Gratulerer, SPANIA, med fortjent Gull! Silber ist aber auch gut, DEUTSCHLAND. :)

29 jun

Så er det avgjort. Spania er verdige vinnere av EM i fotball i 2008.

De overbeviste i innledningsrundene. De holdt nullen i kvartfinalen mot Italia og viste klasse i straffekonken. De moste Russland og var totalt overlegne i semifinalen. Russland som i kvartfinalen hadde feid over og gjort publikumsyndlingene fra Nederland til statister. Det viser  spansk klasse.

  

 

I den store finalen møtte de gigantene fra Tyskland med sin store og sympatiske kaptein Michael Ballack i spissen. Men selv ikke den tyske lagmoral og de tyske ferdigheter kunne stoppe EMs klart beste lag. Spania overbeviste både offensivt og defensivt. Med sitt unge mannskap har de klassespillere i alle posisjoner, og når alle de individuelle ferdighetene smelter sammen til en velkomponert laginnsats, da blir resultatet strålende. Fernando Torres har slitt litt tidligere i turneringen, men i kveld ble han matchvinner.

Spanias seier er dessuten en seier for den offensive fotballen, og et stort løft fra finalen for fire år siden, da Hellas ble mestere.

 

 Finaleresultatet viser etter mitt skjønn dessuten at det var turneringens to beste lag som møttes. Begeistrete kommentatorer roper ut at Spania ”skulle ha ”vunnet med fire-fem mål.

Men tallens tale er klar: Spania slo Tyskland 1-0.

 Med andre ord med minst mulig margin.Det er målene som teller.Det viser Tysklands styrke. Et stålende lag som Spania kan nok i sine beste studer slå Tyskland, men de kan ikke overkjøre dem. Fortjent gull til Spania og like fortjent sølv til Tyskland. Takk Spania for en stor fotballoppvisning!!

Aber Silber ist auch schon gut, Deutschland!

 

Kampreferat fra VG her  

 

 Ich  gratuliere Deutschland mit dem Silber!

Og gratulerer, Spania, med fortjent gull etter førtifire lange år!

 

117 kommentar to “Gratulerer, SPANIA, med fortjent Gull! Silber ist aber auch gut, DEUTSCHLAND. :)”

  1. Asterixa juni 29, 2008 kl. 11:34 pm #

    Jeg håpet på innlegg fra deg og fant det.
    Jeg synes finalen var skikkelig god, men reporterne er partiske. Seieren var fortjent, men Tyskland var også god.
    Jeg er ikke enig med Semb i mye snikksnakk.

  2. btidag juni 29, 2008 kl. 11:36 pm #

    viva, Starlett….

    det er min dag i dag – det beste laget vant –
    Tyskland hadde kun ett skudd på må i løpet av 93 minutter….

    Spania hadde vel nesten 10…..

    og Torres…..for en kamp…

  3. Svein juni 29, 2008 kl. 11:36 pm #

    Gratulerer med sølv! Tyskland skal være fornøyd med sølvmedaljen.

  4. bentih juni 29, 2008 kl. 11:42 pm #

    Gratulerer til Spania med en fullt fortjent seier. Og jeg må nok si meg mer enig med reporterne enn med deg i forskjellen mellom lagene. Spania var ganske så overlegne i store deler av kampen. I alle fall når man ser på hva begge lag klarte å skape av farligheter.

    Uansett; det ble en morsommere finale enn man kunne fryktet på forhånd 🙂

  5. btidag juni 29, 2008 kl. 11:44 pm #

    Spania har vunnet alle kamper….
    hørte jeg en bisetning om at det er det visst bare Frankrike som har gjort for mange år siden..

  6. Starlett juni 29, 2008 kl. 11:49 pm #

    Hyggelig det,Asterixa.
    Unnskyld sent svar.
    Jeg leser om EM og ser akkurat nå på TV.

    Spania vant fortjent, men jeg er jo glad i Tyskland uansett.
    Spania imponerte.

  7. Ingrid juni 29, 2008 kl. 11:51 pm #

    Spania var det aller beste laget i hele EM. De taper aldri.
    Jeg synes det er fint at spillerne er venner og at det er fair play.

  8. Starlett juni 29, 2008 kl. 11:56 pm #

    Hei btidag

    Jeg er helt enig med deg i at det beste laget vant.
    Og så mener jeg at det nest beste fikk sølv. 🙂

    Men jeg gjentar: Det hjelper ikke med 100 skudd på mål dersom man ikke setter sjansene.
    Takket være Torres ble sjansene omsatt i ETT mål og fortjent seier.
    Når Spania blir mer effektive foran mål, kan de bli enda bedre.
    De imponerte defensivt.

  9. btidag juni 30, 2008 kl. 12:03 am #

    #2b

    da må Tyskerne trene mer angrep…
    det er der oppe motstanderens mål står –
    deretter skal de treffe det….

    Spania er langt foran i dag…. :))

    ps…

    Bruttern er en herlig type med humor – ikke sant ??

  10. Starlett juni 30, 2008 kl. 12:04 am #

    Hei benith! 🙂
    Ja, jeg er helt enig med deg i at det beste laget vant, og jeg gratulerer Spania med en fullt velfortjent seier. 🙂
    Det ble en feiende flott finale, og Spania viste til fulle at de er en verdig mester.
    Turneringens beste lag vant til slutt.

    Men jeg vil bare ha fram at det alltid er målene som teller.
    Og Spania vant ikke fem-null.
    De vant 1-0.
    Så Tyskland kan ta mot sitt fortjente sølv med hevet hode.

  11. Liljerød juni 30, 2008 kl. 12:08 am #

    Spania har spisskompetanse overalt og ingen kan slå dem. Men jeg liker ikke treneren. Takk for fine skildringer fra EM!

  12. Liljerød juni 30, 2008 kl. 12:10 am #

    #6 btidag
    Men tyskerne klarte seg bra. Ingen har klart seg så bra som Tyskland mot Spania. Russland skuffet mye mer. Jeg likte finalen. Den var morsom og det hendte mye.
    De spanske spillerne er litt for somlete foran målet.

  13. Starlett juni 30, 2008 kl. 12:14 am #

    Jo takk!
    Ja, jeg synes også at Tyskland skal være fornøyd med sølvmedaljene, og det tror jeg også at de er. 🙂

  14. btidag juni 30, 2008 kl. 12:15 am #

    «8

    hei lilje… 🙂
    jeg skjønner heller ikke kollapsen til Russland….

    hadde spanjolene vært bedre foran mål kunne de ha vunnet kanskje 3 – 0

  15. Starlett juni 30, 2008 kl. 12:18 am #

    Ja, og det er en maktdemonstrasjon.
    Desto mer fortjent var seieren, og desto mer kan man da hevde at finalemotstanderen var den riktige, for Tyskland ble ikke moset, bare slått. 🙂

  16. Liljerød juni 30, 2008 kl. 12:20 am #

    #10 btidag
    De vant 3-O mot Russland. Har du glemt det? Det er fordi de var mye bedre, men det klarte de ikke mot Tyskland, for Tyskland er bedre enn Russland.

  17. Starlett juni 30, 2008 kl. 12:23 am #

    Spania har vel ikke tapt noen kamp siden høsten 2006, så det er et sterkt mannskap, ja.

    Ja, jeg opplever også at det har vært en god stemning både blant spillere og supportere.

  18. btidag juni 30, 2008 kl. 12:25 am #

    «11

    de kunne ha vunnet 3-0 i dag…..

  19. Starlett juni 30, 2008 kl. 12:35 am #

    Jeg tror ikke Tysklands hovedproblem ligger i angrepet, men heller i at de har visse problemer i forsvaret, slik at de ikke kommer i angrep så ofte mot de aller beste lagene.
    De har tross alt scoret seks mål på ni sjanser i kvartfinalen og semifinalen, og det er svært stor uttelling.
    Men forsvaret har ikke vært helt patent, og de ble for langsomme mot bl.a Torres.
    De har sluppet inn fem mål i de tre siste kampene.

    Tyskland vant sølv, så helt elendige kan de ikke være?

  20. MorHubro juni 30, 2008 kl. 12:37 am #

    Nå er marerittet over.
    Tyrefekterne vant.
    Det er en skam!
    God natt!

  21. btidag juni 30, 2008 kl. 12:40 am #

    Starlett…..

    Tyskerne vant sølv – de har spilt noen gode kamper….
    selvfølgelig fortjente de 2.plassen….

    MH…..:))
    du vil jo ikke ha tyskerne heller…
    noen måtte jo vinne…

    ønsker dere en god natt :))

  22. Starlett juni 30, 2008 kl. 12:43 am #

    Tenker du på Kåre Ingebrigtsen og Glimt? 🙂

    (Jeg fikk desvvere ikke anledning til å se kampen mellom Glimt og Rosenborg på fredag, verken på Aspmyra eller på TV, for jeg har vært opptatt med noe annet i helga, så jeg vet ikke om du sikter til noe spesielt.)

  23. Starlett juni 30, 2008 kl. 12:48 am #

    Jeg er faktisk heller ikke overbegeistret for den spanske treneren, men det har å gjøre med en del uttalelser han har kommet med utenfor banen i årenes løp.
    Han har jo gjort en god jobb, og resultatet har vi sett i dette mesterskapet.
    Men jeg er enig med deg, og det så vel alle: Spania er nærmest overbefolket med klassespiller på alle plasser.

  24. Artemisia juni 30, 2008 kl. 12:53 am #

    Hei Starlett!
    Jeg hadde kampen på TV stående–men jeg er jo ingen fotballseer. Men jeg synes det var artig at Spania vant, likevel. Har vel noe med at jeg liker det latinske å gjøre.

    Ha en god natt!

  25. Starlett juni 30, 2008 kl. 12:58 am #

    Jeg er enig i den analysen. Liljerød.
    Artig at du er opptatt av fotball.:)
    Var det VIF-supporter du sa at du var?

  26. Anders juni 30, 2008 kl. 1:06 am #

    «Men tallens tale er klar: Spania slo Tyskland 1-0.»

    – Ja, man vinner når man scorer ett mål mer enn motstanderen. Så enkelt er det.

    På Kontraskjæret (vet ikke hvorfor navnet) var livlige tyskere fortsatt i godt humør kort tid etter at dommeren blåste av kampen.

    Skulle hatt en scoring til Tyskland for livets skyld.

  27. stiftemaskin juni 30, 2008 kl. 1:09 am #

    Åh, Michael…

  28. Anders juni 30, 2008 kl. 1:14 am #

    Men det er ikke helt korrekt når man hører at Fernando parkerte Philipp før scoringen. Philipp mistet jo toppfarten sin da Fernando touchet beina hans så han nesten mistet balansen. Et lite tjuvtriks, bevisst eller ubevisst.

    Jeg hater klisjeer. Å høre om Torres som mannen med stor M er som munntørrhet. Torres ble påberopt toppscorertittelen… og var den mest oppskryttes spilleren i EM. Når han da scorer og gir blekkoverskriftene mening, får jeg ikke bare Liverpool-aversjon. Men også tørrhet om noe som er gitt på forhånd.

    Fernando til avveksling. Det ville vært fantastisk ! Da kunne man gledet seg over at en spiller klarte å score et godt mål i sjansefattig finale.

  29. Wolfgang juni 30, 2008 kl. 1:22 am #

    Vi tapte for et bedre lag. Det ødelegger ikke festen. Takk for reportasjene fra Norge!

  30. Gullhjerte juni 30, 2008 kl. 1:30 am #

    Jeg synes det er mye skrik og lite ull, men jeg hadde fjernsynet på.
    Jeg liker ikke han som laget mål. Han så bortskjemt ut.
    Så må de ikke annonsere for kjøtt, brus og øl.
    Du har ikke skrevet på bloggen min, så jeg er litt skuffet.

  31. Gullhjerte juni 30, 2008 kl. 1:32 am #

    #18 Anders

    Hva betyr det at Fernando parkerte Philipp før scoringen?
    Du må skrive slik at jeg forstår.
    Var de med i fotballmesterskapet?
    Hvorfor er aldri Norge med? Norge er gode til mye, så de kunne lære seg å sparke fotball også.

  32. Anders juni 30, 2008 kl. 1:42 am #

    #20

    Det var skrevet til dem som følger med på fotball. Ja, de var innblandet i målet i finalen.

    Norge er ikke så gode i fotball. Spania (regjerende europamester) har trillet rundt med Norge før. Det samme har Italia (regjerende verdensmester). Vi er ikke i nærheten av å vinne noe.

  33. Gullhjerte juni 30, 2008 kl. 1:59 am #

    #21 Anders
    Hvis jeg skal lære. må du forklare det.
    Det er sant at tyrefekting er inhumant og skulle ha vært forbudt. MorHubro har skrevet om det og mafiaen.
    I Italia blir sikkert fotball styrt av mafia, og det er forbryterpenger, så det lukter råttent av fotballen i Italia.
    Men jeg tror det er morsomt å spille sammen og leke på gresset, for det er sunt å leke og gjøre ting sammen.
    Det skulle ikke ha vært bakmenn bak de som spiller på banen.
    Fotball er billig mosjon, for det er nok at mange deler på en ball.
    Norge kan få Drillo tilbake. Jeg husker godt ham. Han er mot røyk og alkohol og har solidaritet og omtanke for de svakest stilte i verden.
    Han stemmer på Rød Valgallianse.
    Hvis alle var som Drillo, hadde det blitt renslig i fotballen.

  34. Anders juni 30, 2008 kl. 2:33 am #

    Fotball og politikk hører ikke sammen, med unntak av overganger.

  35. Gullhjerte juni 30, 2008 kl. 3:46 am #

    #23 Anders
    Alt må være bærekraftig i pakt med naturen, og fotball er politikk også.
    Hva mener du med overganger?
    Du bruker mange rare ord.

  36. Gullhjerte juni 30, 2008 kl. 3:54 am #

    Starlett
    Jeg vil ikke mase på din store dag, for jeg respekterer at du liker fotball, for jeg liker deg likevel, men du må si din mening om etisk matvaner på min blogg, for vi må slutte å spise andre som lever.

    Anders forstår ikke at det er mye reklame i fotball som det må bli slutt på for at jeg skal like det.

  37. Dietmar juni 30, 2008 kl. 4:44 am #

    Germany was good, but Spain was better, but it is not true that we are crying.
    We are celebrating now after the first disappointment.
    Please look at the pictures. They are not telling the whole truth.

    http://www.stern.de/e

    Wolggang has translated your blog for us.
    Excuse my english, and thanks to you and Norway for support.
    Prost!
    I recommend your blog for other readers with that thumb of your Zeitung.

    Wiedersehen!

  38. - juni 30, 2008 kl. 4:57 am #

    Starlett. Du er partisk. Tyskerne hadde ikke en sjanse. Ikke narr deg selv til å tru noe annet.

    http://www.vg.no/spor

  39. fantomet juni 30, 2008 kl. 5:32 am #

    ballack var ikke stor. fikk kort for kjefting. lahm var best men måtte ut da han blei overlista.
    spania ruler. holland og russland var bedre enn tyskland.

  40. Kåre juni 30, 2008 kl. 7:00 am #

    Spania var overlegen og kunne ha fått mange flere mål.Tyskland er et godt lag, men i går hadde de ikke sjanse.

  41. JerryLøper juni 30, 2008 kl. 9:19 am #

    Jammen bra Spania vant =)
    Og jeg som satt der og heiet med Torres drakt på, jeg tar litt av æren 😉

    Spania har vært suveren i dette sluttspillet og har bryti så mange barrierer og «forbannelser» at det bare morsomt og sååå fortjent at de gikk helt til topps! og FOR en måte å gjøre det på 😀
    Viva España! 🙂

  42. Dag Eigil juni 30, 2008 kl. 9:24 am #

    I går så vi selvfølgelig hele finalekampen. Meget bra, selv om vi av en eller annen grunn i utgangspunktet hadde forventet at Tyskland skulle vinne. De gikk jo også rimelig hardt ut. Men det var jo det beste laget som vant, da.

  43. MorHubro juni 30, 2008 kl. 12:08 pm #

    #14 btidag

    Jeg har sagt at _Russland_ burde vinne.
    Men Tyskland er ikke tyrefektere. De er anstendige arbeidere.
    Marx var tysk!

  44. MorHubro juni 30, 2008 kl. 12:10 pm #

    Starlett

    Du får min høythengende tommel for din støtte til den moralske grunnvoll.
    _Nå_ er kampene over og nå må du vende tilbake til normalen!
    Om en uke har jeg ferie.

  45. Pistolero juni 30, 2008 kl. 12:20 pm #

    Blondie da….

    —–
    Et strålende lag som Spania kan nok i sine beste stunder slå Tyskland, men de kan ikke overkjøre dem.
    —–

    Spania kjørte dampveivals over Tyskland. Som matadoren tretter ut den store, dumme tyren, slik matadoren danser rundt tyren som flagrende sommerfugler danser rundt jordbundne blomster, slik danset Spania rundt tunge, sidrumpa tyskere som var handlingslammet, stillestående og knapt nok hadde _ett_ skudd mot mål.

    Det var ikke bare nivåforskjell på Spania og Tyskland, det var klasseforskjell, og heldigvis, heldigvis er forballen rettferdig innimellom.

    Olé!

  46. stiftemaskin juni 30, 2008 kl. 1:26 pm #

    #29: Ferien tilbringes selvsagt på vgb? Jeg har savnet deg!

  47. sulliken_8 juni 30, 2008 kl. 4:04 pm #

    #7b (C?)
    Trur btidag mener mer på generell basis.

    Nrk hadde et intervju med bruttern, og økonomi ble tatt opp, og på spørsmål om forstrkninger sa Brutter dette: «Vi finn nye spællera på Finn.no, vi» hehehe.

    On topic igjen. Spania var overlegen tyskland i store deler av kampen. Og det var fullt fortjent seier. Men normal statistisk uttelling på sjangsene, burde Spania puttet 2 til eller noe sånt, og med samme uttelling for tyskland, hadde de kanskje putta et. Syns resultatet gir et feil bilde av kampen.

  48. Anders juni 30, 2008 kl. 4:47 pm #

    #25

    Det er helt vanvittig å tenke å få slutt på reklame! Viktig funksjon.

  49. Starlett juni 30, 2008 kl. 5:16 pm #

    Ja, men Spania var ikke bedre foran mål. KAN det ha noe å gjøre med Tysklands stopperarbeid eller med spansk ineffektivitet tross festfotball?
    De ble ikke stoppet på noen ulovlig måte og fikk ingen avgjørende dommeravgjørelser mot seg.

  50. Starlett juni 30, 2008 kl. 5:17 pm #

    btidag har nok ikke glemt det…

  51. Starlett juni 30, 2008 kl. 5:21 pm #

    Og Tyskland kunne ha vunnet 2-1 😉

    Hva jeg mener er, at dette er hypoteser.

    Det er målene som teller, og når man ikke får mål, skyldes det dårlig timing av angriperne eller godt stopperarbeid og keeperarbeid.
    Derfor reagerer jeg når kommentatorer siser at de «skulle ha vunnet med fire-fem mål».
    Det er uproft å hevde av såkalte eksperter.

    Men ja, Spania var best i går. 🙂

  52. Starlett juni 30, 2008 kl. 5:22 pm #

    Hehe,,,
    Er du sikker på at du ikke er en liten skap-fotball-tilhenger? ;.)

  53. Starlett juni 30, 2008 kl. 5:25 pm #

    Ja, tyskerne var verdige sølvvinnere. 🙂

  54. Starlett juni 30, 2008 kl. 5:27 pm #

    Ja, Spania var jo best, og de vant fortjent. jeg har fått sansen for det spanske laget i år.
    Men mitt hjerte ligger i Tyskland likevel.
    Og jeg vet at tyskere flest er gsnske godt fornøyd med sølvet.

    Ha en fin uke og velkommen fra Lisboa! .-)

  55. Starlett juni 30, 2008 kl. 5:31 pm #

    Godt å høre ar tyskerne var i godt humør etter kampen.
    Ja, jeg hadde gjerne sett mange scoringer av Tyskland, men de spansjolene gjorde et meget godt forsvarerarbeid og stoppet effektivt de tyske angrepene.
    Jeg mener vi ikke må glemme Spanias defensive kvaliteter.
    Det hjelper ikke å soille morsom angrepsfotball hvis forsvaret ikke sitter, og det spanske forsvaret var patent.

  56. Starlett juni 30, 2008 kl. 5:35 pm #

    Ja, særlig med blødende øye og gult kort. 😉

  57. Starlett juni 30, 2008 kl. 5:40 pm #

    Jeg tror ikke Torres bevisst ødela toppfarten til Lahm, som jeg syntes spilte godt offensivt på sin venstre kant i første omgang.

    Har det vært mange klisjéer som Torres i dette mesterskapet?
    Han har vel ikke slått riktig til før i går, – eller?

    ————
    Fernando til avveksling. Det ville vært fantastisk
    ——-

    Hmmmm…
    NÅ skjønner jeg ikke hva du mener…??

  58. Anders juni 30, 2008 kl. 5:40 pm #

    #16 Starlett

    Spanias kvalitet i forsvar bestod vesentlig av to spillere, Puyol og Marcena… ellers ville det vaklet lik som Italia gjorde i dette mesterskapet.

  59. Starlett juni 30, 2008 kl. 5:41 pm #

    Grattis med sølvet! 😀

  60. Starlett juni 30, 2008 kl. 5:42 pm #

    Gullhjerte, jeg skal kommentere innlegget ditt.
    Jeg har bare ikke hatt tid foreløpig.

  61. Starlett juni 30, 2008 kl. 5:45 pm #

    Norge var ikke med fordi de ikke klarte å kvalifisere seg til å delta i sluttspillet. Det var bare de 16 beste lagene etter kvalifiseringen som var med.
    England var f.eks heller ikke med.

    Anders snakker om han som scoret det spanske målet og han som var sisteforsvareren i situasjonen.

  62. Starlett juni 30, 2008 kl. 5:46 pm #

    Nei, Norge er nok ikke særlig gode nå.

  63. Starlett juni 30, 2008 kl. 5:47 pm #

    Du kommer inn på store og vanskelige spørsmål, men fotball-EM og andre evenementer må jo finansieres.

  64. Starlett juni 30, 2008 kl. 5:48 pm #

    Drillo var ikke trener på grunn av sitt politiske syn.

  65. Starlett juni 30, 2008 kl. 5:50 pm #

    Ich gratuliere euch mit dem Silber! 🙂

  66. Starlett juni 30, 2008 kl. 5:51 pm #

    Jeg har skrevet at Spania vant fortjent og at de var en verdig europamester, og siden jeg har skrevet det, så mener jeg det.

  67. Starlett juni 30, 2008 kl. 5:56 pm #

    Jeg tenkte ikke bare på denne kampen, men sånn generelt.
    Holland og Russland var bedre enn Tyskland?

    Det er en udokumentert påstand.

    Jeg må legge til at jeg likte begge de to lagene, men Nederland ble overkjørt av Russland som i sin tur ble overkjørt av Spania i en ren maktdemonstrasjon.

    Ergo var de to lagene ikke stabile nok.

    Det skal mange kvaliteter til for å komme til en EM- eller VM-finale.
    Tyskland kommer dit stadig vekk, i går var trettede gangen, og ingen har vært i så mange finaler som Tyskland. Det er IKKE tilfeldig.

  68. Starlett juni 30, 2008 kl. 5:56 pm #

    «Kunne fått» teller ikke.
    Men ja, Spania var best. 🙂

  69. Starlett juni 30, 2008 kl. 6:04 pm #

    Hei JerryLøper og velkommen på bloggen min! 🙂

    Viva España!

    Ja, jeg er helt enig med deg i at Spania vant denne turneringen fullt fortjent. De har overbevist gjennom hele sluttspillet.
    Det sterkeste synes jeg var da de slo Italia i straffekonken, for jeg må innrømme at jeg fryktet de ikke ville klare det, gitt den statistikken de hadde på forhånd.
    Det var en STOR prestasjon å holde nervene under kontroll og sette straffene.

    Velfortjent seier til Spania.:)

  70. Anders juni 30, 2008 kl. 6:10 pm #

    #18

    Nei, Lahm var nok litt slapp på den ballen, og Torres er bevisst om å vinne ballen når han kommer borti Lahm, som deretter mister enda mer fart.

    Fernando er til avveksling bedre enn å bruke Torres. Fordi han heter Fernando Torres. Det visste jeg allerede da han slo gjennom for Athletico Madrid. Han ble skrytt opp i været i forrige EM. Det stoppet ikke da han gikk til Liverpool. Og siden har det i større grad bare vært Torres, torres, torres, torres…uten ende.

    Men jeg synes han bare skulle blitt i Spania. Tenk å velge Liverpool. Det må være pga det er andre spanjoler der.

  71. Starlett juni 30, 2008 kl. 6:11 pm #

    Jeg hadde et svakt håp om at Tyskland skulle vinne, fordi jeg har vært Tyskland-supporter så lenge jeg kan huske, mEN Spania har vært det klart beste laget gjennom hele turneringen, de var best i går, og de vant fullt fortjent.
    Tyskland tapte for et bedre lag.
    Det så nok de fleste tyskere også. 🙂

    Det er heller ikke verst å få sølv i EM.
    I Norge snakker man jo ennå om bronselaget i 1936, (under OL) 🙂

  72. Edderkoppkvinnen juni 30, 2008 kl. 6:14 pm #

    Hvorfor er fotball morsomt?
    Spanjolene er livligere enn trauste tyskerene.

  73. Starlett juni 30, 2008 kl. 6:16 pm #

    Russland deltok ikke i finalen.
    Er du blitt «Tyskvennlig» nå?
    Jeg trodde du likte sexy spanjoler. 😉

  74. Starlett juni 30, 2008 kl. 6:20 pm #

    Tusen takk!
    Du verden.
    Er du SÅ glsd for at EM er ferdig? 😉
    Blir det Lofoten?

  75. Starlett juni 30, 2008 kl. 6:40 pm #

    hehe…

    Malerisk beskrivelse. Jeg har jo mange ganger uttrykt beundring for måten du skriver på.

    JA, Spania var best og vant veldig fortjent, og det var morsomt at de vant.
    Mitt poeng er bare at det ER målene som teller, og de kjørte ikke mer over Tyskland enn resultatet forteller, med andre ord, de vant en- null.

    Tyskerne spilte fair og Spania fikk ingen avgjørende dommeravgjørelser mot seg.
    De klarte altså ikke å omsette sin dans i mer enn ETT mål.
    Men de var EMs beste lag. 🙂
    De overkjørte jo Russland ved to anledninger.

    Og Tyskland var EMs nest beste lag.

  76. Brita juni 30, 2008 kl. 7:23 pm #

    Gratulerer, Starlett!
    Jeg liker best når du skriver om politikk, og du er savnet som støttespiller i kampen mot FrP.
    Vi må samle oss så vi ikke må oppleve fire år som bryter ned den norske velferdsstaten.
    Du er velkommen på min blogg!
    Lillepersille har skrevet om hva FrPs politikk betyr for palestinerne, og jeg vet at du er opptatt av det.

  77. Brita juni 30, 2008 kl. 7:24 pm #

    Ellers mener jeg at fotball er en sosialistisk og solidarisk sport som markedskreftene har kuppet.

  78. Asterixa juni 30, 2008 kl. 7:32 pm #

    #38 Anders

    Jeg mener at FIFA skulle tenke etisk når de velger annonsører.
    Hva mener du om det?
    Vi vet at Coca Cola ødelegger drikkevannet og at hamburgere går på regnskogen løs.
    18 % av klimautslippet kommer fra kjøtt.
    Det burde du som miljøbevisst mann tenke på.
    Men jeg vil ikke unnvære fotball. Det er en sport som samler og forener.

  79. Asterixa juni 30, 2008 kl. 7:37 pm #

    #42 Brita

    Starlett må få lov til å skrive det hun har lyst til. Jeg er sikker på at hun ikke svikter politisk.
    Nå er det agurktid.
    Jeg leste krangelen med deg og bambi, og jeg er enig med deg, men dere var usaklige, du også.

  80. Anders juni 30, 2008 kl. 7:45 pm #

    #44

    Coca-cola ødelegger ikke drikkevannet, spesielt ikke Coca-cola Norge. Det er bare tull.

    Det er nok ikke til å legge skjul på at skogen hogges ned og brukes til tømmer eller brensel, for deretter å bli deretter landbruksarealer for soyabønner og kvegdrift.

  81. Liljerød juni 30, 2008 kl. 7:59 pm #

    #46 Anders
    Vi må kjempe mot hogst av regnskog.
    Det er katastrofe for verden.
    Du og Starlett skriver i hvert fall ikke om blogghor, men du må stemme sosialistisk til valget.
    Du må ikke gå i seng med frP.

  82. Asterixa juni 30, 2008 kl. 8:03 pm #

    #46 Anders

    Tror du det er Coca Cola i Norge som reklamerer i EM?
    Coca Cola har mange bedrifter i India der de bruker drikkevannet slik at befolkningen ikke får nok vann, og vannstanden har sunket kraftig.
    Det er et stort problem som må gjøres noe med.

  83. btidag juni 30, 2008 kl. 8:12 pm #

    #33

    MH…

    du har sagt at tyskerne er overbetalte
    BMW og Mercedeskjørere….. 🙂

  84. btidag juni 30, 2008 kl. 8:15 pm #

    men nå er finalen avblåst….

    vi nærmer oss nå eksperter som på død og liv skal analysere og mene noe om alt…

    vi har en vinner og en 2.plass –
    ingen bronsekamp lenger…. 🙂

  85. Liljerød juni 30, 2008 kl. 8:29 pm #

    #50 btidag

    Det er sant. De to beste lagene vant.
    Hvorfor er det ikke bronsefinale?
    Det er galt, synes jeg, for det er tre medaljer i en konkurranse, og det er rart at den tredje medaljen ikke blir delt ut.
    Jeg har hørt at det blir 24 lag neste gang.
    Er det sant?
    Da må det sikkert bli åttendedelsfinaler.

  86. Starlett juni 30, 2008 kl. 8:56 pm #

    MH har fortalt at hun skal til Lofoten på ferie. 🙂 Lurer på om det blir noe av.

  87. Starlett juni 30, 2008 kl. 9:00 pm #

    Nye spellera på Finn.no. 🙂

    Den var god.

    Sjanser og sjanser, fru Blom, det er målene som teller.
    Jeg savner Lothar Matthaus, den største av dem alle. 😉

    Husker en gang Tyskland MÅTTE vinne for å komme videre fra innledningsrundene, og det sto null-null mot Marokko, (tror det var marokko) i andre ekstraomgang omtrent på overtid.
    Tyskland fikk et frispark på vanskelig hold. Matthaus MÅTTE score, oppgaven syntes umulig, men han gjorde det umulige.
    DA ble han min helt. 🙂

  88. Starlett juni 30, 2008 kl. 9:03 pm #

    ja, man kommer vel ikke unna den, men jeg forstår de som reagerer på enkelte annonsører.

  89. Pistolero juni 30, 2008 kl. 9:03 pm #

    hey blondie …

    *himler med øynene*

    kvinnfolk og fotball …;)

    man kan ikke bare henge seg opp i resultatet – man må se _bak_ resultatet også, og da ser man ballbesittelse, pasnings-uttelling, skudd på mål osv, og det gir egentlig en veldig presis beskrivelse av gårsdagens kamp. spania var mye bedre enn hva 1-0 resultatet tyder på. og det er ikke til forkleinelse for tyskland, som var nesten like gode som under VM for to år siden. det er bare det at spania var så _mye_ bedre …

    nemlig 😉

  90. Starlett juni 30, 2008 kl. 9:06 pm #

    Senna gjorde vel også en bra jobb?

    Uansett mener jeg at man ikke skal undervurdere et godt forsvar, for det hjelper ikke å spille festfotball offensivt hvis forsvaret lekker.
    Jeg har keeperfortid, og følger derfor godt med på forsvarsarbeidet.
    Normalt har jo Tyskland hatt et meget sterkt forsvar, men i år var det kanskje i forsvarsfireren de hadde sine svakheter.

  91. Starlett juni 30, 2008 kl. 9:10 pm #

    Ja, litt slapp var han nok, og da gjorde Torres jobben sin.
    Lurer på om en topp konsentrert og riktig plassert keeper kunne ha avverget scoringen.

    Jeg har ikke fulgt med i skrytet av Torres, men bare konstantert at han ikke har lyktes helt i dette mesterskapet. 🙂

    Har du et favorittlag i en internasjonal liga?

  92. Starlett juni 30, 2008 kl. 9:11 pm #

    DET krever et mer oomfattende svar enn jeg kan gi i en kort kommentar, får prøve å komme tilbake til det.

    Du kan jo se på noen kamper selv, så finner du det kanskje ut. 🙂

  93. Solems Lee juni 30, 2008 kl. 9:13 pm #

    En fantastisk finale – og for meg ikke bare et flott utfall, men at min store helt Fernando Torres ble matchvinner gjorde kvelden nærmest perfekt. Perfekt ble den da jeg håvet inn 450 kroner på spansk seier hos Unibet ;D .

    Jeg er forøvrig uenig i at EM for fire år siden var så forferdelig. For meg er det fortsatt mitt favoritt-EM, kampene da var mye mer spennende enn i årets EM. I år fulgte en som regel «første mål vinner»-regelen – unntatt i Tyrkias kamper, og da ble det ikke spennende dét heller. Dessuten synes jeg Hellas får så mye ufortjent pepper. Prestasjonen deres var overveldende, det får ingen ta fra dem, og for en som _virkelig_ er interessert i fotball, så er det utrolig fascinerende å se skikkelig _godt_ defensivt spill óg, sjøl om det naturligvis er penere med feiende flott spill.

    Forøvrig: For fire år siden var favorittspilleren min Hellas’ nr 9 Angelos Charisteas, og han scoret det eneste målet i 1-0-seieren i finalen over Portugal. I år har Spanias nr 9 Fernando Torres vært min favorittspiller, og jaggu scoret han det eneste målet i 1-0-seieren i finalen over Tyskland… History repeats itself. Litt som at det tok Brann og Spania nøyaktig like mange år å vinne en tittel av betydning igjen. (Men bare litt.)

    All heder til Tyskland, som gjennomførte et veldig godt mesterskap. Dessverre later de til å være for avhengige av Ballack, slik Russland er avhengige av Arshavin, og kanskje slik Italia er avhengige av Cannavaro?. Der har du også en viktig forskjell mellom Spania og resten: EMs toppscorer David Villa kunne ikke spille finalen, men sjøl med ham ute spilte Spania skjorta av tyskerne, også etter at Torres nok en gang ganske uforståelig ble byttet ut. Spania har kvalitet i alle ledd, og de har det til gangs, dog skal en ikke ta helt av heller: Straffeskyting av finale 06-klasse av Italia ville sendt Spania på hodet ut av turneringa allerede i kvartfinalen for n’te gang…

  94. Starlett juni 30, 2008 kl. 9:14 pm #

    Min mening om frp er ikke forandret, men det nytter ikke å hetse folk som tror på full og grønne skoger som FrP-apparatet lover.
    Man må prøve å vise saklig hvorfor FrPs politikk ikke henger sammen, og så må regjeringen levere varene og kommunisere bedre.
    Jeg skal prøve å kommentere hos deg senere.

  95. Starlett juni 30, 2008 kl. 9:15 pm #

    Kan du utdype?

  96. Smultron juni 30, 2008 kl. 9:26 pm #

    Jeg så ikke finalen, men gratulerer Spania med seieren!

    Selv slutta jeg å følge med på kampene da Sverige gikk ut… så alt for tidlig denne gangen også, hehe:)))

  97. Starlett juni 30, 2008 kl. 9:33 pm #

    ———-
    Vi vet at Coca Cola ødelegger drikkevannet og at hamburgere går på regnskogen løs.
    18 % av klimautslippet kommer fra kjøtt.
    ——–

    Ja, vi vet det, men skal vi ta full diskusjon om det her i denne tråden om finalen?
    Jeg kan tenke meg å drøfte det i andre tråder.

  98. Starlett juni 30, 2008 kl. 9:34 pm #

    Det er det delte meninger om.
    Hvis Norge og Sverige skal arrangere et EM i fotball en gang, er det i høy grad OGSÅ politikk.

  99. Starlett juni 30, 2008 kl. 9:35 pm #

    Well, well….

  100. Starlett juni 30, 2008 kl. 9:38 pm #

    Jeg føler trang til å ro inn denne tråden til det den handler om og så ta det dere skriver om på deres respektive blogger DER.

  101. Starlett juni 30, 2008 kl. 9:47 pm #

    ————
    Det er nok ikke til å legge skjul på at skogen hogges ned og brukes til tømmer eller brensel, for deretter å bli deretter landbruksarealer for soyabønner og kvegdrift.
    ——-
    Og det er jo noe som må gjøres noe med, men jeg tror ikke at situasjonen blir bedre om man slutter med å spille fotball.

  102. Starlett juni 30, 2008 kl. 9:51 pm #

    Her var det mye å ta fatt i, men siden kommentaren ikke er rettet til meg, lar jeg det ligge.

  103. Starlett juni 30, 2008 kl. 9:52 pm #

    Ja, det er et problem, men jeg tror at de verste fabrikkene er lagt ned.

  104. Starlett juni 30, 2008 kl. 10:04 pm #

    hehe

    Men egentlig er vel betalingen i Bundesliga ganske moderat i forhold til betalingen i de store italienske, spanske og engelske klubbene?

    (Jeg er ikke helt inne i økonomien, men jeg TROR Bundesliga er relativt moderat.)

  105. Starlett juni 30, 2008 kl. 10:05 pm #

    Av og til kan jeg synes det er interessant å diskutere kamper som gikk for både ti og tjue år siden. 🙂

  106. Starlett juni 30, 2008 kl. 10:10 pm #

    For eksempel det STORE tyske fotballunderet i Bern i 1954, da Vest-Tyskland sensasjonelt vant 3-2 over utilnærmelige Ungarn i finalen og ble verdensmestere. 🙂

    Det betydde ufattelig mye for den unge demokratiske Vest-tyske staten.

  107. Starlett juni 30, 2008 kl. 10:36 pm #

    Det var bare et lag som vant, Liljerød.
    Jeg vet ikke hvorfor bronsefinalene ble avskaffet eller om det blir det neste gang.

  108. MorHubro juni 30, 2008 kl. 10:40 pm #

    Stiftemaskin

    Du rører mitt hjerte.
    Jeg skal bo i rorbu og elske i robåt!

  109. Starlett juni 30, 2008 kl. 10:53 pm #

    Hei Pistolero,

    Huff, ja, disse kvinnfolkene som uttaler seg om ting de ikke forstår. 😉

    Jeg er jo enig i at Spania var best og spilte en feiende flott fotball, og at de hadde flest sjanser. 🙂

    Men jeg mener at proffe kommentatorer på tv og i aviser ikke trenger å ta helt av og bli panegyriske i sin beundring.
    For Spania har ikke vært spesielt effektive foran mål i forhold til sjansene de har skapt, og det kan de bare takke seg selv for, eventuelt kombinert med godt stopperarbeid fra motstanderen.

    Når Spania klarer å omsette enda flere sjanser til mål, kan de bli ENDA bedre.

    Jeg ser bak målene, Pistolero, men likevel: Det ER til syvende og sist målene som teller.

    Og så skriver jeg jo fra det utgangspunktet at jeg har en nær følelsesmessig tilknytning til det nye demokratiske Tyskland og mange gode minner fra Tyskland.
    Fotball handler jo også om identitet og tilhørighet.

    Likevel: jeg har ingen problemer med å gratulere Spania med en høyst fortjent seier etter et veldig godt gjennomført mesterskap.

    Jeg ville bare ha fram at mens de bejublede russerne ble banket henholdsvis 4-1 og 3-0 av spanjolene, klarte Tyskland seg bedre og slapp bare inn ett mål.
    Ergo: Tyskland var etter min subjektive mening en verdig sølvvinner. 🙂

  110. Starlett juni 30, 2008 kl. 11:22 pm #

    Tusen takk for en veldig god og omfattende kommentar!

    Jeg erkjenner at Spania har vært det beste laget gjennom hele turneringen og at de vant fortjent, og det var morsomt at de fikk det til å klaffe i et mesterskap.

    Jeg har i flere kommentarer her skrevet det samme som du forfekter: At det er fint å se godt defensivt spill OGSÅ, men at det ofte blir undervurdert.

    Jeg leste et sted at du har vært keeper. Det har jeg også, på mitt nivå. 😉

    Men keepererfaringen har gitt meg et skjerpet blikk for forsvarsarbeid og keeperarbeid, og det er flott å se på store sjanser og fabelaktige angrep som kanskje likevel IKKE havner i mål på grunn av outstanding keeperarbeid.

    I dette EM har det jo blitt gjentatt til det kjedsommelige at vi har vært vitne til historiens beste EM.

    Det er vanskelig for meg å uttale meg om det, siden jeg ikke så de innledende kampene.
    Og jeg har ikke sett noen av kampene som Hellas spilte i år.
    Men hvordan var det for fire år siden?
    Spilte ikke Hellas temmelig kjedelig defensiv fotball?
    Jeg må innrømme at her og nå husker jeg ikke så godt, bare at verken Portugal eller Hellas var mine favoritter.
    Ellers er jeg enig med deg i at Spanias brede stall og gode spillere i alle ledd var avgjørende for seieren.

    Italias feil under straffekonken var kanskje at de ikke lot de fem sikreste få ansvaret?

    Likevel innrømmer jeg gjerne at jeg jublet med Spania da de slo Italia, som er et lag jeg har et noe anstrengt forhold til.

    Alt i alt mener jeg at resultatet i årets EM var fortjent, både med hensyn til sier og sølv.

  111. Starlett juni 30, 2008 kl. 11:31 pm #

    Hei Smultron

    Ja, jeg har sett at du har hatt fine reportasjer fra Sverige, så du har kanskje en ekstra tilknytning til Sverige?
    Jeg har svenske aner på farssiden min, men siden jeg ikke hadde anlending til å se de innledende kampene, så jeg dessverre ikke Sverige i år.

    Spania vant en fortjent seier, så det er bare å gratulere. .-)

  112. Starlett juli 1, 2008 kl. 11:35 pm #

    Når reiser du til Lofoten?
    Elske i robåt?

    Wow, – håper det ikke blir i storm og øsende regnvær da. 😉

  113. MorHubro juli 2, 2008 kl. 9:33 am #

    Vi reiser lørdag. Vi skal ta tog til Trondheim og hurtigrute videre. Vi skal leie bil og sykkel i Lofoten. Jeg har fulgt noen av dine forskrifter og lest om Lofoten i bøker, brosjyrer og internett.
    Vi skal gå fjellturer, fiske, elske, se på kultur og kunst, leve i pakt med naturen i rorbuer og se hele Lofoten. Vi har med oss klær for alle anledninger, og kan leie båt med tak.
    Vi skal spise kortreist fisk og Lofotlam. Det er en _utsøkt_ delikatesse.
    Har du hørt om Lofotkokkene?
    Vi skal leve på beste _økologiske_vis.
    _Nå_ er fotballen over, så nå kunne du legge om til rødblogg slik at jeg kjenner deg igjen i de hårde Frp-tider som skyller over vloggen!

  114. Morn, ADHD-ungen her:-) juli 2, 2008 kl. 3:33 pm #

    Du spurte om noen gode allergimedisiner?
    Jeg får kortison-sprøyte tidlig på våren.
    Og i tillegg til det, så bruker jeg noen allergimedisiner som funker 24timer, og de heter Aerius
    Itillegg til det, så bruker jeg øyedråper som heter Livostin, og nesespray som heter Nasonex…
    Hva slags allergimedisner bruker du?

  115. Starlett juli 2, 2008 kl. 4:15 pm #

    Jeg bruker omtrent det samme, og særlig Aerius har god effekt på meg.
    Håper at medisinene hjelper deg over det verste!
    Når pollensesongen er på sitt ALLER verste, må jeg holde meg unna hagen, nesen renner og øynene blir hovne, men ellers går det bra.
    Men jeg forstår at det er slitsomt hvis du er plaget selv om du er så sterkt medisinert som du er.
    Håper det blir bedre utover sommeren, for det er vel ofte slik at man ikke reagerer like sterkt på all slags pollen.

    (Tror VGB tilgir oss at vi diskuterer allergi.)

  116. Ingrid juli 6, 2008 kl. 7:15 pm #

    Jeg liker Tour de France bedre enn fotball.
    Er Thor Hushovd Norges beste idrettsmann?
    Sykkel er også en lagsport.

  117. Starlett juli 8, 2008 kl. 11:12 pm #

    Tour de France er også spennende.
    Jeg har sett mange etapper live der de har foregått. 🙂

    Joda, på sett og vis er jo sykkel en lagsport.
    Håper de har fått kontroll med dopingsproblemene.

Leave a reply to Starlett Avbryt svar