Norsk offentlig helsevesen versus tilstanden i andre europeiske land.

27 apr


Jeg bodde noen år i Belgia, og min yngste sønn ble født der. Her er bilde av sønnene mine som DA var noen søte småtroll, (nå er de store, men ikke troll,) før 17.mai-feiring i Antwerpen.

Jeg trivdes veldig godt i Belgia og fikk mange gode venner der. Folk var vennlige og imøtekommende mot oss innflyttere.Ingen fremmedfientlighet der i gården.

Likevel vil jeg nevne et par ting som setter vårt norske helsestell i perspektiv.

Der er A og B-sykehus. A-sykehusene er private og rådyre, og man må ha god råd for å ha forsikring som dekker det.

B-sykehusene er de offentlige, og selv om personalet som arbeider der, gjør en storartet innsats, er det dårlige forhold for pasientene der og manglende kompetanse fordi de beste legene vil jobbe privat der de både tjener bedre og har et bedre faglig miljø.

Jeg og min familie var heldige og utrolig priviligerte fordi vi fikk bruke de beste sykehusene aldeles gratis. Hvorfor? Jo, fordi Den Norske Stat  betalte private sykehus for nordmenn som representerte Norge i utlandet.

Det private, rådyre sykehuset  var nesten, men bare nesten like godt som de offentlige sykehusene jeg har vært på i Norge. (Min eldste sønn er født i Norge, så jeg har sammenligningsgrunnlag). Bl.a var det ingen ammehjelp å få.

Mine opplevelser i denne forbindelse er ikke viktige i dette innlegget. Det viktige er at svært

mange av mine flamske venner måtte nøye seg med et betydelig dårligere helsetilbud enn jeg kunne benytte meg av, og det i et land som er blant de mer velstående i Europa! Det kommer naturligvis av denne privatiseringssyken som rir mange land som en mare.

Et nært belgisk vennepar giftet seg unge, da de var 20 år, og fikk en datter året etter. Jenta var svært syk den første tida og hun måtte ligge flere måneder på sykehus. Det var dramatisk, og tilstanden var så alvorlig at hun ikke kunne få tilstrekkelig hjelp ved det offentlige sykehuset. Hun kom på det private, rådyre, som er nesten like godt som norske offentlige, og etter flere måneder var hun utenfor fare og hun ble helt frisk. Så langt en solskinnshistorie.

Men vennene mine var i den tidlige etableringsfasen da jenta ble født, og de hadde den gangen ikke råd til å betale den dyre forsikringen. Resultatet ble nesten økonomisk ruin. De fikk en

gigantisk regning som de selvfølgelig ikke kunne betale.

Selv her i Norge må man være særdeles velstående for å betale en slik regning. Derfor måtte de ta opp et kjempemessig lån som de regner med å måtte betjene så lenge de lever. Jeg kan forsikre  at renter og avdrag på et slikt lån utgjør en betydelig del av av den månedlige inntekten og at det blir fryktelig vanskelig å få endene til å møtes. Dette venneparet mitt tjente såpass godt at de med et nødrop greide å få det til å gå rundt, selv om det gjorde tilværelsen økonomisk kjempetøff for dem,  – men for veldig mange er det helt umulig.

Det finnes svært mange som har det som mitt vennepar, og det finnes også mange som ikke har råd til livreddende medisinsk behandling.

Men da betaler de vel lite skatt i Belgia? NEI, de gjør ikke det. Skattenivået er betydelig høyere enn i Norge. En enslig mor betaler f.eks i dag over 50% skatt.

Men de har et mye dyrere byråkrati i Belgia enn i Norge og de bruker masse penger på motorveier.

Så er vel forholdene i Belgia spesielt dårlige? Nei og atter nei, ifølge FN er Belgia et av verdens beste land, men det er et langt stykke opp til velferdstilbudene i Norge.

Myten om dårlige sykehus, høyt skattenivå og mye byråkrati er utbredt blant mange nordmenn, men den er ikke sann. Det er kjempebløffen som noen på høyresiden prøver å innbille folk og som nører opp under misnøye, sutring og klaging.

I altfor mange land , også i den rike delen av verden, blir dessverre det

private sykehus stadig mer utbredt på bekostning av offentlige, med det resultat at mange mennesker ikke har råd til å få nødvendig behandling.

USA er som på så mange andre felt, en versting også her.

Vi i Norge har HELDIGVIS fremdeles en godt fungerende velferdsstat, selv om den har sine mangler. Men den står i fare, fordi den er sterkt truet av høyrekreftene i landet vårt.

Jeg lurer på om Frp-tilhengere er klar over at den velferdsstaten som de sikkert også har nytte av, faktisk ikke er noen selvfølge og at den vil bryte sammen om Frp skulle fått presse gjennom sin «kongstanke» om privatisering,

Jeg ønsker ikke et samfunn med A og B-ordninger i helsevesenet, skolevesenet og eldreomsorgen. Forskjellen mellom folk er allerede stor nok, om vi ikke skal gjøre den enda større ved å la lommeboka bestemme hvilket sykehus vi skal bruke eller hvilken skole barna våre skal gå på.

La oss hegne og verne om vår samfunnsmodell!

Ingen amerikanske tilstander i norske sykehus!

LIKE GOD OFFENTLIG BEHANDLING; SKOLEGANG OG ELDREOMSORG TIL ALLE !


18 kommentar til “Norsk offentlig helsevesen versus tilstanden i andre europeiske land.”

  1. Trist_1 april 27, 2006 kl. 8:34 pm #

    Godt aa se at andre ogsaa ser hvor bra norge er ved aa bod i utlandet. Problemet med FRP stemmere er at de aldri har opplevd noe annet og tror derfor at norge er ille..

  2. Starlett april 27, 2006 kl. 8:53 pm #

    Ja, det er sant. Når man har bodd en tid i utlandet, vel og merke ikke som oriviligert pensjonist i Spania, men pga studier, arbeid el.l. får man oftest et mer nyanser syn på tilværelsen. Unge Frp-ere ville hatt godt av etpar år i utlandet.

    Det kan være vanskelig å forstå hvor priviligert vi er her oppe på oljeberget.
    Og enda bedre hadde det vært om folk hadde klaget og sutret mindre over hvor FORFERDELIG forholdene er her på Verdens første klasse!

  3. Dinamor april 27, 2006 kl. 10:34 pm #

    Ja, vi er priviligerte her på Oljeberget. Men mange syter når vi blir nødt å ligge i korridoren.

    Jeg havner som oftes der, akutt-tilfeller gjør ofte det. Men jeg er livredd for hva som skjer om jeg ikke får komme inn på sykehuset! Jeg har jo ikke lyst til å ligge hjemme å dø!
    Ha en god natt.

  4. Starlett april 28, 2006 kl. 12:31 am #

    Ja, jeg mener ikke at alt er perfekt i norsk helsevesen. Jeg har selv vært plaget med sykdom og kjenner det norske helsevesenet innenfra. Og de som blir dårlig behandlet, må si fra, helt enig.
    Vi skal også si fra når vi kjenner noen som ikke har fått den behandlingen og hjelpen de trenger.
    Men syting fra friske folk om problemer som IKKE er der, forkludrer diskusjonen og tar bort oppmerksomheten fra de problemene som ER der.

    Det jeg mener å si, er at du og jeg og mange ville hatt det mye verre i de fleste andre land om vi ikke var stinn av penger.
    Jeg ønsker et offentlig helsevesen, og et enda BEDRE offentlig helsevesen.

  5. Dinamor april 28, 2006 kl. 7:42 am #

    God morgen – «Jeg ønsker et offentlig helsevesen, og et enda BEDRE offentlig helsevesen.»
    Ja, der er vi enige. Jeg ser veldig mye «FEIL» – og en av de største er at det ser ut til å være like mange ansatte på hver avdelingen – (ikke sikkert at det er en riktig observasjon) – og på noen avdelinger er det så travelt at de løper, men på andre har de gode dager!

    Så lenge det ikke er annen mulighet enn korridoren, så velger jeg den – der får jeg førstehjelp i det minste!
    PS.
    Skjønner barn du har, for selv om årene har gått, så er de nok like skjønne!

  6. Starlett april 28, 2006 kl. 2:57 pm #

    Ja,Dinamor, det er helt klart mange feil med det norske helsevesenet, og kanskje virker det som om bloggen min skjønnmaler situasjonen.

    Korridorpasienter, underbemanning og mangler innen psykisk helse er de største feilene, tror jeg.
    Mitt poeng er bare at feilene må rettes innen det OFFENTLIGE helsevesenet. INGEN skal noengang bli nektet behandling i Norge fordi de har dårlig råd.
    Slik er det i mange andre land og slik kan det bli om flere helsetjenester blir privatisert.
    Vi er heldige i Norge i den forstand at LOMMEBOKAS STØRRELSE ikke avgjør om vi får hjelp.
    Norsk helsevesen er på ingen måte perfekt, men det ER bedre enn de fleste andre land. DET var mitt poeng.

    Jeg har også ligget på korridoren, og likte det ikke noe særlig, men jeg følte meg tross alt trygg der. DEt ville vært mye verre om jeg skulle blitt sendt hjem fordi det ikke var plass på rommene.
    Koselig at du synes småtrollene er søte. :o)
    (Ganske søte nå også…, faktisk)
    Regjeringen har lovet både et krafttak for å fjerne korridorpasientene og for å ruste opp psykriatrien, og så HÅPER JEG INDERLIG at de gjør det!

  7. UngeLien april 29, 2006 kl. 10:19 pm #

    Det gleder meg å sjå at også andre enn meg sjølv meiner at vi løyser oppgåvene best i det spleiselaget som velferdsstaten er.

  8. Starlett april 30, 2006 kl. 6:37 am #

    Ja, det er godt å oppdage at noen ser at vi må stå sammen i et sosialdemokratisk velferdssamfunn!

    Takk for kommentaren!

    Jeg synes du skriver særdeles kloke og velfunderte artikler. En fryd å lese. men jeg har ennå mye på bloggen din som jeg ikke har lest.

    Ser fram til lesning til å bli klokere av. 🙂

  9. Jonas april 30, 2006 kl. 9:22 am #

    Enig med deg.
    Ingen privatisering.

  10. UngeLien mai 2, 2006 kl. 1:09 pm #

    Tusen takk for all rosen. Det er veldig hyggeleg å få vita at du set pris på det eg skriv!

    Eg har inntrykk av at det er veldig mange bloggarar her som tilhøyrer høgresida, så det er ei glede å sjå at finst bloggar frå venstre også. Sjølv reknar eg meg som sosialdemokrat.

    Du tek opp mange viktige sosiale og politiske spørsmål på ein god måte. Stå på!

  11. Starlett mai 2, 2006 kl. 2:33 pm #

    Takk!

    Ja, det virker som flertallet her på VGB er høyreorienterte og at Frp er heltepartiet, (grøss og gru).

    For å være ærlig, synes jeg du er den som gir de mest dyptpløyende og gode analysene på hele VGB.
    Jeg har ikke kommentert dem så mye, og det er egentlig fordi jeg er enig med deg.

    Jeg er også sosialdemokrat, og det er godt å finne meningsfeller her på bloggen. 🙂

    Vi får trøste oss at mens endel andre syter og bærer seg over de «fæle sosialistene», så er VI mange flere enn VGB gir uttrykk for, og at det er VI som i det virkelige liv har FLERTALL og MAKT!

    Men vi må kjempe for å beholde makta.
    Det vil være en katastrofe for hele velferdsmodellen, som sosialdemokratiet har kjempet fram til heftige protester fra høyresiden, dersom Frp skulle komme inn i regjeringen og få innflytelse.
    Det må ikke skje!

  12. Sandri mai 2, 2006 kl. 2:52 pm #

    Hei!

    Ville bare slenge inn at jeg i starten av min bloggkarriere synes det var påfallende mange høyreorienterte her inne. Jeg tror faktisk det heller går på at en del av disse er de som roper høyest og støyer mest.

    Blir jo et tankekors da synes du ikke?

  13. Starlett mai 2, 2006 kl. 3:55 pm #

    # 12, Jo, Sandri, jeg er helt enig.
    Fint at du har begynt en bloggkarriere! 🙂

    # 10 For sikkerhets skyld, UngeLien, kommentaren min #11, var til din kommentar.

  14. Kjartan Alvestad september 26, 2006 kl. 11:15 pm #

    Bra skrevet !

  15. Starlett september 26, 2006 kl. 11:28 pm #

    #14 Kommentar fra Kjartan Alvestad:

    Hei, Kjartan!

    Så hyggelig at du fant fram hit og at du likte det du leste. 🙂

    Det er selvfølgelig feil og mangler i norske sykehus også, og alt er ikke optimalt.

    Men i det store bildet er vi svært priviligerte her i Norge. Siden den medisinske teknologien er kommet så langt og mange sykdommer som før var uhelbredelig, nå er mulig å helbrede, har vi skyhøye forventninger til vårt helsevesen.

    La oss hegne og verne om de offentlige helsetilbud!

    Like skole og helse-tilbud for alle uansett lommebok og en hjertesak for meg.

  16. ElGringo_7 oktober 21, 2006 kl. 12:08 pm #

    Norsk Helsevesen er ikke så ille som det er skapt inntrykk av i media. Dog sliter man mer i kommunal sektor, da kommunenes økonomi kan være så mangt.
    Forøvrig har endel Høyrekommuner innført forsøksordninger med private sykehjem i den tro at dette ville bli slik en knakende suksess at privatisering ville presse seg fram av seg selv. (Og mange kjempet i mot hele forsøket fordi anntageligvis Høyre ville vedta at det var vellykket uansett hvor misslykket det var.)
    Men det går ikke ann å drive forsvarlig for mindre budskjett enn i kommunale sykehjem, og hvor skal DA profitten komme i fra?
    Nei private sykehjem er ikke mulig å få profitt på uten å gi mindre omsorg til beboerne.

  17. Starlett november 11, 2006 kl. 2:51 pm #

    #16 Kommentar fra ElGringo_7:

    Hei ElGringo_7:,

    Det ser ut som vi er enige. 🙂

    Helsevesenet er ikke perfekt, og det kreves mer penger og flere tilsatte for at det skal bli optimalt, men det er viktig at alle har automatisk rett til like god helsetjeneste uansett hvor de bor i landet, og derfor er det viktig å holde på det offentlige helsevesenet.

    I forhold til de aller fleste land i verden har vi det godt i Norge, og nå er Norge igjen blitt kåret til verdens beste land å bo i. 🙂

  18. ShadowXavier juni 19, 2007 kl. 7:06 am #

    «Myten om dårlige sykehus, høyt skattenivå og mye byråkrati er utbredt blant mange nordmenn, men den er ikke sann. Det er kjempebløffen som noen på høyresiden prøver å innbille folk og som nører opp under misnøye, sutring og klaging.»

    Jeg blir sint og opprørt når naive tullinger som du kommer med slike påstander! Denne myten, er slett ingen myte. Ser ikke du på nyheter?
    Jeg er daglig innom et av norges største sykehus, og kjenner et 10-talls personer som jobber der daglig. De historiene jeg får tilbake igjen… avkrefer enhver form for tvil om at vi har et slikt fantastisk helsevesen.
    Det går i alt fra leger som ikke tar callingen eller som ikke vet hvordan de skal uttøve yrket sitt, matrester som ikke blir vasket vekk på uker, innsparinger som er så grove at avdelingsleger sier opp i protest, sjefer som ikke kan personalpolitikk… denne lista er lang.. med mindre jeg skal gå inn på enkeltepisoder. Da blir den endeløs.

    At DU har født to barn i to forskjellige land, gjør deg ingen ekspert på helsevesen.
    Jeg skal ikke si at vi ikke har et høyt kompetent helsevesen i Norge.. men hva faen skal vi med kompetanse, når Brustad og sosialistregjeringa sørger for at det ikke er penger til å uttøve denne kompetansen?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere liker dette: