Mobbing: Hvorfor utsettes SAMENE i Nord-Norge for nettmobbing og grov RASISME?

8 feb

Et apropos til debatten som pågår både på VG nett og VGB om mobbing:

Jeg er skuffet, sint og forbløffet over den mobbing som foregår i min hjemby Bodø mot den samiske befolkning, både i den virkelige livet og på nett.  Vi har mange samer i Nordland og i Bodø kommune, både Lulesamer og Pitesamer. Forrige uke sto i samenes tegn, med mange fine arrangementer under den samiske kuluruka. I den forbindelse fikk Bodø sitt første skilt der både det lulesamiske og norske navnet for Bodø står. Dette kom som resultat av en sju år lang prosess i bystyret.

Her er en liten videosnutt fra åpningen: Velkommen til  Bådåddjo.
En merkedag og festdag.

Jeg hadde trodd at dette ville være noe som gledet de fleste og at det ville være helt ukontroversielt og uproblematisk.

Men nei: Det ble ramaskrik, og «halve Bodø» har sterke oppfatninger om saken.

 

Nettdebattene i  Avisa Nordland har gått helt av skaftet, og de har avdekket et rasistisk grums mot samefolket som jeg ærlig talt trodde var et tilbakelagt stadium. Samediskrimineringen fra fornorskningstiden  lever dessverre ennå sterkt. Nettredaktøren i avisen har sett seg nødt til å slette de groveste og mest rasistiske kommentarene.

Noen vil kanskje si at dette bryter med ytringsfriheten. Jeg er uenig. Meningene til skiltmotstanderne og dem som lider av samefobi kommer likevel frem i rikt monn. Det er kun de aller verste angrepene som er luket bort. Et sted bør grensen for rasistiske ytringer gå. Det er mer enn nok igjen.

«Jeg vet ikke om noen sak som har vakt like sterkt engasjement som denne saken. Vårt utgangspunkt var jo å lage en hyggelig sak om at det kommer et samisk skilt. Jeg er overrasket over intensiteten, og intensiteten i hatet, og det som jeg vil beskrive som rasistiske innslag i det som vi måtte plukke bort fra våre debattsider», sier sjefsredaktør i an.no, Jan Eirik Hanssen.

Enkelte debattanter blander muslimer, islamisme og samer sammen i en eneste røre, hetser biskop Tor Jørgesen for at han stiller seg positiv til moske i Bodø, og mener at det lille skiltet med samisk navn på  innevarsler en tid da det kommer arabiske skiltnavn på Bodø, siden «det er flere arabere enn samer i byen». En usaklighet som man kanskje som utenforstående kan smile av, men det er nedverdigende for dem det gjelder, både samer og innvandrerne.

Frps ordførerkandidat til kommunevalget, Tom Cato Karlsen,  tordner mot skiltet og vil ikke bli ordfører i  Bådåddjo.

Jeg  arbeidet som tysk-og musikkærer på en ungdomsskole i Finnmark da jeg var pur ung, før jeg hadde bestemt meg for hva jeg ville studere.  Tidlig 70-tall, altså.
Selv om jeg  hadde to spennende og veldig morsomme ungdomsår der , ble jeg sjokkert over holdningen som mange hadde til samene, og den åpenlyse latterliggjøringen av samebefolkningen. Ofte fremført som humor, men det var ingen tvil om at folk mente alvor. Jeg oppfattet det den gang som rasisme, og det var rasisme. Særlig når man tenker historisk på hvordan nordmenn har utnyttet og utbyttet samene, var det den gang sjokkerende å oppleve samehatet. Norsk-etniske finnmarkinger flest brukte sjelden ordet «same», men foretrakk de nedsettende begrepene «lapp» og «fjellfinn».

Dette er nesten 40 år siden, og mye har hendt i disse årene med samefolket. Fremfor alt var det Altasaken som mobliserte den samiske selvforståelse og stolthet over egen etnisitet. Den samiske kulturen ble endelig  akseptert på lik linje med den norske.  Nå, 30 år etter Altasaken, trodde jeg at samediskrimineringen var over og nå var satt i skammekroken som et mørkt kapittel i vår fortid.

Den siste uka har dessverre  fortalt noe annet.

Er det fordi de fleste her i nord et eller annet sted i slektstreet har samiske formødre som de ikke vil vedkjenne seg?   Har folk med litt samisk blod i årene  fremdeles mindreverdsfølelse? Hva foregår?

Jeg har en samisk oldemor  fra Beiarn og også andre samiske forfedre som stammer fra Jukkasjärvi i Sverige,  stedet med det berømte ishotellet. Og jeg er glad for min «blandete» etnisitet, – som jeg deler med så mange her.

«Det er nok samisk blod i de fleste av oss,» sier førsteamanuensis Allan Sande.
Tror vi virkelig fremdeles at samer er et» mindreverdig folkeslag»? Forfølger hjernevaskingen fra tidligere generasjoner oss fremdeles?

Det er forstemmende og uforståelig.

Eller er det kampen for vann og land som spøker i bakgrunnen?

Hvordan kan et eneste lite skilt utløse et slikt heftig sinne og så mye rasisme?

Hvor kommer dette voldsomme samehatet fra? Kan noen fortelle meg det?

69 kommentar til “Mobbing: Hvorfor utsettes SAMENE i Nord-Norge for nettmobbing og grov RASISME?”

  1. Zohre februar 8, 2011 kl. 10:22 pm #

    Politihkka ja demokratiija .

    Og til og med deres DNA ble forsket på :

    «Det er blitt forsket på Mitokondrielt DNA, Y-kromosomer, X-kromosomer og klassiske autosomale markører…»

    …De genetiske avstandene til andre folkegrupper kommer trolig av betydelig grunnleggereffekt og genetisk drift som følge av lang isolasjon og liten spredt befolkning…

    takk
    zohre

  2. Starlett februar 8, 2011 kl. 10:44 pm #

    @Zohre

    Ja, det er klassisk rasisme.

    Hodene til dem som ble henrettet etter Kautokeinoopprører ble jo også forsket på.

    En skamplett i vår historie.

    Men jeg hadde ikke trodd at det fremdeles fantes så mye samehat og diskriminering.

    Jeg forstår at man kan være uenig i en SAK, altså kan jeg til NØD forstå at noen ikke vil ha samisk skilt i Bodø, f.eks av økonomiske grunner men jeg kan IKKE forstå hvorfor de utsetter samer for denne hetsen.

    Jeg blir veldig lei meg på vegne av alle mine venner som er samer, og på vegne av mange flotte formødre i slekten min.

    Dette er ikke bra!

  3. sjøsjuk februar 8, 2011 kl. 10:50 pm #

    Kveld. En kan jo lure ka som foregår! Det ligger nok desverre enno rester fra det gamle. Eg vokste delvis opp i Finnmarka, eg husker sjøl det snakket det var om samer! Eg leser ennå litt nyheter i fra Finnmark. Og leser om de samiske rettigheter som de tar opp der oppe, det er full maktkamp! Når det skal ta slutt, eg har ikke svar…
    Men lite parodoks i dette! Lå en lengere tid på sykhus, der var det en samisk dame med godt humør og humor, en fin gjeng! Fikk tilsendt noen vitser, blandt annet en samevits!Den ble lest, vi lo og lo! Den samiske dame fikk kopi av den for hun syntes den hva topp. Dagen derpå ble det oppvask pga. denne vitsen! Den hva litt grov, men det hva feil fremgangsmåte av denne personen! Da kan man jo si at det ikke rart at det blir konflikter!
    Saken ble løst på en fredlig måte!
    Det e ikke enkelt….

    —————————————
    God kveld sjøsjuk

    Ja, jeg er enig med deg. Man kan lure på hva som foregår.

    I Finnmark er det vel delvis en kamp om vann og land, men selv det synes jeg er uforståelig i et fylke som er like stort som Sveis, men har under 80.000 innbyggere.

    Men at samehetsen også skulle være så stor her i Bodø, i Nordland fylke, der det er svært få reindriftssamer, er for meg helt ubegripelig.

    Det er, slik jeg ser det, helt klart et innslag av rasisme, og kanskje også for noen en fornektelse av gamle samiske røtter.

    Og DET hatet som kommer til overflaten på grunn av ett eneste skilt!

    Episoden fra sykehuset viser jo bare at samer, som andre, har humoristisk sans.
    Selvsagt skal samer i likhet med andre, kunne tåle vitser om seg selv. Når det ikke blir for massivt, bare mot samer og ikke mot nordmenn.
    Derfor synes jeg i utgangspunktet at det var feil og umusikals å reagereslik, selv om jeg ikke vet bakgrunnen for den personen som reagerte.

    I etnisk blandete områder har alle ansvar for konfliktløsning.

    Nei, enkelt er det ikke.

    Artig å lese at du har bakgrunn fra Finnmark, 🙂

    Takk for en spennende kommentar!

  4. Zohre februar 8, 2011 kl. 10:51 pm #

    Men,de har det bedre enn Jødene siden Gud ble drept.

    For å slutte med mobbing er vi nødt til å tenke på Jødene først og fremst slik at alle lære av det.

    Samene har ett vanskelig språk i tillegg noe som er vanskelig å ha kontakt med omverden.

    takk
    zohre

    ———————————————————-

    De har det bedre enn jødene hadde det under Hitler-regimet, ja. Og, ja, det har vært mange antisemittiske strømninger gjennom historien.Men pr. i dag har de det vl ikke bedre enn jødene?

    Uansett: Det at EN folkegruppe har blitt diskriminert, er ingen unnskyldning for å diskriminere en ANNEN folkegruppe.

    Og samefolket har helt siden nordmenn kom til Finnmark, vært utsatt for diskriminering, og de ble i lange perioder fratatt sitt språk, siden de ikke fikk lov til å snakke samiske på skolen. Derfor var det mange samer som ble dårlige brukere av sitt eget morsmål. De bodde nemlig ofte på internatskoler, langt fra familien, og fikk ikke lov til å snakke samisk på fritiden heller.
    Joik, et viktig kulturuttrykk for samebefolkningen, var også forbudt.

    Samisk er veldig annerledes enn norsk, ja. Likevel har samer klart å lære seg norsk, mens de færreste kan samisk.

    Jeg opplever ikke at samer har vanskelig med å ha kontakt med omverdenen, Zohre.

  5. MadJoy februar 8, 2011 kl. 10:53 pm #

    Syv år? På noe som burde vært en selvfølge!
    De folkevalgtes beslutningsvegring i denne saken har helt sikkert bidratt til å nøre oppunder alle slags hårreisende holdninger. Jeg er enig med deg i at dette er trist og skremmende!

    (At FRP-kandidaten ikke vil bli ordfører er dog et pluss 🙂

    —————————————————–

    Hei Mad-Joy! 🙂

    Ja, du kan så si. Det burde være en selvfølge. Det finnes jo heldigvis mange steder i Nord-Norge med både samiske og norske navn. Ja, beslutningsvergringen er kanskje en del av forklaringen. En annen del er at det også internt blant samer har vært en diskusjon om skiltet skulle være på lulesamisk eller pitesamisk. Diskusjonen om hvilket samisk språk man skulle bruke, har nok vært medvirkende til den lange prosessen.
    Bodø ligger nemlig helt sør i det lulesamiske området, på grensen til det pitesamiske, og pitesamisk er et utrydningstruet språk, så pitesamene hadde kanskje tenkt at et pitesamisk navn kunne være med på å løfte og bevare språket.

    Likevel har hetsen som er kommet frem ingenting å gjøre med samisk diskusjon om navnet.

    Ja, det er trist og skremmende.

    Ja, hadde bare Frp-ordføreren trukket seg, så hadde alt vært flott. 😉

    Men jeg er redd for at han og Frp heller vil fjerne skiltet.

  6. Marita_Synnestvedt februar 8, 2011 kl. 11:02 pm #

    Der ser du. Takket være et åpent nett kom grumset frem. Hvilket ville ha blitt luket bort i en papiravis. Jf mitt innlegg om nettsjikane mv.

    Du sier du ble sjokkert. Nå vet du sånn omtrent hvor landet ligger og da må det bli opp til deg og likesinnede å gjøre noe med det, få overbevist de som frykter/ser ned på samer om at det er det ingen grunn til.

    De fleste samer bor visstnok i Oslo, her hvor jeg bor. Men de samer ikke så mye her. De skiller seg ikke ut fra mengden, hverken i klesdrakt eller språk. Derfor har jeg heller ingen forklaring på hvorfor noen skulle mislike dem. Oslo-folket ligger da heller ikke i konflikt med samer om bruk av beiteland eller annet. Det kan jo være noe der.

    Når det kommer til stedsnavn, så skjønner jeg ikke hvorfor Bodø må ha et samisk navn i tillegg til det norske. Jeg mener man bør kunne klare seg med ett navn, det opprinnelige. Har Bodø hett Bodø siden tidenes morgen, så fortsett med det. Hvor mange samer finnes det i Bodø?

    Jeg er da heller ingen tilhenger av Noreg som alternativt navn på Norge. Eller at vi fornorsker andre lands navn på sine land og byer.

    Navn er betente saker. Det gjelder ikke bare i Bodø, men over det ganske land. Helst skal det låte så fint som mulig. Ingen vil bo i en myr når de kan bo på en høide.

    ———————————————————–
    Ja, det er sant at grumset kom frem takket være et åpent nett. MEN redaktøren har luket bort de verste og mest hårreisende rasistiske overgrepene. Det understreker mitt syn: Full ytringsfrihet er ikke nødvendig for å få frem holdninger i «folkedypet.» Ett sted må det gå en grense for at ikke hele debatten skal bli fullstendiig forsøplet, og for ikke å bryte norsk lov. Det ble mer enn nok av rystende kommentarer likevel.

    Jeg tenkte faktisk på ditt innlegg da jeg skrev dette, og lurte på om jeg skulle trackbacke. 🙂
    Dette er altså den mest intense og hatefulle debatten i Avisa Nordlands netthistorie, og det forteller mye om et voldsomt og for meg aldeles overrumplende engasjement, – og om mye samehat.

    Ja, det bor mange flere samer i Oslo enn i Bodø, noe som til overmål er kommet frem i debatten:

    Flere debattanter mener at det er i OSLO man må få samiske skiltnavn i stedet for i Bodø!

    Samer i Bodø skiller seg heller ikke ut fra befolkningen forøvrig.

    Forøvrig har, som jeg skrev i innlegget, de fleste innfødte Bodø-væringer «sameblod i årene», så samer har det vært her langt tilbake i historien. Kanskje kommer noe av samehatet fra folk med samiske aner som ikke vil vedkjenne seg dem?

    I såfall er det forstemmende og viser at samer fremdeles ikke er likestilt med andre nordmenn.

    Jeg har mye samisk i min ætt, og skal jeg regne nøye, vil jeg tro at jeg er 1/3 same, 1/3 etnisk svenske
    og 1/3 etnisk nordmann. 😉

    Men jeg oppfatter meg som norsk.

    Andre med min biologiske etnisitet ville kanskje ha oppfattet seg som same.

    Bodø heter på nordsamisk Budejju, på lulesamisk Bådåddjo og på pitesamisk Buvdda, og dette er gamle navn.

    Grunnen til at lulesamisk ble valgt som det offisielle samiske navnet, er at Bodø ligger i det lulesamiske området.

    Hvor mange «rene» samer som bor i Bodø, vet jeg ikke, Bodø er fylkeshovedstaden i Nordland fylke, som er et fylke med sterk samisk historie, og der de fleste har noen samiske aner.

    Det finnes mange land der man har flere navn på steder og byer.
    Belgia er et stjerne-eksempel. Der forekommer alle stedsnavn på tre språk, (nederlandsk, tysk og fransk), og alle skilt er på minst fransk og nederlandsk:

    Eksempler: Antwerpen-Anvers, Liege-Luik, Brussel- Bruxelles

    Det skulle bare mangle.

    Og i andre deler av Nord-Norge, der det er flere samer enn i Bodø, er det vanlig at både det norske og samiske navnet står på skiltet. For meg er det en selvfølge.

    Ja, at navn er betente saker, kan vi være skjønt enige om.
    Det har den siste ukas tumulter vist til overmål.

  7. BBG februar 8, 2011 kl. 11:04 pm #

    Jeg synes det er trist med mobbing som voksne bedriver – og som barna lærer av.

    Hei BBJ

    Ja, det er trist. Og sant, barna lærer av de voksnes adferd. I denne konkrete saken lærer de litt større barna som leser debattsidene på an.no. ganske mye som om voksne i Bodø som de nok ikke visste om fra før.

  8. Erta-Berta februar 8, 2011 kl. 11:26 pm #

    Mobbing og rasissme er styggt, og bør ikke tollereres,
    de er mennesker som oss og likeverdige.

    Hei Erta-Berta

    Jeg er enig med deg. Vi må bekjempe mobbing og rasisme.

  9. Zohre februar 8, 2011 kl. 11:38 pm #

    Samene har den friheten og Jødene har ikke den friheten så å ha kontakt med omverden er vanskeligere for samer enn jødene .

    Jødene er isolerte.

    takk
    zohre

    Jeg skjønner ikke helt hva du mener her, Zohre. Samer har ikke vanskelig med å ha kontakt med omverden.
    Mener du «israelere» når du skriver «jøder»?

    Det finnes mange jøder rundt om i verden, og de er integrerte i de landene de bor.Mange er også assimilerte.

  10. Zohre februar 9, 2011 kl. 2:59 am #

    Lang isolasjon og liten spredt befolkning…

    Samene har egne kultur , flagg , klær og etc. så derfor har de ikke noe særlig kontakt med omverden.

    Hvis sammenliknes samer med muslimer i Bodø så samene er mere i fukosene enn muslimene siden deres væremåte , klær er mere synlige. Et flagg er dette folkeslaget.

    takk
    zohre

    Samene har egne klær, «kofte», som er en del av gammel samisk kultur. Men de fleste samer i dag bruker kofte bare på høytidsdager, omtrent slik som etnisk norske bruker bunad. Reindriftssamenes livsstil skiller seg ut fra nordmannes liv. Det er ikke fordi de er samer, men på grunn av det spesielle arbeidet på vidda med store reinflokker.

    Her er en link til bilder av forskjellige kofter:

    http://images.google.com/images?q=%22Samisk%20kofte%22&biw=1366&bih=532

    Fine, ikke sant? Her ser du også flagget.
    Sjøsamer og urbane samer ligner nordmenn til forveksling.

    Ja, det er sant at samene har spesielle rettigheter, rettigheter som verken muslimer eller andre minoriteter har.
    Det samiske flagget har bare vært i bruk siden 1986, altså etter Altasaken, saken som for alvor satte samenes kultur på dagsordenen, som medførte at både samer og nordmenn begynte å arbeide akttivt for å forbedre samenes levekår og arbeide for å få samisk kultur frem i lyset.

  11. Zohre februar 9, 2011 kl. 3:09 am #

    Fokusene.

    Skal være riktig.

    takk
    zohre

    Jeg skjønte det, Zohre. 🙂

  12. sjalle februar 9, 2011 kl. 4:26 am #

    Jeg kan ikke fortelle deg hvor dette hatet kommer fra men jeg har en teori; Nord i Norge har man alltid brisket seg ikke så rent lite med at der snakker man rett fra påsan, ikkje som søringan nei. I nord er det hestkuk og greier og greier og faen heller. Derfor er det kanskje bedre klima for slike ytringer som du nevner, men i denne saken ser det ikke ut som de kommer rett fra påsan eller levvra, men rett fra der solen aldri skinner. Kan det være den nordnorske ekspulsiviteten som her driter seg selv på leggen ?

    I likhet med Marita over her kan heller ikke jeg skjønne hvorfor Bodø skal ha flere navn, men jeg kan godt skjønne redaktøren som høvler vekk rasisme og hat fra avisens nettsider.

    Hei sjalle

    Nei, det er vanskelig å forstå hvor hatet kommer fra. Det er jo sant at nordlendinger stort sett er friskere i språkbruken en dokker søringa. Dokker e meir tam enn oss….
    Men i denne sammenhengen har det lite med den folkelige «friskheten» og bruk av sterke ord å gjøre. Det er vi vant til. Dette er noe annet.

    Bodø HAR flere navn, hvorav faktisk tre er samiske. Men de har ikke blitt synliggjort før.
    ————————————-
    jeg kan godt skjønne redaktøren som høvler vekk rasisme og hat fra avisens nettsider.
    …………………………………………………………………………………….

    JA! Jeg også.

  13. Zohre februar 9, 2011 kl. 5:33 am #

    Bådåddjo

    Bodø : bå , då , ddjo

    å bo
    å dø

    ddjo ?

    takk
    zohre

    Bodø kommer fra Bodin, (tidligere bodvin, )som var kommunen rundt Bodø før, men som lenge har vært en del av Bodø. Så det har ingenting å gjøre verken med å bo eller å dø, selv om det kan se slik ut. 🙂

  14. lillevanilje februar 9, 2011 kl. 5:36 am #

    Hei, Starlett.

    Så du filem Fjellfinnhua da den gikk på NRK-tv er for et par uker siden. ?

    Vel, en ting er motstanden mot samiske stedsnavn, en annen ting er å fremstille samer som mobbeofre.

    I Finnmark går konfliktlinjene på kryss og tvers – ikke bare mellom samer og finnmarkinger. Konflikter er det mellom innland og kyst, mellom kvener og samer, mellom kvener og finnmarkinger, mellom bygd og by, mellom reindrifta og alle de andre, mellom finnmarkingene og samene på den ene siden og søringen på den andre, bare for å nevne noe. (I finnmark er det samer, kvener og finnmarkinger – ja, og søringer.)

    Det er mange fordommer og myter ute og går, fordommer og myter med dårlig forankring i realiteter eller basert på en lite kunnskap og/eller mangel å kunnskap. Og disse fordommene og mytene blir opprettholdt ved at de stadig gjentas og gjentas. Gjentas en løgn ofte nok, så blir det etterhvert en myte, og man innretter seg deretter.

    Ta eksemplet om at Tromsø ønsket å bli en del av den samiske språkforvaltningen. Når folk i fult alvor tror, bare etter å lest overskrifter, at det er det samme som at det ikke skal undervises i norsk på skolene og det samiske skal dominere fullstendig – ja, da må det jo bli rivende galt.

    Når det kommer til stedsnavn, så er det for mange sterke følelser i sving – det er bare å se på følelsene som aktivieres ved kommunesammenslåing. NÅr det gjelder stedsnavn, så er de selve identiteten som rokkes ved om navnet endres. Men, de som uttaler seg sterkest og utviser størst dumskap (kall det gjerne rasistiske ytringer mm.) de har neppe skjønt at norsk og samisk er sidestilte språk – og at ingen ting endres om det er to eller tre skilt med stedsnavnet på ulike språk.

    I Finnmark, som i Troms er det mange kvener. På slike plasser er det enkelte steder satt opp tre skilt, et med det norske stedsnavnet, et med det samisk og et med det kvenske. Er det snakk om en kvensk bygd, står det kvenske skiltet øverst. Jeg skjønner ikke hva som er problematisk med det – eller rettere sagt; jeg vil ikke skjønne det.

    Noen er interessert i å underbygge og opprettholde en myte om konflikt mellom samer og nordmenn – og på begge sider er man like lempfeldige med historiske realiteter. Eks film om Kautokeinoopprøret. Mange, kanskje de aller fleste ser den filmen som en dokumentasjon på et faktisk hendelsesforløp. Det er den ikke. Filmen er i såmåte en ren historieforfalskning.

    Det er langt fra finnmark og troms til oslo, men det er enda lengre fra oslo til de samme plassene. Det er her vi kan finne en rekke hunder begravet. De som bestemmer, har alt for lite kunnskap om det de bestemmre om. Dessuten, både den største velviljen og den største motstanden finnes i de samme personene. ER det noe rart det blir konflikter da?

    Hei Lillevanilje

    Ja, jeg så filmen. Og jeg håper den kommer i reprise, slik at flere kan se den.
    Kanskje ligger den på nrk.no..?

    Jeg vet at det finnes mange myter og mange fordommer, og at det finnes et konglomerat av befolkningssammensetninger og kryssende interesser i Finnmark og til dels i Troms.

    Kvener er nok den gruppen som er blitt mest diskriminert. Kvenene ble jo ikke anerkjent som minoritet før på slutten av nittitallet, og først i 2005 ble kvensk godkjent som eget språk. Det kan kanskje ha noe å gjøre med at mange kvener unnlot å definere seg som en folkegruppe, og at det kan være vanskelig for noen og en hver å skjønne forskjellen på kvener og andre innvandrere fra Finnland. Jeg opplever at den kvenske etnisitet og identitet er litt uklar.

    I Bodø har vi det pussige faktum at Bodøs første erklærte Bodøværing, Karl Johan Gerss , var innvandret fra Finnland, og sannsynligvis kommer inn under begrepet kven.
    Gjennom han og «Bodøsaken» som det fører for langt å gå inn på her, ble Bodø behørig kjent utenfor Nord-Norge.

    Click to access Bodoesaken.pdf

    Jeg har mye skriftlig materiale om Gerrs, og har fått tilsendt slektsboka, for «selvfølgelig» er han en av mine forfedre. (Halvparten av de innfødte i Bodø er sikkert etterkommere etter Gerrs.) Ergo er jeg både same, kven, norsk og svensk, som så mange andre. 😉

    Dette bare viser hvor sammenblandet folket i nord egentlig er.
    I Øst-Finnmark finnes det vel fremdeles enkelte sterke kvenske kommuner.

    Eksempelet med språkforvaltningen synes jeg er godt. Det har jo vært en del tumulter i Tromsø, og som du sier, det er åpenbart at noen har misforstått. Men det ser også ut til at også blant folk som forstår hva det innebærer, er det ganske mange som ikke vil ha samisk som et likestilt språk.

    En Frp-representant i sametinget er heller ikke snau i uttalelsene sine, og det reagerer selvfølgelig andre samer på.

    http://www.nordlys.no/nyheter/article5400067.ece

    Du sier:
    ————————————————————–
    Men, de som uttaler seg sterkest og utviser størst dumskap (kall det gjerne rasistiske ytringer mm.) de har neppe skjønt at norsk og samisk er sidestilte språk – og at ingen ting endres om det er to eller tre skilt med stedsnavnet på ulike språk.
    ——————————————————————————————–
    Nettopp!

    Her har forøvrig lulesamer og pitesamer diskutert lenge, vel og heftig om hvilket samisk navn man skulle velge som det offisielle.

    Jeg er enig med deg i at Kautokeinoopprøret ikke dekker alle de faktisk forholdene sannferdig, og jeg var skuffet da jeg så filmen.
    For jeg hadde noen år før arbeidet med et kulturprosjekt om samisk historie, med hovedvekt på bakgrunnen for Kautokeino-opprøret.
    Det er, som du helt sikkert vet, mange forklaringsmodeller for bakgrunnen for oppgjøret. Om det var de sosiale forholdene eller læstadianervekkelsen som var den utløsende hovedfaktor, eller om det var den religiøse diskrimineringen, er vanskelig å si. Meningene er mange.
    Læstadius tok i alle fall avstand til bruk av vold, og opplevde at gruppen av militante sameaktivistene hadde misforstått og over/feilfortolket hans lære og gått over i ekstremisme.
    Og så MÅ vi jo huske at drapene og brannen i Kautokeino var satt i gang av en LITEN gruppe mennesker, og at det ikke er representativt for samefolket generelt.

    Men at samene den gang var undertrykket og utbyttet, kan det vel herske liten tvil om.

    Natiuligvis er spørsmålet om tilgang til ressurser, til land og vann, viktig.

    Men her i Bodø burde ikke det aspektet spille noen rolle. Her har vi ikke denne konflikten. Vi har, så vidt jeg vet, en reindriftsfamilie i Valnsesfjord, og en stor reindriftsfamilie på Saltfjellet. Har aldri hørt noen motforestillinger mot denne driften. Tvert i mot: Folk her omkring er glad i reinkjøtt. og reiser i store flokker til det samiske tettsted Arjeplog i Sverige for å handle kjøtt og andre produkter fra reindriftssamene.
    (Selv om det ikke finnes antydning til systembolag verken på turen eller i Arjeplog.)

    Det er de samiske prodikter i seg selv som trekker folk.

    Sant: Det er VELDIG langt fra Oslo til Finnmark. Hva kan man gjøre for å rette på det, tro?

    Takk for spennende innspill, Lillevanilje! 🙂

  15. Zohre februar 9, 2011 kl. 5:41 am #

    De kan ikke uttale Ø ?
    Så sier de Å så derfor sier de DDJO ,

    Jeg også kan ikke si Ø så sier jeg Ånsker

    Siden de kan ikke uttale Ø så sier de to ganger DD.

    Jo . DDJO ?

    takk
    zohre

    Jeg tror ikke dette har noe med uttale-vansker å gjøre, Zohre. Det er simpelten det at samisk er et annet språk enn norsk, (Det finnes dessuten flere samiske språk, men Bodø er et lulesamisk område.

  16. Zohre februar 9, 2011 kl. 5:54 am #

    Bådåddjo

    Bå : boardingkort
    Då : Ubevissthet

    DDJO : Det boardingkort , det ubevisshet JO

    takk
    zohre

    Skjønner ikke helt, Zohre.

  17. Zohre februar 9, 2011 kl. 5:58 am #

    Ord og menningene er samtidige hos samene.

    Dette språket er et sammensatt språk.

    Bodø er ikke sammesatt men, derimot Bådåddjo

    takk
    zohre

    Det kan godt hende, men Bodø er også opprinnelig sammensatt, av bod og vin (gammelnorsk.)
    Likevel: Norsk og samisk er HELT forskjellige språk, bygd opp på helt ulike måter.

  18. Zohre februar 9, 2011 kl. 6:06 am #

    Jo, nettopp forskes på deres DNA .

    Fordi Samer er en folkegruppe , DNA-slektskap med de nordafrikanske berberne som er 9000 år gamle …den iberiske halvøya, …

    Det samiske flagget er felles for alle samer, uansett hvor de bor.

    Deres språk og flagg er en sammensatt av follegruppe ergå så kommer nå andre folkegruppe fra Asia vel,

    takk
    zohre

    Foe meg er DNA-sporet et sidespor. Men ja, samer på Nordkalotten i sameland har til dels god kontakt med hverandre over landegrensene, og har flagget felles.

  19. lillevanilje februar 9, 2011 kl. 6:29 am #

    Zohre.

    Det finnes ikke noe eget samegen. Samer er en egen etnisk gruppe. Etnisiteten er kulturell, ikke genetisk. ja, det handler ikke om gener i det hele tatt. Trekker man gener inn i debatten er man ute på tynn is. Poenget er nemlig det at da at det er lett å snakke om rase. Samen ER IKKE en egen rase. Samer tilhører den samme rasen som resten av menneskeheten, nemlig menneskerasen. Går man langt nok tilbake i tid, så stammer vi alle fra østafrika eller var det vest?

    Når det gjelder samer, så er det en befestet oppfatning om at de har en østlig avstamning . Nyere forskning antyder at «nordmenn» og samer har felles opphav. Dette griper rett inn i debatten om hvem som var her først – et spørsmål som i de siste tiårene har lagt grobunn for en rekke etniske konflikter i de nordligste fylkene. At samene har fått status som et urfolk er i første rekke en politisk beslutning.

    Samiske er ikke ET samisk språk. Eksempelvis er sørsamisk og nordsamisk så forskjellig at man gjerne kan snakke om to språk.

    Det kunne vært interessant om noen gadd forske på likheter og ulikheter mellom norønt språk og samisk. Hvis noen allerede har gjort det, tips meg.

    Helt enig i at snakk om gener og raser er et sidespor, og at etnisiteten er kulturell.

    Har du belegg for at nordmenn kom til Finnmark før samene?
    I alle fall så kan vi vel være enige om at det var samene som befolket Finnmark i den historiske tid vi kjenner godt, de 1500 siste år.

    Jamfør Ottar fra Hålogaland

    http://no.wikipedia.org/wiki/Ottar_fra_Hålogaland

    På den bakgrunn er det vel rimelig at det blir tatt noen ekstra hensyn til samene, som, ikke uten grunn, mener jeg, har opplevd en reell utbytting og tilnærmet kolonialisering de siste 400 år.

    Ja, de samiske språk er innbyrdes veldig forskjellige. Sørsamer og nordsamer forstår nok ikke hverandre umiddelbart.

    Jeg kjenner ikke til sammenlignende forskning mellom samiske og norrønne språk.

  20. Zohre februar 9, 2011 kl. 6:35 am #

    @Lillevanilje

    Tusen takk for INFO.

    Det er første gang at leser jeg DNA forskning på et folkegruppe og da må være språket siden hjernen er språk , ordet Bådåddjo er det rette ordet.

    Men, arabisk språk er helt unik i forhold til alle språker i verden.

    takk
    zohre

    Ja, Bådåddjo er det rette ordet. Jeg synes det er et vakkert og mer musikalsk og fyldig ord enn Bodø. 🙂
    Mener du at forskjellig DNA forårsaker forskjellig oppbygging av hjernen og derfor forskjellig språk?
    Jeg tror ikke den teorien holder.

    Men arabisk, ja, DET er et unikt språk jeg svært gjerne skulle lære. 🙂

  21. Zohre februar 9, 2011 kl. 6:37 am #

    Alle språkene .

    Siden alle muslimer snakker ett språk så dette språket som må forskes på.

    takk
    zohre

    Ja, det er virkelig et unikt språk. Men er det ikke mange språklige dialekter innen arabisk? Det forteller i alle fall muslimske venner jeg har til meg. En iraker vil vel ha problemer med å forstå dialektene til en fra Sudan, selv om skriftspråket er det samme.
    Eller?

  22. Zohre februar 9, 2011 kl. 6:43 am #

    @Lillevanilje

    Gener er språk .
    Andelen av DNA som er ikke-kodende varier mye mellom ulike organismer. Mer enn 98% av det humane genomet koder ikke for proteinsekvenser…

    takk
    zohre

    Jeg forstår ikke. Jeg kan for lite om gener og proteiner.

  23. Håkon februar 9, 2011 kl. 6:52 am #

    Hei der!

    O T Fygle og DNA har brutt grunnloven.
    Bystyret har ikke lov å forandre på navn og skilt.

    Det må Kongen i statsråd gjøre.

    Da må man si fra.

    Lær av Hamarøy!

    http://www.nrk.no/kanal/nrk_sapmi/1.7475951

    Skiltet er ulovlig.

    Hei Håkon.

    Takk for artikkelen som jeg har lest nå. Jeg er ikke jurist og vet ikke hva loven sier.
    Men tror du ikke regjeringen, høyesterett eller Stortinget ville ha reagert dersom navnet og skiltet var mot norsk lov?
    Denne saken har tatt sju år.
    Odd-Tore har over ti år fartstid som ordfører, og jeg anser det som usannsynlig at han ikke har tenkt over alle sidene av saken, også den juridiske.

  24. Darunia februar 9, 2011 kl. 6:53 am #

    Hvorfor vet jeg ikke.. I Tromsø har jeg ikke hørt noe spesielt negaivt om det samiske folket. Hver gang jeg får høre noe er det fra mennesker jeg kjenner sør i landet.. Eller ikke kjenner derfra.. «Du din same» «Er du fra Tromsø? Er du same?» Lignende setninger som blir uttalt på en negativ måte..

    Media har nok endel skyld opp gjennom tidene. Hvis de samiske folke har et ønske så kommer det straks i avisene og blir mest vinklet til hva samene krever og krever som er urimelig..

    Hei Darunia!

    Jeg har det samme inntrykket som du. Til vanlig har heller ikke jeg hørt noe spesielt negativt om samene i den senere tid.
    Jeg har heller ikke fått negative bemerkinger om samisk etnisitet når jeg er sør i landet, slik som du har opplevd.

    Derfor kom samehetsen som vi har opplevd den siste uka som lyn fra klar himmel for meg.

    Det kan godt hende at medias vinkling kan ha skyld i samehetsen. Har ikke tenkt på det før, men media er jo mest opptatt av konfliktstoff.

    Hyggelig at du stakk innom bloggen min. 🙂

  25. RosaMonde februar 9, 2011 kl. 8:18 am #

    Hei Starlett

    Samene og Aboriginerne har fått den samme mishandlinga. Aboroginer betyr urfolk, og de har bodd i Australia helt siden urtiden.
    Men så kom den hvite mann for å bruke Australia til straffanger og så flytta engelskmenn hit. Da fikk Aboriginerne en forferdelig behandling av de hvite. De bel drept og tatt til slaver og ble tvunget til skoler langt fra mor og far for å bli som engelskmennene.

    De hvite kalte dem for australnegre, men de har ikke bodd i Afrika, så det er helt feil. De er ikke negre.
    De er nesten utrydda nå.
    Norge har gjort mye galt mot samene og har tatt Finnmark til norsk koloni, så nå må dere ikke gjøre mere galt. Samene er urfolk akkurat som Aboriginerne og de bodde oppe i nord lenge før de norske kom dit.
    Dere må redde samene så de slipper å bli utrydda!
    Det skulle ha vært samiske skilt overalt der samene har vært urbefolkninga.

    Hei RosaMonde

    Jeg synes ikke at sammenligningen mellom aboriginer og samer er helt relevant. Dertil er deres historie for forskjellige. Men enig i at aboriginerne har hatt en tung historie.

    Både aboriginer og samer er anerkjent som urfolk, med urfolks rettigheter, men i slike anerkjennelser ligger det mye politikk.

    At arboginer er urfolk, er åpenbart, men det er en viss uenighet om hvorvidt samer er det, og det kommer frem i tråden her.

    Jeg opplever samene som urfolk, men må jo erkjenne at jeg ikke kjenner forhistorien før historisk tid.

    Det er ingen grunn til å frykte at samene skal bli utryddet. Vi lever tross alt stort sett i fred og fordragelighet her på Nordkalotten, tross den opphetete debatten i det siste..

  26. NH februar 9, 2011 kl. 11:06 am #

    Saken er at samene i har fått særrettigheter de ikke har krav på som multeplukking, samekvoter og scooterkjøring. Loven må være lik for alle. Nordmenn må ikke bli undertrykt av samiske krav. Før i tida ble samene diskriminert, men nå har pendelen svingt andre veien. Samene skal ha i bøtter og spann. Bodø er ikke en del av det samiske språkområdet. Derfor reagerer folk. Bodø er ikke en samisk by.
    Motstanderne av sameskiltet har rett. Jeg tror ikke at skiltet er viktig for samene i Bodø. Da burde det heller stå i Saltstraumen, for det er en plass med mange samer.

    Samene blir ikke mobbet til vanlig nå til dags.

    Jeg har ikke noe imot samer, og jeg har ikke merket noe til samehat før. Jeg tror at skiltet trigget rettferdighetssansen. Det er galt å anklage samene for fadesen. Det må politikerne og Ap-ordføreren svare for.

    Hei NH

    Samene har status som urbefolkning, og med denne status følger visse rettigheter som er nedfelt i FN.
    Som urbefolkning har samene rett på land og vann for å kunne leve av sine tradisjonelle virksomheter.
    De har også språklige og kulturelle rettigheter.

    Så jeg forstår ikke denne millmeterrettferdigheten som jeg oppfatter deg som en talsmann for.

    Bodø er en flerkulturell by, med både samisk og norsk befolkning, og jeg for min del synes det er flott at vi nå har fått samisk navn på byen vår.

    Byens første borger var forresten kven.

    Jeg synes overhodet ikke at skiltet er noen unnskyldning for samehetsen og rasismen som vi har opplevd i det siste.

  27. Vana februar 9, 2011 kl. 11:24 am #

    RosaMonde: Samene som urfolk er ikke en sannhet, det er en påstand. Man vet absolutt ikke sikkert at «samene» var her før «nordmenn». Når det er sagt, så handler begrepet «same» om etnisitet som kultur, og ikke som en egen rase eller gen.

    Starlett:
    Leste et innlegg her på vgb faktisk, om at Tromsø skulle inngå i det samiske språkområdet. Det er mye misforståelser ute å gå, og folk som tror de sitter på sannheten når de bare har lest det de vil lese – eller ikke lest i det hele tatt.

    Hvorvidt man burde sidestille norsk og samisk derimot, har jeg fortsatt ikke laget meg en mening om. Men jeg blir sjokkert over å lese om reaksjonene du peker på, uavhengig av om det har bakgrunn i rent samehat eller sans for «rettferdighet» som NH så fint kaller det. Man er voksne folk, og oppfører seg deretter.

    Og når det kommer generelt til mobbing, så er det overhodet ikke i skolene man bør begynne med forebygging. Det finnes minst like mye mobbing blant voksne som hos barn, og så lenge foreldre er mobbere blir forebygging blant barn vanskelig.

    Hei Vana

    Samene er anerkjent som urbefokning i Norge, og dermed har de visse rettigheter. Men jeg kjenner ikke den førhistoriske «urinnvandringen, og kan ikke med sikkerhet si hvem som var her først.

    Jeg er jo helt enig med deg at same handler om kultur og etnisitet og ikke om gener.

    Ja, jeg vet at Tromsø (sannsynligvis eller sikkert????)skal gå inn i det samiske språkområdet, og jeg synes det er bra.
    Naturlig at norsk og samisk sidestilles i Nord-Norges største by.Men har sett at det er en del skarpe meningsutvekslinger i den forbindeles.

    ———————————————————–
    Men jeg blir sjokkert over å lese om reaksjonene du peker på, uavhengig av om det har bakgrunn i rent samehat eller sans for «rettferdighet» som NH så fint kaller det. Man er voksne folk, og oppfører seg deretter.
    —————————————————————

    Helt enig!
    ——————————————————————————————————-

    Og når det kommer generelt til mobbing, så er det overhodet ikke i skolene man bør begynne med forebygging. Det finnes minst like mye mobbing blant voksne som hos barn, og så lenge foreldre er mobbere blir forebygging blant barn vanskelig.
    —————————————————————————————-

    Veldig viktig, synes jeg. Man må forebygge og slå ned på mobbing OGSÅ i skolene, men dersom foreldrene er mobbere og barna blir sosialisert inn i en mobbe-ukultur, så har skolen en svært vanskelig oppgave.
    Foreldrene er jo tross alt rollemodeller for barna sine.

    Takk for fint innspill, Vana! 🙂

  28. Sirenja februar 9, 2011 kl. 12:16 pm #

    Engasjement er flott men av og til tar det mindre gode former 🙂 som innlegget ditt viser.

    Jeg tror også at uartige utfall ofte skyldes uvitenhet, usikkerhet, frykt og aggresjon,
    neppe hat.

    Engasjementet, utfallene, netturo er for meg et symptom
    som både må møtes klokt og med grenser.

    Hei Sirenja

    Ja, i denne saken har det til dels tatt veldig dårlige former. Jeg skjønner simpelten ikke hvordan det er mulig at voksne folk kan oppføre seg slik noen har gjort.

    Du skriver
    ———————————————————————————-

    Jeg tror også at uartige utfall ofte skyldes uvitenhet, usikkerhet, frykt og aggresjon,
    neppe hat.
    ——————————————————————–

    Jeg håper du har rett i at det ikke er direkte hat som er drivkraften, men hetsingen av samene har vært sterk, og jeg må si at det både sjokkerte og skuffet meg.
    For jeg har ikke sett dette grumset før skiltet kom opp.

    Jeg tviler på at Bodø-folk frykter samene, og jeg tror ikke de er så uvitende heller. For samene har jo alltid vært her, og de fleste av oss har samiske aner.
    Jeg heller mer til teorien om at mange vil fornekte sine egne samiske forfedre, og det er nedslående.
    Hvorfor Bodøfolk skulle føle aggresjon mot samefolket, er for meg ubegripelig. Jeg kan ikke se at samene her i området på noen måte har oppført seg slik at det skulle frembringe aggresjon.

    Jeg KAN forstå at enkelte mennesker i Finnmark som opplever at samenes rettigheter går på bekostning av deres rettigheter, i gitte tilfeller kan føle aggresjon.
    Men jeg kan IKKE forstå at Bodøfolk skulle ha grunn til den samme aggresjonen.

    Forholdene i Bodø og i Finnmark er veldig forskjellige.

    Det er ikke lett å vite hvordan man skal møte dette klokt og med grenser, som du sier.

    Redaktøren har luket ut de verste innleggene og sånn sett satt grenser.
    Men HVA er dette bråket på nett i AN.no symptom på?

    Det er DET jeg ikke forstår.
    Og så lenge man bare ser symptomene, men ikke finner ut hva som er lidelsen som forårsaker symotonene, er man i grunnen ganske hjelpeløs.

  29. NH februar 9, 2011 kl. 12:34 pm #

    Til Vana

    Jeg har ikke hetset samer i trådene i AN. Jeg har bare sagt at det ikke skulle være skilt der. De fleste skriver på ordentlig vis, og sier det de mener om saken. Det er noen utskudd som hetser, men ikke alle.
    Starlett skriver bare om mobbingen og ikke om alle de andre innleggene som er i orden.
    Bodøfolk er ikke mobbere.

    Ssmene i Finnmark er urfolk. De kom før nordmennene.
    Samene i Nordland er ikke urfolk. De kom etter nordmennene.

    Tromsø er i det samiske språkområdet, men ikke Nordland.

    Hvis jeg har gitt inntrykk av at alle debattantene har vært mobbere, så beklager jeg det.
    Byen synes å være delt i to hva meninger angår, og det er jo kommet masse flotte innspill fra folk som er glad for at skiltet kom.
    Av dem som er motstandere av skiltet, har de fleste hatt mer eller mindre saklige argumenter, men jeg ville med denne bloggposten rette søkelyset mot alle de som har drevet ren hetskampanje.

    Det har aldri vært så høy temperatur i an.no før, og aldri så mye rasisme og mobbing.

    Bodøfolk generelt er ikke verre mobbere enn andre, men i denne spesielle saken har det kommet frem ytringer som er svært lite bra. Det går jeg ut fra ar du er enig med meg i ?

  30. Vana februar 9, 2011 kl. 12:40 pm #

    NH:

    Sett deg gjerne inn i forskninga på dette området. Der vil du helt klart se at meninger er delte, og at samer (ja, også de i Finnmark) ikke nødvendigvis er et urfolk eller var der før nordmenn.

    Når det kommer til min henvisning til deg i kommentaren, så ville jeg ikke antyde at du hetset eller mobbet samer. Det var bare for å vise at sterke uttalelser, det være seg fordi man er «samehater» eller mener ting skal være rettferdig, med klare angrep på en gruppe mennesker ikke kan unnskyldes.

    Enig med deg, Vana.:)

  31. Vana februar 9, 2011 kl. 1:19 pm #

    Starlett: må redigere litt på kommentaren til deg.

    Jeg leste et innlegg på VGB, som handlet om det at Tromsø skal inngå i det samiske språkområdet. Der personen hadde misforstått totalt, og kom med ville uttalelser uten å sjekke fakta ordentlig først.

    Jeg skjønte likevel meningen, Vana. 🙂

  32. Geir Skoglund februar 9, 2011 kl. 2:28 pm #

    Hei Starlett

    Klart det må gå en grense for ytringer. Nettet har ført med seg en alminneliggjøring av muligheten til å ytre seg, noe «debattene» under artiklene nettavisene viser til fulle. Jeg tror at kombinasjonen av høy stutum-faktor og anonymitet nesten uvergelig vil gi et slikt resultat. Jeg har derfor, med en viss motvilje, selv sluttet å poste anonymt på nett.

    Når det er sagt savner jeg et moment i innlegget ditt. Det ligger en lovfestet forskjellsbehandling og lurer i bakgrunnen her, med Finnmarkslov, Finnmarkseiendommen og Sametinget som umiddelbare eksempler. I tillegg har du konfliktlinker som Lillevanilje er inne på over her, som går på kryss og tvers. Det er en eksplosiv miks – ikke minst når de som føler seg undertrykket finner en ventil de kan blåse ut avmakten sin gjennom. Denne konkrete saken blir dermed bare en proxy for det som ligger under og ulmer.

    Jeg tror forskjellsbehandling, uansett hvor velment, gir næring til følelsen av oss og dem – noe som igjen er med å fyre opp under rasistiske strømninger. Det bør tas hensyn til som et faktum når man vedtar lovverk som skiller innbyggernes rettigheter basert på deres etnisitet.

    Hei Geir!

    Så flott å se deg igjen her på VGB! 🙂

    Ja, jeg vet at du nå blogger under fullt navn.

    Gratulerer med ny og veldig spennende kvalitetsblogg!:)

    Jeg har for lenge siden bokmerket bloggen og har lest mesteparten av tekstene.
    Bare synd at det er så mye mer tungvint å kommentere utenfor VGB.

    Glad du er enig med meg i at ytringsfriheten må holdes i noen tøyler.

    Jo, anonymiteten er nok en av flere grunner. På den andre side:Hvis det ble krav til fullt navn i alle nettdebatter, ville nok mange forsvinne fra nettet, og det er vel heller ikke ønskelig?

    Jeg for min del er nå sånn «halvanonym» her.

    Jeg vurderer en blogg under fullt navn – hvis jeg får nok skrivelyst. Den eventuelle bloggen vil ikke være på VGB.

    Du skriver:
    ——————————————————————————
    Det ligger en lovfestet forskjellsbehandling og lurer i bakgrunnen her, med Finnmarkslov, Finnmarkseiendommen og Sametinget som umiddelbare eksempler.
    —————————————————————————-
    Det er sant, og jeg er fullt på det rene med det. Jeg utelot det bevisst i DETTE innlegget, siden innlegget da hadde blitt altfor langt, og jeg her skriver om rasistisk mobbing etter en samisk kulturuke og et skilt i Bodø, og i Bodø-området kan jeg ikke se at samene får noen særbehandling.

    Mange grupper får særbehandling for å kunne drive i utsatte yrker. Det gjelder f.eks både fiskere og bønder.
    (Det var fiskerne og bøndene som var hovedårsaken til at Norge stemte Nei til EF i 1972, siden de ikke fikk de særordninger de mente var påkrevet.)

    Jeg mener at reindriftsamene trenger særlover for å kunne fortsette reindrift på vidda.

    Det kan naturligvis diskuteres om alt som er vedtatt i kjølvannet av Altasaken har vært like bra.
    Og det har det neppe vært.
    Vi ser vel antydning av et historisk paradigmeskifte og med det en kraftig pendelsvinging.
    For at samer historisk er undertrykket og diskriminert, kan det vel ikke være vil om?

    Du kan jo titte på svaret mitt til lillevanilje.

    Jeg kan være enig i at man bør være varsom med særbehandling. Men i visse tilfeller er det nødvendig.
    Jeg mener f.eks at kjønnskvotering har vært nødvendig.
    NÅ ser vi gode resultater av det, og nå er kvinner stort sett anerkjent som minst like gode som menn i yrkeslivet.
    Av og til trenger man lover for å påskynde en ønsket utvikling.

    Politisk styring, altså.
    Mener jeg.

  33. Shadowlady februar 9, 2011 kl. 3:14 pm #

    Spørsmålet ditt forklarer vel egentlig hvorfor i seg sjøl. NETT mobbing! Muligheten til å fritt kunne ytre sine meninger i et anonymt vakuum er uimotståelig for veldig mange. De sosiale sperrene som vanligvis finnes i alle mennesker kan brytes så lenge mennesket ikke behøver å være ansvarlig for sine meninger i etterkant. Fenomenet er absolutt ikke ukjent, men det blomstra opp når vi fikk internett.

    Sånn bortsett fra det ser ikke jeg noen grunn til at de skulle mobbes, tvert i mot. Folk som har motstått så mye hets bare på grunn av sin kultur og etnisitet burde beundres, ikke mobbes. Men jeg forstår hvorfor mange ikke har lyst til å erkjenne seg den arven, det norske folk er ikke mer tolerante på bunnen enn andre, vi bare liker å skryte av at vi er det.

    På den annen side så er jeg en av de som har en mening om at de dummeste folkeslag i verden er de som tror seg selv å være opplyste. Men det er en helt annen debatt 😉

    Hei Shadowlady

    Velkommen til bloggen min! 🙂

    Jeg er helt enig med deg i dine synspunkter angående nettbruk og nettmobbing. Særlig ille er den nettmobbing som barn og unge utsettes for. Her har både skole og foreldre et stort og viktig ansvar.

    Du skriver:

    ———————————————————————————————————
    Sånn bortsett fra det ser ikke jeg noen grunn til at de skulle mobbes, tvert i mot. Folk som har motstått så mye hets bare på grunn av sin kultur og etnisitet burde beundres, ikke mobbes. Men jeg forstår hvorfor mange ikke har lyst til å erkjenne seg den arven, det norske folk er ikke mer tolerante på bunnen enn andre, vi bare liker å skryte av at vi er det.
    ——————————————————————————————————-

    Jeg må bare si meg helt enig med deg i dette, Shadowlady. HELT enig.

    Og så kan vi jo ta den andre debatten senere:) En viktig debatt, også den.

  34. Zohre februar 9, 2011 kl. 6:12 pm #

    Jødene mobbes og plages mere enn alle andre folkegrupper selv om de har en hellig bok , en bok som deres språk er
    Kabbalismens lære om sefirot som verdens grunnmønster stammer fra Sefer jetsira.

    Det grunnleggende kabbalistiske skriftet er Sefer Yetsira (Skapelsens Bok), som skal være diktert til Adam av Gud selv, men som mer jordnær forskning mener ble forfattet mellom år 300 og 600 e. Kr. Kabbalaen tok en ny retning blant søreuropeiske jøder på 1200-tallet, og i renessansen ble det utviklet kristne varianter av kabbala…

    Samene har hverken en bok og et språk så en rassisme inntreffer deres flagg.

    takk
    zohre


    Jeg kan ikke se at jøder NÅ FOR TIDEN blir mobbet mer enn andre folk. I alle fall ikke i Vesten.
    Snarere tvert i mot.
    Muslimer blir jo utsatt for mye mer mobbing enn jøder i den vestlige verden.

    Både kristendom og islam bygger på jødedom.
    At den mytiske Adam skulle ha fått noe diktert av Gud tror jeg vi kan se bort fra.
    Samene hadde sin egen religion, men de fikk ikke lov til å praktisere den. Derfor ble joik forbudt.
    Og språk har jo samene. Til og med flere språk.
    Samene har blitt diskriminert i mange hundre år av de norske myndigheter.

    Flagget er vakkert, synes jeg.

  35. Zohre februar 9, 2011 kl. 6:36 pm #

    Ved 17.mai eller i hverdagen folk kan ikke ta på seg det norske flagget.
    Rasisme ergo treffende.
    Så samer har vanskelighet med kontakt med omverden.

    takk
    zohre

    Har du sett hvordan idrettsutøverer og nordmenn som er på idrettsarrangementer svøper seg inn i norske flagg, Zohre?

    Samer kler ikke på deg flagget.

    17. mai går mange norsketniske i norsk bunad og mange samer i kofte.
    Jeg har ikke opplevd at mine samiske venner har hatt vanskeligheter med kontakt med omverdenen.

  36. lillevanilje februar 9, 2011 kl. 8:04 pm #

    Starlett, du skriver i et svar til Zohre «Men de fleste samer i dag bruker kofte bare på høytidsdager, omtrent slik som etnisk norske bruker bunad».

    Det er positivt feil. Kofta brukes i mye større grad som en politisk. Og det er særlig politisk aktive samer knyttet til miljøet rundt sametinget, som utmerker seg med dette. Eksempelvis, ved møter i sametinget møter majoriteten i kofte, kurs/konferanser – svært mange om ikke majoriteten møter i kofte, i alle sammenhenger hvor det er viktig og vise (demonstrere etnisiteten) så møter svært mange/majoriteten opp i kofte, styremøter i Finnmarkseiendommen – representantene utpekt av sametinget stiller på møtene i kofte. etc

    Hadde majoriteten av etniske bergensere, telmarkinger, nordlendinger, trøndere, hedmarkinger, opplendinger, hordalendinger, etc stilt opp i e bunad på tilsvarende måte som samene gjør det, så ville det vært snakk opp nasjonasjåvenisme. En demostrasjon av nasjonalisme som ville blitt lagt merke til og fordømt.

    Jeg har også lyst til å knytte en kommetar til Geir Skoglund sin kommentar. Alle påstander om at det eksisterer samiske særrettigheter blir avvist fra samisk hold. Men realiteten er at det eksisterer ihvertfall et par samiske særrettigheter. Eksempelvis; det er bare samer som her i landet for lov til å drive med reindrift med alle de herligheter som følger med det (det ikke så mange – men ubegrenset motorferdsel i utmark er en av dem). I andre land er ikke reindrift noe som eksklusivt er forbeholdt samer, f.eks Finnland og Russland.

    I et demokratisk system har hver myndig innbygger en stemme hver. Samer har dobbeltstemme; de kan stemme ved kommune, fylkes- og stortingsvalg – i tillegg kan de stemme ved sametingsvalget. Sametinget har konsultasjonsrett i alle saker som berøre samer – og det er nesten alt. I tillegg er det delegert forvalningen på områder som spårkforvaltning, utvikling av læremateriell i samisk etc. Etc.

    Finnmarksloven står i en særstilling. Det hevede at finnmarksloven gir særfordeler til samene. Det blir nok utledet av bl.a. Formålsparagrafen som lyder «Lovens formål er å legge til rette for at grunn og naturressurser i Finnmark fylke forvaltes på en balansert og økologisk bærekraftig måte til beste for innbyggerne i fylket og særlig som grunnlag for samisk kultur, reindrift, utmarksbruk, næringsutøvelse og samfunnsliv.» I praksis så tror jeg ikke dette har gitt samer noen særfordeler i forhold til FeFo/Finnmarkseiendomen (som ble opprettet med hjemmel i Finnmarksloven) og og bruk/rettigheter i utmarka.

    Sametinget er likevel en stridens kjerne ikke bare for Freppere, men også innad i de samiske miljøene. Det er svært mange samer som ikke skjønner hensikten med sametinget. Reindriftsutøvere, kystbefolkningen og mange andre samer, opplever og gir uttrykk for at sametinget ikke jobber for dem, og at sametinget er for «supersamer» eller «slipssamer». De to siste uttrykkene er ikke mine, men det er hva samene selv kaller kretsen rundt sametinget (politikerne inkludert)

    Krav om samisk selvbestemmelse er også et spørsmål med sprengkraft. Nordland og Troms er nå de to neste fylkene på agendaen, ref. NOU 2007: 13 – Den nye sameretten og NOU 2007: 14 – Samisk naturbruk og retts¬-situasjon fra Hedmark til Troms

    Alle tar det som et faktum at det er bare samer som blir hetset og mobbet – men det skjer nok like mye den andre vegen. Spørsmål f.eks om samepolitikk og virkelighetsbeskrivelsen, blir svært ofte møtt med rasismebeskyldninger. Det er kanskje ikke så rart at dialog og kommunikasjon går i vranglås.

    Men som jeg skrev i en tidligere kommentar her – det er langt fra Troms og Finnmark til Oslo, men det er enda lengre den andre veien.

    (hopper litt i kommentarene akkurat nå. )Lillevanilje. Selvfølgelig var det feil av meg.. Tenkte ikke på den politiske bruken da jeg skrev kommentaren. Sorry. Jeg tenkte bare på samer sånn alminnelig i hverdagslivet.
    Kommer tilbake med fyldigere svar på kommentaren senere. 🙂

    Lillevanilje

    Jeg synes det er greit at samepolitikere bruker kofte. Sametinget er fremdeles nytt, og det er nok slik at man fremdeles i enkelte situasjoner opplever det å vise etnisiteten som viktig.

    (Ja, jeg vet om de interne motsetninger blant samer i forbindelse med sametinget.)

    Men etniske nordmenn diskuterer jo sine saker, med motsetninger som blant annet gir seg utslag i de ulike partier.
    Ingen reagerer vel på denne demokratiske praksis, så lenge man holder seg innen rimelighetens grenser.

    Så er det jo slik at særlige vilkår ofte gjør særlige bestemmelser nødvendige.
    Er det norske finnmarkinger som eksplisitt har ytret ønske om å drive reindrift?
    Jeg tviler på at vidda har bærekraft til det, og synes det er riktig at adgangen til reindrift forbeholdes samene.

    Når det gjelder rett til jakt, fiske og bær, (særlig multer), er situasjonen adskillig mer kompleks.

    Og selvsagt: Situasjonen etter Alta, med Sametinget og Finnmarksloven er jo helt annerledes enn virkeligheten slik den var før man innså at samene var en diskriminert og undertrykt gruppe, og før samene selv satte sakene på dagsorden på en annerledes måte enn tidligere.

    Så vet jeg jo at mobbing går begge veier og på kryss og tvers. Likevel kan vi ikke snakke oss fra historien.
    Det er samene som historisk har vært den undertrykte part i mange hundre år.
    Kanskje pendelen har svingt for langt den ene veien?
    Jeg vet ikke. Har ikke juridisk kompetanse og heller ikke nok kunnskap til å være sikker på det.
    Nordland er ganske langt fra Finnmark.

    Uansett kan jeg ikke forstå at et skilt med både norsk og samisk navn på Bodø kan utløse så mye direkte mobbing og rasisme i avisspaltene.

    I AN.no har det aldri vært diskusjoner av denne ekstreme karakter før.

    Jeg forstår at enkelte i Finnmark og Troms kan føle sine rettigheter truet, men hvilken grunn har Bodøfolk til å hetse samene så usaklig som de har gjort i dette tilfellet?
    Jeg forstår det rett og slett ikke.

    HELT enig i at det er langt fra Oslo til Finnmark!

  37. Zohre februar 9, 2011 kl. 8:06 pm #

    @Lillevanilje

    Jeg er enig at Starlett skrev feil og til og med linket unødvendig.

    takk
    zohre

  38. Zohre februar 9, 2011 kl. 8:50 pm #

    DDJO

    Hva er dette for noe.

    takk
    zohre

  39. Zohre februar 9, 2011 kl. 9:43 pm #

    Mener du at forskjellig DNA forårsaker forskjellig oppbygging av hjernen og derfor forskjellig språk?
    ____________
    I 1944 publiserte den velkjente fysikeren Erwin Schrödinger en kort bok kalt Hva er liv?, hvor han støttet synet på at kromosomer innehold det han kalte livets arvelige kodespråk. Han tilføyde: «Men begrepet kodespråk [engelsk: code-script] er, selvsagt, for snever.

    ?

    takk
    zohre

    Ja, dette vet jeg dessverre ikke noe om, Zohre.

  40. Zohre februar 9, 2011 kl. 9:47 pm #

    Alle muslimer leser og forstår Koranen som kun er på arabisk derfor dette språket er unikt i sammenlikningen med Samisk til eksempel og alle språkene .

    takk
    zohre

    Sant.

  41. Gøril februar 9, 2011 kl. 10:04 pm #

    Samene har krangla seg imellom mer enn nordmenn har krangla med samene.Det har du ikke skrevet et ord om.
    Hvorfor har det tatt den lange tida?
    Fordi alle samene vil ha sine egne navn på byen!

    Se på denne

    http://www.an.no/nyheter/article779804.ece

    Sjøsamene blanda seg inn i koret i 2003 og krevde at byen skulle få et sjøsamisk navn enda de ikke har et sjøsamisk navn.

    Hundholmen fordi de hadde hunder der. Kiss my Ass.

    Krav, krav, krav!

    Hvis du spekuler på hvorfor det har tatt tid, er det kranglinga mellom samene selv.
    Jeg synes ikke synd på dem!

    Skiltsaken er dårlig dustepolitikk!

    Jeg vet at det er forskjellige oppfatninger i samebefolkningen. Det skulle bare mangle. De har rett på demokratisk meningsutveksling som alle andre, de også. Det ville være rart om alle nordmenn var enige i alt, ikke sant?

    Sjøsamer er det mange av, og de har vært usynliggjort og antakelig mer undertrykket enn reindriftssamene.

    Og som du sier: Sjøsamene har ikke noe eget navn for Bodø, og skiltet ER på lulesamisk.

  42. Marita_Synnestvedt februar 9, 2011 kl. 11:32 pm #

    Starlett: Det kom likevel ikke frem om samer alltid har hatt et annet navn på Bodø eller om det er blitt konstruert et i ettertid. Det bør etter min mening utgjøre en vesensforskjell.

    Finnes det et samisk navn på Oslo? Hvis ikke, bør det konstrueres et. Særlig fordi de fleste samer bor i Oslo.

    Jeg vet at det flere steder er flere navn på samme by eller sted. Men det behøver ikke bety at jeg må billige det. Det blir ikke mindre overflødig i mi måte å tenke på, selv om alle andre måtte gjøre det.

    En ting til; jegfikk servert beskrivelsen «pitelita» om en jente, lav av vekst. Vedkommende bor nordpå. Vi har ikke dette uttrykket i Oslo.Vet du om det kommer fra pitesamene (eller hva du kalte dem)?

    Marita

    Så vidt jeg vet er det gamle navn og ikke konstruert senere. Men det spørs jo hva man mener med i «ettertid».
    Det må jo være kommet etter Bodø siden det er tydelig å se at det er tatt utgangspunkt i Bodø. Men Bodø er heller ikke originalt. Det kommer av Bodin, som igjen kommer av gammelnorsk bod og vin.

    På en annen side: I Finnmark har man fått norske navn for steder som i utgangspunktet bare hadde samiske navn.

    Her på den fleretniske nordkalotten tror jeg det beste er å ha både norske og samiske navn. Samt kvenske der kvenene har lange historiske røtter, f.eks i Vadsø.
    «Pitelita» er bare en omskrivning av «bitte lita»» og er en nordnorsk dialekt, vet ikke akkurat hvor de sier det.

    For samer som ikke kan norsk, kan det være vanskelig å skjelne mellom b og p, men jeg tror ikke det er bakgrunnen for pitelita. Pitesamisk, som nesten er utryddet, har nok ikke noe med dette å gjøre

    Jeg vet ikke om det finnes et samisk navn for Oslo, men synes det er unaturlig om man skulle bruke samiske skilt der, selv om mange med samisk bakgrunn har flyttet dit.

    Situasjonen er annerledes her på Nordkalotten, i det samiske kjerneområdet, der samene har dype historiske røtter og sannsynligvis kom FØR nordmennene.

  43. Snekker T februar 10, 2011 kl. 11:52 am #

    Er det rart at de blir mobbet!!!
    De legger opp til det selv.
    når de greier å påstå at rovdyr i Norge er grunn til at det «forsvinner» over 47000 rein.
    JUKSELAPP= same som juger på seg døde dyr..
    Staten er jo ikke noe bedre,når de også utbetaler ertatning for disse dyr!!!.

    Hei Snekker T

    Som bøndene, altså. I prinsippet.
    Særgrupper har ofte særstandpunkter.
    Hvorfor skulle vi stille høyere krav til samene enn til nordmenn?
    Og hva har det med skiltsaken i Bodø å gjøre?

    Man kan vel snakke diskutere saklig med reindriftssamer om ulv uten å mobbe alle samer.

  44. Sirenja februar 10, 2011 kl. 12:09 pm #

    Mobbing og hets er for meg et symptom på flere saker, jeg snakker generelt ikke samesak,
    at skjev fordeling øker,
    at mediene og underholdningsbransjen dyrker ironien og utdriting, ta dem ta dem krefter,
    at frykten for annerledeshet slå ut i aggresjon,
    at frykten for tap av penger/status slår ut i aggresjon.

    Kort sagt, så er det et symptom på et samfunn og en politikk som ennå ikke makter å løse alle oppgavene sine.

    OK.

    En annen sak enn denne saken om utfordinger med fleretnisitet i nord, altså.
    Ja, det er mange ting å ta fatt i her, men det passer nok helst å diskutere i tråder som skriver om mobbing på generell basis.
    Jeg skriver i DETTE innlegget om en opprørende mobbesak mot vårt urfolk i nord.

  45. MorHubro februar 10, 2011 kl. 3:29 pm #

    Du burde fortelle den unge generasjon om Altasaken!
    Jeg spør: Hva vet de? Meget lite!

    Hva vet du_selv? Du var borte da begivenhetene inntraff.
    _Jeg_ var tilstede!

    Det var lykkelige dager da det skjedde store aksjoner i den politiske andedam!

    I Stilla var det _ikke_stille!

    Nasjones øyne var rettet mot de tapre demonstranter som lenket seg sammen som levende skjold mot politiets vold og overmakt.

    Osloborgerne fikk sine søvnige øyne åpnet av kjempende samer som slo leir ved Stortinget i samlet protest mot ødeleggelse av uerstattelig kultur.

    De radikale krefter i Norge, miljøvernere og samer dannet en _solidarisk treenighet_ mot politikertyrrani og uforstand.

    Politikerne presset utbyggingen gjennom mot den demokratiske vilje. De burde skamme seg!
    Gro Harlem Brundtland angret på utbyggingen to år etter!

    http://www.nationen.no/2011/01/14/politikk/miljo/urbefolkning/naturvern/samer/6378877/

    Regjering og Storting vant slaget med ufine midler, men tapte krigen!!

    Det var en phyrrosseier.

    Kampen om Alta-og Kautokeinovassdraget var selve _omslaget_ for samene.
    De var blitt synlige for publikum over det ganske land, og de ble omkranset med beundring, respekt og sympati fra fjern og nær.

    Fra nå av skulle de ikke være en turistattraksjon langs Finnmarksveier i samedrakt og telt med sine souvenirer. Fra nå skulle de ikke undertrykkes mer.
    De skulle stolte og ranke stå fram med sin rike kultur, sin joik og kunst, og anerkjennes som urfolk.

    http://tromsoby.no/node/13880

    30-årsjubileumet for vannskiftet i samepolitikken ble feiret i januar dette år!
    Saken er meget aktuell!

    Lillevanilje

    Husk: Sameting og samerettigheter ble nedfelt _etter_ kampen om Alta!

    Det samiske demokrati er av ny dato og trenger tid for å finne sin endelige form.
    Reindriftssamer _lever_ av reindrift! Derfor trenger de rettighet til bruk av snøscooter i utøvelse av sitt hederskronte yrke!

    Lever norske finnmarkinger av reindrift?

    Nei!

    Husk: Under nasjonsbyggingen av Norge etter 1814 var nordmenn i taler, dikt, politikk og kunst _meget_ nasjonalistiske!

    Samer må gjennom en nasjonalistisk periode i sin oppbygning av samisk demokrati. Kofte er meget vakkert.

    Jeg har kjøpt den mest utsøkte samisk sølvkunst hos i Kautokeino.

    Hei MH!

    Takk for en omfattende kortversjon av historien ! 🙂

    Ja, hva kan ikke en «solidarisk treenighet» klare?

    Når det gjelder min manglende tilstedeværelse, så vil jeg bare si at man kan godt være «borte fra landet» uten å være «ute av verden».
    Jeg fulgte så godt med som det var mulig for meg.

    Du skriver:
    —————————————————————-
    Regjering og Storting vant slaget med ufine midler, men tapte krigen!!
    Det var en phyrrosseier.
    Kampen om Alta-og Kautokeinovassdraget var selve _omslaget_ for samene.
    ——————————————————————

    Enig i den beskrivelsen. Alta-Kautokeinovassdraget skulle aldri vært bygd, det har jo ettertiden vist. Men heldigvis ble Masi spart. (Ser du nevner Masi.)

    Å legge et helt samfunn under vann vitner om manglende politisk fornuft og manglene respekt for samefolket.

    Mye fint sølv i Kautokeino, ja. 🙂

  46. lillevanilje februar 10, 2011 kl. 4:02 pm #

    Heia MorHubro

    Tenk at du er her! Hyggelig.

    Jeg vet ikke hva jeg skal svar deg på først. Kanskje reindrifta – som mange påstår drives i henhold til tradisjoner. Nåja. Hva slags tradisjoner. Hele vidda er full av reingjerder. Naturen er herpa av nyttekjøring, men dog uvettug barmarkkjøring. Det er grunn til å stille spørsmål om reindrifat er så bærekraftig som mange tror og hevder.

    Jeg kjenner meget godt til sametinget. Jeg kjenner også han som var den første sametingspresidenten, uten at jeg skal gå nærmere inn på dette her.

    Personlig mener jeg at sametinget har en rolle og spille og gitte områder også en viktig rolle – men jeg er ikke sikker på om jeg synes disse forsøkene på tilraningen av «statsmakt» er så heldige. Eksempelvis forsøket på å overprøve/avvise stortingets lovgivning og sette seg selv i lovgivers sted. Jeg tenker da på arbeidet med den nye mineralloven.

    Når det gjelder alta-utbyggingen. Den ble langt i fra så omfattende som den var planlagt – og den var sansynligvis vurdert som nødvendig for å sikre kraftforsyningen i fylket.

    Det hevdes at altautbyggingen var omslaget – men det finnes holdepunkter for å si at omslaget kom allerede med gjennoppbyggingen av finnmark etter krigen.

    Jeg tror nok det store omslaget kom etter Altasaken. Ettertiden har vel ikke vist oss at Alta-utbyggingen var riktig?
    Ja, gudskjelov ble neddemningen av Masi stoppet. Jeg husker jeg var i bygda en gang mens den fremdeles var truet, og var sjokkert over planene.

    Som MH sier: Er vidda overbeskattet, bør man redusere bestanden slik at reindriften blir bærekraftig.

    Jeg mener jo heller ikke at virkeligheten er slik at alt det som sametinget gjør, nødvendigvis er bra.
    Like lite som jeg synes at alt som er vedtatt på Stortinget er bra.

    Men jeg er likevel glad for at samene har fått et sterkere rettsvern enn de tidligere hadde.

  47. Zohre februar 10, 2011 kl. 4:05 pm #

    @Lillevanilje

    Da kjenner til DDJO (Bådåddjo)

    Hva betyr det ?

    takk
    zohre

    Hva Bodø egentlig betyr, er litt uklart.

    Her finner du ut mer, Zohre.

    http://no.wikipedia.org/wiki/Bodø

    Bådåddjo betyr det samme. 🙂

    Men hva betyr DDJO?

  48. Zohre februar 10, 2011 kl. 4:09 pm #

    (Bådåddjo)


    Dåddjo

    takk
    zohre

  49. MorHubro februar 10, 2011 kl. 4:10 pm #

    Jeg elsker Sverre Kjeldsberg!

    Han er en kunstner med integritet, forstand og politisk gangsyn!

    Da jeg var ung pike, hadde jeg bilder av Pussycata på ungpikerommet.
    Sverre Kjelsberg var idolet.
    I Pussycats var han Teddy.

    Hvor er de andre i Pussycats blitt av?

    Sverre Kjeldsberg ble meget politisk aktiv i Hålogoland teater, og arbeidet for å dreie oponionen mot venstre!

    Har dere hørt Ellinors vise?

    Sverre Kjeldsberg sa if you can’t beat them, join them, og så deltok han i populærprogrammet Grand Prix for å banke sitt budskap inn i det norske folk!

    Han og Mattis Hætta lagde Samid Ædnan, og Mattis Hætta joiket meget melodiøst.

    Folket talte: I sin solidaritet med de samiske krav, stemte de på Samid Ædnan og sendte den ut til det store utland, blant paljetter, parykker, falske øyenvipper, silke og dekadente kostymer.

    Bidraget er verdens beste MGP-sang!!!

    Samid Ædnad kom som en ekte frisk storm fra nord!
    Mattis Hætta kom fra Masi.

    Først ville politikerne demme ned hele Masi!
    Det er galmannsverk, som ble stoppet!

    Jeg fant Samid Ædnan på YouTube.
    Den gjør meg meget nostaligsk og mør rundt hjerterøttene.

    Så unge de var!
    Så unge _vi_ var.

    Meget vakkert.

    Pussycats, ja.
    DET er lenge siden, det.
    Var de ikke oppvarmingsband for Rolling Stones?

    Jeg mener å huske det, men mulig at jeg tar feil

    Sverre Kjeldsberg er en flott kunstner og musiker.

    Jeg husker at barna mine husket i huskestativet i hagen vår i Belgia og joiket Samid Ædnan-joiken av full hals, slik at de andre barna i landsbyen også lærte den.
    Det ble populært.

    Men hvordan E og Ø lærte seg sangen, vet jeg ikke. For vi kunne ikke se norsk TV. Hadde vi den på lydbånd eller plate, tro?

    Nei, det ligger under glemselens slør for meg.

    Det var Klaus Hagerup som skrev teksten til Ellinors vise, MorHubro. SK skrev melodien.

    Og ja, den er praktfull.

    Ka e det som æ drømme om
    at æ en dag ska våkne opp å vite,
    at arbeidet æ leve med,
    e mykje mykje meir enn det å slite.

    Æ drømme om å være fri
    i lag med alle folkan som æ like.
    Æ drømme om ei anna tid
    da ingen folk e fattige og rike.

    Æ drømme om at alle dæm
    som trekke garnan langt der utpå sjyen
    skal få ei bedre tid i lag med dæm
    som jobbe skift på en fabrikk i byen.

    Og dæm som har en liten gård,
    nån kyr og ei gjeld dem ikkje klare.
    Æ drømme at dæm får en vår
    dæm bruke te nå’ meir enn det å spare.

    Æ drømme at vi får en vår
    da undertrøkkinga å jorda stanse.
    Ei ny tid kommer sjøl om fjellan står,
    og det bli like fint å jobbe som å danse.

  50. Zohre februar 10, 2011 kl. 4:10 pm #

    Dåddjo :

    Dåd ( død )

    jo

    takk
    zohre

    Nei, det har ikke noe med død å gjøre, Zohre.

  51. Zohre februar 10, 2011 kl. 4:13 pm #

    (Bådåddjo)


    Dåd
    djo : det jo ?

    takk
    zohre

  52. MorHubro februar 10, 2011 kl. 4:51 pm #

    Lillevanilje

    Den brente jord og evakueringen av Finnmark er tyskernes største krigsforbrytelse i Norge!

    De tapre menn, kvinner og barn i Finnmark fikk sine hus og hjem ødelagt og ble jaget mot sør. De modigste overvintret i fjellhuler og gammer!

    Samer, kvener og nordmenn hand i hand mot barbariet!

    Tenk på motstandsmennene der nord!
    Partisanene!

    De ble nedrig behandlet av politikerne etter krigen og beskyldt for at de ville påtvinge Norge proletariatets diktatur og Stalins hårde hånd!

    Deres etterlatte burde få store erstatningssummer og de burde få offisiell oppreising med fanfarer, konge og regjering!

    Russerne _hjalp_ finnmarkingene!

    Jeg er stum av beundring over finnmarkingens pågangsmot etter krigen.

    De kom til nedbrente, ødelagte landskaper, der ingenting var tilbake, til en karrig jord med lange vintre og korte somre, men de gikk igang med stort mot og utførte sin gjenoppbygging effektivt.

    Samer og nordmenn sto skulder ved skulder i sin kamp mot nazibøller og i oppbyggingen.

    Gjenoppbyggingen varslet den vårløsning for samene som skulle komme.
    Men husk: Skolebarna måtte på internat og samisk var forbudt.

    Det tok tid før våren kom!

    Den kom med Altasaken.

    _Alle_ folk må leve bærekraftig!

    Jeg har hørt at det er flere rein enn vidda tåler.
    Hvis det er sant, må man beskatte bestanden ned til bærekraftig størrelse.

    Hva er mineralloven?

    Kjenner du Ole Henrik Magga?

    Han er en hedersmann! Han har gjort mye for verdens urfolk.

    Samene _er_ urfolik, og som urfolk kan de arbeide solidarisk for _andre_ urfolk som er verre stillet enn samene.

    Nå har samene fått gjennom de viktigste krav, og nå kan de solidarisere seg med de urfolk i verden som er trampet under hæl og lever i usle kår!

    Jeg kjenner ikke sametinget intimt. Det er nytt, og det trenger tid på seg.

    Jeg tror at et sameland med alle samer i de nordiske land forenet i en ny nasjon er framtiden. At det kommer før 100 år er gått.

    Samid Ædnan.

    En fredsnasjon i nord, der samer har sjølråderett innenfor sine grenser og nordmenn sjølråderett i Norge.

    Der det gode naboskap mellom landene dyrkes og fremmes.

    JA!

    Forresten:

    Dette
    ——————————————
    Jeg tror at et sameland med alle samer i de nordiske land forenet i en ny nasjon er framtiden. At det kommer før 100 år er gått.

    Samid Ædnan.

    En fredsnasjon i nord, der samer har sjølråderett innenfor sine grenser og nordmenn sjølråderett i Norge.

    Der det gode naboskap mellom landene dyrkes og fremmes
    ————————————————————————–

    er jeg uenig i, og sier nei til det. Vi trenger ingen ny nasjon.

    Men resten var flott. 🙂

    Takk for kommentaren, Katarina! 🙂

  53. Geir Skoglund februar 10, 2011 kl. 5:44 pm #

    @MorHubro

    Samid Ædnan husker jeg veldig godt. Av en eller annen grunn trodde jeg i mange år at SK sang «Eg har større skaft en Knut». Det viste seg å være feil.

    Det var litt feil, ja. 😉

  54. Realist februar 10, 2011 kl. 5:47 pm #

    Uenighet er ikke mobbing. Mobbing i samfunnet må stoppes, men den som er uenig i samekrav eller skilt og skriver det, er ikke en mobber.

    Skill mellom skitt og kanel!

    Til Mor Hubro

    Samer og nordmenn bor ikke adskilt.
    Det finnes ikke et eget samisk område i Norge.
    Hvem skal trekke grensene for et nytt land?

    Det ville blitt unaturlige grenser.

    Glem det!

    Folk i nord har alltid bodd sammen i ett og samme land.

    Hei Realist

    Nei, meningsutveksling er ikke mobbing, enig.
    Mobbekortet bør ikke brukes uten grunn.

    Men diverse skriverier i an.no forrige uke VAR mobbing.

    Helt enig i at et nytt sameland som ny nasjon er helt urealistisk.

  55. Zohre februar 10, 2011 kl. 5:53 pm #

    (Bådåddjo)

    Bå : bo
    Dåd : dø
    djo : Adjø

    takk
    zohre

    Nei, det er ikke det navnet betyr, Zohre.

  56. MorHubro februar 10, 2011 kl. 6:12 pm #

    Geir Skoglund

    Sverre Kjeldsberg har sterk _erotisk_ utstråling!

    Han dåret unge piker og voksne kvinner med sin overdådige sex appeal!

    Dine øyne hadde sett det, og overført det til ører.

    Jeg kjenner dessverre ikke Sverre Kjeldsbergs intime attributter.
    De var attråverdige.

    Han sang at Joik har større kraft enn krutt.

    Man kan drive _kraftpolitikk_ og forandre verden uten våpen i hånd!

    Så joiken har større kraft enn både krutt og Sverre Kjeldsbergs diverse attributter?;-)

  57. MorHubro februar 10, 2011 kl. 6:24 pm #

    Zohre

    Bådåddjo betyr Bodø og er et navn.

    Liker du skiskyting?

    Jeg ser på skiskyting og skriver på forumet samtidig, for Ole Einar Bjørndalen er ikke med, og jeg liker Bjørndalen best.

    Han er avholdsmann.

    Jeg er ikke avholdsmann, men _måteholdskvinne._

    Jeg vil lage reinsdyrstek til søndagsmiddag. Med rosenkål, brokkoli, babygulerøtter, bacon,persille, kantareller stekt i smør, mandelpoteter og viltsaus med mye ekte rømme og litt kremfløte.

    Og rødvin.

    realist

    Det tradisjonelle sameland i Norge, Sverige, Finnland og Russland kan bli det nye sameland.

    Nam, nam.

    Du mener vel ikke innerst inne at vi bør få en samisk nasjon på Nordkalotten?

  58. Zohre februar 10, 2011 kl. 6:31 pm #

    @MorHubro

    (Bådåddjo)

    Dette er tre verb som ble satt sammen.
    Å bo , å dø , Å adjø

    Og nå kommer muslimer til BODØ så (Bådåddjo) får ett nytt navn som :

    Bådåddjosalam

    Kreativt, Zohre. 😉

    Men jeg tviler på at navnet blir slått sammen med en muslimsk endestavelse……

    takk
    zohre

  59. MorHubro februar 10, 2011 kl. 6:37 pm #

    Zohre

    Hva betyr salam?

    Bodø betyr gjestebud ved elva. Det er fest, sammenkomst og ikke verb.

  60. Realist februar 10, 2011 kl. 6:42 pm #

    Mor hubro

    Det er helt urealistisk og ikke noe ønske fra samehold.
    Separatisme er en uting.
    Nordmenn og samer lever greit sammen med diskusjoner og litt uenighet.

  61. Zohre februar 10, 2011 kl. 6:45 pm #

    @MorHubro

    Salam betyr hei , fred ( Shalom )

    Elva er å bo
    Elva er å dø

    Bodø : bo og død siden sier du vann.

    Men, nå synes jeg Bådåddjo er mere korrekt og levende på grunn av Adjø.

    takk
    zohre

  62. Zohre februar 10, 2011 kl. 7:18 pm #

    Samene mobbes på grunn av plagg , flagg ( Nasjonal ).
    Deres språk ellers likner på språkene .

    Jødene og muslimene mobbes og plagges på grunn av både plagg og det religiøse flagget.

    takk
    zohre

  63. Zohre februar 10, 2011 kl. 9:23 pm #

    Samene har på seg ett flagg og derfor har de vanskelighet med kontakt med omverden.

    Akkurat som mullaene eller prestene og etc.

    takk
    zohre

  64. Zohre februar 10, 2011 kl. 10:53 pm #

    Bå : bo
    Dåd : dø
    djo : Adjø

    (Bådåddjo)

    takk
    zohre

  65. Zohre februar 11, 2011 kl. 10:03 am #

    Samene pleier å si : Men, vi er vant til

    takk
    zohre

  66. Zohre februar 13, 2011 kl. 10:23 pm #

    Zohre Sier,
    november 10th 2009 at 7:19 pm
    Starlett

    Hei ,formidler kjærligheten til : vann

    takk
    zohre
    ———–

    Hei Zohre

    Kloke ord.:)

    Uten vann kunne vi ikke leve. Tenk så heldige vi er som har rikelig med friskt vann i Norge!
    Sånn en naturgitt luksus som vi tar som en selvfølge, men som er mangelvare så mange steder i Norge.

    http://8978.vgb.no/2009/11/06/fargesprakende-oktoberflora-anglamarken-vart-ansvar/

    takk
    zohre

  67. Lavina februar 15, 2011 kl. 1:02 am #

    Som Tromsøværing har jeg ikke noe i mot samene, det jeg er i mot er skiltinga. Først på samisk og så norsk. Det blir feil. Det norske navnet først og det samiske etterpå… Men jeg lurer svært på når kommuneansatte må kunne svare på samisk om en samisk person stiller spørsmål på sitt språk.. Det er vel ikke det letteste språket og lære seg…

    Vi har skiltinga på sykehuset, det norske først og den samiske teksten like under. Det har fungert fint det.. Vel, spørs hva politikere får medhold i, for det vil visstnok koste for mye…

  68. Stolt Same mai 10, 2013 kl. 1:29 pm #

    Ok, jeg skal oppklare noen ting her. For det første, samene kom først til nord-norge, det er INGENTING som tyder på at nordmenn kom før samene til det som er finnmark, troms, og nordlige deler av nordland. I norrøne og romerske kilder så snakkes det jo om «finner/fenni» som er antatt å være samisk. Da den norske stat ble dannet så var ikke troms og finnmark inkludert før på slutten av 1200-tallet, og da bodde det jo samer der, men ingen nordmenn. Samene var majoritet en god del ganger fordi at den norske populasjonen gikk ned når det ble dårlig vær, så hvordan kunne nordmenn være først når de ikke er noe flinkere enn samer til å beskytte seg mot vær og vind? Hvorfor omtales hele nordkalotten som «Finnmork» (samenes land) i norrøn mytologi om det var nrodmenn som bodde der lenge før samene? Og samisk er ikke bare kultur og språk, men også en genetisk gruppe. Ja samer er så klart mennesker, men det er forskjellige genetiske grupper. Det blir forskjellige grupper når det er forskjellig klima, det er derfor hvite folk er hvite og svarte folk er svarte.

    • Starlett mai 13, 2013 kl. 12:13 pm #

      @Stolt same

      Takk for flott kommentar! 🙂

      Jeg mener at du beskriver historien helt riktig, og jeg er fullt ut enig med deg.
      Jeg ble først oppmerksom på kommentaren din nettopp nå, og det er fordi jeg for tiden blogger på en annen portal. Du er hjertelig velkommen til å å kommentere der, uansett hva som er oppe til debatt og enten du er enig eller uenig. 🙂

      Her er portalen:

      http://kontrovers.no/

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: