Hvordan stoppe TERROR-staten Israels forbrytelser?

2 jun

Israels brutale statsterrorisme  og aparheidpolitikk  burde nå være kjent for de fleste.

I flere tiår har Israel drevet kriminalitet i statlig regi:

Ulovlig okkupasjon av palestinsk jord.

Ulovlig bosetning og nybygging i palestinske områder.

Ulovlige murer som gjør dagliglivet for palestinere vanskelig .

Folkerettsstridig krig mot palestinerne i Gaza i 2009, med nedslakting av sivile, ødeleggelse av skoler, sykehus, sivil infrastruktur med  de uhyrlige konsekvenser for sivilbefolkninge som dette medførte.

Folkerettsstridig krig mot Libanon i 2006.

Folkerettsstridig blokade av Gazas kyst.

Folkerettsstridig stengning av grensen mellom Israel og Palestina.

Folkerettsstridig sjørøveri og kidnapping av skip med humanitær hjelp og med fredsarbeidere ombord.

Eksemplene kan forfleres. Israels statsterrorisme strekker seg mange tiår bak i tid, og den eskalerer stadig.

Israel har igjen og igjen møtt fordømmelse fra resten av verden.

Men ingen verbal fordømmelse, ingen resolusjoner og ingen av FNs tiltak har hjulpet det nødstedte palestinske folket.

Det er åpenbart at man nå MÅ sette makt bak ordene.

Israel forstår bare ett språk: Makt og sanksjoner som svir.

Så derfor er det helt nødvendig med omfattende boikott dersom vi skal ha håp om å endre den fastlåste situasjonen og håp om bedring av palestinernes håpløse levekår.

Hva kan gjøres?

Oljefondet ut av Israel NÅ!

Ingen statlige norske virksomheter i Israel.

Verdenssamfunnet må bli enige om:

Boikott alle varer som er produsert på ulovlig okkupert område!

Innstill alt kulturelt, akademisk og sportslig samarbeid med Israel:

Ingen musikere, forfattere eller andre kulturarbeidere fra andre land i verden til arrangementer i Israel.

Ingen israelske kulturarbeidere til andre land.

Steng israelske sportsutøvere ute fra internasjonale sportsstevner!

Ingen skipsfart til Israel.

Ingen olje-eksport til Israel.

Ingen våpenhandel med Israel.

Skal sanksjoner nytte, må så mange land som mulig delta. Verst blir det å få med USA, for selv om forholdet mellom Israel og USA nå er meget kjølig og anstrengt, så er USA, takket være en sterk jødisk lobby og obskure evangeliske menigheter, fremdeles Israels venn, om enn en misbilligende venn.

Om Barack Obama har politisk potens og mot til å sette hardt mot hardt når det gjelder Israel, gjenstår å se.

Men selv om USA ennå ikke er moden for å ta de skritt som er nødvendig, må andre land være seg sitt ansvar bevisst.

Vi kan ikke lenger sitte å se på at en kriminell voldsmaskin gjør som de vil,  unnlater å  følge internasjonale spilleregler og holder et martret palestinsk folk i jerngrep.

Vi kan ikke lenger tåle å se palestinernes lidelser uten å gjøre noe med det.

Vi må handle, både som enkeltmennesker, nasjoner og samling av nasjoner.

Kampen mot apartheid i Sør-Afrika ble vunnet, og sanksjonene mot  apartheidstaten var en viktig faktor i kampen.

Sanksjoner mot og isolasjon av Israel vil være viktig i kampen mot Israels apartheid og terrorisme.

Dialog og tradisjonelt diplomati  hjelper dessverre ikke mot piratstaten med verdens fjerde sterkeste militærmakt.

Israel, som nå har en høyre-ekstrem regjering, er ikke interessert i en tostatsløsning og en rettferdig fred med palestinerne. De gjør derimot alt hva de kan for å knuse palestinerne.

Derfor må resten av verden gripe inn med handling.

De militære og politiske ledere må stilles til ansvar for sine forbrytelser i menneskerettsdomstolen i den Haag.

Tilgi dem IKKE!

De VET hva de gjør!

120 kommentar til “Hvordan stoppe TERROR-staten Israels forbrytelser?”

  1. Zohre juni 2, 2010 kl. 11:19 pm #

    Muslimer har Mekka men, de har ikke den Jerusalem så Israel kan stoppes men, ikke muslimene

    takk
    zohre
    ————————

    Tenker du på den religiøse siden av saken, Zohre? Jerusalem er jo en «hellig by» både for muslimer, jøder og kristne.
    Og det ER en av grunnene til all ufreden der.
    Men i denne saken tenker jeg mest på at israelerne har stjålet land som ikke er deres, at de har stengt palestinerne inn i verdens største fengsel, der det er omtrent umulig å komme inn og ut, at de stenger grensene slik at palestinerne ikke får nødvendige forsyninger og ikke materiale til å bygge opp landet sitt etter at israelerne ødela det, at de blokkerer Gazas kyst slik at skip ikke kan komme inn, og slik at ingenting kan komme ut, og at de ikke bryr seg om internasjonale lover.
    De gjør akkurat som de vil uansett om resten av verden er rystet over adferden deres.

    De må TVINGES til å gå med på en rettferdig tostats-løsning!

    (Jeg vet at jeg ikke har svart noen av kommentarene fra det forrige innlegget, men jeg har litt problemer med nettet. Det kommer nok svar senere. :))

  2. Amazing_Grace juni 2, 2010 kl. 11:26 pm #

    Enig og støttes. Vi kan ikke lenger uttale at vi fordømmer deres atferd. Vi må vise at vi mener det. De har turet frem lenge nok uten noe nevneverdig reaksjon utenifra.
    —————————–

    Fint at vi er enige, AG!

    Ja, Israel stopper ikke før de blir tvunget, og i mellomtiden må uskyldige palestinere lide.

  3. Zohre juni 2, 2010 kl. 11:50 pm #

    Iran sier :

    Mekka, Karbala, Ghods ( Jerusalem )

    Hizbolla ( Guds parti ) målet er Jerusalem

    Gaza er dette holdepunktet for Jerusalem

    Om Israel kan stoppes det er opptil Jerusalem

    takk
    zohre
    —————
    Ble ikke Hizbollah opprettet i Libanon av sjiamuslimer som en reaksjon på Israels brutale krigføring der i 1982?

    Problemet med Jeruslem er at jødene vil at hele byen skal være jødisk og at de derfor vil drive palestinerne ut av Øst-Jerusalem, noe som er uakseptabelt.

  4. St.Or juni 3, 2010 kl. 12:45 am #

    Israel ligger midt mellom muslimland med fiender på alle kanter. Hizbolla og Hamas er terrorister som får våpen fra Iran. derfor må Israel kontrollerer skip på vei til Gaza fordi de må forsvare seg mot våpen ombord og terroraketter mot folket.
    De har unnskyldt seg for at demonstranter døde i kampen, men de holdt på å bli lynsja og måtte forsvare seg mot mobben. Da Hamas fikk makta i Gaza, måtte Israel sikre seg mot angrep og våpensmugling, og det forstår sosialistene ikke.
    Du ville sikkert kontrollert skip hvis du trodde de var på vei med våpen for å gå til angrep!
    Demonstrantene var tyrkiske islamister!
    ———————————
    Hei St Or

    Jeg kjøper overhodet ikke denne løgnaktige retorikken.
    Israel er verdens fjerde sterkeste militærmakt, og de er så til de grader militært overlegen at
    de kan slå alle nabolandene militært, om de vil. Samtidig.

    De har ingenting å frykte fra nabolandene, men nabolandene har mye å frykte av dem.
    De «må» ikke drive sjørøveri og kidnapping i internasjonalt farvann!

    Hva tror du hadde skjedd om Iran, Libanon eller Nord-Korea hadde gjort det samme?
    Tøv!
    De måtte ikke forsvare seg!

    De angrep umiddelbart forsvarsløse fredelige mennesker i en nødhjelpkonvoi.
    HVEM er den overlegne våpeninnehaver i området?
    Palestinerne eller Israel?

    Palestinerne kan i høyden skyte kanoner med sprettert.
    Fredsaktivistene kom fra over 30 land, og målet med konvoien var å hjelpe merdmennesker i nød.
    Ære være dem for det!

  5. Ralph juni 3, 2010 kl. 1:26 am #

    FN skulle ikke ha opprettet Israel! Det var begynnelsen på krig og elendighet.Jeg støtter boikott. Det er det eneste håpet.

    ——————————————

    Det kan godt hende at det var en tabbe, forståelig kanskje, gitt det jødene hadde gjennomgått under det kriminelle tredje riket,, Hitlers terror-regime.
    Men gjort er gjort, og vi må forholde oss til den foreliggende virkeligheten.
    Global boikott vil hjelpe ja, men, dessverre: USA sitter med nøkkelen, og det ser ikke ut til at Obama-administrasjonen har mot til å gjøre det de burde. Den jødiske lobbyen er sterk der, og det samme er meningene til mørkeblå evangeliske kirkesamfunn.

  6. Randi juni 3, 2010 kl. 12:18 pm #

    Støttes! Israel må straffes hardt. Det går ikke lenger med lovløshet. De bryr seg absolutt ikke om det internasjonale samfunn og loven.
    USA tør ikke å ta oppgjør med dem. Jødene er altfor mektige.

    Resten av verden må klare å stoppe Israel.

    ————————–

    Hei Randi

    Lovløshet, ja.

    God beskrivelse.

    Jeg tror at jødene i USA representerer 1,7 % av befolkningen i USA, og selv om de har uforholdsmessig stor makt i forhold til folketallet, kan vi ikke bare forklare USAs holdning ut fra jødelobbyen.

    De evangeliske høyreskarer veier nok tyngre i vektskåla.

    Må vi vente på forandringer til Obama er inne i sin eventuelt andre periode før vi får se modig utenrikspolitikk fra den kanten?

    Verdensopinionen har snudd, og det er palestinerne som har folk med seg, så forandringene vil komme. Spørsmålet er NÅR de kommer.

    Palestinerne kan ikke vente stort lenger.

  7. Zohre juni 3, 2010 kl. 8:49 pm #

    Ble ikke Hizbollah opprettet i Libanon av sjiamuslimer….
    ________

    Hei Starlett

    Jo, og uten Jerusalem da den iranske revolusjonen er en fiasko siden sjiamuslimer ønsker å ha denne Jerusalem.

    Jerusalem eller Ghods som det betyr renhet skal tilhøre sjiaislam

    takk
    zohre
    —————————–

    Mener du at det sittende regimet i Teheran er avhengig av å få Jerusalem?
    Det tror jeg ikke de får med fredelige midler, og jeg håper vi slipper å oppleve krig om Jerusalem.

    Det er tre religioner som påberoper seg «eierskap» til Jerusalem som hellig by, og jeg mener at muslimer, jøder og kristne alle sammen kan bør kunne dra på pilegrimsreise dit.

    Det er jo synd om en hellig by skal være årsak til en uhellig krig, ikke sant?

    Tilstander som under korstogene ønsker vi vel ikke tilbake?
    Jerusalem må være delt mellom jøder og muslimer.

  8. Dag Eigil juni 3, 2010 kl. 8:59 pm #

    Ja, Israel har i sannhet sine svin på opptil flerfoldige skoger. Det bør det ikke være tvil om. Men så er det så mange andre land der det også foregår utrolige ting, uten at folk leer på så mye som et øyenbryn. Nei, la oss ta dette boikott- og blokkadeopplegget til sin konsekvens. Burma bør selvfølgelig bli utsatt samtlige av de tiltak som du her beskriver, så langt geografien tillater. Russland bedriver jo fryktelige ting som de ultrasnille tjetjenerne, så her må det internasjonale samfunn være seg sitt ansvar bevisst. Boi-boi! Kina? Vi sier ikke mer. Eller hva med alle de land der det bedrives motbydelig kjønssapartheid? Gi blaffen i konsekvensene, eller for den del, hensynet til den internasjonale handel. Boi-boi! Og slik kan vi jo fortsette. Men dette er jo formastelige tanker. For egentlig er det jo bare Israel som er skurkestaten. Alle de andre er jo snille. 😦

    ——————————
    Hei Dag Eigil

    Jeg for min del har både her på VGB og andre steder skrevet både om Kina, Russland, Iran, Saudia-Arabia, Zimbabwe, USA, Irak, Afghanistan, Kosovo, Serbia og andre land med problematisk politikk.

    Men for meg blir din kommentar her et klassisk eksempel på astroturfing, og astroturfing er som kjent en del av israelforsvarernes mediestrategi.

    http://8978.vgb.no/2009/01/15/israels-verdensomspennende-lognpropaganda-mens-gaza-odelegges-10-punkter-om-astro-turf/#more-403215

    Du har her særlig brukt punkt 4, fokusdreining.

    DETTE innlegget handler om Israels forbrytelser mot palestinerne, (og libaneserne, og nødhjelpskonvoien), og derfor blir jeg ikke med på astroturf-forsøket ditt, så jeg diskuterer ikke synder som alle andre land begår her.

    I DETTE innlegget er du hjertelig velkommen til å diskutere hva som bør gjøres når det gjelder Israels statsterrorisme.

    Så kan du lete opp innlegg om andre land hvis du heller vil kommentere dem.

    Mange av dem er listet opp i lenkene på venstre side her, under blogginnlegg om samfunn og politikk. 🙂

  9. Ingeborg juni 3, 2010 kl. 9:39 pm #

    Jeg er enig. Godt innlegg. Nå må vi gjøre noe håndfast.
    Jeg boikotter Israel.

    Til Dag Eigil

    Det er ingen som har gjort naboene så mye vondt som Israel, og de har okkupert Palestinas land og gjerdet dem inne.
    Blokaden deres mot Gaza er ulovlig. Har du ikke medfølelse med alle som har mistet sine kjære av israelske kuler, de som er lemlestet og fri for hus og mat?

    Ikke godta at skip med nødhjelp skal bli beskutt og kidnappet og passasjerene mishandlet.

    —————–

    Ja, enig.

  10. Iren(E) juni 3, 2010 kl. 9:40 pm #

    Folk i USA begynner å bli temmelig oppgitte over Israel nå. Det fleste nyhetskanalene slipper til stadig fler som er kritiske, og jeg tror ikke det varer så lenge nå før vi ser at opinionen har snudd så kraftig at ikke engang en lame duck som Obama kan unngå å få det med seg. Hillary er nødt til å holde seg på matta å, men, de fleste vet hvor hun står etter det forrige signalet hun klarte å smugsende. (Alle får lov å gjøre en tabbe hvis de beklager det etterpå, og Hillary benyttet seg strategisk av den muligheten.)

    Ha en fin kveld!

    ———————
    Hei Iren(E)!

    Veldig fint å se deg her på VGB igjen, selv om jeg forstår at du bare skal være i Oslo en kort tid.
    Spennende å lese hvordan det oppleves når man bor i USA.

    Jeg håper virkelig du har rett, og at opinionen blir så sterk at USA legger om kursen, for hvordan skal verden klare å stoppe Israels forbrytelser uten at USA spiller på lag?
    La oss håpe på mange strategiske tabber!

    Ønsker deg en deilig helg i Oslo! 🙂

  11. Zohre juni 3, 2010 kl. 10:44 pm #

    Jerusalem eller Ghods ( Ren ) tilhøre sjiaislam siden det er også her muslimene mener Profeten Mohammad fór opp til himmelen.

    Så hvis Mekka er det viktig for sunniene da Jerusalem er det like viktig for sjiaene.

    Derfor Hamas og Iran er i selskap og Fatah og Saudi-Arabia er i selskap.

    takk
    zohre

  12. Starlett juni 4, 2010 kl. 6:37 pm #

    Men Mekka er vel viktig for alle muslimer, selv om det ligger i sunni-land? (Saudi-Arabia).

    Og Hamas er jo sunnimuslimsk.
    Så hvor mye betyr egentlig skillet mellom sjiamuslimer og sunnimuslimer?

  13. Zohre juni 4, 2010 kl. 6:53 pm #

    Hamas fortsatt sorger over Saddam Hussein men, Hamas det er det eneste håpet for den iranske myndigheten .

    Så skillet mellom sjiamuslimer og sunnimuslimer er det opptil Mekka som Saudi-Arabia avgjør.

    takk
    zohre

  14. Starlett juni 4, 2010 kl. 6:57 pm #

    Ja, det skjønner jeg godt, zohre. Fint at du forklarer ting jeg ikke helt forstår. 🙂

  15. btidag juni 5, 2010 kl. 5:25 pm #

    et spørsmål bare _ hvorfor dette engasjementet for det Hamas-styrte Gaza ?

    ———————

    Seriøst, btidag, skjønner du ikke hvorfor hele verden er engasjert for å stoppe det terroristiske apartementsregime som israel er?
    Skjønner du ikke at palestinerne trenger all vår hjelp og solidaritet for å oppheve blokaden og få en rettferdig to-statsløsning?

    Jeg synes at DU skylder meg et SVAR. Et slikt spørsmå fra degl er ikke nok.
    Kan du svare meg på dette:

    HVORFOR fremstår du – (FREMSTÅR, jeg velger å håpe at du ikke ER det) – som kald og likegyldig overfor palestinernes lidelser, deres husløshet, deres mangel på mat og medisiner, deres sorg og elendighet, som alt sammen er israels verk?

    Det er så langt fra sosialdemokratisk tenkning som vel mulig!

    Klarer du å svare meg skikkelig på det, skal jeg utdype mitt svar. Men om du leser litt aviser og ser på historien de siste 60 år, burde svaret være innelysende!

  16. Dag Eigil juni 5, 2010 kl. 6:49 pm #

    Hei igjen,
    Joda, vi husker astroturf-innlegget når vi klikker oss inn på det for en repetisjon. Det er meget bra og tankevekkende. Og ja, vi er absolutt for at man skal holde seg til saken i en diskusjon. Det blir gjerne mest ryddig slik. Ellers er det helt klart, slik vi allerede har påpekt, at Israel så absolutt har så vel svin på skogen og blod på hendene. Vi synes også at Israel taklet bordingen av dette første skipet på en særdeles brutal og motbydelig måte. Det burde absolutt vært andre måter å takle en slik situasjon på. At det var voldelige elementer blant aktivistene bør være temmelig klart, og man kan også ha meninger om bakgrunnen og baktankene bak hele konvoi-opplegget. Vi mener for øvrig at det ikke er noe direkte sjakktrekk, uten at dette på noen måte unnskylder Israels framferd i denne konkrete saken.

    Imidlertid mener vi at det i en diskusjon faktisk er helt ok og comme il faut å trekke paralleller og bruke eksempler, for eksempel fra andre land og konfliktområder, uten at dette skal avfeies som astroturfing og usaklighet. Det snakkes for eksempel om å dra fram dette antisemittisme-kortet til stadighet. Her er det å bemerke at tilsvarende kort, rasismekortet og Hitler-kortet- blir dratt fram på en særdeles utidig måte i ulike debatter der det gjelder å stoppe kjeften på noen som fremmer synspunkter og argumenter man ikke liker, fordi de eksempelvis er politisk ukorrekte. Det er en utrolig effektiv hersketeknikk, og astroturfing så de holder. Og Israel blir stadig hetset og kritisert nord og ned, i en helt utrolig grad. Det er jo stort sett Israels skyld, det meste. Landet blir hele tiden betraktet som en bandittstat og en terrorstat, og det luftes stadig argumenter om at det var et feilgrep av FN å opprette denne staten. Så kan man tenke videre. Nei, det er ikke lett… 🙂
    —————-

    Hei igjen Dag Eigil

    Sorry for sen respons!

    Jeg er enig med deg i at Israel ikke må få kritikk for det Israel ikke har gjort, og at det er usaklig å blande Hitler inn i debatten. Jødenes lidelser under nazismen var uhyggelige, og det må vi aldri glemme.
    Antisemittisme kan vi ikke akseptere.

    http://8978.vgb.no/2006/09/17/nei-til-antisemittisme/

    (Ser at dette gamle innlegget er blitt skadet billedmessig av VGB- omleggingen.)

    Det er riktig at Israel får massiv kritikk, men fra saklige aktører får de saklig kritikk for det de faktisk gjør og som strider mot internasjonal lov, jamfør det jeg skrev i innlegget her. At det finnes usaklig jødehat er beklagelig, like beklagelig som at det finnes usaklig muslimhat.
    Jeg tenker ikke i religiøse kategorier når jeg opplever Palestinakonflikten, men i menneskerettighetskategorier, i politiske kategorier og på en rettferdig fred.

    Så lenge Israel ikke vil gå med på en tostatsløsning med sikre grenser for begge parter, vil det ikke bli fred i området.

    Jødiske bosettere stjeler stadig mer jord fra palestinerne på Vestbredden, samtidig som de holder befolkningen i Gaza avsondret fra omverden.
    Store hjelpesendinger fra Norge, med rullestoler og medisinsk utsyr, har f.eks stått i Israel i mange måneder nå og når ikke inn til den nødstedte befolkningen som trenger hjelpen.

    Israels handlinger fremstår som statsterrorisme, og derfor er det ikke å undres på at folk opplever landet som en terrorstat.

    Jeg er glad for at vestlige statsledere, EU, Nato og FN nå står frem og fordømmer Israel og at stadig flere er villige til å HANDLE for å få slutt på apartheidregimet.

    Slik situasjonen nå er, skader det ikke bare de innestengte palestinerne. Det skader israelerne også, for deres omdømme er nå på historisk lavmål, og stadig flere stater er villige til å eksortere nye nødhjelpkonvoier for å få inn livsviktig hjelpeforsendelser til palestinerne.
    En rettferdig fred med grensene fra før 1967 vil kunne være en bærekraftig fred som holder, og det vil OGSÅ være i israelernes interesse.
    Det er interessant å se at det er statdig økende opposisjon internt i Israel nå, til tross for pressesensuren.

    Det er skuffende at de norske jødene ikke tar offentlig avstand fra konvoidrapene.
    Blokaden av Gaza MÅ oppheves!

    Og jeg tror Israel vil bli så presset at vi snart får se en forandring i situasjonen.

  17. MorHubro juni 6, 2010 kl. 8:02 pm #

    btidag

    Verden _fordømmer_ israel, apartheid og menneskemishandling av uskyldige mennesker!

    Jeg spør: Er du Siv Jensen og Per Sandberg i forkledning?
    _Ingen_ anstendige mennesker kan godta israels uhyrligheter!

    Dag- Eigil

    israel _er_ bandittstat og en terrorstat! Derfor fordømmer verden, FN. Nato, Kåre Willoch, Carl Bildt og alle tenkende mennesker dem.

    Røde, grønne og blå må stå sammen for de undertrykte under israles jernhæl!

    ———————–
    Jeg tror at det er tilnærmet tverrpolitisk enighet i mesteparten av verden om at israels handlinger er totalt uakseptable, men så er det dette med å omsette ord og meninger til HANDLING.

  18. Zohre juni 6, 2010 kl. 8:45 pm #

    MorHubro

    Når presset på Israel er det altfor høyt da kommer medhjelperer som F.eks :

    «FN. Nato, Kåre Willoch, Carl Bildt og alle tenkende mennesker…»

    takk
    zohre
    ———–
    Israel kan takke seg selv for at landet er presset nå, for de bedriver en uakseptabel politikk med sitt apartheidregime.
    Folk føler rett og slett med de undertrykte palestinerne.

  19. Rosa Mondi juni 7, 2010 kl. 2:28 am #

    Solidaritet med palestinerne nå! Boikott Israel!

    Ja!

  20. btidag juni 7, 2010 kl. 12:56 pm #

    Starlett….

    Palestina er Palestina.

    Gaza er en egen enklave under ledelse av Hamas.

    Hva er den store forskjellen her ?

    Er dette mer anti noen enn pro noen….

    Ærlig svar .

    Gi meg svar på det.

    Forslag : dersom alle grenser blir respektert – alle raketter og steiner og våpen legges ned –

    vil det da bli fred ?

    Ærlig svar.

    Dersom Midt-Østen ble erklært våpenfri sone –
    ville det da bli fred ?

    Jeg tror – men det er min mening –

    dette er en gordisk knute – desverre

    ———————–
    At det er en gordisk knute kan vi uten videre være enige om. Men det er EN måte å knytte denne knuten opp på, og det er at israel endrer sin politikk.
    Gaza er selvfølgelig en del av Palestina.

    Mitt engasjement er ikke motivert av at jeg er MOT noen, men av at jeg er FOR en rettferdig fred som kan vare og som tjener alle som bor i Palestina.

    israles våpenmakt, apartheid og statsterrorisme vil OGSÅ slå tilbake på israelerne selv, og de våpen som de bruker, vil i det lange løp skade israelerne selv, nettopp fordi verden ser urettferdigheten og umenneskeligheten i den israelske maktbruk.

    Det synes for meg som om du tror at Gaza ikke er en del av Palestina. Det er jo en fatal og uforståelig feiloppfatning. israel stjal Gaza fra Palestina i 1967.

    I israelske medier prøver man å fremstille fredsaktivistene i nødhjelpkonvoien som hamasterrorister og iranske krigere, prøver å innbille israelerne at soldatene nærmest ble lynsjet av militante hamaskrigere forkledd som europeiske hjelpearbeidere og fremstille det slik at det er fredsarbeidernes egen feil at de ble drept.
    Israelerne har en helt annen virkelighetsoppfatning enn resten av verden.
    Israelske politiske ledere, vel og merke, med sin pressesensur og sin hjernevask. Men opposisjonen øker også blant vanlige israelere.

    Randi Kjøs og de andre fredelige solidaritetsarbeiderne blir fremstilt som pirater og hamasaktivister, og det blir totalt fortiet at det var de israelske elitesoldatene som bedrev ulovlig sjørøveri, kidnapping, begikk drap på ni mennesker og skadet et hittil ukjent antall, hvoretter de overlevende ble utsatt for nedverdigende behandling, fratatt mobiltelefoner, fotoapparater og verdigjenstander og fikk lite mat og lite vann.
    Og slik opererte soldatene mot VESTLIGE fredsarbeidere!

    Hvordan tror du de behandler palestinere?

    Poenget ER:

    Israel respekterer IKKE grensene som FN har definert.
    De okkuperer stadig mer jord, på Vestbredden, i Øst-Jerusalem og i Hebron, og de skiller palestinerne fra hverandre med piggtrådgjerder og murer på kryss og tvers og stenger dem inne i enklaver. Dette gjør ISRAELERNE.

    Palestinerne på Gazastripen har ikke ØNSKET å bli innestengt i en «enklave», – en «pen omskrivning» av et fengsel, en konsentrasjonsleir som blir holdt i jerngrep av israelere, der folk bor i telt eller ødelagte bygninger, og der omtrent intet er bygd opp etter den blodige krigen i 2008/2009, der israelerne bevisst drepte sivile, kvinner og barn, og der de også ødela FN-bygninger, sykehus og skoler.
    De nekter å slippe inn bygningsmaterialer slik at palestinerne i Gaza kan bygge opp igjen det israelerne ødela.

    Dette kan bare tolkes slik at de ikke ØNSKER at palestinerne skal få leve under menneskelige og verdige forhold.

    Som det sies i en kommentar (Lasse): Hamas er en motstandsorganisasjon.
    Både Hamas og Hizbollah(i Libanon), ble til som en reaksjon på Israels krigerske fremferd.

    Hvem har vel ikke sympatisert med jødene etter den skjebne som jødene i tyskokkuperte områder led under andre verdenskrig? (Og mitt siste innlegg omhandler nettopp en veldig viktig hendelse i andre verdenskrig, som også var viktig for jødene.)

    Arbeiderpartiet i Norge var dedikerte israelvenner på 50-tallet og 60-tallet, fenget av den sosialistiske kibbutsideologien, og de var definitivt støttespillere for den nye jødiske staten. (Og tenkte alt for lite på palestinernes levekår og at palestinerne mistet store deler av landet sitt.)
    AP- høvdingen Haakon Lie var en av de ivrigste Israel-vennene.
    Omslaget begynte så smått å komme etter 1967, og etter krigen i Libanon i 1978 var sympatien og tålmodigheten med Israelsk maktmisbruk oppbrukt.

    Siden da har det gått fra vondt til verre.
    Et lite håp ble tent under osloprosessen og Osloavtalen, men hva skjedde?
    Fredsavtalen ble ikke godtatt av ytterligående jøder, og Rabin ble myrdet av sine egne.

    Israelerne har for lengst brukt opp den sympati de hadde fra verden etter andre verdenskrig. Dessverre.
    Men de kan takke seg selv for det.

    At Hamas har makten i Gaza, er av underordnet betydning.
    FN definerer ikke Hamas som en terroristorganisasjon.
    At USA gjør det, er ettervirkninger etter det «politiske geniet» Bush jr.

    Vesten forlangte at palestinerne skulle gjennomføre et demokratisk valg.
    Palestinerne gjennomførte et demokratisk valg, og dette valget vant Hamas.

    Det må vi akseptere, og heldigvis aksepterer Norge det, og norsk offisiell politikk er at Hamas IKKE er terrorister.

    (Det er Israel som er terroristene.)
    Synes du det er underlig at enkelte palestinere prøver seg med militære aksjoner mot en okkupant?

    Hvordan tror du vi hadde reagert om vi hadde blitt fratatt mesteparten av landet vårt, om hele befolkningen hadde blitt tvangsforflyttet til Finnmark, gjerdet inne der blitt massakrert og fått kysten blokkert?
    Tror du vi hadde godtatt det?
    DET er palestinernes situasjon i dag.

    Situasjonen er ille på Vestbredden, og i Gaza er den katastrofal.

    Det kan bare bli fred om Israel avstår alt land som de folkerettsstridig har okkupert siden 1967, om de hever blokaden og åpner grensene.

    Dette er FNs krav, men som kjent respekterer ikke israelerne verdenssamfunnet.
    Israel har laget sine egen lover som gjelder for dem, og mener at ingen andre land forstår dem.

    ALLE tar feil. Bare Israel har rett. Mener den sittende regjering, som er ekstremt høyrevridd, langt til høyre for alt man kan sammenligne med i europeisk politikk.

    Om de ikke endrer politikk, kan de risikere militær konfrontasjon med sterkere motparter enn palestinerne, og det er det vel ingen som ønsker?

  21. btidag juni 7, 2010 kl. 12:59 pm #

    Mor Hubro

    ikke vær du redd for dette 🙂

    jeg er sosialdemokrat…..

    ——————-

    Jeg skjønner MHs tvil. 😉
    For det er jo bare Frp OG sektkristne som tror at dommens dag kommer når alle jøder er i Israel slik at de kan bli «frelst» som fremdeles prøver å forsvare israels ufattelige brutalitet.

  22. btidag juni 7, 2010 kl. 1:01 pm #

    Starlett nevnte camp David…

    jeg har ikke lest den gjeldende avtalen… men setter denne større krav til Egypt ? Og ev hvorfor ?

    ———————

    Her:

    http://www.snl.no/Camp_David-avtalen

    Men, btidag, det er ikke Egypt som kriger mot palestinerne, som har drept, lemlestet og ødelagt Gaza, som har blokkert landet og murt dem inne bak murer og piggtråd, som holder nødhjelp tilbake,så jeg forstår egentlig ikke hvorfor du stadig terper på Egypt.
    Egypt kan ikke ta ansvaret for israels forbrytelser, – det kan du vel ikke mene?

    Egypt burde ha hjulpet palestinerne i Gaza mer, og blir kritisert fordi de ikke gjør det, men de er selvfølgelig redd den israelske krigsmaskinen. For øvrig har de åpnet grensen etter israels sjørøvertokt med drap og kidnapping.

  23. btidag juni 7, 2010 kl. 1:14 pm #

    et spørsmål bare _ hvorfor dette engasjementet for det Hamas-styrte Gaza..

    jeg kan gjenta det jeg…..

    og jeg kan gjenta at jeg ikke støtter Israel –
    og ikke FRP –

    jeg bare godtar intet uten å få svar som henger på greip

    svar som ‘folket’ og det internasjonale samfunnet’ er helt opp til andre å tolke og uttrykke….

    og jeg er ikke kald.. jeg feller tårer av det meste – men manipulering går ikke inn hos meg…

    ———————————————

    Hvorfor er du så opphengt i at Gaza er «Hamas-styrt»?
    Jeg mener jeg har gitt deg et nokså fyldig svar.
    Og er spent på tilbakemelding.

    Jeg tar alltid parti med de okkuperte mot en okkupant, for de undertrykte mot undertrykkeren, for de som blir drept og lemlestet, mot drapsmenn, for ofrene mot forbryterne, for de innesperrete mot dem som holder folk i fangenskap, for de som sulter mot de som nekter å åpne grensene slik at de får mat, for de som er syke og ikke får medisiner, mot dem som holder medisinene tilbake,

    For de som sørger, mot dem som er skyld i sorgen.

    Derfor har jeg, som et menneske med følelser og medfølelse, naturligvis engasjement for palestinerne i Gaza og på Vestbredden.

    israelsk terror skaper nød i Palestina.
    Er det virkelig vanskelig å forstå for deg som er et følelsesmenneske?

    Har du forresten sett hvor mange medlemmer forskjellige Facebookgrupper har fått til støtte for palestinerene?

    DET gir håp.

    Israel vil bli nødt til å legge om politikken.

    Hvilke forestillinger har DU egentlig om palestinerne som er innestengt på Gazastripen?

    Bibelen har noen gode avsnitt, og et av de beste er fra domscenen i Matt 25:

    » For jeg var sulten, og dere ga meg mat; jeg var tørst, og dere ga meg drikke; jeg var fremmed, og dere tok imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg; jeg var syk, og dere så til meg; jeg var i fengsel, og dere besøkte meg.’ Da skal de rettferdige svare: ‘Herre, når så vi deg sulten og ga deg mat, eller tørst og ga deg drikke? Når så vi deg fremmed og tok imot deg, eller naken og kledde deg? Når så vi deg syk eller i fengsel og kom til deg?’ Og kongen skal svare dem: ‘Sannelig, jeg sier dere: Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg.'»

    ——-

    Ut fra denne etikken, som jeg synes er gode leveregler, om enn vanskelig å følge, er det soleklart hvem jeg vil hjelpe og støtte i Midtøstenkonflikten.

  24. btidag juni 7, 2010 kl. 1:18 pm #

    Poenget mitt er – hvordan stopper vi uroen og skaper fred i Midt-Østen ?

    Provokasjoner fra noen av sidene har aldri ført noe godt med seg……

    Forslag ?
    ——————–

    Løsningen er enkel, og jeg har skrevet det mange ganger før, i flere innlegg, men også her:

    Israel må gi tilbake de landområder de folkerettsstridig har okkupert etter 1967.
    Blokaden av Gaza må oppheves med umiddelbar virkning.

    Det må bli en tostatsløsning med en RETTFERDIG fred, og de ulovlige israelske bosetterne på Vestbredden må flytte fra sine illegale boliger slik at palestinerne får tilbake områdene som folkerettslig tilhører dem.

    Jerusalem må være delt mellom israelere og palestinere, siden både jøder og muslimer opplever den som hellig by. Jødene må akseptere at muslimene kan fortsette å bo i Øst-Jerusalem, og palestinerne må få ha Øst-Jerusalem i fred for israelerne.
    Jødene har selv utropt Jerusalem til sin hovedstad, men INGEN andre land i verden anerkjenner det.

    Palestinerne må være sjef og herrer i sitt eget land.

    Husk at i utgangspunktet, helt til FN ga jødene deler av Palestina, eide palestinerne hele Palestina, og så måtte de avstå store deler av sitt land i 1948, men de palestinske lederne er nå stort sett pragmatisk, og vil godta 1948-grensene.

    Om Israel gjør dette, kan det bli fred.

    (Jeg håper du leser det jeg skriver, for nå har jeg brukt ganske lang tid på å svare deg.

    Har du lest svarene mine, og har du noe synspunkt på dem?)

  25. btidag juni 7, 2010 kl. 1:24 pm #

    har jeg glemt noen nå ?

    Glimt sliter litt….. 😦

    ————-

    Tja, du har glemt å si hva du selv mener og hvorfor du mener det, både mening og begrunnelse, med andre ord, – og så er jeg spent på respons etter alt jeg nå har skrevet til deg i løpet av kvelden.

    Jeg synes selv at jeg har svart deg veldig utfyllende, – og håper ikke at jeg bare har skrevet det ut i løse lufta………

    (For DET er bortkastet tid.)

    Angående fotball: Vi får trøste oss med Rosenborg. 🙂

  26. Zohre juni 7, 2010 kl. 10:10 pm #

    Israel kan takke seg selv for at landet er presset nå….
    _______

    Israelerne lever godt derimot presset det er på Darfur derfor aldri en fred

    takk
    zohre

    ————————–
    Det er sant at forholdene i Darfur er forferdelige og at krigen har kostet fryktelig mange menneskeliv.

    Men konflikten i Darfur og konflikten i Midøsten er jo to helt forskjellige konflikter… Eller?

    Ja, israelerne lever jo godt, foreløpig, men de som lider under israels terror, altså palestinere, lever IKKE godt.

  27. Lasse juni 8, 2010 kl. 12:16 pm #

    Israel gir blaffen i internasjonal lov og rett. De må fordømmes, og vær sikker på at jeg boikotter alt som har Israels stempel!
    Jeg var inne på Facebookoppdateringen din.

    btidag

    Hamas ble demokratisk valgt i 2006. Hamas betyr motstandsbevegelse. FN ser ikke på Hamas som en terroristorganisasjon.

    Israel terroriserte Palestina leeeenge før Hamas kom til makten.

    Hamas vil ha våpenhvile og forhandlinger hvis Israel gir fra seg kontrollen over de palestinske områdene som ble okkupert under Seksdagerskrigen i 1967, det vil i praksis si Vestbredden og Gazastripen.

    De forlanger kun det samme som FN forlanger.
    ——————–

    Så sant, så sant.
    btidag har virkelig fått mange svar nå. 🙂

    Takk for en god kommentar, Lasse!

  28. Zohre juni 8, 2010 kl. 1:10 pm #

    Lasse

    Hamas, Fatah , Saudi Arabia , Iran sier de nå Sudan også er inklusiv .

    Freden trenger jo like energi

    takk
    zohre

    ————————–
    Tragisk at Iran intensiverer dødsstraff nå.
    Vet du hva det kommer av?

    Jeg har ingen frykt for Iran når det gjelder utenrikspolitikk, og synes landet blir urettferdig behandlet i spøesmålet om atomkraftverk.
    Men jeg er motstander av dødsstraff, og tenker at det må være skremmende for folk i Iran når regimet straffer folk med døden.

    Vet du hvorfor de gjør det?

    Er ikke riktig sikker på hvor Sudan kommer inn her, bortsett fra at det er et land med veldig mange problemer, for å si det mildt.

  29. Zohre juni 8, 2010 kl. 6:47 pm #

    Israel har den mest avanserte teknologien noe som Kina, Japan, Russland, USA , EU og etc. følger med så Sudan og Palestina og etc. ønsker dette ledsaget.

    takk
    zohre

    ——————————————-

    Jeg er ikke riktig sikker på hvilken teknologi du tenker på her, zohre. Mener du at stormaktene er avhengige av Israels teknologi? Det tror jeg ikke. Riktignok produserer de mye, men ikke så viktig at ikke andre land kan klare seg uten.

    Men Israel er helt avhengig både av import og eksport.
    Derfor ville eneffektiv internasjonal boikott tvinge Israel til å føre en akseptabel politikk til beste for alle parter.

  30. Zohre juni 8, 2010 kl. 8:46 pm #

    Profeten Moses sier at kamp det betyr ikke å krige så Israel skal lære dere dette budskapet

    Israel ergo forstand liksom konsentrasjon

    Derfor alle sier Israel.

    takk
    zohre

    ————————–
    Skal Israel lære oss ikke å krige, zohre?
    De bør vel først lære seg SELV å avstå fra våpenbruk?
    Israelsk politikk er heller ikke religiøst motivert.

  31. btidag juni 8, 2010 kl. 11:02 pm #

    og jeg skal lese og bli vis og gi svar 🙂

    ———————-

    Jeg venter på deg til du kommer…. 😉

  32. Zohre juni 8, 2010 kl. 11:31 pm #

    Tragisk at Iran intensiverer dødsstraff nå…
    ________

    Iransk myndighet er engstelig over en massedemonstrasjon noe som iransk myndighet mener at Israel og USA bli de glade over.

    Sudan ( Darfur ) ble også nevnt av Paven så Hamas, Fatah , Saudi Arabia , Iran sier de nå Sudan også er inklusiv .

    Freden trenger jo like energi

    takk
    zohre

    —————————————————–

    Er det ikke egentlig et sunnhetstegn at folk i Iran begynner å demonstrere?
    Iran har et demokratisk underskudd.
    Ja, Darfur har en tragisk historie, og vi må ikke glemme menneskene der.
    Nå ble det holdt valg i Sudan i år, og det er jo et lite fremskritt.

  33. Hans juni 9, 2010 kl. 12:17 am #

    Hei! Jeg finner bloggen din meget interessant og velbegrunnet. Litt avsporing kanskje, men ikke helt. Jeg vil veldig gjerne at du skal høre på en amerikansk samtale, og så hadde det vært meget sjenerøst om det kom en blogg ut av dette (etter hvert når ting har sunket litt inn). Det er ikke en utfordring, men et håp om at du med ditt kloke hode får lyst til å skrive noen tanker rundt temaet. Temaet er kanskje ikke så mye oppe her i landet, og jeg vil tro du blir den første som sier noen ord om dette offentlig.

    ——————————————

    Hei Hans

    Velkommen på bloggen min! Jeg tror ikke jeg har sett deg her før.

    Jeg så anmodningen din, og har fjernet lenken. Jeg er enig i at det var kraftig kost. Men å spekulere i 9/11-2001 tror jeg ikke det kommer noe særlig konstruktivt ut av. Det ble mye diskutert her for noen år siden.

    Den jødisk/sionistiske lobbyen er svært sterk, og dessverre er den like sterk i den demokratiske leiren som blant republikanerne.
    Så er det kristensionistene, som også er veldig sterke, og, ikke minst, mange i antall. De har de samme ønsker som de jødiske sionister, og sammen blir de en destuktiv kraft i USA, og dermed i verdenspolitikken.

    Jeg har tatt vare på lenken på pcen min. Har bokmerket den, og skal høre programmet nøye gjennom på nytt.

  34. Petter juni 9, 2010 kl. 2:17 am #

    Hans

    Sjokkert!

    Hvis det er sant, er det en verdensskandale.

    —————

    Ja, det var virkelig en ugly truth. :/

  35. Gullhjerte juni 9, 2010 kl. 5:17 pm #

    Jeg er enig i alt. Israel følger bare sine egne lover, og det er ulovlige lover.

    Jødene sier øye for øye og tannn for tann, men de er mye verre enn det stør i bøkene deres, for hvis de mister en eneste tann, så slår de ut tennene til alle i en hel by!

    Jødene i Amerika styrer politikken i verden, for stakkars Obama er i kne av redsel for jødenes hevn.
    Jødene styrer de store avisne og innbiller amerikanerne mange løgner.
    De kristne følger etter jødene, så derfor er USA som en tam kråke i fingrene på de mektige jødene. Derfor styrer jødene verden.

    FN og New Zealand får ikke lov til å granske myrderiene på båten med hjelp til de sultende i Gaza. Jødene skal undersøke seg selv.

    Tenk hvis mordere i Norge selv skulle ha vært politi og dommer!

    Netanyahu må til Haag og domstolen der akkurat som Slobodan Milosević!

    ——————————

    Ja, hadde det bare vært øye for øye, så hadde det ikke vært så ille, men det er den kollossalt overdrevne og uproporsjonale volden og den kollektive avstraffelsen som er utålelig, – og selvsagt i strid med folkeretten.

    Men jeg synes et blir galt å bruke ordet «jøde», for en jøde er ikke nødvendivis en sionist, og en sionist er ikke nødvendigvis en jøde.
    Det er den sionistiske apartheidpolitikken jeg reagerer på.

    ———————-
    Tenk hvis mordere i Norge selv skulle ha vært politi og dommer!

    Netanyahu må til Haag og domstolen der akkurat som Slobodan Milosević!
    ………………………..

    Enig.

  36. Gullhjerte juni 9, 2010 kl. 5:26 pm #

    btidag

    Jødene har stjålet palestinernes land og Hamas er et fredelig parti som bygger sykehus og skoler og hjelper de fattige, men nå har jødene stengt grensene så de ikke får sement til å bygge sykehus, og de kan ikke rense vannet fordi vannrenseting ikke får lov å komme inn.

    Israel har ikke et varmt hjerte som banker for menneskene og vil hjelpe de som lider, men de bruker bare makt og dreper for fote!

    Tyrkia og Iran skal kanskje hjelpe med å bryte blokaden, og kanskje Frankrike og Irland også, og det håper jeg, for jeg er veldig trist og lei meg for alt det vonde jødene gjør i verden.

    Jeg synes ikke de fortjener et land for seg selv!

    ——————————–

    Jeg repeterer bare: grensene fra før 1967, – har skrevet mye om det over, og nettopp til btidag.

  37. Brage juni 9, 2010 kl. 6:30 pm #

    Godt innlegg! Jeg støtter det 100 %.
    Man må sette hardt mot hardt mot sionismen som setter Midtøsten i brann!

    ———————————-

    Hei Brage

    Takk for støtte til palestinernes sak!

  38. Brage juni 9, 2010 kl. 6:30 pm #

    Godt innlegg! Jeg støtter det 100 %.
    Man må sette hardt mot hardt mot sionismen som setter Midtøsten i brann!

  39. Anne juni 9, 2010 kl. 8:15 pm #

    Det ser litt bedre ut for palestinerne, for USA og Obama støtter dem.

    http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=10001445

    Obama må trå forsiktig ¨pga jødemakta i Statene, men sympatien er hos folket på Gazastripen.
    Nå får de god nødhjelp som isralerne ikke tør å hindre. Blokaden vil bli opphevet. Vent og se!

    ——————————————————————————–

    Hei Anne,

    Ja, det er absolutt et lyspunkt at president Mahmoud Abbas har møtt Obama og at palestinerne får både pengestøtte og moralsk støtte fra USA.
    Utfordringen er selvfølgelig at Abbas er leder for Fatah, mens det var Hamas som vant valget, og at Hamas styrer i Gaza. Men jeg ser at Obama vil hjelpe befolkningen på Gazastripen i erkjennelse av at deres situasjon er uholdbar, og det gir forhåpninger.

    Vi må klamre oss til de håp vi finner,

  40. btidag juni 9, 2010 kl. 8:20 pm #

    Gullhjerte og Starlett

    gi meg litt tid…. jeg har printet og leser og sjekker

    dette er komplekse saker…

    _________________

    Da den tiden du trenger, btidag. 🙂
    Nå er det kveld for meg.
    Natta! 🙂

  41. Hans juni 9, 2010 kl. 8:21 pm #

    Ja, ikke sant Petter!

    Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal tro. Samtidig er det viktig å skille mellom sionister og jøder. Dette angående 911 vil jeg ikke røre engang, det temaet styrer jeg glatt unna, men når det gjelder resten så er det troverdig. Men så tenker jeg, -ville ikke alle grupperinger forsøkt det samme hvis de var i samme situasjon og posisjon?

    Nei, nå skal jeg ikke spore mer av på denne innholdsrike og lærerike bloggen.

    ———————————
    Nei, jeg vet sannelig ikke hva jeg skal tro, jeg heller.
    Jeg er enig i at store deler av programmet var troverdig, men jeg styrer også unna konspirasjonsterorier angående 11/9.

    Dagens sionister setter seg alltid i en offer-rolle og benekter således en objektiv virkelighetsforståelse. Og helt enig: Veldig viktig å skille mellom den etnisk/religiøse gruppen «jøder» og den politiske sionistbevegelsen.
    Jeg oppfatter ikke at du sporer av debatten. Tvert i mot setter jeg pris på nye innspill og innfallsvinkler. 🙂

  42. Hans juni 9, 2010 kl. 8:38 pm #

    Ser det er mange som henger seg opp i at det er jo flere regimer som kan sammenlignes med israel. Hvorfor ikke fokusere like mye på disse?

    Litt av årsaken til at folk i verden (FN) engasjerer seg er vel fordi vi en gang har vært med å støtte dette regimet. Rent teknisk gjør vi det vel ennå via USAs velsignelse og FNs maktesløshet ovenfor overgrepene. Det er vel egentlig et sterkt behov for å si at man ikke vil være med på dette lengre.

    Vi har vel aldri gitt vår støtte til andre lignende regimer. Har vi vel?

    ———————–
    Jeg er enig i dette synspunktet, Hans.
    Europerne hadde, ikke uten grunn, en kollektiv skyldfølelse overfor jødene etter det som skjedde i årene 1933-1845.
    Vi skal jo være klar over at mange flere jøder kunne ha vært reddet om f.eks britene hadde vært villige til å ta dem imot som immigranter, så det er mange som opplevde skyld etter krigen.

    Dette var jo den direkte bakgrunnen for den nye staten Israel som FN opprettet i 1948. Hvor klokt det var, kan man jo undres på i ettertid, når man ser hva som er skjedd, men gjort er gjort, og spørsmålet er hva man kan gjøre i den foreliggende situasjonen.

    —————–

    Rent teknisk gjør vi det vel ennå via USAs velsignelse og FNs maktesløshet ovenfor overgrepene. Det er vel egentlig et sterkt behov for å si at man ikke vil være med på dette lengre
    ———————–

    Helt enig i den analysen.

    Her har det skjedd noe med kommentaren. Jeg skrev mye mer, men resten av kommentaren er borte.

    Mystisk….

  43. Gullhjerte juni 9, 2010 kl. 8:39 pm #

    Hans

    Jeg har også hørt på, og jeg synes det var fryktelig! Det er forferdelig å tjene mange herrer. Det er svik og skam!
    Men jeg tror ikke jødene ødela tårnene, for vi fikk vite navnet på flyverne, og de var fra Al Quida, hvis ikke jødene og Al Quida arbeidet sammen for å få krig i Afghanistan og Iran, men kan noen være så onde og falske?

    ————————-

    Jeg skjønner at du ble oppskaket, Gulli.

  44. Hans juni 9, 2010 kl. 8:59 pm #

    Ja, Gullhjerte. Det var noe med det der (navnene) som fikk meg til å miste, eh tråden!? Forsto ikke det der helt. Det var mest lobbysaken jeg tenkte på, men det ble kanskje dumt å lenke det opp til et lydspor med 911 i tittelen. Med det temaet i betrakning så er det mer enn sjokkerende. Det blir vanvidd.

    ————————–

    Vanvidd er ordet, ja, Hans. Men vi kan jo rett og slett ikke vite nøyaktig hva som skjedde. De som utførte kapringen av flyene, er døde. men lobbysaken tror jeg på.
    Teorien om drapet på president Kennedy var helt ny for meg.
    At Lyndon B Johnson og sionister sto bak det, er jo oppsiktsvekkende?
    Jeg kan ikke gå god for en slik teori, men jeg skal høre på lydsporet på nytt igjen og prøve å sette meg bedre inn i sakene.

  45. Gullhjerte juni 9, 2010 kl. 9:12 pm #

    Hans

    Men Mossad har gjort mye ulovlig, det er noe alle vet. De drepte en uskyldig mann på Lillehammer en gang, og det er veldig rart at de som ødela tårnene klarte å forberede alt uten at CIA fikk vite noenting, det har mange sagt. Det kan hende at Mossad sammensverget seg med utro tjenere i CIA, men kan noen amerikanere være så onde at de dreper uskyldige i tvillingtårnene? Men så var det noe med den tredje bygningen. Den skulle ikke ha falt sammen hvis ikke noen hadde jukset med den på forhånd, og de som har tapt mest på 911 er Afghanistan, Irak, palestinerne og Iran, så det passer med jødenes ønsker, og jødene er veldig mektige i USA, for ellers hadde det vært satt stopp for dem for lenge siden.

    Men kan de virkelig være så onde?

    Jeg ble rystet da jeg hørte programmet.

    —————————————–

    Mossad er ingen søndagsskole, nei. Drap og kidnapping er ikke uvanlig. En meget kompetent etterretningtjeneste uten særlige skrupler, kan man nok si.

    Lillehammersaken regnes som det veste terrorhandlingen i norsk moderne historie i fredstid.

    http://no.wikipedia.org/wiki/Lillehammer-saken

  46. Zohre juni 9, 2010 kl. 9:15 pm #

    Israel bli glad da Iran få støtte så Israel bli sterk og fornøyd.

    takk
    zohre

    ——————

    Hva mener du, Zohre?

  47. Gullhjerte juni 9, 2010 kl. 9:23 pm #

    Zohre

    Hvorfor skal Israel være et rovdyr som blir mett og fornøyd av å spise andre land?
    Jeg liker ikke kannibaler!

    Israel er farlig for Iran, er jeg sikker på.

    —————-

    Av og til kan du være rent ut sagt poetisk, Gullhjerte.

  48. Mormor juni 9, 2010 kl. 9:23 pm #

    Jeg har støtt på deg i en annens blogg og stilte deg et spørsmål i forbindelse med en kommentar der.
    Fy på meg. Man gjør ikke slikt.
    Okke som, jeg skulle gjerne ha svar på spørsmålet mitt, jeg.
    Du skrev: «Som man reder, så ligger man», i forbindelse med en relativ massiv kritikk av Israel.
    Mitt spørsmål var: Gjelder dette munnhellet bare Israel?

    ——————–

    Hei Mormor

    Siden du er den eneste som har uttrykt uenighet med meg her, og siden jeg ser at jeg ikke har mulighet til å svare alle kommentarene nå i kveld, svarer jeg deg først.

    Når jeg er på andres blogger, forholder jeg meg stort sett til bloggeieren, og det er ytterst sjelden jeg leser alle kommentarene på andres blogger, så jeg har dessverre ikke lagt merke til deg eller spørsmål fra deg, og det beklager jeg. Men jeg har funnet ut hvor det var. Enkel deduksjon, siden det ikke er mange bloggere som skriver så mange ensporete innlegg etter hverandre til fordel for terrorstaten Israel.
    Så er det også slik at jeg trekker meg ut av diskusjonstråder der en eller flere driver med ren personsjikane og tar person i stedet for å gå på sak. Dessverre ser det ut til at Frp-tilknytning, islamofobi og personsjikane i diskusjoner henger nøye sammen. Dette er min erfaring nå i mitt femte bloggår på VGB.

    Det gjør ikke MEG noenting at folk gjør seg små med å sjikanere andre, men jeg gidder bare ikke bruke tid på lavpannete diskusjoner, og var ikke innom vedkommende blogg etter at jeg hadde konstatert debattnivået, eller mangel på nivå/folkeskikk. Derfor ble du dessverre oversett.

    Den «relativt massive kritikken» du henviser til, er IDENTISK med dette innlegget.

    «Som man reder. ligger man», kan brukes i mange sammenhenger, selvsagt.
    Det vet du sikkert?

    Men i DENNE sammenhengen snakket jeg om israel, siden temaet for diskusjonen er Israels folkerettsstridige handlinger, drap, isolering, lemlestelse, sjørøveri, kidnapping, annektering av andres jord etc, – kort sagt hele det lange og tunge synderegisteret til apartheidstaten israel.

  49. Zohre juni 9, 2010 kl. 9:27 pm #

    Gullhjerte

    Israel sier at iranerne er i krig med eget land.

    takk
    zohre
    —————–

    Det er jo en betydelig intern opposisjon mot regimet i Iran, og man kan ikke underslå hyppig brudd på menneskerettighetene.

  50. Gullhjerte juni 9, 2010 kl. 9:40 pm #

    Zohre

    Mener de at det er uenighet mellom de som styrer og de som vil ha mer demokrati?
    Er det prester som styrer?
    Men Israel har ikke noe de skulle ha sagt, for tenk hva de har gjort med krig og drap!

    De er forbrytere, og derfor må vi boikotte dem.
    Ikke kjøp appelsiner eller poteter eller noe annet fra Israel!

    ———————

    Menneskerettsbrudd i ett land gjør ikke menneskerettsbrudd i et annet land mer akseptabelt. Men på en annen side er det betenkelig om andre land skal bestemme et lands indre anliggender.

  51. Zohre juni 9, 2010 kl. 9:48 pm #

    Gullhjerte

    Israel sier at Iran kunne vært et moderne og selvstendig land som Israel men, pr. idag Iran kun er et kasteball

    takk
    zohre

    ———————–

    Jeg synes ikke israel er noen god rollemodell for Iran, zohre, selv om jeg også ser at det er inerne forhold i Iran som ikke er gode. Men iranerne må ordne det på sitt vis.

    I alle fall ikke på israelsk vis.

  52. Gullhjerte juni 9, 2010 kl. 9:55 pm #

    Zohre

    Jeg tror ikke det hadde blitt bedre hvis Israel skulle ha overtatt, det kan du se på Palestina. De hadde det mye bedre før Israel kom! Nå sitter bloggen nesten fast.

  53. Zohre juni 9, 2010 kl. 10:03 pm #

    pr. idag Iran kun er et kasteball og Israel sitter fast

    takk
    zohre

    ———————-

    Kasteball for FNs sikkerhetsråd, mener du??

  54. Hans juni 9, 2010 kl. 11:24 pm #

    Gullhjerte

    Jeg velger å tro at beskyldningene om 911 kun er en effekt som bunner i lobbysaken. Det var en del tråder som kunne nøstes til enkelte jøder i saken, men det skjer tross alt sammentreff i verden. Nå skal jeg ikke utbrodere noe teori rundt dette (dem er det nok av). Jeg tror dette forblir en teori i USA uansett. Alt annet blir for kostbart for amerikansk troverdighet og verdensfreden. Dessuten tror jeg ikke jødene ville tatt så store sjanser uten å være sikker på at aksjonen var vanntett. Det var så mye som kunne gått galt, at for meg så blir det absurd.

    Jeg angrer meg litt for å ha lagt ut lenka nå. Ønsker ikke å være noe kilde som fører til mistenkeliggjøring, og kanskje enda mer hat fra ekstremister. Er det mulig å ta vekk lenka?

    —————————————————————–

    Jeg fjernet lenka med det samme jeg så denne kommentaren, Hans.
    Var jo rimelig sjokkert over innholdet, og jeg visste ikke riktig hvordan jeg skulle håndtere informasjonen.

    Men jeg skal prøve å finne ut mer om Dr. Alan Sabrosky.
    Er glad for at du kom frem til at du ville ha lenka fjernet. 🙂

  55. Zohre juni 9, 2010 kl. 11:46 pm #

    Japan F.eks følger Israel pga. teknologien enn å følge Iran.

    Vel, da Iran er nødt til å bøye seg for Japan siden teknologien

    takk
    zohre

    ——————————–
    Jo, det kan jeg forstå. Men om Japan fant andre steder å kjøpe komponenter til teknologien?

    Det skulle jo ikke være umulig.

  56. Zohre juni 10, 2010 kl. 12:08 am #

    Er det ikke egentlig et sunnhetstegn at folk i Iran begynner å demonstrere?…
    ______

    JA. OBAMA ( USA ) er ved grensen til Iran ergo mot

    takk
    zohre
    ————————————–

    Ja. Frykter folk i Iran for at USA eller andre vil gå til krig mot landet? Jeg kan ikke tro at Obama vil gjøre det.

  57. Hans juni 10, 2010 kl. 12:18 pm #

    Starlett

    Takk for at du rydda etter meg 🙂

    Samtidig har undersøkt litt rundt omkring, og funnet ut at OB Laden hadde nekta for å ha gjort det, og da de spurte ham -«Hvem ellers?» Så sa han at det kan være noen som ønsker å skape krig mellom Muslimer og Kristne. Om de utsagnene er ekte vet ikke jeg, men jo mer jeg forsøker å finne ut for å roe meg med at det er oppspinn, så finner jeg bare mer og mer som stemmer med påstandene. Mulig jeg leter blandt kilder som ikke er helt korrekte, så det er vel like greit å gi seg. Det er tross alt ingen hvem som heldst som kommer med påstandene heller, men så er det dette med interne politiske interesser.

    Ja, jeg er ny her hoss deg. Tok en tur hit etter å ha vært innom bloggen til Freddy hvor de brukte min støtte til deg imot meg (deg), kun for at jeg misforsto systemet og irettesatte feil person. Der er jeg Hansen, men kommer nok ikke til å søke etter objektivitet der mere. Jeg blir ikke helt enig med noen, men du er nok nermest min oppfatning. Men jeg kan aldri bli enig i at det er greit av en motstandsgruppe å sende rakketter fra bygningstak i et omeråde hvor det oppholder seg sivile. Selv om de mener å rekke lengre eller treffe målene bedre. Ellers har vi nok stort sett noen lunde samme syn.

    Mye lærerikt på bloggene dine. Fikk endelig lære om -«hvorfor pinse?» også;)

    …kanskje jeg skal skrive ny nasjonalsang til deg som takk :p

    ——————————————————————
    Det skulle bare mangle, Hans. 🙂

    Jeg skjønner godt teorien om at et mål ved 9/ll kunne være med på å skape strid mellom muslimer og kristne, og det er det dessverre blitt i så altfor stor grad.

    Og hvor er Bin Laden?

    Al Quida finnes forøvrig rundt omkring i mange land, også i USA, og de angivelige flykaprerne var jo fra Saudi-Arabia, slett ikke fra Afghanistan.
    Men Saudi-Arabia er som kjent en nær alliert med USA, så der kunne ikke George W Bush sende troppene sine.
    Hvorfor angrep de Afghanistan?

    For øvrig var det CIA som trente opp Bin Laden og hans menn, muhajedin, og ga dem våpen og penger, for de var nemlig USAs allierte den gang Sovjet var i krig med Afghanistan.

    Det er faktiske forhold. USAs tidligere allierte i Afghanistan er altså nå blitt deres fiende i form av Taliban. Det er mye å skrive om dette, men jeg får vente og heller skrive mer i et innlegg om Afghanistan.

    Så det er mange tråder som vever seg inn i et mønster her. Saddam Hussein fikk jo også massiv hjelp fra USA og andre vestmakter under den åtte år lange og blodige krigen mot Iran.

    Nei, å skyte raketter der det bor sivile er ikke bra.

    Men så var det dette med proporsjonene:

    Mellom 1300 og 1400 ble drept på palestinsk side i Gazakrigen i fjor. Omtrent 300 barn ble drept.

    Rundt 5.300 ble såret på den palestinske siden, inkludert 1.631 barn.

    Tapstallene på den israelske siden var langt lavere med 13 drepte. Tre av de israelske drepte var sivile.

    1400 mot 13 altså, i drepte.

    I tillegg kommer det faktum at Gaza ligger i ruiner, mens israel er uskadd.

    Det er de faktiske forhold, uansett hva sionistsympatisører måtte hevde.

    Glad du liker bloggen min.
    Du er hjertelig velkommen når som helst!
    Hyggelig å «prate» med deg.

    Og jeg venter i spenning på nasjonalsangen. 😉

  58. Hans juni 10, 2010 kl. 12:27 pm #

    Starlett, nei nå tilegna jeg deg meninger du ikke har yttret. Du har vel ikke direkte skrevet at du støtter Hamas militære strategier.

    —————————————————————————————

    Nei, jeg støtter ikke Hamas militære strategier, Hans. men jeg kan FORSTÅ det ut fra den håpløse situasjonen de er i.

    Litt om krigen

    http://no.wikipedia.org/wiki/Israel–Gaza-konflikten_2008–2009

    Og siden Hamas vant et demokratisk valg, må vi jo respektere valgresultatet.
    Hamas er forøvrig IKKE definert som terrororganisasjon av FN.
    Hamas har jo både en politisk, en sosial og en militær ving.

  59. Freddy Stangnes juni 10, 2010 kl. 12:37 pm #

    Hei Starlett

    Morsom den kommentaren med ensporet blogg eier. Det kan selvfølgelig ikke trekkes sammenligning hit? Jeg har registrert motangrepet. Den er grei den!

    🙂 Ha en fin dag da Starlett.
    ——————————————————————————–
    Hei Freddy

    Jeg tror ikke du leste kommentaren til Mormor nøye, for det er vel den du sikter til?
    Jeg skrev ikke om en ensporet PERSON.
    Jeg skrev om «mange ensporete innlegg etter hverandre til fordel for terrorstaten Israel.»

    Noe jeg holder fast ved, og som jeg mener er saklig beskrivelse av en rekke
    ensidige pro-Israelinnlegg.

    Det er forskjell på en PERSON og et INNLEGG.

    Du må lære deg å skille sak og person, Freddy, og hvisk det i øret på han/hun som har et nick som begynner på P, og som, når sant skal sies, var hovedgrunnen til at jeg ikke gikk inn på bloggen din mer.

    Jeg har blitt veldig mye sjikanert på VGB, ikke så mye de to siste årene, kanskje, men det som er så synd for dem som driver denne sporten mot meg er: Jeg bryr meg ikke om usaklig personsjikane. Det gjør meg ingenting personlig, men jeg kaster heller ikke bort tiden min med å kjekle med folk som ikke kan holde seg til saken. DET er jeg blitt for gammel til.

    MEN det finnes mennesker der ute som kan bli såret av personsjikane, som ikke har så sterk psyke som jeg har. Derfor bør man kanskje tenke seg om før man slenger rundt seg med spydigheter, ironi og personbeskrivelser hinsides en hver realitet, ikke sant?

    Jeg måtte forklare mormor hvorfor jeg ikke hadde svart henne.. Det er den eneste grunnen til den kommentaren du reagerer på.
    Hvorfor kan du ikke holde deg til den saken som diskuteres her og kutte ut dette personlige føleriet?

    Saken, israelernes terror av palestinerne, er sannelig alvorlig nok, om ikke vi skal begynne å kjekle som pubertetsyngel.

    Ønsker deg en fin kveld!

  60. Rosa Mondi juni 10, 2010 kl. 2:35 pm #

    Transportarbeiderne i Norge skal boikotte israelske skip på havnene i 14 dager.
    Fagforeningene går og viser veien for alle andre.
    Boikott nå!

    Regjeringen må trekke oljefondet ut av Israel!

    ———————————————-

    Hei Rosa

    Det har jeg faktisk ikke fått med meg.
    (Har blogget altfor lenge i kveld og ikke fulgt med i nyhetene.)
    Det er i såfall en god nyhet. 🙂

    Og vi burde ikke ha statlige investeringer i Israel nå.

  61. Rosa Mondi juni 10, 2010 kl. 2:39 pm #

    Freddy Stangnes

    Sånn er sannheten

    http://www.dagsavisen.no/meninger/article489391.ece

    ——————————————————————–

    En veldig god artikkel, og en korrekt virkelighetsbeskrivelse.
    Jeg håper at adressaten og mange flere leser det!

  62. Zohre juni 10, 2010 kl. 2:57 pm #

    Rosa Mondi

    Å boikotte Israel fordi Gaza trenger forstand så denne boikotten er den Israels takknemligheten vel, freden er truffet.

    takk
    zohre
    ————————————————————-

    Hva tenker du på, Zohre? Jeg skjønner ikke riktig?

  63. Rosa Mondi juni 10, 2010 kl. 3:09 pm #

    zohre

    Det er Israel som trenger forstand.Hvis ingen vil ha noe med dem å gjøre, lærer de seg fred, akkurat som de hvite i Sør-Afrika gjorde. Nå begynner VM i fotball der, men i apartheidtida kunne ikke Sør-Afrika delta i VM og OL. De lærte fred med de svarte, og israelerne må lære fred med palestinerne.

  64. Zohre juni 10, 2010 kl. 4:10 pm #

    Rosa Mondi

    Å sammenlikne Palestina som ønsker å ha Jerusalem med Sør-Afrika er denne forstanden som Israel er takknemlige over .

    Israel sitter fast og Iran er et kasteball pr. idag .

    Er Israel ennå mer glad ?

    takk
    zohre

  65. Zohre juni 10, 2010 kl. 4:21 pm #

    Gaza trenger Jerusalem ergo forstand

    takk
    zohre

  66. Zohre juni 10, 2010 kl. 7:40 pm #

    Israel bli glad da Iran få støtte så Israel bli sterk og fornøyd.

    Å støtte Iran for å berge Israel .

    takk
    zohre

  67. Zohre juni 10, 2010 kl. 7:49 pm #

    Kasteball for FNs sikkerhetsråd, mener du??
    _________

    Iran er et kasteball for USA , EU , Russland , Kina , Japan og nå Tyrkia , Brasil , Venezuela og etc siden rikdommen er i dette området men, Israel sitter fast og glad.

    takk
    zohre

  68. Hans juni 10, 2010 kl. 11:00 pm #

    OBL døde i desember 2001. På det siste videopptaket av ham fra begynnelsen av desember samme år så han meget syk. Siden har ingen sett ham eller hørt fra ham heller, så dette kan jo stemme. Dessuten har franske medier dekt dette dødsfallet. Det at han benektet å ha stått bak 9/11 var i såfall noe av det siste han sa offentlig til vesten. Jeg har kilder på dette, men vil ikke legge ut flere lenker av det kaliberet jeg la ut sist. Vel, man kan jo søke selv om man ønsker mer info. Og så var det dette med hvor riktige kildematerialet er osv. Det jeg er lei av på internett så mener man enten det ene eller så mener man det tvert motsatte. Dette gjelder desverre både media og privatpersoner. Men jeg må innrømme at det er en del hull i den offentlige versonen på 9/11, men så er vel en del «hemmeligstemplet» også da. Beklager, men jeg sitter litt fast i dette temaet jeg nå, men jeg vil si èn ting til. De antatte flygerne ble aldri funnet. Ikke engang han som angivelig skulle ha ført flyet som styrtet. Heller ikke ferdskriverne blir så mye nevnt. Så hvem det var som egentlig satt bak spakene har man ingen oversikt på. Ikke offentlig i alle fall. Vel, nå hadde de visst funnet passet til en av de antatte flygerne i G-zero, men hvor troverdig er det egentlig? De fant et pass som tilhørte en flyger som angivelig skulle ha styrte et fly inn i WTC. Om så var sant, så beviser det uansett ikke at flygeren faktisk var med i flyet. Og så var det dette mysteriet rundt WTC-7. Nei, jeg skulle skrive kun èn ting til. Får stoppe her:)

    Nasjonalsang, ja. Hvilken sjanger er det du mener måtte passe da?
    —————————————————

    Er hans død bekreftet?

    Dersom det er tilfellet, bortfaller jo grunnen for krigen i Afghanistan, for den opprinnelige begrunnelsen for krigen, var jo at OBL skulle finnesvog straffes.
    Hele bakgrunnen for Afghanistankrigen blir mer og mer merkelig og stadig vanskeligere å forsvare etisk.
    ———————–
    De antatte flygerne ble aldri funnet. Ikke engang han som angivelig skulle ha ført flyet som styrtet. Heller ikke ferdskriverne blir så mye nevnt. Så hvem det var som egentlig satt bak spakene har man ingen oversikt på. Ikke offentlig i alle fall.
    —————————

    Det er mange spørsmål her, og hvis det faktisk ikke var de antatte personene som var på flyene, åpner det dystre perspektiver. Uansett gjorde ikke CIA noen god jobb som ikke klarte å fange opp forberedelsene til en så omfattende terroroperasjon! Det er ufattelig og uforklarlig.

  69. Rosa Mondi juni 10, 2010 kl. 11:28 pm #

    Israel får ikke lov å trene med ubåter utenfor Norge mer. Det er ubåter de bruker for å blokkere Gaza. Myndighetene våkner!

  70. Rosa Mondi juni 10, 2010 kl. 11:36 pm #

    Zohre

    Hvis alle boikotter Israel såom Sør-Afrika ble. kan muslimer og jøder deler Jerusalem i fred med hverandre.

    Hans

    Hvis det er sant at Osamba bin Laden er død, da er amerikanerne noen løgnere og hyklere, for de sa at de skulle krige i Afghanistan for å finne ham. Men hvorfor kriger de der for å finne en mann som har vært død i ni år?
    Jeg tror det er mye som blir skjult for oss!

    Ja, det er mye underlig her.

  71. Zohre juni 10, 2010 kl. 11:42 pm #

    Rosa Mondi

    Jerusalem kan ikke deles sier den iranske myndigheten og den tilhøre Islam, så sjiamuslimer og sunnimuslier allerede er delt.

    takk
    zohre

  72. Zohre juni 10, 2010 kl. 11:49 pm #

    Israel får lov til å trene ubåtene utenfor Norge da Russland kommer å bestemme over Norge slik det er styringsprosessene

    takk
    zohre

  73. Rosa Mondi juni 10, 2010 kl. 11:59 pm #

    zohre

    Jødene må også få være i Jerusalem når Israel er blitt fredelig, for jødene tror at de fikk Jerusalem av Gud og bygget tempel der.
    Jødene og muslimene kan dele Jerusalem mellom seg. Jødene kommer ikke til å gå med på at de ikke får være i Jerusalem, og det er ikke så rart, for de er veldig glad i Jerusalem.

    Så hvis Jerusalem blir delt i to, da blir både jødene og muslimene fornøyde.

  74. Zohre juni 11, 2010 kl. 12:05 am #

    Rosa Mondi

    Iransk myndighet sier absolutt nei .

    Derfor den iranske revolusjonen skal fortsettes til Jerusalem uten jødene sier ayatollaen.

    takk
    zohre

  75. Rosa Mondi juni 11, 2010 kl. 12:27 am #

    Zohre

    Da blir det bare enda mer krig. Jødene og muslimene må dele likt, så kan alle bli fornøyde til slutt.

    Jødene må slutte med å fortrenge muslimene, men muslimene må være på sin halvpart. Det blir rettferdig. De må dele.

    Iran kan ikke bestemme over Jerusalem og Jerusalem kan ikke bestemme over Iran.

    ———————————
    Enig

  76. Hans juni 11, 2010 kl. 1:07 am #

    Zohre

    Ingen trenger å eie Jerusalem. Ingen kan eie Jerusalem. Ingen har eiet Jerusalem tidligere. Det er et hellig sted. Hellig for Muslimer, Jøder og Kristne. Vi har også den samme Gus. Den Gud du følger er den samme Gud som jeg følger. Det er Guds lære som er forskjellig. Det som gjør situasjonen vanskelig er at noen blander idelogi inn i religion. Religion har ingenting med eierskap å gjøre. Religion handler om å respektere, samhold og tilgivelse. Hva om vi Kristne kom og hevdet at vi var eierne av Jerusalem? Hvorfor er noen i andre religioner sinte på Kristne når vi ikke krever noe eierskap av Jerusalem. De fleste Muslimer ønsker fred (personlig), De fleste Jøder ønsker fred (personlig) og de fleste Kristne ønsker fred (personlig). Hvorfor er det ikke fred? Hvorfor lar vi noen få personer lede oss inn i ondskap og synd? Samtidig snakker de for Gud og velsigner syndene. Da er jeg ikke så sikker på om de er religiøse. De lyver, de stjeler, de dreper, de opptrer som guder, har ikke respekt for det levende, de er sjalu eller grådige og ønsker mer enn de har.

    Hva sier egentlig Gud?

    ——————————————–

    Enig med deg, Hans. Kristne har jo forlangt å eie Jerusalem og Jesu grav, og derfor opplevde verden flere hundre år med blodige korstog.
    Ja, hvorfor misbruker maktpersoner i de fleste religioner sin Gud for å få mer makt?
    De fleste deltar jo i krig med Gud på sin sine, med feltprester, with God on our side, Gott mit uns, osv….
    Religion og krig er en farlig blanding,

  77. Zohre juni 11, 2010 kl. 1:08 am #

    Rosa Mondi

    Den iranske myndigheten mener alvor at Jødene må ut av midtøsten .

    Mekka og Jerusalem tilhøre Islam.

    Muslimer skal bestemme over Mekka og Jerusalem etter
    Fatwa er en domsavsigelse i islam, utstedt av en ekspert på religiøs jus.

    takk
    zohre

    —————————————–

    Zohre

    Ja, både Mekka og Jerusalem er hellige steder for muslimer. Men Jerusalem er hellig både for muslimer og jøder. 🙂

  78. Zohre juni 11, 2010 kl. 1:10 am #

    Hans

    Det er Fatwa er en domsavsigelse i islam, utstedt av en ekspert på religiøs jus

    Så det er opptil ayatollaen.

    takk
    zohre

    ————————

    Jo, men kan en fatwa gjelde i et annet land?

  79. Hans juni 11, 2010 kl. 8:14 am #

    Zohre

    Jeg mener ledere generelt. Ikke en bestemt kultur, religion eller ledere. Det var ikke et angrep i mot en leder eller kultur. Det var tanker om ledere generelt. Du må følge dine lover. Vi må følge våre. Men hva med vår personlige overbevisning? Alle mennesker er i utgangspunktet like. Men det er bare en Gud. Hva sier Gud?

    ——————————

    Jeg er enig med deg, Hans. Det kan virke som om Gud «sier» det forskjellige religiøse ledere vil at han skal si.

  80. Hans juni 11, 2010 kl. 8:49 am #

    Zohre

    Alle har lover og regelsystem. Religion handler ikke om å eie. Det handler om å dele. Alt det mennesker legger til er ideologi. Er det ayatollaen som bestemmer hva Gud mener? Er det paven som bestemmer hva Gud mener, eller er det rabbineren? Paver/prester, ayatollaer og rabbinere er menneskeskapte posisjoner. Hva sier Gud? Er det glemt?

  81. Zohre juni 11, 2010 kl. 2:33 pm #

    Hans

    Religion handler ikke om å eie. Det handler om å dele.
    _____________

    Iransk myndighet mener uten Jødene først.

    takk

    ——————–

    Men du vet at Jerusalem ligger ikke i Iran, zohre.
    zohre

  82. Starlett juni 11, 2010 kl. 9:05 pm #

    Tusen takk for mange spennende kommentarer så langt, – kommentarer som jeg lover å besvare enkeltvis senere. 🙂

    Men akkurat nå i kveld har jeg dessverre ikke anledning til å blogge særlig mye lenger.

    Jeg vil likevel gripe fatt i det jeg ser er en diskusjon mellom Hans, Rosa og Zohre og helt kort si hva jeg tenker om det:

    Jerusalem er en hellig by for tre religioner, jødedom, kristendom og islam.
    Jeg tror at det er Jerusalems status som hellig by og Palestinas status som hellig land som i stor grad er skyld i områdets konflikter og i den krig og elendighet som har utspilt seg der, ikke bare de siste 60 år, men også tidligere, for eksempel i korstogtiden. Mye uhellig krig er ført og mye blod er blitt spilt i krangelen om hvem Jerusalem skal være hellig by for.

    Skal det bli en rettferdig og varig fred i området, er det helt nødvendig at de tre søskenbarnreligionene anerkjenner hverandres følelser for byen.

    Jeg kan ikke se noen fornuftig grunn til at ikke alle tre religionene kan få dyrke sin guddom der. Til syvende og sist er jo den jødiske Jahve, den kristne Gud og den muslimske Allah nøyaktig samme guden.

    @ Hans skriver i en meget god kommentar blant annet:

    —————————-

    Ingen trenger å eie Jerusalem. Ingen kan eie Jerusalem. Ingen har eiet Jerusalem tidligere. Det er et hellig sted. Hellig for Muslimer, Jøder og Kristne. Vi har også den samme Gud. Den Gud du følger er den samme Gud som jeg følger. Det er Guds lære som er forskjellig. Det som gjør situasjonen vanskelig er at noen blander idelogi inn i religion. Religion har ingenting med eierskap å gjøre. Religion handler om å respektere, samhold og tilgivelse.

    ————-

    Jeg er helt enig i denne betraktningen.

    Det må stilles krav BÅDE til jøder, kristne og muslimer om gjensidig respekt for hverandre.
    Teheran kan ikke nekte jøder å dyrke Jahve i jerusalem, og jøder kan ikke nekte muslimer å dyrke Allah der.

    Øst-Jerusalem må få tilhøre muslimene, og det sionistiske forsøk på etnisk rensing av Øst-Jerusalem må opphøre.

    Det ER plass til alle!
    Religionskriger er ingen god reklame for religionene.
    Toleranse for hverandre religiøse tilhørighet burde ikke være uoverkommelig.

  83. Zohre juni 11, 2010 kl. 9:28 pm #

    Idag igjen Iran ba om hjelp til Kina mot USA som egentlig det betyr Jerusalem siden Saudi-Arabia og USA er alliert.

    takk
    zohre

    ——————————————–

    jJeg ser jo at Iran er trengt i et hjørne, Zohre, og det er veldig synd. Men skal situasjonen forbedres, må regimet behandle opposisjonelle annerledes, og jeg tror de må være villige til å forhandle når det gjelder atomprogrammet,
    Jerusalem som ren muslimsk by er urealistisk.
    Håpet er en rettferdig fred og rettferdig fordeling av Jerusalem.

  84. Hans juni 12, 2010 kl. 9:37 am #

    zohre

    Jeg tror Palestinerne har bred støtte i verden. Med Iran er det vanskelig. Vi vet ikke hvilken intensjon Iran har med sitt atomprogram. Kina er ikke interessert i å få krig til Asia. Kina kan ikke støtte agresive holdninger. Det er det bare USA og Israel som gjør. Saudi-Arabia er kun interessert i å danse rundt mammon (dollar). Europa og Kina er ikke interessert i å støtte krig. Kun en fredelig løsning for alle. Derfor må Kina og Europa si til USA at vi ikke støtter situasjonen slik den er i dag. Det har verden gjort de site 2 ukene. USA er på riktig vei politisk, men verden må fortsette å presse USA til ballanse i konflikten. Mange mennesker i USA kjemper for å endre holdningene til det amerikanske folket. Amerikanerne har blitt hjernevaska av tabloide medier i mange år. De trenger tid.

    ——————————————-

    Jeg synes dette er en god analyse, Hans. Men bare en ting: I prinsippet er ikke Irans atomprogram verre enn andre lands atomprogram. For Iran ville det være kollektivt selvmord å bruke atomvåpen ot f.eks Israel, og det vet nok Teheran.

  85. Hans juni 12, 2010 kl. 10:01 am #

    zohre

    Rettelse

    Jeg tror Palestinerne har bred støtte i verden. Med Iran er det vanskelig. Vi vet ikke hvilken intensjon Iran har med sitt atomprogram. Kina er ikke interessert i å få krig til Asia. Kina kan ikke støtte aggressive holdninger. Det er det bare «USA» og Israel som gjør. Saudi-Arabia er kun interessert i å danse rundt mammon (dollar).

    Europa og Kina er ikke interessert i å støtte krig. Kun en fredelig løsning for alle. Derfor må Kina, Europa og verden si til USA at vi ikke støtter situasjonen slik den er i dag. Det har verden gjort de site 2 ukene(lengre i tankene). USA er på riktig vei politisk, men verden må fortsette å presse USA til ballanse i konflikten. Mange mennesker i USA kjemper for å endre holdningene til det amerikanske folket. Amerikanerne har blitt hjernevasket av tabloide og partiske (i favør Israel) medier i mange år. De trenger tid.

    Iran har vår forståelse. Men ikke støtte i aggressive holdninger.

    ———————


    Jeg er enig når det gjelder Palestina, Hans!
    Og i analysen av USAs rolle.
    USA er nøkkelmakten. Uten støtte fra USA kan Israel ikke fortsette sin brutale politikk som forårsaker palestinernes store nød og elendighet.
    For min del er jeg ikke redd Irans atomprogram, for Iran VET at det vil være selvmord å bruke atomvåpen mot en annen makt.
    Men samtidig ønsker jeg jo NEDRUSTNING og AVRUSTNING når det gjelder atomvåpen, så på den bakgrunn ønsker jeg ikke at enda flere land skal bli atom-makter.

    Likevel opplever jeg det som hyklerisk med sanksjoner mot Iran samtidig som man godtar både Israels apartheidregime OG Israels atomvåpen og trusler om å bruke dem.

    Jeg beklager sent svar. Har ikke vært på VGB på en tid nå Sliter med en senebetennelse i en skulder.

  86. Zohre juni 12, 2010 kl. 12:40 pm #

    Hans

    Irans intensjoner er å trekke Kina inn ved den persiske gulfen så

    USA og Israel forlate midtøsten og da alle muslimer er samlet under et parti altså Hizbollah ( Guds parti )

    Mekka og Jerusalem er frie.

    takk
    zohre
    ——————–

    Jeg tror en realistisk løsning vil være at Jerusalem blir delt, zohre.
    Det må være plass til både jøder og muslimer i Palestina.
    De svarte i Sør-Afrika har klart å tilgi de hvite apartheidpolitikerne og Sør-Afrika er nå et demokrati.
    Jeg håper at palestinerne kan klare å tilgi Israels forbrytelser, selv om jeg forstår at det er VELDIG vanskelig.
    Så lenge Israel fortsetter sin kriminalitet, kan de ikke tilgis, men når en ny tid inntreffer og Palestina blir delt rettferdig, DA er kanskje tiden for tilgivelse inne?
    For uten tilgivelse vil vi ikke få en fred som vil gavne alle.

  87. Hans juni 12, 2010 kl. 9:43 pm #

    zohre

    Da tenker Iran på samme måte som Israel. Da har ikke Iran rett til å klage på Israel. Da er de like. Det er rart om Kina støtter den tanken.

    —————

    Det er et godt poeng, Hans.

  88. Zohre juni 12, 2010 kl. 9:46 pm #

    Hans

    Hvis Kina skal hjelpe Iran da Iran må også hjelpe Kina.

    Iran må sende den iranske revolusjonsgarde til Kina for å slå ned på Uighurer , folkegruppe som bor hovedsakelig i den autonome regionen Xinjiang Uygur i det nordvestre Kina,

    http://no.wikipedia.org/wiki/Uighurer

    takk
    zohre

    ———————
    Jeg kjenner ikke mye til denne folkegruppen, Zohre, men de er jo muslimer. Hvorfor vil Iran slå ned på trosfeller?
    Har Uighurer noe å gjøre med urolighetene i Usbekistan og Kirgisistan?.

  89. Hans juni 13, 2010 kl. 12:40 am #

    zohre

    Ødelegge en minoritet? Som Israel?

    Kina klarer den jobben med Uighurer alene. Hvis de ønsket det.

    Elendig avtale for Kina!?

    ——————–

    Ja, jeg reagerte også på dette. Men jeg kan ikke tro at det blir en realitet, og jeg håper at Kina lar minoritetene være i fred.

  90. Hans juni 13, 2010 kl. 12:41 am #

    zohre

    Ødelegge en minoritet? Det ligner på Israel.

    Kina klarer den jobben med Uighurer alene. Hvis de hadde ønsket det.

    Elendig avtale for Kina!?

  91. Zohre juni 13, 2010 kl. 12:56 am #

    Hans

    Israel sier Iran er i krig med eget land så sjiamuslimer mot sjiamuslimer.

    Uighurer er sunnimuslimer og Iran er et sjiamuslim land så hvis Kina slå ned på Uighurerne vel, Iran fordømmer ikke.

    Israel da sitter trygt.

    takk
    zohre

    ————————

    Men er det noe som tyder på at Kina vil slå ned på denne minoriteten?
    Kampen mot sionismen må vel være viktigere enn å kneble en minoritet i Kina, Zohre?
    Har Uighurerne gjort noe klanderverdig som skader Iran?
    Jeg spør fordi jeg ikke kjenner til dette.
    (Jeg er lei meg for sene svar, men pga en betennelse i skulderen har jeg ikke vært i stand til å bruke PC-tastauret så mye i det siste.)

  92. Hans juni 13, 2010 kl. 10:28 am #

    zohre

    Iran er ikke i noe fare. Frykter de Uighurer og israelske sionister?
    Blir det krig i Iran er det fordi Iran starter krigen.

    ————————

    Jeg tror ikke Iran har noe å frykte fra Uighurer.
    Derimot KAN det tenkes at de militante israelske sionistene går til uprovosert angrep på Iran.
    Vi må jo håpe at det ikke skjer, men jeg stoler ikke på israelerne lenger.
    De har for mye uskyldig blod på hendene.

  93. Zohre juni 13, 2010 kl. 1:09 pm #

    Hans

    Iran frykter sunnimuslimer enn Israel fordi Saudi-Arabia vil la Israel fly over til Iran og Libanon som er talsmann for den arabiske liga vil de ikke støtte Iran .

    Iran hjelper ikke Uighurer som er de sunnimuslimer i Kina så Saudi-Arabia mener Iran tilbe Kina enn Mekka.

    Israel , Saudi Arabia , USA , Kina , EU , Russland , Japan er mot

    Iran fordi ?

    takk
    zohre

    —————————————————–
    Jeg kan ikke tro at Saudi-Arabia vil støtte Israel i en eventuell krig mot Iran selv om SA består av sunnier.
    Men jeg skjønner at iranere føler seg ensomme nå.
    Likevel tror jeg ikke Russland, EU, Kina eller Japan vil gå til krig mot Iran.
    Men det er hyklerisk og urettferdig å utsette Iran for sanksjoner for noe de fremdeles ikke har gjort, mens Israel får lov å ture frem med sin destruktive politikk og sitt kriminelle og folkerettstidige apartheidregime uten at verden reagerer med sterke sanksjoner mot sionismen.
    Israel skulle ha vært boikottet for lenge siden!

  94. Hans juni 13, 2010 kl. 2:54 pm #

    zohre

    Ingen er mot selve Iran og befolkningen. En sak er valget for ett år siden. Men valget er ikke hovedgrunn. Hovedgrunnen er Irans atomprogram. Iranske myndigheter vil ikke snakke fornuft med verden. Da er ikke samarbeid aktuelt.

    Som Israel, lever Iran i en politisk fundamentalsk boble. Værden vil samatbeide med alle mulige land. Iran vil ikke samarbeide. Iran ønsker å bestemme alt selv. Være totalitær. Ingen kan samarbeide med Iran da.

    Nå er det sanksjoner mot Iran, sanksjoner som vil eskalere. Dette fordi Iran nekter å snu med sitt atomprogram. Ellers har verden lite mot Iran. Bortsett fra brudd på menneskerettigheter internt i Iran. Det er et annet tema.

    ———————————————–

    Ja, det er jo atomprogrammet som er problemet.
    Men spørsmålet er: Er sanksjoner mot Iran mot et atomprogram som skal brukes til_ fredelig_ energifremstilling etisk og politisk riktig, når man ikke boikotter Israel som både HAR atomvåpen og som har uttrykt vilje til å bruke dem? Og som dessuten fører en forkastelig apartheidpolitikk og har ført brutale angrepskriger både i Libanon og i Gaza?

    Jeg opplever en dobbeltmoral fra omverden her.

  95. Zohre juni 13, 2010 kl. 3:12 pm #

    Hans

    Det var Israel som skulle allikevel Iran skal.

    Iran er et kasteball fordi brudd på menneskerettigheten så for å stoppe Israel da det er Iran som må stoppes .

    takk
    zohre

    ———————————

    Ja, Zohre, jeg ser også urettferdigheten og urimeligheten her.

    Men er litt usikker på hva du mener, for hvorfor skal Iran ofres for å få Israel til å legge om kursen og for å sørge for levelige forhold for palestinerne?
    DET skjønner jeg ikke.
    Iran har ingen skyld for Israels forbrytelser.

  96. Hans juni 13, 2010 kl. 3:18 pm #

    zohre

    Jeg snakker om Kina og vesten. Jeg kan ikke snakke for sunnimuslimer. Men jeg kan anta. Da antar jeg at sunnimuslimer tenker det samme som Kina og vesten (USA og EU)

    Det er lederne i Iran som lager misnøye i verden. Det er den fundamentale muslimske befolkningen som lager misnøye i verden. Ikke folket. Det er fundamentalistiske sionister i Iran som lager misnøye i verden. Det er fundamentalistiske kristne som skaper misnøye i verden.

    Det er viktig å ikke la seg smitte av disse. De er redde for hverandre, og skaper derfor frykt som eskalerer i egne miljø. Det er frykt som skaper fundamentalisme. Derfor må verdenssamfunnet gjøre noe med denne frykten. Da er det dialog som må til. Ikke krig som skaper mer frykt. Derfor har USA feilet. Israel har feilet. Europa har vært med USA (NATO) og har derfor feilet. Befolkningen i Europa vil ikke være mer med på å feile. Jo, noen tror fortsatt det er rigtig. Men det er fundamentalister. De er redde. I er redde for at for eksempel Iran skal sende en atombombe i hodet på dem.

    ——————————————-

    Jeg er enig i at fundamentalister, både kristne, muslimske og jødiske, skaper problemer, og at sionismen, både den jødisksekulære og kristensionismen, skaper krig, frykt og urett.
    Men IRAN har ikke gått til angrep på andre land.
    De har indre problemer med menneskerettighetsbrudd, men det er en annen sak.
    Sjansen for at Iran skal bruke en atombombe, (som de ikke har), er mikroskopisk.
    Derimot finnes det andre land som kan tenkes å bruke atomvåpen.

    Du skriver:
    ———————————-
    Da er det dialog som må til. Ikke krig som skaper mer frykt. Derfor har USA feilet. Israel har feilet. Europa har vært med USA (NATO) og har derfor feilet. Befolkningen i Europa vil ikke være mer med på å feile
    —————

    Det er jeg enig med deg i.
    Og USA har en nøkkelrolle.
    For uten økonomisk og militær bistand fra USA, kan ikke Israel fortsette sine voldelige maktovergrep.

  97. Hans juni 13, 2010 kl. 3:23 pm #

    zohre

    «Det er lederne i Iran som lager misnøye i verden.»

    Jeg mente ikke at Iran skaper all misnøye i verden. Det ble feil kontekst. Jeg uttalte meg kun i Iransk perspektiv 😉

    ———————————-
    Ja, da blir vi mer enige. 🙂

  98. Hans juni 13, 2010 kl. 3:25 pm #

    zohre

    Her ble det en del feil:

    «Det er fundamentalistiske sionister i Iran som lager misnøye i verden.»

    Rettelse:
    Det er fundamentalistiske sionister i Israel som lager misnøye i verden.

    ———————————-
    Jeg skjønte det, Hans. 🙂

  99. Zohre juni 13, 2010 kl. 3:28 pm #

    Hans

    At EU , Kina mot USA ?

    NATO uten USA og med EU , Kina , Russland

    USA og Israel

    Muslimene ?

    Japan ?

    Så det bli masseimmigrasjon til USA igjen.
    —————————————

    Jeg skjønner ikke, zohre….?
    takk
    zohre

  100. Hans juni 13, 2010 kl. 3:41 pm #

    zohre

    **************************************************************************
    @zohre skrev
    «Israel sier Iran er i krig med eget land så sjiamuslimer mot sjiamuslimer.

    Uighurer er sunnimuslimer og Iran er et sjiamuslim land så hvis Kina slå ned på Uighurerne vel, Iran fordømmer ikke.

    Israel da sitter trygt.»

    **********************************************************************
    Jeg forsto ikke dette i sin helhet 😉

    Kan du sende den engelske oversettelsen?

  101. Zohre juni 13, 2010 kl. 3:46 pm #

    Hans

    Å forstå helheten det krever ingen språk hvis da skrev jeg mye feil norsk

    takk
    zohre
    ———————-

    Jeg forsto språket, zohre. Synes du skriver gost norsk 🙂
    Men jeg tror ikke at en kinesisk sunniminoritet er viktigere for Iran enn sionismen i Israel.
    HVIS det likevel skulle være det, skjønner jeg ikke grunnen til det.

  102. Hans juni 13, 2010 kl. 3:55 pm #

    EU vil ikke krige. Ikke mot USA. Ikke mot Iran. Ikke mot Israel. Krig er feil. EU vil ha dialog.

    Hvis Iran lager atomvåpen. Da tvinger Iran Europa til å være i NATO. Sammen med USA.

    Hvis Iran ikke lager atomvåpen. Iran er i fred. EU kan prioritere å tvinge fram en dialog mellom Israel/USA og palestinerne.

    Iran har alt å tape på sitt atomprogram.

    ——————————
    Ja, det ser ut til at Iran har alt å tape på atomprogrammet.
    Men Iran synes vel at de selv må kunne bestemme over sin egen energipolitikk.

    Det er mange land som bruker atomkraftverk.
    Vårt naboland, söta bror, har atomkraftverk, men vi boikotter jo ikke Sverige av den grunn, og ikke frykter vi svensk atombombeangrep.
    Vi frykter ikke russisk atombombeangrep heller.
    HVILKEN global psykologi er det som får folk til å tro at et iransk atomprogram er farligere enn andre lands atomprogram?
    DET er i seg selv et interessant spørsmål.
    Kan svaret ligge i den spente situasjonen mellom Iran og USA som har vart helt siden sjahens fall og gisseldramaet i Teheran?

    http://no.wikipedia.org/wiki/Gisselkrisen_i_Iran

    Jeg tror at mye av dagens psykotiske angst for Iran kan forklares ut fra gisseldramaet i 1979. De som sto bak dramaet, gjorde sitt land en fryktelig bjørnetjeneste.

  103. Hans juni 13, 2010 kl. 3:56 pm #

    zohre

    Er du i Norge?

  104. Zohre juni 13, 2010 kl. 3:59 pm #

    Hans

    …Hvis Iran lager atomvåpen. Da tvinger Iran Europa til å være i NATO. Sammen med USA…

    ____________

    Er det Iran som styrer NATO ? Altså sjiaislam og ikke sunniislam ?

    Israel sitter fast og Iran styrer NATO ?

    takk
    zohre

    ——————————————
    Nei, Iran styrer ikke NATO, men NATO følger med på hva Iran foretar seg.
    Jeg tror at frykten som mange har for Iran, bunner i gisseldramaet i Teheran i 1979.

    Det er synd. Iran har jo ikke ført angrepskrig mot noe land i de siste tiår. Krigen mot Irak var en forsvarskrig.

  105. Hans juni 13, 2010 kl. 4:02 pm #

    zohre

    Nei, du skrev sikkert alt riktig.

    Jeg forsto ikke hvorfor Israel sitter trygt hvis Kina slo ned på sunnimuslimer.

    Hvem tror på det Israel sier? De sier så mye rart 😉

    Jeg tror ikke det er problemet til Iranske myndigheter.

    ———————————–

    Enig med deg. 🙂

  106. Zohre juni 13, 2010 kl. 4:07 pm #

    Hans

    …Jeg forsto ikke hvorfor Israel sitter trygt hvis Kina slo ned på sunnimuslimer…

    ____________

    Sunnimuslimer har Mekka , olje og de ønsker å ha Jerusalem i tillegg.

    takk
    zohre

    ————————–

    Ja, men jeg tror at det eneste som kan gi varig fred er at Jerusalem blir delt mellom jøder og muslimer, både sjiaer og sunnier.

    I ettertid kan man se at det ikke var klokt av FN å stjele land fra palestinerne og lage en jødisk stat inne i Palestina, men når dette er gjort, må vi forholde oss til det, og arbeide for å få tilbake grensene fra 1948.
    For en fredelig og rettferdig tostatsløsning.

    Grensene slik de NÅ er, er uakseptable.
    Det er uakseptabelt at Israel bare tar seg til rette, stjeler og myrder etter eget forgodtbefinnende og uten at de får globale sanksjoner mot seg.

  107. Zohre juni 13, 2010 kl. 5:42 pm #

    Men du vet at Jerusalem ligger ikke i Iran, zohre.
    ___________

    Starlett Hei

    Men, Iran har perspektiv

    takk
    zohre

    ——————————————

    Ja, men jeg mener likevel at Iran ikke har krav på Palestina. Men muslimer, både sjia og sunni, må kunne dra på pilgrimsferd til Jerusalem uten risiko for liv og helse.

  108. Hans juni 13, 2010 kl. 6:19 pm #

    Zohre

    …Er det Iran som styrer NATO ? Altså sjiaislam og ikke sunniislam ?

    Israel sitter fast og Iran styrer NATO ?

    ______________________________________________

    Nei, ikke i utgangspunktet 🙂 Men det har stor betydning hvilket trekk Iran tar. Ikke bare Iran, men nå diskuterer vi Iran sin possisjon.

    Det at jeg tror EU lager sitt eget militært sammarbeid er noe jeg tror ut fra tidligere samtaler om temaet. Før eller senere tror jeg det vil skje, men det er ingen garanti for dette. Men jeg tviler på at Europa blir med på nye kriger i USAs regi. USA har brukt opp tabbekvoten.

    Ellers må jeg studere mer om sunni og sjiamuslimer. Jeg innrømmer at jeg ikke er så stødig på dette temaet. Husk, jeg svarer generelt ut i fra hvordan jeg tolker verden. Derfor er det også interessant og lærerikt å diskutere med deg.

    —————————-

    Jeg er enig. Tror ikke europeiske land har mye lyst til å krige som leiesoldater for USA. Signalene på feilvurdering i Afghaniststan blir stadig tydeligere, krigen skulle aldri ha vært startet, – og Irak-krigen var jo galskap!

  109. Zohre juni 13, 2010 kl. 6:28 pm #

    Hans

    EU uten USA er en fiasko.

    Hvis noen støtter EU det er pga. union ( USA , EU ) og ellers det er en farvel til en union.

    takk
    zohre
    ———————————
    USA er jo ikke med i EU, zohre, og jeg tror at EU kan utvikle seg til et viktig alternativ og korrektiv til USA.
    Det vil være bra om Europa kunne frigjøre seg mer fra USA, og heller innta en brobygger-rolle mellom USA og Asia.

  110. Zohre juni 13, 2010 kl. 6:51 pm #

    Hans

    EU :

    E = Europa
    U = USA

    …børsa peika mot

    takk
    zohre

    ———————————–

    EU er den europeiske union, og den bør operere mer uavhengig av USA, så blir det færre børser og mer dialog, håper jeg.

  111. Hans juni 13, 2010 kl. 8:59 pm #

    Zohre

    EU = Europaunionen.
    USA = United States of America

    To helt forskjellige unioner.

    Jeg tror et militært EU-sammarbeid hadde vært prevantivt nok.
    Hvem ville ønske å true europa og hvorfor?

    ————————————————————-
    Jeg tror også et militært europeisk samarbeid, uavhengig av USAs påfunn, hadde vært bra, bra for Europa, Asia og verdensfreden.

  112. Zohre juni 13, 2010 kl. 9:09 pm #

    Hans

    NO : det er en mening med EU og det er USA.

    Ingen true EU men, EU er et fakta for USA , Russland og Kina .

    Disse kommer å ha utbyttene og EU er forvirra inntil videre

    takk
    zohre

    ——————————–

    Ja, EU er forrvirra inntil videre, – men vi må håpe at unionen blir sterkere og tydeligere i politikken etter hvert.

  113. Zohre juni 13, 2010 kl. 9:23 pm #

    Hans

    Det var en diskusjon at EU ( Tyskland ) som hjalp Saddam Hussein med kjemikal ? Hitleren altså.

    takk
    zohre
    ——————————————————————————-

    Det var mange som forsynte Saddam med kjemiske og bakteriologiske våpen, og særlig mye hjelp fikk han av USA, men også fra Russland og andre land. Så de våpnene som drepte kurdere og iranere, stammet i stor grad fra Vesten. Dessverre.

  114. Hans juni 13, 2010 kl. 11:19 pm #

    zohre

    Det finnes mange konspirasjonsteorier;)

    Tror ikke det er så sundt å tenke at den ene eller den andre er ute etter europa. Vi får ta det hvis det kommer.

    —————————————————

    Ja, Europa er nok relativt trygt, militært sett.

  115. Zohre juni 13, 2010 kl. 11:23 pm #

    Hans

    Det er EU som er etter andre siden andre verdenskrig.

    takk
    zohre

    ———————————————————

    EU ble jo opprettet som et middel til å bevare fred i Europa, fred mellom stater som tidligere har kriget mot hverandre, f.eks fred mellom Tyskland og Frankrike.

  116. Zohre juni 13, 2010 kl. 11:35 pm #

    Hans

    OK.

    Israel sitter trygt og Det finnes mange konspirasjonsteorier;)

    takk
    zohre
    —————————————————————–

    Ja,foreløpig ser det ut som at Israel kan gjøre hva de vil uten at det får konsekvenser for dem, og sånn KAN det ikke fortsette stort lenger!

  117. Hans juni 14, 2010 kl. 1:10 am #

    zohre

    Ser en ironisk undertone her:)

    Du kjenner nok Midtøsten og araberlandene bedre enn meg, så jeg heiser hvitt flagg allerede her;)

    Ønsker deg i alle fall alt godt.

  118. Zohre juni 14, 2010 kl. 2:28 pm #

    Hans

    I like måte , snakkes

    takk
    zohre

  119. Hans juni 20, 2010 kl. 11:48 pm #

    @Starlett

    Jeg er helt enig i at Irans atomprogram ikke er noe værre enn andre lands atomprogram. Poenget mitt var bare at det ville ha stor betydning for Irans framtid internasjonalt.

    —————————————-

    Da ser vi likt på dette, Hans. 🙂

  120. Zohre juni 24, 2010 kl. 6:19 pm #

    Hei Starlett

    Jeg ønsker deg god bedring.

    For muslimene i Palestina som Iran ber hjelp til Kina vel, allerede muslimene i Kina altså Uighurer er et Palestina .

    Om Iran foretrekker Kina enn Israel og USA så det er hverken heller.

    takk
    zohre

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere liker dette: