldagen og flagget med det samme, det er jo ingen grunn til at vi skal ha det noe mer enn nasjonalsangen?

    Nei vet du, noen tradisjoner er høyt elsket kun fordi de er tradisjoner. For svært mange av oss, også vi unge, så betyr nasjonalsangen og nasjonaldagen noe spesielt.. selv om vi ikke er så altfor nasjonalistiske av oss resten av året.

    Sangen trenger ikke bety noe så lenge den BETYR noe; ordene alene har kanskje ikke noen mening, men satt sammen og med musikk så har den absolutt en mening for svært mange. Du må ikke se deg blind på ordene vet du, nasjonalsangen er et veldig godt eksempel på at helheten kan være så uendelig mye mer enn summen av delene 🙂
    —————————-

    Hei apples

    Hyggelig å se deg på bloggen min. Du har en blogg jeg setter stor pris på, og det vil jeg gjerne benytte anledningen til å si. Men nå ser jeg at jeg kommer til en blogspotblogg når jeg klikker på lenken. Har du sluttet å poste på VGB?

    Jeg forstår veldig godt ditt synspunkt.
    Dette er muligens bare en kjepphest for meg.
    MEN jeg håper i alle fall at folk, både unge og eldre, ikke glemmer alle de andre vakre nasjonalsanger som vi har. Glemmer dem som etter mitt skjønn er vakrere og bedre enn Ja vi elsker.

  36. Jølle mai 19, 2010 kl. 12:04 pm #

    Hmmm det er som mor, far, mormor, bestefar, farmor, farfar, søster, bror, onkel, tante osv sa… hold deg langt unna nordlendinger.

    Jeg savner de glade 60-70 årene i oslo.. da nordlendinger ikke fikk jobb eller leiligheter i Oslo.

    —————————————-

    Jølle

    Dette oppfatter jeg som useriøst. Er virkelig slektningene dine så fordomsfulle?

    Jaja, bra fordommene ikke går ut over katolikker og muslimer i alle fall.
    Vi nordlendina stå han av. ;-))

  37. Petter mai 19, 2010 kl. 1:31 pm #

    Starlett

    Bare morsomt å være til hjelp. Jeg kan også hjelpe deg med det siste verset du stusser over, tenker jeg.

    Fienden sitt våpen kastet,
    opp visiret for,
    vi med undren mot ham hastet,
    ti han var vår bror.
    Drevne frem på stand av skammen
    gikk vi søderpå;
    nu vi står tre brødre sammen,
    og skal sådan stå!

    Jeg mener det spiller på at Norge var kommet i union med Sverige da Bjørnson skrev sangen. Den gamle svenske fienden var blitt venn og bror.
    Den tredje broren er sikkert Danmark. Norge var ikke lenger et lydrike under danskene, men levde i frihet som venner med dem.
    Bjørnson er altså glad for at de tre skandinaviske landene nå kunne være venner og brødre.
    Det gir mening , og da blir verset både godt og fredelig.
    Endelig fred i Norden, ikke sant?

    ——————————–
    Petter

    Jo det er sannsynligvis det som menes. Jeg har vært inne på tanken. Men en merkelig måte å skrive om skandinavisk samhørighet på, dog…..
    Takk for at du graver i teksten og tolker.
    Glad for det. 🙂

  38. Camilla mai 19, 2010 kl. 1:33 pm #

    Ganske sikker på at «nu vi står tre brødre sammen, og skal sådan stå!» er om Danmark, Sverige og Norge. At istedet for å krangle meg hverandre, skal vi være «broderlige» og stå sammen istedet for mot hverandre.

    Resten av det skjønner ikke helt jeg heller. Men synes ikke vi skal få en ny nasjonalsang. Synes den vi har er ganske så fin, spesielt de versene jeg forstår. Synes både teksten og melodien er kjempefin, og jeg tror at hvis det hadde blitt et seriøst forslag om å forandre nasjonalsangen hadde det blitt et helvetes bråk. Gamle tradisjoner som dette kan bare ikke forandres. Selv om jeg isåfall hadde stemt på Mellom Bakkar Og Berg som vår nye nasjonalsang, synes jeg heller vi burde tolke hele sangen en gang for alle. Den ga sikkert mening en gang i tiden, så da burde vi få det til å stemme nå også.

    ——————————-

    Hei Camilla

    Jo, det er nok det som menes.
    Og jeg regner også med at det ville blitt mange reaksjoner om vi skulle få ny nasjonalsang.
    Men kanskje en slik diskusjon ville bidra til å bevisstgjøre oss når det gjelder nasjonsbyggingstekster som vi omgir oss med?

    Takk for konstruktivt innspill! 🙂

  39. Historixus mai 19, 2010 kl. 2:26 pm #

    Jeg støtter forslaget om ny nasjonalsang, men ikke av samme grunn som artikkelforfatteren. Bjørnsons tekst kunne vi leve med. Men Norge i dag er et annet samfunn enn Norge på Bjørnsons tid. Sangen var skrevet før unionsoppløsningen.

    Bjørnson berettet ting fra Snorre og sagaene som ligger i historiens mørke. Perioden før dansketida med feider mellom kongsemner er ikke relevant for dagens moderne og fri Norge.

    Vi trenger en sang som fanger opp Norges historie etter 1905. Her må det være plass for beretninga om hvordan Norge har forandra seg fra et fattig og udemokratisk klassesamfunn, undertrykt av nabolanda, til et velstående, fritt demokratisk velferdssamfunn med trygghet og like rettigheter for alle, kvinner og menn.

    Krigstida må med,motstandskampen og folks tarv under krigen, samt oppbyggingen i etterkrigstida.

    Motet til finnmarkingene som bygde opp det nedbrente landet etter krigen. Industrireisinga og vannkrafta. Oljepolitikken og innovasjon med petroliumsdrift.
    Framsyntheta.

    Utfordringa med ny grønn energi og vyer for framtida. Hva vil vi med Norge? Hvor går vi?

    EU-kamp og selvstyre, men i samarbeid med EU.

    Norges rolle i FN og som fredsmegler.
    Norges plass i verden.

    Samenes reisning fra undertrykkelse til etnisk stolthet.
    Det flerkulturelle samfunnet.

    Kulturlivet med dikting, musikk, kunst, film og teater.

    Det er mye å være stolt over.

    Samtidig må man passe seg for politikk som støter ut noen.

    Det må være en sang alle kan synge.
    Lov og retts betydning for land og folk.

    Norges historie i grove trekk etter 1905, og en tidløs hyllest til landet, ispedd naturglede og vi får en tidsmessig sang.

    Sangen må ikke henvise til religion.
    For religiøse formål finnes det sanger nok fra før.

    Gud signe vårt dyre fedreland er en poetisk salme, Starlett, men det er en salme, en kristen sang, og passer ikke som nasjonalsang. En nasjonalsang må være sekulær.
    200-årsdagen for Grunnloven er en fin anledning til å få den nye sangen.

    Så send forslaget til kulturdepartementet og stortinget!

    ————————————————-
    Hei Historixus

    Mange spennende ideer her.
    Jeg mener også at en tidsmessig, men tidløs nasjonalsang kanskje kunne reflektere Norges historie siden vi ble selvstendig, men OGSÅ ha med vers fra tidligere historie.
    Vi har tross alt forfedre som levde før 1905. Forskjell mellom å barbere seg og skjære av seg haken, og helt historieløse må vi ikke bli.

    Å blande EU-kamp inn her tror jeg ikke er noen spesielt god og samlende ide.
    Det blir politikk på en måte som virker motsatt av samlende.
    Jeg ser poenget med religion når det gjelder Elias Blix,, men så er det slik at troen kommer til uttrykk i de fleste nasjonalsanger, også i Ja vi elsker.

  40. Humor_i_diskusjonen mai 19, 2010 kl. 2:48 pm #

    Den nye norske sangen er laget. Her har dere både teksten og melodien ;P

    http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/366972Ja Noorge

    Da isen trakk seg nordover fra Schleswig-Holsteins sletter,
    brøt barske stammer fluksens opp og la på sprang deretter.
    De rastet først da kulda atter bet og vinden føk,
    blant fjell og fjorder fokk og furu, gran og eik og bøk.

    Og teltplugger ble hamret ned med kraft i permafrosten,
    mens skarpe blikk bevoktet grensen vår fra utkikksposten.
    Ja slik ble fedrelandet vårt befolket rent på trass,
    av sære idealister med enormt behov for plass.

    No-orge, mor No-rge vi priser din strie natur,
    Ja, Norge vårt Norge, paradis med demokrati og flat struktur.

    Så bygde de seg båter våre vikingkledte kare,
    og lærte seg å seile ,trosset skjørbuk, vær og fare.
    Ja hvor de enn fikk landlov tro de mildt og varsomt fram,
    i fjerne himmelstrøk blant krydder, skjøger, gull og lam.

    Der hentet de impulser som kom landsmenn her til gode,
    av fremmedartet påfyll hist til legeme og hode.
    Selv hellig Olav dumpet borti den slags på sin ferd,
    så vendte han tilbake hit og kristnet oss med sverd.

    No-orge mor No-rge vi dyrker din gamle kultur
    Ja Norge vårt Norge paradis med demokrati og flat struktur.

    Og siden gikk det slag i slag med pest og nød og tørke,
    I flere hundre år lå landet brakk med død og mørke
    men danskene de fristet oss med snaps og union.
    og gjorde alt for å rasere språk og tradisjon.
    Men egen grunnlov fikk vi da og det av beste sorten,
    klokt klekket ut i Eidsvollsbygningen rundt attenfjorten.
    av 112 provinsmenn – ja de drakk nok ei kun vann.
    og lagde mang en paragraf som terget Wergeland

    Ja Norge mor Norge vi hyller din faglitt’ratur.
    Ja Norge vårt Norge paradis med demokrati og flat struktur.

    I april nittenførr ble hovedstaden vår beleiret,
    og redselen var stor for at vi skulle bli beseiret
    men motstandsfolk de slåss i byer o´ kupert terreng
    og fryktet verken Quisling, Grini eller håndgemeng.
    God hjelp det fikk vi og i kamp mot gale gestapister,
    av åttå’tjue millioner døde kommunister, som sørget for
    at Fritz tilslutt ga opp og reiste hjem, et stykke utpå vårparten i nittenførtifem.

    Ja Norge vårt Norge helt fritt for germansk diktatur
    Norge vå-årt Norge paradis med demokrati og flat struktur.

    Hvor har de så blitt av ja våre mange fordums helte?
    har oppfatning om ideal og storhet latt seg velte,
    nå dyrkes der en særs bisarr og merkverdig kultur
    med fjernsynsovervåkning hist av menn og kvinns i bur.
    Ja de som tilbyr slikt fortjener slettes ingen byste,
    slikt bør betraktes som en truende ondartet cyste.
    så la oss få tilbake rikskringkastingsmonopol
    før forfallet forflater folk med såpe og idol.

    Norge mor Norge vi frykter din frie sensur.
    Norge vårt Norge se å fjern’ synet av berm i fri dressur.
    Norge mor Norge frem kampen for god litt´ratur,
    Norge vårt Norge fram for åndelig mildt diktatur,
    kombinert med demokrati og flat struktur.

    Hva synes dere?

    http://www.nrk.no/programmer/radio/radiodokumentaren/1.5650050

    ————————————————–

    Jeg går ut fra at du ikke mener at denne sangen skal bli nasjonalsang? Regner med det utfra nicket.

    Jo, jeg har hørt denne sangen før. Den er vel et par år?
    Morsom sang på sett og vis til sitt bruk, men litt respektløs kanskje? Som nasjonalsang faller den jo helt gjennom.

  41. Humor_i_ diskusjonen mai 19, 2010 kl. 2:56 pm #

    http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/366972

    Jeg prøver en gang til med sangen. Ellers må dere bare lete på dokumentarlenka.

    ——————–

    Jo, det funker. Takk for den!

  42. Nasjonalromantikeren mai 19, 2010 kl. 2:58 pm #

    Jeg skremmes over at overhodet kan komme med noe slikt..!
    Med minimal innsikt i Norsk historie, kan man til en viss grad skjønne mesteparten av teksten, og jeg hadde vel egentlig trodd at alle skjønnte at det dreier seg om de som bygget landet vårt, hva vi har å være stolte av, vår historie, arv og kultur.
    Du burde heller ta deg bryet med å sette deg inn i teksten, som jeg selv hadde et greit begrep om allerede på barneskolen!! Det er overhodet ikke umulig å forstå teksten, det er du som kommer til kort. Å skrive en moderne nasjonalsang basert på Norge anno 2010, er bare flaut.. Trekker ikke frem mye stolthet for nasjonen det nei.
    Hele innlegget ditt virker mektig naivt, jeg kunne ha forventet det fra en skolestil på ungdomsskolenivå.

    Blasfemi. Trå varsomt nå..

    ———————————-

    Jeg noterer meg synspunktet. Det er naturligvis din rett til å ha en slik mening om meg og en slik fortolkning av begrepet blasfemi. Det at jeg påviser uklarheter og rariteter i en tekst behøver ikke nødvendigvis å bety at jeg ikke kjenner norsk historie, vet du…...

  43. Historixus mai 19, 2010 kl. 3:18 pm #

    Nasjonalromantikeren

    De gamle kongene før dansketida bygde slettes ikke ikke landet vårt. Det var borgerkrig på borgerkrig. Landet blei bygd etter at vi blei selvstendig.
    Den nye sangen må handle om Norge etter 1905.

    Hvorfor skal vi ikke være stolt av det Norge har gjort som selvstendig og suveren stat?
    Blasfemi er det samme som å kødde med religionen, og blasfemiparagrafen er avskaffa.

    Humor_i_ diskusjonen

    Nei, den passer ikke!

    ——————————
    Stort sett enig. Men vi bør ikke glemme alt som skjedde før 1905. Det blir å falle i motsatt grøft.

  44. Rivjernet mai 19, 2010 kl. 3:21 pm #

    http://lokalhistoriewiki.no/index.php/Angrepet_p%C3%A5_Fredrikshald_1716

    ———————————-

    Hei Rivjernet

    Tusen takk for lenken! 🙂
    Veldig interessant å lese, her fikk jeg repetert hendelser som jeg hadde glemt, – selv om jeg ikke synes Bjørnson traff innertier i beskrivelsen.

  45. Rivjernet mai 19, 2010 kl. 3:23 pm #

    Norge i rodt, hvitt og blått er en gammel revy-vise (sensurert av tyskerne) med svensk melodi. Vi kan vel ikke ha en svensk nasjonalsang? 🙂
    http://no.wikipedia.org/wiki/Norge_i_r%C3%B8dt,_hvitt_og_bl%C3%A5tt

    ————————

    Ja, det er jo sant. Nei, en svensk nasjonalsang bør vi nok ikke ha. 🙂
    Jeg for min del liker sangen godt, og synes det er fint at den blir spilt og sunget, men som nasjonalsang egner den seg ikke. Det må vi nok innse.

    Takk for flotte innspill med spennende lenker! 🙂

  46. Lara mai 19, 2010 kl. 3:42 pm #

    Humor_i_ diskusjonen

    Seriøst! En sånn sang kan vi ikke ha til nasjonalsang! Det passer ikke med fleip og tull når vi ærer nasjonen.

    Ja vi elsker dette landet er høytidelig og den er vi glad i!

    —————————-

    Hei Lara

    Enig med deg.

    I valget mellom Ja vi elsker og denne nye sangen velger jeg også Ja vi elsker. 🙂

  47. Erlend mai 19, 2010 kl. 4:23 pm #

    Nordmenn er konservative når det gjelder tradisjoner. Det skal være samme tradisjoner til jul, påske og 17.mai som bestandig.Det nye er farlig. Det du har vokst opp med, vil du ha med deg videre. Derfor er det motstand mot nytenkning.

    Konkurranse om ny nasjonalsang er spennende. Hvis det ikke kommer inn gode sanger, da beholder vi bare ja vi elsker.
    Man kunne ha en folkeavstemning mellom nye sanger og den gamle.

    Jeg er enig med Rivjernet.
    Norge i rødt, hvitt og blått er en svensk sang. Melodien til en norsk nasjonalsang må være laget av en nordmann.

    ———————

    Hei Erlend

    Jeg tipper at en eventuell (og usannsynlig) folkeavstemning angående ny nasjonalsang ville bli en livlig affære. Kanskje ikke verdt å splitte nasjonen i iveren etter å få ny sang? 😉

  48. adolph mai 19, 2010 kl. 6:28 pm #

    Bare man holder de to fueseltastene Dag Solstad og Edvard Hoem langt borte fra det kunstneriske, for kunstnere å snakke om er ingen av dem, tvert imot har de skrevet to av de kjedeligste og jævligste bøkene som er stavet ned på norsk sprog (Slå sammen møkka og kall den Gymnaslærer Pedersens Fergereiser), kjenner jeg at jeg gir jamt faen i akkurat det der.

    Dog kan jeg ikke se at den svenskesuppa er noe å trakte etter. Sånn melodisk. Den låta er jo grønnjævlig.

    ——————–
    Jeg synes du er hard i dommen over Hoem og Solstad, Adolph. Edvard Hoem har skrevet noen fine salmer.

    http://www.emusic.com/album/Hildegunn-Riise-Og-Voskresenije-Den-Fattige-Gud-Salmar-Av-Edvard-Hoem-MP3-Download/11062168.html

    Over her er lenke til noen av dem. Ikke spesielt godt fremført, kanskje, men det eneste jeg fant på nett, og sangen Den Fattige Gud synes jeg er en av de bedre julesalmene vi har.

    Likevel ser jeg ikke disse herrer for meg som nasjonalsangdiktere, i alle fall ikke Dag Solstad. Jeg ser ikke bort fra at Edvard Hoem hadde kommet fra det, men jeg tror faktisk at Hoem er blant dem som vil beholde den nasjonalsangen vi har. Han er jo en Bjørnsonkjenner og en varm tilhenger av Bjørnson.

    Norge i rødt, hvitt og blått er da en fin sang? Ikke som nasjonalsang, riktignok. Men det ER en marsj. En marsj som også er brukt til revyvise, udødeliggjort av Lalla Carlsen. Kombinasjonen svensk marsj/norsk revyvise er jo nokså spesiell.

    Ellers holder jeg fast på at både Vi ere en nasjon vi med og Gud signe vårt dyre fedreland er POETISK kunst.
    Og at Bardomsminne fra Nordland er umåtelig vakker, en sang Bodø/Glimt-supportere synger med alvor og høytid.

    Hvordan i alle dager legger man musikk man har på sin egen PC inn i innlegg på blogg? Går det an?
    En sang er jo mye mer enn 2 MB. Jeg har fantastisk flotte innspillinger på PCen min som jeg gjerne ville ha delt, men jeg får det ikke til.
    Jeg har også laget mange videosnutter det siste året, men jeg får ikke til å sette dem inn på blogg.

    Kanskje går det ikke an, – men DU har jo gjort det….. ?…

  49. Breiflabben mai 19, 2010 kl. 6:40 pm #

    Jeg ser du stiller spørsmålet: Skal vi virkelig slite med denne sangen som vår nasjonalsang?

    Jeg har aldri slitt med «Ja vi elsker» og jeg har heller aldri hørt noen andre slite med den.
    Melodien synes jeg er flott, mye flottere enn den svenske og danske. Å sammenlikne med Marseillesen blir litt drøyt for meg og det gjør det sikkert når en Melodi Grand Prixkomponist skal legge inn et forslag til din konkurranse.

    Vi har fått mange «oppklaringer» på tekst av flere her. Og jeg kan godt leve med det meste i den teksten.
    Hva skal endringene beskrive for noe, oppbyggingen av Norge etter 1905 og visse innslag av nyere politikk?
    Og når skal vi igjen endre vår nasjonalsang når noen blir lei av den nye?

    Ja vi elsker er en flott nasjonalsang og om noen ute i den store verden ikke har akkurat riktig tonering, styrke og tempo, så skal jeg likevel klare å synge den. Men det er ikke det viktigste.

    Det viktigste i en slik stund er at den blir spilt og minner oss om vårt stolte opphav og fellesskapet i en slik stund.

    ———————–

    Du har et fint navn på bloggen din, Breiflabben, samme navn som på en butikk i Bodø. Jeg har faktisk tenkt at jeg skulle knipse et bilde av den til ære for deg. 🙂

    Smak og behag …. med andre ord.

    Jeg tror bare vi må la det ligge der. Smaken er forskjellig. Jeg prøver å ransake hjernen for å finne ut om jeg har vært utsatt for noe traumatisk i forbindelse med Ja, vi elsker, men jeg tror ikke det. Men jeg var ikke særlig begeistret for sangen som barn heller. Allerede da jeg som niåring spilte i skolekorps for første gang 17. mai foretrakk jeg andre nasjonalsanger.

    Ja vi elsker går jo helt trinnvis;gfedcdefgagfe .. også agfedefggaahc. Og så videre. En variasjon over C-durskala, hvis man spiller den i C-dur, med andre ord. (Den går i B-Natura.). Skalaøvelse.

    Men derimot er jeg veldig glad i mange av de ANDRE nasjonalsangene som du sikkert hadde notehefte til (Nasjonalsanger for korps) da du spilte i guttemusikken.

    Jeg er altså glad i mange nasjonalsanger, jeg har også fellesskapsfølelse og nasjonalfølelse og respekt for historien, men det er simpelten andre sanger som vekker min nasjonalfølelse, f.eks Gud signe vårt dyre fedreland og lat det som hagen bløma.

    Jeg er veldig glad i Elias Blix.

    Jeg er lei meg for det, Flabben, skulle gjerne sagt at jeg er glad i Ja vi elsker, men jeg vil jo ikke lyve heller.
    Men for all del: Jeg spiller jo sangen, synger den også, og det er ikke slik at jeg direkte misliker den. Det er bare slik at den ikke klarer å vekke de nasjonale følelsene som ANDRE sanger kan gjøre.

    Men sånn er det jo. Folk har forskjellig smak, ikke sant, Breiflabben?

  50. MorHubro mai 19, 2010 kl. 7:06 pm #

    Adolph

    Dag Solstad og Edvard Hoem er meget begavete. De har forsverget sin ungdoms villfarelser og er blitt modne menn som har vunnet de største priser og er kjent over våre grenser. Skal Erlend _Loe_ skrive teksten?

    Vårt land strømmer over av ferjer. De binder land og folk sammen over våre fjorder.
    Vi kan se reisen gjennom den norske historie som en kjærlighetenes reise i alle elementer!

    ———————————

    Jeg mangler ord. Nå må du komme deg tilbake på din egen blogg og skrive noen innlegg så det blir litt action på VGB igjen. ;.)

  51. adolph mai 19, 2010 kl. 8:10 pm #

    _Mor_Hubro:_

    Edvard Hoem og Dag Solstad er to _meget_ kjedelige og udugelige _fueseltaster_!!

    Vi bør bruke Håvamål som nasjonalsang, og droppe melodien.

    Det blir bra.
    ———————–

    Hva er _fueseltaster_??
    Tror du vi klarer å lære hele Håvamål utenat?

    Det synes jeg er et mer ekstremt forslag enn MHs.

    Jeg synes jeg ser oss der vi står som talekor og fremfører alle versene når idrettsstjerner entrer seierspallen eller utenfor slottet 17. mai. 😉

  52. Zohre mai 19, 2010 kl. 8:26 pm #

    adolph

    Nasjonalismen splitte og denne sangen er rettet mot fiende enn nasjonen

    takk
    zohre

    ——————————
    Jeg er ikke helt sikker på hva du mener, zohre………..

  53. adolph mai 19, 2010 kl. 9:20 pm #

    Du kan ikke legge inn musikk fra din egen PC, men du kan registrere deg på fx http://www.divshare.com, laste opp musikk dit, og så linke fra vgb. Hvis du hadde streamet fra din egen PC, måtte du jo ha på PCen for at vi andre skulle kunne høre det. Og ikke minst nok båndbredde.

    Prøv divshare, et glimrende og gratis alternativ.

    Norge i rødt hvitt og blått er en svensk sang, skal vi gjøre oss så små her i landet at vi lar svenskene skrive nasjonalsang for oss? Da heller synkronfremføring av Håvamål. Uten melodi.

    ——————————

    Takk skal du ha, Adolph! 🙂
    Jeg har bokmerket siden, og så skal jeg ved anledning se om jeg får det til.
    Er det den du bruker?
    Jeg har prøvd å legge inn på YouTube, men det gikk ikke. Kanskje dette er lettere, med øvelse….

    Nei, jeg mener ikke at vi skal ha Norge i rødt, hvitt og blått som nasjonalsang. Men man kan jo like gjerne spille den blant marsjene 17.mai som allverdens amerikanske marsjer…..

    Enig i at en norsk nasjonalsang må være skrevet av nordmenn.

    Synkron fremføring av Håvamål høres besnærende ut, men jeg tror det er LITE realistisk, i alle fall hvis alle versene skal med.

    Men ja: Vi kan godt få Håvamål frem i lyset, så det ikke går i glemmeboka. 🙂

  54. Zohre mai 19, 2010 kl. 10:04 pm #

    Den er finnnnnn

    takk
    zohre

    —————————

    Virkelig fin. Nydelig. Flotte toneganger. Er det en kjent iransk sang og spesielle iranske instrumenter?
    Avanserte intervaller. Mye bedre enn Ja vi elsker.

    Tusen takk for at du delte dette, zohre! 🙂

  55. Zohre mai 19, 2010 kl. 10:45 pm #

    Starlett det er iransk nasjonalsang

    takk
    zohre
    —————-
    Den er VAKKER, zohre. 🙂

    Finnes det noen oversettelse av teksten?

  56. adolph mai 19, 2010 kl. 11:19 pm #

    Når det gjelder marsj, har jeg allerede sagt det som trengs.

    Her: http://fyrtaarnet.blogspot.com/2009/11/musikalsk-frstehjelp-55.html

    Bla ned til Fritz Guckenheimer and his Sour Kraut Band – Stars And Stripes Forever.

    Akkurat den går, Fritz Guckenheimer and his Sour Kraut Band KAN ikke slå feil, men ellers …

    —————
    GRUSOMT!

    Jeg er ingen stor marsjentusiast, men noen få marsjer er flott musikk, synes jeg. De beste norske marsjene er etter min smak Valdresmarsjen og Bojarenes inntogsmarsj.

  57. Zohre mai 20, 2010 kl. 10:35 pm #

    Starlett jo ,

    takk
    zohre

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: