Ja, ich liebe Deutschland! Und ich liebe auch die wunderbare deutschen
Mannschaft! In dieser Mannschaft zeigt sich erst der Meister dieses Jahres! 🙂
Deutschland über alles,
Über alles in der Welt,
Wenn es stets zu Schutz und Trutze
Brüderlich zusammenhält,
Von der Maas bis an die Memel,
Von der Etsch bis an den Belt –
Deutschland, Deutschland über alles,
Über alles in der Welt.
2. Deutsche Frauen, deutsche Treue,
Deutscher Wein und deutscher Sang
Sollen in der Welt behalten
Ihren alten schönen Klang,
Uns zu edler Tat begeistern
Unser ganzes Leben lang.
Deutsche Frauen, deutsche Treue,
Deutscher Wein und deutscher Sang.
Einigkeit und Recht und Freiheit
Für das deutsche Vaterland!
Danach laßt uns alle streben
Brüderlich mit Herz und Hand!
Einigkeit und Recht und Freiheit
Sind des Glückes Unterpfand.
Blüh’ im Glanze dieses Glückes,
Blühe, deutsches Vaterland.
Deutschland, Deutschland über alles,
Und im Unglück nun erst recht.
Nur im Unglück kann die Liebe
Zeigen, ob sie stark und echt.
Und so soll es weiterklingen
Von Geschlechte zu Geschlecht:
Deutschland, Deutschland über alles,
Und im Unglück nun erst recht.
Ich bin ein NO EU
takk
zohre
Guten Abend, Zohre.
Deutschland ist ein wunderschöner Land. 🙂
Nå kan jeg angre at jeg ikke satset mer på tysken i videregående.
Men ha en flott kveld og ei fin helg til deg.
God kveld Starlett
Arier er Det tredje rike
takk
zohre
Jeg elsker Tyskland og føler meg på hjemmebane i dette vakre og mangfoldige landet, og i kveld er det ekstra stas når trollmannen Bastian Schweinsteiger, Müller. Klose og alle de andre kjekke guttene med Löv i spissen utklasset de argentinske overvurderte stjernene og storspilte i kvartfinalen.
Flott helg til deg også, rajobr. 🙂
Håper videoen kom inn i innlegget.
Zohre
Heldigvis har Tyskland tatt et kraftig oppgjør med nazismen og fasisme. Moderne tyskere er aktive anti-nazister.
Og på det tyske landslaget er det spillere med mange forskjellige hudfarger og forskjellige religioner, også islam. Det er veldig bra!
Japp og da USA som er forbildet for Tyskland og de skal fortsette å vinne .
takk
zohre
Ja, litt som USA på sitt beste. Tyskland har de gode sidene ved USA, men ikke de dårlige. Ja, de skal fortsette. Regnbuelaget til Tyskland. Og uansett så hr de allerede vist at når man står sammen som et lag og spiller for hverandre, da kommer man langt og slår overbetalte og overvurderte stjerner fra England, Brasil og Argentina.
Men Spania er også veldig gode.
Hvis noen skal klare å slå Tyskland, blir det Spania.
Eller Nederland.
Nederland er også et festlig lag som jeg er glad i.
Det blir morsomt å følge med på. 🙂
Tyskland kan vinne over USA med de gode sidene og de onde kan bare tape .
Nederland ?
takk
zohre
——————————————–
Nederland er også et supert land som jeg kjenner godt. Jeg snakker nederlandsk nesten like godt som norsk. Det er mitt andre morsmål, mijn tweede moedertaal, og når jeg er i Belgia og Nederland, tenker og drømmer jeg på nederlandsk.
Fotballinteressen min har nok noe med mine år i nederlandsktalende og tysktalende land å gjøre, så til VM er ferdig, er jeg i VM-modus. 🙂
Og i dag kom Tour de France-sirkuset til Brussel!
Fra Rotterdam.
Julaften, nyttår og 17. mai på en gang, for nederlenderne JUBLER over semifinaleplassen og over at touren begynte i Holland i år.
Vi satser på de gode sidene!:)
Vi har i grunnen ikke vært noe plaget med tyskere her ute på Fyrtårnet. Vi måtte kaste ut noen kranglevorne skrikhalser i 1942, etter det så vi ikke noe til sorten før dette rorbuhysteriet tok av for noen få år siden. Nå har vi et snes eller så i naustene nedi fjæra. Det er noe usikkert akkurat hvor mange det er av dem, tyskere er som kjent fullstendig gale straks de ser en båt. Det drukner unna litt etterhvert.
——————————–
Rorbuer hos dere i nærheten av Fyrtårnet?
En TILSNIKELSE!
Rorbuer er et NORDNORSK fenomen.
Lofotfisket foregikk da ikke utenfor Ålesund?
Og så: Nazismen, i all sin gru, er noe tyskerne har tatt et oppgjør med.
Vi kan ikke nå, i 2010, klandre tyskere i vår generasjon for ugjerninger nazistene gjorde.
Hvor mange slektsledd skal tyske mennesker sone for fedrenes synder?
Jeg har så mange gode, varmhjertete tyske venner, og de er så annerledes enn det sjablonmessige bildet mange har av «Tyskerne».
Tyskere er minst like innbyrdes forskjellig som folk i andre europeiske land.
Og vanlige tyskere under krigen, alle de som led under nazismen, fikk selv merke krigens redsler, usikkkerhetvog gru på kroppen, og de fikk oppleve at mange av byene deres lå i grus da Hitler kapitulerte. Dresden, Berlin, Hamburg, mange tragedier med utspring i en vanvittig ideologi.
Men dagens tyskere er uskyldige, og det må vi nå ta inn over oss og forstå.
Det må være lov for tyskere å elske sitt vakre land og sitt fotball-lag.
Jeg trives veldig godt i Tyskland, og føler meg hjemme i dette mangslugne landet som har så mye å by på.
Strålende kamp for dem i dag, selv om jeg ikke liker den sangen du skriver her. Spesielt første vers, minner meg om krigen, selv om jeg ikke levde. Jeg heier også på Tyskland nå i fotballsammenheng, og jeg dømmer ingen tyskere for krigen men det var søren meg mange som fikk det vondt eller døde pga den vesle manipulerende mannen med barten…
@ Tuttilutt
Ja, nazismen var grufull, og forbrytelesene mot menneskehetene i nazismens navn ubeskrivelige.
Det forrige innlegget mitt, fra Dunquerke, omhandler en av de viktigste redningsaksjonene fra nazismen.
http://8978.vgb.no/2010/06/04/mirakelet-i-dunquerke-70-ar-etter-med-foto/
Jeg skjønner betenkelighetene dine overfor det første verset, og jeg kjenner også på dobbeltheten i teksten.
Men om vi tenker på teksten slik vi tolker den i DAG, synges det at tyske mennesker elsker sitt eget land høyere enn andre land, og forstått SLIK synes jeg teksten blir menneskelig og forståelig.
Vår nasjonalsang er også temmelig kraftnasjonalistisk.
Egentlig MER nasjonalistisk enn Deutshland über alles.
http://8978.vgb.no/2010/05/17/pa-tide-med-ny-vakker-og-forstaelig-nasjonalsang
Men dette verset er vakkert, synes jeg:
Einigkeit und Recht und Freiheit
Für das deutsche Vaterland!
Danach laßt uns alle streben
Brüderlich mit Herz und Hand!
Einigkeit und Recht und Freiheit
Sind des Glückes Unterpfand.
Blüh’ im Glanze dieses Glückes,
Blühe, deutsches Vaterland.
Enighet og rett og frihet
Broderskap både med hjerte og i handling
Ønsket om at et kjært fedreland skal blomstre.
Jeg synes at dagens flerkulturelle, inkluderende tyske befolkning som HAR tatt et kraftig oppgjør med sin nazistiske fortid, nå skal slippe å lide for synder som mange av forfedrene, (men slett ikke alle, for det var stor motstand mot nazismen) gjorde i årene 1993-1845.
La ikke fortiden skygge for DAGENS generasjon.
Og heia Tyskland, heia Ösel, Klose, Schweinsteiger, Neuer og alle de andre flotte tyske spillerene som har gjort en strålende turnering!
Ich habe einmal in Deutschland gewesen. Es war in Düsseldorf.
Es war nicht, wo ich Deutsch gelernt. Es war auf google…. hehehe
Für das Internet Gott danken… sukk*…. Was würden wir ohne ihn tun?
Aber keine Antwort in Deutsch als…. wenn ich Probleme bekommen 😉
… aber ich konnte es auch immer Google.
*Lachen*
Man kan elske Tyskland fordi det er så vakkert der.
Men man kan ikke elske Tyskland for deres historie.
Dypt innvolvert i 2 verdenskriger er en skam for dette vakre landet (sa flere av de allierte da de endelig krysset grensene under WW2). Et historisk skamplett!
1. http://no.wikipedia.org/wiki/Tysklands_historie_(1918%E2%80%931933)
2. http://no.wikipedia.org/wiki/Tysklands_historie_(1933%E2%80%931945)
For ikke å snakke om deres mange indre politiske stridigheter, som og førte de på ville veier i 2 verdenskriger, men og til en indre krig.
http://no.wikipedia.org/wiki/Berlinmuren
Hva er det med Tyskland, spør jeg meg selv når jeg nå i ettertid vet litt (vet absolutt ikke mye) om hva dette landet har forårsaket.
———————————————–
Jeg er jo helt enig med deg i dette, Viljen.
Weimar-republikken var jo et tappert forsøk, men det lyktes ikke, og mye av bakgrunnen for Das dritte Reich må forstås i lys av første verdenskrig, fredsbetingelsene og Weimarkrepublikkens sammenbrudd.
Under første verdenskrig var imidlertid ikke Tyskland en så åpenbar syndebukk som under andre verdenskrig.
Det var jo heller ikke Tyskland som utløste første verdenskrig.
Det var mange faktorer som utløste denne blodige krigen og mange som bidro til blodbadet.
http://no.wikipedia.org/wiki/Første_verdenskrig
Øst-Tyskland og Berlinmuren var naturligvis tragisk, men DET kan man ikke direkte skylde Tyskland for, ettersom det var et resultat av den kalde krigen mellom Sovjetunionen og NATO, og husk at Øst-Tyskland i utgangspunktet ikke frivillig skilte lag med Vest-Tyskland, for Tyskland ble delt i soner etter kapitulasjonen i 1945, der de allierte delte landet mellom seg, og en del av landet tilfalt Sovjets overformynderi og ble derfor en kommunisktisk stelittstat til Sovjet.
De som har lidd mest på grunn av denne delingen, er jo tyskerne selv.
Heldigvis er dette nå historie, og Tyskland hører nå til de mest velfungerende demokratier i verden.
Dagens Tyskland er et land å bli glad i. 🙂
@ Viljen
Du sprichst ja WuNDERBAR Google-Deutsch!
Ich gratuliere Dir und Google. 🙂
Hahaha…. Tausend Millionen Dank! Ich erwähne es beim nächsten Mal Google ;))
Jeg tror vi får Tyskland og Nederland i finalen, men det er nå to kamper til før vi vet hvem som ender opp der. Jeg håper Nederland vinner, for jeg liker måten de spiller på. Uforutsigbart og fargerikt… sett i europeisk målestokk. De er litt utypisk. :O)
Jepp.
Jeg håper også på Nederland og Tyskland. Var virkelig glad for at de avanserte, så fortjent, så fortjent, selv om jeg har medlidenhet med Maradona og Argentina.
Jeg holder med begge lagene. 🙂
Og jeg er enig i beskrivelsen av Nederland. Schneijder og Robben er fantastiske spillere.
Og jeg, som faktisk tenker på nederlandsk når jeg er i nederlandsktalende områder, føler en veldig sterk tilknytning til landet, folket og kulturen, og er jo veldig glad i nederlendernes spillestil.
Men Tyskland var fantatisk i kampen mot Argentina. Det var tyskerne som spilte «sambafotball».
Bastian Schweinsteiger er fantastisk god, helt ubegripelig, helt RÅ, både offensivt og defensivt, turneringens STORE spiller. Jeg er så imponert!
Likevel: På papiret har Spania verdens beste lag, så hvis spillerne fra Spania får ut potensialet sitt, kan det bli finale mellom Spania og Nederland.
Det vil sikkert også bli spennende og flott.
Men Tyskland mot Nederland er drømmefinalen. 🙂
Googletysk er kult.
A friend of mine = ein freund die grube
Jeg skal holde meg til norsk. Jeg leser og snakker tysk, men skriftlig er den hjelpeløst dårlig.
På slutten av sekstitallet reiste jeg endel rundt i Tyskland en lang sommerferie. Tyskere, særlig i sør, fikk jeg veldig sans for, og jeg ble værende i Køln i mange uker og var med på å skrape Kølnerdomen.
Senere, i München, fikk jeg et helt annet inntrykk. Der var det stress og ordnung muss sein, og turister ble sett på som hår i suppa i en by som hadde søkt om sommer-OL 1972.
Jeg er glad for tyskundervisningen jeg fikk på skolen.
Jeg syns det er synd at man nå ikke lenger har tysk som obligatorisk fag, for å forstå et lands kultur har mye med å forstå språket å gjøre, og Tyskland er en viktig del av den europeiske kulturen.
Hei Xiste
Så morsomt å lese at du har deltatt på å skrape Kölnerdomen! 🙂
I Köln er jeg godt kjent, og Kölnerdomen er virkelig flott..
Inntrykket du fikk i München hadde kanskje noe å gjøre med stresset før OL?
Tyskland er jo veldig sammensatt og mangfoldig, og det er stor forskjell på dorfer, småbyer og de største byene og store forskjeller fra landsdel til landsdel.
Og Tyskland har jo også forandret seg på mange måter de siste tiårene.
Du skriver:
——————-
Jeg syns det er synd at man nå ikke lenger har tysk som obligatorisk fag, for å forstå et lands kultur har mye med å forstå språket å gjøre, og Tyskland er en viktig del av den europeiske kulturen.
———–
Det er jeg helt enig med deg i!
Språket er en del av kulturforståelsen og jeg synes at den ensidige vekten på engelsk er med på å forflate kulturen.
Og ikke bare Tyskland, men hele det tysktalende området, er en del av den europeiske kultur,
Når jeg snakker tysk, er det med en tilnærmet Kärnten-dialekt, men jeg skriver jo Hochdeutsch.
Men det er nederlandsk som er mitt «morsmål nummer to», mitt hjertespråk.
Et nærliggende eksempel på hvor viktig språket er for kulturforståelse, er jo situasjonen i Belgia, et land jeg har bodd i gjennom flere år. Der har man tre forskjellige offisielle språk.fransk, nederlandsk og tysk. I tillegg bør man snakke engelsk siden Brussel er en internasjonal hovedstad.
Hvis man ikke behersker både fransk og nederlandsk, går det ut over forståelsen av den andre folkegruppen. Dette er blitt et svært stort problem i Belgia nå.
Faktisk risikerer Belgia å bli delt i to. Det håper jeg aldri skjer! Men det flamske separatistpartiet haadde stor vekst i valget som fant sted i juni. På grunn av språkproblemer og dårlig gjensidig kulturforståelse kombinert med levekårsforskjellene mellom Vlanderen og Wallonia er det tilnærmet umulig å stable en regjering på beina som blir regjeringsdyktig. Det har vært rikspolitisk kaos i Belgia i årevis nå.
Men takket være utstrakt indre selvstyre i provinsene går det likevel rundt på et vis.
Dette har kanskje ikke så mye med innlegget og din kommentar å gjøre, men det illustrerer hvor viktig språk er for forståelse.
Belgia risikerer å bli balkanisert hvis man ikke tar tak i språkpolitikken og sørger for at alle barn lærer både nederlandsk, fransk og engelsk.
Denne sangen har jeg spilt mye:
(Den belgiske nasjonalsangen, La Brabaconne)
Som du ser, har den tekst på TRE språk, og det illustrerer splittelsen i det vakre og trivelige lille landet, som ikke er EN kultur, men FLERE:
Ô Belgique! Ô Mère chérie!
A toi nos coeurs, à toi nos bras
A toi notre sang, ô Patrie
Nous le jurons, tous, tu vivras
Tu vivras, toujours grande et belle
Et ton invincible unité
Aura pour devise immortelle
Le Roi, la Loi, la Liberté.
O liebes Land, o Belgiens Erde,
Dir unser Herz, Dir unsere Hand,
Dir unser Blut, dem Heimatherde,
Wir schwören’s Dir, o Vaterland!
So blühe froh in voller Schöne,
Zu der die Freiheit Dich erzog,
Und fortan singen Deine Söhne;
Gesetz und König und die Freiheit hoch!
Und fortan singen Deine Söhne;
Gesetz und König und die Freiheit hoch!
Gesetz und König und die Freiheit hoch!
O dierbaar België, o heilig land der vaad’ren,
Onze ziel en ons hart zijn U gewijd,
Aanvaard ons kracht en het bloed van ons aad’ren,Wees ons doel in arbeid en in strijd,
Bloei, o land, in eendracht niet te breken,
Wees immer u zelf, en ongeknecht,
Het woord getrouw dat g’ onbevreesd moogt spreken.
Voor Vorst, voor Vrijheid en voor Recht.
Het woord getrouw dat g’ onbevreesd moogt spreken.
Voor Vorst, voor Vrijheid en voor Recht,
Voor Vorst, voor Vrijheid en voor Recht.
Et land som ikke har et samlende språk, er annerledes enn et land der man har et fellesspråk.
Joda, jeg har lagt merke til at det har skjedd forandringer i Tyskland. Jeg reiser fortsatt endel i embeds medfør (jobber med film) og har etterhvert fått ganske god kjennskap til tyske skikker. Man skal vokte seg vel for å bli personlig i samtale med tyske forretningsforbindelser. De holder en helt annen avstand enn vi gjør her, og er amerikanernes rake motsetning hva angår å omgåes privat utenfor jobben.
Jeg reiste forøvrig sammen med en amerikansk venn av meg da jeg var i Tyskland i 1969, og han ble innbrakt av politiet i München fordi han gikk på toalettet på en bierstube uten å ha betalt for øllen sin først! De mente han prøvde å stikke av fra regningen. Så strengt var det da, og det var bare mine dengang ganske dårlige tyskkunnskaper som reddet ham fra å måtte overnatte i arresten, for han kunne ikke tysk, og engelsk ville de ikke engang prøve å forstå.
Idag opplever jeg nok at de fleste tyskere gjør sitt beste for å forstå utlendinger, og alle i filmbransjen behersker nødvendigvis engelsk veldig godt, ettersom de tyske filmstudieoene holder svært høy internasjonal standard og betjener et voksende internasjonalt marked.
Jeg vet alt for lite om Belgia.
Jeg kjørte bil i beruset tilstand i Brüssel i 1972 i min ungdommelige uforstand. Jeg måtte bare prøve om jeg klarte det, for det var ingen promillegrense i Belgia da. Jeg syns å huske at belgierne var flinke i engelsk, akkurat som hollenderne. (Vi traff selvfølgelig noen piker, vet du) 🙂
Ja, det er jo sant at tyskere er mer formelle i arbeidssammenheng enn nordmenn. Til gjengjeld er nordmenn veldig uformelle og tjomslige.
Jeg tror dere må ha vært uheldige på den bierstuben. Prinsippryttere og regelryttere finnes overalt, men sant: Tysklnd har forandret seg mye siden tidlig 70-tall.
Før måtte man snakke tysk for å kommunisere med folk i Tyskland.
Nå liker jo mange unge tyskere å lufte engelsken sin. 😉
Det må være spennende å arbeide med film. Arbeider du mer i Tyskland enn i andre land? Er det med tysk eller norsk film …..eller…?
Ja, det er klart at i filmbransjen og andre internasjonale bransjer snakker man engelsk.
Folk kjører fremdeles bil i beruset tilstand i Belgia, men ikke så mye som på 70-tallet og åttitallet.
NÅ har de promillegrense, tror den er på 0,8, men det er ikke rutinemessig promillekontroll, så hvis du ikke kommer ut for et uhell blir du ikke tatt.
Heldigvis er det ikke lenger sosialt akseptabelt å kjøre bil når man er synlig beruset.
Men belgiere flest kjører med et par-tre øl innabords og regner ikke det som promillekjøring.
Sånn ER det bare.
Likevel er trafikkmønsteret mer sivilisert nå enn tidligere, det er stadig fremgang å spore. Bl.a har man laangt flere fartsbegrensinger enn før, og det er bra og viktig for trafikksikkerheten.
Belgiere er nokså anarkistisk av natur.
IS DAT DUIDELIJK GENOEG??(er det tydelig nok ?) står det med svære bokstaver ved flere skilt der det er nedsatt fart.Tydeligvis er trafikkpolitiet svært lei av folk som ikke respekterer fartsgrensene og irritert for at de ikke tar hensyn til skiltene.
Det var forresten først på 70-tallet en gang at folk måtte ta førerkort for å kjøre bil. Da kjøreopplæring ble innført, fikk belgiere som allerede kjørte bil, rett og slett førerkort i posten, så fremdeles er det mange sjåfører på belgiske veier som aldri har tatt noen førerprøve.;)
Belgiere flest snakket ikke godt engelsk på 70- og 80-tallet. Flamlenderne hadde fransk som andrespråk og tysk som tredjespråk, wallonerne flest ville bare snakke fransk, så engelsk ble bare for dem med høyest utdannelse. STOR forskjell fra Nederland som har engelsk som andrespråk. Dette har forandret seg nå. Unge belgiere snakker engelsk.
Men kanskje de du traff i Brussel tilhørte det mindretallet som snakket engelsk?
Og så er det utrolig hvor mye man forstår når man treffer noen man VIL forstå. 😉